lichtrijden in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:01

Lijkt me niet fijn voor het paard.

Brittneyx

Re: lichtrijden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:03

lees even het topic door :) er is meerdere malen tegendeel bewezen

Evianne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:37

klinkt een beetje onzinnig, je kan beter gewoon goed meebewegen en in het zadel zitten, dan voelt je paard ook minder gebonk lijkt me :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:59

Als je in draf lichtrijdt om je paard z'n rug te ontlasten, waarom zou het dan in galop gebonk zijn?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:52

Hier een goed filmpje!

In het begin zie je duidelijk dat ze in galop aan het lichtrijden is

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 16:40

1997suus schreef:
Nou... Ik ga het ook maar eens proberen! Lichtrijden in de galop. Haha ben benieuwt!

En jawel hoor! Ik heb het zojuist geprobeerd en het zit niet eens zo vervelend! Alleen het is best moeilijk aangezien je voorover gaat zitten waardoor mijn paardlief niet nagefelijk blijft omdat te toe gaat geven natuurlijk maar het kan zeker! Ook met dressuur paarden hahaha.

naompi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:43

ga het ook eens proberen!! :D

Maxineeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:06

Ik weet wat je bedoelt. Ja inderdaad . Lichtrijden in galop kan. De meeste mensen doen dit. Als bijvoorbeeld een paard in de bossen schrikt en er vandoor gaat en/of heel hard gaat galopperen. Dan kun je gaan lichtrijden in galop. Dan zit je 1 pas. en ga je 2 passen staan. Dus je moet heel snel gaan zitten en dan weer 2 passen staan. Het is niet zo zeer slecht voor de rug van je paard. Mits je niet te hard gaat zitten, Oefening baard kunst. Ik kon het eerst ook niet, Toen heeft 1 van mijn 2 instructrices laten zien hoe het moet. En het is als je het kan best wel leuk om te doen. En erg handig voor als je paard ervandoor gaat (;

Maxineeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:07

Anoeska schreef:
Als je in draf lichtrijdt om je paard z'n rug te ontlasten, waarom zou het dan in galop gebonk zijn?

Ja inderdaad ! In galop ontlast je de rug ook. Mits je niet te hard gaat zitten (:

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:32

winnie03 schreef:
Viel me op dat veel springruiters op de Olympische Spelen dit ook doen. :j

hey ik zag je reactie en ik heb dat ook gezien . maar toen ging ik het navragen en het blijkt dat het niet zo is. ze komen net niet in het zadel terecht. moet je maar eens opletten :wow:

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:34

Maxineeeex schreef:
Ik weet wat je bedoelt. Ja inderdaad . Lichtrijden in galop kan. De meeste mensen doen dit. Als bijvoorbeeld een paard in de bossen schrikt en er vandoor gaat en/of heel hard gaat galopperen. Dan kun je gaan lichtrijden in galop. Dan zit je 1 pas. en ga je 2 passen staan. Dus je moet heel snel gaan zitten en dan weer 2 passen staan. Het is niet zo zeer slecht voor de rug van je paard. Mits je niet te hard gaat zitten, Oefening baard kunst. Ik kon het eerst ook niet, Toen heeft 1 van mijn 2 instructrices laten zien hoe het moet. En het is als je het kan best wel leuk om te doen. En erg handig voor als je paard ervandoor gaat (;

maar als je paard ervandoor gaat dan kan dat tog niet. mijn paardje gaat daar veel te snel voor :o en mij lukt dat dus niet.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:36

puckje10 schreef:
Maxineeeex schreef:

maar als je paard ervandoor gaat dan kan dat tog niet. mijn paardje gaat daar veel te snel voor :o en mij lukt dat dus niet.

bij een beetje wegspringen kan het wel, maar bij echt op hol idd niet, dat gaat zó snoeihard dat dat volgens mij nooit kan... ik doe het gewoon als m'n paardje eens lekker door mag galloperen/als ik last van m'n rug heb :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:41

Maar als een paard onwijs hard galoppeert / rengalop zit in het bos bijvoorbeeld als je 'm laat gaan dan neem ik toch wel aan dat de gemiddelde ruiter in de verlichte zit zit? Dan is het bijna onmogelijk om lekker te blijven zitten zonder dat je je paard ermee belast in die snelheid.... Of lees ik over iets heen? :)

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:42

melody7

hoe doe je dat dan :p

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:43

1997suus schreef:
Maar als een paard onwijs hard galoppeert / rengalop zit in het bos bijvoorbeeld als je 'm laat gaan dan neem ik toch wel aan dat de gemiddelde ruiter in de verlichte zit zit? Dan is het bijna onmogelijk om lekker te blijven zitten zonder dat je je paard ermee belast in die snelheid.... Of lees ik over iets heen? :)

Ja je hebt gelijk! Als je in het bos ben ofzo zit je tog wel in verlichte zit ?? (ik neem aan van wel)

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:46

LoveUggs schreef:
Hier een goed filmpje!
[ Video ]
In het begin zie je duidelijk dat ze in galop aan het lichtrijden is

Even offttopic: Wat doet ze met haar benen boven de sprong???

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:55

puckje10 schreef:
melody7

gewoon zo als hier uitgelegd is ;)
en ik doe idd ook vaak verlichte zit ja! alleen kan ik dit niet altijd doen, omdat mijn paardje gaat bokken als ze vrolijk is, en ze dat buiten vaak is (helemaal als ze hard mag) :')

birdie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:58

Met polo wordt er ook licht gereden in galop, omdat je de rug van het paard ontlast en het is voor jezelf ook fijner om zo te rijden :)

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:01

melody7 schreef:
puckje10 schreef:
melody7

en ik doe idd ook vaak verlichte zit ja! alleen kan ik dit niet altijd doen, omdat mijn paardje gaat bokken als ze vrolijk is, en ze dat buiten vaak is (helemaal als ze hard mag) :')

dat is echt leuk als ze zo hard gaan zeker als je windje mee hebt. maar ik zit meestal in de verlichte zit en als mijn paardje dan gaat bokken voel ik het veel minder goed dan dat ik gewoon in het zadel zit :j en dan val ik er niet af omdat ik mijn benen klem. maar het is wel gevaarlijk als ze heel opgewonde of blij zijn dan kunnen ze echt heel snel gaan :)

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:01

birdie2 schreef:
Met polo wordt er ook licht gereden in galop, omdat je de rug van het paard ontlast en het is voor jezelf ook fijner om zo te rijden :)

ontlast? ik dacht dat er alleeen maar schade van overhield :')

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:08

Bij ons op de manege is het vaak een regelmatig onderdeel van het losrijden. Het is goed voor de rug van het paard, jouw balans. Ook moeten we regelematig 2 x staan 1 x zit in draf doen. We moeten dan zoveel mogelijk met lang teugeltje nog rijden en mogen de manen of voorkant zadel vastpakken als we nog niet de nodige balans hebben om het paard niet alsnog extra te belasten. Pas daarna gaan we aan het werk.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:09

puckje10"
[quote="melody7 schreef:
puckje10 schreef:
melody7

dat is echt leuk als ze zo hard gaan zeker als je windje mee hebt. maar ik zit meestal in de verlichte zit en als mijn paardje dan gaat bokken voel ik het veel minder goed dan dat ik gewoon in het zadel zit :j en dan val ik er niet af omdat ik mijn benen klem. maar het is wel gevaarlijk als ze heel opgewonde of blij zijn dan kunnen ze echt heel snel gaan :)[/quote]

oja het is heerlijk! naja melody vindt het lekker om tussendoor nog eens van die bokken met haar hoofd tussen haar benen te doen, of ineens noodrem erop, dan is verlichte zit gewoon link xD

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:14

Haha jha dat is waar. mijn paardje gaat dan heel hard bokken maar doet nooit zijn hoofd tussen zijn benen. nog nooit van gehoord. Haha zo te lezen is het wel een leuk beesje. lekker wild af-en-toe :j

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:16

en oeii.. dat lijkt me ook vervelend dat hij opeens stopt :o

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:17

oja, 't is een heerlijk ding! naja af en toe :') (ach, ik ben het gewend, heb dr ingereden en alles, dus dan voel je het wel aardig aankomen :) )
maar ontopic; ik denk dat het echt ontlastend is!