Instappen, lange teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe stap jij in?

Met een lange teugel
428 (58%)
Met de teugels op maat
101 (13%)
Verschillend
199 (27%)

Totaal aantal stemmen: 728

lovecamantha

Re: Instappen, lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 13:50

ik stap altijd in met een lange teugel waarom? omdat mijn aard dan nog even zijn hals kan strekken, kan schudden, en zichzelf wakker kan maken, mijn aard dus de kans geven zichzelf op te warmen dit doet mijn paard altijd zelf en als ik het niet doe is hij altijd stijf in de hals. en tussen et rijden door doe ik ook altijd een rondje lange teugel, om zijn verveling tegen te gaan!

UtopiaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:01

ik stap altijd in met lange teugel :)

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:24

xmarliez schreef:
Wanneer je op een paard zit dient het paard direct in de hand gesteld te zijn. Het teugels uit de hand kauwen is een controle, belonings en ontspanningsoefening. Controle op de aanleuning, wil het paard de hand volgen, zoja dat is de aanleuning correct. Het paard moet dan aan het bit blijven, naar het bit toe stappen en verlengen in de hals. Als beloning, na een moeilijkere oefening de teugels uit de hand laten kauwen zodat het paard begrijpt dat het juist was wat hij of zij deed. Als ontspanningsoefening, na (moeilijkere) oefeningen, nieuwe dingen of een langere periode intensief arbeid de teugels uit de hand laten kauwen om alles wat hierboven beschreven is weer te bevestigen (correcte aanleuning, beloning, ontspanning).

Je kunt voorwaarts neerwaarts beginnen maar dan nog moet het paard in de hand gesteld zijn. Instappen doe ik niet. Mijn paarden gaan gelijk in de houding, eerst werken we los in stap en wanneer ik merk dat we verder kunnen gaan we naar de draf of galop. In de stap laat ik al meerdere malen (vooral met mijn jonge paard) de teugels uit de hand kauwen. Dit om het voorwaarts denken en doen te verbeteren en belonen, je kunt niet vaak genoeg de teugels uit de hand laten kauwen maar dit kan niet langdurig gedaan worden want dan komt het paard teveel met het gewicht op de voorhand. Een aantal passen is voldoende en daarna neem ik de teugels weer wat korter en gaan we met diezelfde fijne lichte aanleuning weer verder.

Bij het uitstappen stap ik vrijwel direct af, het zadel er af, hoofdstel af en met halster en zweetdeken uitstappen.

Dit doe ik ook.
Het verschilt soms per paard, maar ook wat het paard is aangeleerd.

prikkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:42

Ik loop altijd eerst een paar rondjes ernaast.
Als ze in de zomer in de wei staan krijgt ze daarna geen lange teugel meer, als ze in de winter niet op de wei staat stap ik eerst ook nog ff met lange teugel

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:15

Altijd lange teugel, en indraven ook lange teugel. Wel beide op contact.

lorna_anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 17:32

Ik stap de paarden ook altijd in met een lange teugel en vaak ook draf aan de lage teugel, deze houd ik dan wel op contact. Mocht er iets gebeuren dan heb ik wel iets in handen.

ponymeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:01

hooi!

natuurlijk stap je in en uit met lange teugel.. maar dan wel contact houden met de mond van het paard anders kun je net zo goed niks doen dan heeft het toch geen nut :) :) :) :) :)

ponymeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:02

RenateWanda schreef:
Als ze in de zomer in de wei staan krijgt ze daarna geen lange teugel meer, als ze in de winter niet op de wei staat stap ik eerst ook nog ff met lange teugel

dit is echt onzin, waarom loop je er langs ? kun je beter even longeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:10

Ik stap altijd in met lange teugel. Niet alleen maar omdat wij dat doen in de lessen, maar gewoon omdat het dan fijner is voor je paard :)
Met lange teugel houden we inderdaad ook nog contact, als er iets mag gebeuren dan is je paard nog bestuurbaar ^^

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:44

Nou ja mijn paard is super lief met lange teugel met opstappen maar strak een beetje onrustig dus what everrrr xd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:46

Instappen aan een lange teugel maar wel nageeflijk en in verbinding. Dus niet aan een losse teugel.
Uitdraven is hals strekken dus ook nageeflijk en in verbinding. Uitstappen doe ik wel een aan lange losse teugel.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:47

ponymeisje15 schreef:
RenateWanda schreef:

dit is echt onzin, waarom loop je er langs ? kun je beter even longeren :)

Zo, je bent net nieuw hier en je begint al met dit soort commentaar?

Naast je paard instappen kan wel degelijk zinvol zijn, zowel voor de spieren als voor de onderlinge band.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:49

Bij mij is het super afhankelijk van het paard waar ik op zit op dat moment. Heb vorig jaar een merrie gereden die op gang moest komen, dus eerst teugels lekker lang en een beetje kletsen met anderen, paar rondjes stappen. Vaak zelfs een paar rondjes draven met lange teugel. Andere merrie die ik lang heb gereden moest ik gelijk oppakken omdat ze anders onder me vandaan schoot en gekke fratsen ging uithalen. Zolang ik flink contact hield met haar mond ging het prima maar met losse teugel schoot het haar in dr hoofd. Bij sommige paarden moet je van impuls richting ontspanning werken en bij sommige juist vanuit (extreme) ontspanning naar impuls. De tweede merrie kon ik pas aan het einde van een training lang en laag instellen, veel andere paarden die ik heb gereden moesten juist omgekeerd gereden worden. Eerst lang en laag en lekker actief maken en dan doorwerken tot het naar mijn wens was.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:51

Meestal stap ik in met mijn teugels niet lang, maar ook nog niet op maat..

EsmeeSenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:57

danitiapuck schreef:
Meestal stap ik in met mijn teugels niet lang, maar ook nog niet op maat..

Ja dat doe ik ook dus met het rijden

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:44

ponymeisje15 schreef:
hooi!

natuurlijk stap je in en uit met lange teugel.. maar dan wel contact houden met de mond van het paard anders kun je net zo goed niks doen dan heeft het toch geen nut :) :) :) :) :)

Dan heeft het geen nut :') , Jawel hoor. Als het goed is loopt je paard gewoon door.

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:31

Ik begin altijd met lange teugel en naarmate de tijd vordert pak ik ze op. Het is pas na 10 minuten instappen dat ik echt mijn teugels op maat neem. Na 15 minuten draaf ik een paar rondjes rustig in, ook weer met langere teugel en ik vraag niet veel stelling, ik laat hem echt inlopen, dan terug naar stap en dan begint het echte werk.

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:48

Ligt eraan wat je onder een losse teugel verstaat en hoe je paard het heeft aangeleerd;
Een lange teugel MET mondcontact hoeft sowieso geen beloning te zijn, dan wordt alleen de nek gestrekt maar is de druk vanuit je handen niet per sé minder.
Een lange teugel ZONDER mondcontact is een beloning als jouw paard dat zo heeft geleerd; Westernpaarden leren te reageren op de zit van de ruiter, en die teugel heb je dan dus niet of nauwelijks nodig. Rijd jij altijd met heel veel druk vanuit de hand, dan is die losse teugel tijdens het in- en uitstappen inderdaad een beetje een beloning, omdat hij dan gestrekter passen heeft.
Nog een tip; je kunt die gestrekte gangen ook ervaren zonder een 100% losse teugel! Gewoon oefenen. Zorg dat de achterhand van je paard actief is. Rijd vanuit zijn kont, niet vanuit zijn mond. Teugel contact houden mag altijd, dat is iets anders dan trekken aan de teugels.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:38

ik had het hier toevallig met mijn instructrice over. Zij adviseert een paar rondjes met lange teugel te stappen en dan de teugels op maat te nemen en gelijk aan het werk! Stelling en buiging vragen, paard rond instellen en actief aan het been maken/houden...
Als ze in stap "voor elkaar is" dan beginnen we met draven

Zo doe ik het dan ook, we beginnen altijd met een rondje aan de hand de bak door, dat wel

Tussendoor laat ik haar ook altijd even de hals strekken een paar rondjes om haar daarna weer op te pakken en verder te werken

We eindigen natuurlijk met uitstappen aan een lang teugeltje

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:40

Verschilt echt per paard/pony. De ene hier rijd ik met wel wat contact lang en laag in, de ander geeft duidelijk aan een losse teugel te willen, en kan ik dan juist later fijn oppakken na een drafje.
Ligt er dus echt aan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:42

ik rij in met teugels op maat, omdat mijn paard nogal lastig kan gaan doen bij het inrijden. voor de rest een echte schat (wordt overgens aan gewerkt)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:00

Ik stap altijd in met lange teugel, zelfs als het paard al een uur voor mij gereden heeft. Kunnen ze ook even wakker worden en even warmlopen :)

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:50

Ik stap vaak los met een lange teugel, maar heb inderdaad wel eens vaker gehoord dat het puur een beloning is. Ik vind het zelf wel fijn als ontspannen instap.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:51

Doe ik wel altijd ja, zo kan mijn paard nog een beetje rustig wennen aan het feit dat ik op hem zit en nog een beetje 'chillen' om het zo maar te zeggen.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:57

RenateWanda schreef:

mag ik vragen waarom je in de zomerperiode niet met lange teugel uitstapt? Geen aanval hoor gewoon nieuwsgierigheid ;)