En ook een topic waarin iedereen dus van zichzelf wel vindt dat hij/zij het allemaal op de juiste manier doet. Iedereen heeft het over het bedroevend slechte niveau maar niemand in dit topic hoort daarbij, of ze rijden geen wedstrijden en zien al het slechte langs de zijlijn of ze komen met gemak de klassen door. Alhoewel ik ook las dat jury aangaf een lesklant te hebben die ze ging doorverwijzen omdat ze diegene niet goed genoeg zou kunnen helpen met de wissels. Dat is zelfkennis en ook bewijst ze mi daarmee dat ze zichzelf niet te 'groot' vindt.
Maar wat is de juiste manier? Ik denk dat iedereen het er wel over eens kan zijn dat dat op een manier moet gebeuren dat zowel paard als ruiter zich happy voelen, en dan met nadruk op het paard natuurlijk. Maar de wegen naar goed en fijn leren rijden verschillen nogal. Zo heb ik mijn paard naar de M2 gereden zonder een goede basis. Kort gezegd; scheef, niet fijn over de rug en toen we eenmaal in de M2 belandden (en ik moet zeggen dat we daar desondanks wel snel zijn gekomen) liepen we om het maar eerlijk te zeggen gewoon vast. Mijn huidige instructrice vond het eigenlijk een behoorlijk wonder dat we zo ver zijn gekomen, maar of dat nu een compliment was?

Voor mij is dat een behoorlijke eye opener geweest. Heb er nooit bewust bij stilgestaan en geevalueerd hoe het zat, hoe ik bezig was en hoe het beter kon. Pas in de M2 begon ik te beseffen dat er iets niet klopte, maar wat het dan was? Nu doe ik dat wel, ik heb geleerd van die periode en alles wat ik nu doe staat in het teken van fijn lichaamsgebruik van mijn paard en ik durf wel te zeggen dat ik gegroeid ben als ruiter. Maar dan alsnog, is dat dan goed (genoeg)? Ik blijf het moeilijk vinden omdat ik nooit een topruiter zal zijn maar het beste wat ik kan doen is er elke keer bij stilstaan hoe ik mijn paard het beste kan rijden zodat het voor hem het meeste loont.
En eigenlijk vind ik het in een topic als deze heel makkelijk om met zijn allen te roepen dat we het allemaal zoveel beter doen, dan de Nederlandse Top, of het gros van de L1 ruiters in Nederland. Wees en blijf kritisch op jezelf, daar hebben jij en je paard veel meer aan.