[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 12:45

Ik heb net je EJL-ITP bekeken, jullie zijn een mooie combinatie! Voel je je er goed bij, bij de manier van rijden nu? Alles ineens omgooien kan inderdaad zorgen voor handen in het haar momenten.. Volhouden, alles stap voor stap overlopen, neem een stapje terug als het niet lukt, maar verlies het plezier in het rijden niet, zou zonde zijn..

Sta je alleen op stal? Bij mij staan de paarden thuis en ik ben dus altijd alleen, maar eens om de zoveel tijd vraag ik eens een vriendin om te komen filmen. Voor de rest wordt mijnproefje altijd wel gefilmd.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:02

Ik ben wel blij met de methode waarop ik nu probeer te rijden. Ik ben nog niet tevreden met hoe ik nu rijd :o Ik kan nog heel veel leren en ik moet ook nog heel veel leren!

Ik kom van hier.
[RIJ-ITP] Na lang niet rijden, nog eens op een paard gestapt

Dan heb ik een eigen paardje gekocht.
[RIJ-ITP] Toch weer een eigen paardje?

Een foute instructrice gevonden :(
[RIJ-ITP] Vandaag zó lekker gereden!

Maar mij gelukkig herpakt! Eerste topic na het vinden van mijn nieuwe instructeur, hier ben ik héél tevreden over.
[RIJ-ITP] Poging tot... zondags in't zonnetje

Foto's in EJL-ITP in het geel zijn de meest recente foto's, nieuwere heb ik dus niet meer van als ik er op zit.

Mijn ouders hebben de paarden achter hun huis staan en we hebben een buitenpiste. Ik rij dus bijna altijd alleen of met zus maar die is dan ook aan het rijden. Voor foto's of filmpjes moet ik lief naar mijn vriend kijken, maar die heeft natuurlijk wel wat anders te doen als iedere keer meekomen.

Ik moet dringend mijn lesgever bellen om een afspraak te maken :o Heb beetje telefoonvrees.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 13:15

Wat mij opvalt is dat je bij die laatste reeks lekker voor je uit kijkt en zelfs lacht! :D
Rome is niet in 1 dag gebouwd en er leiden verschillende wegen naar Rome, kom op pak die telefoon en maak je eigen rechte weg naar Rome! Ik kijk veel liever naar jou foto's dan naar mijn foto's, ze zijn zeker niet slecht en het zou zonde zijn als je in een dipje bleef zitten, dus hup, lessen maar! :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:20

Das lief!

Is gewoon omdat ik zo 'n knappe pony heb! :)
Ik wacht vanavond nog af en als alles goed is bel ik daarna mijn lesgever op.
Smid komt vanavond omdat er een nagel onder het ijzer is geplooid. Maar wil ze eigenlijk ook vooraan van haar ijzers af. Beetje afwachten dus.

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:10

Ympi, ik zie mooie foto's van een leuk, ontspannen combinatie. Draffoto's waar de pony ruimte krijgt en toch niet op de voorhand valt. Ik vind je dus helemaal niet verkeerd bezig en je hebt niets om je voor te schamen hoor!!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:34

Jotoma schreef:
bertie schreef:
Ik houd het hier even bij de eerste twee foto's.
Want het verschil is ZO leuk! *\o/*
Nogmaals de eerste foto
[ Afbeelding ]
en de tweede foto
[ Afbeelding ]
eerste foto: een niet harmonisch beeld. Meer voorbeen dan achterbeen gebruik. Kijk naar de omgekeerde V.
De halslijn vanuit de schoft. In de tweede foto een veel mooier opwaarts en vloeiender beeld.

Er zijn TWEE dingen die er écht uitspringen! *\%/*
1. De minder terugwerkende hand van de amazone in het tweede plaatje <3
2. De staartdracht <3

Tjonge, wat ben ik blij met dat tweede plaatje! Het lijkt wel een ander paard! *\o/*

En dan ga je zeuren over wat beter kan, en zo.. Pff! :')
Ik zou zeggen: sta vooral stil bij wat er al beter IS, en wees daar vooral BLIJ over! :):)
EN wee blij met je paard! <3

Ik dacht dat dit een topic was waar mensen aardig tegen elkaar waren :o ? Ik zeg nergens dat ik niet blij ben met mn paard, dus die opmerking begrijp ik ff niet..

Wat me wel boeit is het verschil van mening.. Wat je over de 1e foto zegt klopt, maar wat de 2e foto laat zien draagt bij aan wat jij noemt 'zeuren'. Ik reed mijn paard hier gedwongen in een krul (lees: kneden, hangen zelfs tot hij zn tong erover gooide en omhoog wou komen), hij geeft zich dus alleen 'over' omdat ik hem dan niet meer in zn mond plaag. De weerstand zie ik in de opengesperde mond, waarvan ik op verzoek de sperriem zo strak mogelijk aantrok zodat eerder genoemde punten werden voorkomen, lopen op de voorhand en de ruimte tussen de achterbenen is aanzienelijk kleiner dan de ruimte vd voorbenen. De foto's zijn allemaal uit dezelfde training genomen. In welk opzicht zie jij dan een happy athlete en happy amazone terug? :o

Dus ja, ik werd hier ongelukkig van en mijn paard al helemaal. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dit was voor mij niet de weg. De weg die ik eerder ben ingeslagen bewandel ik nu opnieuw en daarmee word ik verschrikkelijk blij en merk ik hoe snel mijn paard leert. Nu werk ik samen ipv opdrachtgever en uitvoerder. Heb je mijn filmpje gezien? Voor de 1 totaal niet spannend, voor mij de grootste mijlpijl om te behalen op zo'n korte termijn.

Jij wordt treurig van het plaatje waar ik blij van word.
Klopt dat?

Ik reageer alleen op een plaatje, terwijl JIJ weet welk gevoel er achter zit.
Een voorbeeld waarbij het plaatje er wel goed uit kan zien, maar kennelijk tot stand gekomen is vanuit een niet goed gevoel.
Begrijp ik dat zo goed?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:42

Ympi schreef:
Ik heb een instructeur waar ik best tevreden over ben. Alleen nam ik maar eens per week les (sinds winterstop nog geen contact opgenomen) en zat ik de andere dagen echt met de handen in het haar! Ik moest alles ineens anders gaan doen waardoor het voor mijn gevoel langs geen kanten ging...
Vaker les nemen kan ik niet betalen, hebben net een huis gekocht.

Hm .. ik begrijp niet zo goed waarom je ineens iets 'anders' zou moeten gaan doen.
'Gewoon' dressuur rijden is voldoende.
Al er ergens op je pad een instructeur komt waarbij je alles moet omgooien, dan is er misschien met die instructeur iets aan de hand, en niet met jou.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:43

Ik begon al te denken waarom wordt er niet meer geregeerd in ''het aan de teugel topic''!? -:(-
Lekker dom, we hebben natuurlijk een NIEUWE! :D Hier dus ook een ''stipje''!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:23

Ympi schreef:
Leuk om te zien hoeveel Hafjes langskomen! Zo zie je maar dat je er ook mee aan het werk kan!
Ben trouwens ook van mening dat je heel netjes rijdt Djeradalover! Al moet je wel met je benen aan de slag, maar daar heb ik niet direct tips voor.

Super om dat te horen <3 .
En ik ga er gewoon keihard aan werken (benen, bekken kantelen), lees nu het topic ook regelmatig bij en leer er van en dat vind ik leuk :D.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:38

bertie schreef:
Ympi schreef:
Ik heb een instructeur waar ik best tevreden over ben. Alleen nam ik maar eens per week les (sinds winterstop nog geen contact opgenomen) en zat ik de andere dagen echt met de handen in het haar! Ik moest alles ineens anders gaan doen waardoor het voor mijn gevoel langs geen kanten ging...
Vaker les nemen kan ik niet betalen, hebben net een huis gekocht.

Hm .. ik begrijp niet zo goed waarom je ineens iets 'anders' zou moeten gaan doen.
'Gewoon' dressuur rijden is voldoende.
Al er ergens op je pad een instructeur komt waarbij je alles moet omgooien, dan is er misschien met die instructeur iets aan de hand, en niet met jou.

Die bedenking mag je je gerust maken. Maar ik heb leren rijden een jaar of 12 geleden in jawel België. En hier in de omgeving rijd je dressuur met sporen, een slof en heel veel teugeldruk. Kortom je doet er alles aan om je paard naar beneden te krijgen behalve netjes en beleefd rijden. Zo heb ik dus ook leren rijden. Gelukkig ben ik altijd oplettend en kritisch gebleven en heb ik slechts een 10tal keer met slof gereden en slechts twee keer met sporen.
Om je een beeld te geven, dit ben ik, zo'n 7 jaar geleden op mijn eerste eigen net zadelmakke paardje mij toen aangesmeerd door mijn instructeur.
Afbeelding
Afbeelding
Vind ze zelf heel erg schaamtelijk om te zien. 't is een aantal maanden later dan ook serieus mis gegaan en ik viel enkel nog maar van mijn paard in plaats van te blijven zitten.
Mijn zus haar paard is toen naar huis gehaald, ons paardenbestand is uitgebreid en ik ben hobby-matig gaan rijden zonder lesgever, niet slim, maar wel al beter.
Een voorbeeldje uit die tijd.
Afbeelding

Toen heb ik een eigen paardje kocht, ben ik bokt gaan volgen en al snel leerde ik hoe het wel moest. De eerste tijd heb ik alleen gereden en toen gingen we zo de bak door.
Afbeelding
Maar bokt liet me verstaan dat je les moest nemen. Ik zocht me dus een lesgeefster en vertrouwde haar en dan kreeg ik zo'n beeld.
Afbeelding
Dit zat voor mijn gevoel niet goed. Opnieuw liet bokt me verstaan dat dit inderdaad nog fouter was, dus ik op zoek naar een andere instructeur.
En nu doen we het zo.
Afbeelding
Maar ik heb het dus heel moeilijk met dat vol te houden, ik wil nog steeds als ze even omhoog komt mijn binnenhand omhoog achteruit trekken, beetje wringen en huppa... Maar dat mag niet :o

Sorry voor mijn epistel, kan misschien een leerschool zijn voor andere beginnende ruiters.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:58

Ik vind dit een erg interessant topic en lees al een tijdje mee. Maar nu kom ik toch even uit de meeleeshoek, want heb een vraagje over onderstaande post. Jullie willen graag de nek als hoogste punt zien. Uit onderstaande post begrijp ik dat dit alleen het geval is bij de relatieve oprichting (en bij de absolute oprichting maar die situatie wil je niet). Betekend dit dat als je een paard voorwaarts-neerwaarts rijdt dat het paard dan niet aan de teugel loopt? De nek is dan immers niet het hoogste punt..

S_en_Z schreef:
Veulen, bedankt!

Ik ben al tijden op zoek naar GOEDE .gif plaatjes wbt de takt. (sinds het 1e topic) Alleen kunnen ook de tekenaars het maar moeilijk correct doen :(

Ontdek welke invloed het hoofd heeft op de rug van een paard?

Deze houding wordt ook aangenomen door een grazend paard.

[ Afbeelding ]

Op die manier kan hij/zij, zonder een grote spierinspanning, het gewicht van zijn borst-en buikholte dragen. De basisregel dat een jong paard voorwaarts-neerwaarts met uitgestrekte hals moet bereden worden, vindt hierin zijn oorsprong. Dit wil niet zeggen dat het paard op de voorhand mag lopen (wordt dikwijls verkeerd begrepen). Het betekent slechts dat het jonge paard dat nog weinig spieren ontwikkeld heeft om de ruiter te dragen, een mogelijkheid wordt geboden om door middel van een zo lang mogelijke, voorwaarts-neerwaarts gestrekte hoofd-hals-as, zijn rug te dragen, inclusief het gewicht van de borst- en buikholte en het ruitergewicht. Ook voor een ervaren paard is het belangrijk om op deze manier het paard op te warmen. In deze houding kan de stuwkracht van de achterhand door de rug lopen om zo uiteindelijk via de nek in de ruiterhand terecht te komen. Enkel op deze manier laat de onmisbare aanleuning zich van achteren naar voren opbouwen.

[ Afbeelding ]

Uit dit voorbeeld blijkt al dat de positionering van het hoofd en de hals een aanzienlijke invloed heeft op de rug van het paard. We zien eigenlijk 3 verschillende versies van de hoofd-hals-houding:

1) De relatieve oprichting, met gedragen rug: zo hoort het!

[ Afbeelding ]

Deze natuurlijk hoofd-halshouding (1° halswervel is hoogste punt) maakt het mogelijk dat de belangrijke spieren vrij en ontspannen hun werk kunnen doen en dat ze sterker kunnen worden door training. Zo kan het paard zijn rug los laten en kan hij/zij de ruiter vrij en ontspannen dragen. Door deze losgelatenheid, krijg je een takt-zuiverheid van de natuurlijk basisgangen en kan het paard de echte verzameling ontwikkelen (meer buiging in de gewrichten van het achterbeen).

[ Afbeelding ]

2) Absolute oprichting, met een holle rug en een te hoog ingestelde hoofd-halshouding

[ Afbeelding ]

Bij absolute oprichting is de hoofd-hals-as hoger en korter ingesteld (2° halswervel hoogste punt). Het paard vertoont een vals knik, een kort ingestelde hals, een holle rug en een achterbeen dat achter het lichaam geplaatst is. Hij/zij zal proberen om het ruitergewicht te dragen (en zijn romp op te tillen) door het aanspannen van zijn lange rugspier. Het paard zal later doorzakken in de rug, waardoor de verbinding tussen de achterhand en voorhand verloren gaat. Paarden die op deze manier bereden worden vertonen disharmonische gangen, een te snelle draf met achterblijvende achterhand, viertaktsgalop, verzet, … Al deze problemen leiden dan op hun beurt tot het inzetten van hulpteugels, die het oorspronkelijke probleem alleen maar verergeren. Na jaren treedt er naast psychische schade ook lichamelijke slijtage op.

[ Afbeelding ]

*knip*

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 10:11

Oh seg ik voel me beledigd, niet overal in België is het zo -O- ;)
Akkoord België land staat qua dressuur ver achter Nederland en dat is zoo jammer, maar er lopen wel een paar goede instructeurs rond in dit kleine land en die moet je vinden..

Rijden op eigen gevoel mag je niet vergeten en die tijd die je zonder lesgever hebt gereden, ziet er helemaal niet zo slecht uit!

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:56

Heb het topic een beetje doorgelezen en denk dat ik het wel aandurf om foto's hier te plaatsen. Het probleem waar ik tegenaanloop is vooral de ontspanning en laag en lang rijden. Ik heb een paardje fries x lippizaner en die rassen zijn wat meer van het opkroppen. Nu hoop ik wat tips mee te krijgen waar ik aan kan werken met hem en kopen dat het beter gaat.
Foto's staan niet op volgorde van tijd iod, heb er wat tussenuit gepikt.

Deze foto is een aantal jaar terug. Dit was gewoon rijden en afwachten tot hij naar beneden kwam, niet echt een foto van z'n beste dag.
Afbeelding
[/URL]

Dit vind ik wel een ontspannen beeld geven.
Afbeelding

Even later in diezelfde les....
Afbeelding

Hier kan hij ook nog verder zijn neusje laten zakken.
Afbeelding

Ik zit teveel achterover en er is teveel spanning in zijn lijf
Afbeelding

Hier ben ik best tevreden mee. Meestal op wedstrijd heeft ie zijn hoofd hoog en loopt in zijn eigen houding waardoor ik hem niet goed bij me heb.
Afbeelding

Dit is waar ik heen wil.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben zodat ik er aan kan werken!

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:09

In België is het inderdaad helemaal niet overal zo!
Ik ken ook wel één manege waar de slofteugel behoort tot de standaarduitrusting, maar dat is (hopelijk!) een uitzondering. Ik heb zelf eerst leren rijden in twee verschillende maneges, en daar werd nooit de nadruk gelegd op het onderin rijden/trekken van je paard. En al helemaal niet met allerlei hulpstukken. Zelfs met sporen heb ik daar nooit gereden.
Mijn paarden staan sinds enkele jaren op een privéstalling, en daar komt een dressuurlesgever aan huis. Het verschil met de manegelesgevers is natuurlijk wel heel groot.
Ik wil maar zeggen: ook in België lopen er heel degelijke instructeurs rond met kennis van zaken. Je moet ze maar zien te vinden, én bereid zijn om wat meer geld op tafel te leggen. :')

Ympi, ik begreep eerst ook niet goed waarom je zei dat je met je handen in het haar zat als je lesgever er niet bij was, maar je bedoelt eigenlijk gewoon dat je soms terug naar je oude gewoontes grijpt als zij er niet bij is, toch?
Dat had ik eerst ook, toen ik pas les had bij mijn nieuwe instructeur.
Voor mij hielp het om voor het rijden (zonder lesgever) na te denken over de voorbije les. Welke oefeningen we deden, welke opmerkingen ik kreeg. Dat herhaal ik zo vaak ik m'n hoofd, tot ik bij wijze van spreken de stem van mijn instructeur kon horen (klinkt best schizofreen, maar het helpt :+)
Ik reed de eerste keren dat ik "alleen" was enkel dezelfde oefeningen als ik bij hem in de les kreeg. Omdat ik nog wist waar het in de les misliep, wist ik ook wat zijn opmerkingen zouden zijn, en kon ik daar snel op inspelen, ook al was er geen instructeur bij.
Het klinkt misschien best vreemd nu ik het hier zo neerschrijf, maar voor mij hielp het echt wel om van "slechte gewoontes" af te raken.
(Uiteraard doe ik ondertussen niet meer nét hetzelfde als in de les, afwisseling is ook belangrijk, zowel voor je paard als voor jezelf. Maar in het begin hielp deze 'techniek' mij echt.)
Herhaaldelijk naar filmpjes van jezelf kijken, kan ook helpen (als je daar de mogelijkheid toe hebt). Dat is vaak best confronterend, maar op die manier print je jezelf wel duidelijk in waar verbetering mogelijk is!

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:20

België is inderdaad niet overal slecht maar we staan héél ver achter op NL qua paardensport, kijk maar eens op bokt.be, dat loopt gewoon niet. Maar ik wou dus vooral zeggen dat ik zo heb leren rijden en hoe fout dat was maar dat wist ik niet want iedereen deed het. Ik ken ondertussen ook enkele maneges waar het anders gaat. Maar de echte NL kennis ben ik hier nog niet tegen gekomen. Limburg is natuurlijk helemaal andere kant op dan Oost-Vlaanderen.
Gelukkig heb ik nu wel goede lesgever! En gisteren groen licht gekregen van de smid dus straks maar bellen voor les!

@ Saskia, het lijkt alsof jouw paard (jij misschien ook?) heel veel spanning opbouwt tijdens het rijden. Ik denk ook te zien dat hij op sommige foto's zijn rug weg drukt en in een opgekropte houding gaat lopen, maar dat beschrijf je zelf ook al. De laatste foto vind ik je paard wel ontspannen lopen, maar lijk jij je rug erg hol te trekken. Het is ergens ook normaal dat ze wedstrijd spannend vinden en zich dan meer gaan opspannen waardoor het rijden niet meer zo lekker gaat.

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:28

Ympi schreef:
@ Saskia, het lijkt alsof jouw paard (jij misschien ook?) heel veel spanning opbouwt tijdens het rijden. Ik denk ook te zien dat hij op sommige foto's zijn rug weg drukt en in een opgekropte houding gaat lopen, maar dat beschrijf je zelf ook al. De laatste foto vind ik je paard wel ontspannen lopen, maar lijk jij je rug erg hol te trekken. Het is ergens ook normaal dat ze wedstrijd spannend vinden en zich dan meer gaan opspannen waardoor het rijden niet meer zo lekker gaat.

Wedstrijd is inderdaad spannend. wat hij vooral leuk vind is dat er zoveel andere paardjes lopen. Hij gaat dan showen en ik heb niks meer in m n hand. Het grootse probleem van mij is dat ik teveel in mn hand wil hebben. Ik heb afgelopen maandag bij mijn les ook gemerkt dat ik teveel terugwerk met mijn hand. Terwijl ik mijn hand juist naar hem toe moet geven om het zo maar te zeggen. Mijn hand meer toestaan. Maar juist dan heb ik het idee dat hij weer onder me vandaan loopt en uiteindelijk zijn hoofd weer vrolijk in de lucht houd.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:32

bertie schreef:
Jij wordt treurig van het plaatje waar ik blij van word.
Klopt dat?

Ik reageer alleen op een plaatje, terwijl JIJ weet welk gevoel er achter zit.
Een voorbeeld waarbij het plaatje er wel goed uit kan zien, maar kennelijk tot stand gekomen is vanuit een niet goed gevoel.
Begrijp ik dat zo goed?

:J
Klopt Bertie. Ik begrijp dat je positieve dingen terug ziet en benoemt, ik zag die niet doordat mijn gevoel van tot stand komen hiervan heel anders is. Alleen jij kan natuurlijk niet weten wat voor gevoel erbij zit op basis van 2 plaatjes, voelde me even wat aangevallen :) vandaar de defensieve reactie, wellicht snap je daardoor wel waarom ik niet blij wordt van het plaatje.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:15

astriidj schreef:
Ik vind dit een erg interessant topic en lees al een tijdje mee. Maar nu kom ik toch even uit de meeleeshoek, want heb een vraagje over onderstaande post. Jullie willen graag de nek als hoogste punt zien. Uit onderstaande post begrijp ik dat dit alleen het geval is bij de relatieve oprichting (en bij de absolute oprichting maar die situatie wil je niet). Betekend dit dat als je een paard voorwaarts-neerwaarts rijdt dat het paard dan niet aan de teugel loopt? De nek is dan immers niet het hoogste punt..

Leuke vraag!
Als je paard voorwaarts-neerwaarts loopt is de nek inderdaad niet het hoogste punt, dat zal de schoft zijn, of een stukje naar voren zijn.
Afbeelding

Met als doel dat de rug ontspant en dus minder hol wordt (hier staat halsstrekken, maar dit wil je in de rug ook bij voorwaarts-neerwaarts)
Afbeelding

Ik vind dat hier nog wel degelijk sprake is van aan de teugel! Het paard is "aan de teugel", omdat hij door de verbinding die de ruiter neemt, zijn energie laat begrenzen. Als je de teugels echt los zou laten hangen, is het "neerwaartse" component weg.
De energie die in de achterhand opgewekt is, laat het paard (op een losgelaten manier) opvangen door de ruiter zodat het paard niet COMPLEET op de voorhand valt. Vooral paarden die nog niet zo ver opgeleid zijn, zullen met een losse teugel meer de neiging hebben om helemaal op de voorhand te vallen, omdat energie gebruikt wordt om te stuwen (en de ruiter deze neiging dus niet opvangt).

Coeffie schreef:
S_en_Z schreef:
Klinkt leerzaam! Ik ben geïnteresseerd :j

Op het droge oefenen doe ik ook heel vaak. En wat ik helemaal vaak doe is tijdens het rijden mijn eigen "knelpunten" opnoemen.. Dat is ook leuk :=

Laat maar zien het filmpje! Zit er ook uitleg bij? Of ga jij ons daar van voorzien? ;)

Ik ga van het weekend even sleutelen om enkele stukken van de film bij elkaar te zetten zodat er een leuk voor en na plaatje ontstaat. Er wordt heel veel uitleg gegeven in het filmpje, maar ik zal er zelf ook nog wel wat bij vertellen :D

@veulen, wat betrfet tact valt het mij ook op dat er tegenwoordig veel paarden zijn die van zichzelf ook weinig zweefmoment hebben. Ook als ze bijvoorbeeld in de wei een sprint trekken.

Lijkt mij ook erg leuk om te zien!!

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:27

In het voorwaarts-neerwaarts rijden zoekt het paard het bit op en is er dus sprake van contact, vandaar dus wel "aan de teugel". Klopt dat?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:29

Astrid slimme vraag!

Wat is aan de teugel?

Ken je de begrippen "naar de hand toe" "tegen de hand" "van de hand af"?

Voorwaarts neerwaarts is geen "houding" die gevraagd wordt op wedstrijd maar een afwisseling van halshoogte om de spieren los te maken en soepel te houden. Nooit een uur lang oprichten, nooit een uur lang voorwaarts neerwaarts rijden.

Voor ons is lang in 1 houding zitten of staan ook niet goed want we worden er niet leniger van. Onze spierspanning is niet elastisch want we staan of zitten dan "in een houdinkje"

Goed, we willen dus een los paard die op alle halshoogtes naar de hand toe zakt. Het voelt dan alsof het paard zijn neusje naar voren duwt en de hand mee wil nemen wanneer de ruiter dit toe zou staan. Het paard trekt niet maar wacht af of hij meer moet dalen de lengte in.. Of dat de teugels iets worden opgenomen en het paard de hals iets hoger moet dragen. Dit spelen hiermee doen we Zodat we de nageeflijkheid kunnen beinvloeden. Een beetje meer oprichten, een beetje meer zakken.

Wanneer een paard van de hand af is loopt hij in zijn eigen houding en duwt hij zijn neusje niet naar de hand toe. Van de hand af kan ook aan een lange teugel zijn. Als het paard wel halsstrekt maar geen contact maakt met de ruiterhand. Of wanneer hij heel erg opkrult en de ruiter niets voelt in haar handen.

Tegen de hand is een paard die sterk word en aan de teugel trekt. Denk bijvoorbeeld aan een paard die de ruiter uit het zadel trekt of zijn hoofd heel hoog draagt en "sterren kijkt". Het paard loopt niet achter de verbinding of netjes in verbinding maar loopt voor verbinding.

Aan de teugel is eigenlijk de "wedstrijdhouding". In de B start dat met wat lengte in het hele lichaam. Ook in de hals. Maar dan wel de nek hoog en neusje op de loodlijn.

Hoe verder we komen in de wedstrijden, des te sterker het paard word.. Des te meer gaan wij het paard "bij elkaar" vragen. Het paard moet compacter worden en mag niet meer zo lang zijn. Het achterbeen moet actief zijn zodat de aanleuning ook licht blijft en het paard ietsjes opgericht kan worden.

Hoe sterker het paard in de hogere klassen in de achterhand word, hoe meer het paard gesloten kan worden zodat het gaat verzamelen en dansen. De oprichting die daarbij gevraagd wordt is veel compacter dan bij een B paard.. Maar toch moet de nek altijd het hoogste punt zijn wanneer er "aan de teugel" gereden word!

(nee, een paard loopt als hij voorwaarts neerwaarts gereden word dus niet "aan de teugel" wanneer het paard in voorwaarts neerwaarts netjes zoekt naar verbinding/aanleuning is hij "naar de hand toe")

Maar dat is hoe ik het zie hoor :)

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:35

Jouw uitleg: _/-\o_

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:35

Ympi: heb alleen je laatste topic bekeken, maar ik vind je pony niet zo stijf hoor! Bij de meeste foto's zie je ook niet echt "u"tjes. Als je bijvoorbeeld kijkt naar foto 6 en 7 zie je wel dat haar benen gewoon niet langer zijn om de achterbenen meer onder de buik (dichter bij de afdruk van de voorbenen) te krijgen. Haflingers hebben natuurlijk ook een relatief lange rug.. Als je daar nog meer een V zou willen hebben ipv U, dan zou je pony meer moeten verzamelen, zodat het bekken verder kantelt en de achterbenen dus verder onder de buik geplaatst kunnen worden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:40

@samantha: wat kan jij verschrikkelijk goed uitleggen. Theorie in relatie tot wat je moet zien/voelen.. Klasse hoor. Inderdaad erg jammer dat je niet wat Noordelijker woont ik had je graag irl om advies gevraagd :)

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:49

saskiamax schreef:
Ympi schreef:

Wedstrijd is inderdaad spannend. wat hij vooral leuk vind is dat er zoveel andere paardjes lopen. Hij gaat dan showen en ik heb niks meer in m n hand. Het grootse probleem van mij is dat ik teveel in mn hand wil hebben. Ik heb afgelopen maandag bij mijn les ook gemerkt dat ik teveel terugwerk met mijn hand. Terwijl ik mijn hand juist naar hem toe moet geven om het zo maar te zeggen. Mijn hand meer toestaan. Maar juist dan heb ik het idee dat hij weer onder me vandaan loopt en uiteindelijk zijn hoofd weer vrolijk in de lucht houd.

Ik zou net de opmerking maken dat je aanleuning waarschijnlijk toch niet helemaal deugt en het neusje op de loodlijn toch wat getruukt is. Maar dat heb je zelf ook wel door dus. *\o/*
Als je gaat halsstrekken of zelfs je teugel los gooit, wat gebeurd er dan? En als je daarna de teugels weer aanneemt?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:25

S_en_Z schreef:
Astrid slimme vraag!

Wat is aan de teugel?

Ken je de begrippen "naar de hand toe" "tegen de hand" "van de hand af"?

Voorwaarts neerwaarts is geen "houding" die gevraagd wordt op wedstrijd maar een afwisseling van halshoogte om de spieren los te maken en soepel te houden. Nooit een uur lang oprichten, nooit een uur lang voorwaarts neerwaarts rijden.

Voor ons is lang in 1 houding zitten of staan ook niet goed want we worden er niet leniger van. Onze spierspanning is niet elastisch want we staan of zitten dan "in een houdinkje"

Goed, we willen dus een los paard die op alle halshoogtes naar de hand toe zakt. Het voelt dan alsof het paard zijn neusje naar voren duwt en de hand mee wil nemen wanneer de ruiter dit toe zou staan. Het paard trekt niet maar wacht af of hij meer moet dalen de lengte in.. Of dat de teugels iets worden opgenomen en het paard de hals iets hoger moet dragen. Dit spelen hiermee doen we Zodat we de nageeflijkheid kunnen beinvloeden. Een beetje meer oprichten, een beetje meer zakken.

Wanneer een paard van de hand af is loopt hij in zijn eigen houding en duwt hij zijn neusje niet naar de hand toe. Van de hand af kan ook aan een lange teugel zijn. Als het paard wel halsstrekt maar geen contact maakt met de ruiterhand. Of wanneer hij heel erg opkrult en de ruiter niets voelt in haar handen.

Tegen de hand is een paard die sterk word en aan de teugel trekt. Denk bijvoorbeeld aan een paard die de ruiter uit het zadel trekt of zijn hoofd heel hoog draagt en "sterren kijkt". Het paard loopt niet achter de verbinding of netjes in verbinding maar loopt voor verbinding.

Aan de teugel is eigenlijk de "wedstrijdhouding". In de B start dat met wat lengte in het hele lichaam. Ook in de hals. Maar dan wel de nek hoog en neusje op de loodlijn.

Hoe verder we komen in de wedstrijden, des te sterker het paard word.. Des te meer gaan wij het paard "bij elkaar" vragen. Het paard moet compacter worden en mag niet meer zo lang zijn. Het achterbeen moet actief zijn zodat de aanleuning ook licht blijft en het paard ietsjes opgericht kan worden.

Hoe sterker het paard in de hogere klassen in de achterhand word, hoe meer het paard gesloten kan worden zodat het gaat verzamelen en dansen. De oprichting die daarbij gevraagd wordt is veel compacter dan bij een B paard.. Maar toch moet de nek altijd het hoogste punt zijn wanneer er "aan de teugel" gereden word!

(nee, een paard loopt als hij voorwaarts neerwaarts gereden word dus niet "aan de teugel" wanneer het paard in voorwaarts neerwaarts netjes zoekt naar verbinding/aanleuning is hij "naar de hand toe")

Maar dat is hoe ik het zie hoor :)

Het is maar net wat je onder "aan de teugel" verstaat :D

Ik zie het meer als de manier waarop het paard omgaat met de teugelhulpen (al dan niet door een correcte manier van teugelhulpen geven door de ruiter). Zodat de teugelwerking bepaalt of een paard wel of niet aan de teugel loopt. Dus een paard dat "achter de teugel" (paard is los van de hand doordat het paard zich onttrekt aan de teugelwerking door het hoofd te diep en naar achteren te brengen) of "voor/over de teugel" (verbinding met de hand, maar paard zet kaak er tegenin, loopt voor de loodlijn) loopt, DIE loopt NIET "aan de teugel".
Dus het paard dat wél zijn hoofd naar voren en naar beneden doet, maar zonder contact, heeft niks te maken met aan de teugel lopen, simpelweg omdat er eigenlijk "geen" teugel is.
Een paard dat aan de teugel loopt, is in mijn ogen dat het paard de teugels accepteert, doorgelaten blijft op teugelhulpen en meer of minder VOOR de loodlijn loopt (niet achter de loodlijn). Wat jij dus met de termen "naar de hand toe" "tegen de hand" "van de hand af" uitlegt. Voorwaarts-neerwaarts lukt niet als je paard niet aan de teugel is, omdat hij dan óf "geen" teugel zou hebben, of zich verzet tegen de teugel (tegen de hand), óf dus niet voorwaarts gaat met het hoofd omdat hij te diep gaat (achter de teugel).