Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Huertecilla schreef:liedje89 schreef:HC ik vraag me toch een beetje af waarom je vind dat een paard zich niet moet laten pakken door een vreemde. Ik vind diefstal echt wat ver gezocht (iig wel in nederland weet niet of bij jou meer paarden worden gestolen). Bovendien is het alleen maar gevaarlijker als een leek een paard wil pakken dat zich niet wil laten pakken. Dan kan hij wel achter dat paard aan gaan rennen of het paard verkoopt zo iemand een knal dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.
Bovendien moet je dan dus wachten op een bekende die dat paard kan pakken. Als je de ruiter er dan niet bij hebt weet dus niemand waar dat paard vandaan komt ed en dan loopt zo'n paard echt heel lang los.
Ik vind het onveilig dat een paard door een willekeurige persoon door de openbare ruimte geleid wordt. Het verbaast mij bijzonder dat jullie de risicos niet zien. Wanneer het dán schrikt is er geen kundige/veilige ruiter bij en gaat het wél op de loop. Wie is dáár dan verantwoordelijk voor?
Ik wil dat men dus van mijn paarden afblijft!
De ruiter ligt erbij. Paard bleef daarbij weet je nog
Indien met licht uit, met contactadres.
De kans is echter het groot dat je jouw paard wel gewoon kan toespreken, iedereen kan zeggen het met rust te laten omdat het zó opgehaald wordt.
. Als je goed valt ben je ook niet echt kundig of veilig meer trouwens.liedje89 schreef:Ik denk dat het bij het gemiddelde paard toch beter is dat er een onkundige begeleider bij is dan helemaal geen begeleider. Ik vind een los paard in de openbare ruimte veel gevaarlijk dan een paard dat tenminste nog door een leek word vast gehouden. En je kan er wel op trainen dat je paard bij je blijft en dat zal dan meestal ook gebeuren maar dat kan je niet garanderen, als je dingen kon garanderen lag je er in eerste instantie al niet naast weet je nog. Als je goed valt ben je ook niet echt kundig of veilig meer trouwens.
Ik vind het sowieso niet slim om je paard niet aan te wennen dat hij ook door vreemden benaderd kan worden en dat ie dan gewoon normaal moet doen. Niet alleen op buitenrit als je eraf valt is dat handig maar gewoon altijd.
Want daar zit je klaarblijkelijk op te wachten.Lottie84 schreef:Ik hou ALTIJD vast, mijn paarden zouden dus nooit weglopen.
Huertecilla schreef:liedje89 schreef:Ik denk dat het bij het gemiddelde paard toch beter is dat er een onkundige begeleider bij is dan helemaal geen begeleider. Ik vind een los paard in de openbare ruimte veel gevaarlijk dan een paard dat tenminste nog door een leek word vast gehouden. En je kan er wel op trainen dat je paard bij je blijft en dat zal dan meestal ook gebeuren maar dat kan je niet garanderen, als je dingen kon garanderen lag je er in eerste instantie al niet naast weet je nog. Als je goed valt ben je ook niet echt kundig of veilig meer trouwens.
Ik vind het sowieso niet slim om je paard niet aan te wennen dat hij ook door vreemden benaderd kan worden en dat ie dan gewoon normaal moet doen. Niet alleen op buitenrit als je eraf valt is dat handig maar gewoon altijd.
![]()
en verder verschillen we gewoon van mening.
maar bij mij is dat wel zo.
best aandoenlijk eigenlijk... liedje89 schreef:Daar op die berg van jou kan je paard wel ff lekker gaan wandelen zonder dat direct veel risico's opleverd als een leek er dan mee gaat rommelen leverd dat inderdaad meer risico op dan dat het oplost.
AnnebelleVD schreef:Ik hoor ook weleens dat de teugels vasthouden juist meer schade en schrik veroorzaakt.
....
Niet dat ik hiermee een discussie wil ontketenen hoor, maar ik vraag me serieus af of dat vasthouden zoveel voordeel heeft.
mika11 schreef:Hoe zou je een paard eigenlijk moeten leren, dat hij niet door een willekeurig iemand gepakt wordt?
De meeste paarden hebben in het dagelijks leven al met meerdere mensen te maken, dus ze zijn al gewend dat verschillende mensen ze vastpakken.
Of je moet ze aan huis hebben, dat ze met verder niemand te maken hebben?
riagr schreef:Ja... ík wil dat mijn paard bij me blijft staan als ik er afdonder
Echter: ik weet vooralsnog nog niet hoe paardlief er zelf over denkt! En als jij me de gouden tip kunt geven over hóe dit mijn paard aan te leren: GRAAG!!!!
Want dit willen we in principe toch allemaal!
kijk......... dan wordt het toch nog de moeite waard het hele topic te lezen! Huertecilla schreef:riagr schreef:Ja... ík wil dat mijn paard bij me blijft staan als ik er afdonder
Echter: ik weet vooralsnog nog niet hoe paardlief er zelf over denkt! En als jij me de gouden tip kunt geven over hóe dit mijn paard aan te leren: GRAAG!!!!
Want dit willen we in principe toch allemaal!
Dat heb ik al gedaan. Meermalen zelfs.
terpveldjes schreef:Wat een non-discussie.
Elk paard reageert anders op welke situatie dan ook . Als je bang bent dat je paard bij je wegloopt als je er buiten vanaf stuitert moet je niet buiten gaan rijden. Je bent tenslotte op pad met een vluchtdier. Hij heeft een leider nodig om te kunnen volgen. Dat ben jij dan ff niet!! Jij ligt tenslotte hopeloos op de grond.
En als ie wel weg is dan is het fijn dat wie dan ook hem opvangt.
Citaat:Als je bang bent dat je paard bij je wegloopt als je er buiten vanaf stuitert moet je niet buiten gaan rijden.