Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:44

ik was 14 toen ik mijn jaarling kocht. ben ondertussen 15 en ze is nu 2 jaar. in die tijd heb ik gewoon een beetje aagerommeld met schriktraining, mee laten lopen aan halster, poetsen etc. Beleren voor de kar wil ik door een ervaren iemand laten doen, maar ik wil zo veel mogelijk zelf doen zoals aan tuig wennen, slepen e.d.

ik moet eerlijk zeggen, dat ik soms mijn handen vol aan d'r heb maar ik heb er dan ook veel plezier van!

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:26

Ach, een beetje knol is je handen vol. Lekker bezig zijn, van elkaar leren, heerlijk toch?
Als je de juiste mentaliteit hebt, en verstandig genoeg bent om in te zien wanneer je kennis/ervaring ontoereikend is en je hulp moet vragen, dan komt alles goed.
Het heeft wel wat, samen met je paard opgroeien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:30

Bo_Cassey schreef:
Ach, een beetje knol is je handen vol. Lekker bezig zijn, van elkaar leren, heerlijk toch?
Als je de juiste mentaliteit hebt, en verstandig genoeg bent om in te zien wanneer je kennis/ervaring ontoereikend is en je hulp moet vragen, dan komt alles goed.

En daar gaat het dus vaak fout.
Shetjes worden meestal ook ingereden door kinderen die onmogelijk meer dan 2-3 jaar rijervaring kunnen hebben, en dat komt zeker goed wanneer er iemand naast loopt die al veel ervaring heeft met jonge dieren. Maar toch zijn er zoveel mensen die denken dat ze dat wel even doen, een paard beleren. Terwijl ze nog nooit een echt jong paard zelfs maar fatsoenlijk aan het halster mee hebben laten kunnen lopen.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:05

In sommige gevallen zal geld wel een rol spelen, maar tegenwoordig vragen ze toch ook wel absurd veel geld voor een jong onbeleerd/pas zadelmak paard, daar koop ik liever een paard voor die al wat ervaring heeft.
En ik denk dat de ouders ook meestal wel een grote rol spelen, of het moet al zo'n eigenwijze tiener zijn met ouders die niets van paarden weten, die ervan uit gaat dat ze een jong paard best aan kan.

Op mijn 14de heb ik een 3jarige gekregen van mijn ouders die nog niet beleerd was, terwijl ik eigenlijk op zoek was naar een ouder en ervaren paard om eindelijk wedstrijden mee te kunnen rijden.
Achja op je 14de zit je dan wel snel op een roze wolk (ik toch, ik wist toen niet waar ik aan moest beginnen !).
Paard is zadelmak gemaakt geweest door iemand anders en ik heb hem toen onder begeleiding doorgereden. Gelukkig voor mij was die braaf zat voor een jong paard ! In die jaren dat ik hem heb gehad ben ik nog maar 1x van hem af gevallen, en dat was zelfs door mijn eigen schuld, hij had niets gedaan.
In het begin was het superleuk om hem op te leren, hij was o zo braaf en we gingen goed vooruit, we begonnen wedstrijden te rijden waar hij rond liep of hij niets anders gewend was.
Tot dat hij begon te puberen, zowel in de omgang als onder het rijden. Na ongeveer 2 jaar ging het rijden steeds maar slechter en slechter, ik die niet beter wist hing er maar hulpteugels in, natuurlijk ging het allemaal zo slecht omdat ik gewoon geen ervaring had. In de omgang begon hij gevaarlijk naar mij toe te worden omdat ik gewoon geen leiderfiguur was, want bij mijn vader wist hij wel dat hij bij hem niets kon maken. Onder het rijden durfde hij ook eens jolig worden, zeker in een grote groep paarden, en daar werd ik bang van.
Ik had geen plezier meer met hem en hij geen plezier met mij, voor mij was het al lang beslist dat ik hem wou verkopen en iemand voor hem wou zoeken die wel bij hem paste. Mijn vader was het daar dan absoluut niet mee eens, ik heb nog een jaar (!!!) zonder plezier met hem rond gereden, gelukkig werd het voor mijn vader toen ook duidelijk dat het zo niet meer verder kon (ik stond op het punt om zelfs helemaal te stoppen met paardrijden). Nog steeds tegen zijn zin, want dat paard was echt zijn oogappeltje, is hij gelukkig verkocht geweest aan iemand die ervaring had met jonge paarden en die sterk in haar schoenen stond. En waar hij ook voor het recreatief werk gebruikt zou worden en lekker bosritten mocht gaan maken, want het bakwerk was echt niets voor hem !

Lang verhaal :+
Maar ik weet nu wel beter, ik ben ouder geworden (oké nu niet zoveel ouder :+ maar toch zeker heel wat wijzer !), en voor mij de komende jaren geen jong paard meer ! Pas wanneer ik voldoende ervaring met jonge paarden heb, zal ik het ooit wel weer eens aandurven, maar ten eerste moet ik al sterker in mijn schoenen staan. Nu heb ik een 10 jarige merrie met serieus wat karakter, perfect leerpaard, maar door dat extra pit dat ze heeft toch wel een uitdaging.

Maargoed :+ Het is idd jammer als het zoals bij mij moet lopen, want het kon echt een heerlijk paard zijn, ondanks onze haat-liefde relatie heeft hij nog steeds een plekje in mijn hart.
Dan zie ik liever dat ze op tijd inzien dat het zo niet verder kan met een jong paard, ipv eigenwijs en koppig te zijn en te blijven doorrijden tot dat het paard helemaal niet meer te redden valt.
Ik ben ervan overtuigd dat het met de juiste begeleiding zéker moet lukken, en als je al wat lef hebt op die leeftijd is dat ook mooi meegenomen want zo'n jong paard kan altijd wel eens een bokkensprong ofzo maken.
Maar naar mijn mening zie ik toch liever heel ervaren en oudere ruiters met een jong paard.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:57

@ Magrathea: dat klopt, dat gaat vaak fout. Ben ik ook getuige van geweest.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:07

Bo_Cassey schreef:

dat klopt :j en als ik hulp nodig heb kan ik altijd iemand vragen!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:15

Ik was 12 toen ik mijn paard kreeg toen hij 6 was, eigenlijk totaal nog niet opgeleid want hij werd in een soort van privémanege gebruikt als 3/4jarige wat dus niet kan volgens mij.. Ik als 12jarige totaal geen ervaring, nu tot het begin van 2012 zat ik serieus wat rond te neuzen op bokt om veel dingen te weten te komen en nu ben ik 15 en mijn paard bijna 10 dus de laatste paar maanden ben ik pas beginnen beseffen wat het inhoudt en ik zou echt een groentje willen opleiden.. Met mijn paard gaat het nu héél traag en ik frustreer me daar eigenlijk soms wel in, maar ik moet gewoon geduld hebben := Ik vind het heel moeilijk omdat het heel veel tijd gaat kosten voor ik een goéd paard ga hebben! pff was ik maar goed genoeg ervaren! Heb wel lessen genomen etc, maar nu realiseer ik me dat ik er eigenlijk toen nog niet klaar voor was en nu wel en heb weer 2 lessen genomen bij de stal waar ik dus als 12/13 jarige stond en het gaat zooooo veel beter als vroeger :')

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:14

ik ben ook akkoord hiermee. laatst zag ik iemand van de manege waar ik vroeger reed. hij vond manegepaarden niet goed om te rijden en had hem dus een eigen vierjarige gekocht. nu ongeveer een maand geleden, ben benieuwd wat daarvan zal worden. ik vrees er beetje voor, ruiter heeft niet bepaald veel evenwicht :s
ikzelf heb na de manege-ervaring een twaalfjarige gekocht die alles kon, leuk parcoursjes met gaan rijden zowel dressuur en springen. was niet het makkelijkste paard maar heb er dan ook erg veel van geleerd.

nu rijd ik een fokmerrie als bijrijdpaard, heeft 6 jaar niet gereden, die rijd ik nu opnieuw in (met begeleiding natuurlijk). Dat gaat nu zeer goed, ben van plan om dan binnen een drietal jaar zelf een jong paard aan te schaffen. maar dat moet al lukken, vind het opnieuw inrijden van deze fokmerrie al een mooi begin.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:44

Als je goed kan rijden, geduld, preciezie en een klik hebt + niet te vergeten goede begeleiding, dan pas zou ik een jong paard aanschaffen.

Ik zeg het in het algemeen en niet tegen iemand specefieks (ff zeggen zodat niemand boos wordt).

Gorgeous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:16

Ik vind het niet slim, alleen onder hele goede begeleiding. Want anders, wie moet wie wat leren? Als je en je paard beiden niets kennen? :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 05:58

Ook ik heb mijn beetje aparte verhaal van mijn eerste eigen paard na vanaf mijn 9e manege ervaring en 4jaar een stokoud maar zich nog voelde als een jonkie (25-29) verzorgpaard te hebben gehad. Werd ik gebeld of ik een paard wilde rijden voor iemand. Week later stond er een vrachtwagen voor stal met daarin mijn nog nooit geziene paard. Bleek een 6jarige zadelmak paard te zijn. Ja wat moest ik er mee aan? In het begin ging het heel goed hij leerde galop en kwam over zijn angst heen voor andere paarden. Totdat ik achter zijn puber streken kwam. Daar ging die met me aan de haal dwars door de bak heen regelmatig in aanraking gekomen met mede bak gebruikers. Toch overwogen om maar een bp aan geschaft. Instructrice wist het op een gegeven moment ook niet meer totdat we zijn knop opeens hadden gevonden. En na een maand of 2 gevecht(met 6 jaar was hij ook een stuk sterker als de gemiddelde 3jarige) kwam mijn eerste dressuurwedstrijde eraan (beetje vroeg ingeschreven) en precies een week voor de wedstrijd begon meneer de sterren van de hemel te lopen. En bam daar was ons eerste wp niemand had het verwacht en iedereen van stal stond met open mond te kijken. Super leuk commentaar gehad van de jury´s. Ik helemaal blij.
Nu de dressuur goed gaat ook begonnen met springen en dat lijkt die ook erg leuk te vinden.

Helaas lig ik er zelf een tijde uit nu. Meneer gleed uit met losrijden op wedstrijd en ik kwam net verkeerd terecht resultaat gekneusde voet en gebroken teen. Paard heeft gelukkig niets (zo zie je maar ongeluk zit in een klein hoekje)

Tot nu toe ben ik nog helemaal gek van hem. Ik hou van zijn werklust en zijn gouden karakter, wat mij veel zekerheid geeft is dat ik weet dat hij mij er niet opzettelijk vanaf zou gooien tenzij ik hem iets onredelijks aandoe.
Hij is pittig maar met doorzettingsvermogen en veel plezier in het rijden houden komen wij er denk ik wel. :D

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:07

Ik denk dat het puntje 'ervaren' ook verschild.
Iedereen is op zijn eigen manier ervaren.

Ik heb verschillende paarden en pony's gehad in verschillende leeftijden (en nog steeds)
Of ik kan rijden? Ja. Maar of ik er even een hoge dressuur proef uit knal? Nee.
Dat geef ik eerlijk toe.

Ik heb jaren op een manege gereden en dingen geleerd en ook verkeerd aangeleerd.
Ik was 8 en werd te groot voor mijn shetlander, ik kreeg voor mijn verjaardag een new forrest pony van 2 jaar.
Hier heb ik een jaar lang lekker mee geknuffeld en veel plezier mee gehad.
Het in rijden is over gelaten aan mensen die hier van wisten.
Ik ging daarna 2 keer per week naar les met deze pony, ik heb hier jaren plezier van gehad.
We zijn samen leuk opgegroeid in het rijden.

Inmiddels was ik zelf iets verder en was klaar met de manege, ik ben er gestopt en heb privé lessen genomen bij mij in het dorp. Hier heb ik veel dingen geleerd en vooral dingen afgeleerd.
Later waren we opzoek gegaan naar een pony erbij. Deze heb ik zelf zadelmak gemaakt (had hier al enige ervaring mee) en inmiddels was ik al lang geen 8jaar meer hoor haha.
Ik heb ook van deze pony jaren plezier gehad. Tot dat ik last kreeg met mijn longen, bij te veel inspanning klapte mijn long. Paard rijden zat er niet meer in, we hebben natuurlijk de pony gehouden want weg doen kan ik niet! Een vriendin van mij zocht een leuke pony, ik heb hem toen aan haar verkocht omdat ik vond dat ik het niet kon maken tegen over mijn pony. Ik wist dat hij bij haar een leuk thuis kreeg en nooit meer weg zou gaan. Hij is er nog steeds en kan hem iedere dag zien.

Na een tijd wilde ik paard rijden, ik ben opzoek gegaan naar een rustig paard waar ik lekker opweg kon stappen. En jawel gevonden, een 23 jarige merrie.
Inmiddels 26 jaar. Maar ze is er nog steeds en ze blijft ook tot ze dr laatste adem uitblaast. (Wat nog lang niet het geval is, we rijden nog heerlijk in het bos samen)

Met mijn gezondheid gaat alles prima. Toen werd ik verliefd op een 2jarige fries van mijn schoonmoeder. Die fokte friezen en ik ging eens even een kijkje nemen op stal.
Goed over na gedacht, en de kriebels ging niet meer over! Bij het beleren heb ik echter hulp gezocht deze keer. Ik heb geen rijbak meer en ben de laatste jaren niet meer zo actief met rijden bezig geweest, op lekkere bosritjes na.

Er is afgesproken dat ik hulp zoek bij het beleren maar als het kan zoveel mogelijk zelf wil doen.
Dit gaat helemaal top. Inmiddels stappen en draven we er al op los. Dit nog wel in de bak en niet te lang, echt sturen zit er nog niet op namelijk. Maar als ze straks klaar is om naar buiten te gaan enz. Jongens ik heb een paard voor het leven.

Maar zou ik een 3 jarige kopen en zeggen die breng ik wel even uit in de sport. Nee dan zou ik liegen.
En ik denk dat daar een verschil zit, mensen denken maar en doen dan ook maar. En als het dan niet lukt komt het door het paard.

Inmidells ben ik in het bezit van mij eerste pony en haar dochter. Twee shetjes
En de oudere dame kwpn merrie van 26
En de drie jarige fries.

Alle 4 gaan ze nooit bij me vandaan.

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:47

ik ben het er opzich ook wel mee eens maar het gaat vast niet altijd fout
ik heb het namlelijk zelf ook gedaan
ik was 12 mijn zus 14 (ofzo) en we hadden wel iemand die ons een beetje hielp we wilden een ong10 jaar oud paardje en toen kochten we een 3 jarige warom? ze ws zo leuk.
tja toen gingen we haar langzaam inrijden en eigelijk ging het best goed. tuurlijk werd ik bang viel vaak(2keer) en ging niet alles perfect maar het ging wel.
ondertussen doe ik nu 3 jaar freestyle met haar ben bezig aan academische rijkunst en het gaat super cato is nogal een eigenweisje en laat het weten als ze geen zin heeft maar ook als ze het heerlijk vind en gelukkig is dat meestal het geval!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:53

Ik ben zelf 15 en heb een 2-jarig paard.
Deze keuze heb ik genomen omdat ik lang van hem wil genieten en graag hem naar mijn manier maken.
uiteraard doe ik dit onder begeleiding en heb hier eerst heel goed over nagedacht.
En ik bedenk het maar zo, zodra ik hem in ga rijden/beleren ben ik al een jaar of 16 dus zelf zie ik het probleem niet zo. Natuurlijk ligt het ook aan de persoon zelf, ik wordt ook vaak beschreven als al volwassen qua gedachte alleen weet ik nog niet hoe ik er exact mee om moet gaan. :)

Even mijn conclusie: Als een jonger persoon een jong paard wil is dat de eigen keus, maar of het altijd verantwoord is .. dat is een andere vraag.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:16

Oké, ik snap jullie reacties.
Maar wat ik niet snap is dat jullie het vreemd of slecht vinden dat er zoveel jonge paarden te koop staan.
In mijn ogen is dat juist logisch: je fokt een aantal veulens, door goede lijnen te gebruiken en er een hengst op te zetten die er goed op lijkt te passen.
Na 2,5 of 3 jaar ga je met het paard bezig en zie je of hij minstens beter is dan je andere paarden. Zo niet: verkopen die handel. Het kost je alleen maar geld als je een -voor jou- slecht paard houd.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:39

Ik vind het opvallend hoeveel mensen DENKEN capabel te zijn om een jong paard te kunnen beleren.. Ik zie het om me heen voortdurend misgaan en dan niet in de zin van ongelukken maar meer in de zin van dat het paard niet begrepen wordt. Er wordt vanalles van het dier verwacht maar fatsoenlijke doordachte training is er niet bij. Men wil maar meteen stap, draf, galop (en vooral die kop omlaag!!) omdat het nu eenmaal zo hoort? Terwijl het dier er (spiertechnisch) totaal niet klaar voor is, de onbalans straalt er vanaf, maar toch blijft men doordrukken. Oftewel ik vind dat je pas capabel bent om aan het beleren van een paard te beginnen als je verstand hebt van tenminste wat basis anatomie, wat kan je verwachten van een paard, wanneer kan je dat verwachten. Jij bent de trainer en moet weten wat je doet en wat je wel of niet kan verwachten van het paard op dat bepaalde moment. Geen verwachtingen hebben die het paard niet waar kan maken omdat het lichaam er niet toe in staat is. Onkunde en onbegrip is denk ik een veel voorkomend probleem, niet alleen bij het beleren van jonge paarden maar in het algemeen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:48

Het beste is om als beginneling een paard te kopen dat al wat ouder is en de spelregels kent, en ook al veel gewoon is. Die kan je alles leren over hoe het moet. Vervolgens kan jij als je ervaring hebt opgedaan, de kennis toepassen op een paard dat zelf alles moet leren.
Ik vind het over het algemeen niet verstandig om als ruiter die zelf alles nog moet leren, een paard te hebben dat ook alles nog moet leren. Je kan moeilijk je paard iets aanleren als je het zelf nog moet aanleren en je paard kan je ook moeilijk iets aanleren als hij alles nog moet aanleren. Het is zoiets als het eerste leerjaar waarin je leert lezen en schrijven, les krijgen van iemand die zelf nog moet leren lezen en schrijven. Met de nodige informatie zal dat mss nog wel lukken, maar het zal veel langer duren en er zullen veel meer fouten worden gemaakt. Maar ik denk wel dat het met de nodige begeleiding wel lukt, maar ik zou het niemand aanraden. Ik zou zeggen, leer van een wat ouder paard dat alles al weet en niet vlug schrikt. Daar leer je het meeste en het snelste van.

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:26

Ik ben het helemaal met je eens. Mensen denken maar dat het allemaal zo makkelijk is een paardje, er komt echt een hoop bij kijken.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:07

jensvl schreef:
Het beste is om als beginneling een paard te kopen dat al wat ouder is en de spelregels kent, en ook al veel gewoon is. Die kan je alles leren over hoe het moet. Vervolgens kan jij als je ervaring hebt opgedaan, de kennis toepassen op een paard dat zelf alles moet leren.
Ik vind het over het algemeen niet verstandig om als ruiter die zelf alles nog moet leren, een paard te hebben dat ook alles nog moet leren. Je kan moeilijk je paard iets aanleren als je het zelf nog moet aanleren en je paard kan je ook moeilijk iets aanleren als hij alles nog moet aanleren. Het is zoiets als het eerste leerjaar waarin je leert lezen en schrijven, les krijgen van iemand die zelf nog moet leren lezen en schrijven. Met de nodige informatie zal dat mss nog wel lukken, maar het zal veel langer duren en er zullen veel meer fouten worden gemaakt. Maar ik denk wel dat het met de nodige begeleiding wel lukt, maar ik zou het niemand aanraden. Ik zou zeggen, leer van een wat ouder paard dat alles al weet en niet vlug schrikt. Daar leer je het meeste en het snelste van.

de rede waarom ik idd n ouder paard kocht
ik durfde n jong paard niet aan want daar heb ik niet genoeg ervaring voor en kan je zeggen dat ik sinds vrijdag n hoop geleerd heb

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:33

ik ben 14 en m'n paardje is 18, simpelweg omdat ze mij nog zoveel kan leren!
en tja, als ze eenmaal te oud wordt of ik krijg minder tijd, is pensioen een optie.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:37

Ik denk dat het vooral onervaren mensen zijn.
Toen mijn zus 10 was, is ze verlieft geworden op Twinkle waar ze toen 2 keer op had gereden op de manege. Ze zou naar de slacht gaan want ze was "onhandelbaar". Toen hebben mijn ouders haar voor mijn zus gekocht. Mijn ouders wisten niks van paarden en mijn zus reed 4 jaar.
Daarna kwamen we erachter dat als ze niet achter andere paarden aanliep ze nog niet eens over de hoefslag wou gaan ook al reed mijn zus haar instructrice erop. Ze was dus nog helemaal niet ingereden, alleen zadelmak gemaakt.

Uiteindelijk is alles goed gekomen, maar ik wil niemand aanraden om een jong paard te kopen voor een onervaren iemand, behalve zonder toegewijde instructie.

wendelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:49

Bij ons is het andersom gegaan. Voor oudste dochter ervaren "leer"pony gekocht. Pony was 12 jaar oud. Helaas waren zijn trucjes dat ook. Iemand bewust eraf gooien en dan natrappen. We hebben het 1,5 jaar geprobeerd met extra prive lessen etc. Later hoorden we dat dit bekend was.
Dochter had 3 jaar manege rijervaring. Daarna net beleerde pony gekocht gaat super hebben we inmiddels 4 jaar. Met jongste dochter net zo gegaan na haar shetlander een 15 jarige C pony. Dit lukte niet. Daarna een onbeleerde pony gekocht door oudste dochter ingereden en met 3 maanden reed ze al met hem bixie lessen.
Dus voor ons geen oudere/ervaren dieren meer.
De prijs zegt niets want voor de net beleerde pony zat in de hogere prijsklasse maar hij is elke euro waard.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:54

als ik sommige reacties lees van oudere paarden, ben ik toch wel blij met mijn twenter. als je pony vanaf veulen al koopt weet je wel meer van het verleden van zo'n dier :)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:58

Ben het er niet helemaal mee eens. Heb op m'n 8e een 3jarige ruin gekocht, was een maandje onder het zadel en dit ging prima, was ook een brave pony met makkelijk karakter trouwens. Met begeleiding kom je een heel eind. Op m'n 11e een 4jarige gekocht die een paar weken onder het zadel was, was wel een moeilijke pony en ook veel problemen mee gehad, uiteindelijk na 3 jaar wel Z1 dressuur mee gereden. Ondertussen m'n 3 jarige die ik als 6mnd oud heb gekocht onder het zadel en gaat ook goed.. Denk dat het ook heel erg af hangt hoe je zelf in de schoenen staat, de 1 is snel bang, de ander is een doorzetter en komt heel ver.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:05

Toen ik een tijdje samen met mijn vriend woonde (inmiddels getrouwd) en wij het financieel lekker hadden had ik de gelegenheid om een paard te kopen, ik had toen 11 jaar "manege" rij ervaring en zocht dus een ouder paard.
Ik werd verliefd op een zwart bonte merrie van 17 jaar oud <3 . Van kopen was geen sprake ik mocht ze hebben voor een goed tehuis.

Ik moest verplicht les nemen van mijn vriend toen. Ik had 1 keer in de week groepsles (4 ruiters) en dat vond ik zo leuk dat ik meerdere keren per week in een groepsles zat.
Ik ben geen wedstrijd ruiter overigens gewoon lekker recreatief dressuren of de bossen in.

Nu 10 jaar verder met de ervaring van een eigen paard. Heb ik vorig jaar een niet beleerde 5 jarige merrie gekocht. Ik heb ze zelf beleerd en nog geen minuut spijt gehad.

Mijn oude bonte sok heb ik nog steeds en de dames staan iedere dag samen buiten.