Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ipsilonka schreef:Ik heb nu het hele topic gelezen. Ook hier iemand met overgewicht. Momenteel heb ik een paard van bijna 6 jaar en 1.60 hoog. Paard loopt nu 1 jaar voor de wagen en wordt echt getraind (niet 1 x per week een rondje om de kerk zeg maar) Qua bespiering op haar rug vond de masseur haar top, beter als menig rijpaard. Momenteel wordt ze ingereden en ja als t bevestigd is ga ik er zelf ook op. De jongen die haar in rijd is groot (en daardoor zwaar) maar daar heeft ze geen problemen mee. Ik zal haar niet 5 x per week gaan rijden, ze immers als menpaard aangekocht, maar voor de afwisseling. Ik ben wel van mening dat je boven de 100 kilo niet echt meer moet willen rijden..
freeride schreef:Ipsilonka schreef:Ik heb nu het hele topic gelezen. Ook hier iemand met overgewicht. Momenteel heb ik een paard van bijna 6 jaar en 1.60 hoog. Paard loopt nu 1 jaar voor de wagen en wordt echt getraind (niet 1 x per week een rondje om de kerk zeg maar) Qua bespiering op haar rug vond de masseur haar top, beter als menig rijpaard. Momenteel wordt ze ingereden en ja als t bevestigd is ga ik er zelf ook op. De jongen die haar in rijd is groot (en daardoor zwaar) maar daar heeft ze geen problemen mee. Ik zal haar niet 5 x per week gaan rijden, ze immers als menpaard aangekocht, maar voor de afwisseling. Ik ben wel van mening dat je boven de 100 kilo niet echt meer moet willen rijden..
en wat als ze wel last krijgt van jouw gewicht, of dat van de zadelmakmaker?
bespiering op de rug van een tuigpaard beter dan menig rijpaard, de tuiger is nog niet bereden, misschien zegt dat al wel iets over de manier van rijden van veel ruiters/amazones, of over het gewicht dat het grootste deel vd rijpaarden moet dragen.
En, waarom zeg jij eigenlijk 100 kilo als grens, weeg je zelf net iets onder de 100 misschien? het valt nl op dat zoals ik geloof dimple al zei, de grens steeds een beetje wordt opgeschoven, als je eigen gewicht dat ook doet.
freeride schreef:matharitje schreef:Teveel gewicht is teveel gewicht maar wat is dan volgens u teveel gewicht?
Het zadel hoort ook niet op de wervels te liggen hé =s
Zoals ik een aantal pagina's terug al aangaf is ongeveer 90 kilo de max bij een heel lange ruiter voor mij.
Nee, het zadel ligt niet rechtstreeks op de wervels, maar hoe denk jij dat de rug van een paard aan elkaar blijft hangen, zonder wervels is het een slappe brij hoor zo'n paardenrug, dus de wervels zijn wel degelijk de dragers!!!!
brenndaa schreef:Ik vind dit ook een moeilijke discussie. Zelf ben ik altijd wel iets te zwaar geweest, maar nooit echt rampzalig. Ik was altijd erg actief aan het sporten (handballen, paardrijden). Ik reed veelal jonge paarden. Ik denk dat ik toen zo'n 70 kilo woog. Momenteel is mijn gewicht wat opgelopen, mede door een flinke val van een jong paard > flinke knie blessure opgelopen waar ik nog steeds last van heb (zo'n 2 jaar geleden).
Moet eerlijk toegeven dat ik het zelf ook een beetje verwaarloost heb. In het begin kwam ik aan omdat ik niet kon bewegen/ eten uit verveling. Ik weeg nu zo'n 80 kilo, ik wóóg 85 kilo. Ben 1.65. Tegenwoordig ben ik flink bezig om het er allemaal weer af te krijgen. Vind het echt vreselijk.
Toch vind ik absoluut niet dat de paarden die ik rijd last hebben van mijn gewicht. Ik heb een goed evenwicht op het paard, kom goed mee. Rijd momenteel een paardje van 1.65 die net 3 maandjes onder zadel is, wat ik overigens zelf heb gedaan. Dit paard heeft absoluut geen last van het feit dat ik een paar kilootjes meer weeg. Ik stap wel op met een krukje of voetje, omdat ik door mijn knieblessure niet meer snel genoeg kan opstappen en het er absoluut mee eens ben dat het niet goed is voor je paard om aan een kant te hangen.
Ook rijd ik er een stevige grote e-pony bij. Deze is wel wat breder gebouwd. Met deze pony ga ik vooral naar buiten en hij vind het heerlijk!!
Tuurlijk, het is niet goed om overgewicht te hebben, ik ben er dan ook flink mee bezig om het er af te krijgen. Echter ben ik van mening dat mijn twee schatjes hier absoluut geen last van hebben.
Wel vind ik dat 80 kilo iets anders is dan 120, bij wijze van spreke. Tuurlijk zit er een limiet aan. Wel denk ik dat mensen van 100 kilo nog prima een geschikt paard kunnen vinden.
Maar lees van sommige bokkers dat ze 70/75 kilo al echt de "max" vinden. Ik vind dat echt onzin, sorry. Als je 40 kilo weegt en je zit het paard tegen met je gewicht, heeft hij hier ook last van. Het gaat er ook om hoe je rijdt!
freeride schreef:matharitje schreef:
Zoals ik een aantal pagina's terug al aangaf is ongeveer 90 kilo de max bij een heel lange ruiter voor mij.
Nee, het zadel ligt niet rechtstreeks op de wervels, maar hoe denk jij dat de rug van een paard aan elkaar blijft hangen, zonder wervels is het een slappe brij hoor zo'n paardenrug, dus de wervels zijn wel degelijk de dragers!!!!
Wervels kunnen mss de dragers zijn maar zo simpel is het niet hé, er is bijvoorbeeld ook nog wel het spierweefsel dat errond zit dat goed ontwikkeld moet zijn dmv het juist rijden. 90kg? Een gemiddelde man weegt al snel 90kg hoor! Zeker een man met wat spieren. Er zijn paarden die méér als 90 kg kunnen dragen zonder er onder te lijden.
Ik vind het gewoonweg schandalig zo'n uitspraken. Uit je standpunt neem ik aan dat jij n héél pak minder weegt. En dan is het voor jouw makkelijk gesproken om de categorie mensen uit te sluiten boven de 90 kg. Héél spijtig dat je zo snel en simpel discrimineert.
Ik weeg ongeveer 61kg. Ik kan perfect een hele tijd met een rugzak van 20kg lopen. Dat is 1/3de van mijn lichaamsgewicht. En ik word niet getrained zoals vele paarden wel gedaan worden. ik ben momenteel ook niet in topconditie door een voetblesure zoals vele paarden wel zijn. En ik krijg ook geen strak en hypergezond voedinsschema zoals paarden. Nuja, ik ben dan ook geen paard maar ik weet wel dat paarden véél sterker zijn dan een mens, ook qua draagkracht, wanneer ze juist ontwikkeld zijn.
Het gaat er niet om dat je hier de discusie wint, het gaat er om dat je leert realistisch zijn. Heb je ooit al eens op een goed breed sterk paard in topconditie gezeten dat echt een crisis krijgt? Wel daar moet je niemand van 50 kg opzetten tenzij dat die hééél goed kan rijden. want de kans dat die persoon gaat vliegen is groter wanneer horsielief de juiste trucjes kent. Ik heb het meermaals gezien en ooit zelf meegemaakt.
En mij best, je mag vinden dat iemand van 90 kg niet op een tenger paardje mag rijden. Maar zit nu niet te beweren dat mensen boven de 90 kg niet mogen paardrijden. Een vriend van me weegt 95 a 100 kg, is is 1m85 en is gespierd in topconditie... Weet je welke resultaten die behaald met zijn paard? Dat paard? Daar zijn er nochthans vele jaloers op! Ook paarden met ruiters die veel lichter wegen.
Citaat:Een vriend van me weegt 95 a 100 kg, is is 1m85 en is gespierd in topconditie..