Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:46

@pietje en S_uus: Eigenlijk zou je het idd moeten vragen maar dat is voor mij zelf een moeilijk kwestie ;) Ben wat dat bedreft een beetje een schijterd ;)

Idd, ruiters/amazones zonder ruitergevoel die heel fanatiek zijn maar die het gewoon niet voelen das heel lastig. Dit soort mensen laat ik heel veel oefenen in de les en blijf ik er net zolang op hameren tot ze het gevoeld hebben. Krijg dan vaak de reactie, ohhhh is het dit ;)

Wat ik verder een 'kwalijke' zaak vind, zijn de bijscholingen. Ze zijn altijd in de kerstvakantie waarin ik nooit kan, maar dat terzijde, ze hebben voor mij geen enkele toegevoegde waarde. Als ik problemen heb met een combinatie moet je eigenlijk in het begin ter plekke iemand hebben die je helpt. Die kan zeggen probeer het zo en zo. Want wat heb ik af en toe staan zweten als ik niet meer wist wat ik moest doen en dan zou hulp heel handig zijn geweest.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:49

Het gaat bij veel instructeurs al mis op de Orun cursus. Ik heb daar eens meegereden als combinatie, nou dat was een les.. Eerst kreeg ik een stukje instructie van een van de cursisten, dit ging eigenlijk best fijn. Mooi loswerken met voldoende lengte. Maar de cursusleider vond dat geen goed plan, dus de teugels moesten korter (een centimeter of 20), kin op de borst en vooruitschoppen, want hij moest wel lopen :n , kortom paard volledig over de zeik, staken, steigeren en de oplossing: naar voren slaan.. Toen was ik er wel klaar mee, oren dicht en op m'n eigen ontspannen manier verder gereden. Heb direct gezegd ook niet meer als combinatie mee te willen doen..

gummie

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:53

Ik heb juist hele andere methoden te horen gekregen... Bijvoorbeeld dat de paarden meer lengte moesten krijgen, het neusje meer eruit, etc. en dat de ruiters daar destijds niets van snapten, omdat hun paarden dan helemaal uit elkaar gingen lopen.

Kennelijk zijn er nogal wat verschillen tussen de verschillende ORUN-instructeurs die de cursus geven. Ik begrijp dat niet. Lijkt me beter dat ze 1 lijn trekken!

Ik kan wel zeggen dat het niveau van de ORUN die een vriendin van mij momenteel volgt, bedroevend is. Zowel de deelnemers, als de manier van lesgeven van degene die de leiding heeft. Zo heb ik begrepen. Misschien moeten ze de selectie van ORUN-instructeurs die de cursus geven eens onder de loep nemen! Als dat al niet best is, hoe moeten de cursisten het dan goed leren?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:54

Bij de buren zie ik regelmatig meisjes rijden en les krijgen.
Sowieso moeten ik en mijn IJslanders op dat moment niet bewegen en onze adem inhouden, anders krijgen we een veeg uit de pan... hun paarden zijn namelijk bijzonder gevaarlijk en kunnen vanuit het niets ontploffen.
Goed, dus we kunnen niet bewegen... maar wel even kijken...

En feitelijk heb ik maar 1 ding waar ik me aan stoor, waar het begint: de ruiter.
Ze zitten scheef, doorgezakt, knikken hun heup in, gaan extreem naar achteren hangen.... Zolang dat niet gecorrigeerd wordt, heeft al het andere weinig zin lijkt me... Begin daar maar eens, werk zat!
(en dan worden ze wel boos dat het paard niet direct reageert, niet buigt, niet wil ontspannen.... tja...)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:57

Lucifertje,
Ik denk dat je moet proberen eerst te achterhalen waaróm ze niet luisteren.
Vraag daarnaar. Is het zinnig, probeer dan tegemoet te komen daaraan.
Maar let wel op dat je niet in discussies verzandt. Kritische vragen van de ruiter, dat is prima en daar moet jij een antwoord op hebben of evt. aangeven dat je het misschien nú niet hebt, maar volgende week bijv. wél en ondertussen navraagt bij je leermeester. Is geen schande.

Zijn ze gewoon vervelend, bekijk dan waaróm. Indien ze aan wat meer toe zijn, geef dan individuele opdrachten waardoor de ruiter zich speciaal voelt. Doe dat vervolgens wel bij elke ruiter, zodat er niet een gevoel kan ontstaan van voortrekken.
Elke combinatie, juist ook in een groepsles, heeft zijn eigen aandachtspunten. Het is aan jou als instructrice dat jij dat leert te zien. Dat de ruiters dan met verschillende zaken bezig zijn is prima. Verdeel je aandacht.
E.e.a. hangt natuurlijk wel af van het niveau van de ruiter, dus of deze al in staat is zelfstandig te werken.
Zo zul jij ook meer waardering krijgen én tevreden ruiters hebben.

Zijn ruiters gewoon alleen maar eigenwijs en aan het vervelen, stuur ze dan de les uit, want ze houden ook een ander op.
Houd ten allen tijden het overwicht. Jíj bent baas in de les.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:59

Ninx schreef:
En feitelijk heb ik maar 1 ding waar ik me aan stoor, waar het begint: de ruiter.
Ze zitten scheef, doorgezakt, knikken hun heup in, gaan extreem naar achteren hangen.... Zolang dat niet gecorrigeerd wordt, heeft al het andere weinig zin lijkt me... Begin daar maar eens, werk zat!
(en dan worden ze wel boos dat het paard niet direct reageert, niet buigt, niet wil ontspannen.... tja...)

De spijker op z'n kop! En kan uit eigen ervaring vertellen, dat als je 4 lessen achter elkaar alleen maar met de zit van die ruiter bezig bent, die ruiter (misschien ook door de leeftijd?) daar geen zin meer in heeft "want dat paard moet gewoon in de krul". Het was in 1 geval zelfs zo erg, dat ik aanraadde het paard de eerste weken de longeren, omdat die zowel in stap, draf als galop kreupel liep van ellende. Dat kwam uiteraard "door de vorige ruiter, die had em verreden" ;) En dan nemen ze een andere instructeur, waarbij ze WEL mogen blijven rijden zoals ze doen, en waarbij ze WEL de slof eraan mogen hangen en aan 1 teugel mogen trekken terwijl de andere in een boogje hangt. Want dan heeft ie z'n hoofd omlaag *\o/*

Gelukkig neemt een enkeling het advies wel ter harte, en zie je na enkele maanden enorme vooruitgang. Dat is dan wel weer fijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:03

gummie schreef:
Ik vind dat het inderdaad triest gesteld is met (het niveau van) veel instructeurs. En dan bedoel ik ook veel. Niet alle, maar ook niet weinig.

Ik denk echter dat dit ook te maken heeft met het korte termijn denken van de ruiters/ amazones. Die blijken veelal helemaal niet het geduld te (willen) hebben om bij de basis te beginnen. Het doel is niet meer: leren paardrijden. Het doel is steeds vaker: zo snel mogelijk op wedstrijd.

De instructeurs die de juiste weg volgen, en wiens trainingen zinvoller, correcter maar ook tijdrovender zijn, worden daardoor wellicht minder gevraagd dan de instructeurs die bereid zijn les te geven onder het motto "het doel heiligt de middelen". Ofwel: kop in de krul, gaat het niet zonder slof, dan maar met, maar liefst zo snel mogelijk.

Ik heb gemerkt dat deze instelling het niveau van lesklanten absoluut niet bevordert, en bovendien ook juist de instructeurs aan het werk helpt die het niet op de correcte manier doen. Echter: de goede instructeurs die wel lesklanten weten te vinden, hebben dan veelal ook juist de lesklanten waar eer aan de behalen valt! Ik ben geneigd te denken dat dat onder de noemer "soort zoekt soort" valt.
Een goed instructeur laat zich niet verleiden tot die korte termijn doelen waarbij het eigenlijke doel van de paardensport volledig uit het oog wordt verloren.

Helemaal eens!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:04

Ik heb een geweldig fijne cursusleidster gehad! Dat we het daarmee troffen bleek wel toen er een invalster kwam op de dagen dat ze niet kon...

Ik reed toen nog een Fries die moeite had met de galop. Verzamelen kon echt nog niet, het ging vooral om de balans en ja, we gingen dan hard! Van de invaller moest ik em op een volte v 10 m zetten. Dat dier trok dat niet en begon te wiebelen achter het zadel. Maw: de tact was weg. Ik wilde haar eruit rijden, want dit had mijns inziens geen zin. Daar was zij het niet mee eens... toen ik dit voorval later aan de cursusleidster voor legde was ze het met me eens dat dit niet de bedoeling was :n

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:07

Ik denk ook dat het vooral een gebrek is aan zelfreflectie :)
Sommige instructeurs houden vast aan hun manier van lesgeven en blijven een combinatie trainen ook al komen ze geen steek verder. Adviseren om een ander te proberen of een andere methode zit er vaak niet in... puur een geldkwestie.
En de combinatie denkt vaak dat het ligt aan het "moeilijke paard" en even bij je zelf nagaan of het niet aan je trekkende armen, wiebelende benen of je motorische gestoordheid ligt is er dan niet bij :+ Zeker als je instructeur dit niet bij jou neerlegt.

Daarom ben ik erg blij dat ik instructie krijg van twee verschillende personen die heel kritisch zijn naar mij... maar ook naar zichzelf. Werkt iets niet, dan proberen we het op een geheel andere manier. Gaat mijn paard weer in "trucjes" denken... gaan we helemaal terug naar de basis. Want een trucje uitvoeren omdat hij denkt dat iets gaat komen is namelijk geen gehoorzaamheid... ook al ziet het er wel uit dat hij het goed doet en zal het op wedstrijden beloont worden :')

En daar gaat het helaas bij de meeste combi's en instructie om... knallen en scoren op wedstrijden... niet denkend aan het feit dat je ooit hard tegen de lamp gaat lopen op hoger niveau.
Het plaatje moet idd goed zijn... maar bedenk je wel heel goed hoe je daar komt en op welke manier.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 12-04-12 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:08

murphy102 schreef:
Lucifertje,
Ik denk dat je moet proberen eerst te achterhalen waaróm ze niet luisteren.
Vraag daarnaar. Is het zinnig, probeer dan tegemoet te komen daaraan.
Maar let wel op dat je niet in discussies verzandt. Kritische vragen van de ruiter, dat is prima en daar moet jij een antwoord op hebben of evt. aangeven dat je het misschien nú niet hebt, maar volgende week bijv. wél en ondertussen navraagt bij je leermeester. Is geen schande.

Zijn ze gewoon vervelend, bekijk dan waaróm. Indien ze aan wat meer toe zijn, geef dan individuele opdrachten waardoor de ruiter zich speciaal voelt. Doe dat vervolgens wel bij elke ruiter, zodat er niet een gevoel kan ontstaan van voortrekken.
Elke combinatie, juist ook in een groepsles, heeft zijn eigen aandachtspunten. Het is aan jou als instructrice dat jij dat leert te zien. Dat de ruiters dan met verschillende zaken bezig zijn is prima. Verdeel je aandacht.
E.e.a. hangt natuurlijk wel af van het niveau van de ruiter, dus of deze al in staat is zelfstandig te werken.
Zo zul jij ook meer waardering krijgen én tevreden ruiters hebben.

Zijn ruiters gewoon alleen maar eigenwijs en aan het vervelen, stuur ze dan de les uit, want ze houden ook een ander op.
Houd ten allen tijden het overwicht. Jíj bent baas in de les.

Thnx voor je reactie! Dat kan ik proberen op deze manier. Tis voor mij een erg moeilijk combinatie om les te geven omdat de combi paard/ruiter niet klikt (paard was van dochter nu rijdt paps erop).
Wat ik vet gedrukt hebt. Klinkt mss 'raar' maar ook al is het club les, ik geef heel individueel les. Dat moet ook wel, omdat de combi's die ik heb allemaal een ander niveau hebben en allemaal wat anders willen.

Even voor de duidelijkheid. Ik geef clubles op een vereniging waar mensen met eigen paarden rijden.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:08

Hier iemand van de zogenaamde alternatieve hoop, zonder deurne of Orun Diploma. Wat ik ook absoluut niet zou willen want het past niet bij me.

Ik ben van de Basis.. met een hoofdletter. Ik heb werkelijk bijna nog nooit een klant gehad waar de basis er goed inzat. Volgens mij heb ik er nu 1 of 2 waarbij het eigenlijk behoorlijk goed zit. Die ene rijd nu 1 jaar bij mij, en de ander heeft hiervoor ook goed les gehad.

Ik heb een hele eigen denkwijze, waar geheid mensen ook over zullen vallen, maar bij mij begint het bij zitten, of ontspanning. Gaat vaak samen is mijn ervaring.

Maar oh, oh, oh wat zie ik veel drama tegenwoordig op bokt. De meeste bizarre dingen zie ik voorbij komen. En vooral paarden, die echt werkelijk waar niet begrijpen wat ze in die bak doen, en wat hun baas nou precies wilt. Ze proberen vanalles, net zolang tot het er een beetje op lijkt. Maar ach, iedereen wil toch graag hulp? En hoe weet je nou dat een goede instructrice een goede is? Ik ben ook nog steeds zoekende.... Sommige dingen wil ik namelijk echt niet leren! (haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:13

Vaak is het ook nog zo dat omdat een instructeur Z2 rijdt, hij het wel zal weten en blind afgaan op zijn of haar aanpak. Veel mensen staren zich blind op het wedstrijdniveau van de ruiter ipv de juiste manier van lesgeven en didactiek.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:15

Joolien schreef:
Vaak is het ook nog zo dat omdat een instructeur Z2 rijdt, hij het wel zal weten en blind afgaan op zijn of haar aanpak. Veel mensen staren zich blind op het wedstrijdniveau van de ruiter ipv de juiste manier van lesgeven en didactiek.

klopt ook :j
Al vind ik persoonlijk Z2 zelfs nog de basis :D
Maar het ligt ook vaak aan het feit of mensen het kunnen overbrengen... een stukje lesgevend vermogen en sociale vaardigheden.
Dat je het zelf kan toepassen wil niet zeggen dat je het kan overbrengen :)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:18

Precies, een van de vreselijkste dingen ooit.
Je hebt ook nog zoiets als mensen die wel kunnen rijden, maar voor geen meter kunnen lesgeven......

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:18

En dan is er nog het verschil tussen theorie en inzicht. Tussen het aangeleerde toepassen, of creatief zijn in het bedenken van oplossingen. Tussen het geven van standaard aanwijzingen op standaard momenten, en het inspringen op momenten dat een aanwijzing nodig is en met een aanwijzing die op dat moment daadwerkelijk helpt.

En niet te vergeten de mentale component. Of bijvoorbeeld het stellen van de juiste doelen (veel voorkomende fout: te grote doelen, niet haalbare doelen). Of het aanzetten tot werken aan houding, zit en conditie ZONDER op het paard te zitten. Of bijvoorbeeld: de duur van de les laten afhangen van hoe het op dat moment gaat. En dus niet standaard een uur willen volrijden, ongeacht of het goed of slecht gaat, ongeacht wat de conditie van het paard is, etc.

Je kunt een hoop aanleren, maar sommige dingen moet je ook "doorhebben".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:19

c_alsemgeest schreef:
Joolien schreef:

Maar het ligt ook vaak aan het feit of mensen het kunnen overbrengen... een stukje lesgevend vermogen en sociale vaardigheden.

Ja ik noem maar iets hoor. Maar idd, je moet ook goed uit kunnen leggen, onderbouwen waarom je iets doet etc. Een stukje didactiek is belangrijk ipv alleen maar lopen schreeuwen hoe het niet moet of alleen maar zeggen wat iemand moet doen en niet WAAROM je iets moet doen, het waarom vind ik nog het belangrijkst. Je moet nu been bijgeven, maar waarom. Etc.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:22

Mee eens Gummie.

Voor lesgeven heb je ook mensen kennis nodig, empathisch vermogen en aanpassingsvermogen. Elk mens EN paard leert anders.Hoe breng je die twee dichter bij elkaar? Zodat ze zichzelf en elkaar gaan begrijpen?

Bewustwording van je lichaam voor paard en ruiter zijn minstens zo belangrijk als je mentale bewustwording.
De juiste verhouding tussen het praktische en theoretische gedeelte, en dat is dan weer bij elk mens anders..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:25

c_alsemgeest schreef:
Joolien schreef:

eens, maar is het ook niet zo dat je als instrukteur met niet meer dan de basis bezig bent? of het nu een wedstrijdruiter of een recreatie ruiter is, alles begint bij de basis. alles grijpt terug naar de basis.
het is de kunst van het overbrengen idd, alles zo overbrengen dat jan piet klaas en annie je begrepen heeft is niet zo simpel. iedereen vangt text anders op en legt iets anders uit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:27

Klopt, maar in de praktijk blijkt het helaas niet altijd zo te werken.
Als je af en toe hoort op wedstrijd waar de instructie aan de kant mee komt voor tips als er weer eens een paard in de staak gaat hahaha

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:30

:') noodgrepen?
ja,ik herken het idd :j en vaak hoor ik het aan en denk ik? oh echt? :oo meen je toch niet serieus?! maar het schijnt dan toch de gewoonste zaak van de wereld te zijn. en er is verder dan ook niemand anders die raar kijkt [iedereen zal er aan gewend raken?]

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:36

heb laatst nog de kreet "trek z'n kiezen uit z'n bek" langs horen komen... verbaast keek ik om omdat ik eigenlijk verwachtte dat het ging om een paard dat geheel op hol was geslagen, echter bleek het te gaan om een beestje in een sukkeldrafje die blijkbaar niet zo lekker nageeflijk liep :')
Mijn instructrice die bij mij aan het kijken was heeft nog geprobeerd een discussie aan te gaan... maar die heeft het ook opgegeven :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:44

8)7 te erg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:47

Ach zo heb ik een keer op jumping amsterdam vroeg in de ochtend een jong meisje op een ponyhengst haar pony een ronde lang met de zweep zien slaan, niet aantikken, om hem actiever te maken en wat op te hitsen, moest ook van de gerenommeerde instructie. 8)7 Was bij de junioren.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:53

Maar ligt het werkelijke probleem nu echt bij de instructeur, Of ligt het probleem bij de ruiter die de instructie krijgt.

Volgens mij zou slecht instuctie, zelfregulerend moeten zijn.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:58

c_alsemgeest schreef:
Ik denk ook dat het vooral een gebrek is aan zelfreflectie :)
Sommige instructeurs houden vast aan hun manier van lesgeven en blijven een combinatie trainen ook al komen ze geen steek verder. Adviseren om een ander te proberen of een andere methode zit er vaak niet in... puur een geldkwestie.
En de combinatie denkt vaak dat het ligt aan het "moeilijke paard" en even bij je zelf nagaan of het niet aan je trekkende armen, wiebelende benen of je motorische gestoordheid ligt is er dan niet bij :+ Zeker als je instructeur dit niet bij jou neerlegt.

Vind dat een beetje flauw en kort door de bocht.

Ik denk juist dat heel veel mensen wel weten dat het aan hun eigen gewiebel ligt, maar het lukt ze ook niet om er vanaf te komen. Dat het ze misschien met een andere instructeur wel zou kunnen lukken denken ze dan niet aan, want het is gewoon hun eigen kneuzigheid waardoor ze niet verder komen.