Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

edith123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:31

Moll schreef:
Schakelen?

een voorbeeld van schakelen is arbeidsdraf,middendraf,arbeidsdraf,middendraf en weer terug. en dit dan wat vaker herhalen.
je kan ook heel veel stap draf overgangen rijden. wat ook helpt is draf,middendraf,halthouden,middendraf,halthouden en weer middendraf.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:01

Interessant dat je dit topic hebt geopend :)

Franka1986 schreef:
sammy1 schreef:
ik heb nu geleerd hoe het echt moet.
ik ben al jaren bij mensen aan het lessen en ze waren alleen maar bezig mijn paard goed aan het krijgen,maar aan mij werd niet gewerkt,
nu heb ik een nieuwe instructeur,echt iemant die heel veel tijd erin steekt en helemaal opnieuw begint,

aller eerste werd aan mij zit gewerkt,ik moest gaan zitten alof ik gewoon op de grond stond,twee voeten met gelijke druk in de beugels.
daarbij moet ik mijn twee zitknobbelds met gelijke druk voelen.
daarbij moet ik zorgen dat ik mijn heupen meedraai daar waar ik heen wil,als dat al eens in orde is loopt het paard vanzelf al stukken rechter.

het rond rijden moet ik dus zo doen,eerst aan mijn zit werken zodat ik niet in de weg zit.
dan moet ik mijn handen voor het zadel houden,wel contact met zijn mond.
en met mijn kuiten gaan duwen,mijn handen doen hierbij niks.
zodra het paard nageeft voren op de kuitdruk ontspan ik meteen,ik merkt nu al dat mijn paard heel rustig is in zijn hele lichaam.dit was hij van te voren helemaal niet.

Met deze Deze methode werk ik ook :j

Wat ontspannen jullie dan meteen?

Bonny_CT

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:44

de hand wordt dan meteen ontspannen... Maar je moet een paard opvangen met een ontspannen hand zonder te trekken, alles wat het paard harder wil loopt het tegen jou hand aan, deze kun je iets toestaan, halve centimeter naar voren of naar elkaar toe en dat voelt al als een ontspanning

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:52

Begrijp ik het goed dat dus dan eerst de hand wat wordt aangespannen/gesloten, er beenhulp wordt gegeven door middel van aanspanning van de kuit, paard reageert daarop door na te geven en direct wordt de hand ontspannen? Maar in zo'n volgorde wordt er dan eigenlijk toch weer van voor naar achter gereden of begrijp ik het helemaal verkeerd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:01

luxket schreef:
de hand wordt dan meteen ontspannen... Maar je moet een paard opvangen met een ontspannen hand zonder te trekken, alles wat het paard harder wil loopt het tegen jou hand aan, deze kun je iets toestaan, halve centimeter naar voren of naar elkaar toe en dat voelt al als een ontspanning

je kan heel eenvoudig je paard ook opvangen met je bovenbeen.
dan kan je helemaal van je hand afblijven :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:03

Plaisir schreef:
Begrijp ik het goed dat dus dan eerst de hand wat wordt aangespannen/gesloten, er beenhulp wordt gegeven door middel van aanspanning van de kuit, paard reageert daarop door na te geven en direct wordt de hand ontspannen? Maar in zo'n volgorde wordt er dan eigenlijk toch weer van voor naar achter gereden of begrijp ik het helemaal verkeerd?

jep...als een paard goed , met juiste achterbeengebruik en recht beweegt, krijg je de aanleuning kado...en hoef je helemaal niets te prutsen met je hand.
ben ik zowiezo geen voorstander van.
Een goed vanachter recht gereden paard, geeft vanzelf na.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:42

nombrado schreef:
luxket schreef:

Ik denk, dat weinig ruiters een paard opvangen met hun bovenbeen.

Een trainer van een aantal zeer succesvolle ruiters ;) leert ook wel dat de knie van de ruiter doeltreffend hierbij gebruikt kan worden.
Maar om deze "beenhulpen" toe te passen, is wel een onafhankelijke zit vereist.
Aangezien veel ruiters al onbewust "klemmen" met hun benen.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:47

nombrado schreef:

Hoe doe jij dat dan? Rijd jij dan soms zonder zadel?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:05

Doma_clasica schreef:
nombrado schreef:

Hoe doe jij dat dan? Rijd jij dan soms zonder zadel?

huh? zonder zadel?nee waarom?
je kan toch gewoon een hulp geven met je bovenbeen? door daar een spier aan te spannen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:07

cherie78 schreef:
Ik denk, dat weinig ruiters een paard opvangen met hun bovenbeen.

Een trainer van een aantal zeer succesvolle ruiters ;) leert ook wel dat de knie van de ruiter doeltreffend hierbij gebruikt kan worden.
Maar om deze "beenhulpen" toe te passen, is wel een onafhankelijke zit vereist.
Aangezien veel ruiters al onbewust "klemmen" met hun benen.

Dat kan, in dat geval zal je nog niet het vanachter naar voor verhaal moeten uitleggen
eerst maar eens bewust onafhankelijk je eigen ruiter lichaam verkennen ;)

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:18

nombrado schreef:

nombrado schreef:
je kan toch gewoon een hulp geven met je bovenbeen? door daar een spier aan te spannen?

Maar hoe doe jij dat dan? Welke spier?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:28

Doma_clasica schreef:
nombrado schreef:

nombrado schreef:

binnendijbeenspier

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:36

nombrado schreef:

Doma_clasica schreef:

nombrado schreef:
binnendijbeenspier

Vertel me eens wat meer. Ik kan mij nml. moeilijk voorstellen dat wanneer je van galop naar de draf of stap wil gaan je alleen maar je binnendijbeenspier aan hoeft te spannen om die overgang te maken. Wat zijn dan je andere hulpen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:40

Doma_clasica schreef:
Vertel me eens wat meer. Ik kan mij nml. moeilijk voorstellen dat wanneer je van galop naar de draf of stap wil gaan je alleen maar je binnendijbeenspier aan hoeft te spannen om die overgang te maken. Wat zijn dan je andere hulpen?

ademhaling en bekken kantelen.
Ik vind het alleen raar, dat je zelf, als hier genoemde doma clasica dat niet weet?
alleen moet je dus als ruiter wel heel goed beseffen dat je bij een gang die je zit in een tempo die je wilt, alles moet kunnen ontspannen! en niet onbewust knijpt.
(die van mij staan dan stil hahahahha)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:47

nombrado schreef:
Doma_clasica schreef:

Ik vind het alleen raar, dat je zelf, als hier genoemde doma clasica dat niet weet?
alleen moet je dus als ruiter wel heel goed beseffen dat je bij een gang die je zit in een tempo die je wilt, alles moet kunnen ontspannen! en niet onbewust knijpt.

Mijn dochter heeft eens gelesd met mijn grote Cob :D die minderde ook regelmatig in tempo en stond soms nogal vlug stil :D

Ik vind het ook een beetje vreemd, dat iemand die dressuur/springles geeft, dit niet weet :+

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:58

nombrado schreef:
Doma_clasica schreef:

Ik weet niet of jij weet wat mijn boktnaam betekent. ;)

Het is mij bekend dat wanneer je je lichaam ontspant je paard terug komt :j . Maar jij ontspant dus je lichaam en gelijktijdig span je dus je binnendijbeenspier aan? Dat is nieuw voor mij. Ik zie overigens in je profielfoto's dat je niet in het zadel zit maar staat. Is dat met een reden? De hulpen die jij opnoemt lijken mij zo niet makkelijk te geven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:25

Doma_clasica schreef:

Het is mij bekend dat wanneer je je lichaam ontspant je paard terug komt :j . Maar jij ontspant dus je lichaam en gelijktijdig span je dus je binnendijbeenspier aan? Dat is nieuw voor mij. Ik zie overigens in je profielfoto's dat je niet in het zadel zit maar staat. Is dat met een reden? De hulpen die jij opnoemt lijken mij zo niet makkelijk te geven.

ja, doma clasica is dressuur in het spaans :D
(kheb daar ook les gehad ;) )

maar 2 e stuk, begrijp je niet....ik onspan juist op het moment dat het paard doet wat ik vraag
dus tempo hoger of lager is aangeven en spier gebruik ruiter, als het paard het uitvoert ontspan ik ....daarin komt dus noooooooooooit het paard terug
anders moet ik veel te hard werken hahahahahaahhaha, en das nie nodig.
het staan wat ik doe in het zadel? dat is lichtrijden.... :D *D
dat paard wat ik daar rijd? knappe ruiter die die uitgestrekte draf op hem kan uitzitten :j

rijden is aangeven....(spier, zit, beengebruik) en ontspan.....en meebalanceren met zijn beweging.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:41

Valt me wel op dat je op elke foto wel een excuus hebt nombrado, het ééne paard is jong de ander is niet uit te zitten enz enz, heb je dan alleen maar fotos waar het niet goed gaat of heb je ook nog fotos waar wel alles klopt?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 21:48

mooie foto's hé?
tis ook wel een heel bijzonder dier

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:18

nombrado schreef:
Doma_clasica schreef:

ja, doma clasica is dressuur in het spaans :D
(kheb daar ook les gehad ;) )

maar 2 e stuk, begrijp je niet....ik onspan juist op het moment dat het paard doet wat ik vraag
dus tempo hoger of lager is aangeven en spier gebruik ruiter, als het paard het uitvoert ontspan ik ....daarin komt dus noooooooooooit het paard terug
anders moet ik veel te hard werken hahahahahaahhaha, en das nie nodig.
het staan wat ik doe in het zadel? dat is lichtrijden.... :D *D
dat paard wat ik daar rijd? knappe ruiter die die uitgestrekte draf op hem kan uitzitten :j

rijden is aangeven....(spier, zit, beengebruik) en ontspan.....en meebalanceren met zijn beweging.

Terug rijden op je zit is de basis in de dressuur en zo rijd ik ook. Hoe wil je anders een overgang bijv.galop-stap rijden ?? Vol aan je teugels hangen ?? Dat werkt dus niet en zul je nooit een vloeiende overgang kunnen rijden en valt je paard als het ware stil en stapt dan niet actief..
Je sluit je paard dmv je been en je zit en niet op je hand,je hand ondersteunt en verder niet. Je kan toch geen gas geven met de rem erop, of zoals velen doen je been eraf en de rem erop, dan valt je paard stil. Met jongen paarden begin je met je zit en het sluiten van je hand en dat sluiten van je hand kan je gaande weg gaan minimaliseren.

jdekleine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:25

Van achter naar voren rijden dat is toch een moment, met leidt de energie toch ook weer terug? En sturen van een paard de richting aangeven doet men toch echt met de teugels, anders zou een paar wenden als een schip zoals die nombrado dat uitlegt, en zelf vind ik het niet nodig om nu te weten of ik nu met spier a b c of d rij, dat moet gewoon automatisch gaan.
Dus van achter naar voren rijden is dat je het paard niet terug werkt met je hand, dat bij de ophoudingen altijd als laatste nageeft, anders is het trekken en trekken dus de beweging naar achteren dien je te vermijden.
En dat sturen van de achterhand kan ik nergens maar ook nergens terug vinden. Zou graag eens precies de hulpen geving van die nombrado op een rijtje willen hebben mischien kan ik er wat mee, maar zo zweverig als het omschreven word dan kan ik er niets mee, dus het thema gaat het denk ik voorbij.
En Tempi wisselingen rijden is toch het woord en niet schakelen dat is bij een bromfiets al automatisch geworden.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:43

jdekleine schreef:
Van achter naar voren rijden dat is toch een moment, met leidt de energie toch ook weer terug? En sturen van een paard de richting aangeven doet men toch echt met de teugels, anders zou een paar wenden als een schip zoals die nombrado dat uitlegt, en zelf vind ik het niet nodig om nu te weten of ik nu met spier a b c of d rij, dat moet gewoon automatisch gaan.
Dus van achter naar voren rijden is dat je het paard niet terug werkt met je hand, dat bij de ophoudingen altijd als laatste nageeft, anders is het trekken en trekken dus de beweging naar achteren dien je te vermijden.
En dat sturen van de achterhand kan ik nergens maar ook nergens terug vinden. Zou graag eens precies de hulpen geving van die nombrado op een rijtje willen hebben mischien kan ik er wat mee, maar zo zweverig als het omschreven word dan kan ik er niets mee, dus het thema gaat het denk ik voorbij.
En Tempi wisselingen rijden is toch het woord en niet schakelen dat is bij een bromfiets al automatisch geworden.

Je paard laten kijken waar hij heen gaat net als zijn ruiter en daarom binnenhand van de hals om zo ook de juiste stelling te krijgen, nombrado doet dit niet, ik vind op de foto's dan ook dat haar paard neigt naar kantelen en geen kontakt op haar teugels (hangen in een boog) en heeft dus geen goede lengtebuiging, is dus ook niet van achter naar voor.
Tempo wisselingen rijden noemen wij ook schakelen in de gangen, zijn meerdere termen voor.
Laatst bijgewerkt door flugeltje op 27-11-11 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:01

jdekleine schreef:

Van achter naar voor is niet een moment maar altijd, zelfs in de overgangen terug rijd je van achter naar voor en dan leid je idd de energie weer terug op achter met je zit, zodat hij in die overgang ook op achter blijft.
Ik controleer dit met mijn aanleuning, verandert mijn aanleuning in de ovegang dan heeft hij de overgang niet op achter gemaakt( hij wordt korter in de hals en gaat omhoog bewegen ipv naar voor, of hij wordt langer in de hals en ploft als het ware op de voorhand).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:03

jdekleine schreef:

hee, is dit professor?
Gezellig dat je er ook weer bent :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:13

flugeltje schreef:
jdekleine schreef:

Je paard moet kijken waar hij heen gaat net als zijn ruiter en daarom binnenhand van de hals om zo ook de juiste stelling te krijgen, nombrado doet dit niet, ik vind op de foto's dan ook dat haar paard neigt naar kantelen en geen kontakt op haar teugels (hangen in een boog) en heeft dus geen goede lengtebuiging, is dus ook niet van achter naar voor.
Tempo wisselingen rijden noemen wij ook schakelen in de gangen, zijn meerdere termen voor.

dus je dwingt met je binnenhand de stelling af?
waarom is er stelling nodig in een volte bv?
zou het niet zo zijn, dat dit hoort om goed gebogen de wending door te rijden? zonder binnenhand gebruik
wat gebeurd er als je met je binnenhand druk legt in een wending met de spieren in de rug en achterhand van het paardenlijf?
als je je paard met je zit een juiste wending inzet , is er gewoon de juiste stelling.
Dus , als mijn binnenteugel niet strak in mijn hand ligt? wordt er niet vanachter naar voor gereden?
je kan zelfs zonder enig contact in je hand , je paard vanachter naar voor rijden. en zelfs de buiging in hals en nek krijgen die nodig is voor het tempo/verzameling die hij uitvoert.