Totilas and all other horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:03

Oh ennuh, degene die die mooie uitspraken heeft gedaan, is Ferdie Eilberg van de British Horse Society.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 23-02-12 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:04

murphy102 schreef:
En weet je? Dat kun je ook met die sensibele paarden van nu.

Mooi, dus het komt goed.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:07

murphy102 schreef:
Waar je dat aan ziet, Setteke ...?

Gewoon kijken naar zo'n video.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:08

Vudress schreef:
theo45 schreef:
Wij zijn gewoon tegen en dat is het!

Afbeelding

_/-\o_

Precies wat ik wilde zeggen. Je kwakt een 'stelling' op Bokt en that's it. Geen uitleg, geen argumenten. Nee, gewoon ervan uitgaan dat mensen als klapvee de petitie tekent die zoals gemeld nergens te vinden is. Nou, dat zal de Roll Kurers leren!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:08

goed verwoord murphy, kan niet anders zeggen

setteke

Re: Totilas and all other horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:11

Haha, Gulpje, ik heb niets getekend (maar dat was al duidelijk :D ).

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:12

Dit is toch reclame om handtekeningen te krijgen? Lijkt me niet toegestaan (heb nog niet alles gelezen).

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:27

setteke schreef:
Dank je voor je antwoord, maar ik wil het graag door jouw ogen zien, hoe zie jij een correct ruggebruik bij dit paard.

Ik heb de video een aantal keer bekeken en ik zie een strakke bovenlijn (met onderhalsgebruik, en dat is nooit goed) met minieme buiging tijdens de appuyementen (eigenlijk gewoon recht) en kleine wissels. Ik word er niet vrolijk van, ik zie liever lichaamsgebruik en grootramiger appuyementen en wissels.

Setteke, dat is nu precies het grote misverstand. Wij maken een veel te grote voorstelling van de daadwerkelijke buiging die een paard SLECHTS kan toestaan in zijn lichaam. Dat is wat anders bij het verbuigen van de hals, maar waar het lengtebuiging betreft, ís deze, biomechanisch gezien, miniem!! Een paard heeft die extreme ruimte om te buigen niet in zijn ribben.
Daarom zei ik ook dat het appuyeren van tegenwoordig, op topniveau ja, eerder een soort verkapte wijk-oefening is met stelling in de rijrichting in een soort van uitgestrekte draf. Maar zónder lengtebuiging. Waarom rijden ze dan überhaupt nog een appuyement? Voor het mooie plaatje met het grote scharen in uitgestrekte draf dus. Maar of dat dus correct is...?!
Ik was ook zeer verbaasd om n.b. Adelinde Cornelissen te horen zeggen in een trainingsfilmpje "nog een beetje meer (lengte-)buiging en nóg een beetje meer buiging en nóg een beetje meer ...". Ze was een paard aan het dubbelvouwen.
En dat van iemand te horen die toch klassiek is opgeleid door Johan Hamminga. Dat viel me toch hard tegen.
Dan kun je topruiter zijn, maar dan vind je het toch niet erg, he Setteke, dat ik daar dan mijn vraagtekens bij zet.
Misschien eens wat verdiepen in de anatomie en fysiologie van het paard en de biomechanica.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:34

Ik weet niet of je wel eens travers gereden hebt, dan vouw je je paard behoorlijk dubbel.

Eerder schreef je ja, dat je wel zeker weet waarover ik schrijf (appuyementen met een wow gevoel), maar nu twijfel ik. Als je je paard juist stelt en buigt en je rijdt een appuyement en je drukt een beetje bij met je buitenbeen en het paard gaat scharen en , nou ja laat maar, het is tegen dovenmansoren.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:17

setteke schreef:
Ik weet niet of je wel eens travers gereden hebt, dan vouw je je paard behoorlijk dubbel.

Eerder schreef je ja, dat je wel zeker weet waarover ik schrijf (appuyementen met een wow gevoel), maar nu twijfel ik. Als je je paard juist stelt en buigt en je rijdt een appuyement en je drukt een beetje bij met je buitenbeen en het paard gaat scharen en , nou ja laat maar, het is tegen dovenmansoren.

Nee, ik begrijp heel goed wat jij bedoelt, ben het alleen niet met jou eens. Dat Wow-gevoel wil ik op een andere manier krijgen. Op een manier waarbij ik zijn medewerking krijg en dus zal het biomechanisch verantwoord moeten zijn.
* Jij rijdt een oefening voor wellicht dat Wow-gevoel, dus als een doel in de proef. Dat staat voor mij gelijk aan een kunstje, een wijkoefening zónder lengtebuiging, maar wel met overmatige halsverbuiging.
* Voor míj is de oefening, welke dan ook, een instrument, een middel om een doel te bereiken en dat is een ander doel als wat jij voor ogen hebt. Daar heb ik op de vorige pagina al e.e.a. over gezegd.
Het gaat er mij nl. om dat een paard correct gegymnastiseerd wordt, waardoor hij zichzelf én mij zó kan dragen dat hij daar in zijn verdere leven géén schade aan ondervindt.
Dus: onze doelstelling is anders.
Jij doet het voor het "mooie" plaatje, net als velen van de top- en subtopruiters.
Ik rijd die oefeningen om mijn paard gezond te houden en wordt daarin "beloond" met lichtheid, harmonie. Géén dwang.

Maar laten we er maar over ophouden en niet elkaars mening opdringen. We zien het allebei anders.
Alleen jammer dat ik van jou niet hoor waarom jouw manier béter voor het paard zou zijn. Ik hoor alleen dat jij het "mooier" vindt. Dat mag natuurlijk, maar is een beetje "leeg".

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:29

murphy102 schreef:
Op een manier waarbij ik zijn medewerking krijg en dus zal het biomechanisch verantwoord moeten zijn.
* Jij rijdt een oefening voor wellicht dat Wow-gevoel, dus als een doel in de proef.

Dat zijn aannames, alsof ik geen medewerking wil. En dat biomechanische gedoe ben ik zat.
Nee, ik leid een paard op, en als ik dan als toetje een wow-gevoel krijg, dan ben ik zeer dankbaar. En helemaal als ik datzelfde gevoel tijdens een proef kan krijgen, dat is de kers op de taart.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:30

murphy102 schreef:
Jij doet het voor het "mooie" plaatje, net als velen van de top- en subtopruiters.

Weer een aanname en volgens mij doorspekt van een een of ander gevoel.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:33

murphy102 schreef:
Ik rijd die oefeningen om mijn paard gezond te houden en wordt daarin "beloond" met lichtheid, harmonie. Géén dwang.

Nee, ik vind het leuk als mijn paard naar de kl..te gaat, en hoezo dwang?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:18

Om even een misverstand uit de wereld te helpen dat tegenwoordig alleen paarden die met stuwing gereden worden in de prijzen kunnen vallen en dat tegenstanders van huidge manier van rijden bij veel topruiters ouderwets zijn en niet met de tijd mee gaan heb ik een winnende kür op muziek van Helen Langenbergh filmpje hieronder geplaatst. Van deze manier van rijden word ik erg vrolijk en het kan dus wel degelijk om hoge punten te halen met een paard wat eerlijk en fijn gereden wordt. Deze amazone volg ik al een tijdje omdat ik haar heel veelbelovend vond toen ik haar voor het eerst zag en zie ook tegenwoordige jury leden kunnen dit dus wel degelijk waarderen. Hoge score heeft ze behaald. Enne het franse commentaar is ook erg leuk. Ze zijn enthousiast over deze mooie expressieve hengst en mooi gereden kür: http://www.youtube.com/watch?v=IBJKthPo ... ideo_title .

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:22

setteke schreef:
Murphy, denk je nu werkelijk dat ik compleet bleu ben? En dan moet je gewoon eens beter kijken en dan beamen dat dat paard super mooi over de bovenlijn gereden wordt.... Over de bovenlijn geeft gezonde paarden, want die gebruiken elke spier waarvoor het bedoeld is!
Misschien zit ik ook al 35 jaar in de paarden, net als jij :D

Citaat:
Dat zijn aannames, alsof ik geen medewerking wil. En dat biomechanische gedoe ben ik zat.
Nee, ik leid een paard op, en als ik dan als toetje een wow-gevoel krijg, dan ben ik zeer dankbaar. En helemaal als ik datzelfde gevoel tijdens een proef kan krijgen, dat is de kers op de taart.
[/quote]
gezien je eerste bewering weet je kennelijk toch iets over biomechanica. Waarom ben je dat woord beu? het crux bevind zich daar.Ik wil best geloven dat er meerdere wegen naar Rome leiden echter is het simpelweg biomechanica die LDR zoals het heden gereden word afserveert. In bezit van zo'n gummi wow KWPNr is het noch gebrek aan wedstrijdsucces of rijvaardigheden of ervaring die mij richting klassiek duwden. Het is de logica van de simpele wetten van biomechanics. De reden dat jij dat niet wil horen is omdat niemand op deze manier het LDR kan verklaren. Waarom komt er niemand met de anatomisch/fysiologische verklaring van al deze oefeningen? Er worden zoveel verbeterende effecten genoemd,leg maar eens uit hoe dat in elkaar steekt dan,ben je er voor eens en altijd vanaf toch?
Jammer ook dat alle advocaten van dit systeem niet de moeite nemen om de kritiek van over de hele wereld op wetenschappelijke manier te weerleggen,hoe zou dat komen?

RinskeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:25

piepenfiets schreef:
Jammer ook dat alle advocaten van dit systeem niet de moeite nemen om de kritiek van over de hele wereld op wetenschappelijke manier te weerleggen,hoe zou dat komen?

Wellicht omdat ze alles winnen wat er te winnen valt? En het gewoon goed gaat met de paarden?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:33

Rinske schreef:
piepenfiets schreef:

Wellicht omdat ze alles winnen wat er te winnen valt? En het gewoon goed gaat met de paarden?

Kan jij het andere deel van de vraag beantwoorden Rinske? Can't argue with succes? Dit klinkt als een jaren 50-tig advertentie voor het roken.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:39

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij vallen wij als beoefenaars van de 'moderne' dressuur de klassieke beoefenaars lang niet zo vaak en heftig aan (als we dat al doen) , als de 'klassiekers' het altijd op ons 'moderne ruiters ' gemunt hebben.

Wat de lengtebuiging betreft, ik zie toch wel eens een van onze merries in haar achtervoet bijten vanwege een jeukje of zo, dat is dan toch wat buiging in haar hele lichaam aangaat heel indrukwekkend. Dus hoe dat zit met biomechanica, geen idee, maar buigen kan ze. En uit zichzelf.

Wat de klassieke rijkunst aangaat.
Ik heb Steinbrecht een eind gelezen. Maar als het dan om correcties gaat, nou, dat was toch echt niet aardig naar het paard toe.
Hete staven ijzer onder de staart en zo. Harde stoten met de spoor zodat het de volgende dag ook nog flink zeer deed en het paard daar dan nog lekker gevoelig op was.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:50

[quote="Mousmous)

Citaat:
Dus hoe dat zit met biomechanica, geen idee, maar buigen kan ze.

Het paard knikt in hals en brengt achterbeen naar voren,dit is geenszins buiging in de romp,noch te vergelijken met buiging rijtechnisch waarbij de wervelkolom een doorlopende laterale zwak concaaf moet beschrijven.

Citaat:
Wat de klassieke rijkunst aangaat.
Ik heb Steinbrecht een eind gelezen. Maar als het dan om correcties gaat, nou, dat was toch echt niet aardig naar het paard toe.
Hete staven ijzer onder de staart en zo. Harde stoten met de spoor zodat het de volgende dag ook nog flink zeer deed en het paard daar dan nog lekker gevoelig op was.[/quote
]
Zou je even het door jou genoemde kunnen citeren uit Steinbrecht,ik heb daar overheen gelezen denk ik (gaarne vermelding blz en versie)

RinskeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:59

Citaat:
Kan jij het andere deel van de vraag beantwoorden Rinske? Can't argue with succes? Dit klinkt als een jaren 50-tig advertentie voor het roken.

Nee, dat kan ik niet, want ik sta niet in hun schoenen. Ik weet niet wat deze mensen doen of denken, simpelweg omdat ik hen niet ben :) .

Verder kan je het "you can't argue with succes" ook over de klassieke rijkunst zeggen natuurlijk. D.w.z. altijd stil blijven staan in oude denkwijzen hoeft niet het beste te zijn.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:01

Rinske schreef:
Citaat:

Nee, dat kan ik niet, want ik sta niet in hun schoenen. Ik weet niet wat deze mensen doen of denken, simpelweg omdat ik hen niet ben :) .

Verder kan je het "you can't argue with succes" ook over de klassieke rijkunst zeggen natuurlijk. D.w.z. altijd stil blijven staan in oude denkwijzen hoeft niet het beste te zijn.

Wat de topruiters nu doen is puur Baucher Rinske,hoe bedoel je stilstaan in oude denkwijzen? Sinds Steinbrecht na Baucher kwam maakt dat de meeste "klassiekers" moderner dan "moderne"ruiters :')

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:36

@ piepenfiets

Mijn merrie buigt over het hele lichaam als ze dat doet, en dus absoluut niet alleen in de hals. Het achterbeen tilt ze daar inderdaad bij op. Maar als ik een lijn van staartimplant naar manentop zou trekken is die over de hele lijn gebogen.
Ik mag dan wel een leesbrilletje hebben, maar dat kan ik echt wel zien :)
Ik bedoel het ook niet rijtechnisch, maar wat ze lichamelijk kan.

Wat het hoofdstuk/blz aangaat, het eerste of een van de eerste hoofdstukken. Gewoon zelf even zoeken.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:42

Mousmous schreef:
@ piepenfiets

Mijn merrie buigt over het hele lichaam als ze dat doet, en dus absoluut niet alleen in de hals. Het achterbeen tilt ze daar inderdaad bij op. Maar als ik een lijn van staartimplant naar manentop zou trekken is die over de hele lijn gebogen.
Ik mag dan wel een leesbrilletje hebben, maar dat kan ik echt wel zien :)
Ik bedoel het ook niet rijtechnisch, maar wat ze lichamelijk kan.

Wat het hoofdstuk/blz aangaat, het eerste of een van de eerste hoofdstukken. Gewoon zelf even zoeken.

Mousmous,er is maar een zeer beperkte laterale buiging mogelijk in het paardenlijf. Het kunnen aanraken van het achterbeen is iets anders dan buiging en als je dat niet rijtechnisch bedoelt waarom plaats je het dan,alles verandert immers wanneer je een gewicht op de wervelkolom plaatst.
Je verhaal over Steinbrecht klopt niet,leesbril ten spijt en jammer dat je dat op deze manier de wereld in helpt.

Mousmous

Re: Totilas and all other horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:14

Jammer dat je aan mij twijfelt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:17

Mousmous schreef:
Jammer dat je aan mij twijfelt

Ik twijfel niet aan jou,ik ken je niet.
Ik stel dat je een slecht gefundeerde charge uitvoert die afleidt van de vraag.
Kan jij mij uitleggen hoe LDR werkt op anatomisch/biomechanisch niveau?