xDenies schreef:Betreft groeischijven ... Er is een foto op internet die richtlijnen geeft. Even een random voorbeeld.
Stel er staat bij bijvoobeeld het been dat de groeischijven tussen de 1,5 en de 2 jaar gesloten moeten zijn.
Paard A, kan idd op 1.5 die groeischijven dicht hebben. Paard B, misschien pas op 1.8. Paard C pas op echt 2 jaar.
In dat opzichte verschilt het wel degelijk per paard. Dat is het enige wat ik tegen wil spreken, de rest niet
Heb dit overigens met eigen ogen gezien, met een dierenarts erbij. Dus succes met tegen spreken.
Het zal ook idd per paard nog wel verschillen, daarom is het ook goed om niet 3 als vaste leeftijd te hebben maar om naar het individu te kijken, al vind ik 3 wel een minimum
. 
. Ik heb mijn eigen gefokte kerltje alleen nog aan de longeerlijn gehad. Hij is in mei 3 geworden. Mijn plan is om hem in april daadwerkelijk in te gaan rijden. Hij was nog echt 'puppy' en ik wil geen risico's nemen. Overigens is mijn merrie (zijn moeder) op stipt drie jarige leeftijd ingereden. Geen idee of zij nog 'puppy' was maar ik heb er een geweldig (gezond) paard aan gehad. Komende april wordt mijn meisje al 20 en 't is een sterke! Ik vraag mij daarom wel eens af; denk ik (en bokt) niet een beetje te ingewikkeld?