onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:42

als het gewicht van de ruiter maar 10% van het paard mag zijn kunnen er helaas maar weinig mensen rijden....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 07:19

Hestakuuk schreef:
Dan zou ik met mijn 87 kilo toch een beetje in de problemen geraken, best wat afvallen eer ik aan het rijden begin? Ik denk wel dat Rauthos stoer genoeg is om mij te verdragen.

Het stukje in de op is te weinig onderzocht. Meer onderzoek gaf een gemiddelde van 15% aan. Eea is erg afhankelijk van de ruiter en van de bespiering en bouw van het paard, denk ik. Ik heb natuurlijk geen idee hoe dat met jouw paard zit. Heb begrepen dat het een pre is, maar daar zitten ook zware en minder zware jongens tussen (qua bouw)

In jouw geval zou ik iig zorgen voor een onafhankelijke zit middels zitlessen, opdat je niet in de rug bonkt en het paard stoort en ik zou er zeker voor zorgen dat het paard goed bespierd is., voordat je erop stapt-

Mijn man weegt ong hetzelfde als jou en heeft een nordsvensk travare. Het paard heeft echter een oude schade uit de tijd voordat het van ons was, wat nu begint op te spelen.
Dat merkten we het eerste als hij erop stapte, omdat ze door de schade haar lijf niet optimaal gebruikte en minder bespiering had.
Dus het gewicht doet er wel toe
De merrie in kwestie is overigens toen (meteen na onderzoek in kliniek met die uitkomst van oude schade en daardoor botwoekering in knie achter) meteen op pensioen gezet. (ze mocht ook niet meer getraind worden voor spieropbouw)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:34

Dit is wellicht geen discussie topic, maar ik hoop dat ik hier wel mijn mening mag geven. Ook middels 2 foto's waarbij ik de persoon haar hoofd heb zwart gemaakt en zal ook geen naam noemen.

Mijn mening is dat je zelf ook naar paard / pony moet kijken. Kijken naar bouw, leeftijd, wat kan het dier aan. Maar ook zeker kijken naar hoe zwaar de ruiter is. 10% of 15% ik heb daar geen verstand van. Op de manege waar ik rijd werken we met gewichtstabellen waarin staat hoeveel paard / pony mag dragen maximaal. Ik ben zelf ook niet de slankste en ben eigenlijk ook te zwaar voor Spetter ( max 80kg) en Lasco ( max 85kg). Ik wil mijn gewicht niet prijs geven maar weeg iig niet meer als 95 kg. Ben bezig om af te vallen wil ik zelf heel graag maar ook voor de paarden.
Bij een andere manege ergens in provincie Utrecht mag je niet zwaarder dan 100 kg zijn voor de paarden.

Dan de foto's;
Deze dame vind ik veels te zwaar voor de paarden, elke x als ik las op twitter dat ze weer ging rijden had ik medelijden met de paarden. Snap ook niet dat sommige maneges dit soort mensen laat rijden op hun paarden. Het is moeilijk om misschien nee te zeggen maar ik vind dat je om de welzijn van het dier moet denken. Zoals gezegd ik ben ook niet de ligtste in gewicht maar ben zeker niet zo dik als dit meisje. Gelukkig zijn de paarden nu van haar bevrijd want wegens haar allergie kan ze niet meer rijden.
AfbeeldingAfbeelding

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:36

maykie schreef:
Nou mensen, ga maar een andere hobby zoeken ipv paardrijden, of we moeten massaal een belg aanschaffen

vrees dat er niet genoeg Belgen zijn daarvoor... _O- _O-

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:37

Vind vooral het feit dat ik magere onbespierde paarden met strakke ruggen zie niet zo fijn

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:42

@Lasca: nou, als ik die foto's zo zie, is er wel meer mis dan alleen haar gewicht >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:45

Toralone schreef:
@Lasca: nou, als ik die foto's zo zie, is er wel meer mis dan alleen haar gewicht >;)

Haha! Dan wil ik dat wel weten ook wat er nog meer mis is? Ik ken deze dame een beetje, heb toen ze zei dat ze wilde gaan rijden haar willen proberen over te halen niet te rijden omdat ik mezelf al zwaar vind. Ze zei toen dat paarden best wat konden hebben. Ben verder niet met haar in discussie gegaan.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:53

Wat fijn, ik mag op mijn paard blijven rijden :Y) !

Mijn paard weegt 615 kg, is 1.73 groot, ik ben zelf 58 en 1.74 groot

Afbeelding

Maar mijn moeder van toch zeker wel 20 kg zwaarder rijd er ook gewoon op hoor, kan prima

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:55

Ik weeg 51 kilo, ben 1,60.
Heb een arabiertje van 1.50, weegt ong 450.

Mag toch niet hopen dat 10% geld want dan mag ik niet meer rijden... :+

Afbeelding

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:16

Lasca_1987 schreef:
Toralone schreef:

Haha! Dan wil ik dat wel weten ook wat er nog meer mis is? Ik ken deze dame een beetje, heb toen ze zei dat ze wilde gaan rijden haar willen proberen over te halen niet te rijden omdat ik mezelf al zwaar vind. Ze zei toen dat paarden best wat konden hebben. Ben verder niet met haar in discussie gegaan.

Beugels te lang, voeten er te ver in, hele houding klopt geen &&%# van. Zou bijna zeggen dat ze zelf last heeft van haar gewicht mbt paardrijden...

Afbeelding

Op deze foto weeg ik meer dan 100kg. Zeg het maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:25

Toralone schreef:

Haha! Dan wil ik dat wel weten ook wat er nog meer mis is? Ik ken deze dame een beetje, heb toen ze zei dat ze wilde gaan rijden haar willen proberen over te halen niet te rijden omdat ik mezelf al zwaar vind. Ze zei toen dat paarden best wat konden hebben. Ben verder niet met haar in discussie gegaan.[/quote]

Beugels te lang, voeten er te ver in, hele houding klopt geen &&%# van. Zou bijna zeggen dat ze zelf last heeft van haar gewicht mbt paardrijden...[/quote]
Die met dat bruine paard zit ze in galop en idd de beugels te lang en voeten er veel te ver in. Dit was ook een van de eerste lessen. Tja ben blij voor de paarden dat ze niet meer rijdt! tolarone heeft t paard last van je als je rijdt? Ik heb wel eens gereden dat mn paard kreupel liep. Voor de paarden zelf wil ik niet meer als 100 wegen.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:32

Dit is niet mijn paard, maar van een vroegere vriendin. Zij kreeg het paard niet in galop, en aangezien ik het paard beleerd had, kon ik het 'maar ze luistert niet' niet meer aanhoren en ben er zelf opgestapt.
Paard had nergens last van (groninger merrie van toen bijna 4), goed in de spieren. Gewicht weten we niet.
Anders gezegd, ik kon het niet aan het paard aflezen dat mijn gewicht een probleem was. Oortjes naar voren met opstappen, oortjes altijd naar voren met rijden, oplettend naar achter als ik iets vroeg... Tja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:59

Ja als t paard zelf er geen last van heeft, waarom niet rijden dan? Jij ook daar ook niet als die fotoso van dat meisje die ik plaatste. Ik heb op de paardenhouderijschool in Alkmaar dus wel eens gehad dat een Fries kreupel liep als ik erop zat. Ik denk dat die merrie jou wel aankan qua gewicht.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:07

Dan mag ik in ieder geval nog op mijn paard blijven rijden. :D
Als dit echt zo is houden we weinig ruiters over denk ik..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:21

Ik vind ook dat er meer onderzoek naar gedaan mag worden.
Zal wel niet, want er wordt flink geld mee verdiend. (paarden)

Maar ik vind het niet vreemd wanneer een goed onderzoek zou uitwijzen dat er veel ruiters niet meer zouden mogen rijden door hun gewicht.
Paarden zijn niet gemaakt om erop te gaan zitten...
Ja ik doe het ook :o :+

Lasca_1987: je kunt het dus niet zien of een paard er last van heeft. Het gaat om de slijtage van binnen, wat kan komen door te zwaar belasten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:26

Persoonlijk vind ik meer dan 100 kilo echt te veel voor een paardenrug. Je kunt idd niet aan de buitenkant zien waar de directe schade optreedt, was het maar zo simpel.

Op die (manege)foto's hierboven is het echt erg, deze paarden worden duidelijk dressuurmatig ook niet echt sterker en belastbaarder gemaakt. Dat is dus dubbel erg.

Voor mij is het een goede motivator om nooit te zwaar te worden, ik vind meer als 68 kilo voor mijn paard gewoon geen goed idee. Zadel komt er ook nog bij en hij heeft al niet de sterkste rug qua bouw, dus dan moet je daar echt op letten vind ik. Dat is gewoon één van de verantwoordelijkheden die je hebt naar je paard toe.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:33

Pfff, en maar gek vinden dat mensen die 2 kg overgewicht hebben zichzelf dik en lelijk vinden... Ik voel me niet bepaald zekerder hier door alle reacties.
Ja, ik weeg meer dan 100kg (momenteel, ben wel aan het afvallen, maar te meer omdat ik mijn broeken wil houden die ik nu in de kast heb) en heb altijd met plezier gereden. Ik heb nergens in kunnen merken dat de paarden hier last van hebben ondervonden (hoe zou ik, ben geen deskundige). Wel waren het altijd grote en stevige paarden. Weet wel dat ik een goede gebalanceerde zit heb en de paarden zowel voor als na het rijden goed verzorg. Als ik dan commentaar krijg omdat ik zo zwaar ben, denk ik maar 'pak eerst die kinderen maar aan die op shetlanders rijden!!!!!!!'

Edit: ben ondertussen al wel 20kg kwijt, dat is dan toch weer meegenomen *\o/*

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:53

Toralone schreef:
Pfff, en maar gek vinden dat mensen die 2 kg overgewicht hebben zichzelf dik en lelijk vinden... Ik voel me niet bepaald zekerder hier door alle reacties.
Ja, ik weeg meer dan 100kg (momenteel, ben wel aan het afvallen, maar te meer omdat ik mijn broeken wil houden die ik nu in de kast heb) en heb altijd met plezier gereden. Ik heb nergens in kunnen merken dat de paarden hier last van hebben ondervonden (hoe zou ik, ben geen deskundige). Wel waren het altijd grote en stevige paarden. Weet wel dat ik een goede gebalanceerde zit heb en de paarden zowel voor als na het rijden goed verzorg. Als ik dan commentaar krijg omdat ik zo zwaar ben, denk ik maar 'pak eerst die kinderen maar aan die op shetlanders rijden!!!!!!!'

Edit: ben ondertussen al wel 20kg kwijt, dat is dan toch weer meegenomen *\o/*

Als je je onzeker gaat voelen doordat mensen hier zeggen dat ze je te zwaar vinden om paard te rijden, dan gaat er wat fout. 100 KG is niet niks om op een paardenrug neer te zetten. Ik vind het persoonlijk ook te zwaar. Dat is geen aanval op jou, en ik zeg hierbij niet dat je dik en lelijk bent, maar betreft dit onderwerp vind ik het wel te zwaar.

Daarnaast gaat het er ook niet om wie je als eerste aan moet pakken, maar ook om mensen bewust te maken van het feit dat er wel degelijk een limiet zit aan aantal KG voor een paard.
In bovenstaande reactie zie ik alleen verdediging, maar stel je nu eens gewoon voor de grap voor: jij hebt een eigen paard gekocht, gaat vrolijk rijden en 4 jaar later kan hij naar de slacht omdat zijn rug kapot is. Jij zou je dan niet schuldig voelen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 13:58

Toralone schreef:
Als ik dan commentaar krijg omdat ik zo zwaar ben, denk ik maar 'pak eerst die kinderen maar aan die op shetlanders rijden!!!!!!!'

waar slaat dit nu weer op!?!

Tis 1 pot nat.
wanneer je te zwaar of te groot bent, moet je er gewoon niet op gaan zitten. Ga mennen of grondwerk doen, ook leuk.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:14

In de reactie over de shetlanders, hoeveel kinderen rijden daar dan wel niet op? Een shet weegt gauw 100-150kg, een kind wat een beetje kan rijden, 20-30kg. Dus niemand zou meer op een shet mogen rijden, imo.

En tot nu toe zie ik weinig over de hele zware mensen (ik lees voornamelijk de reactie van mensen van 70kg die niet meer op hun paard zouden kunnen omdat deze maar 550kg weegt), ik durf er voor uit te komen dat ik zo zwaar ben. Ik zit met een voordeel dat ik enorm lang ben en ook altijd grote (grovere) paarden heb gehad. Het 'misstaat' niet, itt de foto's van het meisje met paarse kaplaarzen.

Ik wacht op onderzoek, ik wacht op mijn nieuwe paard en ik wacht op 20kg die als sneeuw voor de zon verdwijnt :+

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:15

Zolang je wijst naar een ander ben je niet bezig met het kijken naar jezelf

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:46

Ik heb een reactie naar jou getypt Toralone, ik vraag me af waarom ik geen reactie krijg. Komt dat omdat ik een spiegel voor houd?

Je durft ervoor uit te komen dat je zo zwaar bent, en toch vlak erna verdedig je jezelf.
Ik vind het jammer dat je niet inhoudelijk in gaat op reacties.

Ik vind het overigens wel heel knap van je dat je 20 KG kwijt bent.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:04

Sorry @PowerReiner, was niet opzettelijk dat ik niet reageerde.
Niemand vind het leuk te horen dat ze te zwaar zijn voor de hobby die ze lief hebben, daarom ben ik er ook hard mee bezig. Kijk, ik ben geen prof als het gaat om de paardenrug, en ik weet niet hoe anderen het doen, maar ik kijk naar hoe het paard op mij reageert. Geeft het een diepe zucht als ik op stap, heeft het irritatie gedrag, hoe luistert het paard. Op basis hier van weet ik (denk ik) of ik op dit paard kan rijden ja of nee.
Ik ga nu zelf ook een jong paard kopen (2 jaar) en we gaan samen aan het werk. Zij naar de 3 jaar, ik nog eens 20kg er af, moet kunnen in een jaar. Ik weet dat ik het kan. Houdt in, dat ik dan nog steeds 80kg weeg en mijn paard zal hooguit 600, misschien 700 wegen.
Wat ik me wel afvraag, wat de marge zou zijn, 1%, 2%, 5%? Niet om het voor mezelf makkelijk te maken, maar daar waar je 51 km/pu rijdt waar je 50 mag, krijg je ook een boete... Iemand ideeën?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:34

Beste is om gewoon niet te rijden,ongeacht je gewicht.
Maar ik ben ook niet heilig,want ga straks ook weer rijden en heb het ook jaren gedaan. belangrijk is om er voor zover wel bewust mee om te gaan. Dus bewuste keuzes maken en niet ondoordacht maar overal op te stappen. (of erger nog, de verantwoordelijkheid afschuiven omdat iemand vind dat het wel kan....)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 16:46

Het grappige is dat in de tekst van dat onderzoek een stuk of vijf merkbare gevolgen genoemd worden waaraan je kan merken dat het paard last heeft van het overgewicht - en die zijn allemaal meetbaar. Wat ik dan mis in dat onderzoek: hoeveel te zwaar, kenmerken van het paard, kenmerken van de training? Het onderzoek zelf noemt 15% als maximum, niet 10%.

Die 10% is een norm afkomstig van dierenartsen, en die wordt in het stuk al helemaal niet onderbouwd. Beetje zwakke tekst dit. Beetje zwak onderzoek, misschien wel. Ik ken het niet, dus doe daar geen uitspraak over.

Waar ik wel uitspraak over kan doen: ik ben zwaarder dan gemiddeld, en rij met regelmaat een KWPN van gemiddelde grootte en gemiddeld gewicht. Al een jaar of vier. En dat paard toont, ondanks zijn onderhand gevorderde leeftijd, geen van de vijf genoemde tekenen dat hij last zou hebben van mijn gewicht. Hij kan ook nog steeds goed ontspannen onder mij op eigen benen lopen (en wegschrikken als hij daar zin in heeft). Ik weet zeker dat ik boven die 15% uitkom - en weet ook zeker dat hij er geen last van heeft. Waar zit dan dat verschil tussen dat onderzoek en de praktijk? Overigens ben ik sinds het begin van mijn paardrijcarriere afgegaan op de mening van mijn instructeurs die de paarden en hun geschiktheid beter kunnen inschatten dan ik - maar ik vraag het altijd wel.