Met of zonder sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:28

tot voor kort reed ik met sporen, maar Patries is 7 weken mee geweest op kamp. mijn instructrice had haar mee en naar 1a 2 weken kon zij zonder sporen gaan rijden.
dus na die zeven weken ik er weer op. paard heel gevoelig voor het been. en nou blijkt dat ik mn sporen niet meer nodig ben! ze loopt super.
Zweep wel, maar meer voor de corrigeren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:36

berdien85 schreef:
joyfortuna schreef:
Ik rij eigenlijk alle paarden met sporen, af kunnen ze altijd nog. Alleen niet met jonge paarden.

Dat lijkt mij niet helemaal de juiste instelling, maar oke..

Lijkt mij een prima instelling. Als je kunt rijden! weet je wanneer je je sporen wel of niet gebruikt, dus waarom af doen?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:39

lschaap11 schreef:
Ik rijd zonder, omdat ik ze niet nodig heb.
Rijd namelijk op een manege , daar zijn veel verschillende paarden, dus ik weet ook niet hoe elk paard daar op reageert enz.

Ik lees trouwens veel :
' ik rijd wel met sporen want dat is hij beter aan het been '
Maar ik dacht altijd dat sporen waren om hulpen te verfijnen in plaats van je paard en vlotter door laten lopen ?

Hulpen verfijnen klinkt zoveel liever en correcter. Maar de praktijk is gewoon: niet lopen of sloom paard, sporen gebruiken om duidelijk door te komen.
maar hier op Bokt is men tuurlijk erg politiek correct.
Niemand prikt eens stevig, niemand slaat met een zweep, allemaal goede zit enz enz. Ja ja.

jensvl

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:26

Maak ik hieruit op dat jij dat wel doet? Spreek op dat vlak aub voor jezelf. Ik denk dat velen hier niet slaan met de zweep en niet met de sporen hun paard lek prikken. Ik alleszins toch niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:27

jensvl schreef:
Maak ik hieruit op dat jij dat wel doet? Spreek op dat vlak aub voor jezelf. Ik denk dat velen hier niet slaan met de zweep en niet met de sporen hun paard lek prikken. Ik alleszins toch niet.

Hier ook niet :n En ik zal wel de laatste zijn die zegt een prachtige zit te hebben.

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:31

Ik rijd sommige paarden met sporen, ook niet allemaal want soms vind ik het gewoon niet nodig dus dan doe ik het niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:36

jensvl schreef:

Je reactie is als verwacht: ík doe zoiets niet. Het gebeurd dagelijks, maar hier doet niemand het:):):).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:41

CharleyT schreef:
jensvl schreef:

Je reactie is als verwacht: ík doe zoiets niet. Het gebeurd dagelijks, maar hier doet niemand het:):):).

Daar geef ik je gelijk in. Als je hier op het fora rond kijkt zie ik toch heel wat mensen die absoluut geen stille been ligging hebben en toch best lopen prikken maar beweren het paard niet te raken terwijl je soms toch echt wat anders ziet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 04:26

CharleyT schreef:
jensvl schreef:

Bah, wat een nare reactie. Ik wed dat jij zelf perfect rijdt? Dat hoop ik althans, anders vind ik niet dat je het recht hebt om zo te praten.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:47

Het is wel zo.
In dit topic wordt al 7 pagina's gezegd dat het om hulpen te verfijnen is.
Terwijl je in de praktijk regelmatig anders is.
Ik geef het wel toe, geef 2x been, 1x spoortje en als ik geen reactie krijg prik ik hem wel ffies.
T is toch een hulp die ik vraag, daar wil/eis ik reactie op.

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:18

ik rij met sporen want als hij dan niet reageert kun je hem tenminste aanpakken en dan leert hij ook dat ie moet doorlopen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:23

Ja je geeft toch altijd een prikje? Maar je duwt je spoor niet helemaal door, dat is geloof ik wat bedoeld wordt.
Overigens ben ik voor sporen met een rollert, als je die goed gebruikt is het bijna niet mogelijk echt hard te prikken aangezien hij afrolt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:58

@ Magrathea: Wel nee joh, ik rij verre van perfect. Niemand rijdt perfect, we kunnen altijd weer leren. Maar voor het geven van een mening is geen kwalificatie o.i.d. nodig hoor. Een mening heb je, zonder dat je achtergrond bepaalt of je die mening mag hebben. Voor een mening is geen toestemming nodig.
En als je dit al '' naar'' vind zou ik maar niet verder in de discussies op Bokt duiken, :).

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:08

Ik rij ze beide met sporen. M'n merrie heeft het niet echt nodig maar aangezien ik daar Z mee start is het verplicht. Die andere (en ja, kan zijn dat ik nu bokt over me heen ga krijgen) moet ik echt met een spoor rijden want die is met momenten te lui op te reageren op m'n beenhulp. Dus dan volgt er een prikje.

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:06

Ik rijd zonder sporen.
Rijd op dravers..die hebben snelheid genoeg van zichzelf!:)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:14

Ik ga ook zeker niet beweren dat ik perfect rijd of dat niemand (bewust of onbewust) met de sporen prikt. Ik kan enkel zeggen dat het niet nodig is om ze te gebruiken omdat een paard niet aan het been is. Daarvan is er maar 1 de schuldige, degene die ermee rijd. Het paard straffen voor de je eigen schuld is toch op zijn minst onlogisch te noemen.
Het is beter te aanvaarden dat je fouten maakt waardoor het paard niet aan het been is, te onderzoeken wat je fout doet en er een les uit te trekken. Dan zal je veranderen en verandert je paard ook. En het is echt niet moeilijk om jezelf te veranderen. Eender welk paard kan op een korte tijd zeer licht reageren op druk en zeer goed aan het been zijn. De technieken daarvoor zijn eigenlijk 1 van de meest eenvoudige die er bestaan in de paardenwereld, maar wel de minst geprezen en gebruikte. Maar bedenk dat iedereen het kan. Je moet gewoon de wil hebben om bij te leren. En zie je op een gegeven moment niet meer wat er moet gebeuren kan je altijd vragen stellen op fora, mensen die er geen problemen mee hebben,... Maar stop met het paard te straffen voor dingen die aan de mens liggen.

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:21

Met voor verfijning, zonder als paard niet aan het been is.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:59

Georgina1 schreef:
Met voor verfijning, zonder als paard niet aan het been is.

Dat is volgens mij het enige goede gebruik van sporen.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:00

het ligt puur aan de ruiter, ben er zelf niet voorstander van ,maar als je ze goed gebruikt kan ik er wel mee leven, maar liever niet. ik het been namelijk nog heel groen houden , zeg maar

ilovemilton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:04

ik rij met sporen ik heb een pony uit ierland(connemara of iets)en die rijden zonder proen niet zo fijn haha !

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:45

zonder, ik heb eigenlijk nog nooit met sporen gereden. pony die ik reed was ook voorwaarts genoeg dus nooit nodig gehad. :)

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:04

als je paard het nodig heeft met,
& niet nodig heeft zonder,
heel simpel dus :P

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:46

Ik rijd die van mij zonder, maar met wedstrijden heb ik hele kleine knop spoortjes, om hem ietsje veller te maken :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:40

Paard wordt slecht aan been door foute technieken van ruiter. Spijtig dat maar weinig mensen begrijpen dat sporen niet gaan helpen om je technieken te verbeteren. In dat geval worden sporen gebruikt als verdoezeling voor hun onkunde.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:46

CharleyT schreef:
lschaap11 schreef:
Ik rijd zonder, omdat ik ze niet nodig heb.
Rijd namelijk op een manege , daar zijn veel verschillende paarden, dus ik weet ook niet hoe elk paard daar op reageert enz.

Ik lees trouwens veel :
' ik rijd wel met sporen want dat is hij beter aan het been '
Maar ik dacht altijd dat sporen waren om hulpen te verfijnen in plaats van je paard en vlotter door laten lopen ?

Hulpen verfijnen klinkt zoveel liever en correcter. Maar de praktijk is gewoon: niet lopen of sloom paard, sporen gebruiken om duidelijk door te komen.
maar hier op Bokt is men tuurlijk erg politiek correct.
Niemand prikt eens stevig, niemand slaat met een zweep, allemaal goede zit enz enz. Ja ja.

haha ik moest wel even lachen, dit denk ik zo vaak als ik berichten lees hier.. Alsof iedereen het goed doet :P
Tuurlijk is niet iedereen goed, maar iedereen wil proffesioneel overkomen.. Zeg neit dat ik het goed kan maar wat jij zegt is wel wat ik vaak denk :j