Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:07

Dat iemand überhaupt accepteert dat er een paard op haar hoofd bonkt 8)7

Als je oplossing dan is om het gehoorapparaat uit te doen.... in plaats van dat paard gewoon eens manieren te leren, pffffft.

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:33

_/-\o_ goeie vraag van je, ik geloof ook niet in het bewust klieren van het paard.paarden denken niet maar doen. ik denk dat je hem gewoon moet accepteren met al ,n nukken. ik heb een ijslander en rijdt ook vaak buiten. de ene x schrikt ze nergens van en de andere keer schrikt ze al van een zwaan in de sloot. nou ja het zij zo. ik heb ontzettend lol met haar. soms komen we na een rit terug en wil ik afslaan,maar m,n ijs denkt er anders over en loopt spontaan langs ons huis! _/-\o_ of je bent lekker aan het tolten en ineens bedenkt ze dat ze dorst heeft en gooit haar hoofd naar beneden om op d,r gemak te drinken. in zo,n bui noem ik haar joly jumper! maar als we in de bak tijdens een les rijden,rukt ze ook wel eens de teugels uit m,n handen en dan denk ik toch dat ze onder het werk uit probeert te komen. blijfd moeilijk.

groetjes,sophie

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:15

maura schreef:
Over 't bonte paardje: ze doet enorm haar best om te doen wat er wordt gevraagd. Alleen de longeur geeft vrijwel constant twee tegenstrijdige commando's, namelijk 'stop' (met lichaamsenergie gericht vóór het paard) en 'gaan' (met zweep achter het paard). Paard ondervindt daar stress van en probeert iets ertussenin. Het ene moment loopt ze weg met haar hoofd van de longeur af zodat ze niet de 'stop' inloopt (maar dat wordt 'm niet, omdat ze dan tegen het halster aanloopt omdat de lijn strak komt te staan wanneer ze wegloopt). Het andere moment loopt ze naar de longeur toe om de 'stop' niet in te lopen maar dan krijgt ze de energie van de longeur letterlijk in haar gezicht (met zeer begrijpelijke frustratie als gevolg, waardoor ze haar hoofd in de lucht gooit en zelfs een been uitslaat tegen al die onduidelijkheid). Dan bukt de longeur om het overschot aan lijn weer te verzamelen, paard kalmeert, longeur gaat weer rechtop staan en het riedeltje begint weer van voren af aan. Wees zuining op dit paard, het heeft een prachtig karakter. Alert, werkwillig en niet agressief. Een iets feller dier zou de lijn uit je hand trekken en ermee vandoor gaan en nog een achterbeen uitslaan in het voorbijgaan.

Dank voor je analyse. Zweep is ze niet van onder de indruk en stress had ze ook niet maar onbegrip kan ik inkomen. Normaal sta ik wel opener en gericht naar de achterhand van het paard als drijvende kracht maar hier kon ik het niet bijbenen. Volgens mij zag ze het ook echt als een spelletje, maar dat kan ik mis hebben. Er vandoor gaan kon ze niet want daarvoor was de boel afgezet en angstig was ze niet.
Dank voor je compliment, prachtig karakter klopt helemaal maar wel heel erg dominant helaas.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:21

Nien1984 schreef:
maura schreef:
Over 't bonte paardje: ze doet enorm haar best om te doen wat er wordt gevraagd. Alleen de longeur geeft vrijwel constant twee tegenstrijdige commando's, namelijk 'stop' (met lichaamsenergie gericht vóór het paard) en 'gaan' (met zweep achter het paard). Paard ondervindt daar stress van en probeert iets ertussenin. Het ene moment loopt ze weg met haar hoofd van de longeur af zodat ze niet de 'stop' inloopt (maar dat wordt 'm niet, omdat ze dan tegen het halster aanloopt omdat de lijn strak komt te staan wanneer ze wegloopt). Het andere moment loopt ze naar de longeur toe om de 'stop' niet in te lopen maar dan krijgt ze de energie van de longeur letterlijk in haar gezicht (met zeer begrijpelijke frustratie als gevolg, waardoor ze haar hoofd in de lucht gooit en zelfs een been uitslaat tegen al die onduidelijkheid). Dan bukt de longeur om het overschot aan lijn weer te verzamelen, paard kalmeert, longeur gaat weer rechtop staan en het riedeltje begint weer van voren af aan. Wees zuining op dit paard, het heeft een prachtig karakter. Alert, werkwillig en niet agressief. Een iets feller dier zou de lijn uit je hand trekken en ermee vandoor gaan en nog een achterbeen uitslaan in het voorbijgaan.

Dank voor je analyse. Zweep is ze niet van onder de indruk en stress had ze ook niet maar onbegrip kan ik inkomen. Normaal sta ik wel opener en gericht naar de achterhand van het paard als drijvende kracht maar hier kon ik het niet bijbenen. Volgens mij zag ze het ook echt als een spelletje, maar dat kan ik mis hebben. Er vandoor gaan kon ze niet want daarvoor was de boel afgezet en angstig was ze niet.
Dank voor je compliment, prachtig karakter klopt helemaal maar wel heel erg dominant helaas.

De ergste zijn de beste :))

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:16

Nien1984 schreef:

Ik vrees dat ik nu off-topic ga, maar 't is wel paardgerelateerd en mogelijk toch interessant voor anderen in het topic.
Voor alle duidelijkheid: met 'stress' bedoel ik niets meer of minder dan spanning, en ik zie spanning die wordt veroorzaakt door onbegrip. Geen paniek of woede en absoluut aandacht bij jou, maar gewoon het feit dat ze niet helemaal begrijpt wat de bedoeling is levert stress op. Een paard hoeft niet bang te zijn van een zweep om stress te krijgen van tegenstrijdige signalen. Zie de zweep als een stroomkabel voor jouw energie, hoe meer energie jij uitstraalt, hoe meer energie je via de zweep naar je paard stuurt. Probeer eens om, als je haar niet bij kunt benen, de punt van de zweep naar de grond te wijzen in plaats van naar haar achterhand. Op die manier blijft het signaal 'vooruit', maar zachter, waardoor je haar minder de 'stop' injaagt en je jezelf de kans geeft om je eigen lichaam op de juiste positie te krijgen.

Angst zie ik ook niet en daarom ook mijn opmerking om zuinig op haar te zijn: als het longeren niet begrijpelijker voor haar wordt kun je angst creëren en dat zou zonde zijn. Ik denk ook dat ze het gebeuren eerder als een spelletje zag, maar ik zie wel een spelletje waar zij beter (want snellere reactie) in is dan jij. Daarom denk ik ook dat het hier niet om een agressief paard gaat, een agressief dier zou meteen gebruik maken van de winst om jou op je plaats te zetten. Dominantie zie ik ook niet, wel een dier dat duidelijk erg goed op jouw houding en energie let. En dat is perfect bij een groen paard, want het wijst erop dat ze jou (vooralsnog) beschouwt als een wezen waarmee ze kan communiceren via lichaamstaal. Heel veel paarden leren de lichaamstaal van de mens te negeren omdat mensen zo vaak verschillende dingen tegelijk 'zeggen'. Met een beetje oefening kun je leren je bewuster te worden van je eigen lichaamstaal en goed op te letten waar je energie heen wijst en als ik je nog een advies mag geven: je paard heeft van haar 'tantes' perfect geleerd hoe ze zich moet gedragen. Voor zover ik op het filmpje kan zien respecteert ze jouw ruimte ook perfect (echt! ik zie punten waar het anders lijkt, maar ze loopt echt alleen jouw ruimte in op momenten dat jij dat toestaat of zelfs vraagt). Doe eens een paar korte sessies in stap aan de longe (10-15 minuten, kan zelfs op dezelfde dag met steeds een paar uur ertussen, als je haast hebt) en experimenteer daarin met haar reactie op jouw lichaamstaal en jouw precieze controle over die lichaamstaal. Kun je halt vragen zonder dat ze naar binnen draait? Kun je duidelijk maken wat het verschil is tussen 'halt' en 'halt en naar binnen komen'? (dat verschil is er, maar zit 'm in een minimale draai van jouw lengteas). Kun je de volte vergroten door haar schouder verder naar buiten te sturen terwijl je meer longeerlijn geeft (dus je contact hetzelfde blijft) zonder dat je daarvoor je arm en schouder uitsteekt (en dus in haar gezicht 'duwt')? Als je dit soort fijne communicatie in stap voor elkaar krijgt, kun je kijken of ze anders reageert (ofwel, of jij onbewust anders beweegt) als je de lijn weglaat. Daarna kun je verder opbouwen en draf gaan meepakken. Zorg ervoor dat ze je blijft beschouwen als een wezen waarmee je kunt communiceren via lichaamstaal. Als je dat voor elkaar krijgt, zal het inrijden veel gemakkelijker zijn . Een paard dat weet dat z'n subtiele communicatie wordt begrepen, is minder geneigd om te gaan 'schreeuwen' (steigeren, bokken, hysterisch rondrennen) als er iets vreemds gebeurt.

Zo, genoeg off-topic gepreekt, veel succes en nog veel meer plezier met de training van je paardje.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:11

randalinpony schreef:
Een paard straffen voor schrikken zal in 99,9% van de gevallen echt geen resultaat opleveren.

Mee eens.
Maar hij schrikt dan ook niet echt ;) Als hij bij wijze van spreke al 99 keer zonder opkijken ergens langs is gelopen, en bij de 100e keer ineens een gekke sprong maakt, maak je mij niet wijs dat hij ervan schrok. Dit vind ik dus klieren.
En ja, de oorzaak ligt bij mij. Bij meer dan 99 procent van de rijtechnische problemen is de ruiter de oorzaak.
Ik kan hem niet genoeg uitdaging geven, dus gaat hij afleiding zoeken.
Natuurlijk begrijp ik dat, maar aan de andere kant doet hij iets wat niet mag en kan ik het gedrag dus niet goedkeuren.
Zoals jij ook al aangaf, probeer ik af te wisselen met balkjes of een sprongetje tussendoor zodat ik zijn aandacht beter bij me hou.
Het rijden is voor mij dan ook een veel grotere uitdaging dan voor hem.
Gelukkig komen we met hulp mijn van instructrice steeds iets verder, zodat ik uiteindelijk misschien wat zwaardere oefeningen kan gaan doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:14

pmarena schreef:

Als je oplossing dan is om het gehoorapparaat uit te doen.... in plaats van dat paard gewoon eens manieren te leren, pffffft.

Dat werd ook echt niet geaccepteerd maar welke correctie er ook werd toegepast niets hielp, behalve dus apparaat uit, probleem nooit meer teruggekomen. Normaal is knollie ook erg voorzichtig met mensen, maar deze fluittoon was kennelijk zo n leuke beloning voor het gedrag dat het niet te stoppen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:41

karuna schreef:
pmarena schreef:

Dat werd ook echt niet geaccepteerd maar welke correctie er ook werd toegepast niets hielp, behalve dus apparaat uit, probleem nooit meer teruggekomen. Normaal is knollie ook erg voorzichtig met mensen, maar deze fluittoon was kennelijk zo n leuke beloning voor het gedrag dat het niet te stoppen was.

Hij zal het waarschijnlijk als een soort clickertraining hebben gezien /3
Ben je mooi klaar mee.... dat beest dacht steeds dat hij het kunstje goed deed door die fluittoonbeloning :')

karuna
Drukke kabouter

Re: Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:53

Zoiets ja, maf beest, hij flikt wel vaker rare dingen. En meestal bij vreemden of mensen die hij minder vaak ziet. Net doen alsof hij op een voet gaat staan, dan maakt iemand een zijstap is dan uit balans waar hij dan gruwelijk misbruik van maakt om los te komen of een hapje gras te nemen. Met rijden opeens geen stap meer verzetten en op rust gaan staan slapen wat er op zijn rug ook gebeurt. ritsen openmaken, schoenveters lospeuteren vastzet touwen losmaken en daarna met het touw in zijn mond braaf blijvenstaan. Dus kliergedrag daar is hij goed in.

Het ergste maar voor mij ook grappigste is geweest zijn eenmalige deelname als leerpaard bij een cursus natural horsemanship. Het was de bedoeling dat hij rond zou gaan lopen in de roundpen. Maar het resultaat was na ruim 40 minuten een cursist die compleet over de rooie was en een volledig uitgeruste pony die ruim 40 minuten met zijn kont naar het midden heeft staan slapen zonder ook maar een oor te bewegen. Niemand heeft hem in beweging gekregen en na die 40 minuten hebben ze hem maar weer in de wei gezet. Einde gebruik als leerpaard. Ik was er zelf niet bij maar heb het gehoord van de lesgeefster achteraf. Die er eigenlijk wel om kon lachen na die tijd om zijn volledige negeerstand.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:14

Maura wat een goede uitleg :j ik zag precies hetzelfde maar ik kan het niet zo goed vertellen als jij _/-\o_

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:26

maura schreef:
Nien1984 schreef:

Ik vrees dat ik nu off-topic ga, maar 't is wel paardgerelateerd en mogelijk toch interessant voor anderen in het topic.
Voor alle duidelijkheid: met 'stress' bedoel ik niets meer of minder dan spanning, en ik zie spanning die wordt veroorzaakt door onbegrip. Geen paniek of woede en absoluut aandacht bij jou, maar gewoon het feit dat ze niet helemaal begrijpt wat de bedoeling is levert stress op. Een paard hoeft niet bang te zijn van een zweep om stress te krijgen van tegenstrijdige signalen. Zie de zweep als een stroomkabel voor jouw energie, hoe meer energie jij uitstraalt, hoe meer energie je via de zweep naar je paard stuurt. Probeer eens om, als je haar niet bij kunt benen, de punt van de zweep naar de grond te wijzen in plaats van naar haar achterhand. Op die manier blijft het signaal 'vooruit', maar zachter, waardoor je haar minder de 'stop' injaagt en je jezelf de kans geeft om je eigen lichaam op de juiste positie te krijgen.

Angst zie ik ook niet en daarom ook mijn opmerking om zuinig op haar te zijn: als het longeren niet begrijpelijker voor haar wordt kun je angst creëren en dat zou zonde zijn. Ik denk ook dat ze het gebeuren eerder als een spelletje zag, maar ik zie wel een spelletje waar zij beter (want snellere reactie) in is dan jij. Daarom denk ik ook dat het hier niet om een agressief paard gaat, een agressief dier zou meteen gebruik maken van de winst om jou op je plaats te zetten. Dominantie zie ik ook niet, wel een dier dat duidelijk erg goed op jouw houding en energie let. En dat is perfect bij een groen paard, want het wijst erop dat ze jou (vooralsnog) beschouwt als een wezen waarmee ze kan communiceren via lichaamstaal. Heel veel paarden leren de lichaamstaal van de mens te negeren omdat mensen zo vaak verschillende dingen tegelijk 'zeggen'. Met een beetje oefening kun je leren je bewuster te worden van je eigen lichaamstaal en goed op te letten waar je energie heen wijst en als ik je nog een advies mag geven: je paard heeft van haar 'tantes' perfect geleerd hoe ze zich moet gedragen. Voor zover ik op het filmpje kan zien respecteert ze jouw ruimte ook perfect (echt! ik zie punten waar het anders lijkt, maar ze loopt echt alleen jouw ruimte in op momenten dat jij dat toestaat of zelfs vraagt). Doe eens een paar korte sessies in stap aan de longe (10-15 minuten, kan zelfs op dezelfde dag met steeds een paar uur ertussen, als je haast hebt) en experimenteer daarin met haar reactie op jouw lichaamstaal en jouw precieze controle over die lichaamstaal. Kun je halt vragen zonder dat ze naar binnen draait? Kun je duidelijk maken wat het verschil is tussen 'halt' en 'halt en naar binnen komen'? (dat verschil is er, maar zit 'm in een minimale draai van jouw lengteas). Kun je de volte vergroten door haar schouder verder naar buiten te sturen terwijl je meer longeerlijn geeft (dus je contact hetzelfde blijft) zonder dat je daarvoor je arm en schouder uitsteekt (en dus in haar gezicht 'duwt')? Als je dit soort fijne communicatie in stap voor elkaar krijgt, kun je kijken of ze anders reageert (ofwel, of jij onbewust anders beweegt) als je de lijn weglaat. Daarna kun je verder opbouwen en draf gaan meepakken. Zorg ervoor dat ze je blijft beschouwen als een wezen waarmee je kunt communiceren via lichaamstaal. Als je dat voor elkaar krijgt, zal het inrijden veel gemakkelijker zijn . Een paard dat weet dat z'n subtiele communicatie wordt begrepen, is minder geneigd om te gaan 'schreeuwen' (steigeren, bokken, hysterisch rondrennen) als er iets vreemds gebeurt.

Zo, genoeg off-topic gepreekt, veel succes en nog veel meer plezier met de training van je paardje.

Wouw, thnx! Ik heb absoluut geen haast en ook al verscheidene literatuur gelezen over lichaamstaal maar dat is ergens nieuw voor me omdat ik vroeger paarden gewoon beleerde met routine en doen zonder er echt bewust bij na te denken.

Dat persoonlijke ruimte verhaal is wel echt een issue bij haar hoor... hoewel het wel beter wordt. Als paarden zouden klieren dan doet zij dat geregeld bij mensen die in de wei lopen bij haar om even terug te komen op het topic onderwerp.

Als je nog meer tips of gedetailleerdere uitleg voor me hebt dan staat mn pbbox open. Ik heb geen haast en wil graag leren.

Edit: als je tijd hebt zou je het langere filmpje wat erbij staat ook kunnen kijken
Edit 2: het zijn echt haar tantes ;) en nichtje n moeder

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:13

@Justkid, thanks for the compliment

@Nien1984, graag gedaan. Ik heb nog wel duizend tips en details, maar ook een baan, haha. Maar je geeft aan dat je geen haast hebt en graag wil leren, dus ik heb nog een laaste tip. De best denkbare leraar heb je al (meer dan één trouwens, tantes en mams en nichtje meegeteld). Van paarden leren is een kwestie van zien en openstaan en het geniale daarvan is dat je keer op keer zult ontdekken dat je, waar je eerder dacht te zien en open te staan, hartstikke blind en volledig gesloten was. En dan ga je het voortaan anders doen, tot je opeens weer ontdekt dat je er eerder niets van begreep. Zo is het ook met deze tip, want het is een ongelooflijk cliché om te zeggen dat je paard je beste leraar is. Op een dag hoorde ik dat cliché en dacht: 'zo is het precies'. En ik deed ijverig m'n best om m'n paard te begrijpen. Natuurlijk deed ik toch dingen fout, maar dat zag ik niet, want ik wist immers dat mijn paard m'n beste leraar was?

Toen kwam de dag dat mijn paard het beu was en me eraf gooide. Dus ik deukte m'n ego uit, bood m'n excuses aan, vervloekte mijn eigen betweterigheid en nam me voor om voortaan écht te zien wat m'n paard aangaf en open te staan voor zijn communicatie. Toen gooide hij me niet meer af, maar bokte tot ik nét niet viel en bleef toen doodstil staan. Opnieuw beloofde ik beterschap. Toen mocht ik zonder problemen meeliften, maar als ik dan een suggestie deed om bijvoorbeeld linksaf te gaan, negeerde hij m'n hulpen. Zo leerde ik van mijn paard (dominant, bij afwezigheid van leiding ontzettend flegmatiek en bij dwang meteen behoorlijk agressief) het verschil tussen leiding, samenwerking en dwang.

Ironisch genoeg ben ik uit die 'meeliftperiode' gekomen met behulp van een trainer, die mij tijdens één van de eerste trainingen het cliché dat je paard de beste trainer is meegaf. Op dat moment realiseerde ik me dat ik de werkelijke betekenis van dat cliché de eerste keer dat ik het hoorde helemaal niet begrepen had, al dacht ik toen van wel. En ik bedacht me ook dat het heel goed zou kunnen dat ik over tien jaar zou vinden dat ik nu nog steeds niet goed begrepen had.

Tegenwoordig kunnen mijn paard en ik redelijk samen door één bak en soms ook redelijk synchroon door het bos en ik heb er alle vertrouwen in dat we over tien jaar nog veel meer samen kunnen. Ik heb er ook alle vertrouwen in dat jij en je paard er prima uit gaan komen wat inrijden betreft en mocht je tijdens dat proces tegen een concreet probleem aanlopen, maak dan vooral een topic aan en/of stuur me een PB, ik kijk met alle plezier nog eens mee of ik misschien iets anders zie dan jijzelf.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:20

Hmm als ik naar mijn haflinger kijk begin ik toch sterk te twijfelen of een paard niet kan klieren of vervelend zijn := ...
Als ik er een ander op zet dan gaat ze vreselijk draken en bokken... En dit deed ze eerder niet toen ik haar net had..
Ook heeft ze er een handje van om aan de hand zich zo maar los te trekken en weg te hollen voor de lol (oke dit is geen respect maar valt ook onder klieren toch := ) Nu moet ik zeggen dat ze op het moment dit niet meer heeft geprobeerd *even afkloppen*...
Of tijdens het rijden zo maar stil staan als er iemand langs de bak staat, of zo genaamd doen of ze moet poepen _O- ... Haha ach ja

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:11

Je zou voor de grap eens een fjord moeten gaan rijden.
Dan raak je er al snel van overtuigd dat 'klieren' echt bestaat ! :')
Een onderzoek of keihard bewijsmateriaal heb ik niet, maar ik ben ervan
overtuigd dat het bestaat.

En dat straffen 99,99 procent van de keren niet werkt daar ben ik het echt niet
mee eens. Vroeger stak mijn paard direct haar kop in haar bak als ik haar op stal
zette , nu moet ze eerst netjes omdraaien zodat het halster af kan doen en dat is niet
met lief vragen gelukt hoor 8)7

Ook netjes meelopen naar binnen deed ze eerst alsof ze de intercity moest halen, maar als ik
haar niet gestraft had had ze dat nu nog gedaan. Soms helpt het gewoon wel. Daarna uitgebreid belonen
natuurlijk dan blijft het goed gaan. Ik hoef nu bijna nooit meer te straffen omdat ik toen
heel streng ben geweest.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:51

Ik dacht ff dat xApple een meisje van een jaar of 14 zou zijn. Dit is nou precies zo'n voorbeeld voor dit topic. Dus een paard wat weet dat er eten in de bak ligt en daardoor direct met haar hoofd in de voerbak wil 'kliert'?? Het is toch niet meer dan normaal dat ze direct wil eten? Paard gaat echt niet bedenken op dat moment, heee...eten...oh jee, nu moet ik eerst wachten tot vrouwtje m'n halster af wil doen maar weet je wat, ik duik gewoon de voerbak in, altijd leuk, even 'klieren'. Net zo'n instinctieve reactie als willen grazen als je een lekker groen plukje gras ziet. En meelopen naar binnen willen ze graag in een flink tempo doen, des te eerder is er eten. Heeft helemaal niets met 'klieren' te maken maar met het feit dat het een normale reactie is, die echt voor ons mensen niet echt handig is. En daarom leren we ze om rustig mee te lopen, en even te wachten tot het halster af is voor ze mogen eten. Vind het eigenlijk bizar dat je dit als 'klieren' beschouwt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:04

Het kan me niet schelen onder welke noemer je dat gedrag zet, ik vind het irritant gedrag en dat wil ik niet hebben. Nu wacht ze netjes en dat bevalt me een stuk beter. Altijd dat zweverige gedoe.. In de kudde worden de paarden ook onderling gestraft hoor , dan wordt er echt niet poeslief gevraagd of het paard even aan de kant wil gaan. 8)7

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:10

Ik denk wel zeker dat dit bestaat. :j
Als ik relaxt met mijn paard aan het rijden ben en niet veel van hem vraag, gaat hij poeslief de bak door. Maar als ik hem wat meer oppak en wat meer van hem vraag, is ineens alles eng. Gaat er dertig keer vandoor :'). En leuk dat hij het vindt, oren strak naar voren en gaaaaan :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:46

xApple schreef:
Het kan me niet schelen onder welke noemer je dat gedrag zet, ik vind het irritant gedrag en dat wil ik niet hebben. Nu wacht ze netjes en dat bevalt me een stuk beter. Altijd dat zweverige gedoe.. In de kudde worden de paarden ook onderling gestraft hoor , dan wordt er echt niet poeslief gevraagd of het paard even aan de kant wil gaan. 8)7

|o
Maar daar gaat dit topic toch juist over? Iets wat voor ons irritant is heeft geen fluit te maken met klieren. En wat dat nou met 'zweverig' te maken heeft? En alsof degenen die dingen niet als klieren zien een paard niet opvoeden oid? Een netjes opgevoed paard heeft te maken met consequent en duidelijk zijn en helemaal niets met dingen opvatten als klieren.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:01

Haha nou wind je niet zo op :')

Als ze het toch gaat proberen terwijl ze weet dat het niet mag...
Bij mij valt dat gedrag onder klieren , bij jou niet.
Prima toch :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:05

Ik vind dergelijke dingen ook irritant klier-gedrag. Voor mij is klieren: irritant doen terwijl ze dondersgoed weten dat dat niet gewaardeerd wordt.

Dus lekker toch doen wat ze zelf willen , datgene doen waar ze meer zin in hebben dan wat ze weten dat ze eigenlijk zouden moeten doen.

Dat dit voort komt uit het 1 en ander is natuurlijk weer iets anders :)

Maar ze weten dondersgoed dat ze iets doen dat eigenlijk niet mag / niet netjes is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:40

pmarena schreef:
Ik vind dergelijke dingen ook irritant klier-gedrag. Voor mij is klieren: irritant doen terwijl ze dondersgoed weten dat dat niet gewaardeerd wordt.

Dus lekker toch doen wat ze zelf willen , datgene doen waar ze meer zin in hebben dan wat ze weten dat ze eigenlijk zouden moeten doen.

Dat dit voort komt uit het 1 en ander is natuurlijk weer iets anders :)

Maar ze weten dondersgoed dat ze iets doen dat eigenlijk niet mag / niet netjes is.

Dat kunnen ze alleen maar doen als jij niet duidelijk bent of ze de kans geeft het te doen.

Paarden zullen nooit opzettelijk denken mmmm nu ga ik mijn baas even pesten. }>

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:43

Dat zeg ik, het komt wel ergens uit voort / heeft een reden :)

Ze kiezen soms wèl opzettelijk om iets te doen dat de baas niet fijn vindt :j

Kwestie van afwegen , je ZIET ze soms echt denken :P

Of inderdaad een geintje uithalen. Dat is ook iets waarvan ze wel weten hoe ver ze kunnen gaan.

Of je het dan klieren wilt noemen of "vervelend gedrag dat voortkomt uit blaaaa-die-blaaa" ... het blijft willens en wetens iets doen waarvan ze weten dat het eigenlijk NIET de bedoeling is.... en dat valt voor mij dan onder (leuk of niet leuk) klieren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:50

Ik heb wel het idee dat koudbloeden (fjord, haflinger, tinker) "klierderiger" zijn dan warmbloeden. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat mensen met koudbloeden wat relaxter met hun paarden omgaan en daardoor ietsje minder consequent zijn als wedstrijdruiters met kwpn-ers die strak trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:05

pmarena schreef:
Dat zeg ik, het komt wel ergens uit voort / heeft een reden :)

Ze kiezen soms wèl opzettelijk om iets te doen dat de baas niet fijn vindt :j

Kwestie van afwegen , je ZIET ze soms echt denken :P

Of inderdaad een geintje uithalen. Dat is ook iets waarvan ze wel weten hoe ver ze kunnen gaan.

Of je het dan klieren wilt noemen of "vervelend gedrag dat voortkomt uit blaaaa-die-blaaa" ... het blijft willens en wetens iets doen waarvan ze weten dat het eigenlijk NIET de bedoeling is.... en dat valt voor mij dan onder (leuk of niet leuk) klieren :)

Je moet paarden niet vermenselijken. Ze doen geen dingen omdat ze weten dat ze jou ermee pesten. :n
Paarden zijn reactie dieren, die denken niet te ver vooruit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:12

Joolien schreef:
Paarden zullen nooit opzettelijk denken mmmm nu ga ik mijn baas even pesten. }>

Waarom eigenlijk niet? Paarden denken namelijk wel degelijk heel duidelijk 'hmmm, nu ga ik mijn buurman pesten.' Je ziet dat soms zo duidelijk, een paard dat een ander gaat uitdagen (in een verder stabiele kudde), en net zo vervelend is tot er een reactie komt. Vaak weten ze dat ook mooi gedoseerd te doen, zodat er wel een reactie komt maar het net niet over het randje gaat tot echte ruzie (heel anders dan bv dominantiestrijd!) Ook als het tweede paard heel duidelijk aangeeft er geen zin in te hebben. Soms gaat het eerste paard net zo lang door tot het tweede er echt genoeg van heeft en een flinke klap teruggeeft.

Dat is, in mijn opinie, echt gewoon ondubbelzinnig klieren: uit eigen beweging vervelend doen of een ander uitdagen omdat je zin hebt om wat spanning en actie te krijgen. Dat kan ook optreden in contact met mensen.