Omdat we streven naar een evenwijdige gang had ik dus liever een dragend correct paard ter vergelijking gezien.
De ruiter op deze foto doet het verder ook helemaal volgens het boekje.
Dit had ook bij draagkracht de perfecte voorbeeldfoto geweest van hoe het hoort.
Dat ben ik absoluut met je eens
Hoe ver het paard in training is kan ik niet over oordelen maar ook in de topsport op tv zijn de meeste uitgestrekte draffen stuwend zodat de ruiter het voorbeen meer kan laten liften.. Dat vind ik voor de basissporters.. Wij dus.. Of ik.. Om het netjes te zeggen geen goed voorbeeld. Als wij zo'n draf laten zien krijgen we het commentaar dat dit niet in de basissport getoond hoort te worden. In de M² wordt je zelfs afgestraft op je middendraf als hij (duidelijk) stuwend gereden wordt.. Voor de schimmel van de foto zal het in beweging nauwelijks zichtbaar zijn. Maar toch vind ik naarmate er hoger gereden wordt er meer spektakel ge-eist wordt en de beweging van het voorbeen verbeterd wordt maar de beweging van het achterbeen verslechterd.. Dat is gewoon erg jammer.
Misschien is het zo duidelijker waarom het daarom voor mij geen perfect voorbeeld is/kan zijn. Buiten dat, is het een prachtplaat.

pien_2010 schreef:S_en_Z schreef:Het paard mag op de foto dan niet stuwend zijn in de achterhand.
(dus niet zoals op deze foto: )
http://www.basisrijkunst.nl/middendraf2.jpg
Op deze foto is het paard bergop, de rug is hoog MAAR de achterbenen zijn sneller dan de voorbenen. Dit is een gestuwde middendraf, geen gedragen.
Hier wil ik graag op reageren want ik vind dit er namelijk wel fijn uit zien. Het paard stuwt wel, maar dat komt omdat het nog volop in opleiding is. Maw.: het gewicht is nog niet op het achterbeen, dus dragend.
Wat de ruiter hier heel goed doet, is het paard zijn frame laten verlengen, zónder voor op de handrem te staan. Als gevolg daarvan kan het achterbeen ook naar voren komen.
Eerst stuwkracht opwekken om dat later vervolgens om te zetten in draagkracht. Dus ik kijk hier iets anders tegen aan.
)