Wie is jouw grote voorbeeld (houding en zit)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

emirr

Re: Wie is jouw grote voorbeeld (houding en zit)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 18:18

Oh, weer een heleboel filmpjes te kijken en namen te googlen. Weer geen tijd nog. Morgenavond misschien. Fijne avond allemaal!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:58

Amina22 schreef:
ben gisteren gaan kijken naar de show van de Spaanse Rijschool... man , die zitten volgens mij echt perfect!

Niet eens, heb ooit bij een show ook wel enkele ruiters daar zien botsen dat het niet leuk was. En dan bedenkend hoeveel aandacht daar was voor houding en zit en dat die paarden zitten als een luie stoel, ik vond het toen echt ronduit beroerd (voelde me ook echt bekocht, had er meer van verwacht). De paarden oogden ook helemaal niet zo happy en tevreden als ik verwacht had. Wil niet zeggen dat ik de GP-ruiters altijd even briljant vind hoor, maar ik had gewoon meer verwacht van de Spaanse rijschool. :\

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:11

Ben altijd benieuwd hoe het is om zo'n ruiter op bijvoorbeeld Bonfire of Totilas te zetten. Hoe zou het er dan uitzien?
Persoonlijk zou ik dolgraag op zo'n afgericht barokpaard zitten - zo vlak in de beweging, daar kun je wel op zitten.
Zoals ik eerder aangaf: een meervoudig NL western kampioen op mijn dressuurpaard kon niets met die beweging. Veel te veel!
Ik had er op zijn westernpaard natuurlijk ook niets van gebakt, laten we even wel zijn. Want van western rijden weet ík dan weer niets.

Laten we nou geen appels en peren vergelijken.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:42

Veel van de ruiters die hier als voorbeeld aangehaald worden vind ik heel erg stijf zitten. Ze zitten optisch wel stil maar doordat ze zo stug zitten zijn ze niet mee met hun paard en zitten het paard regelmatig in de weg.

Grappig dat Bent Branderup wordt aangehaald als perfect zittende ruiter, en dat Anky wordt afgebrand omdat ze een grote beenhulp geeft. Moet je voor de grap even naar dit filmpje kijken vanaf 0.15 http://www.youtube.com/watch?v=90CEwvZQVYw

Wat je Patrick Kittel ziet doen is het overdreven geven van een gewichtshulp.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:13

Ik ben het wel met bertie eens hoor.

Die Bent Branderup vind ik echt het voorbeeld van hoe het niet moet als ik bovenstaand filmpje bekijk. :o

Patrick Kittel vind ik niet verkeerd, ooit was er een filmpje te bekijken dat hij samen met Isabelle Werth de prijsuitreiking reedt op 1 paard, bijzonder komisch, maar wat mij vooral opviel waren zijn super gevoelige handen want dat kon je op dat filmpje heel goed bekijken.
Ik kan hem niet meer vinden helaas.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:38

Urielle schreef:
Amina22 schreef:
ben gisteren gaan kijken naar de show van de Spaanse Rijschool... man , die zitten volgens mij echt perfect!

Niet eens, heb ooit bij een show ook wel enkele ruiters daar zien botsen dat het niet leuk was. En dan bedenkend hoeveel aandacht daar was voor houding en zit en dat die paarden zitten als een luie stoel, ik vond het toen echt ronduit beroerd (voelde me ook echt bekocht, had er meer van verwacht). De paarden oogden ook helemaal niet zo happy en tevreden als ik verwacht had. Wil niet zeggen dat ik de GP-ruiters altijd even briljant vind hoor, maar ik had gewoon meer verwacht van de Spaanse rijschool. :\

ja dat zou dan wel erg zijn natuurlijk... moet zeggen dat ik er niets van gemerkt heb, zal ook wel te zien zijn van ruiter op ruiter zeker?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:50

ja er zijn daar natuurlijk best wat ruiters.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:23

Vudress schreef:
Het gaat niet om de manier. Het gaat om de manier waarop Anky erop zit en de wijze waarop ze blijft inwerken.

Bent Branderup zit er natuurlijk op als een krant. De gemiddelde professionele Nederlandse dressuurruiter zit er al beter op.

hahahaha jij hebt wel humor :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:28

Equimotion schreef:
Veel van de ruiters die hier als voorbeeld aangehaald worden vind ik heel erg stijf zitten. Ze zitten optisch wel stil maar doordat ze zo stug zitten zijn ze niet mee met hun paard en zitten het paard regelmatig in de weg.

Grappig dat Bent Branderup wordt aangehaald als perfect zittende ruiter, en dat Anky wordt afgebrand omdat ze een grote beenhulp geeft. Moet je voor de grap even naar dit filmpje kijken vanaf 0.15 http://www.youtube.com/watch?v=90CEwvZQVYw

Wat je Patrick Kittel ziet doen is het overdreven geven van een gewichtshulp.

Sorry, maar grote beenhulpen van Anky heb ik geen problemen mee hoor, en ze zit IN DE PROEF ook heel mooi, heb het filmpje bekeken vanaf 0.15, ik zie niet waar hij slecht zit?, hij zit zijn paard geen moment in de weg, en hangt al zeker niet achterover, en hij beweegt zijn benen onafhankelijk van zijn lichaam....dus als je gedetailleerder kunt zijn leer ik misschien nog iets :)

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:33

Emmelie scholtens ook leuk

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:59

De opmerkingen over het rijden en de houding van Anky zijn weer van bijzonder hoog niveau. :+ Er is in de hele wereld geen ruiter te vinden die zo los om haar paard heen zit en zoveel gevoel heeft voorde timing van hulpen. Vliegensvlugge beenhulpen, die in feite heel klein zijn, hebben natuurlijk niets te maken met benen die niet stil liggen.

Bent vind ik zitten als een krant omdat, naast zijn hulpen, alles beweegt wat niet hoort te bewegen zonder dat hij nou echt los om een paard heen zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:25

Anky haar hulpen zie je ook helemaal.niet :+

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:38

Goed lezen voordat je reageert. Scheelt een domme opmerking :(:) .

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:26

@vudress, ik heb denk ik toch, gezegd dat ik vind dat Anky mooi zit in de proef????welke commentaar refereer je aan? en de hulpen, daar kan ik niet over meespreken,en geef ik dus ook geen commentaar op, ik rijd zelf geen GP:).

Meningen verschillen en ik vind het ZITTEN/plakken/vergroeid zijn met de paardenrug van BB gewoon ontzettend goed, daar komt bij dat zijn paarden, barok of niet, echt wel met veel beweging door de baan gaan, dus dat van die vlakke gangen en makkelijk uitzitten gaat in dit geval niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:21

Vudress reageert op mijn commentaar :)
zij denkt alleen dat domheid hetzelfde is als ergens niet mee eens zijn. En dat dat betekent dat je niet gelezen hebt. Zitten heeft voor mij ook alles te maken met subtiliteit en zichtbaarheid van de hulpen, en sorry, maar die zijn bij haar het héél erg zichtbaar, en niet erg subtiel, dus dat is voor mij geen voorbeeld dan.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:04

Ik vind Mickey Wanzenried een fantastische balans hebben: http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc (vanaf 3.45) Mischien niet altijd optisch recht, maar vrijwel altijd in balans met het paard. Super om te zien. Balans is een sleutelelement wat je moet hebben wil je goed op een paard kunnen zitten.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:36

@yamcha, sorry, begreep het al niet.
Speciale manier van denken dan, die van Vudress, en gemakkelijk voor haar ook:)

BTW eens dat zit niet enkel zitten is, maar ook de lossigheid en subtiliteit van de hulpen, en vooral belangrijk naar mijn nederige mening is mee zijn in de beweging, ipv achterover hangen en daardoor het laten lijken alsof je paard enorm kan verruimen:)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:59

Mijn grote voorbeeld zijn Ton en Aletta Duivenvoorden (van Moravita):
Afbeelding

Afbeelding

En verder vind ik Laurens van Lieren ook heel netjes zitten.

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:20

edward gal :o

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:27

Alicia2u schreef:
Ik vind Mickey Wanzenried een fantastische balans hebben: http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc (vanaf 3.45) Mischien niet altijd optisch recht, maar vrijwel altijd in balans met het paard. Super om te zien. Balans is een sleutelelement wat je moet hebben wil je goed op een paard kunnen zitten.

Wow, geweldig vind ik dit. Da's dus rijden op je zit. Evenwicht en balans ja. En op het laatst ineens die sprongen over de tafel en het hek.

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:35

amboewella schreef:
Emmelie scholtens ook leuk

Ik heb haar op dit filmpje even gekeken:
http://www.youtube.com/watch?v=4cMpv78GXP8&feature=fvst

Ja, hele stukken zit ze heel mooi, hoewel ik moeite blijf houden met het iets achterover. Ik vind alleen de stap op 2 minuten ècht niet mooi. Sorry ;) (mag hè?)

En ik zeg helemaal niet dat ik het beter kan hoor. Het gaat me nog steeds alleen om voorbeelden! :j

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 22:41

shan schreef:
Ik ben het wel met bertie eens hoor.

Die Bent Branderup vind ik echt het voorbeeld van hoe het niet moet als ik bovenstaand filmpje bekijk. :o

Patrick Kittel vind ik niet verkeerd, ooit was er een filmpje te bekijken dat hij samen met Isabelle Werth de prijsuitreiking reedt op 1 paard, bijzonder komisch, maar wat mij vooral opviel waren zijn super gevoelige handen want dat kon je op dat filmpje heel goed bekijken.
Ik kan hem niet meer vinden helaas.

Ik heb ook zitten zoeken, maar dat filmpje niet gevonden. Ik vind hem ook wel een voorbeeld ja. Zijn onderbenen nog niet helemaal, maar ja, die zijn ook wel erg lang. Dat scheelt.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:45

Hester Klompmaker, Anne-Liza Makkinga, Mareille Schroder, Daan Van Geel, Jeroen Dubbeldam :)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:58

Dr. Uwe Schulten-Baumer.
Harry Boldt.

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 23:04