Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xmarliez schreef:Wanneer je op een paard zit dient het paard direct in de hand gesteld te zijn. Het teugels uit de hand kauwen is een controle, belonings en ontspanningsoefening. Controle op de aanleuning, wil het paard de hand volgen, zoja dat is de aanleuning correct. Het paard moet dan aan het bit blijven, naar het bit toe stappen en verlengen in de hals. Als beloning, na een moeilijkere oefening de teugels uit de hand laten kauwen zodat het paard begrijpt dat het juist was wat hij of zij deed. Als ontspanningsoefening, na (moeilijkere) oefeningen, nieuwe dingen of een langere periode intensief arbeid de teugels uit de hand laten kauwen om alles wat hierboven beschreven is weer te bevestigen (correcte aanleuning, beloning, ontspanning).
Je kunt voorwaarts neerwaarts beginnen maar dan nog moet het paard in de hand gesteld zijn. Instappen doe ik niet. Mijn paarden gaan gelijk in de houding, eerst werken we los in stap en wanneer ik merk dat we verder kunnen gaan we naar de draf of galop. In de stap laat ik al meerdere malen (vooral met mijn jonge paard) de teugels uit de hand kauwen. Dit om het voorwaarts denken en doen te verbeteren en belonen, je kunt niet vaak genoeg de teugels uit de hand laten kauwen maar dit kan niet langdurig gedaan worden want dan komt het paard teveel met het gewicht op de voorhand. Een aantal passen is voldoende en daarna neem ik de teugels weer wat korter en gaan we met diezelfde fijne lichte aanleuning weer verder.
Bij het uitstappen stap ik vrijwel direct af, het zadel er af, hoofdstel af en met halster en zweetdeken uitstappen.
ponymeisje15 schreef:RenateWanda schreef:Ik loop altijd eerst een paar rondjes ernaast.
Als ze in de zomer in de wei staan krijgt ze daarna geen lange teugel meer, als ze in de winter niet op de wei staat stap ik eerst ook nog ff met lange teugel
dit is echt onzin, waarom loop je er langs ? kun je beter even longeren
RenateWanda schreef:Ik loop altijd eerst een paar rondjes ernaast.
Als ze in de zomer in de wei staan krijgt ze daarna geen lange teugel meer, als ze in de winter niet op de wei staat stap ik eerst ook nog ff met lange teugel