achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:22

cherie78 schreef:
lailapri schreef:
ja ik heb idd ook wel geleerd dat het been hand is, maar aangezien je het dan over ledematen hebt komt de hulp elders vandaan, je romp dus. dan is de vraag als je het daarmee kunt doen en de uitslag been/hand klein is, zou je het dan ook niet kunnen doen zonder teugels in je handen? Ik ben niet snel genoeg voor been hand en wordt dan te grof in mijn hand=onbalans dus laat die hand maar zitten.

Bij de "klassiekers" is het zit/been en als laatste hand.

Maar als de eerste hulpen al de bedoelde inwerking hebben, waarom dan nog die hand?

Dat hebben die "klassiekers" nog steeds niet uit kunnen leggen :+

Cherie,
Leg mij nu eens uit hoe jij zonder hand je paard een dressuurproef door rijdt. En dan heb ik het niet over een bixieproef maar over een proef vanaf M dressuur.
Hoe laat jij de spieren van je paard aanspannen en ontspannen en hoe laat jij je paard zonder hand een overgang maken van een arbeidsdraf naar een piaffe?
Het kan gewoon echt niet zonder een paard aan de voorkant te begrenzen. Ik ben echt wel nieuwsgierig naar een filmpje waarin een ruiter een paard met een zitophouding deze oefeningen laat doen.

Al diegenen die een beetje logisch na denken en/of die echt dressuur rijden (dus echt voelen wat paardrijden werkelijk is) weten dat wat jij beweerd sprookjes zijn.
Niet alles wat in de boeken geschreven staat is de waarheid. Ik denk dat jij in sprookjesboeken leest. Ga het zelf eens ondervinden en ga eens kijken of in de leer bij paardemensen en niet bij één of andere goeroe en ik beloof je dat er een wereld voor je open gaat.

Gaat er nu bij jou geen lichtje bij je branden dat niemand met jou meegaat? Hooguit een enkeling die zelf nog niet het echte paardrijden heeft mogen beleven. Maar ruiters die echt rijervaring hebben nemen jou gedachten echt als een korreltje zout.
Ik vind wel dat je erg overtuigd bent van jezelf dus volhardend ben je wel maar echt, met dit soort sprookjes die jij blijft verkondigen maak je jezelf alleen maar belachelijk.

lailapri

Re: achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:27

Ik denk dat het meer het verschil is tussen
1 een halve ophouding is been en hand
2 een halve ophouding uitgelegd vanuit het begin van de beweging, wat doe je met welk gedeelte van je lijf etc. En door je armen te verzwaren werk je ook al in op de mon, maar span je geheel andere spieren aan als dat je in je teugels knijpt.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:28

Paardrijden is meer dan theorie. Veel meer zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:29

Ik ben het met je eens hoor Domica, ik had die droom ook even maar weet dat het niet zo werkt. Maar er is een groot verschil tussen lichte teugelvoering met hier en daar een ophouding en het rijden alsof je een walvis aan het binnenhalen bent en met zoveel druk rijdt dat het paard de hele proef de mond open heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:36

alleen zijn er maar weinig boeken over paardrijden (of dat nu klassiek is of springen) die dieper in gaat op hoe het nou precies zou moeten. Mijn instructrice daagt me uit tot nadenken, maar hem er genoeg gehad die gewoon klakkeloos die theorie overnemen en dat maar rond brullen.
Laat het duidelijk zijn dat ik niet tegen een stroming ben, echter ben ik een praktijk voorbeeld van iemand die van zichzelf weinig ruiter gevoel heeft en waarbij het niet allemaal vanzelf gaat. Maar ik wil wel leren en proberen en zie wel wat in de uitdaging een paard in balans te rijden naar mate het niveau van het paard, met zo min mogelijk of helemaal geen gebruik van teugels.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:49

lailapri schreef:
alleen zijn er maar weinig boeken over paardrijden (of dat nu klassiek is of springen) die dieper in gaat op hoe het nou precies zou moeten. Mijn instructrice daagt me uit tot nadenken, maar hem er genoeg gehad die gewoon klakkeloos die theorie overnemen en dat maar rond brullen.
Laat het duidelijk zijn dat ik niet tegen een stroming ben, echter ben ik een praktijk voorbeeld van iemand die van zichzelf weinig ruiter gevoel heeft en waarbij het niet allemaal vanzelf gaat. Maar ik wil wel leren en proberen en zie wel wat in de uitdaging een paard in balans te rijden naar mate het niveau van het paard, met zo min mogelijk of helemaal geen gebruik van teugels.

Dan heb jij een zeer goede instructrice :j

Houdt haar maar in ere +:)+

Het getuigt in ieder geval van "verder kijken dan de boeken".
In boeken staat een soort ideaal-beeld omschreven en de weg er naar toe in algemene informatie.

Want als alleen dat "wedstrijd-rijden" een doel zou zijn, dan hebben wij ons doel ruimschoots bereikt *\o/*

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:53

Doma_clasica schreef:
cherie78 schreef:

Bij de "klassiekers" is het zit/been en als laatste hand.

Maar als de eerste hulpen al de bedoelde inwerking hebben, waarom dan nog die hand?

Dat hebben die "klassiekers" nog steeds niet uit kunnen leggen :+

Cherie,
Leg mij nu eens uit hoe jij zonder hand je paard een dressuurproef door rijdt. En dan heb ik het niet over een bixieproef maar over een proef vanaf M dressuur.
Hoe laat jij de spieren van je paard aanspannen en ontspannen en hoe laat jij je paard zonder hand een overgang maken van een arbeidsdraf naar een piaffe?
Het kan gewoon echt niet zonder een paard aan de voorkant te begrenzen. Ik ben echt wel nieuwsgierig naar een filmpje waarin een ruiter een paard met een zitophouding deze oefeningen laat doen.

Al diegenen die een beetje logisch na denken en/of die echt dressuur rijden (dus echt voelen wat paardrijden werkelijk is) weten dat wat jij beweerd sprookjes zijn.
Niet alles wat in de boeken geschreven staat is de waarheid. Ik denk dat jij in sprookjesboeken leest. Ga het zelf eens ondervinden en ga eens kijken of in de leer bij paardemensen en niet bij één of andere goeroe en ik beloof je dat er een wereld voor je open gaat.

Gaat er nu bij jou geen lichtje bij je branden dat niemand met jou meegaat? Hooguit een enkeling die zelf nog niet het echte paardrijden heeft mogen beleven. Maar ruiters die echt rijervaring hebben nemen jou gedachten echt als een korreltje zout.
Ik vind wel dat je erg overtuigd bent van jezelf dus volhardend ben je wel maar echt, met dit soort sprookjes die jij blijft verkondigen maak je jezelf alleen maar belachelijk.

Op de man spelen siert jou noch je argument. Dit is geen discussie maar iemand afbranden. Als het zo overduidelijk niet kan en nooit zal kunnen, kom dan eens met sluitend bewijs waaróm niet? Daar heb ik in dit topic al meerdere malen om gevraagd maar helaas niet gekregen. En dat is de enige manier om de discussie zo definitief als jij stelt te kunnen beslissen in het voordeel van de contra's.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 06:30

Killyenn schreef:
Op de man spelen siert jou noch je argument. Dit is geen discussie maar iemand afbranden. Als het zo overduidelijk niet kan en nooit zal kunnen, kom dan eens met sluitend bewijs waaróm niet? Daar heb ik in dit topic al meerdere malen om gevraagd maar helaas niet gekregen. En dat is de enige manier om de discussie zo definitief als jij stelt te kunnen beslissen in het voordeel van de contra's.

Het is zeker niet op de man spelen maar hoe kan men nu discusieren met iemand zonder met iemand de discussie aan te gaan?

Killyen, Als het werkelijk zou kunnen dan ben ik wel zeer benieuwd naar die ruiter. Ik ken ze niet en ik loop toch al heel wat jaartjes mee. :j
En als het zou kunnen waarom is dat dan nergens terug te vinden, geen ruiter die het doet, geen filmpjes op internet en ook de lange ruitergeschiedenis ben ik nog nergens iets tegen gekomen wat de bewering van Cherie voor waar maakt.
Daarbij ben ik ruiter genoeg om te weten dat wat er wordt beweerd niet kan. Ik geloof nml. ook in mijn eigen bevindingen en ervaringen. En geloof me, ik heb bij veel (grote) instructeurs getraind, zowel klassiek als andere stromingen.

Heb jij zelf bijv. als eens ondervonden hoe een goedgaand rijpaard voelt? Dat je controle hebt over zijn lichaam en de energie en kracht die je hebt opgewekt naar je hand voelt komen en die je dan als het ware in je hand kunt absorberen. Oftewel, het paard zijn bewegingen aan de voorkant kunt doseren? Dat is voor mij het ultieme ruitergevoel. :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 07:18

Maar ondertreden van de achterhand is in mijn ogen iets heel anders als verzameld in oprichting door de baan dansen. Je hebt het daar wel voor nodig, maar ook bij een voorwaarts-neerwaarts paard kun je de achterhand eronder rijden, en mijn ervaring is dat die halve ophouding op de zit vaak al voldoende is om het paard dusdanig in balans te brengen dat het meer op de achterhand komt als dat het deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:05

Doma_clasica schreef:
Lees ik het goed?
Halve en hele ophouding met je zit? Bestaat het echt in de paardensport of is het afkomstig van de Kama Sutrabeurs? <<)

Hahaha! :D What I was thinking :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:21

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:23

Doma_clasica schreef:
Killyenn schreef:

Het is zeker niet op de man spelen maar hoe kan men nu discusieren met iemand zonder met iemand de discussie aan te gaan?

Killyen, Als het werkelijk zou kunnen dan ben ik wel zeer benieuwd naar die ruiter. Ik ken ze niet en ik loop toch al heel wat jaartjes mee. :j
En als het zou kunnen waarom is dat dan nergens terug te vinden, geen ruiter die het doet, geen filmpjes op internet en ook de lange ruitergeschiedenis ben ik nog nergens iets tegen gekomen wat de bewering van Cherie voor waar maakt.
Daarbij ben ik ruiter genoeg om te weten dat wat er wordt beweerd niet kan. Ik geloof nml. ook in mijn eigen bevindingen en ervaringen. En geloof me, ik heb bij veel (grote) instructeurs getraind, zowel klassiek als andere stromingen.

Heb jij zelf bijv. als eens ondervonden hoe een goedgaand rijpaard voelt? Dat je controle hebt over zijn lichaam en de energie en kracht die je hebt opgewekt naar je hand voelt komen en die je dan als het ware in je hand kunt absorberen. Oftewel, het paard zijn bewegingen aan de voorkant kunt doseren? Dat is voor mij het ultieme ruitergevoel. :D

Het is zeker ook niet op de bal spelen aangezien je niet met inhoudelijke argumenten komt. Daar je toevoegt dat ze illusies heeft en zichzelf belachelijk maakt, vast nog nooit een goed paard onder zich heeft gehad ed, dat is zeker wel op de man spelen. Argumentum ad hominem is een drogreden en daarmee zet je jezelf per definitie al buiten de discussie.

Waar ik naar op zoek ben is een bewijs waarom het niet anders zou kunnen. Ik ben niet geïnteresseerd in de status quo, in hoe we nu denken te zien at het moet of kan of hoort. Wat ikwil weten is wat de mogelijkheden zijn, en daarvoor heb je praktijk én theorie nodig, omdat de mens nu eenmaal finaal de mist in gaat met haar eigen onvermogen om uit paradigma's te komen. Is een teugelhulp een aangeleerde reactie op een specifiek gevoel (bit in mond). Áls het aangeleerd is, kunnen we die reactie dan niet op een andere hulp aanleren? Is het een combinatie van aangeleerd en fysieke reactie, of is het zelfa volledig fysieke reactie? En ala dit laatste zo is, waarin is de reactie op een teugelhulp (moet dit een bithulp zijn? Kan het ook bitloos? Als het bitloos kan, kan het dan ook met een touw om de hals?) anders dan die op een zithulp waardoor het onmogelijk een paard op een zithulp te verzamelen?

Nu moet ik er wellicht voor de beeldvorming bij vertellen dat ik zelf extreem negatief ben over het gebruik van een terugwerkende teugelhulp bij het nageeflijk rijden van een (correct ingereden) paard, dus dit heeft uiteraard ook invloed op mijn theorieën. Daarnaast ben ik zeker bekend met het gevoel wat jij bedoelt, hoewel ik dat niet zo zou omschrijven: zelf vind ik het het mooiste om te ervaren hoe een paard juist steeds meer van het bit af komt (de steun daarvan niet meer nodig heeft) en diezelfde controle die jij beschrijft vanuit mijn zit komt. Uiteraard met behoudt van het aan de teugel zijn, maar dat is voor mij net zo basis als aan het been zijn en aan de hulpen zijn in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:24

Een andere insteek van een 'halve zit ophouding': het vertragen van het lichtrijden en zo het tempo omlaag brengen, als je daarbij been geeft en de hand wat sluit zou een paard ook onder kunnen treden.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:27

Been geven en remmen tegelijk? Dat klinkt mij tegenstijdig in de oren :) Daarnaast rijd ik zelf tussen het inrijden en uitrijden in zelden licht. Maar het is een theorie :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:29

dit zou alleen kunnen bij een goed gegeven handhulp, anders rem je het achterbeen enkel, iets wat ik met mijn lompe hulpen zou doen en het dus maar zonder probeer tot ik het gevoel heb ontwikkeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:30

Hoe kun je anders een paard leren sluiten? Dan moet je het paard toch 'tegen de hand' aanrijden. Dus meer been geven maar begrenzen van voren, anders gaat het paard alleen maar harder en je wilt juist dat hij meer ondertreedt dus moet hij die activiteit anders omzetten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:56

lailapri schreef:
Maar ondertreden van de achterhand is in mijn ogen iets heel anders als verzameld in oprichting door de baan dansen. Je hebt het daar wel voor nodig, maar ook bij een voorwaarts-neerwaarts paard kun je de achterhand eronder rijden, en mijn ervaring is dat die halve ophouding op de zit vaak al voldoende is om het paard dusdanig in balans te brengen dat het meer op de achterhand komt als dat het deed.

Laat dat verzameld en in oprichting door de baan dansen, nu net de doelstelling van de franse "klassiekers" zijn.

Het is heel jammer dat ervaringen als dit afgedaan wordt als "broodje aap-verhaal"
Maar een grotere "dooddoener" bestaat er in mijn ogen niet, als de ervaring van de verkondiger van het "broodje aapverhaal" iets zelf nooit ervaren heeft omdat het zgn niet "klassiek" zou zijn.

Of wellicht dat het "ruitertalent" toch kleiner is dan gedacht van de verkondiger van het "broodje aapverhaal"

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:57

Joolien schreef:
Hoe kun je anders een paard leren sluiten? Dan moet je het paard toch 'tegen de hand' aanrijden. Dus meer been geven maar begrenzen van voren, anders gaat het paard alleen maar harder en je wilt juist dat hij meer ondertreedt dus moet hij die activiteit anders omzetten.

Nooit meer drijven dan men van voor los kan laten ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 12:24

Het van nature redelijk goed kunnen ondertreden van het achterbeen (let op: ik zei " van nature") is bij het ene paard beter ontwikkeld dan het andere. Met "van nature" bedoel ik: gewoon, los bewegend zonder ruiter er op.
Ieder paard, hoe "ruim" stappend ook (lees: achterbeen overstappen in hoefafdruk van voorbeen) gaat "korter" lopen/bewegen als er een ruiter op komt te zitten, dat lijkt me ook logisch.
Er moet een gewicht gecompenseerd worden, dat ineens (hopen we) in het midden het paard belast.
Een hele ruime (over)stap, is dan dus wel meegenomen, maar is doorgaans eigen aan een STUWENDE (voorwaarts duwende) stap te wijten.
Dressuurmatig wordt doorgaans veel waarde gehecht aan een DRAGEND achterbeen, niet aan een STUWEND achterbeen.
Verzameling is dan ook het meer en meer DRAGEND maken van het achterbeen. Om meer te dragen, moet iets sterker worden. Iets wordt sterker als het tempo VERLAAGD wordt, niet verhoogd, ga je zelf maar na. Dragen is zwaarder dan stuwen. Hoe harder je loopt, hoe makkelijker die zak aardappelen op je rug te dragen is, maar probeer datzelfde eens op een jogging-tempo... niet te doen toch?

Dit heeft wel vrij direct te maken met de natuurlijke bouw en aanleg van je paard.
Als een paard onbelast van nature met het achterbeen al "kort" loopt (wat verschillende oorzaken kan hebben, gewoon bouw, aanleg, genetisch zo bepaald, noem maar op), is het veel moeilijker voor dat paard om ONDER DE RUITER , dat been er sowieso nog onder te zetten, die zal in eerste instantie NOG korter gaan lopen.

Het ene paard is dus echt van nature beter in staat het achterbeen goed onder de massa (met de massa bedoel ik: het middelpunt van haar/zijn lijf) neer te planten, dan een ander.
Een correct gebouwd paard kan zou zijn/haar achterbeen toch moeiteloos onder het middelpunt van het eigen paardenlijf moeten weten te plaatsen.

Dit is overigens GEEN "verzameling".
Maar betekent uitsluitend dat de "motor" werkt, en in orde is.

Verzameling, is wat het hele woord zelf al inhoudt: zowel voor als achter komt er iets "tot mekaar" (zie het als een halfronde boog).

Zo dra men op een jong, onbedorven, net beleerd, paard gaat zitten "in het midden van het paard" valt in eerste instantie de bovenlijn, de "boog" uit (of beter gezegd: IN) elkaar. Zakt als het ware "in".
Het paard moet leren dat plotse gewicht te dragen, en zal dus eerst UIT BALANS (uit evenwicht) raken.
Zodra het paard dit meer gewend is en sterker wordt, met een ruiter die in eerste instantie gewoon met de natuurlijke bewegingen van het paard meegaat, is het paard in staat de voorheen houding aan te nemen, en de natuurlijke bewegingen te hervatten, die het altijd VRIJ liet zien, nu echter MET ruiter er op.

Zo dra dit het geval is kun je als ruiter pas verder.
Met "rijden".

Een paard dat (nog) niet in diens eigen balans is kan onmogelijk onder een ruiter verzamelen. Maakt niet uit met of zonder bit/teugels.
Ook zonder dat zou een paard tot verzameling in staat moeten zijn, dus JA, een paard kan verzamelen ook met losse teugels, zonder zadel, zelfs zonder bit.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:57

Interessant dit topic.....*stille meelezer*

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:15

Joolien schreef:

Jij hebt het begrepen Jolien. Het naar de hand rijden heeft niets met een terugwerkende hand te maken.
Wat betreft het antwoord op de vraag van Lailapri. Lees het stukje van Jolien hier boven. Dat is wat ik en vele anderen bedoelen.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:16

Dan wens ik je verder nog veel wijsheid toe.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:11

Het verbaast me om iedere keer te horen dat "de klassiekers" zonder argumenten discussiëren. Dus voor de zoveelste keer wordt hieronder uitgelegd wat een halve ophouding is. Mijn ietwat irritatie geldt niet de mensen in dit topic die ik in eerdere discussies nog nooit ben tegengekomen. Mijn lichte irritatie geldt ook niet Cherie haar mening dat op zit alles gereden kan worden. Die mening mag, ook al ben ik het er niet mee eens. Maar schrijven en wederom voor de zoveelste keer uitdagen Cherie na al die eindeloze topics waar jij ook in aanwezig was en geschreven is over de halve ophouding dat de klassiekers geen argumenten hebben, dat wordt toch wel wat vervelend vind ik. Dat je het er niet mee eens ben, voila maar dat er geen argumenten zouden zijn..... :(:) , blijkbaar heb je dan niet opgelet en het is zo vaak langs gekomen dat het voor jou herhalen geen zin heeft en vanuit jouw achtergrond ken je dit verhaal ook.

Van het bitloze filmpje krijg ik letterlijk buikpijn. Ik vind het niet fijn hoe het paard beweegt en loopt door de baan. Ik vind het erg onrustig en niet los door het lijf.

Dus voor de nieuwe aanwezigen onder ons nog een keer uitleg bij elkaar gesprokkeld vanuit verschillende topics op BOKT en door mij met succes ook dagelijks toegepast het verhaal over de halve ophouding:

Wat is dan een halve ophouding:

Een halve ophouding is helemaal niet een constante druk op de lagen.

De halve ophouding:

Deze heeft het doel:

Een andere gang aan te nemen, of het tempo te veranderen (het tempo te controleren)
Om de hoofd houding te controleren (de houding)
Om een nieuwe oefening in te leiden.
Om de verzameling te verbeteren en te bereiken.

Hoe geef ik een halve ophouding:

Drijvende zit- en beenhulpen.
Aanemende teugel hulpen.
Nagevende teugelhulpen.

Wat doet een halve ophouding:

1. Door de drijvende hulpen zou het paard de energie die ik opwek, alleen door voorwaartse energie omzetten (sneller gaan)

2. Door aannemen van de teugels stop ik deze energie, en door na te geven laat ik deze energie weer terugvloeien naar de achterbenen.

Doordat ik in de hand drijf druk ik met het bit op de onderkaak hierdoor gaat de onderkaak open nu geeft het paard na, hierna open ik mijn hand (geef na) en de mond sluit zich (dit moet zo snel mogelijk gebeuren), en de energie vloeit weer terug naar de achterhand, door dat ik drijf en aanneem grijpt het achterbeen meer onder de massa (verzamel ik ietsje) .
Een verder afgericht paard heeft al voldoende aan een stilstaande hand(weerstandbiedende hand voor een moment)

Vertraag ik het nageven met de hand dan geeft het paard na in de nek, dit doet men als dat nodig is.

Dus zonder halve ophoudingen is men niet aan het rijden maar of aan het trekken of aan het hobbelen, men kan geen enkele oefening rijden zonder deze. Dus dat betekent vanuit deze klassieke definitie dat bitloos rijden mogelijk is maar valt onder hobbelen.

De hele ophouding geef je zodat je het paard stil laat staan.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:32

Interessante discussie. Jammer van de toon.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 21:47

pien_2010 schreef:
Het verbaast me om iedere keer te horen dat "de klassiekers" zonder argumenten discussiëren. Dus voor de zoveelste keer wordt hieronder uitgelegd wat een halve ophouding is. Mijn ietwat irritatie geldt niet de mensen in dit topic die ik in eerdere discussies nog nooit ben tegengekomen. Mijn lichte irritatie geldt ook niet Cherie haar mening dat op zit alles gereden kan worden. Die mening mag, ook al ben ik het er niet mee eens. Maar schrijven en wederom voor de zoveelste keer uitdagen Cherie na al die eindeloze topics waar jij ook in aanwezig was en geschreven is over de halve ophouding dat de klassiekers geen argumenten hebben, dat wordt toch wel wat vervelend vind ik. Dat je het er niet mee eens ben, voila maar dat er geen argumenten zouden zijn..... :(:) , blijkbaar heb je dan niet opgelet en het is zo vaak langs gekomen dat het voor jou herhalen geen zin heeft en vanuit jouw achtergrond ken je dit verhaal ook.

Van het bitloze filmpje krijg ik letterlijk buikpijn. Ik vind het niet fijn hoe het paard beweegt en loopt door de baan. Ik vind het erg onrustig en niet los door het lijf.

Dus voor de nieuwe aanwezigen onder ons nog een keer uitleg bij elkaar gesprokkeld vanuit verschillende topics op BOKT en door mij met succes ook dagelijks toegepast het verhaal over de halve ophouding:

Wat is dan een halve ophouding:

Een halve ophouding is helemaal niet een constante druk op de lagen.

De halve ophouding:

Deze heeft het doel:

Een andere gang aan te nemen, of het tempo te veranderen (het tempo te controleren)
Om de hoofd houding te controleren (de houding)
Om een nieuwe oefening in te leiden.
Om de verzameling te verbeteren en te bereiken.

Hoe geef ik een halve ophouding:

Drijvende zit- en beenhulpen.
Aanemende teugel hulpen.
Nagevende teugelhulpen.

Wat doet een halve ophouding:

1. Door de drijvende hulpen zou het paard de energie die ik opwek, alleen door voorwaartse energie omzetten (sneller gaan)

2. Door aannemen van de teugels stop ik deze energie, en door na te geven laat ik deze energie weer terugvloeien naar de achterbenen.

Doordat ik in de hand drijf druk ik met het bit op de onderkaak hierdoor gaat de onderkaak open nu geeft het paard na, hierna open ik mijn hand (geef na) en de mond sluit zich (dit moet zo snel mogelijk gebeuren), en de energie vloeit weer terug naar de achterhand, door dat ik drijf en aanneem grijpt het achterbeen meer onder de massa (verzamel ik ietsje) .
Een verder afgericht paard heeft al voldoende aan een stilstaande hand(weerstandbiedende hand voor een moment)

Vertraag ik het nageven met de hand dan geeft het paard na in de nek, dit doet men als dat nodig is.

Dus zonder halve ophoudingen is men niet aan het rijden maar of aan het trekken of aan het hobbelen, men kan geen enkele oefening rijden zonder deze. Dus dat betekent vanuit deze klassieke definitie dat bitloos rijden mogelijk is maar valt onder hobbelen.

De hele ophouding geef je zodat je het paard stil laat staan.

"Opdreunen" uit een boek (waar dit citaat vandaan komt) is niet zo moeilijk.
Teksten interpreteren is blijkbaar veel moeilijker.

De halve ophouding heeft tot doel om de "voorhand" te laten wachten.
Met andere woorden: men begrenst gewoon aan de voorkant omdat of de controle niet deugt of omdat er teveel beenhulp is gegeven.

Zoals met alles, men moet leren de hulpen te doseren en vooral af te stemmen op het paard.

In boeken wordt (nogmaals) hapklare brok voorgeschoteld om het voor iedereen "toegankelijk" te maken.

Er wordt hier gepost over "ervaring hebben" etc
Wie bepaalt of iemand genoeg "ervaring" heeft??

Volgens mij is nog altijd klip en klaar een feit als een paard "goed" na te rijden is, de "ervaring" redelijk duidelijk aanwezig is.
Laat ik dan ook nog eens voorop stellen, dat een paard "aan de hulpen" zetten, één van de voorwaarden voor "ervaring hebben" is.

En dan is het inderdaad jammer dat er een bepaalde toon wordt gezet.