11 jaar, talent, wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kaat_x

Re: 11 jaar, talent, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:54

Paul: idd gewooon de goede adviesen eruit nemen en de rest laten gaan voor wat het is.
Hiermee bedoel ik niet dat hierdoor mijn advies wel goed is :n Dat moet je zelf uitmaken :j
In België opzivh heb je niet zo heel veel ponyclubs helaas, maar je hebt wel leuke privéstallingen waar een heleboel kinderen van de leeftijd van je dochter zitten en waar je je paardje kunt zetten en je dochter goede begeleiding heeft en enorm veel kan leren en natuurlijk ook plezier maken :j Probeer niets te veel te forceren en... waarom vraag je niet aan je dochter wat zij eventueel leuk zou vinden? :) Nu natuurlijk betekent dat niet dat dat het beste is maar je kan bijvoorbeeld vragen of zij liever een pony zou willen hebben of een groter paard :)
Het ziet er trouwens erg netjes uit! ik ben geen springruiter dus ik kan het niet eens zo goed als je dochter! :')
Ik wil je heel veel succes wensen en ik hoop dat je toch iets hieraan hebt :j
Groetjes

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:56

mika11 schreef:
Gewoon lekker gaan rijden, kilometers maken.
Ze is pas 11 dus het moet wel leuk blijven voor haar.
Juist op die leeftijd zijn kinderen met pony's zo lekker aan het tutten en spelen.
Zorgen dat er geen druk op haar komt te staan, nu ze een groot paard krijgt waarmee ze zich moet gaan bewijzen.
Eigenlijk een beetje jammer dat ze zo een gezellige ponytijd met leeftijdsgenootjes mist.

Helemaal mee eens...... :j
Onze dochter is ook veelste vroeg(13 jaar) op de paarden over gegaan
en heeft daardoor ook die leuke pony tijd gemist |(
Een fijne grote D-pony zou mijn voorkeur hebben, en dan kan ze aan al de talenten rubrieken meedoen !
T/M 16 jaar kan ze dan ook internationaal gaan rijden.

Heel veel succes en wie weet zien we haar nog eens op de startlijsten voorbij komen +:)+

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:17

Suzanne_k schreef:
Na het filmpje te hebben gezien, wil ik ook adviseren om een zeer ervaren pony te kopen. Ze mist op de sprong af en toe nog wat balans en een groot paard gaat ze daardoor denk ik niet voldoende uitzitten. De hoogte van de hindernissen bij de paarden begint op de 1.00 meter aanzienlijk hoger dan het (60 centimeter?) parcours dat ze nu springt.

Hier sluit ik me voledig bij aan!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:27

Uw dochter kan leuk paardrijden, maar ik denk dat zo'n toppaard toch wat te hoog gegrepen is.
Ik kan me voorstellen dat je als leek vindt dat je dochter op dit filmpje een topprestatie levert, en het is ook zeer logisch dat je trots bent op je 11jarige dochter die dit zomaar even doet (en ook best netjes!) maar met talent om een eersteklas topruiter te worden zijn maar weinig mensen gezegend, en daar moet u ook maar niet vanuit gaan.

Ik denk dat het sowieso heel verstandig is om een zeer ervaren pony aan te schaffen. Een paard is toch heel wat anders dan een pony, en in dit geval is een pony passender.
Het is ook aangeraden om een persoon erbij te halen die er verstand van heeft, want u zegt dat u een leek bent, en zonder ervaring op het gebied van paardensport is de kans niet erg groot dat er een geschikt dier gevonden gaat worden waar uw dochter mee zal kunnen groeien.

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:42

Beste Paul, als eerste: negeer de jaloerse reacties van mensen die het talent van uw dochter bestrijden. Pure afgunst, is ook niet gek natuurlijk, welke paardengek wil er nu niet zulke ouders die een sportpaard voor hun dochter kopen :D .

Ik sluit me echter aan bij de reacties om een leuke sportpony te kopen en geen paard. Ik weet dat in België de maat E-pony niet bestaat. Ga dus voor een leuke D. Een meisje van 11 leert echt beter rijden op een pony die bij haar lengte past dan op een groot sterk sportpaard. Bovendien is het voor jullie dochter veel leuker tegen leeftijdsgenootjes te rijden. Wees trots op het talent van jullie dochter, maar probeer haar niet teveel te pushen als talent. Plezier hebben in de sport is belangrijk dan de nieuwste beroemde springruiter worden! En als jullie dochter talent heeft, ontwikkelt ze dat veel beter op een leuke passende sportpony. En wellicht kan ze een paar jaar later de stap maken naar een springpaard, maar overhaast het niet te snel. Zou zonde zijn als jullie dochter door een niet passende combi met een veel te groot sterk springpaard een nare ervaring opdoet of misschien zelfs bang wordt!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:49

mika11 schreef:
Juist op die leeftijd zijn kinderen met pony's zo lekker aan het tutten en spelen.
Zorgen dat er geen druk op haar komt te staan, nu ze een groot paard krijgt waarmee ze zich moet gaan bewijzen.
Eigenlijk een beetje jammer dat ze zo een gezellige ponytijd met leeftijdsgenootjes mist.

Hier ga ik mee eens.
Mensen zeiden tegen mij: Ga in de springsport en koop een pony !
Uiteindelijk pony gekocht, maar aan Haflinger. Waarom een haflinger ? Ik was op dat moment een meisje van 12 jaar oud, en zag hoe leuk de andere meiden met hun pony's aan het tutten en knuffelen waren. Ik wou dat ook, en koos er ook voor. Mensen keken raar aan, ze hadden verwacht dat ik met een NRPS pony aan kwam en meteen ging starten.
En ik vind dat dit de juiste keuze is geweest. Door die ''penny'' tijd heb ik veel geleerd rijtechnisch (misschien niet op hoog niveau) en ook verantwoordelijkheid (als jong meisje kan je dingen fout doen, en er van leren). Ook veel vriendinnen gemaakt, vroeger reden we samen in de bak en nu we groter zijn lekker met zijn alle buitenrijden.

Ik kan goed begrijpen dat u gebruik wilt maken van haar talent, en misschien wilt uw dochter dat ook graag.
Maar ze is en blijft ten slotte een meisje van 11 jaar die liefdevol met paarden wilt omgaan.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:52

Een sport pony zal voor TS zijn dochter de beste keuze zijn.

Een leuke D pony veel talent, kan ze makkelijk zelf opzadelen en verzorgen en de D ponies kunnen internationaal starten dus genoeg mogelijkheden om uit te groeien tot top pony ruiter.

Daarnaast kun je in je ponytijd vriendschappen voor het leven opbouwen met andere pony ruiters en het is super gezellig.

Na een leuke ponytijd op haar 16e overstappen op de paarden, dan wordt ze ook niet zo in het diepe gegooid en kan niemand haar leuke en wellicht succesvolle ponytijd meer afnemen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:05

Steffie2012 schreef:
Beste Paul, als eerste: negeer de jaloerse reacties van mensen die het talent van uw dochter bestrijden. Pure afgunst, is ook niet gek natuurlijk, welke paardengek wil er nu niet zulke ouders die een sportpaard voor hun dochter kopen :D

Ik weet niet of je hier ook mijn reactie mee bedoelt, maar ik ben zeker niet jarloers! Heb 4 paarden, waaronder 1 voor de sport die ik nog aan het trainen ben.....

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 05:17

0152141488 schreef:
mika11 schreef:

Hier ga ik mee eens.
Mensen zeiden tegen mij: Ga in de springsport en koop een pony !
Uiteindelijk pony gekocht, maar aan Haflinger. Waarom een haflinger ? Ik was op dat moment een meisje van 12 jaar oud, en zag hoe leuk de andere meiden met hun pony's aan het tutten en knuffelen waren. Ik wou dat ook, en koos er ook voor. Mensen keken raar aan, ze hadden verwacht dat ik met een NRPS pony aan kwam en meteen ging starten.
En ik vind dat dit de juiste keuze is geweest. Door die ''penny'' tijd heb ik veel geleerd rijtechnisch (misschien niet op hoog niveau) en ook verantwoordelijkheid (als jong meisje kan je dingen fout doen, en er van leren). Ook veel vriendinnen gemaakt, vroeger reden we samen in de bak en nu we groter zijn lekker met zijn alle buitenrijden.

Ik kan goed begrijpen dat u gebruik wilt maken van haar talent, en misschien wilt uw dochter dat ook graag.
Maar ze is en blijft ten slotte een meisje van 11 jaar die liefdevol met paarden wilt omgaan.

Ik kreeg toen ik 11 was een z pony, maar mocht daar mee doen waar ik zin in had hoor. Ik deed er net zo goed penny dingen mee. En al was ik nooit een wedstrijd gestart, had dit niks uitgemaakt. Maar ik wilde zelf graag. Mensen doen hier net alsof als je een goede pony hebt je ook meteen gepusht wordt, maar ik heb nooit een wedstrijd hoeven rijden waar ik zelf geen zin in had.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:19

novito schreef:
Steffie2012 schreef:
Beste Paul, als eerste: negeer de jaloerse reacties van mensen die het talent van uw dochter bestrijden. Pure afgunst, is ook niet gek natuurlijk, welke paardengek wil er nu niet zulke ouders die een sportpaard voor hun dochter kopen :D

Ik weet niet of je hier ook mijn reactie mee bedoelt, maar ik ben zeker niet jarloers! Heb 4 paarden, waaronder 1 voor de sport die ik nog aan het trainen ben.....

Mocht je mijn reactie bedoelen, doe dan je ogen eens open en kijk naar andere jonge ruitertjes. Talent hebben betekend niet direct goed kunnen rijden. Als ze dat wil dan is een prima D pony de juiste keus samen met goede begeleiding en paarden kopen voor je kids, ik ben in de loop van de jaren de tel kwijt geraakt. En dit waren niet de minste paarden en pony's.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:30

Mensen die reacties plaatsen over anderen die jaloers zouden zijn vind ik nogal kinderachtig.
Het is niet correct om de ogen maar te sluiten voor dit soort dingen. Dit is de realiteit en hier rijdt een meisje van 11 wat al heel behoorlijk kan rijden voor haar leeftijd. Of dat nou betekent dat dit meisje met een goede sportpony internationaal gaat komen of dat dit meisje gewoon en hele behoorlijke ruiter blijft, dat valt niet perfect te beoordelen vanaf een filmpje. Als ik kijk naar de realiteit gok ik het tweede, aangezien ik al eerder zei dat er maar heel weinig mensen gezegend zijn met het talent om een internationale topruiter te worden.
Maar het doel om dit meisje in de nationale sport te krijgen is helemaal niet zo onrealistisch. Met een goede pony komt deze meid weldegelijk ergens, aangezien ze wel talent heeft. Maar misschien niet het talent om internationaal te komen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:36

Ergens komen heeft niet alleen met talent te maken, maar vooral met de wil en het karakter. Talent is leuk, maar er is echt meer nodig. En vanaf een filmpje is het karakter van het meisje niet te beoordelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:40

Springpaarden met potentie zijn totaal ongeschikt voor een 11 jarige, ongeacht het talent van de 11 jarige. Zulke springpaarden zijn veel te sterk, want die willen heel graag. Een 11 jarige heeft het gewicht niet om het paard goed te kunnen begeleiden in een parcours.

Ik raad jullie aan om een D-pony te kopen, eentje die zich al heeft bewezen in de hogere sport. Daarmee kan ze alle ervaring op doen. En dan over een aantal jaren overstappen op de paarden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:50

Arc_En_Ciel schreef:
Mensen die reacties plaatsen over anderen die jaloers zouden zijn vind ik nogal kinderachtig.

Het zal niet de laatste keer zijn dat TS en dochter te maken krijgen met jaloezie, zo kunnen ze er alvast aan wennen :D

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:52

sallandval schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Het zal niet de laatste keer zijn dat TS en dochter te maken krijgen met jaloezie, zo kunnen ze er alvast aan wennen :D

Tsja, ik geloof niet dat het iets is waar je graag vantevoor kennis mee wil maken _O-

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:58

Duizelt het u al, beste Paul?
Wat leuk dat uw dochter de paardensport zo goed bevalt. Het is een karaktervormende sport waar kinderen veel van kunnen leren.
Hier in Duitsland, maar ook in Nederland, zijn er vele fokkers van pony's en paarden die ruiters zoeken om hun dier uit te brengen. Zo zou u eens (via een stamboek bijvoorbeeld) naar gerenommeerde springfokkers kunnen vragen. Uw dochter kan dan rustig uitzoeken of de wedstrijdsport daadwerkelijk iets voor haar is, u kunt bekijken of u de tijd en financiële inspanningen wilt continueren. Doorgaans is de eigenaar/fokker in de buurt als de kinderen rijden. Ze krijgt zo ervaring en kan uitzoeken welk type pony/paard qua karakter het beste bij haar past. Samen met de juiste trainer/trainster kan haar talent dan ten volle ontplooid worden. De stap om dan een eigen dier aan te schaffen maakt u dan wellicht wat gefundeerder?
Veel succes met uw zoektocht!

jsofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:18

het mag voor TS inmiddels denk ik wel duidelijk zijn dat het meest gegeven advies een d/e pony betreft. Ik wil daar nog aan toevoegen dat het mij dan ook een goede keus lijkt om een allround pony te kiezen die dressuurmatig ook al wat knoppen er op heeft. De pony kan haar dan de basis leren en daar heeft ze haar leven lang plezier aan.

En een pony die wat mak is. Toen ik jong was kregen mijn zus en ik na onze c pony een mooie jonge (7) new forest, z dressuur en z springen. Fantastisch beest! maar ik kon hem pas aan toen ik er uit gegroeid was. Voor die tijd heb ik vele smakken moeten maken met die pony en ook een half jaar in het ziekenhuis gelegen met een verbrijzeld been. Niet dat de pony niet tevrouwen was maar het was gewoon niet handig om met zo'n temperamentvol beest military's te gaan rijden :-)

concreet mijn advies:
- een pony die ze aan kan
- dressuurmatig correct beleerd
- en met nog steeds potentie om samen meer te leren dan de pony al kan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:34

Misschien gaat ts nog eens reageren, ben wel benieuwd hoe hij nu over paard/pony denkt en vooral een antwoord op de vraag wat zijn dochter graag wil.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:49

bigone schreef:
Misschien gaat ts nog eens reageren, ben wel benieuwd hoe hij nu over paard/pony denkt en vooral een antwoord op de vraag wat zijn dochter graag wil.

Ben ik ook benieuwd naar. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:53

sallandval schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Bokkers die zogenaamd jaloers zijn op iemand die ze totaal niet kennen, wat voor belang zouden die mensen daarbij hebben?
Dat op wedstrijden mensen misschien jaloers zullen zijn omdat zij bijvoorbeeld geen prijs hebben, ja dat kan gebeuren, maar dat is hier toch niet aan de orde...

Of is het waar wat een Nederlands spreekwoord zegt: "Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten" oftewel: de mensen die anderen betichten van jaloersheid zijn het stiekem zelf... :D

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:57

Zoolgangster schreef:
Bokkers die zogenaamd jaloers zijn op iemand die ze totaal niet kennen, wat voor belang zouden die mensen daarbij hebben?
Dat op wedstrijden mensen misschien jaloers zullen zijn omdat zij bijvoorbeeld geen prijs hebben, ja dat kan gebeuren, maar dat is hier toch niet aan de orde...

Of is het waar wat een Nederlands spreekwoord zegt: "Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten" oftewel: de mensen die anderen betichten van jaloersheid zijn het stiekem zelf... :D

Even voor de duidelijkheid, het lijkt nu mischien alsof ik bedoel dat jaloerse mensen kinderachtig zijn, maar mijn reactie zegt nog altijd dat ik vind dat mensen die reacties plaatsen over jaloerse mensen kinderachtig zijn :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:01

@Arc En Ciel, ik bedoelde precies wat jij schreef: dat mensen die reacties plaatsen over jaloerse mensen kinderachtig zijn. Maar ik kan me voorstellen dat het wat verwarrend is, omdat jouw quote toevallig erbij stond.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:03

Zoolgangster schreef:
@Arc En Ciel, ik bedoelde precies wat jij schreef: dat mensen die reacties plaatsen over jaloerse mensen kinderachtig zijn. Maar ik kan me voorstellen dat het wat verwarrend is, omdat jouw quote toevallig erbij stond.

Hahaha okee, dan is het goed ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:06

Otte001 schreef:
En wat wil Debbie zelf? zonder dat ze gepusht wordt ...

Dat vraag ik me ook al het hele toppic af, wou niet reageren voor ik het helemaal doorgelezen had...

Ik zou ook gaan voor een pony, vaak kan je er voor een schappelijke prijs wel eentje overnemen van iemand uit LRV bijvoorbeeld die 16 geworden is en naar de paarden is moeten overstappen. Of mss pony's van anderen rijden (die te groot/oud geworden zijn voor hun pony), ideaal om ervaring op te doen met meerdere paarden, en een pak goedkoper.

Maar ik ben het er niet mee eens dat een pony makkelijker te rijden is dan een paard, integendeel, pony's zijn vaak intelligenter en dus vindingrijker dan paarden om hun willetje door te drijven.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:16

CleovG schreef:
Ergens komen heeft niet alleen met talent te maken, maar vooral met de wil en het karakter. Talent is leuk, maar er is echt meer nodig. En vanaf een filmpje is het karakter van het meisje niet te beoordelen.

Een waarheid als een koe. Mensen met iets minder talent maar met ongelooflijk veel doorzettingsvermogen kunnen soms (of misschien wel vaak) verder komen van mensen met veel talent, maar iets minder doorzettingsvermogen.