Gert van het hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Re: Gert van het hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:28

Op het paard bereik je soms meer dan er naast.
Er zijn gewoon veel mensen enorm doorgeslagen in het grondknuffelen met als gevolg levensgevaarlijke paarden. Daarnaast zijn ook veel mensen báng als een paard zich zo misdraagt. Deze man die gaat niet met veertig hulplijnen aan het werk maar doet eerst aan positie Bepaling en dat kan en gaat heel snel. Kijk eens in een wei hoe dat gaat.
Wat hij in feite doet, denk ik is zeggen tegen een paard: "hoi ik ben Gert, ik ben de baas. Daar hoef jij niet aan te twijfelen, vertrouw op mij. We gaan.
Bang zijn mag, maar is en niet nodig, en niet wat ik als leider wil. "
Conformeert een paard zich daaraan, dan is er niets aan de hand, zie je een korte schrikreactie en daarna ontspanning.
Maar...een paard dat geleerd heeft dat hij met klooien en rennen, bokken en ellende zijn zin krijgt, overheerst, die gaat eens kijken wat dit voor snuiter is op zijn rug? Dat levert heftigere beelden op maar dan nog wordt ook dat paard beloont met ontspanning. En dát geeft vertrouwen en duidelijkheid.
Gert heeft die capaciteit om dat zo te doen en daarom is hij zo succesvol. Er is werkelijk niets zieligs aan.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:31

Dees schreef:
Kan niet zeggen dat ik die steiger-foto zielig of storend vind...
Niets mis mee. Zodra het dier normaal de voetjes aan de vloer laat, is de druk van de neus af.
En heeft het paard de juiste les geleerd. Binnen 1,5 minuut.

Wil je écht zielig zien?
Klik dan hier: http://www.horsecare.org.za/hackney-stu ... on-n-cape/

Ik zeg ook niet dat hij iets verkeerd doet op deze foto, maar door dit prominent bovenaan je website te zetten creeër je dus zelf een beeld dat dit blijkbaar 'normaal' is bij het zadelmak maken en dat dat erbij hoort ofzo... Zo'n situatie probeer je in mijn ogen toch te vermijden en is niet iets om trots op te zijn?
Ik heb het nieuws van die Hackneys al gezien... te walgelijk voor woorden... ik ga er maar verder niet uitgebreid op in, maar dat soort mensen verdienen geen leven, of in ieder geval niet met paarden. Dat heb ik over Gert nooit gezegd, behalve dat ik mijn paard er nooit heen zou brengen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:38

Klimop schreef:
Iemand zei op een geven moment trouwens ook 'Hij laat ze meteen weten dat er gereden zal worden, na een kwartier is dat duidelijk' oid (weet niet meer door wie)... maar moeten we dat bij mensen ook maar gaan doen dan? Dat we kinderen meteen op een kantoorbaan van 9 tot 5 zetten ipv eerst naar de kleuter- basis- middelbare school etc... want 'uiteindelijk zal er toch gewerkt moeten worden!'

Niet met de gewone kinderen nee, maar wel met de jongeren die niet te handhaven zijn door hun gedrag.
En dat is hetzelfde met Gert v/d Hof; je moet echt alleen je paard erheen sturen als het op een 'gewone' manier niet lukt. Dus hele brutale paarden bijvoorbeeld, paarden met allerlei truucjes enz.
Een normaal, vriendelijk groen paard moet je niet op deze manier zadelmak maken, dat is vragen om problemen.

Ben trouwens wel erg benieuwd naar ruiters die een paard rijden die bij hem vandaan komt, zijn die er op bokt?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:41

Ik moet zeggen dat ik geen moeite heb met zijn methode, vind het wel jammer dat ik zelf niet zo'n durfal ben ;)

Ik zou mijn paard er zo heen sturen :j
Een makkelijk paard heeft het makkelijk bij Gert en een lastig paard heeft het moeilijker........zo is het leven denk ik dan maar ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:42

Klimop schreef:
Iemand zei op een geven moment trouwens ook 'Hij laat ze meteen weten dat er gereden zal worden, na een kwartier is dat duidelijk' oid (weet niet meer door wie)... maar moeten we dat bij mensen ook maar gaan doen dan? Dat we kinderen meteen op een kantoorbaan van 9 tot 5 zetten ipv eerst naar de kleuter- basis- middelbare school etc... want 'uiteindelijk zal er toch gewerkt moeten worden!' :?
En ik kan het gewoon niet vatten dat hij (bijvoorbeeld op dat filmpje van die clinic) eerst aan iedereen zit te vertellen hoe 'brutaal' dat paard is en dan het paard geen respect voor hem heeft, en in plaats van daaraan te gaan werken besluit ie er maar wel gewoon op te stappen :roll: Ik vind het zo onlogisch....

Dat was ik, van die quote.
En je reactie daarop, de vergelijking met mensenkinderen, geeft precies aan waarom je imo het wezen paard niet snapt.
Een paard is geen kind. Een paard is een vluchtdier dat niet in nuances kan redeneren. Een paard WIL een leider hebben, bij gebrek aan leiderschap is het paard bang en onzeker en eigenlijk in zijn gedachte overgeleverd aan de poema's. Het leerproces van het paard is wezenlijk anders.

Maar om je tegemoet te komen:
Mensenkinderen die voor het eerst naar school gaan zijn naar verhouding veel jonger dan het 3 jarige paard - vergelijk het 3 jarige paard maar beter met een puber die voor het eerst bij Super De Boer de vakken moet gaan vullen. Die krijgt ook slechts 1 x een duidelijk instructie hoor, daarna heeft ie het maar te snappen. Geen filiaalmanager die er een 2 maanden voor uit gaat trekken.
En daarnaast: Ben jij klaar met de opleiding van je paard zodra het zadelmak is? Dacht het niet. Dan begint de opleiding van je paard pas... vergelijk dat dan maar met je mbo en hbo.

Maar beter: ga de essentie van het paard zien.
Laatst bijgewerkt door Dees op 26-02-12 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:44

Vergelijkingen tussen mensen en dieren gaan niet zo heel vaak op.....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:48

Klimop schreef:
Iemand zei op een geven moment trouwens ook 'Hij laat ze meteen weten dat er gereden zal worden, na een kwartier is dat duidelijk' oid (weet niet meer door wie)... maar moeten we dat bij mensen ook maar gaan doen dan? Dat we kinderen meteen op een kantoorbaan van 9 tot 5 zetten ipv eerst naar de kleuter- basis- middelbare school etc... want 'uiteindelijk zal er toch gewerkt moeten worden!' :?
En ik kan het gewoon niet vatten dat hij (bijvoorbeeld op dat filmpje van die clinic) eerst aan iedereen zit te vertellen hoe 'brutaal' dat paard is en dan het paard geen respect voor hem heeft, en in plaats van daaraan te gaan werken besluit ie er maar wel gewoon op te stappen :roll: Ik vind het zo onlogisch....

Je vergelijking gaat mank. Het paard hoeft niet meteen een z-proef te lopen, dat is de baan.

Voor je laatste alinea: kijk het filmpje nog eens, hoeft niet met geluid, kijk alleen naar het paard.

Opisopshop, in het begin van dit topic zit sowieso iemand, in eerdere topics zitten er meerdere.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:05

Dat een paard onder het zadel wel respect voor je kan hebben/krijgen terwijl hij dat aan de hand niet heeft, geloof ik echt niet in.

@Dees; hoe komt het dat iedereen denkt dat een paar maanden uittrekken voor het inrijden van een paard gelijk staat aan -> het paard geen leiderschap bieden ? :?
En jouw vergelijking van de filiaalmanager bij de supermarkt vind ik op zich best mooie bedacht, maar jij zegt inderdaad: 'Die krijgt ook slechts 1 x een duidelijk instructie hoor, daarna heeft ie het maar te snappen. Geen filiaalmanager die er een 2 maanden voor uit gaat trekken.'
Hier staat niet dat dit de beste manier is, maar alleen dat dit nou eenmaal de manier is waarop iedereen het blijkbaar doet. + de vakkenvuller heeft er zelf voor gekozen, weet wat er op dat moment aan de hand is en wat hem te wachten staat, dus je kunt inderdaad mensen en paarden wat dat betreft niet vergelijken (ook mijn fout) ;)

Dan kan ik me nog best goed vinden in de post van opisop_shop; voor paarden die al allerlei 'trucjes' geleerd hebben is Gert een goede oplossing, en toch denk ik dan.. wat is er dan in het begin bij de eigenaar fout gegaan? Waarom heeft het paard de kans gekregen om die zichzelf die trucjes aan te leren? Ik denk dat je het beleren duidelijk en consequent kan gebeuren maar tegelijkertijd ook leuk voor het paard kan zijn zodat deze helemaal de behoefte niet heeft om die 'trucjes' te verzinnen... dus ik vind het gewoon jammer dat Gert nou eenmaal 'nodig' is om de problemen die anderen hebben veroorzaakt op te lossen, en ik ben blij dat ik zijn baan niet heb :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:07

OPisop: Die van mij is er zadelmak gemaakt (schimmel aan het begin van het topic). Paard was bijzonder eenkennig en extreem op 1 persoon gefixeerd (op mij). Als een vreemde op hem af liep (hoefsmid/dierenarts/etc) rende hij zonder pardon weg. Alleen ik kon hem uit de stal halen en binnen en buiten zetten. Aangezien hij ook niet zo heel lief was met zadelmak maken is hij naar Gert gegaan. Moet erbij zeggen dit paard was eenkennig en niet bang, maar hondsbrutaal erbij. Hele lastige combinatie.

Hij kwam op stal bij Gert en vanaf het eerste begin was het voor Challenge duidelijk dat hij nu niet de baas was en weg kon rennen. Na 2 weken bij Gert heb ik een compleet ander paard terug gekregen. Een lief aanhankelijk paard waar nu zelfs vreemde mensen op konden rijden. Hij blijft apart, maar is nu wel verkocht naar een meisje van 15 wat haar eerste paard kreeg. Dit gaat super. Zij is heel rustig en geduldig en snapt dat Chal gewoon anders is dan anderen. Maar dit paard had een hele duidelijke en consequente les nodig en heeft die gekregen.

Ik zeg niet dat dit mij niet was gelukt, echter heb ik een behoorlijke knie blessure en kan ik niet meer zelf paarden zadelmak maken. Dit paard vertrouwde ik niet toe aan een of andere heikneuter. Door zijn karakter, maar ook zijn gigantische kwaliteit als springpaard. Dit was een bijzonder paard in alle opzichten en het moest gewoon goed gaan.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:35

Ik heb ook al eerder aangegeven dat ik een paard rijd dat door Gert is ingereden. Geen probleem paard overigens, maar de eigenaren kenden Gert. Ze hebben wel hun andere paarden ingereden, maar door gezondheidsproblemen eigenaar, wilden ze niet de gok wagen eerst zelf te proberen, en pas bij problemen dit paard toch weg te moeten brengen..

Dit is een half jaar geleden, en ik heb er net 4 keer opgezeten (wederom wegens gezondheidsproblemen eigenaar..) Heb nog nooit op een paard met zulke heerlijke gangen gereden, en vooral: die zo graag voor je wil werken, mét je wil werken..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:48

Klimop schreef:
Dat een paard onder het zadel wel respect voor je kan hebben/krijgen terwijl hij dat aan de hand niet heeft, geloof ik echt niet in.

@Dees; hoe komt het dat iedereen denkt dat een paar maanden uittrekken voor het inrijden van een paard gelijk staat aan -> het paard geen leiderschap bieden ? :?
En jouw vergelijking van de filiaalmanager bij de supermarkt vind ik op zich best mooie bedacht, maar jij zegt inderdaad: 'Die krijgt ook slechts 1 x een duidelijk instructie hoor, daarna heeft ie het maar te snappen. Geen filiaalmanager die er een 2 maanden voor uit gaat trekken.'
Hier staat niet dat dit de beste manier is, maar alleen dat dit nou eenmaal de manier is waarop iedereen het blijkbaar doet. + de vakkenvuller heeft er zelf voor gekozen, weet wat er op dat moment aan de hand is en wat hem te wachten staat, dus je kunt inderdaad mensen en paarden wat dat betreft niet vergelijken (ook mijn fout) ;)

Dan kan ik me nog best goed vinden in de post van opisop_shop; voor paarden die al allerlei 'trucjes' geleerd hebben is Gert een goede oplossing, en toch denk ik dan.. wat is er dan in het begin bij de eigenaar fout gegaan? Waarom heeft het paard de kans gekregen om die zichzelf die trucjes aan te leren? Ik denk dat je het beleren duidelijk en consequent kan gebeuren maar tegelijkertijd ook leuk voor het paard kan zijn zodat deze helemaal de behoefte niet heeft om die 'trucjes' te verzinnen... dus ik vind het gewoon jammer dat Gert nou eenmaal 'nodig' is om de problemen die anderen hebben veroorzaakt op te lossen, en ik ben blij dat ik zijn baan niet heb :D

Iedereen, ook de mensen met ervaring waar het met het doorsnee paard wel gewoon goed gaat met beleren, komt een keer een paard tegen die een maatje te groot voor hem is. En dat is het alleen maar goed dat je iemand hebt waarvan je weet dat hij het op kan lossen. Maar weet je, van dat ene paard in de zoveel tijd kan Gert niet leven. De rest komt van mensen die zichzelf gruwelijk hebben overschat, of niet inzien dat het inrijden van paarden door een prof moet gebeuren, of het geld er niet voor (over) hebben om een prof te zoeken die het voor ze doet. En zo lang dit zo blijft, zolang mensen die het niet kunnen gaan roepen: we gaan het eerst proberen, en als het niet lukt geven we het uit handen, heeft Gert werk en inkomsten.

Dat een paard onder het zadel wel gewoon kan functioneren, en vanaf de grond niet, dat is zeer zeker waar. Ik ben ze tegengekomen hoor, onder het zadel niets aan de hand, maar ga er niet naast lopen, want dan is dat een garantie voor een enkeltje ziekenhuis. Is er dan bij het beleren wat mis gegaan? Jazeker. Niet iedereen heeft de kennis, het geduld en de middelen om er een half jaar grondwerk door een prof tegenaan te gooien. Menig paard wordt tot zijn derde in de opfok gegooid, komt sporadisch in aanraking met mensen, wordt op zijn derde uit de kudde geplukt en moet aan het werk. Ga er maar aanstaan. Idd, ik zou het werk van Gert niet willen hebben. Zo zou ik meer banen niet willen hebben. Maar gelukkig zijn er mensen die het wel doen, die er goed in zijn en vooral, die er lol in hebben zodat ze het blijven doen. More power to them!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:52

Amaryllis schreef:
Dat je het liever anders ziet is 1 ding, maar om dan op basis van korte filmpjes zo te oordelen is kortzichtig!!
Hoe zou jij het zelf aanpakken met een probleempaard dan? Als je het toch zo goed weet?

Amaryllis schreef:
Het is niet de eerste keer dat ik jou in een topic zie reageren waarbij je gelijk een knuppel in het hoenderhok gooit. Niet reageren op anderen of iets, nee BAM dit is mijn mening en deal with it. Dus discussieren hoef je het inderdaad niet te noemen nee.
Je hoeft het niet altijd met anderen eens te zijn, maar dat toontje wat je in je laatste zin aanslaat vind ik echt lager dan laag.. :n

Het dikgedrukte, ja als iemand al zoiets zegt dan heb ik al zoiets van : Als je het niet normaal kan zeggen dan hoef ik niet eens met zo iemand in discussie te gaan ;)
Dus als je al wilt dat ik naar mezelf kijk ,zou ik dat zelf ook even doen.
Aangezien mijn ''lage '' reactie na aanleiding van jou opmerking was
En deal with it. Ja ;) ,want ik houd er niet van als een mening word opgedrongen dus ik zet mijn mening neer en je kan praten wat je wilt ,maar als ik het er niet mee eens ben is het gewoon klaar.Punt := Als we allemaal dezelfde mening hebben word het ook een beetje saai toch ;)

Pauline schreef:
Op het paard bereik je soms meer dan er naast.
Er zijn gewoon veel mensen enorm doorgeslagen in het grondknuffelen met als gevolg levensgevaarlijke paarden. Daarnaast zijn ook veel mensen báng als een paard zich zo misdraagt. Deze man die gaat niet met veertig hulplijnen aan het werk maar doet eerst aan positie Bepaling en dat kan en gaat heel snel. Kijk eens in een wei hoe dat gaat.
Wat hij in feite doet, denk ik is zeggen tegen een paard: "hoi ik ben Gert, ik ben de baas. Daar hoef jij niet aan te twijfelen, vertrouw op mij. We gaan.
Bang zijn mag, maar is en niet nodig, en niet wat ik als leider wil. "

Conformeert een paard zich daaraan, dan is er niets aan de hand, zie je een korte schrikreactie en daarna ontspanning.
Maar...een paard dat geleerd heeft dat hij met klooien en rennen, bokken en ellende zijn zin krijgt, overheerst, die gaat eens kijken wat dit voor snuiter is op zijn rug? Dat levert heftigere beelden op maar dan nog wordt ook dat paard beloont met ontspanning. En dát geeft vertrouwen en duidelijkheid.
Gert heeft die capaciteit om dat zo te doen en daarom is hij zo succesvol. Er is werkelijk niets zieligs aan.

Op zich als je het zo zegt is het inderdaad erg duidelijk.
Ik twijfel een beetje. In mijn ogen als ik het zie vind ik het zeer ondiervriendelijk ,maar misschien kijk ik te menselijk.
Net als dat de meeste mensen (onder andere ik) paard liefst binnen hebben staan bij flinke stortbui met eventueel veel wind terwijl het paard het lekkerder vind dan in de zomer met 30 graden..

Toch zou ik dan alleen voor die optie kiezen als het echt echt echt echt niet anders kan ,want een normaal paard geloof ik nog steeds niet dat het daar goed voor is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:54

Definieer "normaal paard".
En hoe veel en hoe lang had je zelf willen aanklooien voordat het paard het stempel krijgt van "moeilijk paard"? En je hem uiteindelijk wegbrengt naar Gert, die harder in moet komen en meer door moet grijpen dan als je het paard meteen naar hem had toegebracht? Want dat is pas "sielugh"....

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:20

Je hoeft niet te praten of ik een penny ben hoor met ''sielugh'' ;)
Ik werk alleen liever meer op een andere manier dan hij. Dat is niet gelijk penny ,want als je goed gelezen had n.a.v een post van een bokker twijfelde ik toch meer aan hoe het voor de paarden is.
Nog steeds vind ik het ondiervriendelijk in mijn OGEN ,maar mischien dat het voor het paard inderdaad meer duidelijkheid geeft :j

Hoe ik normaal definieer? Een ''normaal'' paard ... Stel je hebt 10 paarden.
Bij de meeste (8 p) kan het stappenplan (Dekje,longeren,zadel , hoofstel ,hangen ga zo maar door) gewoon binnen een bepaalde tijd lopen en verder dan schrikreacties of een keer onzekerheid komt het niet.
Die 2 op de 10 zijn gewoon niet te beleren.. die doen (zoals ik in de filmpjes van Gert zag) echt alles om er maar onderuit te komen.
Dat noem ik niet normaal , welke gewoon met geen mogelijkheid of manier te beleren zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:22

Dus je gaat wel zelf eerst proberen? Dat stappenplan waar je het over hebt? Kom je echt niet verder dan "weerstand bij de eerste stappen"?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:33

Ik beleer liever niet zelf ;) dat laat ik liever over aan professionals. En dan kan je zeggen: Nou gert van den hof,maar nee zo iemand niet. Simpelweg om dat ik dat niet de manier vind.

Leg je laatste zin is uit? ;)
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 26-02-12 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:41

Als je niet zelf beleert, worden veel van je reacties en meningen duidelijk. Je kunt namelijk bij het beleren en inrijden hele onverwachtte reacties krijgen. Het probleem bij paarden is dat ze het boek niet hebben gelezen hoe ze zich moeten gedragen als ze eenmaal aan het werk gezet worden. Paarden waarvan je verwacht dat ze uit hun dank gaan, geven geen krimp, paarden waarvan je verwacht dat ze geen problemen maken, breken de tent af als je er eenmaal op gaat zitten. En zelfs dan gaat het in eerste instantie bij sommige paarden goed, en komen de bokacties later pas. Inrijden en doorrijden zijn twee dingen.

Als jij dus zegt dat je de eerste paar stappen bij het beleren van een paard als criterium gaat zien voor de classificering: "lastig" of "niet lastig", mis je meer dan de helft van de problemen die je bij het beleren tegen kunt komen.

Maar goed, blijf vooral veel lezen en blijf je onderbuikgevoel volgen. Al kan je gevoel ook tegen je gaan werken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:44

Cassidy schreef:
Als je niet zelf beleert, worden veel van je reacties en meningen duidelijk. Je kunt namelijk bij het beleren en inrijden hele onverwachtte reacties krijgen. Het probleem bij paarden is dat ze het boek niet hebben gelezen hoe ze zich moeten gedragen als ze eenmaal aan het werk gezet worden. Paarden waarvan je verwacht dat ze uit hun dank gaan, geven geen krimp, paarden waarvan je verwacht dat ze geen problemen maken, breken de tent af als je er eenmaal op gaat zitten. En zelfs dan gaat het in eerste instantie bij sommige paarden goed, en komen de bokacties later pas. Inrijden en doorrijden zijn twee dingen.

Als jij dus zegt dat je de eerste paar stappen bij het beleren van een paard als criterium gaat zien voor de classificering: "lastig" of "niet lastig", mis je meer dan de helft van de problemen die je bij het beleren tegen kunt komen.

Maar goed, blijf vooral veel lezen en blijf je onderbuikgevoel volgen. Al kan je gevoel ook tegen je gaan werken.

Kijk hier heb ik nou zo'n hekel aan :') ,eerst zo'n post waarin je alles gewoon normaal uitlegt.
Nou prima ,dan kijk ik ook naar mijn mening n.a.v de kennis die je dan weer erbij krijgt.
Je kan je mening ook veranderen ,maar dan net na zo'n uitleg even zo'n ''gemene' zin erachteraan.

Als je dat niet eens kan laten.. wat voegt het überhaupt toe aan de discussie behalve een hoop irritatie?
Niks nee.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:48

Dat ben ik wel eens met Elin. Ik lees wel dat ze gewoon heel eerlijk kijkt en dingen wíl leren, dat kan ik bijzonder waarderen iig :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:52

@ Elin. Mijn laatste opmerking werd getriggert door de knipoogsmilie in je bericht boven die van mij, na de vraag om meer uitleg. Als jij dat niet sarcarstisch hebt bedoelt, zou je in het vervolg wat zorgvuldiger met je smilies om kunnen gaan. Komen er ook geen sarcastische antwoorden van mijn kant.

Ik lees in de reactie daarboven dat jij een mening hebt, ik interpreteer die als boekenwijsheid, en ik zie geen bereidheid om die mening bij te stellen. Maar goed, daarin kan ik me vergissen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:06

Cassidy schreef:
@ Elin. Mijn laatste opmerking werd getriggert door de knipoogsmilie in je bericht boven die van mij, na de vraag om meer uitleg. Als jij dat niet sarcarstisch hebt bedoelt, zou je in het vervolg wat zorgvuldiger met je smilies om kunnen gaan. Komen er ook geen sarcastische antwoorden van mijn kant.

Ik lees in de reactie daarboven dat jij een mening hebt, ik interpreteer die als boekenwijsheid, en ik zie geen bereidheid om die mening bij te stellen. Maar goed, daarin kan ik me vergissen.

Ik snapte je zin niet. Van ''Kom je echt niet verder dan weerstand bij de eerste stappen'' (trouwens kwam ook niet echt vriendelijke over ,vandaar mijn vraag om uitleg) ;) is een normale smiley alleen ziet iedereen daar iets anders is.
Mijn mening is niet alleen boekenwijsheid ,maar ook wat ik gezien heb.
O.a hele verschillende manieren van beleren en hoe paarden daarop reageerden.

Citaat:
Nog steeds vind ik het ondiervriendelijk in mijn OGEN ,maar mischien dat het voor het paard inderdaad meer duidelijkheid geeft

O.a een zin van mij , mening al behoorlijk veranderd :+ Van ontzettend ''ruw'' en not done ,naar misschien voor sommige paarden wel beter :j

@Pauline
Dankjewel :) Na misschien kijk ik dan gewoon te menselijk (zie voorbeeld van veel wind+regen) ,maar zoiets is moeilijk uit te schakelen.
Als mensen het dan ook van de andere kant normaal brengen (beetje volwassen iig) en het zijn goede argumenten dan kan ik mijn mening best veranderen ,maar ik hoef niet de grond ingestampt te worden omdat iemand anders er gewoon anders over denkt en dit voor hem of haar de enige juiste mening is.

Ik blijf Gert twijfelgeval vinden ,mijn paard zou er niet heengaan ,maar ik denk dat het voor sommige paarden wel beter is als ze een lesje zwart/wit krijgen ,dus echt iedereen afraden daarheen te gaan zal ik niet doen :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:40

Gert is zelf de laatste die zegt dat zijn manier de enige juiste manier is.
Er zijn veel wegen die naar Rome leiden.

Met Gert ga je gewoon in een rechte streep. Dat heeft zo zijn voordelen. Iig voor het paard.
Blijf je de opvoeding/opleiding met een menselijke invalshoek bekijken, dan zul je dat echter nooit zien.

De beste les in hoe paarden dingen regelen en leren, is nog altijd door je paard in een voor hem vreemde groep te gooien.
Je paard zal binnen 5 minuten snappen hoe de hazen lopen in die groep. De groep reageert op de situatie, vertelt in een paar duidelijke klappen en piepen wie baas is en zodra de nieuweling zich conformeert aan de regels, is de rust hersteld. Duidelijk, consequent, misschien hard maar zonder meer eerlijk. Zó moet je hem als mens / baas ook behandelen, alleen zó word je 'alfa-paard'.

Dat je als mens je eigen paard niet daadwerkelijk in een voor hem vreemde groep durft te gooien, is best begrijpelijk maar het is je menselijke bril (en mogelijk je financiële situatie) die je daartoe belemmert. Dat heeft niets met je paard te maken :D

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:57

Ik heb alle filmpjes gekeken en het commentaar gelezen,
mijn mening is dat ik Gert een goede oplossing vind voor paarden die niet op een ''rustige'' manier te beleren zijn.
Mijn paard heb ik zelf ingereden en de rustige opbouw van het proces zoals ik die gehandhaaft heb, heeft voor haar erg goed gewerkt. Mijn paard was natuurlijk niet zo ''brutaal'' als de paarden van de filmpjes, dus ik snap dat er voor die paarden een andere aanpak gebruikt moet worden.
Mij lijkt Gert dus wel een geschikte oplossing voor paarden die lastiger zijn, of waarbij het tijdens het inrijden fout is gegaan door onkunde van de ruiter. Ik ben dus niet tegen zijn methode, zou er alleen mijn paard niet naartoe gebracht hebben omdat dat simpelweg niet nodig was en de manier niet bij haar pastte :)

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:54

Cassidy schreef:
Dat een paard onder het zadel wel gewoon kan functioneren, en vanaf de grond niet, dat is zeer zeker waar. Ik ben ze tegengekomen hoor, onder het zadel niets aan de hand, maar ga er niet naast lopen, want dan is dat een garantie voor een enkeltje ziekenhuis. Is er dan bij het beleren wat mis gegaan? Jazeker. Niet iedereen heeft de kennis, het geduld en de middelen om er een half jaar grondwerk door een prof tegenaan te gooien. Menig paard wordt tot zijn derde in de opfok gegooid, komt sporadisch in aanraking met mensen, wordt op zijn derde uit de kudde geplukt en moet aan het werk. Ga er maar aanstaan. Idd, ik zou het werk van Gert niet willen hebben. Zo zou ik meer banen niet willen hebben. Maar gelukkig zijn er mensen die het wel doen, die er goed in zijn en vooral, die er lol in hebben zodat ze het blijven doen. More power to them!

Ik blijf nog steeds erbij dat een paard die geen respect voor je heeft vanaf de grond, ook geen respect voor je kan hebben als je erop zit..... en dat is ook iets heel anders dan wat jij hierboven noemt. Jij hebt het namelijk over 'normaal kunnen functioneren', en het kan inderdaad zo zijn dat een paard wel luistert als je erop zit en niet als je ernaast loopt, maar dit is dan imo niet een kwestie van respect... er zijn ook genoeg paarden die braaf zijn ohz omdat ze bang zijn anders een klap met de zweep oid te krijgen (en dat kan ik toch geen respect voor de ruiter noemen).
Maar dan is er inderdaad, zoals jij ook beaamt, iets mis gegaan bij het grondwerk en zijn mensen er veel te snel opgestapt terwijl het paard nog geen reden had dit te accepteren.

Ik ben het voor een deel ook wel met Elin_ eens (die sommige dingen misschien iets subtieler weet te brengen dan ik :+ ) behalve dat ze het heeft over zogenaamd 'normale'/brave paarden en paarden die 'niet (normaal) te beleren zijn', want volgens mij zijn de reacties van de paarden uit de laatste groep 99 van de 100 keer op een logische manier uit te leggen, maar heeft de trainer geen zin om te kijken naar 'waarom' het paard dit doet en om er iets meer tijd in te stoppen... imo worden paarden te snel als 'brutaal' beschreven terwijl er gewoon fouten zijn in de opvoeding/grondwerk en is dit probleem niet door het paard zelf veroorzaakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:00

Een paard dat aan de hand je ruimte niet respecteerd, over je heenwalst, loopt te happen en te steigeren heeft geen respect voor je.

En als we nu gaan discussieren hoe je dat respect verkrijgt, of dat is via psychologische methodes of door fysiek in te komen, dan gaan we een kant uit waar dit topic niet voor is bedoeld. Want ook met grondwerk en de zogenaamde zachte methodes zul je de intensiteit van je aanwijzing moeten verhogen, tot je eventueel fysiek in moet komen. Hoeft maar een keer, dan weet het paard precies waar het aan toe is.

A horse knows exactly what happens, before what happens happens.

Dus als jij een keer door moet gaan tot een fase 4 of hoger om door te dringen, is het paard meteen angstig, is hij bang ipv respectvol?