[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:14

FahyaFemke schreef:
ik dacht dat als het voorbeen nog zo staat, terwijl achter al afgewikkeld is, dat je dan ziet dat voorbeen stuwt.

Voorbenen zijn niet dragend of stuwend, voorbenen hebben geen hoek.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:16

hm verkeerde benaming dus. wat zie ik dan aan het voorbeen?
dat het paard nog op de voorhand loopt?

ik zie er wat aan, maar kan het dus niet benoemen..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:16

KarinvdM schreef:
FahyaFemke schreef:
ik dacht dat als het voorbeen nog zo staat, terwijl achter al afgewikkeld is, dat je dan ziet dat voorbeen stuwt.

Voorbenen zijn niet dragend of stuwend, voorbenen hebben geen hoek.

Inderdaad. Een paard heeft hoe dan ook 'achterwielaandrijving' echter is er daarin het verschil tussen stuwen en dragen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:16

KarinvdM schreef:
Ik dacht dat je op de tweede foto met renvers aan de slag was.

Het halsstrekken van de vos zou voor in de proef te weinig zijn, het paard moet dalen naar ongeveer kniehoogte.

Voor halsstrekken niet, maar ruiter was hier vooral bezig op lichte verbinding achterhand activeren en actief blijven maar niet rennerig worden zonder dat ruiter aan voorkant werkt en paard de kans krijgt om de spieren langer te maken.

(ik heb de foto gemaakt)

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:17

Nog een fototje van hoe het eerst was. Januari 2010 (even ter vergelijking dus :) )
Afbeelding

en een foto van februari 2011
Afbeelding

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:17

FahyaFemke schreef:
hm verkeerde benaming dus. wat zie ik dan aan het voorbeen?
dat het paard nog op de voorhand loopt?

ik zie er wat aan, maar kan het dus niet benoemen..

Achterhand stuwt teveel, voorbenen dienen snel naar de grond te komen, paard loopt nog net iets teveel op de voorhand.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:19

Die eerste foto is trouwens zwaaaaar fout! Veel te gespannen :n Ben blij dat ik hier vanaf ben :)

Ja dat klopt ook wel! Het probleem is ook dat deze pony heeeeel erg flechmatiek is. Dus die achterhand is er best moeilijk onder te rijden :j Maar wij zijn er druk mee bezig!

KarinvdM

Ik vind het trouwens wel knap om zonder tuig op een paard te gaan zitten.
Ik doe dat niet, alleen al om de ruggengraat van mijn paard, dat zit niet zo fijn en bovendien heb ik dan geen enkele controle... :=

joyce B

FahyaFemke schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie hier van kunnen zien/zeggen

Afbeelding

Ik zag reacties die schreven dat dit schouderbinnenwaarts moest voorstellen.

Ik zie op deze foto echter een renvers. FF, welke oefening reed je hier?
Voor een renvers zag het er niet zo verkeerd uit voor mijn gevoel, had iets meer buiging in gemogen :P Alleen zit je dan voor mijn gevoel niet helemaal mee in de buiging.

Mijn instructrice liet me met mijn paard vaak wisselen tussen schouderbinnenwaarts en renvers omdat ik haar in de schouderbinnenwaarts makkelijk over de schouder weg liet lopen. Zo moest ik meer controle hebben/krijgen op 2 teugels en tussen beide benen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:23

joyce B schreef:
Ik kom dit topic binnenwaaien, en bij deze foto's denk ik: zien jullie het verschil in hoe de horizon loopt op deze foto's? Dat kan ook een erg verschil maken in of een paard voor het oog berg-op of juist op de kop loopt. De 2e foto is schuin zodat het paard meer bergop lijkt te lopen.

Klopt, paard loopt niet bergop maar horizontaal. Wat prima is. Dat het paard horizontaal gaat is te zien aan de gang. Als het paard op de voorhand gaat is ze tact van de benen nooit gelijkmatig :)

FahyaFemke

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:32

joyce nou weet ik het ook niet meer.
ik dacht eigenlijk SB, maar misschien ging ik ook al naar een renvers? Want als ik dus goed kijk nu naar de foto, en dan bedenk dat mijn buitenbeen 'op de singel' ligt, en ik dus daar meer buiging van probeer te verkrijgen.

nu twijfel ik dus aan mezelf, omdat ik alles wel eens probeer... het zou dus ook best kunnen, dat ik het met het rijden door elkaar gehaald heb.

in ieder geval moet voor SB de buiging totaal de andere kant op. maar voor renvers, moet ik nog meer buiging krijgen om het buitenbeen, correct?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:33

KarinvdM schreef:
Ik vind het trouwens wel knap om zonder tuig op een paard te gaan zitten.
Ik doe dat niet, alleen al om de ruggengraat van mijn paard, dat zit niet zo fijn en bovendien heb ik dan geen enkele controle... :=

mijne heeft bijna geen schoft/ruggengraat, tenminste: niet te voelen ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:43

Vinden jullie de benen zo moeilijk te beoordelen?? Zal ik eens een serie beentjes het topic ingooien?

Ik heb veel fases gekend al met Zyalda. In het begin stuwde ze heel erg.. toen er wat meer ontspanning in kwam ging ze op de voorhand.. nu is het eindelijk gelijkmatig.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:50

Ik zou het wel leuk vinden om het verschil en de ontwikkeling te zien, S_en_Z :j

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:53

jaa laat maar zien :j
liefst met commentaar er gelijk bij, dan zie ik het gelijk!

maar nu echt eerst slapen, morgen lees ik weer bij :j

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:56

Ok dames.
Wat vinden jullie van deze:

Bell is een 18 jarig ex-manegepaard & ex-jachtpaard.
Compleet verreden,had nog nooit een tandarts gezien.DA heeft er ruim 2uur werk aangehad.
Moeite met linkerkant maar zit volgens de DA niet vast,weet gewoon niet goed watie moet doen met z'n spieren.
Heeft ongeveer 2 maanden op rust gestaan.
Word nu gelongeerd met Pessoa,op advies van DA.
Bell is 1m75 en is erg lang gebouwd met erg korte beentjes.
Verkeerd ruggebruik en keihard in de mond.

Word nu gereden met dubbelgebroken trensje.

Vorig jaar,hier wel te diep.Pakte hem net wat op.Ook wat op de voorhand.Eerste keer buiten op gras :)
Afbeelding

Ook vorig jaar,neus teveel eruit maar doelde ook niet perse op het 'aan de teugelen'.Eerder op het feit datie het andere paard niet ging bespringen :+
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Werken vooral aan aandacht,activiteit & ontspanning.
Hij was namelijk gewoon om als manegepaard 'te plakken' achter andere paarden waardoor hij erg opgewonden & gespannen raakt als hij bij een ander paard rijd & snel afgeleid word...

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:59

geen tijd gehad om te reageren, topic gaat snel!! Ontzettend druk met school en stage

vandaag niet kunnen rijden maar heb hem even losgegooid zodat meneer toch wat energie kwijt kon.
Maar wat een vershil met de vorige keren.

Eerst was het de onderhals en op en gaan! Nu laat hij zijn hals vallen met het draven en begint echt gewoon te dansen voor zijn doen *\o/* *\o/* was helemaal blij geeft mij toch wel dat stukje bevesteging dat ik goed bezig ben.

S_en_Z lijkt me heel leerzaam

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:02

Leuk een tweede topic maar wat gaat het hard. Even een paar commentaartjes leveren :D
S_en_Z schreef:
Afbeelding
Is er hier iemand die mij kan vertellen waarom ruiter haar rug hol trekt en haar billen naar achteren duwt? Ja.. ze heeft wat stoelzit.. maar is dit verkramping van knieen of van bovenbeen? Ik heb ook zo gezeten.. ik heb nog wel wat stoelzit maar mijn rug en billen gaan wel vooruit. Het is een teken van verkrampen.. maar waar?

Ik denk dat jouw knieen verkrampen tegen het zadel om je benen stil te houden.. probeer op je billen te gaan zitten, je onderrug te ontspannen en je schouders los te laten. Je benen wat langer maken en ontspannen met die knietjes.. misschien knijp je hem wel perongeluk ook een beetje teveel :=

Ik denk ook de bovenbenen maar er lijkt ook spanning in de schouders te zitten. Correct me if I am wrong…
@Esmeelover9: wat heb je een ontzettend leuke pony en wat zit je zelf netjes. Deskundig commentaar op wat nog beter zou kunnen is al gegeven…
@Randie: bij jouw laatste foto kan je mooi het verschil zien met de foto van S&Z; ik vind het toch heel knap hoor, hoeft ook nog niet perfect te zijn, heel leuk paardje ook.
@veropgraphy: ach wat naar. Sterkte…
@Agossie: mooie foto, beterschap.
@Isegrim: helemaal mee eens. Hoe houden de anderen het allemaal bij hier ?
@Sjolvir: sterkte ocharme…
@S&Z: bij mij is het nooit rustig op het werk… Op jouw suggestie om "benen-foto's" te plaatsen zeg ik volmondig: "graag". Ik heb tijdens deze 2 topics theoretisch al best veel bijgeleerd, maar je bent nooit... Overigens hoop ik ooit ook van mij en mijn paardje een keer foto's te plaatsen. Ik ben er nu uit geweest vanwege ziekte en bovendien ben ik meestal alleen op stal, dus niemand om foto's te maken. Komt vast nog wel een keer goed. Voorlopig geniet en leer ik hier mee :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:09

FahyaFemke schreef:
joyce nou weet ik het ook niet meer.
ik dacht eigenlijk SB, maar misschien ging ik ook al naar een renvers? Want als ik dus goed kijk nu naar de foto, en dan bedenk dat mijn buitenbeen 'op de singel' ligt, en ik dus daar meer buiging van probeer te verkrijgen.

nu twijfel ik dus aan mezelf, omdat ik alles wel eens probeer... het zou dus ook best kunnen, dat ik het met het rijden door elkaar gehaald heb.

in ieder geval moet voor SB de buiging totaal de andere kant op. maar voor renvers, moet ik nog meer buiging krijgen om het buitenbeen, correct?

Klopt.
En dan vooral dat de buiging mooi doorloopt naar de voorhand. iets meer de voorhand naar voren laten wijzen, en dat jouw eigen schouders ook mee zouden draaien (linker schouder meer naar voren wijzen in dezelfde richting als het paard zijn schouders)

Bij een renvers hoeft je linkerbeen helemaal niet ver achter de singel te liggen, net zoals dat bij een schouder binnenwaarts je buitenbeen helemaal niet ver achter de singel hoeft te liggen.
Je stuurt de schouders, en je paard buigt om het binnenbeen, en het buitenbeen kan zorgen dat de achterhand niet uit zwaait, maar bij paarden die over de schouder weg dreigen te lopen, kan hij ook meer naar voren helpen om het weglopen te corrigeren (samen met buitenteugel in dat geval). Het been "bewaakt" voor mijn gevoel de juiste lengtebuiging.
Je zit bepaald ook hoe je paard buigt.
Als je "tegen" zit, kan je paard nooit goed buigen voor die oefening.

Dat merk je al met zoiets simpels als wijken. zit je aan de verkeerde kant, dan gaat je paard maar zeer moeizaam opzij!
Voor de schouderbinnenwaarts hielp het heel goed om voor de oefening eerst een volte 10 meter te rijden met de juiste lengtebuiging. Als die soepel ging en het paard niet door je binnenbeen heen liep, dan was het doorrijden in de oefening vrij makkelijk. Als je paard niet gehoorzaam was voor het binnenbeen, en je probeert met je buitenteugel te voorkomen dat je paard van de hoefslag af naar binnen gaat lopen, en je dus ook je gewicht verplaatst, dan zou je misschien ook dit plaatje als resultaat kunnen krijgen.
Of zie ik dat verkeerd?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:11

ElanII, ik kom nog wel eens in Zoetermeer als er een rock concert te fotograferen is. Misschien kan ik dan daarvoor een keer bij jou langs om foto's te maken?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 00:14

Fout:

Afbeelding
wegrijden naar middendraf. Er is meer gewicht op het voorbeen dat nog staat. Dus op de voorhand.

Afbeelding
Achterbeen komt eerder neer, voorbeen is nog in zwaaibeweging. Paard draaft stuwend (achterhand) en valt op de voorhand (meer gewicht op voorbeen dat nog staat)

Afbeelding
Inzet middendraf. Achterbeen zakt verder door. Is dus op de achterhand.. MAAR.. als je kijkt naar dat ene voorbeen dat nog staat zie je buiging.. dus zonder de rest van de foto te zien kun je al zien aan de beweging dat het paard zich opdrukt vanuit de onderhals. Een middendraf met tactfouten dus.

Afbeelding
Stuwend, zie 2. Paard gaat hier alleen NET niet op voorhand maar horizontaal. Aan de buiging van de benen die nog op de grond staan kun je zien dat deze BIJNA gelijkmatig is. Vandaar dus NET niet op voorhand. Maar wel stuwend.

Afbeelding
Lichtjes op de voorhand, zie 1

Afbeelding
te weinig actief, paard sleept en wend op de voorhand

Afbeelding
Op de handrem terugzetten en van daaruit weg rijden. Voorbeen heft, achterbeen blijft achter de beweging. Teveel terugwerkende hand dus die het achterbeen blokkeert. Een middendraf met tactfouten dus.

Afbeelding
Teveel gejaagde middendraf. Paard rennerig ipv tactzuiver. (te zien aan naar achteren wijzend voorbeen, is veel te hoog in de lucht) Paard is hierbij ook sneller in het achterbeen neerzetten. Dus vandaar rennerig. Een middendraf met tactfouten dus.

Goed:

Afbeelding
Gelijkmatige tact in middendraf. De benen die naar achteren wijzen gaan op dezelfde wijze, de benen die naar voren wijzen gaan op dezelfde wijze

Afbeelding
Een wat vlakke draf (weinig buiging in spronggewrichten) maar wel actief en gelijkmatige tact

Afbeelding
Op het achterbeen (het achterbeen dat staat zakt iets verder door in de koot)

Afbeelding
Gelijkmatige actieve draf

Afbeelding
Gelijkmatige middendraf
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-02-12 00:18, in het totaal 3 keer bewerkt

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:15

Agossie schreef:
ElanII, ik kom nog wel eens in Zoetermeer als er een rock concert te fotograferen is. Misschien kan ik dan daarvoor een keer bij jou langs om foto's te maken?

Wat lief aangeboden... het bizarre is dat ik zelf ook fotografeer, super goede camera heb ook maar ja, dat helpt niet als ik mezelf op de foto wil hebben. Onze bak, als je het al zo kan noemen is super slecht: klein, zwaar en loopt ook nog eens giga af in hoogte. Ik moet dus een andere bak versieren, rijd nu dus meestal buiten. Als dat lukt en ik ben weer regelmatig aan het rijden, dan houd ik me aanbevolen :D

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:18

Dat met die benen vind ik nog wel lastig, maar wel duidelijk uitgelegd! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 00:20

Ik heb van alle beenmomenten wel foto's.. van handremdrafjes tot normale drafjes.. maar om echt ieder momentje te showen is vrij lastig.

Je moet eigenlijk de lijnen denkbeelden. Zijn ze gelijk ja of te nee.

Ik denk dat als je goed kijkt, dat je het best wel kunt leren zien.

Zyalda gaat nu gelukkig steeds beter draven. Veel gelijkmatiger, minder stuwend, minder vaak op de voorhand. (en ik merk het wanneer dit gebeurd dus ik kan direct corrigeren)

Maar als ik mezelf niet zo vaak zou laten fotograferen en filmen zou ik dat ook niet zo makkelijk merken denk ik.. omdat je er uiteindelijk aan gewend raakt.

Ik ben vooral bezig met tact en activiteit, ze moet steeds wat meer leren gaan dragen. Ze moet steeds een beetje sterker worden in de achterhand zodat ze haar benen meer gaat gebruiken, meer buigt in de spronggewrichten en dus minder vlak draaft.. wat betekent dat de beweging in haar lichaam en spieren groter wordt.

Maar we hebben nog een lange weg te gaan. Ik ben al lang gelukkig met hoe fijn ze alles oppakt en hoe ze zich zo makkelijk de goede richting uit laat leiden.

En wij hebben ook niet alle dagen fijne dagen.. die horen erbij. Als ik niet lekker zit in mn zadel en Zyalda een beetje knorrig reageert gaan we wat simpele kleine dingetjes doen en dan is ze klaar. Zodat we iig wel iets geoefend en bereikt hebben. Maar dan verwacht ik geen moeilijke oefeningen :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-02-12 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:25

ElanII schreef:
Agossie schreef:

Wat lief aangeboden... het bizarre is dat ik zelf ook fotografeer, super goede camera heb ook maar ja, dat helpt niet als ik mezelf op de foto wil hebben. Onze bak, als je het al zo kan noemen is super slecht: klein, zwaar en loopt ook nog eens giga af in hoogte. Ik moet dus een andere bak versieren, rijd nu dus meestal buiten. Als dat lukt en ik ben weer regelmatig aan het rijden, dan houd ik me aanbevolen :D

Ik weet er alles van. Van aantal paarden nette rij-foto's behalve van mijzelf! Gelukkig wilde S_en_Z de camera van me overnemen en wat foto's maken. En, gezegd moet, eerste keer met een DSLR camera het manual zoom, auto focus heeft ze het uitstekend gedaan!