Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sachet

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:49

Nou nee want mijn paard hinder ik er niet mee.. En ik slik nog steeds medicatie..:)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:56

Eefke_ schreef:
Nou nee want mijn paard hinder ik er niet mee.. En ik slik nog steeds medicatie..:)

Al eens aan een goede dierenarts rechtuit gevraagd wat ie ervan vindt, jouw gewicht op dat paard en de rijintensiviteit?

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:02

Nee nooit gevraagd.. Ook nooit iemand die zegt dat ik té zwaar ben voor mijn paard en zelf ook nooit wat aan gemerkt. Zit zelf ook niet op een klein iel paardje, maar op een breed stevig paard.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:03

Trouwens.. Ik ben erg benieuwd over welke ruiter jullie het hebben (die naar België is gegaan).

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:22

Ik heb nu het hele topic gelezen. Ook hier iemand met overgewicht. Momenteel heb ik een paard van bijna 6 jaar en 1.60 hoog. Paard loopt nu 1 jaar voor de wagen en wordt echt getraind (niet 1 x per week een rondje om de kerk zeg maar :P ) Qua bespiering op haar rug vond de masseur haar top, beter als menig rijpaard. Momenteel wordt ze ingereden en ja als t bevestigd is ga ik er zelf ook op. De jongen die haar in rijd is groot (en daardoor zwaar) maar daar heeft ze geen problemen mee. Ik zal haar niet 5 x per week gaan rijden, ze immers als menpaard aangekocht, maar voor de afwisseling. Ik ben wel van mening dat je boven de 100 kilo niet echt meer moet willen rijden..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:23

Goh......hoe heet die ook alweer. Nee, ik bedoel niet die zwarte veelbesproken shetlander die naar DL is vertrokken.

Bloedmooie vos had hij volgens mij, maar die was al snel stuk. Hij had zeker talent maar gezien zijn formaat (en niet zo´n klein spichtig kontje als Gal) kon hij niet snel een paard vinden wat echt een goede match was (groot paard wat ook zulke zware oefeningen aan kan)

Ik ga ff googlen.

Freeride, fijn dat je naast je pillen ook wat anders eet :D
Ik slik al vanaf 1 jaar allerlei rotzooi voor mijn astma, met een paard prednison kuurtjes per jaar, maar het stevig zijn heeft er altijd in gezeten. Erfelijk belast heet dat :o :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:24

Eefke_ schreef:
Trouwens.. Ik ben erg benieuwd over welke ruiter jullie het hebben (die naar België is gegaan).

ik geef een hint....hij en zijn vriend zijn naar BE verhuisd.....

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:28

Ja en verder kom ik ook niet. Naam ligt op puntje van mijn tong -O-

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:31

Ipsilonka schreef:
Ik heb nu het hele topic gelezen. Ook hier iemand met overgewicht. Momenteel heb ik een paard van bijna 6 jaar en 1.60 hoog. Paard loopt nu 1 jaar voor de wagen en wordt echt getraind (niet 1 x per week een rondje om de kerk zeg maar :P ) Qua bespiering op haar rug vond de masseur haar top, beter als menig rijpaard. Momenteel wordt ze ingereden en ja als t bevestigd is ga ik er zelf ook op. De jongen die haar in rijd is groot (en daardoor zwaar) maar daar heeft ze geen problemen mee. Ik zal haar niet 5 x per week gaan rijden, ze immers als menpaard aangekocht, maar voor de afwisseling. Ik ben wel van mening dat je boven de 100 kilo niet echt meer moet willen rijden..

en wat als ze wel last krijgt van jouw gewicht, of dat van de zadelmakmaker?
bespiering op de rug van een tuigpaard beter dan menig rijpaard, de tuiger is nog niet bereden, misschien zegt dat al wel iets over de manier van rijden van veel ruiters/amazones, of over het gewicht dat het grootste deel vd rijpaarden moet dragen.

En, waarom zeg jij eigenlijk 100 kilo als grens, weeg je zelf net iets onder de 100 misschien? het valt nl op dat zoals ik geloof dimple al zei, de grens steeds een beetje wordt opgeschoven, als je eigen gewicht dat ook doet.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:33

Dimple schreef:
Ja en verder kom ik ook niet. Naam ligt op puntje van mijn tong -O-

Nou zeg, jeetje, nu weet ik wel wie je bedoelt, maar hoe heet die....reed idd een mooie grove vos, kalende man....pfffffffff

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:17

Ik vind dit ook een moeilijke discussie. Zelf ben ik altijd wel iets te zwaar geweest, maar nooit echt rampzalig. Ik was altijd erg actief aan het sporten (handballen, paardrijden). Ik reed veelal jonge paarden. Ik denk dat ik toen zo'n 70 kilo woog. Momenteel is mijn gewicht wat opgelopen, mede door een flinke val van een jong paard > flinke knie blessure opgelopen waar ik nog steeds last van heb (zo'n 2 jaar geleden).

Moet eerlijk toegeven dat ik het zelf ook een beetje verwaarloost heb. In het begin kwam ik aan omdat ik niet kon bewegen/ eten uit verveling. Ik weeg nu zo'n 80 kilo, ik wóóg 85 kilo. Ben 1.65. Tegenwoordig ben ik flink bezig om het er allemaal weer af te krijgen. Vind het echt vreselijk.

Toch vind ik absoluut niet dat de paarden die ik rijd last hebben van mijn gewicht. Ik heb een goed evenwicht op het paard, kom goed mee. Rijd momenteel een paardje van 1.65 die net 3 maandjes onder zadel is, wat ik overigens zelf heb gedaan. Dit paard heeft absoluut geen last van het feit dat ik een paar kilootjes meer weeg. Ik stap wel op met een krukje of voetje, omdat ik door mijn knieblessure niet meer snel genoeg kan opstappen en het er absoluut mee eens ben dat het niet goed is voor je paard om aan een kant te hangen.

Ook rijd ik er een stevige grote e-pony bij. Deze is wel wat breder gebouwd. Met deze pony ga ik vooral naar buiten en hij vind het heerlijk!!

Tuurlijk, het is niet goed om overgewicht te hebben, ik ben er dan ook flink mee bezig om het er af te krijgen. Echter ben ik van mening dat mijn twee schatjes hier absoluut geen last van hebben.

Wel vind ik dat 80 kilo iets anders is dan 120, bij wijze van spreke. Tuurlijk zit er een limiet aan. Wel denk ik dat mensen van 100 kilo nog prima een geschikt paard kunnen vinden.

Maar lees van sommige bokkers dat ze 70/75 kilo al echt de "max" vinden. Ik vind dat echt onzin, sorry. Als je 40 kilo weegt en je zit het paard tegen met je gewicht, heeft hij hier ook last van. Het gaat er ook om hoe je rijdt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:23

Sja wat kan ik hier over zeggen.. ik heb vaak medelijden met pony's/paarden met veel te zware ruiters er op.
Ik mag van mijzelf nu ook wel 15 (liefst 20) kilo kwijt, maar ik ben lang en heb geen overgewicht.

Wat ik niet snap; hoe kunnen zwaardere amazones (lees: te dik) soms hoog in de sport rijden? Daar gaat intensieve training aan vooraf, dan MOET je toch dat gewicht kwijtraken, somehow?

En ik vind het nogal een verschil met een slank en groot iemand van 90kilo op een groot paard (of stevige Haflinger of Tinker) dan een klein, dik persoon van 90kilo die zichzelf én het paard met overgewicht in de weg zit.

En het mag best -van mij- dat mensen er op gewezen worden dat ze te zwaar zijn voor hun paard of pony. Je hoeft mensen niet te kwetsen maar je hoeft de waarheid ook niet te verzwijgen omdat deze mensen het zogenaamd allemaal niet aankunnen om te horen..

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:31

Blijft een lastige discussie dit!

Ik ben zelf ook aan de zware kant :Y). Inmiddels al wel 22 kilo kwijt, en rijden gaat wel stuk gemakkelijker!
Afbeelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:47

Oh laat ik er wel bij vermelden; ik vind het goed dat mensen zich er bewust van zijn dát ze te zwaar zijn en er ook serieus er iets aan doen. Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor je paard. Want echt, als je te zwaar bent heeft het beestje er van onder te lijden! Misschien niet meteen, dan wel op latere leeftijd. En al heb je nog zo'n goed passend zadel.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 07:29

freeride schreef:
Ipsilonka schreef:

en wat als ze wel last krijgt van jouw gewicht, of dat van de zadelmakmaker?
bespiering op de rug van een tuigpaard beter dan menig rijpaard, de tuiger is nog niet bereden, misschien zegt dat al wel iets over de manier van rijden van veel ruiters/amazones, of over het gewicht dat het grootste deel vd rijpaarden moet dragen.

En, waarom zeg jij eigenlijk 100 kilo als grens, weeg je zelf net iets onder de 100 misschien? het valt nl op dat zoals ik geloof dimple al zei, de grens steeds een beetje wordt opgeschoven, als je eigen gewicht dat ook doet.

Ik begrijp jouw standpunt nu gerust hoor! Of is het je missie om iedereen die iets zwaarder is af te kraken? Geloof niet dat dat zoveel toevoegt aan dit topic?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:45

Neroo wat knap van je! Stapte je met 22 kg meer nog wel te paard?
Ga je nog meer afvallen? Ik heb niet het idee dat je je paard in de weg zit met je gewicht al zou voor het goede er nog wat af mogen. Maar dat uit mijn mond, is dubbel, want ik weet hoe moeilijk het is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:47

@freeride, ik sluit me volledig bij jou aan.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat sommige zeggen dat ze in een jaar tijd 10 kg of meer zijn aangekomen???? Sta je dan 1x p.jr op de weegschaal? Voel je het niet eerder al aan je kleding? Kortom waarom laat je het zover komen? Ik vind het een simpel en makkelijk excuus.
Ik heb het hier dan niet over mensen met een aandoening o.i.d. Als je door bijv een beenbreuk niet kan rijden of minder kan bewegen, dan ga je toch ook gewoon beter op je voedsel opname letten? Of proberen op een andere manier te bewegen zodat je wel energie verbruikt?

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:15

freeride schreef:
matharitje schreef:
Teveel gewicht is teveel gewicht maar wat is dan volgens u teveel gewicht?

Het zadel hoort ook niet op de wervels te liggen hé =s

Zoals ik een aantal pagina's terug al aangaf is ongeveer 90 kilo de max bij een heel lange ruiter voor mij.

Nee, het zadel ligt niet rechtstreeks op de wervels, maar hoe denk jij dat de rug van een paard aan elkaar blijft hangen, zonder wervels is het een slappe brij hoor zo'n paardenrug, dus de wervels zijn wel degelijk de dragers!!!!

Wervels kunnen mss de dragers zijn maar zo simpel is het niet hé, er is bijvoorbeeld ook nog wel het spierweefsel dat errond zit dat goed ontwikkeld moet zijn dmv het juist rijden. 90kg? Een gemiddelde man weegt al snel 90kg hoor! Zeker een man met wat spieren. Er zijn paarden die méér als 90 kg kunnen dragen zonder er onder te lijden.

Ik vind het gewoonweg schandalig zo'n uitspraken. Uit je standpunt neem ik aan dat jij n héél pak minder weegt. En dan is het voor jouw makkelijk gesproken om de categorie mensen uit te sluiten boven de 90 kg. Héél spijtig dat je zo snel en simpel discrimineert.

Ik weeg ongeveer 61kg. Ik kan perfect een hele tijd met een rugzak van 20kg lopen. Dat is 1/3de van mijn lichaamsgewicht. En ik word niet getrained zoals vele paarden wel gedaan worden. ik ben momenteel ook niet in topconditie door een voetblesure zoals vele paarden wel zijn. En ik krijg ook geen strak en hypergezond voedinsschema zoals paarden. Nuja, ik ben dan ook geen paard maar ik weet wel dat paarden véél sterker zijn dan een mens, ook qua draagkracht, wanneer ze juist ontwikkeld zijn.

Het gaat er niet om dat je hier de discusie wint, het gaat er om dat je leert realistisch zijn. Heb je ooit al eens op een goed breed sterk paard in topconditie gezeten dat echt een crisis krijgt? Wel daar moet je niemand van 50 kg opzetten tenzij dat die hééél goed kan rijden. want de kans dat die persoon gaat vliegen is groter wanneer horsielief de juiste trucjes kent. Ik heb het meermaals gezien en ooit zelf meegemaakt.

En mij best, je mag vinden dat iemand van 90 kg niet op een tenger paardje mag rijden. Maar zit nu niet te beweren dat mensen boven de 90 kg niet mogen paardrijden. Een vriend van me weegt 95 a 100 kg, is is 1m85 en is gespierd in topconditie... Weet je welke resultaten die behaald met zijn paard? Dat paard? Daar zijn er nochthans vele jaloers op! Ook paarden met ruiters die veel lichter wegen.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:18

Belasting = belasting, dun of dik. Waarom stoppen we allemaal niet met rijden? Dan zitten we allemaal op 1 lijn!

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:19

brenndaa schreef:
Ik vind dit ook een moeilijke discussie. Zelf ben ik altijd wel iets te zwaar geweest, maar nooit echt rampzalig. Ik was altijd erg actief aan het sporten (handballen, paardrijden). Ik reed veelal jonge paarden. Ik denk dat ik toen zo'n 70 kilo woog. Momenteel is mijn gewicht wat opgelopen, mede door een flinke val van een jong paard > flinke knie blessure opgelopen waar ik nog steeds last van heb (zo'n 2 jaar geleden).

Moet eerlijk toegeven dat ik het zelf ook een beetje verwaarloost heb. In het begin kwam ik aan omdat ik niet kon bewegen/ eten uit verveling. Ik weeg nu zo'n 80 kilo, ik wóóg 85 kilo. Ben 1.65. Tegenwoordig ben ik flink bezig om het er allemaal weer af te krijgen. Vind het echt vreselijk.

Toch vind ik absoluut niet dat de paarden die ik rijd last hebben van mijn gewicht. Ik heb een goed evenwicht op het paard, kom goed mee. Rijd momenteel een paardje van 1.65 die net 3 maandjes onder zadel is, wat ik overigens zelf heb gedaan. Dit paard heeft absoluut geen last van het feit dat ik een paar kilootjes meer weeg. Ik stap wel op met een krukje of voetje, omdat ik door mijn knieblessure niet meer snel genoeg kan opstappen en het er absoluut mee eens ben dat het niet goed is voor je paard om aan een kant te hangen.

Ook rijd ik er een stevige grote e-pony bij. Deze is wel wat breder gebouwd. Met deze pony ga ik vooral naar buiten en hij vind het heerlijk!!

Tuurlijk, het is niet goed om overgewicht te hebben, ik ben er dan ook flink mee bezig om het er af te krijgen. Echter ben ik van mening dat mijn twee schatjes hier absoluut geen last van hebben.

Wel vind ik dat 80 kilo iets anders is dan 120, bij wijze van spreke. Tuurlijk zit er een limiet aan. Wel denk ik dat mensen van 100 kilo nog prima een geschikt paard kunnen vinden.

Maar lees van sommige bokkers dat ze 70/75 kilo al echt de "max" vinden. Ik vind dat echt onzin, sorry. Als je 40 kilo weegt en je zit het paard tegen met je gewicht, heeft hij hier ook last van. Het gaat er ook om hoe je rijdt!

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik heb het idee dat de mensen in dit topic zoals @freeride en @coloway zelf allebei super slank zijn, en ook makkelijk kunnen eten zonder aan te komen.
Jullie oordelen erg makkelijk en roepen zonder pardon dat iemand te dik is.
Tuurlijk weten wij dat we overgewicht hebben, en doen we moeite om er iets aan te doen.
Maar afvallen kan net zo moeilijk zijn als stoppen met roken.
Dat wil niet zeggen dat als je te zwaar bent je zomaar op ieder paard kunt stappen, daar moet je wel zeker rekening mee houden.
Maar als je gewicht ergens tussen de 80 A 90 kilo zit, ongeacht je lengte ben ik ervan overtuigd dat er genoeg paarden zijn die dat zonder problemen kunnen dragen, en dat dit in de toekomst ook geen problemen hoeft te geven.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:29

Marjootje en brendaa ik ben het er ook mee eens.
Alsjeblieft zeg! Jezus!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:45

freeride schreef:
matharitje schreef:

Zoals ik een aantal pagina's terug al aangaf is ongeveer 90 kilo de max bij een heel lange ruiter voor mij.

Nee, het zadel ligt niet rechtstreeks op de wervels, maar hoe denk jij dat de rug van een paard aan elkaar blijft hangen, zonder wervels is het een slappe brij hoor zo'n paardenrug, dus de wervels zijn wel degelijk de dragers!!!!

Wervels kunnen mss de dragers zijn maar zo simpel is het niet hé, er is bijvoorbeeld ook nog wel het spierweefsel dat errond zit dat goed ontwikkeld moet zijn dmv het juist rijden. 90kg? Een gemiddelde man weegt al snel 90kg hoor! Zeker een man met wat spieren. Er zijn paarden die méér als 90 kg kunnen dragen zonder er onder te lijden.

Ik vind het gewoonweg schandalig zo'n uitspraken. Uit je standpunt neem ik aan dat jij n héél pak minder weegt. En dan is het voor jouw makkelijk gesproken om de categorie mensen uit te sluiten boven de 90 kg. Héél spijtig dat je zo snel en simpel discrimineert.

Ik weeg ongeveer 61kg. Ik kan perfect een hele tijd met een rugzak van 20kg lopen. Dat is 1/3de van mijn lichaamsgewicht. En ik word niet getrained zoals vele paarden wel gedaan worden. ik ben momenteel ook niet in topconditie door een voetblesure zoals vele paarden wel zijn. En ik krijg ook geen strak en hypergezond voedinsschema zoals paarden. Nuja, ik ben dan ook geen paard maar ik weet wel dat paarden véél sterker zijn dan een mens, ook qua draagkracht, wanneer ze juist ontwikkeld zijn.

Het gaat er niet om dat je hier de discusie wint, het gaat er om dat je leert realistisch zijn. Heb je ooit al eens op een goed breed sterk paard in topconditie gezeten dat echt een crisis krijgt? Wel daar moet je niemand van 50 kg opzetten tenzij dat die hééél goed kan rijden. want de kans dat die persoon gaat vliegen is groter wanneer horsielief de juiste trucjes kent. Ik heb het meermaals gezien en ooit zelf meegemaakt.

En mij best, je mag vinden dat iemand van 90 kg niet op een tenger paardje mag rijden. Maar zit nu niet te beweren dat mensen boven de 90 kg niet mogen paardrijden. Een vriend van me weegt 95 a 100 kg, is is 1m85 en is gespierd in topconditie... Weet je welke resultaten die behaald met zijn paard? Dat paard? Daar zijn er nochthans vele jaloers op! Ook paarden met ruiters die veel lichter wegen.

Jammer dat je mijn uitspraken schandalig vindt, is zo niet bedoeld hoor, maar dat is hoe jij erover denkt,en dat mag van mij hoor.
Zo gemakkelijk om de mensen boven 90 kg uit te sluiten is het niet voor mij hoor:
Mijn vriend is 1.93 en woog een jaar geleden 95 kg, hij heeft toen niet meer gereden tot ie weer 85 woog, maar wel heel fanatiek met zijn paard gewerkt, aan de hand, daardoor en een beetje selectief eten is ie nu zelfs op 83 kg belandt, en hij is echt geen mager dun mannetje hoor.
(dus ook ik heb persoonlijk meegemaakt hoe die situatie is).
En ja, ik weeg een stuk minder, en ook al gaat een paard zoals jij dat zo grappig zegt in crisis, mijn gewicht of dat van een zwaardere ruiter maakt daar geen verschil in, rijkunde eventueel wel ja(paarden zijn geen trucjesmachines in mijn ogen, dus dat snap ik niet helemaal).

En nee, ik weet niet welke resultaten die vriend van jou behaald, springen of dressuur?en ja iemand kan volledig afgetraind en gespierd zijn en daardoor een hoger gewicht hebben dan eigelijk bij zijn lichaamsbouw hoort, maar ik vind dat 90 kilo of zwaarder gewoon echt te zwaar is voor welk paard dan ook om dagelijks zwaar bakwerk mee te doen.PS, spieren kunnen nooit de draagkracht van een paardenrug vervangen, de dragers zijn de wervels.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:46

Gut, gaan we weer flauw wijzen naar mensen die kritiek hebben? of ik wel of niet slank ben doet er niet toe toch?

Ik vind de grens ook 80 kg, de manege hanteert die ook en dat vind ik inderdaad goed.

Overigens roep ik niet ongevraagd of iemand te dik is, mensen plaatsen zelf foto's. De foto hierboven, ja ik vind de amazone te dik en dus ook te zwaar voor het paardje, zeker voor zo'n type paard.

Citaat:
Een vriend van me weegt 95 a 100 kg, is is 1m85 en is gespierd in topconditie..

Topconditie of niet, hij zou niet op mijn paard mogen.

Weet je wat het vervelende is, we mogen allemaal een mening hebben, maar niet over te dikke mensen op een paard, te dik zijn is nog steeds een taboe en wat mij betreft houdt dat het te dik zij ook in stand. Kijk eens om je heen denk dat bijna 50% van de mensen te dik is straks. En de paarden worden daar de dupe van. Natuurlijk is alleen gewicht niet bepalend voor of je een paard kapot kan rijden ja of nee, maar het is wel 1 van de (zwaar)wegende factoren, waarom moeten we die maar verdoezelen? omdat we er niets aan kunnen doen? Dat is het em nou juist, gewicht is 1 van de factoren die je wel degelijk kan beinvloeden (bij de een wat makkelijker dan bij de ander) het is onze verantwoordelijkheid om goed voor onze paarden te zorgen en daar is een beperkte belastbaarheid en goede training 1 van

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:49

Ik begrijp jouw standpunt nu gerust hoor! Of is het je missie om iedereen die iets zwaarder is af te kraken? Geloof niet dat dat zoveel toevoegt aan dit topic?[/quote]

Nee, het is zeker niet mijn bedoeling om zwaardere mensen af te kraken of ze te verbieden in de buurt van paarden te komen, ik streef naar een bewustwording onder ruiters en amazones zodat ze de grens op een realistisch gewicht leggen, en deze grens niet steeds een beetje opschuiven naar mate het gemiddelde gewicht van mensen stijgt.

Dus, nogmaals de vraag, mocht je paard er last van krijgen, wat doe je dan? ga je er dan enkel nog mee trainen voro de wagen, of probeer je dan af te vallen, zodat je er ook nog op kunt rijden, zonder dat t moeilijk voor haar wordt?
Oprechte belangstelling, geen meningopdringerij oid)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:55

"Ik vind de grens ook 80 kg, de manege hanteert die ook en dat vind ik inderdaad goed."

Ik begrijp dat er geen mannen rijden op jou manege? Overigens geloof ik nooit dat iedereen bij jou op de manege minder dan 80 kilo weegt. Kun je wel leuk zo'n grens aangeven maar zet eerst maar eens iedereen op de weegschaal.Kan je vertellen dat heel veel niet dikke mensen, vooral mannen al heel makkelijk aan de 80 kilo zitten.
Veel bekende springruiters wegen zeker 80 kilo of meer en die trainen echt wel dagelijks hoor....