Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:24

xDenies schreef:
Betreft groeischijven ... Er is een foto op internet die richtlijnen geeft. Even een random voorbeeld.

Stel er staat bij bijvoobeeld het been dat de groeischijven tussen de 1,5 en de 2 jaar gesloten moeten zijn.

Paard A, kan idd op 1.5 die groeischijven dicht hebben. Paard B, misschien pas op 1.8. Paard C pas op echt 2 jaar.

In dat opzichte verschilt het wel degelijk per paard. Dat is het enige wat ik tegen wil spreken, de rest niet :)

Heb dit overigens met eigen ogen gezien, met een dierenarts erbij. Dus succes met tegen spreken. :Y)

Het zal ook idd per paard nog wel verschillen, daarom is het ook goed om niet 3 als vaste leeftijd te hebben maar om naar het individu te kijken, al vind ik 3 wel een minimum :).

maralyn

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:27

Fnews

Nogmaals, dat is nogsteeds niet de hoofdreden dat volbloeden zo vroeg worden ingereden.
Want dan konden dressuur en springruiters dat ook doen met hun volbloeden.

Vind het wel heel erg, dat je de hoofdreden daarvoor niet eens weet, als je wel in dat wereldje zit!
En dat betekend ook, dat je maar verhalen aanhoort, van je ouders bijvoorbeeld, zonder uit te zoeken waarom.
Ik heb het wel uitgezocht, omdat ik nieuwschierig werd gemaakt, door een dierenarts. "Dierenarts??" Ja een dierenarts!!

Over ijslanders. Dat mensen van 90 kg er op zitten, nee, dat vind ik ook zeker niet correct. Maar het is WEL de hoofdreden waarom die ijslanders zo laat worden ingereden, omdat de groeischijven langzaam dichtgaan.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:29

Kwpn en Nrps zijn inderdaad ook deels volbloed :).

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:31

maralyn schreef:
Fnews

Nogmaals, dat is nogsteeds niet de hoofdreden dat volbloeden zo vroeg worden ingereden.

Vind het wel heel erg, dat je de hoofdreden daarvoor niet eens weet, als je wel in dat wereldje zit!
En dat betekend ook, dat je maar verhalen aanhoort, van je ouders bijvoorbeeld, zonder uit te zoeken waarom.
Ik heb het wel uitgezocht, omdat ik nieuwschierig werd gemaakt, door een dierenarts. "Dierenarts??" Ja een dierenarts!!

Over ijslanders. Dat mensen van 90 kg er op zitten, nee, dat vind ik ook zeker niet correct. Maar het is WEL de hoofdreden waarom die ijslanders zo laat worden ingereden, omdat de groeischijven langzaam dichtgaan.

Ik heb de hoofdreden gezegd.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:34

Dat het duur is?

Dat is dus de grootste onzin die er is.
Paarden zijn duur, en dat geeft dan de reden om ze zo vroeg in te rijden?

Nee.....Anders zouden dressuur ruiters het ook wel doen.

Nee.... ga maar weer verder op google ;)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:35

Zo, wat een gezelligheid hier :D . Ik heb mijn eigen gefokte kerltje alleen nog aan de longeerlijn gehad. Hij is in mei 3 geworden. Mijn plan is om hem in april daadwerkelijk in te gaan rijden. Hij was nog echt 'puppy' en ik wil geen risico's nemen. Overigens is mijn merrie (zijn moeder) op stipt drie jarige leeftijd ingereden. Geen idee of zij nog 'puppy' was maar ik heb er een geweldig (gezond) paard aan gehad. Komende april wordt mijn meisje al 20 en 't is een sterke! Ik vraag mij daarom wel eens af; denk ik (en bokt) niet een beetje te ingewikkeld?

liedje89

maralyn schreef:
Fnews

Dat vind ik een beetje onzinnig om te zeggen de meeste ruiters kijken ook niet verder dan hun neus lang is wat dat betreft en nemen 3 ook gewoon braaf over van de rest, terwijl 3 ook net zo goed te vroeg zou kunnen zijn er is namelijk helemaal geen duidelijke reden voor. Als ze er wel iets over weten hebben ze vaak alleen dat onzinnige artikel over de skeletgroei gelezen :O

piezze

Ik zei dat over de ijslanders maralyn, over goed lezen gesproken... hoe zwaarder belast hoe later beginnen denk ik. Ga je met 50kg op een kwpn van 170, praat je anders dan een arabier waar je met 80kg op gaat. De arabier zou ik dan wachten tot alle groeischrijven gesloten zijn. Dan nog verschil qua belasten, ga je springen of recreatief een pasr rodjes stap en draf. Er is zoveel grijs gebied m.i.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:36

knetterhard schreef:
Kwpn en Nrps zijn inderdaad ook deels volbloed :).

gih gih, daarom zei ik dat ook :D
KWPN bezit nogal wat rassen, meer dan 14 geloof ik. Heb me nog niet verdiept in de KPWN, vond ik niet interressant. Sorry mensen van KWPN.
Vind het mooie paarden verder hoor :D Datwel.
NRPS heb ik ook niet uitgezocht, ik weet alleen wel dat er (Geloof ik) minimaal 20% arabier in moet zitten.
Maar dat gaat al wel snel.

Maar dat geeft geen redenen om paarden "eerder" in te rijden dan normaal.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:40

maralyn schreef:
Dat het duur is?

alles in de renwereld draait om geld.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:43

In de hele wereld vrees ik

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:43

Dat ook idd.
Maar kheb ook weer gemerkt hoe bokt is.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:46

FNews schreef:
maralyn schreef:
Dat het duur is?

alles in de renwereld draait om geld.

Nee....met inrijden gaat het niet om het geld....
Het heeft een reden wat deels met geld te maken heeft dat klopt.
Maar meer met de paarden zelf.

Je mag het ook op pb doen hoor...
Dan hebben anderen er ook geen last van ;)

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:49

Maralyn als een paard een jaar extra op stal staat brengt ie helemaal niks op. Als hij koerst komt er nog een beetje binnen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:51

Ik snap jou niet helemaal Maralyn? Hoezo gaat het niet om geld? Paarden worden gewoon zo snel mogelijk ingereden om geld te verdienen op de baan, langer stilstaan kost geld. Als het paard af is gaat het gewoon weg. Voor dressuurruiters heeft het geen zin om met anderhalf te gaan inrijden want in de dressuur zijn er leeftijdsgrenzen, (gelukkig).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:51

FNews schreef:
Dat ook idd.

Gezellig he :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:52

FNews schreef:
Maralyn als een paard een jaar extra op stal staat brengt ie helemaal niks op. Als hij koerst komt er nog een beetje binnen.

Zullen we het op pb doen?
Want dat is de stomte reden die ik ooit heb gehoord.
Want dressuur paarden die op opfok worden gegooid ben je ook 5000 euro voor kwijt, excl. dierenarts enzovoorts.
En die mensen gaat het ook om het geld, maar stappen er ook vaak niet eerder op dan 3.

Dus....Die vlieger gaat niet op!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:52

hier worden paarden niet voor hun vierde belast met ruiter gewicht.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:53

Jammer he, dat je daardoor eigenlijk word gedwongen om met de rest mee te doen!
Aan de andere kant, moet er ook brood op de plank komen, dus het is nogal dubbel!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:54

maralyn schreef:
FNews schreef:

Zullen we het op pb doen?r
Want dressuur paarden die op opfok worden gegooid ben je ook 5000 euro voor kwijt, excl. dierenarts enzovoorts.
En die mensen gaat het ook om het geld, maar stappen er ook vaak niet eerder op dan 3.

Je hebt wel gelijk maar in de praktijk werkt het niet zo, het is een bedrijf en daar draait het nu eenmaal om geld. Denk dat dat is wat FN news je probeert te zeggen. Dat je er anders over denkt, kan, en mag, groot gelijk heb je, maar het is wel degelijk de praktijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:55

Ik ben verder gegaan op pb.....:D

Dus op renpaarden enzo ga ik hier niet meer op in.....
Hebben anderen ook rust van mij (A)

FNews

xDenies schreef:
FNews schreef:
Dat ook idd.

Gezellig he :D

Nou idd ;)

liedje89

maralyn schreef:
FNews schreef:

Zullen we het op pb doen?

Tuurlijk gaat die vlieger wel, een paard in de opfok is altijd goedkoper als in training en in de dressuursport is nu eenmaal geen mogelijkheid om echt jonger dan 3 te starten, als dat wel kon zouden er zat eerder beleren, net als in de western sport of in de rensport waar dergelijke rubrieken wel bestaan.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:59

Zadelmak(zadel,hoofdstel, keertje hangen, en eropzitten) gemaakt met 3
Ingereden (rondje rijden, stap, draf, galop sturen en remmen) op 3,5
Serieus begonnen op 4 jarige leeftijd dus ongeveer een kleine 20 tot 30 minuten rijden.
Afgelopen zomer heeft hij nog 2 maanden vakantie gehad.

Mona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:07

Ik zat zo een beetje mee te lezen en zag dat er paarden al op 1.5 jarige leeftijd worden ingereden?
Dat kan volgens mij nooit gezond zijn, kunnen ze er wel groot en sterk er uit zien maar volgens mij is een paard pas met een leeftijd van minimaal 3 a 4 uit gegroeid en dan nog niet eens qua spieren! Ik vind het zelfs erg zielig, ze zijn net amper veulen af! Vraagje, hoe zijn deze paarden later (als ze tussen de 5 a 10 jaar zijn) qua rug klachen?