Valse knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:26

Ik had de foto geplaatst ook omdat het hele plaatje verder correct is op de stuwbeweginh na. Paarden die stuwen gebruiken hun rugspier op een net iets andere manier dan wanneer een paard draagt, bij een paard die meer op de achterhand komt wordt de gang groter ipv sneller en deint de rug dus ook al snel meer. En daar wordt op de momentopnames niet altijd even goed naar gekeken.

Omdat we streven naar een evenwijdige gang had ik dus liever een dragend correct paard ter vergelijking gezien.

De ruiter op deze foto doet het verder ook helemaal volgens het boekje.
Dit had ook bij draagkracht de perfecte voorbeeldfoto geweest van hoe het hoort.

Dat ben ik absoluut met je eens

Hoe ver het paard in training is kan ik niet over oordelen maar ook in de topsport op tv zijn de meeste uitgestrekte draffen stuwend zodat de ruiter het voorbeen meer kan laten liften.. Dat vind ik voor de basissporters.. Wij dus.. Of ik.. Om het netjes te zeggen geen goed voorbeeld. Als wij zo'n draf laten zien krijgen we het commentaar dat dit niet in de basissport getoond hoort te worden. In de M² wordt je zelfs afgestraft op je middendraf als hij (duidelijk) stuwend gereden wordt.. Voor de schimmel van de foto zal het in beweging nauwelijks zichtbaar zijn. Maar toch vind ik naarmate er hoger gereden wordt er meer spektakel ge-eist wordt en de beweging van het voorbeen verbeterd wordt maar de beweging van het achterbeen verslechterd.. Dat is gewoon erg jammer.

Misschien is het zo duidelijker waarom het daarom voor mij geen perfect voorbeeld is/kan zijn. Buiten dat, is het een prachtplaat. :j

pien_2010 schreef:
S_en_Z schreef:
Het paard mag op de foto dan niet stuwend zijn in de achterhand.
(dus niet zoals op deze foto: )
http://www.basisrijkunst.nl/middendraf2.jpg
Op deze foto is het paard bergop, de rug is hoog MAAR de achterbenen zijn sneller dan de voorbenen. Dit is een gestuwde middendraf, geen gedragen.

Hier wil ik graag op reageren want ik vind dit er namelijk wel fijn uit zien. Het paard stuwt wel, maar dat komt omdat het nog volop in opleiding is. Maw.: het gewicht is nog niet op het achterbeen, dus dragend.
Wat de ruiter hier heel goed doet, is het paard zijn frame laten verlengen, zónder voor op de handrem te staan. Als gevolg daarvan kan het achterbeen ook naar voren komen.
Eerst stuwkracht opwekken om dat later vervolgens om te zetten in draagkracht. Dus ik kijk hier iets anders tegen aan.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-01-12 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Agossie

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:32

Grrr! Ik zie de eerste foto niet(meer)! Wat is dat?? Hoe kan dat??

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:42

Van jouw vorige post Agossie? Ik zie hem wel.. :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:43

Ik heb 2 foto's geplaatst, zie jij ze allebei? Wat apart, ik niet...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:54

Van die hengst toch? 1 foto, volgens mij in Piaffe.. op de 2e halsstrekken :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:56

Ja, die piaffe foto zie ik niet meer. Halsstrekken nog wel.

Het mooie van de piaffe foto, al loopt hij dan misschien iets stuwend, hij loopt aan de teugel, nageeflijk, maar wel met zijn neus er enorm uit. Niet achter de teugel, zoals zo velen hier graag zien. (ik dus niet, ik zie dit liever)

(ik ben stiekem een beetje fan van Hugin... := )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:09

[quote="S_en_Z"]

http://www.basisrijkunst.nl/middendraf2.jpg

Ik had de foto geplaatst ook omdat het hele plaatje verder correct is op de stuwbeweginh na. Paarden die stuwen gebruiken hun rugspier op een net iets andere manier dan wanneer een paard draagt, bij een paard die meer op de achterhand komt wordt de gang groter ipv sneller en deint de rug dus ook al snel meer. En daar wordt op de momentopnames niet altijd even goed naar gekeken.

Omdat we streven naar een evenwijdige gang had ik dus liever een dragend correct paard ter vergelijking gezien.

De ruiter op deze foto doet het verder ook helemaal volgens het boekje.
Dit had ook bij draagkracht de perfecte voorbeeldfoto geweest van hoe het hoort.

Dat ben ik absoluut met je eens

Hoe ver het paard in training is kan ik niet over oordelen maar ook in de topsport op tv zijn de meeste uitgestrekte draffen stuwend zodat de ruiter het voorbeen meer kan laten liften.. Dat vind ik voor de basissporters.. Wij dus.. Of ik.. Om het netjes te zeggen geen goed voorbeeld. Als wij zo'n draf laten zien krijgen we het commentaar dat dit niet in de basissport getoond hoort te worden. In de M² wordt je zelfs afgestraft op je middendraf als hij (duidelijk) stuwend gereden wordt.. Voor de schimmel van de foto zal het in beweging nauwelijks zichtbaar zijn. Maar toch vind ik naarmate er hoger gereden wordt er meer spektakel ge-eist wordt en de beweging van het voorbeen verbeterd wordt maar de beweging van het achterbeen verslechterd.. Dat is gewoon erg jammer.

Misschien is het zo duidelijker waarom het daarom voor mij geen perfect voorbeeld is/kan zijn. Buiten dat, is het een prachtplaat. :j [quote="S_en_Z"]

Fijn je uitleg S_enZ. Perfectie is het eind resultaat waar we naar streven en inderdaad dit is niet perfect dat ben ik met je eens maar wel fijn en eerlijk gereden. Ik vind dat je nu ruiter en paard met je uitleg meer de waardering geeft die ze verdienen. Ik zou al blij zijn als wij allen in NL zo zouden kunnen rijden. Zou een hoop paardenleed schelen. Ik deel je opvatting en je spijt over het spektakel rijden in de top ten koste van de beweging van het achterbeen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:11

Met quoten is iets mis gegaan in vorige post. Sorry

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:13

Agossie schreef:
Ja, die piaffe foto zie ik niet meer. Halsstrekken nog wel.

Het mooie van de piaffe foto, al loopt hij dan misschien iets stuwend, hij loopt aan de teugel, nageeflijk, maar wel met zijn neus er enorm uit. Niet achter de teugel, zoals zo velen hier graag zien. (ik dus niet, ik zie dit liever)

(ik ben stiekem een beetje fan van Hugin... := )

Alletwee de foto's zijn zichtbaar.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:45

Okay, ik zie dus net een foto van Edward Gal staan in de IDS van JA waar hij een hele nette proef neerzette met Sisther de Jeu. Op de foto heeft Edward de stang los. Helemaal los. De stangteugels hangen in een losse boog. En dan in GP 79,875% halen. Op een trens.

_/-\o_

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:23

Daarom zeg ik ook, Ed KAN ook heel kundig met zijn handen omgaan..

Maarja.. je vind hier vooral de plaatjes waar het meest op aangemerkt kan worden he ;)

(alhoewel helemaal LOS ook niet de bedoeling is := )

nadechefaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:32

nicky_rilana schreef:
Afbeelding
echt heel erg valse knik

oo verschrikkelijk!:(

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:38

Kom ik even binnenvallen. :Y)

Jarko Dun zei heel mooi bij een rondje educatie van de KNHS dat je eigenlijk als het ware een passer langs de halslijn moet kunnen halen. Als er een 'valse knik' is, is de lijn dus niet overal hetzelfde gebogen. Maar als je de passer erlangs kunt halen, is de hals op elke plek evenveel gebogen. (hoop dat ik dat zo een beetje duidelijk zeg)

Verder kun je naar mijn idee heel veel zien aan de bespiering. Vooral vlak voor de schoft zie je vaak kuiltjes, die bij een goed gereden paard daar eigenlijk niet horen te zitten (let wel: ligt ook een beetje aan de bouw van het paard).

Verder denk ik soms de ruiter weg. Als ik een foto zie, en ik denk de ruiter weg, kijk ik of het paard zonder ruiter zo door zou lopen. Of zou hij helemaal op de voorhand vallen of iets dergelijks?
Voor mij werkt dat heel goed, om te zien of een paard op eigen benen loopt (en geen 'valse knik' heeft).
Maar misschien werkt dit alleen maar voor mij en niet voor anderen!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 12:57

Sorry, maar Jarco Dun heeft mij onomwonden bij mijn vorige paard verteld dat ik hem maar naar de slacht moest doen, dat het een waardeloos paard was, terwijl hij wist waar ik mee kwam (artrose) en geholpen wilde worden met wat gemakkelijker rijden voor haar. Ik ben daar jankend weggegaan en heb mijn paard NIET naar de slacht gedaan, maar we zijn lekker wedstrijdjes gaan rijden en met veel plezier! Ik heb haar nog een jaar of 7 gehad na zijn "advies". Van mij heeft hij afgedaan.

Ik vind ook die uitleg van de passer totaal niet kloppen. Maar ja, wie ben ik.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:01

Wat vervelend dat je geen goede ervaringen met hem hebt! Ik ken hem verder niet hoor.

Maar zou je uit kunnen leggen waarom je de uitleg van de passer niet vindt kloppen? Misschien ligt het wel aan mijn uitleg.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:14

Waarschijnlijk vindt S_en_Z de uitleg van de passer niet kloppen omdat:
hals niet over de hele lengte rondgebogen moet zijn, het punt juist achter de oren moet altijd hoger liggen dan de rest, en de neus moet daarbij altijd op en voor de loodlijn zitten, nooit erachter, als de hals over de hele lijn rondgebogen is op dezelfde graad, kan de neus nooit op of voor de loodlijn zitten.

Ik heb 1 hele goede ervaring en 1 hele slechte ervaring met JD gehad, zelfde paard, zelfde sessie, hij kreeg mijn merrie die over de kop was gegaan met spelen in vrijheid volledig los in de rug en hals, was super, maar vond dat ik haar rond en diep moest rijden,dat was dus niet super.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:15

Nee, het ligt niet aan je uitleg, maar niet alle paarden lopen netjes nageeflijk in een mooi boogje. Wat ik begrijp van zijn uitleg is dat hij vindt dat een paard dat niet in die "passer" circel past met zijn hals, niet nageeflijk is of een valse knik heeft. Daar ben ik het niet mee eens. Het ligt ook nog eens aan het niveau wat de combinatie heeft.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:17

freeride schreef:
Waarschijnlijk vindt S_en_Z de uitleg van de passer niet kloppen omdat

Agossie... We staan wel op de zelfde stal, maar we lijken niet zo heel veel op elkaar hoor... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:12

Het zou wel makkelijk zijn als alle paarden in die passer pasten, ook voor de jury's!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:13

hahaha, dat krijg je ervan als je tussendoor even een broodje maakt, hahaha, eerst eten dan denken dan typen.....ik mis een stukje structuur vandaag :) sorry agossie sorry S_en_Z, sorry wereld!!!!!!!!!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:55

Toch ligt het volgens mij wel aan mijn uitleg :P
Hij bedoelde dus niet dat de hals zo rond was, maar als er een knik in zit, kun je de passer er niet langshalen. De nek moet alsnog het hoogste punt zijn, en dat kan ook. De bovenlijn moet alleen gelijk gebogen zijn.
Ik zal even wat foto's gebruiken. Naar mijn idee kun je hier dus de passer wel langs de bovenlijn halen:
Afbeelding

Maar hier zie je dat de bovenlijn niet gelijk gebogen is, de 'valse knik'. Je kunt de passer er niet langs halen.
Afbeelding

(foto's van mezelf. Ik streef dus naar het gebruik van de bovenlijn, en dus de vloeiende lijn. Maar dat valt niet mee met een paard dat eerder met een valse knik gereden is)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:04

ik kom later even reageren :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:05

Eerlijk gezegd vind ik de 2e foto niet een valse knik lijken... Neusje mag er iets meer uit, maar daar is echt alles mee gezegd. Vind dat een heel fijn plaatje!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:05

S_en_Z schreef:
ik kom later even reageren :)

Is goed, Agossie.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:06

_O-