is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:38

Ik heb zeer veel met slof gereden en het is de enige hulpteugel die ik gebruik zowel aan de longe als onder het zadel. Mits goed gebruikt is het een hele fijne teugel. Helaas wordt het vaak voor verkeerde doeleinden gebruikt en door onervaren ruiters.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:39

Als je je paard niet kan laten nageven, kan je dat ook niet met slofteugel. Hoe leer je meer over het karakter van het paard door hem met slofteugel te rijden, daar ben ik erg benieuwd naar :D

Niet elke ervaring is daadwerkelijk nuttig. Als jij elke keer rijd op een manier die niet bijdraagt, dan versterk je alleen maar je eigen patroon in op die manier rijden. Kost alleen maar meer moeite later om het weer af te leren.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:40

danku :D
verder hoef je niet te zuchten, het was niet aanvallend bedoelt.

alle kennis is de moeite van het hebben waard.
maar niet ten koste van paarden.
in je eigen kunde verder komen betekent ook verdiepen en misschien tot de conclusie komen dat een slof niet de oplossing is.
persoonlijk het ik liever niet dat het goed mis gaat, hoeveel je daar ook van kan leren.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:40

Hoi, mijn vriendin zit naast me. Zij heeft van alles (opnieuw) zadelmak gemaakt, waaronder (goedgekeurde) hengsten. Wat zij ziet bij beroeps is, dat zolang ruiter en paard min of meer 'normaal' zijn, dat alle extra toeters en bellen alleen maar onhandig zijn en in de weg zitten. Haar persoonlijke mening is dat iemand die echt kan rijden, dat niet hoeft te bewijzen met veel of dure spullen. Hoe simpeler, hoe eerlijker, hoe echter en dus uiteindelijk hoe verder. Zij vindt dat je je eigen tekortkomingen laat zien door zulke hulpmiddelen permanent te gebruiken.

minikatje

Re: is hier iemand NIET ANITI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:41

ik mag je vriendin wel :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:43

Stel je voor dat je moet gaan toegeven dat je eigen zit veroorzaakt dat je paard zijn hoofd omhoog doet, of je gebrek aan gevoel of je timing of.... :D

Dan kan je gaan leren om dat te verbeteren en daadwerkelijk leren rijden *\o/*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:43

sanne83 schreef:
Als je je paard niet kan laten nageven, kan je dat ook niet met slofteugel. Hoe leer je meer over het karakter van het paard door hem met slofteugel te rijden, daar ben ik erg benieuwd naar :D

Niet elke ervaring is daadwerkelijk nuttig. Als jij elke keer rijd op een manier die niet bijdraagt, dan versterk je alleen maar je eigen patroon in op die manier rijden. Kost alleen maar meer moeite later om het weer af te leren.

een slof teugel is om het paard te begrenzen, dus kan je wel degelijk helpen met het laten nageven van een paard als dit je zonder slofje nog niet lukt :)
bij alles wat je doet kun je leren over het karakter van je paard :D
of je hem nou poetst, laat grazen aan de hand, uren bij hem in de wei zit, rijd zonder of met hulpmiddelen :)
een slof kan zeker een bijdrage leveren aan je manier van trainen en iemand die met slofje traint op de goede manier kan hem ook zo weer weg leggen :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:44

MiniMouse schreef:
Hoi, mijn vriendin zit naast me. Zij heeft van alles (opnieuw) zadelmak gemaakt, waaronder (goedgekeurde) hengsten. Wat zij ziet bij beroeps is, dat zolang ruiter en paard min of meer 'normaal' zijn, dat alle extra toeters en bellen alleen maar onhandig zijn en in de weg zitten. Haar persoonlijke mening is dat iemand die echt kan rijden, dat niet hoeft te bewijzen met veel of dure spullen. Hoe simpeler, hoe eerlijker, hoe echter en dus uiteindelijk hoe verder. Zij vindt dat je je eigen tekortkomingen laat zien door zulke hulpmiddelen permanent te gebruiken.

als je hulpmiddelen permanent gebruikt is het natuurlijk geen hulpmiddel meer :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:46

misschien leert de ruiter er rijtechnisch niks van, maar je kunt er het paard wel iets mee leren, zoals ik al in eerdere posts schreef..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:47

schoentje schreef:
misschien leert de ruiter er rijtechnisch niks van, maar je kunt er het paard wel iets mee leren, zoals ik al in eerdere posts schreef..

dat sowieso :))

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:51

Ik bedoel natuurlijk in vergelijking met rijden zonder hulpteugel ;)
Met slofteugel rijden ontneemt het paard een belangrijke reactie mogelijkheid (namelijk hoofd omhoog doen). Waarom zou je die perfecte feedback van je paard willen begrenzen?

Als je paard de begrenzende teugelhulp niet snapt, dan moet je hem die aanleren. Als je niet weet hoe dat moet, dan neem je daar les in. Als de lesgever het ook niet weet, dan neem je een andere lesgever.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:55

sanne83 schreef:
Met slofteugel rijden ontneemt het paard een belangrijke reactie mogelijkheid (namelijk hoofd omhoog doen). Waarom zou je die perfecte feedback van je paard willen begrenzen?

Als je paard de begrenzende teugelhulp niet snapt, dan moet je hem die aanleren. Als je niet weet hoe dat moet, dan neem je daar les in. Als de lesgever het ook niet weet, dan neem je een andere lesgever.

oh daar zijn genoeg redenen voor te bedenken!!
1. eigen veiligheid :)
2. je mist de ontspanning als het paard zijn hoofd omhoog doet...
etc etc etc

makkelijk gezegd, maar sommige paarden zijn niet zo makkelijk al dat jij nu beweert ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:55

schoentje schreef:

Het paard geeft altijd aan wat hij wel of niet kan.
Dat kan je rijtechnisch oplossen of je kan er een slof aanhangen, het negeren en er doorheen rijden.
Je paard moet dus onder dwang gaan lopen en raakt het vertrouwen kwijt in de ruiter omdat zijn gevoelens genegeerd worden.
Zo rijd je dus ook heel makkelijk je paard kapot!

Je kan elk lichamelijk en geestelijk gezond paard ontspannen rijden.
Mits het paard geen nare ervaring heeft gehad daarvoor waardoor hij nageeflijkheid met pijn refereert.
Mensen nemen simpelweg de tijd niet of zijn rijtechnisch gewoon niet in staat.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 16-12-11 17:57, in het totaal 2 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:56

Een slofteugel , vind ik een fijne hulpteugel om af toe te gaan gebruiken ,omdat je zelf kan instellen. hoe je de slof kunt gaan gebruiken, :)
De slofteugel word door veel mensen misbruikt, door meer op de slof te gaan rijden, in plaats van op je normaale teugel.
En daarbij hangt de slof bij de meetste ruiters te strak :(:) . bij mij hangt de slof als ik hem gebruik er in een boogje bij,
Ik bevestig de slof niet tussen de voorbenen door, maar aan de zijkant, stel dat je er een keer af valt. en je paard staat in de slofteugel. daar moet ik echt niet aandenken wat er dan gaat gebeuren, ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:00

MiniMouse schreef:
schoentje schreef:

Het paard geeft altijd aan wat hij wel of niet kan.
Dat kan je rijtechnisch oplossen of je kan er een slof aanhangen, het negeren en er doorheen rijden.
Je paard moet dus onder dwang gaan lopen en raakt het vertrouwen kwijt in de ruiter omdat zijn gevoelens genegeerd worden.
Zo rijd je dus ook heel makkelijk je paard kapot!

Je kan elk lichamelijk en geestelijk gezond paard ontspannen rijden.
Mits het paard geen nare ervaring heeft gehad daarvoor waardoor hij nageeflijkheid met pijn refereert.
Mensen nemen simpelweg de tijd niet of zijn rijtechnisch gewoon niet in staat.

sorry, maar hier ben ik het dus echt niet mee eens :)
ik heb genoeg tijd voor de mijne genomen om het hem aan te leren (4 jaar of zo?)
en ik heb genoeg paarden nagevelijk gereden :)
maar ik kreeg het niet voor elkaar hem te laten ontspannen :n
en mij lukte het niet, mijn instrcuteurs lukte het niet :n
(en ik heb heel veel instructeurs gehad)
uiteindelijk het slofje er maar eens bij gepakt...
en nu kan hij wel ontspannen :)
en... mijn paard is lichamelijk kerngezond...
geestelijk twijfel ik nog steeds aan :') _O-

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:08

M_D_H schreef:
sanne83 schreef:

oh daar zijn genoeg redenen voor te bedenken!!
1. eigen veiligheid :)
2. je mist de ontspanning als het paard zijn hoofd omhoog doet...
etc etc etc

makkelijk gezegd, maar sommige paarden zijn niet zo makkelijk al dat jij nu beweert ;)

jawel hoor. Elk paard reageert heel simpel op druk geven en kan binnen seconden de eerste beginselen leren. Het is aan jou om eerst aan te leren hoe je je paard dat aanleert en het is aan jou om langzaam genoeg te gaan voor je paard, zodat hij je blijft begrijpen.
Vandaar mijn eerste reactie; als je "gewoon wilt rijden en niet nadenken", dan is een slof prima. Hoef je niets te leren, niet te hameren op je zit, niet je aan het tempo van het paard aan te passen :)

Als je je niet veilig voelt op een paard zonder slof, dan is er al helemaal iets mis. Ten eerste is dan waarschijnlijk het paard nog niet ver genoeg opgeleid (je verwacht immers al dat het paard niet gaat luisteren). ten tweede gaat angstigheid niet weg door met slof te rijden. Alleen door extreem langzaam op te bouwen, kun je proberen je angst te verminderen.
Ja, dat gaat je heel veel tijd kosten, maar uiteindelijk is het toch veel fijner om zonder angst te rijden? Ik ken een aantal mensen die al 5 jaar doodsbang zijn van hun paard, al 5 jaar met slof rijden en al 5 jaar met trillende knietjes weer afstappen :D Als je eerst eens een jaar geinvesteerd had in het doorbreken van die angst, had je nu al vier jaar leuk kunnen rijden ;)

Er zijn duizenden manieren om aan ontspanning te werken bij je paard. Hoofd omhoog doen is over het algemeen een duidelijk signaal van je paard: "he, ik ben niet meer ontspannen". Op dat moment kan je gelijk bij jezelf nagaan waar er iets mis gaat en daar iets op aanpassen. Doet je paard na die aanpassing zijn hoofd weer naar beneden, is dat de beste feedback die je kan krijgen :) Dat was dan dus de juiste aanpassing.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:10

Juist gebruiken bestaat niet, afschaffen die martelwerktuigen!!
Juist rijden moeten ze leren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:11

sanne83 schreef:
M_D_H schreef:

jawel hoor. Elk paard reageert heel simpel op druk geven en kan binnen seconden de eerste beginselen leren. Het is aan jou om eerst aan te leren hoe je je paard dat aanleert en het is aan jou om langzaam genoeg te gaan voor je paard, zodat hij je blijft begrijpen.
Vandaar mijn eerste reactie; als je "gewoon wilt rijden en niet nadenken", dan is een slof prima. Hoef je niets te leren, niet te hameren op je zit, niet je aan het tempo van het paard aan te passen :)

Als je je niet veilig voelt op een paard zonder slof, dan is er al helemaal iets mis. Ten eerste is dan waarschijnlijk het paard nog niet ver genoeg opgeleid (je verwacht immers al dat het paard niet gaat luisteren). ten tweede gaat angstigheid niet weg door met slof te rijden. Alleen door extreem langzaam op te bouwen, kun je proberen je angst te verminderen.
Ja, dat gaat je heel veel tijd kosten, maar uiteindelijk is het toch veel fijner om zonder angst te rijden? Ik ken een aantal mensen die al 5 jaar doodsbang zijn van hun paard, al 5 jaar met slof rijden en al 5 jaar met trillende knietjes weer afstappen :D Als je eerst eens een jaar geinvesteerd had in het doorbreken van die angst, had je nu al vier jaar leuk kunnen rijden ;)

Er zijn duizenden manieren om aan ontspanning te werken bij je paard. Hoofd omhoog doen is over het algemeen een duidelijk signaal van je paard: "he, ik ben niet meer ontspannen". Op dat moment kan je gelijk bij jezelf nagaan waar er iets mis gaat en daar iets op aanpassen. Doet je paard na die aanpassing zijn hoofd weer naar beneden, is dat de beste feedback die je kan krijgen :) Dat was dan dus de juiste aanpassing.

ja vast :')
ik zou zeggen, kom het eens testen :)
heb er hier op dit moment 2 staan, mijn eigen en 1 in training...
je mag ze beide proberen hoor :)
ben ze nu net aan het afbouwen met slof...
maar beide reageren bij een ander nog niet zoals het hoort :)
dus leukom te testen of het echt zo makkelijk gaat bij aparte diertjes als jij zegt ;)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:12

-
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 16-12-11 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:14

Wat een spanning Nina, een paard loopt niet voor niks zoals op de eerste foto. Is voor het paard ook totaal niet fijn. Jammer dat je de reden onderdrukt. Uiteindelijk heb je jezelf en je paard er alleen maar mee.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:16

tjaa.. als er goed mee om wordt gegaan, vind ik er niks ergs aan.
maar helaas is dat vaak niet zo. veel mensen proberen een paard 'aan de teugel' te krijgen, door er maar een slof in te hangen. Dan lijkt het alsof ze 'aan de teugel' lopen.

ik vind het dus een beetje hetzelfde als met S&T, als er goed mee om wordt gegaan vind ik het geen probleem :)

wat ik wel vind, is dat als het paard met het hoofd heel erg naar boven loopt / rug weg drukt,, sommigen mensen daarom een slof aanschaffen. dan denk ik wel van; kijk eerst naar waarom het paard zo loopt, misschien (waarschijnlijk) heeft hij/zij dan ergens pijn..

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:17

Jeetje Ninarootring. wat loopt je paard er beroerd bij, :wow: met nogal veel spanning in zijn rug,
je zit zelf ook niet bepaalt recht op. waar door er al meer gewicht op de voorhand terecht komt,
je slof mag er nog wel stukje losser bij gaan hangen,

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:19

misschien had ik er bij moeten zetten

*moment opname
*chronische rugklachten van ruiter?

even om te zorgen dat niet heel bokt over me heen valt over foto 1,
da's een moment opname, gewoon verzet en bokken tegen galop etc
het ging ook gewoon zo hoor :

Afbeelding

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:19

@Ninarootring
dit bedoel ik dus met er maar een slof inhangen, omdat hij/zij met zijn/haar hoofd helemaal omhoog loopt.
kijk liever naar waarom hij zo loopt ! grote kans dat hij/zij ergens pijn heeft. laat een zadelmaker komen om te kijken of het zadel wel goed ligt, en laat m na kijken aan zijn rug enz.
kan nooit goed zijn als een paard zo loopt. en al helemaal niet als je het dan 'oplost' dmv een slof !

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:22

Inderdaad als je daar voor slof gaat gebruiken ,en je paard in een verkeerde houding gaat dwingen,
Krijg je alleen maar meer problemen zo als rug problemen. kissing spines , en slijtage in de hals zo als artrose,
Dit gebeurd niet in een keer. maar wel als je paard op de vekeerde mannier gaat trainen. en in een verkeerde houding laat lopen,
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 16-12-11 18:24, in het totaal 2 keer bewerkt