Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:58

Ik zie het zo: als men vindt dat Dujardin de terechte winnares was van de OS, dan heeft de jury het goed gezien. Dat betekent dat deze jury ook Adelinde terecht als ruim voldoende heeft beoordeeld. Immers de jury is niet bij de éne ruiter streng en bij de andere niet. De jury ziet het niet goed bij de éne ruiter, maar bij de volgende ruiter is het een jury van niets.

Als men Dujardin en Hester niet goed genoeg vindt, dan wil ik wel graag weten, wie jullie dan de perfecte ruiter/combinatie vinden?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:00

Het gaat in mijn ogen ook mank in de puntentelling. Hoe kan het zijn dat er elementen in de proef technisch goed scoren terwijl er over de gehele proef soms geen harmonie te bekennen is? En dat een combinatie, door technisch 'goede' en spectaculaire uitvoering toch kan winnen zonder lichtheid en harmonie? En dan heb ik het hier dus niet over Dujardin. Ik denk dat op de OS de harmonie wel gewonnen heeft, dus hopelijk is er een kanteling waarneembaar komende jaren. Wie zal het zeggen? De jury?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:00

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:01

"piafferen nu, anders krijg je een klap op je hoofd!!' :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:05

Die teugel hangt wel erg los, waar is de lichte verbinding? Dit is een spaans paard, die heeft zijn bouw mee, die wil ik dan wel eens zien strekken :D . Dit is misschien maar een kunstje, Professor?? ;)

Ik vind de paarden die gebruikt worden voor de stierengevechten ook geweldig. Er loopt in Spanje een geweldige palomino of valk rond. Maar ook geen vergelijk met het onderwerp van dit topic. :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:06

Joolien schreef:

Hhahaha!

En nu gaat iedereen zich afvragen waarom hij alleen de stangteugel vast heeft, ik zou zeggen duik nog even de theorie in :D
Detail; in mijn ogen wordt stang en trens veelal ook niet meer gebruikt waarvoor het bedoeld was. Hup beiden tegelijk, dan heb je nog meer te vertellen, terwijl ze juist onafhankelijk en aanvullend op elkaar gebruikt moeten worden, afhankelijk van graad van de opleiding en oefening.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:07

Joolien schreef:

Voor het geval hij overdrijft en compleet op de achterhand gaat ;) .

Maar zonder gekheid, ik kan me wel vinden in wat Ansie zegt. De harmonie mist bij veel ruiters(zowel in de topsport als gewoon in de basis sport). En nee ik rij geen wedstrijden, maar zie genoeg mensen rijden die dat wel doen en fijn om naar te kijken is het voor mij vaak niet(uitzonderingen daargelaten, ik wil niet iedereen over 1 kam scheren).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:08

Er is een verschil tussen lichte verbinding of losgooien zodat hij er bijna in kan gaan staan. :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:08

Je kijkt naar een meester in de klassieke rijkunst.
In deze stijl rijdt men met één hand en houdt men in de andere een "roetje".
Kijk naar de ogen van het paard.
Kijk naar de verdeling van het gewicht, plaatsing van het hoofd, de nek, de houding van de ruiter.
Dit is bijna volmaakte rijkunst.
Rust, kalmte, harmonie maar levendig en alert.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:09

Electra63 schreef:
Ik zie het zo: als men vindt dat Dujardin de terechte winnares was van de OS, dan heeft de jury het goed gezien. Dat betekent dat deze jury ook Adelinde terecht als ruim voldoende heeft beoordeeld. Immers de jury is niet bij de éne ruiter streng en bij de andere niet. De jury ziet het niet goed bij de éne ruiter, maar bij de volgende ruiter is het een jury van niets.

Als men Dujardin en Hester niet goed genoeg vindt, dan wil ik wel graag weten, wie jullie dan de perfecte ruiter/combinatie vinden?

Dujardin heeft verdien gewonnen, vind haar zelf fijn om naar te kijken......maar ik heb het niet over of de jury goed gezien heeft wie er wel of niet gewonnen heeft. Ik heb het erover dat er in de subtop niks gezegd word over overmatig stang-gebruik, tong eruit, mond open etc maar dat die ruiters gewoon een dikke 70% rijden. Dat er op reguliere wedstrijden niet gekeken word bij het inrijden waar het er soms anders aan toe gaat bij ruiters dan dat ze in de ring zijn. Van mij zou er meer toezicht mogen komen op het inrijterrein. Als ik zie hoe sommigen geschopt worden en in hun mond getrokken en dan vervolgens een proef in gaan en dan gewoon 2 winstpunten rijden dan denk ik bij mezelf je zou eens moeten zien hoe het er aan toe gaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:10

ijssnuiver schreef:
[

Maar zonder gekheid, ik kan me wel vinden in wat Ansie zegt. De harmonie mist bij veel ruiters(zowel in de topsport als gewoon in de basis sport). En nee ik rij geen wedstrijden, maar zie genoeg mensen rijden die dat wel doen en fijn om naar te kijken is het voor mij vaak niet(uitzonderingen daargelaten, ik wil niet iedereen over 1 kam scheren).

Maar je kwam bijna nooit op wedstrijden, dus hoe weet je dan of het wel of niet fijn is om naar te kijken?

Dat snap ik dus niet, zoveel (voor-)oordelen hier. Ik ga wat nuttigs doen. :D :evaw:

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:11

Electra63 schreef:
ijssnuiver schreef:
[

Maar je kwam bijna nooit op wedstrijden, dus hoe weet je dan of het wel of niet fijn is om naar te kijken?

Dat snap ik dus niet, zoveel (voor-)oordelen hier. Ik ga wat nuttigs doen. :D :evaw:

Ik kom niet vaak op wedstrijd, maar ik zie de wedstrijdruiters wel vaak thuis rijden. Dat laatste vind ik niet fijn. Kan me dus niet voorstellen dat ik het op wedstrijd fijn zou gaan vinden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:12

Simpelman schreef:
Je zou daar gelijk in hebben als er niet zoveel verschrikkelijk véél van dit soort foto's bestonden.

Als hetgeen wat amateurs en goeroes doen zo interessant was, dan bestonden daar ook gewoon heel veel slechte foto's van. Topdressuur is gewoon heel interessant omdat een grote groep mensen daarin ook heel veel moois ziet gebeuren. Meer dan slechte dingen, anders zou topdressuur echt niet meer zo'n bloeiende tak van paardensport zijn. Dan vinden mensen het echt niet meer leuk om naar te kijken. Daarmee wil in niet zeggen dat er nooit iets gebeurd wat niet door de beugel kan. Wat ik voor de dressuursport (en alle sportdisciplines) vind pleiten is dat er veel toezicht en aandacht is voor het welzijn van paarden. Het is makkelijk om te zeggen dat dat niet genoeg is. Maar in niet georganiseerde stromingen (zoals bijvoorbeeld de AR) is NIETS op dat gebied georganiseerd. Even ter relativering en voor de beeldvorming. En uit vrij directe bron heb ik ook wel eens vernomen dat wat Bent Branderup (de goeroe van AR achter de schermen doen) ook niet altijd de schoonheidsprijs weg kan dragen. Misdraag je je als wedstrijdruiter ernstig tegen je paard, dan wordt je levenslang geschorst.

Electra63 schreef:
Maar net als met de bitloze wedstrijden, is er maar heel weinig animo voor. Bij mij in de regio was er maar 1 deelnemer, iedere maand weer dezelfde ruiter, dus geen competitie en inmiddels is de ruiter de L2 uitgereden en start zij ook niet meer.

Dat dat bitloos wedstrijdrijden een stille dood is gestorven, dat betekent dat de grote groep (waaronder de mensen met kennis van zaken) er dus geen heil in ziet. Bitloos rijden heeft de kans gehad om zich te ontwikkelen tot een serieuze tak. Is niet gebeurd. Wat mij betreft zegt dat genoeg.

Joolien schreef:
Ik vind het wel apart dat het in dit soort discussies altijd uitdraait op wat de ander voor niveau rijdt. Het gaat erom wat voor jou werkt, dan heeft men hetzelfde doel alleen verschillende wegen er naar toe.

Het punt is dat sommige hier een eenvoudiger doel, of minder te definieren doel nastreven commentaar hebben op mensen die een complexer doel nastreven wat wel goed te definieren is (adhv scores en klasseringen)

Door niveaus en scores met elkaar te vergelijken kun je erachter komen in hoeverre degene tegenover hetzelfde doel nastreeft. En dus in hoeverre iemands ervaringen dus voor jou relevant en interessant kunnen zijn. Als iemand mijn ideaal heeft bereikt op een totaal andere manier dan hoe ik het nu doe, en dat ook kan laten zien, dan wil ik alles, maar dan ook alles van diegene weten. Zo niet, verder evengoede vrienden, maar dan zijn diegene zijn ervaringen voor mij verder niet relevant.

Er zijn teveel mensen die hun ervaring als voorbeeld willen stellen, en kritiek op anderen hebben, zonder dat ze zelf aan kunnen en willen tonen wat zij kunnen met een paard. Ik vind dat erg narcistisch. Ik vidn het ook altijd typeren als mensen geen openheid geven over hun niveau en ervaring. Het feit dat ze niet met een ander vergeleken willen worden, geeft mij de indruk dat ze zelf eigenlijk ook niet zo goed weten waar ze mee bezig zijn.

Ansie schreef:
En laten we er niet aan voorbij gaan dat er paarden zijn die 'slaafs' getraind worden, die hebben vrij weinig in te brengen dus ja, of je dan nog van samenwerking kan spreken..

Een goed afgericht dressuurpaard moet onvoorwaardelijk gehoorzamen. Dus je kan dat ook slaafs noemen. klint alleen natuurlijk niet romantisch. Dus gaan mensen zich inbeelden dat ze alles 'in overleg doen'cmet hun paard. Maar het moet er uitzien alsof hij het allemaal uit vrije wil doet. Staat in de reglementen. Een paard gaat nu eenmaal niet uitzichzelf een GP proefje lopen. En dat lukt alleen met een eerlijke deskundige ruiter. En een paard voelt zich nu eenmaal prettig als er geen discussie is over wie nu de leider is. In de natuur betekent het niet volgen van de leider de dood. In de natuur doen paarden niet aan eindeloos 'polderen', zoals wij mensen/nederlanders gewend zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:26

Joolien schreef:
"piafferen nu, anders krijg je een klap op je hoofd!!'

:D

En ook volledig aan de stangteugel, trensteugel hang los. Dit soort plaatjes zeggen niets. Tig van dat soort barokke paarden die kunnen piafferen als een malle onder de grootste idioot, maar nog geen fatsoenlijke normale stap, draf of galoppas kunnen laten zien. Wil je combi's met elkaar vergelijken dan op zijn minst met bewegende beelden waarop ze dezelfde verrichtingen laten zien. En goed dresuurrijden behelst meer dan een piaffe.

ijssnuiver schreef:
De harmonie mist bij veel ruiters(zowel in de topsport als gewoon in de basis sport).

Nee, maar dat is nu juist ook net het moeilijkste te bewerkstelligen als je iets van een noemenswaardig dressuurniveau van je paard verlangd. dat is de kunst, dat is de sport. Als je wat meer kaas had gegeten van goed dressuurrijden, dan had je dat geweten. En zou je meer respect hebben voor ruiters die af en toe wel mooie momenten laten zien. Ook al zijn het maar momentjes. Als ik niks noemenswaardigs of met een hogere moeilijkheidgraad van mijn paard verlang, zijn we perfect in harmonie. Maar dressuurruiters streven nu eenmaal de kunst van het complexe dressuurrijden goed onder de knie te krijgen. Dat gaat nu eenmaal met vallen en opstaan.

Simpelman schreef:
Kijk naar de verdeling van het gewicht, plaatsing van het hoofd, de nek, de houding van de ruiter.

Volmaakt is het als deze meneer een vloeiende overgang kan maken naar de passage en weer terug, of naar de uitgestrekte stap en weer terug. Maar dat kunnen we niet afleiden van dit plaatje. Dus leuk plaatje voor een pennymeisje als poster. Maar verder zegt het bar weinig.

ijssnuiver schreef:
Ik kom niet vaak op wedstrijd, maar ik zie de wedstrijdruiters wel vaak thuis rijden. Dat laatste vind ik niet fijn. Kan me dus niet voorstellen dat ik het op wedstrijd fijn zou gaan vinden.

Misschien zien die wedstrijdruiters jou ook wel thuis rijden en denken dan: laat ik maar even snel beoordelen of mijn gevoel klopt bij hoe het er uitziet, want als ik er zo bij zou rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:29

Goh Jasmijn wat doe je weer heerlijk onderbouwen, heb je vrije tijd over? :P

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:49

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
En laten we er niet aan voorbij gaan dat er paarden zijn die 'slaafs' getraind worden, die hebben vrij weinig in te brengen dus ja, of je dan nog van samenwerking kan spreken..

Een goed afgericht dressuurpaard moet onvoorwaardelijk gehoorzamen. Dus je kan dat ook slaafs noemen. klint alleen natuurlijk niet romantisch. Dus gaan mensen zich inbeelden dat ze alles 'in overleg doen'cmet hun paard. Maar het moet er uitzien alsof hij het allemaal uit vrije wil doet. Staat in de reglementen. Een paard gaat nu eenmaal niet uitzichzelf een GP proefje lopen. En dat lukt alleen met een eerlijke deskundige ruiter. En een paard voelt zich nu eenmaal prettig als er geen discussie is over wie nu de leider is. In de natuur betekent het niet volgen van de leider de dood. In de natuur doen paarden niet aan eindeloos 'polderen', zoals wij mensen/nederlanders gewend zijn.

Ach Jasmijn beetje sneue reactie hoor, dat ben ik inmiddels wel gewend van je dus ik zal toch nog wat terug schrijven. Er is nogal een verschil in vanzelf een GP proef lopen of op hulpen reageren en een GP proef lopen, en het trainen op een manier dat het paard zich totaal onderwerpt aan de ruiter.
Je kan ook overdrijven met het 'overleg' te noemen, voor mij is het meer vraag en aanbod. Niet alleen maar eenzijdig opleggen. Kan je dan bijv. nog controleren of het te veel is wat je het paard oplegt. Kan ook zijn dat het totaal niet boeit hoor. Hij heeft het maar gewoon te doen, had ie maar kunstpaard moeten worden ipv sportpaard :+

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:06

jasmijn78 schreef:
Joolien schreef:
"piafferen nu, anders krijg je een klap op je hoofd!!'

:D

En ook volledig aan de stangteugel, trensteugel hang los. Dit soort plaatjes zeggen niets. Tig van dat soort barokke paarden die kunnen piafferen als een malle onder de grootste idioot, maar nog geen fatsoenlijke normale stap, draf of galoppas kunnen laten zien. Wil je combi's met elkaar vergelijken dan op zijn minst met bewegende beelden waarop ze dezelfde verrichtingen laten zien. En goed dresuurrijden behelst meer dan een piaffe.

Tsjah, hoe durft ie!
Zie ook mijn vorige post:
Ansie schreef:
En nu gaat iedereen zich afvragen waarom hij alleen de stangteugel vast heeft, ik zou zeggen duik nog even de theorie in :D
Detail; in mijn ogen wordt stang en trens veelal ook niet meer gebruikt waarvoor het bedoeld was. Hup beiden tegelijk, dan heb je nog meer te vertellen, terwijl ze juist onafhankelijk en aanvullend op elkaar gebruikt moeten worden, afhankelijk van graad van de opleiding en oefening.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:51

jasmijn78 schreef:
sanne83 schreef:
Goed beschreven. Hoewel Jasmijn natuurlijk gelijk heeft qua basic hulpgeving, is het echt onzin dat je altijd maar je hulpen moet opvoeren en tot het gaatje moet gaan.

Dat hangt af van wat je einddoel is. Als jij hogere dressuur wilt rijden, dan volgen de oefeningen elkaar heel snel op. Dan is het doel dat je paard direct reageert op kleine hulpen. Als dat je doel is moet je wel tot het gaatje gaan. Op elke actie onvoorwaardelijk direct een reactie eisen. Als je einddoel lager ligt, bv B dressuur, waarbij je 15 meter hebt om een overgang in te zetten, dan kun je coulanter zijn. Dan hoeft je paard niet zo 'scherp' aan je hulpen te staan.

Sorry, we bedoelen geloof ik wat anders met "tot het gaatje gaan". Je paard moet uiteindelijk reageren op de kleinste hulp, maar dat krijg je niet voor elkaar door altijd maar naar een hogere druk te gaan en reacties te eisen. Dat is wel de basis uitleg voor de hulpen (druk geven, bij reactie: druk los), maar als je rijtechnisch verder komt, wordt het steeds belangrijk hoe je iets aanbied, hoe je je hulpen combineert etc etc. Dan wordt het vaak contra-productief om je druk maar te blijven verhogen.
Als je constant zoveel druk nodig hebt dat je er pijn in je vingers van krijgt, dan heb je imo ergens een paar stapjes overgeslagen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:21

Ansie schreef:
Ach Jasmijn beetje sneue reactie hoor, dat ben ik inmiddels wel gewend van je dus ik zal toch nog wat terug schrijven. Er is nogal een verschil in vanzelf een GP proef lopen of op hulpen reageren en een GP proef lopen, en het trainen op een manier dat het paard zich totaal onderwerpt aan de ruiter.
Je kan ook overdrijven met het 'overleg' te noemen, voor mij is het meer vraag en aanbod. Niet alleen maar eenzijdig opleggen. Kan je dan bijv. nog controleren of het te veel is wat je het paard oplegt. Kan ook zijn dat het totaal niet boeit hoor. Hij heeft het maar gewoon te doen, had ie maar kunstpaard moeten worden ipv sportpaard :+

Ik krijg bij dit commentaar echt geen praktisch beeld van wat je nu bedoeld. In welke zin is het opvolgen van de hulpen anders dan het onderwerpen aan de ruiter? Bij de termen "vraag & aanbod" en "eenzijdig opleggen" krijg ik ook niet echt een idee van wat je nu echt bedoeld, wat doe je dan anders als je iets vraagt als wanneer je het oplegt en welk aanbod?? :?

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 01:04

Simpelman schreef:

Ik zie een zuur hoofd, de bek open, geen aanleuningen en een krampachtig achterbeen................en dat alleen nog maar op een foto!!!!! :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:18

chikohaa schreef:
Simpelman schreef:

Ik zie een zuur hoofd, de bek open, geen aanleuningen en een krampachtig achterbeen................en dat alleen nog maar op een foto!!!!! :D

Staartgezwiep, je bent staartgezwiep vergeten. :D

Nee, maar zo zie je wel hoe subjectief mensen naar een foto kijken. De moderne dressuurrijerij wordt eerst veroordeeld om de open monden en strakke stangteugels. En dan komt er een foto van hoe het volgens een persoon dan wel zou moeten, en, zowaar...wat zie je?...een open mond en een strakke stangteugel.
En dan denk je :?

En daar komt die verwarring vandaan waar TS het over heeft.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:20

Je ziet een Iberisch paard op het toppunt van verzameling.
De knieën zijn duidelijk gebogen zoals het behoort en het paard draagt hier het overgrote deel van de massa met de dijspieren.
De aanleuning is een ultra licht contact op de stang, het bit dat door zijn constructie met kin ketting het paard in de verzameling vraagt om de nek omhoog te brengen.
(Hoe verder het paard komt in oprichting hoe lichter het contact.)

Het paard heeft de mond niet geopend maar de lippen, het is in uiterste concentratie op deze, de aller moeilijkste verzamelings oefening die voorbeeldig wordt uitgevoerd.
Het "gezicht" van het paard is ontspannen, alert, volledig op zijn ruiter, geconcentreerd en zonder een spoor van frustratie of angst.

Afbeelding

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:25

Ik deel mijn mening met Gini.

Inderdaad, dat hij zijn achterhand gebruikt is goed.
Maar toch zie je dat hij niet vriendelijk kijkt, met een staartzwiep, een open mond. Kramp achtig achterbeen was me dan niet zo zeer opgevallen.
Nee....Dit is ook geen voorbeeld van mij.

Afbeelding

Dit is dan weer een heel ander plaatje om naar te kijken.

Was iemand zei dat vrijwillig jureren geen diploma hoeft te hebben. Dat wist ik niet. Maar....
Dan komen we op punt 1. Ik heb die vrije tijd niet over.

Edit:
Simpleman was net iets eerder met reageren.
Excuses.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:43

Maralyn, nee niet vrijwillig jureren, maar 'schrijven'. Dat is echt leuk en leerzaam om te doen. Je zit dan naast de jury in het juryhokje (of auto) en schrijft de punten op het protocol die de jury noemt tijdens de proef en telt die op. Je kan je altijd wel aanmelden als vrijwilliger daarvoor bij een wedstrijd in de buurt. Hoeft niet de hele dag, maar kan ook eens een uurtje of een paar uurtjes zijn. (Niet dat ik vind dat je dit moet gaan doen hoor, als je andere prioriteiten hebt, is dat natuurlijk prima. Maar het is wel een leuk kijkje in de keuken altijd, vooral als je het wat vaker doet en bij verschillende jury's en klasses zit.)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:17

jasmijn78 schreef:
ijssnuiver schreef:
De harmonie mist bij veel ruiters(zowel in de topsport als gewoon in de basis sport).

Nee, maar dat is nu juist ook net het moeilijkste te bewerkstelligen als je iets van een noemenswaardig dressuurniveau van je paard verlangd. dat is de kunst, dat is de sport. Als je wat meer kaas had gegeten van goed dressuurrijden, dan had je dat geweten. En zou je meer respect hebben voor ruiters die af en toe wel mooie momenten laten zien. Ook al zijn het maar momentjes. Als ik niks noemenswaardigs of met een hogere moeilijkheidgraad van mijn paard verlang, zijn we perfect in harmonie. Maar dressuurruiters streven nu eenmaal de kunst van het complexe dressuurrijden goed onder de knie te krijgen. Dat gaat nu eenmaal met vallen en opstaan.

Ik heb respect voor het grootste gedeelte van wat leeft op deze aardbol. Dus ook voor die ruiters. Mijn kennis over de dressuursport is prima, op verschillende vlakken. Het feit dat ik geen wedstrijden rij, betekend niet dat niemand mij ziet rijden he ;) , ik rij absoluut niet achter gesloten deuren en als mensen willen kijken zijn ze altijd welkom.

Simpelman schreef:

Volmaakt is het als deze meneer een vloeiende overgang kan maken naar de passage en weer terug, of naar de uitgestrekte stap en weer terug. Maar dat kunnen we niet afleiden van dit plaatje. Dus leuk plaatje voor een pennymeisje als poster. Maar verder zegt het bar weinig.

ijssnuiver schreef:

Misschien zien die wedstrijdruiters jou ook wel thuis rijden en denken dan: laat ik maar even snel beoordelen of mijn gevoel klopt bij hoe het er uitziet, want als ik er zo bij zou rijden....

Die zullen er ongetwijfeld tussen zitten en daar hebben ze het volste recht toe, niet iedere methode past bij iedere combinatie. Maar ik beoordeel niet als ik mensen 1x zie rijden thuis, ik oordeel pas als ik ze structureel zie rijden en dat is vaak het geval. Uit 1x rijden kun je niks opmaken, blijven momentopnames.
Ik kan er niet zo mee zitten hoe andere mensen over mijn rijden denken, ik weet dat het werkt voor mij en mijn paarden. Ik heb kennis genoeg om dat te kunnen beoordelen en een instructeur die mij daar prima bij kan helpen.

De foto van Simpelman, spreekt mij ook niet heel erg aan moet ik zeggen. Ik zie vreselijk veel spanning bij het paard, helaas.