Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Dit is misschien maar een kunstje, Professor??
Joolien schreef:"piafferen nu, anders krijg je een klap op je hoofd!!'

.
Electra63 schreef:Ik zie het zo: als men vindt dat Dujardin de terechte winnares was van de OS, dan heeft de jury het goed gezien. Dat betekent dat deze jury ook Adelinde terecht als ruim voldoende heeft beoordeeld. Immers de jury is niet bij de éne ruiter streng en bij de andere niet. De jury ziet het niet goed bij de éne ruiter, maar bij de volgende ruiter is het een jury van niets.
Als men Dujardin en Hester niet goed genoeg vindt, dan wil ik wel graag weten, wie jullie dan de perfecte ruiter/combinatie vinden?
ijssnuiver schreef:[
Voor het geval hij overdrijft en compleet op de achterhand gaat.
Maar zonder gekheid, ik kan me wel vinden in wat Ansie zegt. De harmonie mist bij veel ruiters(zowel in de topsport als gewoon in de basis sport). En nee ik rij geen wedstrijden, maar zie genoeg mensen rijden die dat wel doen en fijn om naar te kijken is het voor mij vaak niet(uitzonderingen daargelaten, ik wil niet iedereen over 1 kam scheren).

Electra63 schreef:ijssnuiver schreef:[
Voor het geval hij overdrijft en compleet op de achterhand gaat.
Maar zonder gekheid, ik kan me wel vinden in wat Ansie zegt. De harmonie mist bij veel ruiters(zowel in de topsport als gewoon in de basis sport). En nee ik rij geen wedstrijden, maar zie genoeg mensen rijden die dat wel doen en fijn om naar te kijken is het voor mij vaak niet(uitzonderingen daargelaten, ik wil niet iedereen over 1 kam scheren).
Maar je kwam bijna nooit op wedstrijden, dus hoe weet je dan of het wel of niet fijn is om naar te kijken?
Dat snap ik dus niet, zoveel (voor-)oordelen hier. Ik ga wat nuttigs doen.![]()
Simpelman schreef:Je zou daar gelijk in hebben als er niet zoveel verschrikkelijk véél van dit soort foto's bestonden.
Electra63 schreef:Maar net als met de bitloze wedstrijden, is er maar heel weinig animo voor. Bij mij in de regio was er maar 1 deelnemer, iedere maand weer dezelfde ruiter, dus geen competitie en inmiddels is de ruiter de L2 uitgereden en start zij ook niet meer.
Joolien schreef:Ik vind het wel apart dat het in dit soort discussies altijd uitdraait op wat de ander voor niveau rijdt. Het gaat erom wat voor jou werkt, dan heeft men hetzelfde doel alleen verschillende wegen er naar toe.
Ansie schreef:En laten we er niet aan voorbij gaan dat er paarden zijn die 'slaafs' getraind worden, die hebben vrij weinig in te brengen dus ja, of je dan nog van samenwerking kan spreken..
ijssnuiver schreef:De harmonie mist bij veel ruiters(zowel in de topsport als gewoon in de basis sport).
Simpelman schreef:Kijk naar de verdeling van het gewicht, plaatsing van het hoofd, de nek, de houding van de ruiter.
Dit is bijna volmaakte rijkunst.
Rust, kalmte, harmonie maar levendig en alert.
ijssnuiver schreef:Ik kom niet vaak op wedstrijd, maar ik zie de wedstrijdruiters wel vaak thuis rijden. Dat laatste vind ik niet fijn. Kan me dus niet voorstellen dat ik het op wedstrijd fijn zou gaan vinden.
jasmijn78 schreef:Ansie schreef:En laten we er niet aan voorbij gaan dat er paarden zijn die 'slaafs' getraind worden, die hebben vrij weinig in te brengen dus ja, of je dan nog van samenwerking kan spreken..
Een goed afgericht dressuurpaard moet onvoorwaardelijk gehoorzamen. Dus je kan dat ook slaafs noemen. klint alleen natuurlijk niet romantisch. Dus gaan mensen zich inbeelden dat ze alles 'in overleg doen'cmet hun paard. Maar het moet er uitzien alsof hij het allemaal uit vrije wil doet. Staat in de reglementen. Een paard gaat nu eenmaal niet uitzichzelf een GP proefje lopen. En dat lukt alleen met een eerlijke deskundige ruiter. En een paard voelt zich nu eenmaal prettig als er geen discussie is over wie nu de leider is. In de natuur betekent het niet volgen van de leider de dood. In de natuur doen paarden niet aan eindeloos 'polderen', zoals wij mensen/nederlanders gewend zijn.
jasmijn78 schreef:Joolien schreef:"piafferen nu, anders krijg je een klap op je hoofd!!'
![]()
En ook volledig aan de stangteugel, trensteugel hang los. Dit soort plaatjes zeggen niets. Tig van dat soort barokke paarden die kunnen piafferen als een malle onder de grootste idioot, maar nog geen fatsoenlijke normale stap, draf of galoppas kunnen laten zien. Wil je combi's met elkaar vergelijken dan op zijn minst met bewegende beelden waarop ze dezelfde verrichtingen laten zien. En goed dresuurrijden behelst meer dan een piaffe.
Ansie schreef:En nu gaat iedereen zich afvragen waarom hij alleen de stangteugel vast heeft, ik zou zeggen duik nog even de theorie in
Detail; in mijn ogen wordt stang en trens veelal ook niet meer gebruikt waarvoor het bedoeld was. Hup beiden tegelijk, dan heb je nog meer te vertellen, terwijl ze juist onafhankelijk en aanvullend op elkaar gebruikt moeten worden, afhankelijk van graad van de opleiding en oefening.
jasmijn78 schreef:sanne83 schreef:Goed beschreven. Hoewel Jasmijn natuurlijk gelijk heeft qua basic hulpgeving, is het echt onzin dat je altijd maar je hulpen moet opvoeren en tot het gaatje moet gaan.
Dat hangt af van wat je einddoel is. Als jij hogere dressuur wilt rijden, dan volgen de oefeningen elkaar heel snel op. Dan is het doel dat je paard direct reageert op kleine hulpen. Als dat je doel is moet je wel tot het gaatje gaan. Op elke actie onvoorwaardelijk direct een reactie eisen. Als je einddoel lager ligt, bv B dressuur, waarbij je 15 meter hebt om een overgang in te zetten, dan kun je coulanter zijn. Dan hoeft je paard niet zo 'scherp' aan je hulpen te staan.
Ansie schreef:Ach Jasmijn beetje sneue reactie hoor, dat ben ik inmiddels wel gewend van je dus ik zal toch nog wat terug schrijven. Er is nogal een verschil in vanzelf een GP proef lopen of op hulpen reageren en een GP proef lopen, en het trainen op een manier dat het paard zich totaal onderwerpt aan de ruiter.
Je kan ook overdrijven met het 'overleg' te noemen, voor mij is het meer vraag en aanbod. Niet alleen maar eenzijdig opleggen. Kan je dan bijv. nog controleren of het te veel is wat je het paard oplegt. Kan ook zijn dat het totaal niet boeit hoor. Hij heeft het maar gewoon te doen, had ie maar kunstpaard moeten worden ipv sportpaard

Simpelman schreef:Je kijkt naar een meester in de klassieke rijkunst.
In deze stijl rijdt men met één hand en houdt men in de andere een "roetje".
Kijk naar de ogen van het paard.
Kijk naar de verdeling van het gewicht, plaatsing van het hoofd, de nek, de houding van de ruiter.
chikohaa schreef:Simpelman schreef:Je kijkt naar een meester in de klassieke rijkunst.
In deze stijl rijdt men met één hand en houdt men in de andere een "roetje".
Kijk naar de ogen van het paard.
Kijk naar de verdeling van het gewicht, plaatsing van het hoofd, de nek, de houding van de ruiter.
Ik zie een zuur hoofd, de bek open, geen aanleuningen en een krampachtig achterbeen................en dat alleen nog maar op een foto!!!!!

jasmijn78 schreef:ijssnuiver schreef:De harmonie mist bij veel ruiters(zowel in de topsport als gewoon in de basis sport).
Nee, maar dat is nu juist ook net het moeilijkste te bewerkstelligen als je iets van een noemenswaardig dressuurniveau van je paard verlangd. dat is de kunst, dat is de sport. Als je wat meer kaas had gegeten van goed dressuurrijden, dan had je dat geweten. En zou je meer respect hebben voor ruiters die af en toe wel mooie momenten laten zien. Ook al zijn het maar momentjes. Als ik niks noemenswaardigs of met een hogere moeilijkheidgraad van mijn paard verlang, zijn we perfect in harmonie. Maar dressuurruiters streven nu eenmaal de kunst van het complexe dressuurrijden goed onder de knie te krijgen. Dat gaat nu eenmaal met vallen en opstaan.
Ik heb respect voor het grootste gedeelte van wat leeft op deze aardbol. Dus ook voor die ruiters. Mijn kennis over de dressuursport is prima, op verschillende vlakken. Het feit dat ik geen wedstrijden rij, betekend niet dat niemand mij ziet rijden he, ik rij absoluut niet achter gesloten deuren en als mensen willen kijken zijn ze altijd welkom.
Simpelman schreef:Kijk naar de verdeling van het gewicht, plaatsing van het hoofd, de nek, de houding van de ruiter.
Volmaakt is het als deze meneer een vloeiende overgang kan maken naar de passage en weer terug, of naar de uitgestrekte stap en weer terug. Maar dat kunnen we niet afleiden van dit plaatje. Dus leuk plaatje voor een pennymeisje als poster. Maar verder zegt het bar weinig.ijssnuiver schreef:Ik kom niet vaak op wedstrijd, maar ik zie de wedstrijdruiters wel vaak thuis rijden. Dat laatste vind ik niet fijn. Kan me dus niet voorstellen dat ik het op wedstrijd fijn zou gaan vinden.
Misschien zien die wedstrijdruiters jou ook wel thuis rijden en denken dan: laat ik maar even snel beoordelen of mijn gevoel klopt bij hoe het er uitziet, want als ik er zo bij zou rijden....
Die zullen er ongetwijfeld tussen zitten en daar hebben ze het volste recht toe, niet iedere methode past bij iedere combinatie. Maar ik beoordeel niet als ik mensen 1x zie rijden thuis, ik oordeel pas als ik ze structureel zie rijden en dat is vaak het geval. Uit 1x rijden kun je niks opmaken, blijven momentopnames.
Ik kan er niet zo mee zitten hoe andere mensen over mijn rijden denken, ik weet dat het werkt voor mij en mijn paarden. Ik heb kennis genoeg om dat te kunnen beoordelen en een instructeur die mij daar prima bij kan helpen.