Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

, maar niet als trainer. horseyfries schreef:Vind dit een prachtig voorbeeld van hoe hij een paard kan lezen en inschatten, waar de amateur had gedacht dat dit paard best braaf stil bleef staan, ziet hij wat er werkelijk aan het gebeuren is:
http://www.youtube.com/watch?v=W25mXibSZG0
Cassidy schreef:Ik blijf met toch iedere keer verbazen hoe goed Gert die bokken uit kan zitten. Zelfs tijdens het bokken heeft hij nog tijd om even opzij te kijken en met omstanders een paar woorden te wisselen.
Ik zou mijn paarden zonder meer eerder aan Gert toevertrouwen dan aan iemand die zogenaamd "zacht" met paarden omgaat maar waar ik verder nog nooit wat van heb gezien of heb gehoord.

Cassidy schreef:Iedereen die tegen Gert vd Hof is omdat hij te snel zou gaan bij het beleren van paarden, zijn jullie bekend met de competitie "Road to the Horse"? Nee? Misschien de moeite om je daar eens in te gaan verdiepen. Een aantal Natural Horsemanship trainers krijgen onder het kritische oog van een jury en onder het oog van 5000 toeschouwers drie uur de tijd om een amper in handen geweest paard zadel, hoofdstel op te doen, er op te gaan zitten en na die drie uur een hindernisparcours te doorlopen.
Het concept van de tijd die iemand met een paard bezig moet zijn zit in ons hoofd, niet in die van het paard.
http://www.roadtothehorse.com/

4EverHobbes schreef:Voor lastige, gevaarlijke paarden denk ik dat Gert vd Hof een prima oplossing kan bieden. Ik vind alleen het zadelmak maken op deze manier (dus met een hele show er om heen) niet prettig. Omdat ik het showelement er aan walgelijk vind. Al die schaterende mensen om een doodsbang dier, ik vind het vreselijk.
Cassidy schreef:Er zijn meer zogenaamde NH trainers (Monty Roberts anyone?) die de basis zo goed als overslaan en meteen in het zadel kruipen. Wat is het verschil tussen Monty Roberts, trainers zoals Martin Hardoy en Gert?
En afhankelijk van degene die je de vraag stelt, gaat deze ook RTTH als "rodeo" bestempelen. Omdat er een show van wordt gemaakt, omdat er een competitie aan vastzit, omdat er 5000 mensen kijken, omdat je 3 uur de tijd krijgt en een hindernisparcours moet gaan nemen.
Cassidy schreef:4EverHobbes schreef:Voor lastige, gevaarlijke paarden denk ik dat Gert vd Hof een prima oplossing kan bieden. Ik vind alleen het zadelmak maken op deze manier (dus met een hele show er om heen) niet prettig. Omdat ik het showelement er aan walgelijk vind. Al die schaterende mensen om een doodsbang dier, ik vind het vreselijk.
De competitie Road to the Horse is via webTV te volgen. Je moet er alleen even de tijd voor nemen, maar het is ook een spectakel en de mensen zijn echt niet stil als ze iets zien wat ze goed vinden....

4EverHobbes schreef:Eh, ik denk dat ik je niet helemaal volg.

Cassidy schreef:Dat hebben we inderdaad. Want een africhting die door de deelnemers van RTTH in drie uur gedaan is, valt bij mij ook niet onder goede africhting. Grove fouten worden er niet gemaakt, maar als ze tegen een groot probleem aanlopen is er geen tijd om daar nader op in te gaan of dat op te gaan lossen en bevestigd is er niets. Terwijl dingen theoretisch van beide kanten meegenomen moeten worden, wordt dat tijdens die competitie vaak niet gedaan.
Voordeel is wel tijdens RTTH dat het redelijk blanco paarden zijn. Je hoeft bij het beleren van de paarden dus eerst de fouten van een ander op te ruimen (als dat al lukt). Waar Gert negen van de tien keer wel mee te maken krijgt. En een demonstratie van Gert is ook geen representatie wat hij tijdens een langer beleertraject ander zou kunnen doen.

sanne83 schreef:De africhting bij RTTH is misschien niet hoe die personen het op een iets langzamer tempo zouden doen (en wat mijn voorkeur zou hebben), maar valt voor mij nog steeds onder africhting. Gert valt voor mij onder; zitten en kijken wat er gebeurt.

Cassidy schreef:Geen aannames doen, never assume, or you make an ASS out of U and ME....
Wat ik begrijp is dat er bij jou een stuk emotie bij komt kijken. Probeer dat los te laten en probeer zonder dat emoties dwars zitten, te zien wat er gebeurt.
Alles is idd africhting. Paard vindt veel dingen best, kan ook veel vergeven. Heeft geen klok en geen idee hoe dingen anders zouden kunnen, leeft in het hier en nu. En een oordeel over hoe de africhting gebeurt, dat geven wij mensen. En oordelen, en vooral veroordelen, is onlosmakelijk met emotie verbonden.