[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:32

ZusJacobs, dat was ook mijn bedoeling, omdat ik moeite heb met het verschil tussen dragen en stuwen.
Wat ik me nou afvraag is het waarom. Waarom is het paard op de tweede foto niet dragend? Waar zie je dat aan? Wat gebeurt er niet dat er wel zou moeten gebeuren?
Visitor schreef:
Citaat:
Of juist net zo erg ;)

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:47

Saar88 schreef:
Ik heb eens een poging gedaan om voor mezelf eens te kijken of ik dit kan, maar ik kom er niet echt uit.
Ik denk dat ik het verschil tussen stuwen en dragen snap, maar ik weet niet of ik het ook kan zien. Zo hoor ik vaak dat tuigers heel stuwend lopen, wat er voor mijn gevoel (extreem voorbeeld) dan zo uit ziet (mooie foto van Yvonne Termeer gebruikt :) ):
Afbeelding
Wat ik hier zie (met de nadruk op ik, want meestal zie ik niet zoveel :P), is een paard dat eigenlijk zijn zwaartepunt achterna loopt. Hij gooit zijn lichaam naar voren waardoor de afzetbenen, op deze opname rechtsachter en linksvoor, in een schuine lijn onder het lichaam komen te staan.

Bij een paard dat draagt worden de getekende lijnen verticaal, omdat het paard zijn lichaam boven zijn benen draagt. Of zijn benen onder zijn lichaam plaatst natuurlijk. De energie die wordt gegenereerd bij het afzetten vertaalt zich nu in een opwaartse beweging in plaats van een voorwaartse, waardoor de afzetbenen nu recht onder het lichaam staan om het te kunnen dragen. Het paard moet hiervoor voldoende kracht in de achterhand bezitten, omdat de benen niet meer het lichaam naar voren duwen, maar ook moeten tillen. Ik denk hierbij even aan een kar die je duwt. Als je eenmaal hebt afgezet, rolt ie wel en heb je weinig kracht nodig om deze aan het rollen te houden.
Afbeelding

Ik vind het echter heel moeilijk te zien of een paard zijn buikspieren aanspant en bekken kantelt. Ik snap niet waar ik dit aan kan zien. Kan iemand me hierbij helpen? Misschien dat er iemand is die het met lijntjes aan kan geven?
Ik wil het ook zelf proberen trouwens, maar ik vrees dat ik dan wat hints nodig heb :+ .
Daarnaast ben ik ook gewoon benieuwd of mijn verhaal hierboven hout snijdt!

Ik vind deze foto's niet echt goed te vergelijken omdat ze allebei op een ander moment zijn genomen.
Even over de tweede foto, dit paard vind ik niet echt bepaald correct dragen, het bekken is minimaal gekanteld en hij mag meer zakken en het onderbeen meer onderbrengen.

ZusJacobs

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:55

Er is veel te weinig buiging in de gewrichten in de achterbenen, het bekken is idd minimaal gekantelt (zou in deze gang veel meer moeten zijn), wel staat het voorbeen aardig op de loodlijn wat je ook steeds minder ziet (maar, het is wel een momentopname wat bij alle foto's een - is). Paard zou overigens veel ronder moeten tonen, en dan bedoel ik in de bovenlijn.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:03

Volgens mij draagt het paard bij beide foto's niet.
Bij de eerste foto loopt het paard heel erg op de voorhand en zijn de buikspieren niet aangespannen, waardoor de dij ook niet naar voren word getrokken en ook de beken niet gekanteld is.
Bij de tweede foto zijn de buikspieren ook niet echt aangespannen en word de dij ook niet naar voren getrokken, en de beken is ook niet echt gekanteld. (Als ik het goed zie wel een heel klein beetje, maar echt minimaal.) Het paard loopt ook niet lekker over de rug hier.

De foto's zijn beide lastig te vergelijken met elkaar.
Ben benieuwd of ik hiermee een beetje in de goede richting zit?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:16

Even voor de duidelijkheid: het was niet mijn bedoeling de foto's te vergelijken. Ik heb deze uitgekozen puur om het verschil tussen stuwen en dragen te bekijken. Blijkbaar heb ik dat dus niet goed gedaan, want de tweede loopt dus niet dragend.
Ik zie nu wel dat de bovenlijn niet rond genoeg is, maar ik snap nog steeds niet hoe je kunt zien dat het bekken onvoldoende gekanteld is.

FemkeRoosje: als ik het goed begrijp kantelt het bekken, waardoor het been meer ruimte naar voor heeft? Ik vind dit logisch klinken, want als ik zo naar het eerste paard kijk, heeft deze vooral ruimte naar achter, wat dus betekent dat dit paard zijn bekken naar voren heeft gekanteld?

ZusJacobs: wat wil die buiging zeggen? Geeft dat de hoeveelheid ruimte aan die het paard heeft door een goed gekanteld bekken? Dus als het bekken onvoldoende is gekanteld, is er te weinig ruimte voor buiging, waardoor het paard zich niet goed kan dragen? Zeg ik dat zo goed?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:29

Saar88 schreef:
Even voor de duidelijkheid: het was niet mijn bedoeling de foto's te vergelijken. Ik heb deze uitgekozen puur om het verschil tussen stuwen en dragen te bekijken. Blijkbaar heb ik dat dus niet goed gedaan, want de tweede loopt dus niet dragend.
Ik zie nu wel dat de bovenlijn niet rond genoeg is, maar ik snap nog steeds niet hoe je kunt zien dat het bekken onvoldoende gekanteld is.

FemkeRoosje: als ik het goed begrijp kantelt het bekken, waardoor het been meer ruimte naar voor heeft? Ik vind dit logisch klinken, want als ik zo naar het eerste paard kijk, heeft deze vooral ruimte naar achter, wat dus betekent dat dit paard zijn bekken naar voren heeft gekanteld?

ZusJacobs: wat wil die buiging zeggen? Geeft dat de hoeveelheid ruimte aan die het paard heeft door een goed gekanteld bekken? Dus als het bekken onvoldoende is gekanteld, is er te weinig ruimte voor buiging, waardoor het paard zich niet goed kan dragen? Zeg ik dat zo goed?

Voor de zekerheid moet je het aan Yamcha vragen, maar doordat de buikspier aanspant trekt dat de dij naar voren (het been zegmaar), doordat die naar voren komt, kantelt het beken dan word de rug ook bol.

Als je het zo zou zien, zou waar de gele streep ongeveer zit dan laten zien dat de beken gekanteld is? Je ziet het eigenlijk volgens mij bijna aan de hele achterhand, maar is dit 'ongeveer' duidelijk zo? Hier kan je wel goed het verschil zien tussen de aangespannen en niet aangespannen buikspieren toch?
Afbeelding
Afbeelding

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:36

Dat is een duidelijke uitleg, dankjewel!
De buikspieren vind ik nog steeds moeilijk te zien, maar het is natuurlijk logisch dat als de dij naar voren wordt 'getrokken', moeten de buikspieren wel aanspannen. Het eerste paard draagt dus, omdat het bekken is gekanteld, waardoor het dijbeen verder naar voren kan worden gebracht. Doordat de buikspieren (voldoende) aangespannen zijn, kan het dijbeen die ruimte naar voren ook benutten. Zijn de buikspieren niet sterk genoeg, dan kan de ruimte naar voren niet voldoende worden benut.
Toch meen ik op de eerste foto een stuwend element te zien, klopt dat? Alhoewel dit ook kan komen omdat het paard vertrekt in draf, vanuit stilstand of stap (iemand anders noemde dit ook al).

__Milou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:37

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:38

_Milou_, volgens mij is het de bedoeling dat je zelf ook een poging doet. Dus ik zou zeggen doe eens een gooi! Wij hebben het ook geprobeerd :j

Edit: dan vult de rest wel aan ;)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:48

Saar88 schreef:
Dat is een duidelijke uitleg, dankjewel!
De buikspieren vind ik nog steeds moeilijk te zien, maar het is natuurlijk logisch dat als de dij naar voren wordt 'getrokken', moeten de buikspieren wel aanspannen. Het eerste paard draagt dus, omdat het bekken is gekanteld, waardoor het dijbeen verder naar voren kan worden gebracht. Doordat de buikspieren (voldoende) aangespannen zijn, kan het dijbeen die ruimte naar voren ook benutten. Zijn de buikspieren niet sterk genoeg, dan kan de ruimte naar voren niet voldoende worden benut.
Toch meen ik op de eerste foto een stuwend element te zien, klopt dat? Alhoewel dit ook kan komen omdat het paard vertrekt in draf, vanuit stilstand of stap (iemand anders noemde dit ook al).

Dat is volgens mij ook zo, volgens mij ook omdat het waarschijnlijk een vertrek is dan moet er denk ik wel wat in gestuwd worden, toch? Anders word het lastig om 'harder' te gaan denk ik?
Weet het ook allemaal niet heel precies hoor, heb wel al wat geleerd van dit topic!

__Milou__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:49

Ik vind het echt heel moeilijk om te zeggen, was daarom zo benieuwd naar wat jullie erover te zeggen hadden :o

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:50

Dat vinden/vonden wij ook allemaal hoor, gewoon een poging wagen!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:53

inderdaad, gewoon een poging wagen hier en daar wat vragen en meelezen en kijken of je dat ook ziet/ vindt en als je het niet ziet waar je het dan bijvoorbeeld wel kan vinden.
Foute antwoorden bestaan niet, alleen antwoorden waarvan je wat kan leren;)

Het plaatje hierboven van Nynke en de tuiger snapte ik eerst niet, maar na een beetje kijken en vergelijken heb ik het bekken/ de dijbeenspier gevonden. Bij de tuiger lijkt deze idd vlakker te zijn.

Heeft iemand een mening over de arabier die ik op pagina 6 heb geplaatst? Ik heb een gok gewaagd, maar vind deze moeilijk om te zien.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:54

Dus als de buikspieren zijn aangespannen, worden de bekken automatisch naar voren getrokken?

Maar hoe Danser loopt, is dus verkeerd omdat hij z'n achterbeen te veel naar achter doet? want wat ik zie loopt hij wel op de achterhand..

pfff, moeilijk hoor :')

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:54

Yamcha schreef:
Visitor schreef:
Maar wat vonden jullie dan van mijn visie op de foto van Nynke die ik onderaan pagina 5 plaatste? Kan me namelijk voorstellen dat ik het helemaal mis heb, maar dan hoor ik graag waarom... (ZusJ en Unicorn gingen er al even op in, bedankt daarvoor!)

Denk dat Bitje die vraag wel kan beantwoorden?

Ik denk dat je best gelijk kunt hebben, trouwens.

Ik denk dat Nynke ook vooral stuwend loopt. Dit denk ik omdat haar moeder een gelderstuigpaard is en ze vanuit haar zelf
vooral tuigende bewegingen maakt. En 'tuigerpassen' zijn toch meer stuwende bewegingen dan dragende?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:55

FemkeRoosje schreef:
Dat is volgens mij ook zo, volgens mij ook omdat het waarschijnlijk een vertrek is dan moet er denk ik wel wat in gestuwd worden, toch? Anders word het lastig om 'harder' te gaan denk ik?
Weet het ook allemaal niet heel precies hoor, heb wel al wat geleerd van dit topic!

Anders ik wel! Alleen het bespreken al, dat leert je echt kijken.
Lijkt me ook inderdaad. Nu ik er zo over nadenk, heeft elk paard ook wel iets stuwends nodig toch?

_Milou_, snap ik maar ik bak er ook niet zoveel van hoor! Probeer eens kritisch naar de foto te kijken (heb je er eentje van de zijkant trouwens?) en begin met kijken of je paard gedragen loopt of stuwend. Hierboven hebben we dat uitgebreid besproken, dus als je dat nou eens als leidraad neemt (wel onder voorbehoud, want misschien zijn onze conclusies wel niet goed).
Dus wanneer je dan kijkt naar de bovenlijn, wat zie je dan? Hoe zet je paard zijn benen onder zijn lichaam? Hoeveel ruimte heeft het dijbeen? Is het bekken gekanteld?
En zet anders wat lijntjes, dat helpt :+

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:56

_horselovee_ schreef:
Dus als de buikspieren zijn aangespannen, worden de bekken automatisch naar voren getrokken?

Maar hoe Danser loopt, is dus verkeerd omdat hij z'n achterbeen te veel naar achter doet? want wat ik zie loopt hij wel op de achterhand..

Als de buikspieren zijn aangespannen word de dij naar voren getrokken, en daardoor kantelt de bekken, als ik het goed zeg?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:57

_horselovee_ schreef:

Mits de bovenlijn ontspannen en rond is, anders blijven de gespannen spieren in de rug het bekken tegenhouden. Tenminste, dat denk ik.
Ik weet even niet over welke foto je het hebt, kan die even niet terugvinden?

Edit: met z'n allen komen we er wel :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:14

Danser is de gelderse (die vos) :
Afbeelding

Ik begin het steeds meer te snappen :D

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:18

Danser loopt volgens mij juist heel erg stuwend, zijn buikspieren zijn niet aangespannen en daardoor word zijn dij niet naar voren getrokken, en dus ook zijn beken niet gekanteld.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:18

Oh zo. Dat vroegen Visitor en ik ons ook af: is dat stuwen dan nou echt niet goed of wordt dat gewoon niet graag gezien?

Maar ik denk dat Danser, wanneer er een ruiter op gaat zitten en hij loopt zoals hier, hij niet genoeg kracht heeft om én zichzelf én de ruiter te dragen. Dat resulteert vaak in meer snelheid en dus meer stuwing. De bovenlijn moet dus ronder en de buikspieren moeten aanspannen zodat zijn achterbeen genoeg ruimte heeft om correct onder te treden en zo te gaan dragen.
Correct me if I´m wrong, maar ik geloof dat ik de logica ook ga zien!

Edit: wat FemkeRoosje ook zei dus :D. Al was ik het bekken even vergeten, maar naar mijn gevoel is dat een wisselwerking. Zodra het paard sterk genoeg is qua rug- en buikspieren, en de ruiter rijdt het paard nu correct naar de verzameling toe, gaat het bekken kantelen en het achterbeen naar voren.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:23

Ja volgens mij is het idd zo! Zo is het lastig voor het paard om jouw goed te dragen, daarom is het dragen dus belangrijk, zodat het paard de ruiter goed kan dragen!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:29

okeej ! aangezien hij laatst is goedgekeurd, vond / vind ik het zo raar. als hij verkeerd beweegt.
hij had nml volgens mij een 8 ofzo voor zijn beweging (weet ik ook niet meer zeker hoor).

dan ben ik toch wel benieuwd hoe mijn oude verzorg paardje liep :o (als dat mag?)
aangezien ik het er voor dit topic nog redelijk goed uit vond zien (nja mijn zit niet dan).
maar begin nu toch wel wat te twijfelen ... :

Afbeelding

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:30

Misschien handig om nog een foto van nynke te plaatsen waar ze hetzelfde beweegt maar dan aan de andere kant.
Afbeelding
Dus als ik het goed begrijpt is dit dus stuwend? :)

maar wat doet beau dan? Ook stuwen, of draagt hij meer? Ik snap er niks van _O-
Afbeelding

Ik zie wanneer een achterhand actief is en of een rug/hals gespannen of ontspannen is maar van dat stuwen en dragen, hmm geen idee :+

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:32

Dat betekent volgens mij ook niet dat het echt fout is, alleen dat ze dan minder goed de ruiter kunnen dragen? Dat denk ik trouwens hoor, weet het niet zeker!