flexie van de achterhand, welke wijze

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: flexie van de achterhand, welke wijze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:41

Paarden praten niet met woorden. Taal in de vorm van woorden is een puur menselijke uitvinding.

Ik heb ook niet gezegd dat U van mijn goedkeuring afhankelijk bent.

Inderdaad uw verklaring is simpel, erg simpel zelfs. Daarbij schiet mij de stelling van een geleerde man te binnen met de strekking; dat men iets zo simpel mogelijk moet uitleggen, maar niet simpeler dan mogelijk. En dat is mijn punt. Maar ik, Condorcet indachtig, respecteer ik uw mening.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:51

Citaat:
Wellicht is het daarom ook het middel om het doel te bereiken ;)
De oefeningen het middel om een gegymnastiseerd paard te "krijgen" het doel.

Neem even als voorbeeld de schouderbinnenwaarts.
Om die goed uit te voeren, vereist een soepel, lening en sterk (gegymnastiseerd) paard, maar juist die oefening helpt erbij om dat doel te bereiken.

Zoals ik het stukje van Müseler interpreteer, wordt hier ahw de "halve ophouding" beschreven, omdat de handinwerking niet los gezien mag worden van de been/zithulpen. Been/zithulpen overheersend op de handinwerking (teugelhulp)
Dit even helemaal los van de zeer interessante discussie over Baucher

Zo interpreteer ik het ook Cherie en ik denk ook dat Steinbrecht dit zo bedoeld heeft.
Het z.g. plaatsen van de hals in deze lijkt mij gebruikt te worden voor optimalisering van de oprichting en zal
naar mijn idee moeten gebeuren binnen het orkest der hulpen.
Nogmaals lijkt het me een summumtechniek die slechts goed toegepast kan worden door een enkeling.
Het heeft een groot "don't try this at home"gehalte.
Onder leiding van goede instructie die het moment kan zien vlak voor de durchlässigkeit en aanleuning verdwijnen(vaak eerder te zien dan te voelen)
zal het wellicht toegevoegde waarde hebben.
Dannog zijn er zoveel andere oefeningen die de oprichting verbeteren dat dit me er een lijkt(met zoveel pitfalls)die de meeste ruiters
niet moeten ambiëren.
Om bij de weegschaal te blijven:de kans is groter dat deze doorslaat naar de verkeerde kant.
Weegt dit op tegen het de mogelijke baten van deze oefening?
Nu zou ik graag een groot duits filosoof citeren maar heb er even geen paraat :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:54

Und es mag am Deutschen Wesen einmal noch die Welt genesen. (Geibels uit zijn Heroldsrufen. )
Daartegenover;
Wer lacht da? (Lessing uit zijn Emilia Galotti)

EN :

An Worte lässt sich trefflich glauben. (Goethe; Faust)

Maar ook Shakespeare heeft wel wat als hij schrijft: "What's in a name? That which we call a rose By any other name would not smell as sweet.