Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:01

http://www.youtube.com/watch?v=A5XUq56P_I0&noredirect=1
Nombrado ik ben benieuwd wat je van deze amazone vindt? Van de week werd ik getipt door een bekende over Utha Gräs en ik vind het mooi en goed de filmpjes die ik gevonden heb van haar. Ik moet je zeggen ik had pas veel later door toen ik de titel las dat dit bitloos gereden is. Duidelijk is voor mij dat dit paard correct met bit is beleerd en nu een keer of wellicht vaker bitloos wordt gereden. Ik zie dit filmpje graag want paard wordt m.i van achter naar voren gereden, ben je dat met mij eens? Zo niet dan hoor ik graag van je wat jij mist. Begrijp me goed het gaat hier in dit filmpje om een paard dat juist afgericht is volgens mij, ook al zal er wellicht nog iets op aan te merken zijn, maar ik zou heel blij zijn als ik de paarden die ik rijd zo kan laten gaan. Ook al is dit dus bitloos en maakte ik eerder in dit topic een opmerking dat ander bitloos filmpje hier niet thuis hoor wil ik je dit toch graag laten zien. Ik hoop dat we het verder gezellig kunnen houden hier dus ik doe nog eens een poging om dit topic nieuw leven in te blazen :+ .

StalNollie

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:34

in het filmpje zie je deze mevrouw in het begin al 'zagen' dus heb niet verder gekeken helaas.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 23:17

kzal er volgende week even uitgebreid op reageren
Ga eerst mooie spanjaarden kijken op de SICAB in Sevilla :-)
kzal wat spaanse zon voor jullie allen meenemen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:27

StalNollie zagen doen we met een bit! Dat is dus niet aanwezig. Ik heb geen verstand van bitloos rijden maar ik kan me voorstellen dat je dan niet die verfijnde hulpen kunt geven met je handen als met een bit.
Nombrado veel plezier in Sevilla. Hopelijk heb je veel zon.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:42

pien_2010 schreef:
StalNollie zagen doen we met een bit! Dat is dus niet aanwezig. Ik heb geen verstand van bitloos rijden maar ik kan me voorstellen dat je dan niet die verfijnde hulpen kunt geven met je handen als met een bit.

Dit bedoel ik niet aanvallend ofzo hoor, ik ben gewoon geïnteresseerd aangezien ik niet zo veel ken van bitloos rijden. Maar wat is dan het nut van bitloos rijden als je dan zo mag zitten 'zagen' op je paard? Dan moet die daar toch ook last van hebben.. Volgens mij kan je dan beter mét bit rijden én verfijnde hulpen.. Je mag me natuurlijk corrigeren als ik het fout heb :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:58

Ik vind de eerste piaffe ook wat twijfelachtig, maar verder in het filmpje lijkt ze vooral mee te gaan met het hoofd.

Hoe dan ook zie ik wel een netjes gereden paard, ruiter die goed zit. paard lijkt aardig in balans, valt niet op de voorhand ook, wordt niet zwaar of sterk, dus lijkt me dat het dan wel netjes van achter naar voren is gereden.

@ Nombrado: mijn vragen waren trouwens niet sarcastisch of aanvallend, ik was gewoon nieuwsgierig waar jíj die dingen zag, soms helpt het om te beschrijven wat je ziet, daar leer ik dan ook weer op een andere manier van kijken. Interesse dus, waren echt open vragen. Als je er alsnog antwoord op zou willen geven, zou ik dat echt waarderen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:15

lienbono schreef:
pien_2010 schreef:

Dit bedoel ik niet aanvallend ofzo hoor, ik ben gewoon geïnteresseerd aangezien ik niet zo veel ken van bitloos rijden. Maar wat is dan het nut van bitloos rijden als je dan zo mag zitten 'zagen' op je paard? Dan moet die daar toch ook last van hebben.. Volgens mij kan je dan beter mét bit rijden én verfijnde hulpen.. Je mag me natuurlijk corrigeren als ik het fout heb :D

Kan je geen antwoord geven want ik heb echt helemaal niets met bitloos rijden. Maar omdat ik het hier veel later zag (normaal zie je dat gelijk want paard gaat vaak bitloos niet correct) en omdat ik het paard zoals Yamcha schreef netjes gereden vind,heb ik het filmpje toch geplaatst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:07

Nog aanvullend bedacht ik later, vind ik zagen met bit heel wat anders als zagen met een halster of hoofdstel zonder bit. Dat geeft toch wel een hele andere inwerking op het paard. Vandaag zag ik toen ik terug kwam van een buitenrit een ruiter "zagen" met bit in haar dressuur bak. Je zag iedere keer paard in elkaar krimpen en rug wegdrukken. Zelfs mijn bijrijder wees me erop van "zie je de heftige reactie van dat paard op dat zagen. ONgelooflijk dat iemand daar dan nog mee door blijft gaan want dit werkt averechts'. Ik zie hier in het filmpje helemaal geen heftige reactie van het paard, integendeel het paard doet wat het gevraagd wordt.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:14

Daar ben ik het wel mee eens. Ik vroeg me gewoon af of het 'zagen' zonder bit, ook gevolgen heeft. Het halster/hoofdstel drukt toch harder op de neus dan? Zou een paard daar dan geen ongemakkelijkheden van ondervinden?
Zagen mét bit is een dikke no-go. Spijtig genoeg zie je het nog wel erg vaak.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:16

ik heb geen verstand van bitloos dus weet niet of het mag maar het lijkt me niet vriendelijk en heb dit dus ook nooit gezien bij mensen die bitloos rijden om zo te 'zagen'

ik ga op zoek naar het antwoord anders stel ik hem hier op het forum, of het wel of niet correct is zagen met bitloos rijden

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:55

StalNollie schreef:
ik vind het nit lekker ogen, paard word tegengehouden in zijn gangen, hij loopt niet lekker volluit. dus nee vind het niet echt een mooi voorbeeld filmpje.
en dan nog maar niet te spreken dat constant zijn mond openstaat en trilt

Mee eens, ik heb alleen de eerste minuut gekeken maar vind het paard wat kort/dribbelig lopen. Wil absoluut niet zeggen dat het bombastische van nu het ideale is, maar dit vind ik ook geen fijn voorbeeld van hoe het wél zou moeten.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 04:03

Ik heb nog wel een aantal punten op te merken (ruiter mag een stuk stiller zitten bijvoorbeeld), maar het is al stukken beter dan 99% van de hedendaagse dressuur :)
Filmpje hierboven (Uta Gräf) vind ik wel echt gigantisch mooi! De ruiter heeft een hele mooie stille zit, paard geeft de indruk het uit eigen vrije wil te doen (ja ja, dat is ook een eis van de FEI) en vind het vooral mooi om te zien hoe ze vaak even de teugels los laat, even ontspanning, om hem daarna weer heel gemakkelijk op te kunnen pakken.

Persoonlijk zie ik ook héél graag dit:

Op dit filmpje is ook nog niet alles perfect, maar ik geniet van de ontspanning en de uitdrukking van de paarden. Neem ook mee dat de meeste revalidatiepaarden zijn, waardoor het door de bouw nog een beetje moeilijker wordt gemaakt. (weet niet zeker of dat op dit filmpje is, heb de dvd van haar gezien)

Overigens ben ik ervan overtuigd dat zowel warmbloeden als Spanjaarden kunnen verzamelen en piafferen, hoewel dat voor compactere paarden makkelijker zal zijn dan voor 'langere' paarden (maar die buigen weer veel makkelijker!)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:40

Nirvana_ schreef:
Overigens ben ik ervan overtuigd dat zowel warmbloeden als Spanjaarden kunnen verzamelen en piafferen, hoewel dat voor compactere paarden makkelijker zal zijn dan voor 'langere' paarden (maar die buigen weer veel makkelijker!)

Ik hoor zulke kreten wel vaker maar helaas is het niet waar. Niet ieder paard kan verzamelen, gewoon omdat ze daar de bouw niet naar hebben. Spieren kun je voor een deel trainen maar je hebt altijd te maken met de natuurlijk aanleg van een paard en die zul je moeten respecteren.
Er zijn een aantal goeroes in het klassieke gebeuren die verkondigen dat ze alle paarden kunnen laten piafferen. maar die verkondigen er direct achteraan; voor wat voor dit paard het maxiaal haalbare is, dus op zijn eigen manier. En daarom hebben die allemaal leerlingen die hun paarden op hun eigen manier laten piafferen. Maar natuurlijk is dat gewoon een lachtertje. De meeste paarden voeren een soort verkorte stap op de plaats uit.

Zo kunnen ook niet alle Barokke paarden goede uitgestrekte gangen laten zien. Gewoon omdat hun spier en botskelet dergelijke bewegingen niet kan laten zien. Dat is helemaal niet erg. Het is wel een kwalijke zaak om te geloven dat alle paarden kunnen verzamelen of strekken. In de training moet je rekening houden met de [on]mogelijkheden van je dier. He tis een kwalijke zaak daar geen rekening mee te houden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:03

Behalve wat jij zegt Abacab speelt natuurlijk ook het karakter een rol. Adelinde reed een tijdje een erg overbouwd paard met een beetje een badkuiprug. Het was toch verbazingwekkend hoe goed ze hem nog verzameld kreeg en hoe goed hij piaffe/passage beheerste. Volgens haar omdat hij zo'n bijzonder meewerkend karakter had. Maar meedoen om de prijzen lukt natuurlijk niet met dat paard en ze zei zelf dat de piaffe/passageovergangen toch wel een pijnpunt waren voor het paard.

Ik ben net terug van de Sicab en ik kan jullie verzekeren dat ook niet alle PRE's over een goede piaffe beschikken. (En ik zeg dat natuurlijk niet omdat ik niet van Spaanse paarden hou, heb er zelf eentje :D ). In de Grand Prix had 1 van de deelnemende paarden werkelijk een prima uitgestrekte draf, maar die had dan helaas weer geen goede galop. In de regel zijn ze natuurlijk minder goed in de uitgestrekte gangen. Vooral de (uitgestrekte) stap is een drama vergeleken met veel Duitse/Nederlandse paarden.

@Nirvana
Dat ziet er altijd wel goed uit bij Anja Beran. Maar dan moet ik toch ook weer zeggen dat het weer om zelf opgenomen beelden gaat, gemonteerd. En ik blijf erbij dat je dan altijd iets beters kunt laten zien dan iemand die op dinsdag 7 augustus 2012 in een enorm stadion in Londen, precies om 10.17 uur, 12 tot 15 passen piaffe moet laten zien bij een bepaalde letter in de bak, ongeacht of er net een onweer losbarst of niet. En een foto of filmpje van dat moment wordt hier op Bokt dan wellicht volledig afgekraakt vanwege een zwiepende staart of zo. En over het algemeen roept de "alternatieve stroming" maar wat graag ik rij geen wedstrijden want daar wordt ik toch niet op waarde geschat. Dat vind ik dan wel flauw, geef de juryleden alsjeblieft een kans om al die prachtige harmonie en perfecte piaffes te beoordelen denk ik dan altijd. Dan kunnen we ook allemaal zien of het wel waar is dat mooie dressuur te weinig punten krijgt. }>

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:07

Dat zou ik ook wel eens willenz zien. Zo'n Anja in de GP op wereldniveau. Misschien staan we wel versteld. Wel een gewaagd voorstel Hermelientje. ~~}>

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:15

En ik zou Adelinde (of andere naam) wel eens willen zien in training thuis met zoveel harmonie als bovenstaand filmpje laat zien.. volgens mij zijn die filmpjes net zo schaars?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:28

Abacab schreef:
Zo kunnen ook niet alle Barokke paarden goede uitgestrekte gangen laten zien. Gewoon omdat hun spier en botskelet dergelijke bewegingen niet kan laten zien. Dat is helemaal niet erg. Het is wel een kwalijke zaak om te geloven dat alle paarden kunnen verzamelen of strekken. In de training moet je rekening houden met de [on]mogelijkheden van je dier. He tis een kwalijke zaak daar geen rekening mee te houden.

Helemaal mee eens. Niet alles is maar mogelijk en haalbaar als je maar de juiste instelling en mentaliteit hebt, en dat beeld lijkt soms wel te heersen.

Hermelientje schreef:
En ik blijf erbij dat je dan altijd iets beters kunt laten zien dan iemand die op dinsdag 7 augustus 2012 in een enorm stadion in Londen, precies om 10.17 uur, 12 tot 15 passen piaffe moet laten zien bij een bepaalde letter in de bak, ongeacht of er net een onweer losbarst of niet.

Dat is de kunst van het wedstrijdrijden; op het gevraagde moment het gevraagde ook nog eens harmonieus en correct tonen. Dat is een extra moeilijkheidsgraad. Mag best wat meer respect voor zijn.

Hermelientje schreef:
En over het algemeen roept de "alternatieve stroming" maar wat graag ik rij geen wedstrijden want daar wordt ik toch niet op waarde geschat. Dat vind ik dan wel flauw, geef de juryleden alsjeblieft een kans om al die prachtige harmonie en perfecte piaffes te beoordelen denk ik dan altijd. Dan kunnen we ook allemaal zien of het wel waar is dat mooie dressuur te weinig punten krijgt.

Precies!Toon je kunten ook in de ring!
Als je je paard zo goed en harmoniues voor elkaar hebt als al die gemonteerde filmpjes dan is dat 'pies of keek' toch?

Ansie schreef:
En ik zou Adelinde (of andere naam) wel eens willen zien in training thuis met zoveel harmonie als bovenstaand filmpje laat zien.. volgens mij zijn die filmpjes net zo schaars?

Van Adelinde kunnen ze van haar training thuis ook prima zo'n harmonieus filmpje monteren hoor. En verder van vrijwel iedere koekebakker. Gewoon even een goed moment vertraagd afspelen, mooi muziekje er onder en klaar is kees.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:31

Overigens is het ook ongeloofwaardig als je training thuis maar ALTIJD harmonieus is. Training is om je grenzen te verleggen. Als je altijd maar in de comfort zone blijft, dan is er waarschijnlijk harmonie. Maar met enkel in de comfort zone blijven verleg je geen grenzen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:50

Overigens wordt de spaanse rijschool ook door velen als het 'ideaal' gezien. Maar onderstaand filmpje laat ook zien dat ook van die ruiters en hun paarden ongelukkige/niet harmonieuze momenten vast te leggen zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=xwdHRFvEu1c

Let op: ik geef geen oordeel over goed of slecht EN ik heb een hekel aan dat geneuzel aan de hand van foto's of korte/gemonteerde momenten. De maker van dit filmpje heeft als hobby ruiters die bitten gebruiken in een zo slecht mogelijk daglicht te zetten. Ik vind de spaanse rijschool verder een respectabel instituut, qua smaak neig ik meer naar 'gewone' dressuur/onze eigen int. GP toppers. Alhoewel de uitvoering van deze uitersten bijna niet is te vergelijken; ander type paarden, ander trainingsdoel (uitvoering in een 4-talletje of een ind. kur op muziek, etc.) Zijn er altijd nog meer overeenkomsten dan verschillen. In basisprincipes (beide uitersten willen harmonie, het paard met hele kleine hulpen kunnen sturen ect) En ze lopen ook tegen dezelfde moeilijkheden aan (spanning, miscommunicaties, technische en uitvoeringsfouten)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:18

Haha Jasmijn. Zo zie je maar met de juiste montage kun je een zijden lint nog op een martelwerktuig laten lijken. :D

Ansie speciaal voor jou Olympische gouden medaillewinnares "at home" op een trensje. Al heeft ze natuurlijk niet zelf dit filmpje gemonteerd, dan had ze er ook nog in kunnen stoppen dat ze het allemaal ook met een stalhalster kan.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... OT_6suEdl8

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 22:47

ben ik weer....
sorry, ik zit nog wel op de wolkjes na het bezoek op de SICAB sevilla, zucht....wat een mooie paarden heb ik weer mogen zien pftttttttttt
Hier een kleine impressie
winnaar GP doma (dressuur)
http://diferido.sicab.tv/#/?videoId=e7b ... a6c543ace4
Leuk is het commentaar van de jury, punten en kritiek erbij
Erg leerzaam.
Wat ik vooral mooi vind bij het rijden (ook niet altijd) is het neusje er mooi uit bij het verruimen bv

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 22:49

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:57

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:

Van Adelinde kunnen ze van haar training thuis ook prima zo'n harmonieus filmpje monteren hoor. En verder van vrijwel iedere koekebakker. Gewoon even een goed moment vertraagd afspelen, mooi muziekje er onder en klaar is kees.

Dat betwijfel ik.. ik denk dat juist slowmotionbeelden het geheel geen goed doen.

Hermelientje schreef:
Ansie speciaal voor jou Olympische gouden medaillewinnares "at home" op een trensje. Al heeft ze natuurlijk niet zelf dit filmpje gemonteerd, dan had ze er ook nog in kunnen stoppen dat ze het allemaal ook met een stalhalster kan.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... OT_6suEdl8

Stalhalster hoeft voor mij niet hoor :+ Zonder filmpje had ik je ook direct geloofd, ik zag dat Charlotte en Valegro ZELFS tijdens de OS harmonie konden tonen :j Erg knap! Dat is dus ook precies wat ik bij veel combinaties op dat niveau wel mis. Die lichte(re) hulpen en harmonie.

Ik ben nog steeds van mening dat in veel gevallen het spektakel wint van zowel de correcte bewegingen als de harmonie. Dat vind ik persoonlijk zonde en maakt dat ik dus niet meer graag naar (top)wedstrijden kijk. Dus wat dat betreft kan ik me wel vinden in wat Nombrado bedoelt met dit topic.
Het blijft echter zo dat iedereen met andere ogen kijkt en daardoor zal er nooit overeenstemming bereikt worden. Er zijn bijv. ook vast mensen te vinden die geen harmonie zien bij Charlotte, die zien haar misschien wel liever met halster rijden, anderen zien juist weer harmonie bij Adelinde. Het blijven begrippen waar je je eigen invulling aan kan geven..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:35

Ansie schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat in veel gevallen het spektakel wint van zowel de correcte bewegingen als de harmonie. Dat vind ik persoonlijk zonde en maakt dat ik dus niet meer graag naar (top)wedstrijden kijk. Dus wat dat betreft kan ik me wel vinden in wat Nombrado bedoelt met dit topic.

Ik denk van niet. Als je het eerste filmpje ziet wat Nombrado toont:

nombrado schreef:
Hier een kleine impressie
winnaar GP doma (dressuur)
http://diferido.sicab.tv/#/?videoId=e7b ... a6c543ace4

Dan denk ik dat het toch wel goed gaat in de sport hoor. Ik weet niet wat deze combi scoorde. En hoewel ik echt respect heb voor een ieder die wat kan laten zien op GP niveau (of die nu 60% of 90% scoort) vind ik niet dat een dergelijke combi kan tippen aan het niveau van de deelnemers op de OS 2012 of in reguliere WB wedstrijden. Het filmpje van Nombrado laat juist een hoop spektakel zien, maar ook nog een hoop onvolkomenheden. Als het zo zou zijn dat spektakel het altijd zou winnen van een goede technische uitvoering dan zou de internationale top wel volledig vertegenwoordigd worden door combi's uit spanje.

Verder vind ik dat men eens moet stoppen met dat foutenkijken. Als je echt maar half weet hoe moeilijk het is een paard op subtop of GP niveau goed voor te stellen, dan zou je die behoefte niet moeten voelen. Als er fouten gemaakt worden, er zichtbaar spanning of miscommunicaties zijn, dan is er heus niet direct sprake van 'slecht ruiterschap' of een slechte behandeling van het paard. Het feit dat paard en ruiter al op een dergelijk niveau zijn aangekomen getuigt al van bovengemiddelde ruiterkwaliteiten. En als het paard echt zo slecht behandeld/getraind was, dan was hij allang al kapot voordat hij op dit niveau kon lopen. (natuurlijk altijd hele enkele uitzonderingen daargelaten, maar het gaat zeker voor 95% op)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 12:50

Wat ik zelf leuk vind aan het laatste uit spanje geplaatste filmpje, is dat je de jury hoort in zijn commentaar en punten geven. Daarin wordt overduidelijk de fouten ook belicht. (en ik ben het overigens zeker met hem eens)
Wil idd niet zeggen dat dit topruiters zijn.....spanje begint in principe net.
Maar wat ik erg waardeer in het commentaar is de ruimte die de paarden moeten krijgen (neusje eruit, meer nekruimte) dus het achter de teugel wordt daar zeker afgestraft in de punten (of het commentaar erbij) en toch...zie ik dat niet of nauwelijks terug op de os. Veel neuzen achter de ll, zelfs tijdens het verruimen. Vroeger, werd dit echt genadig afgestraft tijdens de wedstrijden. "achter de teugel" stond overduidelijk op het protecol.
Ik heb ze in spanje zien inrijden...vaak gaat het daar beter, inrijden, tussen andere paarden. Tot ze de met mensen gevulde hal in moeten. Dan ontstaat er zowel bij ruiter als bij paard spanning, wat oa in de beweging is terug te zien. Gebrek aan ervaring is het zeker, ook van de paarden.
en allemaal hengsten.... ook merries (fokmerries) overvloedig op het terrein aanwezig, wat zeker ook enig spanning bij de (dek) hengsten veroorzaakt.

Misschien zou het leuk zijn, dit commentaar van de jury er bij te vermelden of te horen, zodat we het commentaar en de soort punten tellen ook daadwerkelijk gaan snappen??