Gert v/d Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Gert v/d Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:16

Voorbeeld uit het filmpje vind ik nog best meevallen. Wij hadden er eentje die hij echt niet van de zijkant ging benaderen. Die vertrouwde hij echt niet. Waarschuwde zijn compagnon ook om uit de buurt te blijven. Dat zag je bij dit paard niet. Uiteindelijk viel het mee. Maar volgens mij zijn die enorme bokkers niet de paarden die veel problemen geven (die hebben nl. een uitlaatklep) en zolang hij maar blijft zitten zie je dat het in korte tijd ophoudt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:40

Ik denk dat dit "meevalt" omdat hij het juist inschat, en dat het niet mee was gevallen als hij niet had gezien hoe verstijfd dit paard stond en zich niet realiseerde dat er een grote kans op achterover klappen was, wat bij een amateur heel fout had kunnen gaan.
Er zijn natuurlijk veel manieren waarop je een paard niet kunt vertrouwen, wat jij beschrijft is dan weer meer een paard met losse beentjes, daar is ook een filmpje van. Die zijn dan meestal wel weer voorwaartser en dus minder gevaarlijk om achterover te slaan. Het bokken is idd het minste van zijn zorgen volgens mij, bokken betekent vooruit en zolang je dan blijft zitten gebeurt er niet veel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:22

Ik blijf met toch iedere keer verbazen hoe goed Gert die bokken uit kan zitten. Zelfs tijdens het bokken heeft hij nog tijd om even opzij te kijken en met omstanders een paar woorden te wisselen.

Ik zou mijn paarden zonder meer eerder aan Gert toevertrouwen dan aan iemand die zogenaamd "zacht" met paarden omgaat maar waar ik verder nog nooit wat van heb gezien of heb gehoord.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:34

Ik zou Gert er best als ruiter op willen zetten :j , maar niet als trainer.

horseyfries schreef:
Vind dit een prachtig voorbeeld van hoe hij een paard kan lezen en inschatten, waar de amateur had gedacht dat dit paard best braaf stil bleef staan, ziet hij wat er werkelijk aan het gebeuren is:
http://www.youtube.com/watch?v=W25mXibSZG0

Als je niet kan zien wat dit paard gaat doen, dan moet je geen paarden inrijden. Lijkt me een beetje oneerlijke vergelijking tussen Gert en amateurs. Genoeg professionals die een paard een stuk beter kunnen lezen (en er ook nog eens op inspelen).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:45

Ok, graag namen en filmpjes?
Ben nog op zoek voor mijn driejarige dus als je zulke goede profs weet is dat misschien wel wat voor hem, ik kruip niet op deze... :D
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 25-02-13 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:46

Cassidy schreef:
Ik blijf met toch iedere keer verbazen hoe goed Gert die bokken uit kan zitten. Zelfs tijdens het bokken heeft hij nog tijd om even opzij te kijken en met omstanders een paar woorden te wisselen.

Ik zou mijn paarden zonder meer eerder aan Gert toevertrouwen dan aan iemand die zogenaamd "zacht" met paarden omgaat maar waar ik verder nog nooit wat van heb gezien of heb gehoord.

Ik zeker weten ook, heb laatst weer van iemand zo'n verhaal gehoord die zijn paard had gebracht bij iemand die het zogenaamd met de zachte methode zo goed kon: resultaat was dat ze na twee maanden een paard terugkregen dat nog altijd niet zadelmak was en wel een rekening voor twee maand.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:54

Iedereen die tegen Gert vd Hof is omdat hij te snel zou gaan bij het beleren van paarden, zijn jullie bekend met de competitie "Road to the Horse"? Nee? Misschien de moeite om je daar eens in te gaan verdiepen. Een aantal Natural Horsemanship trainers krijgen onder het kritische oog van een jury en onder het oog van 5000 toeschouwers drie uur de tijd om een amper in handen geweest paard zadel, hoofdstel op te doen, er op te gaan zitten en na die drie uur een hindernisparcours te doorlopen.

Het concept van de tijd die iemand met een paard bezig moet zijn zit in ons hoofd, niet in die van het paard.

http://www.roadtothehorse.com/

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:00

Voor lastige, gevaarlijke paarden denk ik dat Gert vd Hof een prima oplossing kan bieden. Ik vind alleen het zadelmak maken op deze manier (dus met een hele show er om heen) niet prettig. Omdat ik het showelement er aan walgelijk vind. Al die schaterende mensen om een doodsbang dier, ik vind het vreselijk.
Laatst bijgewerkt door 4EverHobbes op 25-02-13 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:07

Cassidy schreef:
Iedereen die tegen Gert vd Hof is omdat hij te snel zou gaan bij het beleren van paarden, zijn jullie bekend met de competitie "Road to the Horse"? Nee? Misschien de moeite om je daar eens in te gaan verdiepen. Een aantal Natural Horsemanship trainers krijgen onder het kritische oog van een jury en onder het oog van 5000 toeschouwers drie uur de tijd om een amper in handen geweest paard zadel, hoofdstel op te doen, er op te gaan zitten en na die drie uur een hindernisparcours te doorlopen.

Het concept van de tijd die iemand met een paard bezig moet zijn zit in ons hoofd, niet in die van het paard.

Het verschil is dat road to the horse gaat om africhting en niet om een soort rodeo spektakel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:12

Er zijn meer zogenaamde NH trainers (Monty Roberts anyone?) die de basis zo goed als overslaan en meteen in het zadel kruipen. Wat is het verschil tussen Monty Roberts, trainers zoals Martin Hardoy en Gert?

En afhankelijk van degene die je de vraag stelt, gaat deze ook RTTH als "rodeo" bestempelen. Omdat er een show van wordt gemaakt, omdat er een competitie aan vastzit, omdat er 5000 mensen kijken, omdat je 3 uur de tijd krijgt en een hindernisparcours moet gaan nemen.

Wie niet weet hoe Martin Hardoy te werk gaat:

[VNA] Martin Hardoy-Argentijnse Paardenfluisteraar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:20

4EverHobbes schreef:
Voor lastige, gevaarlijke paarden denk ik dat Gert vd Hof een prima oplossing kan bieden. Ik vind alleen het zadelmak maken op deze manier (dus met een hele show er om heen) niet prettig. Omdat ik het showelement er aan walgelijk vind. Al die schaterende mensen om een doodsbang dier, ik vind het vreselijk.

De competitie Road to the Horse is via webTV te volgen. Je moet er alleen even de tijd voor nemen, maar het is ook een spectakel en de mensen zijn echt niet stil als ze iets zien wat ze goed vinden....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:27

Cassidy schreef:
Er zijn meer zogenaamde NH trainers (Monty Roberts anyone?) die de basis zo goed als overslaan en meteen in het zadel kruipen. Wat is het verschil tussen Monty Roberts, trainers zoals Martin Hardoy en Gert?

En afhankelijk van degene die je de vraag stelt, gaat deze ook RTTH als "rodeo" bestempelen. Omdat er een show van wordt gemaakt, omdat er een competitie aan vastzit, omdat er 5000 mensen kijken, omdat je 3 uur de tijd krijgt en een hindernisparcours moet gaan nemen.

Je krijgt alleen geen gejoel uit het publiek én geen punten als je paard bokt of op een andere wijze verzet of spanning vertoont. Je bent dus gedwongen tot een methode waarbij het paard ontspannen blijft.

Maar goed, ik heb verder niets tegen rodeo's, maar ik denk alleen niet dat je er een fijn afgericht paard van krijgt :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:35

horseyfries schreef:
Ben nog op zoek voor mijn driejarige dus als je zulke goede profs weet is dat misschien wel wat voor hem, ik kruip niet op deze... :D

had nombrado geen interesse dan? :')

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:37

Cassidy schreef:
4EverHobbes schreef:

De competitie Road to the Horse is via webTV te volgen. Je moet er alleen even de tijd voor nemen, maar het is ook een spectakel en de mensen zijn echt niet stil als ze iets zien wat ze goed vinden....

Eh, ik denk dat ik je niet helemaal volg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:37

Ook bij RTTH wordt met geluid gewerkt. Dan kan iemand op een moment met een zweep lopen te klappen terwijl er in een andere Round Pen net iemand bezig is om op die rug te kruipen. Of als je er in een ander roundpen iemand iets goeds doet, terwijl in een andere roundpen een paard loopt te bokken, krijg je ook applaus. Stukje spanning is niet te voorkomen. Een bokpartij wordt door de jury echt niet afgestraft.

De paarden die bij de evenementen gebruikt worde zijn paarden van de four sixes ranch. De paarden die bij de laatste RTTH van 2012 de basis mee hebben gekregen tijdens het evenement waren voor 5000 Dollar te koop (met drie dagen training) en ze werden voor dat bedrag verkocht. Met name de Palomino van Parelli had ik zo wel willen hebben, net als de vos van Cameron.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:39

4EverHobbes schreef:
Eh, ik denk dat ik je niet helemaal volg.

Dan kan ik je alleen maar adviseren om hier even naar te kijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:41

Als jij een vergelijking ziet tussen de zeer goede (en razendsnelle) africhting van mensen die met RTTH meedoen en de rodeo's van Gert, dan hebben we een ander idee wat africhting is ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:52

Dat hebben we inderdaad. Want een africhting die door de deelnemers van RTTH in drie uur gedaan is, valt bij mij ook niet onder goede africhting. Grove fouten worden er niet gemaakt, maar als ze tegen een groot probleem aanlopen is er geen tijd om daar nader op in te gaan of dat op te gaan lossen en bevestigd is er niets. Terwijl dingen theoretisch van beide kanten meegenomen moeten worden, wordt dat tijdens die competitie vaak niet gedaan. Bovendien krijgen de deelnemers de kans om een paard uit te kiezen waar ze mee aan het werk gaan. Gert kan wel kiezen of hij een bepaald paard wel of niet aan gaat nemen of gaat gebruiken voor een demo, maar heeft geen keuze uit 15 blanco paarden.

Voordeel is wel tijdens RTTH dat het redelijk blanco paarden zijn. Je hoeft bij het beleren van de paarden dus eerst de fouten van een ander op te ruimen (als dat al lukt). Waar Gert negen van de tien keer wel mee te maken krijgt. En een demonstratie van Gert is ook geen representatie wat hij tijdens een langer beleertraject ander zou kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-13 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 19:57

superwoman schreef:
horseyfries schreef:

had nombrado geen interesse dan? :')

:D :D :D :D :D :D :D :D

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:05

ik volg :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:06

Cassidy schreef:
Dat hebben we inderdaad. Want een africhting die door de deelnemers van RTTH in drie uur gedaan is, valt bij mij ook niet onder goede africhting. Grove fouten worden er niet gemaakt, maar als ze tegen een groot probleem aanlopen is er geen tijd om daar nader op in te gaan of dat op te gaan lossen en bevestigd is er niets. Terwijl dingen theoretisch van beide kanten meegenomen moeten worden, wordt dat tijdens die competitie vaak niet gedaan.

Voordeel is wel tijdens RTTH dat het redelijk blanco paarden zijn. Je hoeft bij het beleren van de paarden dus eerst de fouten van een ander op te ruimen (als dat al lukt). Waar Gert negen van de tien keer wel mee te maken krijgt. En een demonstratie van Gert is ook geen representatie wat hij tijdens een langer beleertraject ander zou kunnen doen.

De africhting bij RTTH is misschien niet hoe die personen het op een iets langzamer tempo zouden doen (en wat mijn voorkeur zou hebben), maar valt voor mij nog steeds onder africhting. Gert valt voor mij onder; zitten en kijken wat er gebeurt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:10

sanne83 schreef:
De africhting bij RTTH is misschien niet hoe die personen het op een iets langzamer tempo zouden doen (en wat mijn voorkeur zou hebben), maar valt voor mij nog steeds onder africhting. Gert valt voor mij onder; zitten en kijken wat er gebeurt.

Toch niet helemaal. Bekijk filmpje met de tuiger nogmaals. Hij stapt er ook niet op voordat er vanaf de grond na een paar acties van zijn kant dingen anders lopen. Mag dan wel niet onder de africhting vallen die jij gewend bent of graag wilt zien, maar hij is wel degelijk met africhting bezig.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:31

Als je het zo bekijkt, is alles natuurlijk africhting :+

Ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik bedoel ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:34

Geen aannames doen, never assume, or you make an ASS out of U and ME....:D

Wat ik begrijp is dat er bij jou een stuk emotie bij komt kijken. Probeer dat los te laten en probeer zonder dat emoties dwars zitten, te zien wat er gebeurt.

Alles is idd africhting. Paard vindt veel dingen best, kan ook veel vergeven. Heeft geen klok en geen idee hoe dingen anders zouden kunnen, leeft in het hier en nu. En een oordeel over hoe de africhting gebeurt, dat geven wij mensen. En oordelen, en vooral veroordelen, is onlosmakelijk met emotie verbonden.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:41

Cassidy schreef:
Geen aannames doen, never assume, or you make an ASS out of U and ME....:D

Wat ik begrijp is dat er bij jou een stuk emotie bij komt kijken. Probeer dat los te laten en probeer zonder dat emoties dwars zitten, te zien wat er gebeurt.

Alles is idd africhting. Paard vindt veel dingen best, kan ook veel vergeven. Heeft geen klok en geen idee hoe dingen anders zouden kunnen, leeft in het hier en nu. En een oordeel over hoe de africhting gebeurt, dat geven wij mensen. En oordelen, en vooral veroordelen, is onlosmakelijk met emotie verbonden.

Ik had t zelf niet beter kunnen verwoorden... _/-\o_