[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:24

_Esther_87_ schreef:
Van wie/waar heb je zitles? En op je eigen paard of op een ander? Ik ben al een tijdje op zoek maar heb nog niets fijns kunnen vinden. Nou woon ik ook wel niet bij jou in de buurt maar toch....Vertel eens wat meer over de oefeningen die je moet doen als je wilt?

Verder vind ik het 1e plaatje echt heel fijn, toont ook mooi de bespiering van je paard.
Aan het 2e plaatje zie ik 'iets' wat ik niet 100% lekker vind tonen, ik denk de verdikking achter de kaak. Ze loopt daar gewoon hartstikke fijn denk ik hoor, het ziet er enkel gewoon fijner uit als dat weg is. Hoezo zeuren :)
Op foto 3 vind ik de oren van Zyalda leuk :D
Wat mij trouwens meer opvalt dan je zit zelf, is de verschillende houding van je benen, maar dat had je ongetwijfeld ook zelf al gezien.
Foto 4 vind ik ook erg leuk! Het lijkt wel alsof daar het L-achterbeen niet recht achter LV is neergekomen. Leuk om een wat 'spectaculairder' plaatje te zien. Ondanks dat ik vind dat je het super doet met dit paard, heb ik af en toe weleens het gevoel dat ze ook best eens echt aan het werk mag namelijk. En dat bedoel ik totaal niet rot, maar af en toe lijkt uit alles wat je doet vooral voorzichtigheid te spreken en hier zie ik echt een actief gereden paard en dat mag ook best. Wat mij betreft vooral op die weg doorgaan :D

Jorinda, ik vind dat in ieder geval niet storend. Ik denk dat jij en ook anderen meer leren van meelezen en vragen stellen, dan wanneer je commentaar gaat geven als je eigenlijk niets te zeggen weet of niet weet of het klopt. Nouja, ik weet ook wel eens niet zeker of het klopt, zeker met foto's is dat hartstikke lastig hoor en daarnaast heb ik vooral gewoon nog heel veel te leren...Maar daarom zit ik hier nou net en dus ben jij ook welkom!

Over de 2e foto: Als je kijkt naar de onderhals zie je een "bolling" over de hele onderhals. Ze is hier dus ook nog niet helemaal los in de kaken. Ze mist nog kracht van achter en daardoor drukt ze zich voor er wat uit om "lang" te worden. Ze is niet tegen de hand maar ook niet ontspannen. Klopt dus absoluut :j

Over de 3e foto: hahaha.. wat is er met haar oortjes dan? Ze is altijd wel "oplettend".. ze heeft haar oren eigenlijk alleen naar voren als ze echt afgeleid is.. wat ik welr elaxed vind is dat ze in galop vooral nu afentoe haar oortjes laat "hangen" dan bengelen ze heen en weer _O- echt grappig.

Over de 4e foto: Dat ze niet helemaal spoort dat klopt.. ik keek nl ook niet naar de fotograaf maar waar ik naartoe reed. Was bezig met een volte inzetten :P

Wbt het "aan het werk zetten" (je hebt natuurlijk ook al genoeg filmpjes van ons gezien) _O- dat klopt ook helemaal :j Ik rijd vooral heel netjes en braaf en ik ben blij als ze ontspant. Ik hang gewoon nog een beetje in het "verleden" (zoals hoe ze bij me kwam vorig jaar.. dat ze op ieder beetje teveel hand of been zo of zo door de baan ging.. dan is dit natuurlijk al een WERELD van verschil)

Ze is nu helemaal niet meer zo natuurlijk... maar dat knoppie moet bij mij nog een beetje om. IK ben soms bang dat ik "te snel" voor haar ga.. terwijl paard het makkelijk aan kan/kan bolwerken := MAAR.. we zijn wel echt bezig met meer werken enz :j

Had zitles op mijn eigen peerd.. (gewoon met bijzet losjes aan incl. longeerlijn en hop voltetje op.. ze is 1x geschrokken omdat een paard op de bording knalde. maar ik had haar gelukkig al snel weer gerustgesteld.. Het scheelde wel dat ik op haar geen teugelreacties heb als ze wegstuift en enkel terug rijd op zit.. anders was ze vast lang gaan rennen aan de longe aangezien ik geen teugels had hahahahaha..) Het is een heel lief en eerlijk paard.. ik vertrouw haar 99% :P

:+

Uhm... moest aan de longe mijn been terugleggen en dan vanuit mijn hele been mijn tenen naar binnen draaien zodat mijn knie in contact kwam met mijn zadel en ik alle spieren in mijn bovenbenen voelde. (en daarin benen "lang" maken.. en mn hak omlaag drukken.. haha) Armen af laten hangen, schouders ontspannen. Rechtop, voor me uit kijken en dan stukken aandraven. Mijn zit vinden en iedere keer als ik mijn knie ging klemmen weer benen terugleggen weer indraaien en weer verder rijden (dat dus zo'n 500x herhaalt in een half uur) Moest als ik mijn balans had mijn armen achter mijn rug doen en mijn ellebogen proberen vast te pakken en dan net zo zitten als toen mijn handen op mijn bovenbenen lagen enz... Uiteindelijk had ik wel stukken dat het wat beter ging.. mijn hak lag eindelijk (stukjes) onder mijn heup.. en ik was blij toen we gingen galopperen := (ohja en ademhalingscontrole.. en ONTSPANNEN!!.. En ik moest ZEKERDER zijn zelf)

Vandaag direct mijn beugels af getrokken en zonder beugels gaan rijden.. was best grappig.. de galop ging al veel beter!! (met mn beenligging) alleen draf dan is ze soms net wat sneller dan ik, ff onder me vandaan draven of echt ff tegen mn been aan gaan wandelen.. (en ik met lang teugeltje corrigeren door mijn zadel vast te pakken en haar even een flinke hulp geven om van mijn been af te stappen := Het werkte wel want daarna liep ze veeeeel fijner)

De wedstrijdruiters vonden het wat minder leuk hihi.. maar ik heb best lekker gereden :j (ff door de spierpijn heen rijden vandaag dus haha)

Maar heb er wel echt een hoop van op gestoken.. a.s. donderdag weer dusseh.. ik kan me lol op :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:00

_Esther_87_ schreef:
Jorinda, ik vind dat in ieder geval niet storend. Ik denk dat jij en ook anderen meer leren van meelezen en vragen stellen, dan wanneer je commentaar gaat geven als je eigenlijk niets te zeggen weet of niet weet of het klopt. Nouja, ik weet ook wel eens niet zeker of het klopt, zeker met foto's is dat hartstikke lastig hoor en daarnaast heb ik vooral gewoon nog heel veel te leren...Maar daarom zit ik hier nou net en dus ben jij ook welkom!

Iedereen zit hier om te leren :j En het is gewoon "mooi" meegenomen om te leren kijken.. (let wel.. een foto blijft altijd een momentopname natuurlijk.. maar goed.. dat is een proef ook.. je kunt thuis de sterren van de hemel rijden en een proef met moeite door komen)

(Ik heb vandaag trouwens bij het ZZ-licht geschreven.. ik vind dat prachtig altijd.. ik zeg echt altijd ja als het Z t/m PSG niveau is.. Als je de kans krijgt (tussen het schrijven door) om mee te kijken en vragen te stellen (om zo weer te leren kijken!) dan kun je er echt ontzettend veel van leren..

*grinnik* de jury vond me vandaag wel erg leuk.. inzet zigzag appuyement en een ieder wiens paard terug viel hoorde je mij in het juryhokje heel zachtjes "komop.. rijd nou door!" en als ze te strak werden "rijd m dan van je been af joh, hier word je toch gek van?" Jury zat dik te grijnzen en vond het prachtig dat ik zo aandachtig mee zat te kijken _O- (meestal ben ik piepstil en vraag ik alleen wanneer ik iets niet snap (als ik iets juist wel netjes vond bijv.. waarom hij dan vond dat het niet genoeg was)

Om terug te komen op "aan de teugel".. toch viel wel weer op dat de paarden die niet lekker door hun lijf waren niet alleen de oefeningen met moeite liepen.. maar ook veel minder fijn waren in de aanleuning.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:24

Oké fijn! :) Ik lees inderdaad liever mee dan, als dat niet erg is, haha.
Even mijn complimenten over de sfeer hier: top! +:)+

Wat informatie over ons. Wij zijn boscrossers haha.
Caspian is een zesjarige Fjordenruin van ongeveer 1.50 en een hangbuikje die er nodig af moet. Hij wordt pas sinds begin mei in de bak opgepakt, daarvoor (vanaf januari 2012 ongeveer) eigenlijk alleen maar vooral rechte lijnen in het bos. Dit was ongeveer onze vijfde keer in de bak, sinds mei, en hij vindt het ontzettend lastig (ik ook overigens). Hij is zo scheef als een hoepel en heeft nog niet veel balans en zoekt die nog flink bij de bakrand. Ik probeer dus vooral zoveel mogelijk figuren te rijden en op de binnenhoefslag te rijden, zodat hij wat loskomt van de bakrand en op eigen benen leert te lopen. We zijn vooral daar nog mee bezig, en met het actief houden, dan met het aan de teugel lopen, maar ik vond onderstaande foto wel een fijn plaatje. Ontspannen en mooi over de rug, corrigeer me alsjeblieft als ik dit verkeerd zie! Over mezelf.. Ik mag mijn handen veel meer dragen en kan beter mijn zweepje over mijn been leggen (die tip kreeg ik in mijn topic waar deze foto ook in staat). Beugels mogen langer, maar omdat hij uit heeft gevonden hoe hij moet bokken, zit ik zo iets steviger in het zadel.

Nou goed, de foto haha :P
Afbeelding

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:47

Ah z'on zitles lijkt mij ook wel wat :D je doet toch bijna altijd wel wat fout met je zit ..
Morgen gaat mijn vriendin mee om foto's te maken van mij en mijn paardje, morgen dus foto's van mij :D ten minste als ik me niet dood moet schamen, haha :P

Jorinda__ ; volgens mij mag is zijn neusje nu iets voor de loodlijn in plaats van op de loodlijn dit kan ook komen door de hoek van de foto en dat ik het niet goed zie hoor :P en zoals je al zij mag hij wel wat actiever

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:49

stapfoto's vind ik altijd lastig.. als ik het zo zie had hij van mij wat actiever gemogen.. zodat hij (niet sneller maar) ruimer gaat stappen..

Heb helaas geen foto van exact hetzelfde moment. Wel 1 van uitgestrekte stap (die qua moment in de buurt komt) maar die toont weer "meer" dan ik bedoel.

Neusje meer voor de ll ben ik het niet mee eens. Hij is op deze foto al niet helemaal "door de kaak" Hij drukt zich er al wat uit. Ik zou het er wel mee eens zijn als mijn voorganger er ook bij had geschreven "in combinatie met de hals iets meer laten dalen"

edit: volgens mij is zijn neus wel voor de ll. Maar hij is niet nageeflijk. Als hij van achter meer aantreed (actiever stappen) zakt hij wss ook wat meer en krijg je een heel ander beeld.

jes_sam

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:54

S_en_Z ; Je bedoelt dus eigenlijk gewoon lager en ronder?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:57

Nee hoor. Ronder niet. Neusje gewoon op of voor de ll. Gewoon in lekkere vlotte arbeidsstap. Zodat die rug nog meer in beweging komt.

Als ze op dit moment meer lengte geeft voor de neus trekt de halslijn bij het zadel gewoon hol en komt hij niet los in de schouders. Dus dan wordt hij korter in de stap van voren. Hij daalt niet genoeg om lekker door het lijf te stappen als de gang wat actiever moet.. (snap je?)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-08-12 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:59

Ik snap 't niet helemaal :o

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:02

Ik snap wel wat je bedoelt gok ik zo :P

Je moet hem dus van achter actiever maken, zodat hij meer doorstapt met ruimere passen en zodra je dat doet zakt hij wss automatisch met zijn hoofd waardoor hij zijn rugspieren beter gebruikt.. Zo is het toch S_en_Z?

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:12

Wat een leuk en leerzaam topic dit!
Ik blijf lekker meelezen als jullie het niet erg vinden. Ik rij zelf western dus mijn doel is om mijn paard verzameld te kunnen houden zonder oprichting en met teugels welke ik in enorme waslijnen wil hebben..Tot nu toe gaat het vrij aardig alleen mijn houding is bijzonder bagger zag ik op de laatste foto's -O- . Ik denk wel dingen te zien op de door jullie geplaatste foto's maar heb gewoonweg te weinig verstand van dressuur om commentaar te durven geven :o . Dus ik ben van de partij, jullie zullen alleen erg weinig van mij gaan horen :Y)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:13

Afbeelding

Afbeelding

Deze komt in de buurt qua fotomoment. Ik heb ontzettend veel stapfoto's maar andere momenten zag ik al hahaha.

(wel mijn paard, maar niet ik die er op zit.)

Door de activiteit worden de passen langer en ruimer. (zie je het verschil?) Op deze foto zou ze iets mogen dalen in de hals.. maar ze is wel rond in de halslijn en neusje voor/op ll. Achterbeen treed goed ruim onder. Die van jou heeft een korter en steviger halsje. Dus die heeft dat dalen met zijn hoofd echt wel nodig om de passen groter te kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 12-08-12 23:24, in het totaal 5 keer bewerkt

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:16

Ja ik zie het! Ik snap 'm :j

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:25

Ik wil ook graag wat foto's plaatsen.

Sinds 1,5 maand rijd ik deze haflinger. Zijn naam is Althess, maar hij word Bolle genoemd. Hij is namelijk erg lomp. Het is een 7jarige haflinger ruin.

Ik heb het probleem dat ik mijn handen vast zet en het is echt moeilijk om dat af te leren. Ik krijg daardoor ook vaak kramp in mijn bovenarmen. Ik doe het voornamellijk met mijn binnenhand.

Afbeelding

Hier heb ik me been/voet heel erg vreemd.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie wat tips hebben!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:28

jes_sam schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt gok ik zo :P

Je moet hem dus van achter actiever maken, zodat hij meer doorstapt met ruimere passen en zodra je dat doet zakt hij wss automatisch met zijn hoofd waardoor hij zijn rugspieren beter gebruikt.. Zo is het toch S_en_Z?

Uiteraard moet je hand wel meeveren als hij in de hals wil dalen :j anders loopt hij tegen je hand aan en knikt hij teveel door. Maar verder klopt het ja

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:51

Samsie schreef:
Ik wil ook graag wat foto's plaatsen.

Sinds 1,5 maand rijd ik deze haflinger. Zijn naam is Althess, maar hij word Bolle genoemd. Hij is namelijk erg lomp. Het is een 7jarige haflinger ruin.

Ik heb het probleem dat ik mijn handen vast zet en het is echt moeilijk om dat af te leren. Ik krijg daardoor ook vaak kramp in mijn bovenarmen. Ik doe het voornamellijk met mijn binnenhand.

[ Afbeelding ]

Hier heb ik me been/voet heel erg vreemd.

[ Afbeelding ]

Ik hoop dat jullie wat tips hebben!

leer jezelf aan om met je binnenhand af en toe je paard een kriebeltje als beloning op de hals te geven. dan leer je jezelf meteen aan je binnenhand los te kunnen laten.
als je je paard teveel vasthoud in je handen/armen, doen ze nauwelijks iets met de achterhand.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:54

S_en_Z schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Deze komt in de buurt qua fotomoment. Ik heb ontzettend veel stapfoto's maar andere momenten zag ik al hahaha.

Door de activiteit worden de passen langer en ruimer. (zie je het verschil?) Op deze foto zou ze iets mogen dalen in de hals.. maar ze is wel rond in de halslijn en neusje voor/op ll. Achterbeen treed goed ruim onder. Die van jou heeft een korter en steviger halsje. Dus die heeft dat dalen met zijn hoofd echt wel nodig om de passen groter te kunnen maken.

passen langer en meer onder heeft alles met tempo te maken
overigens kan je een korte fjord kwa bouw niet vergelijken in achterbeenzetting met een langer gebouwde kwpn er.
overigens is het onderste paard scheef in de stap bezig
Niet teveel bezig zijn met wáár het paard de achterbenen onder zet...das niet belangrijk
een paard wat 3 hoeflengtes overstapt is slap in de achterhand en heeft de snelheid en de ruimte in de pas nodig omdat ie nog niet in balans langzaam vanuit de achterhand kán stappen (missen van kracht in de achterhand)

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:14

Megan_ schreef:

jes_sam schreef:
@Megan_

1e foto; vind ik zelf lekker ogen, paard loopt mooi actief en heeft zijn hoofd/hals houding goed voor het hals strekken. Mooi op kniehoogte !

2e foto; Lijkt ie wat op de voorhand te vallen, het oogt voor mij dat het paard veel druk uitoefent op zijn voorbeen die nog op de grond staat. Hoofd/hals houding is dacht ik goed.

3e foto; Loopt ie in ieder geval niet zo op de voorhand :P en nek is dacht ik het hoogste punt. Loopt met neusje op de loodlijn. Goed dacht ik zo :+

4e foto; lijkt het paard een beetje uit elkaar te vallen, zou zeggen iets meer van achter naar voren rijden voor iets meer activiteit en geslotenheid. hoofd/hals houding is dacht ik wel weer goed :D

dit is wat makkelijker reageren dan op mijn mobiel, vandaar nu reactie :) Ze loopt inderdaad nog op de voorhand hier (ter info foto 1 eind 2008/foto 2+3 zomer 2009 en foto 4 voorjaar 2010). Ook qua bespiering vind ik haar wel veranderd als ik zo mijn foto's terugkijk, vooral op de eerste is ze schraal :) maar dat terzijde ;)
Gracy was erg scheef dus in begin vooral geconcentreerd op rechtrichten en ontspanning, hoofd/hals vond ik nog niet zo van belang. Later pas meer haar hoofd/hals gaan bepalen, wat eigenlijk supermakkelijk gaat als ze recht&actief is. Weinig kunst aan dan ;) Ik rijd haar liever meer met het neusje eruit, ook nu de training verder is en ze meer draagt ipv stuwt.

*
foto 1 had ik meer verbinding moeten houden, aanleuning is nu te 'los'. Verder prima plaatje.

foto 2 + 3 laat ik haar te veel voorover duikelen, ze is wel mooi recht & actief en licht in de hand, ondanks dat ze voorover duikt.

foto 4 was een terug rij moment waarin ze haar activiteit verloor. Ze moest meer voorwaarts teruggereden worden, ook werd ze te lang/viel ze uit elkaar.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:42

nombrado schreef:
S_en_Z schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

passen langer en meer onder heeft alles met tempo te maken
overigens kan je een korte fjord kwa bouw niet vergelijken in achterbeenzetting met een langer gebouwde kwpn er.
overigens is het onderste paard scheef in de stap bezig
Niet teveel bezig zijn met wáár het paard de achterbenen onder zet...das niet belangrijk
een paard wat 3 hoeflengtes overstapt is slap in de achterhand en heeft de snelheid en de ruimte in de pas nodig omdat ie nog niet in balans langzaam vanuit de achterhand kán stappen (missen van kracht in de achterhand)

Uh.. Sorry maar een paard dient gewoon actief te zijn. Mijn paard loopt echt niet ruim van zichzelf in stap daar word ze heen gereden. Overigens stapt ze voor 8en en 9ens in haar proeven en dat is vast niet omdat jury's "slapheid" aanmoedigen. (maar paarden die beroerd stappen en Taktfouten maken op hoog niveau vind jij dus sterk?) Paard is scheef bezig? Ruiter moest van mij rechterkant doordrukken :)

En fjord wordt helemaal niet vergeleken met kwpner het was enkel om te laten zien wat ik bedoel.

Ik snap je idee wel en kan me er enigszins in vinden maar ik krijg het idee dat veel paarden bij jou constant onder hun tempo lopen. Veel van onze paarden zouden op de handrem gaan draven en de grond in duiken. De bouw van jouw paarden is weer niet te vergelijken met onze eenvoudige kwpnertjes.

Overigens vind ik je foto's mooi om te zien.. Maar ze hebben weinig met "aan de teugel" gaan te maken. Jouw paarden lopen namelijk niet "naar de hand toe" maar in een "zelfhouding"

Veel hier start KNHS wedstrijden. Doorhangende teugels zijn uit den boze.

Evenals een traag bewegend paard. Waarom enkel sloom tempo? Het paard sterker maken okee.. Maar waar is het "voorwaarts denken" dan?

En arbeidstempo is arbeidstempo. Je hebt het over een paard hinderen in lengte van zijn pas.. Maar ik ben van mening dat een paard in alle tempo's zijn balans moet vinden en ben het met je eens dat de ruiter niet aan de voorkant mag plukken.. Maar wat je zelf laat zien is imo weer een ander uiterste dan "te veel" doen.

Om te presteren wil je de gangen van je dier verbeteren en het onderste uit de kan halen zonder dwang dmv aanspannen en oprekken van lange en korte spieren. Je wil een paard dat ruim kan lopen en kan verzamelen. Je wil dat de passen worden afgemaakt. Een paard alles maar zelf laten beslissen werkt imo niet (zegt een ruiter die ooit hetzelfde dacht als nombrado "harder is niet beter" en 8 jaar lang een paard reed die te beroerd was zijn benen op de tillen.. Tot meneer van achter "aan" gezet werd met twee zwepen en goed actief draven. Daarna kon hij wel ineens gedragen verzamelen)

Ik wil een ballerina MET uithoudingsvermogen. Dat het langer duurt voor het paard dit beiden kan besef ik me maar lijkt mij op lange termijn veel beter voor het dier..?

Maar dat is mijn eigen idee. En ik bedoel het niet onaardig. Dat zeg ik als "wedstrijdruiter"

Waarom zou je jouw manier van rijden "aanmoedigen"? (serieus en oprecht geïnteresseerd ik wil graag leren)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 13-08-12 11:59, in het totaal 5 keer bewerkt

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:43

Nou jongens, geen ruzie om mijn foto hoor, haha :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:47

Ruzie? Nee joh!

Iedereen heeft zijn eigen kijk op paardrijden, ik vind het juist wel interessant om op een nette manier te kunnen discussiëren. Er valt altijd iets van te leren.

Ruzie maken doen we hier nooit :n

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:50

wauw wat een leuk topic dit,kom het nu pas tegen, ik ga eens fijn meelezen en misschien ooit zelf eens foto's plaatsen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:18

S_en_Z schreef:
Uh.. Sorry maar een paard dient gewoon actief te zijn. Mijn paard loopt echt niet ruim van zichzelf in stap daar word ze heen gereden. Overigens stapt ze voor 8en en 9ens in haar proeven en dat is vast niet omdat jury's "slapheid" aanmoedigen. (maar paarden die beroerd stappen en Taktfouten maken op hoog niveau vind jij dus sterk?) Paard is scheef bezig? Ruiter moest van mij rechterkant doordrukken :)

En fjord wordt helemaal niet vergeleken met kwpner het was enkel om te laten zien wat ik bedoel.

Ik snap je idee wel en kan me er enigszins in vinden maar ik krijg het idee dat veel paarden bij jou constant onder hun tempo lopen. Veel van onze paarden zouden op de handrem gaan draven en de grond in duiken. De bouw van jouw paarden is weer niet te vergelijken met onze eenvoudige kwpnertjes.

Overigens vind ik je foto's mooi om te zien.. Maar ze hebben weinig met "aan de teugel" gaan te maken. Jouw paarden lopen namelijk niet "naar de hand toe" maar in een "zelfhouding"

Veel hier start KNHS wedstrijden. Doorhangende teugels zijn uit den boze.

Evenals een traag bewegend paard. Waarom enkel sloom tempo? Het paard sterker maken okee.. Maar waar is het "voorwaarts denken" dan?

En arbeidstempo is arbeidstempo. Je hebt het over een paard hinderen in lengte van zijn pas.. Maar ik ben van mening dat een paard in alle tempo's zijn balans moet vinden en ben het met je eens dat de ruiter niet aan de voorkant mag plukken.. Maar wat je zelf laat zien is imo weer een ander uiterste dan "te veel" doen.

Om te presteren wil je de gangen van je dier verbeteren en het onderste uit de kan halen zonder dwang dmv aanspannen en oprekken van lange en korte spieren. Je wil een paard dat ruim kan lopen en kan verzamelen. Je wil dat de passen worden afgemaakt. Een paard alles maar zelf laten beslissen werkt imo niet (zegt een ruiter die ooit hetzelfde dacht als nombrado "harder is niet beter" en 8 jaar lang een paard reed die te beroerd was zijn benen op de tillen.. Tot meneer van achter "aan" gezet werd met twee zwepen en goed actief draven. Daarna kon hij wel ineens gedragen verzamelen)

Ik wil een ballerina MET uithoudingsvermogen. Dat het langer duurt voor het paard dit beiden kan besef ik me maar lijkt mij op lange termijn veel beter voor het dier..?

Maar dat is mijn eigen idee. En ik bedoel het niet onaardig. Dat zeg ik als "wedstrijdruiter"

Waarom zou je jouw manier van rijden "aanmoedigen"? (serieus en oprecht geïnteresseerd ik wil graag leren)

Kben zelf wedstrijdruiter geweest :D
kwerd alleen erg verdrietig als ik naar het merendeel van de paarden keek helaas.
Maar goed, das een andere discussie.
Ik zeg nergens dat je een paard zelf moet laten beslissen? in het tempo?
Alleen hoef je veel minder te doen dan er gedaan wordt.
Een gp paard wordt getraind door bv 1/2 uurtje buiten stappen, lange teugel...
training max 20 tot 30 minuten
stappen lange teugel , lekker weer buiten langs de weg...ontspanning.

Zelf wil ik een balletdanser, geen lange afstandspaard (das een andere discipline)
Dat een kwpn er niet vergeleken kan worden met een kwpn er vind ik onjuist.
ze hebben namelijk dezelfde manier van bewegingsmechaniek en spieren. Dus de spieropbouw vind op precies de zelfde manier plaats.
Ik rijd ook kwpn ertjes :D , en nog zoveel andere paarden...Mijn training vind op dezelfde manier plaats
Ik voel meteen of een paard met zijn voorhand werkt of verdeeld over 4 benen.

Waarom moest de ruiter de rechterkant doordrukken?
Waarom denk je dat er tactfouten ontstaan bij het langzamer stappen? Komt dat door het missen van kracht en lenigheid in de achterhand? of de ruiter? of een combi van beide?
langzaam is NIET sloom....als ik langzaam loop bestempel je mij dan ook als sloom? ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:37

wat is er mis met zelfhouding?
is dat niet het ultieme wat we proberen te bereiken?
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:41

het uitstrekken wordt zeker meegenomen in de training als de paarden ervoor klaar zijn om dit op de juiste manier uit te voeren....vanachteruit
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:46

Als eerst: bedankt voor je uitgebreide reactie.

Heb je geen fotos van jou op kwpners toevallig nombrado? (nieuwsgierigheid)

Wbt het zelf laten bepalen heb ik dan anders opgevat ( ik ga je Posts nogmaals doornemen met een "schoon hoofd" )

Wbt de gp paarden.. Ik zie enkel hele andere trainingen hoor (op mijn stal en bij meerdere instructrices en ex-instructrices. Maar het zou goed kunnen zijn dat er gp paarden zijn die zo gereden worden. Die ken ik niet.

Kan me voorstellen dat je klaar bent met de sport door hoe er vaak gereden wordt. Echter zijn er ook een hoop ruiters die het wel op een vriendelijke manier willen doen waarmee ze ook in de sport leuk mee kunnen komen! Ik suggereerde overigens niet dat je nooit wedstrijden gereden hebt maar aan je manier van rijden zie ik wel dat je ze niet meer rijd en op de voor jou meest fijne manier traint :j

Dat jij hebt leren voelen of een paard op zijn voor of achterhand komt dat snap ik. Je hebt er ook wat meer dienstjaren op zitten dan de meesten van "ons". Daar twijfel ik absoluut niet aan.

Echter zijn hier veel ruiters die niet alles feilloos aanvoelen zoals jij dat kan en wellicht op jouw manier hun paard enkel verder de grond in rijden (aangezien het meeste hier het commentaar "op de voorhand" al krijgen terwijl zij het zelf een prettig beeld vinden.)

Ik twijfel absoluut niet aan jouw training. Waar ik wel aan twijfel is of de ruiters in dit topic (incl. Ikzelf) jouw manier van trainen wel op de juiste manier zouden kunnen nabootsen. (zonder les van jou)

(zelf luister ik netjes naar mijn instructrice. Ik ken haar rijden en voel me er erg prettig bij)

De tips die hier veelal gegeven worden zijn vooral "simpel" en net zoals in het andere topic roep ik weer: zoek altijd een fijne instructrice die aansluit bij jouw wensen/manier van rijden.

Ik heb er ook heel wat gezien voor ik een fijne vond.

Wbt de stap: ik denk dat vaak de ruiter stoort door het teveel aan de mond zitten. Ook zie ik veel paarden achter de ruiterhand lopen. Waardoor ze verkrampen in schouder en daardoor Taktfouten maken.. Maar ook zie ik vaak genoeg paarden die aan de hand of net lange teugel ook al niet 4takten.

Een paard met een goede stap moet je koesteren en vooral niet aan rotzooien. De andere gangen zijn met goed rijden te verbeteren/versterken.

Om terug te komen op de foto. Ruiter heeft de neiging scheef te zitten. Mijn paard voelt dit haarfijn aan en stapt dan "weg". (dat is haar immers geleerd, reageren op de gewichtsverdeling van de ruiter) de ruiter is gewend dan te gaan zitten sturen aan de mond, waardoor paard enkel krommer wordt. Zij snapt niet wat er van haar verlangd wordt (tegenstrijdige hulpen) Door mijn opmerking rijd door rechts met je rechterbeen zit zij recht en krijgt het paard de kans ook recht te gaan stappen. :) haar hulp was alleen te groot. Waardoor het paard reageerde door extra stevig door te stappen.