Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Vudress schreef:theo45 schreef:Wij zijn gewoon tegen en dat is het!
). setteke schreef:Dank je voor je antwoord, maar ik wil het graag door jouw ogen zien, hoe zie jij een correct ruggebruik bij dit paard.
Ik heb de video een aantal keer bekeken en ik zie een strakke bovenlijn (met onderhalsgebruik, en dat is nooit goed) met minieme buiging tijdens de appuyementen (eigenlijk gewoon recht) en kleine wissels. Ik word er niet vrolijk van, ik zie liever lichaamsgebruik en grootramiger appuyementen en wissels.
setteke schreef:Ik weet niet of je wel eens travers gereden hebt, dan vouw je je paard behoorlijk dubbel.
Eerder schreef je ja, dat je wel zeker weet waarover ik schrijf (appuyementen met een wow gevoel), maar nu twijfel ik. Als je je paard juist stelt en buigt en je rijdt een appuyement en je drukt een beetje bij met je buitenbeen en het paard gaat scharen en , nou ja laat maar, het is tegen dovenmansoren.
murphy102 schreef:Op een manier waarbij ik zijn medewerking krijg en dus zal het biomechanisch verantwoord moeten zijn.
* Jij rijdt een oefening voor wellicht dat Wow-gevoel, dus als een doel in de proef.
setteke schreef:Murphy, denk je nu werkelijk dat ik compleet bleu ben? En dan moet je gewoon eens beter kijken en dan beamen dat dat paard super mooi over de bovenlijn gereden wordt.... Over de bovenlijn geeft gezonde paarden, want die gebruiken elke spier waarvoor het bedoeld is!
Misschien zit ik ook al 35 jaar in de paarden, net als jij
[/quote]Citaat:Dat zijn aannames, alsof ik geen medewerking wil. En dat biomechanische gedoe ben ik zat.
Nee, ik leid een paard op, en als ik dan als toetje een wow-gevoel krijg, dan ben ik zeer dankbaar. En helemaal als ik datzelfde gevoel tijdens een proef kan krijgen, dat is de kers op de taart.
Rinske schreef:piepenfiets schreef:Jammer ook dat alle advocaten van dit systeem niet de moeite nemen om de kritiek van over de hele wereld op wetenschappelijke manier te weerleggen,hoe zou dat komen?
Wellicht omdat ze alles winnen wat er te winnen valt? En het gewoon goed gaat met de paarden?
Citaat:Dus hoe dat zit met biomechanica, geen idee, maar buigen kan ze.
]Citaat:Wat de klassieke rijkunst aangaat.
Ik heb Steinbrecht een eind gelezen. Maar als het dan om correcties gaat, nou, dat was toch echt niet aardig naar het paard toe.
Hete staven ijzer onder de staart en zo. Harde stoten met de spoor zodat het de volgende dag ook nog flink zeer deed en het paard daar dan nog lekker gevoelig op was.[/quote
Citaat:Kan jij het andere deel van de vraag beantwoorden Rinske? Can't argue with succes? Dit klinkt als een jaren 50-tig advertentie voor het roken.
.Rinske schreef:Citaat:Kan jij het andere deel van de vraag beantwoorden Rinske? Can't argue with succes? Dit klinkt als een jaren 50-tig advertentie voor het roken.
Nee, dat kan ik niet, want ik sta niet in hun schoenen. Ik weet niet wat deze mensen doen of denken, simpelweg omdat ik hen niet ben.
Verder kan je het "you can't argue with succes" ook over de klassieke rijkunst zeggen natuurlijk. D.w.z. altijd stil blijven staan in oude denkwijzen hoeft niet het beste te zijn.
Mousmous schreef:@ piepenfiets
Mijn merrie buigt over het hele lichaam als ze dat doet, en dus absoluut niet alleen in de hals. Het achterbeen tilt ze daar inderdaad bij op. Maar als ik een lijn van staartimplant naar manentop zou trekken is die over de hele lijn gebogen.
Ik mag dan wel een leesbrilletje hebben, maar dat kan ik echt wel zien![]()
Ik bedoel het ook niet rijtechnisch, maar wat ze lichamelijk kan.
Wat het hoofdstuk/blz aangaat, het eerste of een van de eerste hoofdstukken. Gewoon zelf even zoeken.