Abacab schreef:Ik sta er veel neutraler in, ik ben niet voor of tegen. Ik geloof best dat het een methode is die je niet op ieder paard kunt toepassen en waarbij je heel goed moet weten wat je aan het doen bent. Daarbij is het ook niet makkelijk een trainer te vinden die echt weet waar het in het LDR rijden om draait. Want ik denk dat er heel veel krullendraaiers rondlopen die roepen dat ze LDR trainen maar er geen hout van snappen.
Ik vind het triest dat en dan maar steeds voorbeelden worden aangehaald van dierenkwellerij die niets met LDR-trainen te maken hebben, zoals de posts van Marliez over die arme Hackney's. Zulke beelden verzieken iedere discussie omdat ze de aandacht onnodig afleiden en de bedoeling hebben stemming te maken. Ik loop al lang genoeg mee om te weten dat dierenkwellerij overal voorkomt en van alle tijden is, zodra er geld wordt verdiend over de ruggen van paarden. Ik heb meer dan 30 jaar terug vaak genoeg bloed van de S&T bitten af moeten poetsen, toen haalde niemand het in zijn hoofd de neus achter de LL te rijden, ook niet in de training, toen had nog niemand van LDR gehoord. Toen was iedereen nog in de ban van Klimke op Dux en Neckermann op Mariano.
Wat ik ermee wil aangeven dat er toen 'klassiek' gereden werd [zo heette dat] en dat er ook al rotte appels te vinden waren. Datzelfde geldt voor het LDR rijden, daar zitten ook genoeg rotte appels tussen. Maar daar kun je een methode niet op afkammen.
Als ik Carl Hester zie rijden dan is hij voor mij een fijn voorbeeld van hoe het LDR rijden behoort te zijn. Ook na al jouw argumenten dat het biomechanisch onmogelijk is voor een paard zie ik in Carl Hester het bewijs dat het wél kan. En dan kan ik niet anders dan concluderen dan dat het LDR voor sommige paarden en ruiters wel delijk heel veel goeds kan doen. En daarom krijgt LDR rijden van mij het voordeel van de twijfel, met de mededeling, ga er thuis niet mee experimenteren.
Ik kan het mis hebben maar ik heb jullie nog geen kritiek zien geven op het rijden van Hester. Misschien is het leuk om zijn kur er bij te nemen waarbij te tegenstanders van het LDR rijden aan kunnen geven waar'm de schoen wringt. Waar gaat het paard technisch niet correct in jullie optiek en hoe moet het dan wel.
Ik heb je video van Ellen Langehaneberg bekeken maar ik heb nooit begrepen waarom dat wel goed is en Hester niet. Ik vind het beiden erg prettig om naar te kijken waarbij ik Hester's paard net wat beter in balans en correter in tact vind gaan.
Carl Hester? Ja, prachtig antwoord of liever gezegd een heel "veilig" antwoord. Carl Hester blijft vooral bij zijn "leest" als klassiek gevormd ruiter ipv het de rug toe te keren zoals de Nederlandse top. Daarom ziet het er bij C.H. ook zo harmonieus en met veel lichtheid uit en niet afgedwongen, dit in tegenstelling tot de Nederlandse combinaties.
Als iedereen in Nederland LDR zou rijden zoals Carl Hester dat doet, dan zouden niet iedere keer steeds dit soort discussies oplaaien. Dus ja, mooi streven, maar gebeurt in Nederland niet als men het hier over LDR heeft.
Hier rijdt men Diep en Rond, A-kader en B-kader en jij wellicht ook.
En als men het niet kan onderbouwen waarom men deze trainingwijze van Sjef verdedigt, wordt er allereerst gezegd "oh, maar ik rijd zelf zo niet" en vervolgens wijst men naar de rotte appels die er ook in de klassiekle dressuur zijn.