Als reactie op de anti-paardensportcollages...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:07

Mevrouw, ik heb nooit ontkent dat er wanpraktijken zijn, ik heb echter herhaaldelijk gesteld dat zoiets niet exclusief de specialiteit van rolkür-beoefenaars is. En feitelijk gaat dit topic ook niet daarover. U hebt het zelf opgemerkt; mensen voelen zich er pijn lijk door getroffen dat zij op een hoop gegooit worden met dierenbeulen. Pas geleden antwoorden een mevrouw ('B' voor de duidelijkheid) op de vraag wat de positieve uitwerking zou zijn van LDR. Toen zij de uitwerking uit eigen ervaring uit de doeken deed, werd zij beloond door een bepaalde schrijfster alhier( X), met een foto's die weerzinwekkend zijn, met de suggestie dat zij (B) deze beelden wel zou goedkeuren. Zo vergaat je toch de zin om te praten. Dat is het probleem van de discussie bij dit onderwerp.
Mevrouw, een bekende kinderpsycholoog zei ooit eens;"gezien de ontwikkeling, vaardigheden en intelligent van de meeste ouders is het een wonder dat het met de meeste kinderen goed afloopt." Als ik bekijk hoeveel mensen mogen gaan stemmen om daarmee het land naar de knoppen te helpen, en wij toch in een relatief paradijs leven. Dan kan ik mij niet zo'n zorgen maken over de toekomst van paarden. Ik zie mensen die zich veel moeite doen steeds beter paard te rijden; met succes. Ik zie het niet zo duister in. Ik heb de ruiters van vroeger goed op mij netvlies en daar werd ik toendertijd al niet vrolijk van. In vergelijking is het mijns inziens niet slechter geworden.

Iets nalaten is ook iets doen. U stelt in uw laatste zin dat men een paard "niet zomaar maag kneden en wringen tot een houding etc. ". Heel juist! Maar welke houding mag niet door kneden en wringen verkregen worden? Ik zie evenveel conventioneel rijdende ruiters die met harde hand de 'kop erop' houden en met scherpe middelen de 'beweging van achteruit laten komen'. Dat gebeurde vroeger zowel als nu. Maar er wordt nu alleen de nadruk gelegd op de huidige topruiters en dat op een manier zoals Hermelientje heel treffend beschreven heeft in een ander topic (Totilas and other horses). Daar wringt in dit topic de schoen. De eenzijdigheid en het alles over een kam scheren. Dit topic gaat niet over de kern van de zaak, maar over de sfeerbedervende manier waarop de discussie gevoerd wordt. Ik neem aan dat U het niet prettig zou vinden als ik tegen bitloos-rijden zou schrijven en iedereen (dus ook u) die daar niet afwijzend tegenover zou staan, voor dierenbeul zou uitmaken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:52

Kadankovitch schreef:
Ik neem aan dat U het niet prettig zou vinden als ik tegen bitloos-rijden zou schrijven en iedereen (dus ook u) die daar niet afwijzend tegenover zou staan, voor dierenbeul zou uitmaken.

Laat gerust ongelukkige momentopnames van bitloos paarddwingen zien.
Dat is namelijk gewoon FOUT.

Het gaat niet om wel/geen bit,
Het gaat wel om wel/geen ethisch acceptabel gebruik/behandelen van een dier :)*

Bij ruitersport staat het welzijnsbelang van het individuele paard onder druk van de ambities van de ruiter.
Dat is fundamenteel problematisch.
Het dierenwelzijn is een récht. Paardrijden een voorrecht, een verantwoordelijkheid. Met of zonder bit.

De anti-ruíter :)* sport collages tonen aan dat er een probleem IS.
Dat ontkennen is bevestigen van het fundamentele prioriteitsprobleem en dus bevestigen dat het gewoon verboden moet worden omdat de ruiterij geen benul heeft van de PRIMAIRE verantwoordelijkheid.

Kadankovitch

Re: Als reactie op de anti-paardensportcollages...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:05

Blijkbaar hebt u mij in bovenstaande post niet begrepen; IK STELDE EEN VOORBEELD, ik ben helemaal niet van mening dat bitloos rijden dierenbeulerij is. Wellicht is het een aanrader om u schoolgeld terug te vragen aangezien u blijkbaar de betekenis van het woord "zou" niet geheel beheerst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:10

Kadankovitch schreef:
Blijkbaar hebt u mij in bovenstaande post niet begrepen; IK STELDE EEN VOORBEELD, ik ben helemaal niet van mening dat bitloos rijden dierenbeulerij is. Wellicht is het een aanrader om u schoolgeld terug te vragen aangezien u blijkbaar de betekenis van het woord "zou" niet geheel beheerst.

Ik heb het allemaal prima begrepen.
Ruitersport excessen zonder bit behoren ook een collage te krijgen.
Als dat ZOU gebeuren doe ík *\o/*

Waarom wordt er nu weer op de man gespeeld?
Zoals ik dat zie is dat hetzelfde als het standaard bitgebruik; bij ongewenst gedrag een forse snok aan de teugels en een por met de sporen in de flanken.
Dit gebeurt keer op keer in dit soort onderwerpen en bevestigt imo een ethisch laakbare mentaliteit in de ruiterij.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:31

Waarom 'op de man gespeeld'. meneer ik schrijf een antwoord aan Dolores, met een voorbeeld dat mijn redenering moet verduidelijken. U trekt het zo uit verband dat u geheel naast de kwestie reageert, off topic dus. Boverdien is de verwoorde beschuldiging weer zo algemeen dat u daarmee hoe dan ook elke voorstander van bitloos-rijden voor dierenbeul uit maakt. En juist dit 'alles over één kam scheren' en in het wilde weg beschuldigen van eerbare liefhebbers is de reden waarom dit topic is ontstaan. Men is het kotsbeu beledigingen naar het hoofd geslingerd te krijgen die voor een paardenliefhebber wel het ergste zijn.
U hebt het topic duidelijk niet doorgelezen: Dit topic gaat over het spel en niet over de knikkers. Ik neem aan dat ik u geen Nederlands spreekwoord hoef uit te leggen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:57

Kadankovitch speelt meestal op de man als je het niet eens met hem bent ;)
Bovendien begint me dat taaltje behoorlijk te irriteren en als je iets niet begrijpt mag je meteen terug naar school gaan of beter op gaan letten of de nederlandse taal leren. :\

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:12

Ik was een moment bang dat u iets zinnigs ging schrijven over het onderwerp van dit topic.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 07-03-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:13

Nee meneer dat is een feit :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:16

Dan zijn we daarover eens; niks zinnigs

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:25

Beetje flauw om snel je bericht te wijzigen vind je zelf ook niet? ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:46

saskiakefie schreef:
Kadankovitch speelt meestal op de man als je het niet eens met hem bent ;)
Bovendien begint me dat taaltje behoorlijk te irriteren en als je iets niet begrijpt mag je meteen terug naar school gaan of beter op gaan letten of de nederlandse taal leren. :\

Dan lees je zijn posten toch niet?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:51

Ja dan kan ik de hele discussie niet meer volgen, da's een beetje het probleem :\

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:52

Dus dan begrijp ik dat hij wel degelijk iets zinnigs schrijft? Anders kan je het gewoon overslaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:55

Heb ik gezegd dat hij niks zinnigs schrijft dan? :')
Ik kan het alleen niet volgen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:15

Maar is het dan niet erg gemakkelijk de schuld te leggen bij mij in plaats van bij...? Setteke en Dolores konder het wel volgen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:25

Zie daar ga je weer. ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:48

saskiakefie schreef:
Ik kan het alleen niet volgen.

Misschien kan je dan eens om opheldering of uitleg vragen?

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:45

Het val mij wel op Setteke dat jij Kadankovitch altijd mee moet helpen.Saskiakefie je heb gelijk wat betreft het irritantte schrijven van hem.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:56

Goh en dan help jij in dit geval Saskiakefie weer mee.

Misschien een beetje meer respect voor iemand die heel veel weet en dat ook met ons Bokkers wil delen.

Wellicht niet jouw mening, maar ik zie jou en Saskiakefie alleen verschijnen om niet onderbouwd gewoon af te geven op Kadankovitch. Niets meer en niets minder.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 02:09

Beetje zielige deze discussie eerlijk gezegd, als beide werelden wat meer open zouden staan (klassiek versus NH) voor elkaar dan zouden de paarden er ook meer mee gebaat zijn. Van het leven door een paardenbril bekijken gesproken :-)
Ik begrijp inderdaad wat uw frustratie's zijn Kadankovitch, maar ik begrijp niet waarom u onder vuur ligt. Ik begrijp niet waarom ieder die met bit rijdt, vergeleken wordt met een ruiter op de collage? Is het dat waarover het gaat of begrijp ik het verkeerd?
Alles kan misbruikt worden, van zweep sporen tot bitloos hoofdstel.
Ik wil van beide werelden het beste gebruiken, die m'n paarden op de meest zachtaardige manier vooruit helpen om fitter te worden (door dressage) dan ze nu zijn en hun geest te versterken om wat meer vertrouwen in de mensenwereld te krijgen (schriktraining en dergelijke dmv NH). Echter, het is even zoeken naar bekwame mensen, maar de zoektocht is uiterst spannend en interessant. Degene die voor beide stromingen openstaan, zijn dun gezaaid. Ik wil graag zo iemand worden en er veel aan werken, dus zoek ik in beide werelden m'n heil.
Ik zou u wel graag even aan het werk zien en zaken blijleren van zo een ervaren iemand.
Laatst bijgewerkt door Dolores08 op 08-03-12 02:13, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 02:12

Dolores08 schreef:
Beetje zielige deze discussie eerlijk gezegd

Nou, waarom doe je dan eigenlijk mee?

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 02:17

setteke schreef:
Dolores08 schreef:
Beetje zielige deze discussie eerlijk gezegd

Nou, waarom doe je dan eigenlijk mee?

Omdat het onderwerp me interesseerde en ik er ook een mening over heb ;), ik bedoelde dat de discussie wat minder wordt naar het laatste...ik zie hier toch twee mensen( Huertecilla en Kadankovitch) waarvan ik al veel geleerd heb op bokt (maar die lijnrecht tegenover elkaar staan), het kan dus interessanter als twee zo'n mannen gaan dicussiêren over zo'n onderwerp ;)

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 02:38

Kadankovitch schreef:
Mevrouw, een bekende kinderpsycholoog zei ooit eens;"gezien de ontwikkeling, vaardigheden en intelligent van de meeste ouders is het een wonder dat het met de meeste kinderen goed afloopt." Als ik bekijk hoeveel mensen mogen gaan stemmen om daarmee het land naar de knoppen te helpen, en wij toch in een relatief paradijs leven. Dan kan ik mij niet zo'n zorgen maken over de toekomst van paarden. Ik zie mensen die zich veel moeite doen steeds beter paard te rijden; met succes. Ik zie het niet zo duister in. Ik heb de ruiters van vroeger goed op mij netvlies en daar werd ik toendertijd al niet vrolijk van. In vergelijking is het mijns inziens niet slechter geworden.

Dit is een nadenker. Mooi gezegd maar ik ben niet helemaal akkoord daarmee. Ik denk dat het gelijk opgaat, er is goed en slecht (er zijn mensen die teveel vergen van hun kinderen, er zijn er die ze verwaarlozen en er zijn er die het beste over hebben voor hetgeen ze moeten zorgen, dat is juist hetzelfde bij het omgaan met paarden en dat zal altijd wel zo blijven...maar mensen worden zich gelukkig bewuster, mede door het internet heb ik zo de indruk. Het internet heeft z'n nadelen (bvb de privacy, anonimiteit van mensen die het niet altijd zo goed menen), maar aan de andere kant ook enorm veel voordelen. Kwaad komt sneller aan het licht de dag van vandaag....waarvoor ook die vreselijke bitcollage's gemaakt zijn om on topic te blijven :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 03:33

Nou mevrouw Dolores, in de kern denken we toch niet zo verschillend; U ziet de voordelen van internet waardoor kwaad sneller aan het licht komt en ik zie de vooruitgang in het rijden van de vele mensen die met de beste intenties zoeken naar een betere omgang met hun paard. Of dat nu de richting is van Huertecilla of van wedstrijdruiters die de grootste gemene deler zoeken van prestatie en ontspanning in hun rijden.
Waar ik de laatste tijd mij ernstig tegen weer, is de kwaadaardige manier waarop een bepaalde groep meent de morele superioiteit te hebben andersdenkende in de hoek te zetten van de 'dierenbeulen'. En dan is die bepaalde groep verbaast dat de andersdenkenden geen zin meer hebben in een consttructieve discussie. En precies dat heb ik hierboven proberen uit te leggen aan u voordat de heer Huertecilla met zijn onzinnige interventie kwam. Ik vond zijn aanval op 'bitloos rijden' ongepast omdat mijn antwoord aan u daar niet over ging. Ik had het bitloos rijden slechts als voorbeeld gebruikt in mijn argumentatie m.b.t. een ander onderwerp. Het was dus ten eerste naast de kwestie. En ten tweede dusdanig ongenuanceerd waardoor elke voorstander van bitloos rijden geassocieerd werd met de misstanden die hij aanhaalde. Zo argumenteren verziekt de discussie. Zijn tussenkomst was slecht weer een bewijs van hetgeen ik bezwaar tegen maak.
DUS NU NOG EEN KEER : Dit topic gaat niet over de al dan niet bestaande misstanden van Bitloos rijden. Er zijn op de index twee topics te vinden over deze manier van rijden. Meneer Huertecilla kwam totaal ongepast zijn stokpaardje berijden. Het enige wat hij bewees, was mij stelling dat de discussies op een zeer onaangename manier gevoerd worden; niet terzake doend en onnodig beschuldigend.

Ik weet niet wie u ziet als een klassiek ruiter, maar één ding weet ik zeker; ik zal nooit de pretentie hebben mij als een 'klassiek' ruiter aan te duiden. Ik heb in het verleden herhaaldelijk bezwaren gemaakt tegen deze kwalifikatie. Ook ben ik niet "NH" (wat dat ook moge zijn). Maar deze tegenstelling tussen huertecilla en mij bestaat niet. Ik zie mij als een normale pragmatische ruiter, die een lichte voorkeur heeft (als het van pas komt) voor de Franse rijstijl.
Tot welke rijstijl meneer Huertcilla zich rekent, is aan hem.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:32

Dolores08 schreef:
Ik begrijp niet waarom ieder die met bit rijdt, vergeleken wordt met een ruiter op de collage? Is het dat waarover het gaat of begrijp ik het verkeerd?
Alles kan misbruikt worden, van zweep sporen tot bitloos hoofdstel.

+:)+

Het gaat gewoon om de bio-ethiek van de ruiter(ij).

Hte is anno nu helemaal *\o/* dat ´ongelukkige momentopnames´ aan de grote klok gehangen worden.
ELKE RUITER DIE OOK DIERENLIEFHEBBER IS zou daar volop achter moeten staan.

We leven in de 21ste eeuw en rijden paard voor de lol. Er is daarbij geen excuus voor dierenmishandeling.
Dierenwelzijn is een recht. Paardrijden een verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijkheid voor het welzijn van het rijdier :)*

Anno nu is rijden op basis van P+ niet acceptabel. Zelfs de grote stap van Parelli naar R- is al gepasseerd.
Er is alle reden om op basis van R+ te rijden.
Wie daar wat meer over wil weten kan een vereenvoudigde uitleg op mijn site vinden onder het kopje ´je krijgt wat je beloont´ en een mensenvoorbeeld onder ´de beloning´.

Een enórm goed stuk kennis over het praktische hoé dan? geeft Inge Teblick in haar tópboek Grondwerk met Paarden.
Het recept is; zet het op, wacht en beloon. Niet ingewikkelds aan.
De mens heeft meer hersens dan een paard. Wat is het probleem nu eigenlijk?
Wees gewoon eens pósitief tegen je paard. Geef het een reden om te wíllen doen wat jij vraagt.

Wie dat allemaal niet wil snappen hoort anno nu aan de ethische schandpaal mbt dierenmishandeling.