[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 17:13

Zeker!
Alleen moeten we het met een gratis website doen, dacht zelf aan Weebly, dus even uitvogelen wat onze mogelijkheden zijn. Dacht zelf aan een groot menu (uiteraard een handig menu), waarin we met paragraven werken. (1, 1.1, 1.2 enz) Hierover discusseren we zo verder in het topic dat ik aan het maken ben!

Dames: BESLOTEN! Website Aan de teugel, door de dames uit het topic

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:42

S_en_Z: herken je dit nog, ik vind het zo heerlijk om te lezen :D

Citaat:
Toen ik 15 was startte ik net Z1 tussen de paarden

Ik kan niet zeggen dat ik correct heb leren rijden, maar paardje heeft toch de 17 behaald. En ja die liep 6x per week zijn Z oefeningen.. En niet een paar keer een appuyementje maar rustig een half uur aan 1 stuk door als het niet naar mijn zin was. (wat ook moest van vele instructies)

Ik heb 1x een les gevolgd bij een man in een rolstoel, die mij streng maar rechtvaardig leek.. in dat uur heeft hij me zo vaak belachelijk gemaakt.. ik heb mijn paard zo om moeten vouwen dat paard in de staak ging als ik alleen al dacht aan een volte inzetten. Ik was het vechten zo zat.. en kreeg ook nog eens naar mijn hoofd dat ik niet kon rijden (ik was een guppie van 18.. als enige op stal reed ik in het Z2 en wat er in het Z2 toen reed was allemaal 30+) Ik was zo vreselijk boos, ik vond het zo'n vreselijke man. Ik ben toen verschrikkelijk hard geweest en ik schaam me nog om het te zeggen.. maar ik ben afgestapt en heb letterlijk tegen die meneer gezegd "als u dan zo'n topruiter bent, klim er dan maar op" Die man gaf ook manegelessen op stal (uh?) maar ik heb hem daarna nog maar een paar keer gezien. Op die leeftijd dacht geen haar op mijn hoofd om sorry te zeggen tegen die meneer.

Wat ik vooral heb geleerd, is hoe ik het NIET wil. Ik weet wat NIET werkt en ik heb naarmate de jaren veel problemen op weten te lossen. Door fijne instructrices die niet wedstrijdgericht lesgaven. Door mensen in de sport die me af en toe even een halt toe riepen en me vertelden hoe zij dingen zagen. Door zelf logisch nadenken.

Vooral ikzelf ben een hele andere richting ingeslagen en heb instructie gekozen die bij mijn "oog" van paardrijden aansluit.

Mijn allermooiste momenten in mijn paarden"carriere" (het is natuurlijk hobby) zijn tot nu toe:

Het mogen berijden van de grote vriend van 1 van mijn fijnste instructrices. Die mevrouw was in de 70 en had 2 kunstheupen en stond in de bak hele vreemd te heupwiegen als ze me duidelijk wou maken dat ik meer moest "meegaan" met het paard Als je met hand aan dat paard zat en been gaf kwam hij omhoog, gaf je teveel been stoof hij in uitgestrekte galop weg, als je teveel ging zitten kreeg je de piaffe om je oren (ik was 14 toen)

Het mogen berijden van een GP-paard dat al verkocht was maar nog "in wacht" stond voor hij op het vliegtuig mocht. Ik heb op hem een passage mogen ervaren. Hoe een opwaarts en voorwaarts gesprongen galop aan voelt uit een paard met een "makkelijke" bouw. Hoe je bovenlichaam en handhouding veel invloed heeft op een paard.. dat onafhankelijke benen en enkel hulpen geven wanneer je iets verlangt veel effect hebben.. dat constant drijven echt niet nodig is!

En dat ik met vorig paardje aan het trainen was (had toen al jaren geen les meer omdat ik niet meer wou forceren) en dat een instructeur (een hele oude meneer) van een stalgenote na haar les naar mij zat te kijken en haar aanwees (zij reed imo vreselijk netjes) wat ik heel erg goed deed en waar mijn aandachtspunten zaten. Later kwam de meneer naar de bak en gaf me een mooi complimentje en gaf me een paar kleine tips.. waarvan mn mond echt openviel toen ik ze probeerde.. helaas kwam mijn paard niet veel later stil te staan wegens problemen aan zijn benen door domme ongelukjes in de wei en op stal. Maar ik wist het zeker, hoe hard instructeurs en ruiters ook tegen me zouden roepen wat te doen. Ik wou de klassieke richting op. Zoals Anky ooit reed met Cocktail.. dat ik als 11 jarig meisje met grote ogen naar de tv keek omdat dat paard zo vreselijk in harmonie liep met haar..

Nu moet ik zeggen dat ik bevoorrecht ben stage te hebben mogen lopen bij een handelstal met een eigenaar met veel verstand van paarden en dressuur en dat ik in alle jaren vaak op andermans paard gezet ben omdat veel eigenaren wisten dat ik een handig meisje was. Met enige regelmaat vraagt een zz l ruiter van stal of ik wil kijken naar haar en haar paard.. Vaak omdat hij dan niet lekker voelt en ze de vinger niet op de zere plek gelegd krijgt. En wat nog veel leuker is is dat ze met 3 of 4 tips gelijk al een veel fijner lopend paard krijgt.

Ik ben 25 en ik moet nog heel erg veel leren maar ik heb al zoveel "meegemaakt".. Van paarden die ik moest doorrijden tot eigenaars van oudere paarden die ik adviseerde naar een dierenarts/osteopaat te gaan omdat ik het gevoel had dat het paard ergens in zijn lijf last had. Heb een keer een paard laten staan omdat ik "iets" niet vertrouwde wbt beenwerk.

Heb gezegd dat ik vond dat hij teveel arbeid moest verrichten (bijna ieder weekend wedstrijd, liep 7 dagen in de week min. 45 min tot 60 min..) 3 maanden later is hij afgemaakt.. Alle 4 zijn benen waren er vreselijk aan toe ivm te harde groei en slechte ontwikkeling. Had zij nooit kunnen weten.. ik wist het ook niet.. maar ik ben er toch wel van geschrokken toen.

Ik ben geen gp ruiter, ik weet niet alles. Ik ben zelf in leermodus en leer in dit topic ook genoeg. Maar wat ik zie heb ik zelf vaak ook onder me gevoeld op alle verschillende paarden die ik gereden heb, door het bewust zijn van mijn paardrijden en het bewust zijn van mijn oplossingen voor "problemen" en mijn alertheid op de hulpen die ik geef en wanneer exact... wellicht dat ik daarom ook zo goed verwoorden wat ik zie. Hoe ik denk dat een paard voelt, wat een oplossing voor het "probleem" zou kunnen zijn.

Prijs mezelf gelukkig dat ik enkele "paardenmensen" om me heen heb gehad in mijn "omscholing" (van mezelf) die me zeiden mijn paard stil te zetten en pas weer verder te rijden als ik rustig was en normaal kon ademhalen. Dat ik rustig moest blijven.. (ik ben door meerdere instructies zo gejaagd dat ik mezelf tot het uiterste pushte en ook mijn paard) en die zelfs langs de bakrand zeiden. Sammie.. RUUUUUUUST.. Jullie willen niet weten hoe vaak ik vroeger te paard in huilen uitgebarsten ben omdat ik veel teveel eiste van paard en van mezelf.. ik MOEST presteren. Hoe dan ook. Het MOEST lukken.. Hoe dan ook..

En toen ik het eindelijk losliet.. god.. wat heb ik leren genieten van het paardrijden...

Ik rijd nooit lang en toch is mijn paard in perfecte conditie qua uithoudingsvermogen en bespiering. Als ze aangeeft nog niet los te zijn gaan we geen moeilijke dingen oefenen maar lekker werken aan de basis en haar loswerken. Hebben we echt ons dag niet gaan we stapoefeningen doen en afentoe een rechtuit drafje.

Heb ik geen zin om te rijden, klim ik er nieteens op.. dan ga ik met haar keutelen. Wordt ik gelukkiger van. En als paardlief dan besluit onder het zadel dat ik iets teveel hulp geef en ze zet ineens een moeilijke oefening in (die voor haar moeilijk zijn) ben ik zo apetrots dat ik enkel zit te glunderen. Ik vraag ze ook niet door. En ik moet oppassen niet teveel te belonen anders gaat ze continu alleen maar moeilijke oefeningen uitvoeren..

Maar tjonge... ik merk iedere dag dat ik nog steeds leer, dat ik nog steeds nadenk bij iedere pas, bij iedere hulp.. Ik kan wel dromen hoe ik reageer op paardlief.

Ik kan wel dromen hoe ik reageer op "problemen" van andere paarden.. kennis? Nee.. bewustwording.. Leren VOELEN.. en blij worden van omgaan met paarden..

Ik weet nog exact hoe dat paard van die oude mevrouw onder me voelde.. terwijl het al 11 jaar geleden is.. ik weet nog exact hoe die passage voelde en welke hulpen ik gaf. Ik weet nog eerst hoe mijn eerste werkpirouette met mijn vorige paardje aanvoelde (nou.. en dat ging verre van perfect.. maar tjonge wat was ik trots dat hij het probeerde)

Zoals Bertie al zegt.. paardrijden kun je ook zonder paard.. en dat doe ik de hele dag door.. zeker als ik op bokt ingelogd ben..

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:45

Super goed idee! Ik denk dat veel mensen hier wat aan hebben, je kan makkelijker een site doorzoeken dan 5 topic's van 100 pagina's...

Even terug komend waar dit topic eigenlijk over gaat;
Vandaag heeeeerlijk les gereden! Eigenlijk ga ik weer helemaal terug naar het begin, lekker met een los teugeltje -heel lichtjes contact- en pony ging lekker mijn hand opzoeken! Natuurlijk zijn er momenten waarbij de omgeving leuker is en komt het hoofd weer omhoog, maar ik ben al heel blij dat hij mijn hand opzoekt, zonder dat ik hoef te vragen! Jullie denken misschien; waarom terug naar het begin? Nou, met de L/M oefeningen werd ik steeds gespannender. Ik wilde de oefeningen goed doen, daardoor werd ik gespannen in mijn handen en lichaam. Op het laatst ging doorzitten zelfs niet meer goed, Alamo ging zich dan 'opkroppen'... Ook is de aanleuning niet goed, ik kan mijn handen niet stilhouden; ik heb steeds los-vast-los-vast met de teugels. Ik denk er met het rijden elke keer weer aan, maar afleren is veel moeilijker dan aanleren. Ook is mijn pony niet heel stil met zijn hoofd -wat natuurlijk door mijn handen komt- en wordt het voor mij nog lastiger om mijn handen stil te houden. Met stil bedoel ik niet stijf op 1 plek houden, maar met de bewegingen van de mond meegaan, zodat Alamo geen last heeft van mijn handen...
Dus we gaan weer lekker laag en los, en ik MOET elke keer weer denken dat ik mijn handen goed moet houden; teugels losjes in mijn handen, polsen naar buiten en met de beweging meegaan.
Ik zat te denken -maar ik weet niet of het een oplossing is-, om een tijdje bitloos te gaan. Want als ik zonder hoofdstel rijd, is hij helemaal ontspannen. Maar als ik met bit rijd, krijgt hij steeds hele kleine rukjes aan het bit, omdat ik mijn hand steeds los-vast laat, hierdoor is hij sneller gespannen en wat opgekropt met bit. Dus als ik bitloos ga, kan ik leren mijn handen stil te houden en Alamo heeft geen last in zijn mond als ik de teugels steeds los-vast laat. Als ik dan weer met bit ga rijden, kan ik mijn handen stilhouden en krijgt Alamo geen rukjes meer en kan zich zo ontspannen.
Ik weet niet of dit een idee is, daarom vraag ik het hier ook even... Ik ben best wel benieuwd wat jullie van mijn 'idee' vinden...? Of heeft iemand nog een ander idee/oplossing om aan stille handen te komen?

maralyn

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:48

Die website wil ik ook wel!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:49

Eens met babootje. Dit gaat moeilijk worden. Inderdaad is het moeilijk om objectief te omschrijven wat correct rijden is. Voor mij is dat de (Duitse) klassieke dressuur. Kijk hier in het topic zijn we gewoon beleefd en aardig voor elkaar ook al zijn we het niet altijd met elkaar eens. Tenminste ik zie wel eens dingen voorbij komen (en ik weet zeker dat jullie dat ook bij mij hebben) waar ik het qua correct rijden gewoon niet mee eens ben. Ik laat het dan gaan en staan. Daarmee geef ik aan dat als het een soort Wiki of website wordt ik me er niet mee kan verbinden want dan lijkt het net of we het met elkaar eens zijn.
Ik vind het prima dat jullie hier verder mee gaan. Ikzelf heb zoiets zet er goede titels in van boeken zoals eerder genoemd zijn vanuit de klassieke dressuur (en dan niet zeggen dat het klassiek is en dat het dan eigenlijk niet is).
Ik merk toch nu we weer hier in Frankrijk zijn dat er zoveel werk ligt dat ik moet passen en me terug moet trekken uit dit topic. Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor de prettige discussies die we hadden.
Au revoir!!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 17:52

pien_2010 schreef:
Eens met babootje. Dit gaat moeilijk worden. Inderdaad is het moeilijk om objectief te omschrijven wat correct rijden is. Voor mij is dat de (Duitse) klassieke dressuur. Kijk hier in het topic zijn we gewoon beleefd en aardig voor elkaar ook al zijn we het niet altijd met elkaar eens. Tenminste ik zie wel eens dingen voorbij komen (en ik weet zeker dat jullie dat ook bij mij hebben) waar ik het qua correct rijden gewoon niet mee eens ben. Ik laat het dan gaan en staan. Daarmee geef ik aan dat als het een soort Wiki of website wordt ik me er niet mee kan verbinden want dan lijkt het net of we het met elkaar eens zijn.
Ik vind het prima dat jullie hier verder mee gaan. Ikzelf heb zoiets zet er goede titels in van boeken zoals eerder genoemd zijn vanuit de klassieke dressuur (en dan niet zeggen dat het klassiek is en dat het dan eigenlijk niet is).
Ik merk toch nu we weer hier in Frankrijk zijn dat er zoveel werk ligt dat ik moet passen en me terug moet trekken uit dit topic. Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor de prettige discussies die we hadden.
Au revoir!!

We kunnen er toch meerdere manieren op zetten? Jouw manier werkt misschien niet bij mijn paard, maar misschien wel bij een andere combi? :p

miek2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:57

SheeNegro: Nee mijn dank voor het begrip blij rijden, daarmee weet je instinctief of je goed bezig bent of niet. Sinds ik de voorkant laat voor wat ie is, gaat het vaak vanzelf goed.
IDJ: op je zit terugrijden is voor mij:
Beginnen met halve ophouding dan hele ophouding:
kruisspieren aanspannen en de benen tegen het paard aanleggen zonder te drijven, je blijft rechtopzitten, hoogstens een fractie naar achteren om te voorkomen dat je bij het terugkomen last heb van 1e wet van Newton (massa is traag). Handen sluiten licht. Paard staat stil.
Hoe niet:
-Teveel spanning op teugels (te hard of trekken): paard spert mond open en alle aanleuning is weg
-Je paard fijnknijpen met de benen en kruis: paard spant zijn rug als tegendruk
-Naar voren leunen: dan komt er teveel gewicht op de voorhand, paard moet juist harder om zwaartepunt verschuiving op te vangen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:02

Ik ben het wel met Pien eens eigenlijk, er zijn zoveel manier en mogelijkheden. Zoveel wegen die naar Rome leiden.

Het is juist heel belangrijk om mensen BEWUST te laten worden, vanuit die bewust wording kun je opzoek naar oplossingen en mogelijkheden voor jou en je paard. Stukje over anatomie, hoe werken die spieren nou allemaal bijvoorbeeld? En wat gebeurd er daarbij wanneer een paard met zijn kin op de borst loopt? Daarnaast heb je daar ook nog héél veel verschillen in qua bouw van een paard. Wat daarbij voor het ene paard goed is is voor het andere paard misschien wel heel slecht. Maar hoe werkt dat allemaal? Hoe kun je dingen zien? Waaraan zie je dat dan? :)

Ik zou dus niet als doel opstellen om een uitgebreide website, boek, of dergelijke te maken waarin min of meer staat zoals het moet en niet anders zeg maar. Nee ik zou kijken naar een manier hoe je anderen kan leren KIJKEN en van daaruit verder werken.....

Nog zo'n mooi voorbeeldje;
Wat hier erg vaak gezegd word is dat je neit met de voorkant bezig moet zijn en die moet laten voor wat het is, niet gaan lopen trekken aan die voorkant als hij moet in de krul etc. Daar ben ik het eigenlijk ook wel echt mee eens hoor! :j Maar ik ken ook paarden waarbij je die voorkant niet gewoon maar moet laten voor wat het is, die paarden komen niet 'vanzelf' tot het goed gaande, die hebben een hulpje nodig van 'kijk paard, zo kun je ook lopen en dat is een stuk prettiger!' ;) Dat is een stukje bewust wording en zien hoe zo'n lichaam in elkaar zit, waarom een paard loopt zoals die loopt of zich gedraagt zoals die zich gedraagt.
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 25-03-13 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:04

Interessant topic weer, heb de opening helemaal gelezen (lap tekst :')) was erg interessant.
Ik ga zo even de laatste pagina's bijlezen.

Mag ik wel alvast een fototje plaatsen?
Tijdje terug al wel hoor
Afbeelding

Mijn hand hier is een beetje rare momentopname. Die ging nog wel eens een eigen leven leiden, is gelukkig inmiddels niet meer zo :) Paard was ten tijde van deze foto 4 jaar. Foto hierboven paar maandjes verder (november 2012)
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:06

LoveUggs schreef:
Mij lijkt als onderwerp, "aan de teugel" wel een goede, dat is dan het hoofd onderwerp, maar wat me ook een goede lijkt is de weg er naartoe. Wanneer loopt je paard correct aan de teugel, en hoe bouw je dit op? Wat zijn mogenlijke problemen die je tegen komt. Eigenlijk alle belangrijke dingen die te maken hebben met "aan de teugel" rijden. Dus alles wat te maken heeft met de ontspanning van je paard. Welke spieren horen te ontspannen, en welke moeten worden aangespannen, enz, enz.

Of idd BLIJ rijden, voor mens en paard..

Denk dat we dit trouwens dalijk in een ander topic moeten bespreken :=

Ik vind zelf de term 'aan te teugel' zo'n 'manege' uitspraak. Nageeflijk (met correcte aanleuning) is een betere omschrijving.

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:07

Heee,

Ik heb gisteren een wedstrijd gereden met mijn paard Bynck. Het ging erg goed, ik had voor de eerste proef 190 punten & voor de 2de proef 194 punten. En voor beide de eerste plek :D Dit is pas onze 2de wedstrijd, en de eerste keer op dit terrein, het was nog erg spannend dus.

1 ding dat me ontzettend opvalt, is dat ik een beetje ingedoken naar voren zit, ook vind ik zijn hoofd/hals houding net niet stabiel genoeg. Verder had ik wat slordige momentjes, zoals niet goed op de letter rijden, of een terugval naar draf in de galop. Ook had de middendraf er wel wat meer uit gemogen, en in de galop had ik graag wat meer sprong gezien. Ook was hij, wat echt heel erg verassend is, een beetje aan de slome kant. Normaal gesproken is het een en al inhouden, maar dit keer moest ik toch een stuk meer been geven. Dit ziet er ook niet heel fijn uit, aangezien ik nogal veel been gaf..

Ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:16

Sheenegro jazeker ken ik dat stuk. Heb het daar wel vaker met anderen over :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:32

_iDj_ schreef:
Ik heb mijn anatomiestukje min of meer af (heb geprobeerd het zoveel mogelijk in Jip-en-Janneketaal te schrijven en zo kort mogelijk). Iemand die wil reviewen?

Om toch nog ontopic te blijven...
Hoe zouden jullie het gevoel omschrijven van terugrijden met je zit (zonder dus te blokkeren aan de voorkant, of paard op de voorhand te laten vallen, of uit elkaar laten vallen, of ..etc :P )? En hoe zou het juist NIET moeten voelen?

Anatomie van het paard?
Als je wil kan je hem opsturen en kunnen we deze ook op de site plaatsen! :)

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:37

Ik kom zomaar even binnen vallen,
ik heb het niet allemaal gelezen, maar ik had een vraag.
Gister op wedstrijd was ik uitgesloten omdat ze teugelkreupel was, ik ben hiervoor ook al 2x uitgesloten daardoor, maar iedere x weer blijft het in me hoofd zitten als ze maar niet onregelmatig loopt, wat als ze onregelmatig loopt en dan gaat ze juist onregelmatig lopen, ik ben zelf ook gespannender dan thuis. Maar hoe krijg ik het uit me hoofd dat ze niet onregelmatig loopt? Ze heeft m1 gelopen dus het zit er zeker in, ik start nu B met dr.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:50

dominiquew schreef:
Gister op wedstrijd was ik uitgesloten omdat ze teugelkreupel was, ik ben hiervoor ook al 2x uitgesloten daardoor, maar iedere x weer blijft het in me hoofd zitten als ze maar niet onregelmatig loopt, wat als ze onregelmatig loopt en dan gaat ze juist onregelmatig lopen, ik ben zelf ook gespannender dan thuis. Maar hoe krijg ik het uit me hoofd dat ze niet onregelmatig loopt? Ze heeft m1 gelopen dus het zit er zeker in, ik start nu B met dr.

Lessen geven en haar misschien wat meer ruimte geven? Die van mij gaat ook "teugel kreupel" lopen als ik mijn teugels te kort heb. Hij maakt dan zijn passen niet af, en dat voel je, en zie je. Ik denk dat je vooral moet leren om je paard van achter naar voor te rijden.. :j

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:57

LoveUggs schreef:
dominiquew schreef:

Lessen geven en haar misschien wat meer ruimte geven? Die van mij gaat ook "teugel kreupel" lopen als ik mijn teugels te kort heb. Hij maakt dan zijn passen niet af, en dat voel je, en zie je. Ik denk dat je vooral moet leren om je paard van achter naar voor te rijden.. :j

wat bedoel je met lessen geven?
Ja, ik had het vorige week met wedstrijd vooral met de middengangen dat ze dr passen niet kan afmaken en dat ze dan onregelmatig gaat lopen, als ze thuis het doet zie je het amper en vind ik het niet heel erg, tuurlijk ik vind het wel erg, maar thuis kan ik het zo oplossen omdat ik zelf veel ontspanner ben, ze heeft het altijd al gehad, en is al gevoeliger er voor dan andere paarden. Bedankt (:

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 19:01

Whoeeps typfoutje.. Ik wou vragen of je les hebt..? (ben er met mijn hoofd niet bij denk ik :+)
Ik denk dat als je les hebt, en leert om je paard goed van achter naar voor te rijden, en daarbij wat meer ruimte aan de voorkant durft te geven, en kunt geven, dat je dan al een stuk verder bent. Al heb ik niet zo veel verstand van teugel kreupel zijn..

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:05

LoveUggs schreef:
Whoeeps typfoutje.. Ik wou vragen of je les hebt..? (ben er met mijn hoofd niet bij denk ik :+)
Ik denk dat als je les hebt, en leert om je paard goed van achter naar voor te rijden, en daarbij wat meer ruimte aan de voorkant durft te geven, en kunt geven, dat je dan al een stuk verder bent. Al heb ik niet zo veel verstand van teugel kreupel zijn..

haha maakt niet uit,
Ja ik heb les, me instructrice is de eigenaar van winnie.
We zijn er ook meer mee bezig, ik heb vanavond weer les, dus ik ben benieuwd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:18

_iDj_ schreef:
Ik heb mijn anatomiestukje min of meer af (heb geprobeerd het zoveel mogelijk in Jip-en-Janneketaal te schrijven en zo kort mogelijk). Iemand die wil reviewen?

Hoe zouden jullie het gevoel omschrijven van terugrijden met je zit (zonder dus te blokkeren aan de voorkant, of paard op de voorhand te laten vallen, of uit elkaar laten vallen, of ..etc :P )? En hoe zou het juist NIET moeten voelen?

Stuur maar.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:33

Ik ben weer trouw aan het mee lezen! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:47

_iDj_ schreef:

Ben wel benieuwd :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:56

dominiquew schreef:

Er zijn veel verschillende vormen van teugelkreupel. Het kan zijn dat je niet genoeg loslaat, het kan door het zadel komen, het kan zelfs een gebrek aan voorwaardsheid zijn. Juryleden kunnen over het algemeen niet zien/zeker weten wat de oorzaak is. Ze sluiten je dan uit omdat je paard onregelmatig is en ze vermoeden dat het een buiten natuurlijke oorzaak is.
Heb je toevallig een filmpje uit de proef?

Als je paard thuis echt goed loopt, waarom denk je er dan aan dat ie op wedstrijden teugelkreupel loopt? Loopt ze dan misschien thuis ook niet 100%? Breng je dan zoveel spanning mee naar wedstrijd? Wat was er de eerste keer dat het gebeurde? Rij losjes, rij voorwaarts en rij ontspannen. Maar dat is altijd makkelijker gezegd dan gedaan.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:10

Joolien schreef:
Goldenarrow, ik vind het tempo te hoog liggen, het kan zijn dat je paard daardoor wat balans mist. Ga schakelen in je tempo door langzamer te lichtrijden, maak je zwaar en vertraag je ritme ietsjes. Door het tempo rustiger te maken kan je paard makkelijker op 4 benen lopen en makkelijker balans houden waardoor het ook makkelijker wordt de rug te ontspannen.

Ja klopt, het tempo lag ook te hoog. Ik ben hier ook heel bewust mee aan het werk, vooral het terugrijden vindt ze moeilijk.

Air schreef:
Een paard maakt juist tempo om balans te houden. Als een kind wat leert fietsen.
Ik vind overigens de filmpje te kort om iets nuttigs erover te kunnen zeggen, ik zie geen oefeningen oid.
Wat doe je kwa oefeningen? (@GoldenArrow)

Uhm, ik rijd veel voltes, wendingen en dergelijke. In stap hebben we een begin gemaakt met wijken wat ik er altijd wel even bij pak. Ze pikt dit redelijk snel op. Verder veel van hand veranderen, slangenvoltes en dergelijke. En tempowisselingen. Het is de bedoeling dat ik ook met haar ga springen dus ik wil haar heel makkelijk een versnelling hoger of lager kunnen zetten.

_iDj_ schreef:
Niet echt duidelijke filmpjes :P En op de een of andere manier krijg ik ze niet zonder stotteren afgespeeld op volledig scherm, dus, onder enig voorbehoud, een reactie van mij :Y)

Oh, ik zie een reactie van Joolien, daar ben ik het helemaal mee eens: terug rijden in tempo in de draf. Je paard loopt echt uit balans zo. Aanvullend wil ik zeggen dat als je terug gaat rijden in tempo, probeer er dan ook op te letten dat je je paard tussen twee teugels houdt. Na een rustperiode is het logisch dat ze weer wat schever is, maar probeer er wel op te letten.
Voorbeeld1: Bij het eerste filmpje zie je bij de tweede keer dat je van de hoefslag af gaat (rond 00:14), dat je paard de bocht in valt, vervolgens de hele bocht door "valt" tot er weer steun is van de bakrand (en daar ook scheef blijft lopen. ze valt eigenlijk van de ene scheefheid in de ander). Probeer als je merkt dat je paard de bocht gaat in hangen, dat te corrigeren door óf je paard weer recht te maken mbv rechte lijn rijden direct na wending, óf buiging om je binnenbeen te vragen (goed voorbereiden als je paard daar moeite mee heeft!), óf het buitenschouder meer te begrenzen, óf een combinatie van voorgaande ;)
Voorbeeld2: Bij het tweede filmpje valt in de eerste bocht (rond 00:14) op dat je paard vooral met het hoofd naar binnen de hoek in gaat, maar over het buitenschouder weg valt. Probeer een bocht/wending meer met je binnenbeen en buitenteugel te rijden met minder stelling naar binnen.

Tempo heb ik het hierboven inderdaad ook al over gehad. Ik probeer ook heel bewust terug te rijden. Onbalans vond ik niet heel erg raar in de bak, het was echt enorm glad en er waren enorme hoogteverschillen in de bak omdat hij toen al een tijdje niet gesleept was.
Bij het eerste filmpje heb ik niet het gevoel dat ze naar binnen valt. Ik stuurde haar hier van de hoefslag af omdat er aan het andere uiteinde van de bak een enorme plas lag en dat niet echt heel relaxt rijdt (het verschil is misschien wel 15cm op sommige stukken omdat de bak niet gesleept kon worden). Maar hoe zie je dan dat ze door de bocht valt en scheef blijft lopen daarna? Want ik zie dat dus totaal niet zo.
Bij het tweede filmpje klopt het dat ik (weer) teveel met mijn binnenhand doe. Dit is echt een puntje van aandacht. Ik moet binnenkort ook weer een les afspreken met mijn instructrice maar met het weer van de afgelopen tijd schiet het er een beetje bij in (en daarbij heeft ze nu de griep, dus eerst maar wachten tot ze beter is).

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 21:34

iemand die mij misschien nog wat tips wil geven? Zou ik heel fijn vinden :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:13

In het vorige topic heb ik aangegeven dat ik een jong dressuurpaard in ga rijden. Voor de gene die het leuk vinden wil ik hier wel updates van geven. Dit paard is nog volledig groen, niet verder opgeleid aan de longe etc. Kent nu het borstelen + opzadelen + met het zadel longeren zeg maar. Vandaag zijn we voor het eerst onder de man voorwaarts gegaan.

Nu wil ik niet dit topic volledig volspammen met complete updates wat je dan voelt etc. en hoe je vanuit dat prille begin het paard opleid tot een goed gaand rijpaard, dus voor de geintresseerde graag even pb'tje. ;)