[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:18

Mijn reden trouwens dat ik met spaans bit rijd, ik hoef er amper aan te zitten Nike loopt er gewoon lekker op, hij voelt gewoon lekkerder aan enzo :) En bij zo'n bit werkt de druk eerst achter de oren, dan op de kinketting en als laatste pas op het bit :)
Met trens gaat hij lopen klooien, hoofd omhoog gooien, spelen en vastpakken :')

Nike met trensje
Afbeelding

En mijn ex-paard op hetzelfde bit
Afbeelding

Klinkt raar, maar het voelt gewoon fijner en het contact voelt ook lekkerder :)
Heel veel paarden gaan rukken en plukken aan zo'n trensje, en mn stang ligt zo lekker stabiel :+
ik weet niet wat het is :')

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:22

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:25

Neee die haf is zeker niet bang van het bit hoor :P
anders zou hij nooit zijn neus uit duven strekken ;)
Afbeelding

Hij heeft alleen van zichzelf dat hij zich al wat meer gaat grootmaken, komt omdat ik zoveel mogelijk met verzameling en oprichting probeer te rijden, waar hij zeker ook al aan toe is :)

Vienna is een paard apart, die heeft nooit een bit fijn gevonden, die liep op ten duur wel netjes met stang, maar met neckrope was het prettigst, die wilde het liefst niks aan haar hoofd hebben. Mijn pony Silke moet ik ECHT niet met trensje aan komen zetten, die heeft een ongebroken trens, daar loopt ze super op. De trens komt bij haar in het gehemelte, ze heeft maar een klein mondje :) en Nike is een geval apart, met springen en longeren rijd ik met gewone trens, dat gaat wel, maar als ik echt fanatiek dressuur wil trainen pak ik toch het stangetje, hij probeert nogal graag onder zijn werk uit te komen :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:26

Eens met Nicky, natuurlijk loopt ie losser op zo'n bit, zit een hefboomwerking op, paard kan zich niet eens meer sterk maken. Daardoor gaat je haflinger ook achter de teugel lopen, de druk ontwijken. Ik vind het er beter uit te zien met de trens.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:28

daar heb ik de ideaal bit voor een sprenger, die ligt heel fijn in de mond, maar kan ook heel scherp in werken

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:30

ik ga bij mijn 3 jarige ook geen stang en trens in hangen omdat hij daar fijner op loopt? hij moet het eerst op een trens kunne

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:31

Ben erg benieuwd hoe jullie vinden dat mijn paard loopt :)
Afbeelding

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:31

hij loopt niet losser in zijn nek/hals, hij beweegt heel zijn lijf losser, dat los je niet op met een bit wisseling ;) Ik rijd met dit bit omdat het ons beiden bevalt, ik zit er amper aan en het is voor mij de uitdaging om straks met losse teugels de bak door te rijden en met de lichtst mogelijke druk rond te gaan :)

Een relaxte dikke stang zoals mijn spaanse stang werkt niet zomaar scherp in, alleen als ik er écht aan ga trekken.
Ik vind het jammer dat mensen een trensje zo opheiligen, en de meesten stangen gelijk de grond in stampen. Een trens ligt naar mijn idee gelijk zo beweeglijk en onstabiel in de mond, met druk komen die dingen omhoog en het schuift zo. Met stang hoef je maar licht je hand te bewegen en de druk komt altijd in heel de mond, dus als je rechts stuurt krijg je rechts wat druk en links minder. Als je er aan zit komt er dus eerst druk op het kopstuk, dan op de kin en dan pas op het bit. Maar het is gewoon per paard en per ruiterhanden verschillend wat lekker rijd toch? En ik zie geen protesterend paard met een opengetrokken mond of 1 die moeilijk door zijn lijf beweegt omdat hij totaal unhappy is met het bit :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:32

hij komt iets tegen de hand, dus iets ronder.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:34

heb je die schimmel gezien?? die liep ook lekker door zijn lijf en al maar wel heeeeeeel erg achter de teugel, ben steeds lager gaan rijden, en toen kon ik ook nog af remmen, makkelijk

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:35

zo loopt nike niet hoor, ik vind Nike niet echt wegkruipen achter de teugel ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:36

VisibreTeam schreef:
hij loopt niet losser in zijn nek/hals, hij beweegt heel zijn lijf losser, dat los je niet op met een bit wisseling ;) Ik rijd met dit bit omdat het ons beiden bevalt, ik zit er amper aan en het is voor mij de uitdaging om straks met losse teugels de bak door te rijden en met de lichtst mogelijke druk rond te gaan :)

Een relaxte dikke stang zoals mijn spaanse stang werkt niet zomaar scherp in, alleen als ik er écht aan ga trekken.
Ik vind het jammer dat mensen een trensje zo opheiligen, en de meesten stangen gelijk de grond in stampen. Een trens ligt naar mijn idee gelijk zo beweeglijk en onstabiel in de mond, met druk komen die dingen omhoog en het schuift zo. Met stang hoef je maar licht je hand te bewegen en de druk komt altijd in heel de mond, dus als je rechts stuurt krijg je rechts wat druk en links minder. Als je er aan zit komt er dus eerst druk op het kopstuk, dan op de kin en dan pas op het bit. Maar het is gewoon per paard en per ruiterhanden verschillend wat lekker rijd toch? En ik zie geen protesterend paard met een opengetrokken mond of 1 die moeilijk door zijn lijf beweegt omdat hij totaal unhappy is met het bit :)

Fijn dat je een uitleg geeft, dat is toch veel nuttiger dan gelijk bij de foto's te zetten: geen commentaar op de stang?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:36

die schimmel doet het ook heel erg de jouwe maar een beetje

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:42

True that :j

mmm.. als ik lijntjes ga tekenen in een paar foto's zul je zien dat hij niet achter de loodlijn komt :)

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:04

Wat een interessant en leerzaam topic. Vind het leuk om rond te kijken en te lezen wat er over anderen gezegd wordt. Misschien wel een tip, schrijf er even bij over wie je het hebt, dan is het net wat overzichtelijker:)

Bij deze ook mijn pony.
Tis een D pony van 22 jaar oud, New Forest x Arabier. M1 dressuur met mijn zussen, ikzelf rij geen wedstrijden maar train ongeveer op L niveau (ligt er maar net aan of ik zin heb om hard te werken). Grootste probleem is dat de pony licht overbouwd is en dus van nature op de voorhand kiepert. Op de achterhand zetten is daardoor ook heel lastig. Verder is het een pony met een pittig temperament, maar een ontzettend sterke nek. Het oudere type sportpony dus ook. Middendraf heeft ze totaal niet door te steile schouder.

hier gereden met enkelgebroken D trens met koperen rolletjes. Poging tot hoger instellen (wat ze heel lastig vind), knikt imo nog net te vroeg in (voor het hoger ingestelde moet dat punt meer naar haar oren liggen) maar loopt beter dan normaal. Voor haar doen een meer dan oke beengebruik
Minder goed is het feit dat ze volgens mij wat achter de teugel kruipt en mijn handen hier hoger zijn dan ik ze graag wil zien.
Afbeelding

In 2009 op dubbelgebroken watertrens. Dit is de middendraf die ik uit haar krijg (niet veel dus). Lijkt actief haar benen te gebruiken, maar gaat niet echt zitten en de spieren gebruiken. Loopt met haar neus er iets te ver uit, maar betere lengte in haar hals. (die overigens kort is)
Afbeelding

Hier een foto waar je het duidelijke probleem ziet, het te vroeg in willen knikken en juist iets te diep lopen (ruiter is mijn zus)
Afbeelding

En hier een foto waarop ze voor haar doen heel goed loopt. Actief en juist gebruik van de benen, lijkt niet meer zo op haar voorhand te vallen en hoog ingesteld. (ruiter is mijn zus)
Afbeelding

(let er bij het beoordelen dus ook op dat het hier voornamelijk over hoog ingesteld gaat. Dus niet het heerlijk rustig ontspannen lang en laag beeld (wat we tijdens de warming up doen, maar waarbij ze ontzettend op de voorhand valt), maar het wedstrijd beeld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:16

Ik vind je handhouding helemaal neit zo verkeerd. Wat mij wel gelijk opvalt is je zit. Ik denk dat een aantal zitlessen je heel goed zou doen.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:22

Yamcha schreef:
Ik vind je handhouding helemaal neit zo verkeerd. Wat mij wel gelijk opvalt is je zit. Ik denk dat een aantal zitlessen je heel goed zou doen.

De bovenste twee foto's (dat ben ik, de andere mijn oudste zus) zijn beiden na de zomervakantie gemaakt. In de zomervakantie heb ik een operatie gehad die mijn zit ondertussen stukken beter maakt. Er hangt nu niet meer zoveel gewicht van voren aan die mijn schouders meetrekken (lees, borstverkleining gehad).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:27

saskiakefie schreef:
VisibreTeam schreef:

Fijn dat je een uitleg geeft, dat is toch veel nuttiger dan gelijk bij de foto's te zetten: geen commentaar op de stang?

Ik vind dit sowieso een erg fijn topic, merk ik, heel positief :)
En dit soort dingen is idd fijn, uitleggen waarom je doet, wat je doet, zelf een keuze maken, niet omdat iedereen dat doet, maar omdat je er goed over nadenkt wat bij jouw paard past.

Ik herken overigens wel wat VisibreTeam zegt. Ik heb ook wat moeite met het opgehemelde trensje. Ik denk dat je bij een bitkeuze goed moet kijken naar de anatomie van de mond van je paard, maar ook naar de voorkeuren van je paard. Ik zelf heb een redelijke voorkeur voor een simpele dubbelgebroken trens, maar mijn merrie vindt dat veel te druk in haar mond, zij houdt van een bit dat echt heel stil ligt. Bitloos heb ik ook nog geprobeerd, maar dat werd niks, ze wil geen druk op haar neus en ook neit achter haar oren. Dus kom je dan toch weer op een bit uit (ja, oké, je hebt ook neckreining, maar daar ben ik niet stoer genoeg voor). Ik koos voor een ongebroken trens, die accepteerde ze beter. Maar ze heeft een vrij dikke tong, dus ideaal was dat toch niet. Al piekerend dacht ik dat een ongebroken trens met tongvrijheid dan wel wat zou zijn. En het enige wat ongebroken was, niet streng, en met tongvrijheid was een correctiebit (die van Sprenger). Die vond ze idd helemaal geweldig, heb de tandarts nog laten kijken, en die bevestigde dat dit bit idd erg mooi in haar mond lag.
Ik heb dus ook niet gekozen voor de standaard trens, daar heb ik ook nooit een geheim van gemaakt. Al moet ik zeggen dat ik de voorkeur van Heather Moffet voor een pelham niet deel.

@ LuffB: dat zal idd uitmaken, maar wat ook gecorrigeerd moet worden is je stoelzit. Dat is verder niet erg, maar daar heb je wel een instructeur bij nodig. En hoe beter jij zit, hoe beter je paard de rug zal gebruiken, en zich los willen laten, en dan heb je de neiging om achter de loodlijn te kruipen en in te knikken gelijk gecorrigeerd.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:43

@yachma, wat bedoel je met stoelzit? Deze term is bij nog onbekend;). Het loslaten is inderdaad een groot probleem, vraag het maar aan ieder willekeurig persoon die even een rondje op Bian mag rijden. Het eerste wat opvalt is dat ze ontzettend sterk is en graag in je handen hangt. Het afgelopen jaar a anderhalfjaar gaat dit al veel beter, maar een gewoonte die een paard al heel veel jaar doet, heb je er niet in een keer uit, zeker niet als het paard ook nog wat ouder is en het oppakken dus niet meer zo gemakkelijk is als bij een 5jarige;)
Het is voornamelijk de linkerkant die ze vast houdt. We proberen nu tijdens het losrijden zo min mogelijk contact te maken en zodra ze op links gewicht legt, deze los te laten. Waar haar hoofd op dat moment dan komt maakt niet zoveel uit, als ze maar leert dat ze geen tegendruk meer krijgt (en dus geen kans om te gaan hangen). Als we naar het hoger instellen gedeelte gaan moet dit contact wel meer opgepakt worden om haar op te kunnen richten. En dan sluipen er de probleempjes in (vandaar ook dat ik die foto's een beetje postte).
Mijn oudste zus krijgt wekelijks dressuurles op een vereniging, waar de pony ontzettend van vooruit is gegaan (vergelijk de 2009 en de onderste foto maar qua bespiering). Mijn beide zussen zijn alle twee ORUN gecertificeerde instructeurs. Dus rij instructie heb ik wel, ben benieuwd naar wat het verschil is met een zit-instructie (behalve dan dat die zich meer op de zit focust?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:49

Wat ik bedoel met stoelzit is dat je knieën en hakken een stuk voor je heupen liggen, schouders, heupen en kakken zouden eigenlijk 1 lijn moeten zijn, recht naar beneden. Jij zit op de achterkant van je bovenbenen, en je zou eigenlijk op de binnenkant ervan moeten zitten (en op je kont, uiteraard :+ )
Hoe je zou kunnen oefenen is wijd gaan staan en dan proberen je bekken rechtop te houden, dus geen holle rug maken. En je zou je voet iets naar buiten kunnen rollen, alsof je kleine teen zwaarder is. dan open je je heupen naar opzij. Gaat je in het begin wel wat spierpijn opleveren denk ik. Maar om dat echt goed te leren heb je wel iemand nodig die verstand heeft van houding en zit.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:56

Oeh wat een interessant topic :)

Ik kom even de meest recente foto's van mij en mijn verzorgpaard plaatsen :)
Erg slechte kwaliteit! Maar haar houding is wel duidelijk ;)

Afbeelding
Mooie ontspannen houding. Ben vooral erg blij met haar hals hier.
Achterbeen mag mee dragen. Vind ze erg moeilijk.

Afbeelding
Weer mooi ontspannen. Achterbeen draagt al beter.
Hals mag wel iets meer opgericht.

Afbeelding
Ik zit te licht, hierdoor raakt zij gespannen.
We mooie halshouding, mag meer verzameld.

Ze komen uit dit topic: [RIJ-ITP] Rijden op een Kip is een kunst :)
Hier staat overigens ook een filmpje in.

Ben erg benieuwd wat jullie te zeggen hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:59

En weet je....... jouw houding is veel interessanter, want die bepaalt voor een groot deel de houding van je paard :D

Ik vind het een fijn beeld, niet nageeflijk, wel ontspannen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:05

Ja dat is zeker zo. Ik merk het altijd gelijk aan haar wanneer ik minder goed zit.

Op de 1e foto vind ik haar toch zeker wel nageeflijk. 2e ook trouwens.
Ze ontspant haar hals en kaak.

Waaruit concludeer jij dat ze daar niet nageeflijk is?

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:08

ah, dus dat is een stoelzit. Weer wat geleerd! Het openen van mijn heupen gaat denk ik wel lukken, dat ben ik van de dansopleiding gewend. Geen flauw idee waarom ik het dan niet doe, misschien omdat ik niet wist dat ik meer op de binnenkant vd bovenbenen moest zitten. Interessant. Ga er zeker mee werken!

Heb wel een vraagje, als je je tenen meer naar buiten brengt (en dus je benen vanuit je bekken eigenlijk meer uitdraait) komt je kuit dan ook niet dichter bij je paard te liggen? (oftewel, geef je dan niet automatisch meer druk met je kuiten?)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:23

Erg interessant topic om te volgen. :j