[pien_2010] schreef:Je vraagt xMarliez om een filmpje. Waarom vraag je dat?
Omdat ik heel benieuwd ben in hoeverre mensen die zeggen de essentie en de ins en outs van dressuur te begrijpen dit ook in de praktijk kunnen brengen. Want een boek kan ik er zelf wel op na lezen. Ik ben oprecht geinteresseerd in mensen die dat kunnen en waar ze dan tegen aanlopen. Maar als ze het hoogste woord hebben over hoe dressuur zou moeten zijn, en dan vervolgens alleen maar iets van zichzelf kunnen laten zien wat misschien net manege-niveau ontstegen is.... Dan vind ik dat dan wel een tegenvaller.
[pien_2010] schreef:Al eerder hebben we samen de conclusie getrokken dat iemand heel goed op- en aanmerkingen kan maken ondanks dat deze zelf niet op grand prix niveau rijdt.
Klopt. Maar als je zelf geen rijervaring hebt op dat niveau kun je niet met oplossingen aankomen en ook niet hetgeen wat wel goed gaat op de juiste waarde schatten. En in vind het interessanter om met mensen te bomen die hun visie ook vanuit de praktijk kunnen onderbouwen. In het kader van: de beste stuurlui staan altijd aan wal.
[pien_2010] schreef:Ik heb al eerder op BOKT gezegd dat ik zelf nooit iets zal plaatsen.
Ik vraag het ook niet aan jou, want jij blaast niet zo hoog van de toren over hoe het allemaal zou moeten. Jij bent open en eerlijk geweest over jouw dressuur-ervaring. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Marliez.
[pien_2010] schreef:Dit besluit heb ik genomen nadat Quadripes filmpjes had geplaatst en zij is gewoon afgemaakt hier op BOKT, dat vond en vind ik afschuwelijk want daar ontbrak elk fatsoen.
Nou ja, dat is vervelend voor haar... Maar dat kun je natuurlijk ook wel een beetje verwachten als je overal het hoogste woordt voert over hoe het moet, jan en alleman bekritiseert en dan vervolgens zelf rijtechnisch gezien amper iets kunt laten zien. Dan roep je dat wel een beetje over jezelf af.
[pien_2010] schreef:Maar blijkbaar heb jij daar geen probleem mee, dus graag Jasmijn, ik wil graag van je leren, mag dat?
Mijn rijden is verre van perfect. Ik ben op dit moment blij als ik 60% scoor, wat dus inhoudt dat zeker 40% van mijn rijden nog dik voor verbetering vatbaar is. Ik ben net als jij ook benieuwd naar de goede voorbeelden van hoe het moet. Als je jezelf wilt verbeteren dan moet je kijken naar mensen die het volledig onder de knie hebben. Daar steek je pas wat van op. Ik zal nooit beweren dat ik het allemaal kan en snap. Maar ik heb wel voldoende verschillende paarden gereden om een mening te kunnen hebben over beperkingen van bepaalde paarden t.a.v. basis dressuur op wedstrijden (dus van klasse B tm Z). Als ik ervaar dat het soms al een klus is om een warmbloed met enige dressuuraanleg een goede uitgestrekte galop te laten zien over een diagonaal van 60m. Ervaar wat je moet laten zien om minimaal een 6 te halen. Dan denk ik dat ik ook best aardig kan inschatten wat er voor nodig is om dat ook met een paard met mindere (dressuur) kwaliteiten voor elkaar te krijgen of dat dat in mijn ogen soms zelfs niet haalbaar is. (bijvoorbeeld een draver... En ik heb in het verleden ook wel dravers dressuurmatig gereden). Maar het kan dus goed zijn dat iemands ervaring daarmee dus anders is. Maar misschien ben ik dan te kritisch als ik geen genoegen neem met een antwoord als: ja dat kan wel want dressuur is er voor het paard? Of lappen tekst naar mijn hoofd geslingerd krijg wat iemands persoonlijke definitie is van dressuur (de definitie van dressuur staat hier toch niet ter discussie?) of allerlei teksten geciteerd krijg (de theorie kan ik er ook zelf wel op nalezen...) Bovendien: als ik mijn dressuurboeken er op nasla, dan zie ik daarin geen plaatjes van dressuurruiters op een Belg oid. Dus als iemand dan beweert dat dat wel kan, dan wil ik graag weten hoe dat er dan uit ziet.
gekvanfleur schreef:Yasmijn78: Leuk om te zien hoe je in een post hierboven op deze pagina klaagt dat mensen denken dat ambitie een verkeerd woord is en denken dat je een paard met goed papier zo even naar de top rijdt, terwijl je in dezelfde post mensen flink te kakken zet door een koudbloed af te doen voor niet-handigen en stramme mensjes...ik kan daar maar een woord voor verzinnen en dat is triest...
Dan heb je mijn post niet zo goed gelezen. Je trekt de boel nu uit zijn verband.
gekvanfleur schreef:Waarom houdt het rijden op bepaalde rassen de ontwikkeling van de ruiter tegen en wat is die ontwikkeling precies? De (sub)top?
Als je wilt weten wat mijn visie daar op is moet je even terug lezen. Ik heb meerdere keren geprobeerd de boel uitgebreid te onderbouwen en nuanceren en ik denk dat ik anders zwaar in de herhaling zal vallen.
Kadankovitch schreef:Voor het overige, ben ik van mening dat dressuur dient voor alle paarden, maar dat elke ruiter geleerd moet krijgen de ontwikkelingsmogelijkheid van zijn/haar rijdier juist in te schatten. Ik heb nooit zoveel simpatie opgebracht voor iemand die zich roemt een middelmatig paard tot topprestatie gereden te hebben. Of de inschatting was onjuist; en het paard had veel meer vermogen dan eerst werd ingeschat; Of, het dier wordt boven eigen vermogen gereden en dat kan door de logica der dingen nooit vrijwillig gebeuren, ergo daar moet dwang bij te pas komen. In het een of het andere geval niets om bijzonder trots op te zijn.
Hetzelfde als wat ik al meerdere keren heb proberen uit te leggen, andere bewoording. Fijn dat er dus nog mensen zijn die de kwestie met enig realisme weten te benaderen.