Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:04

Op mijn eigen pony rijd ik altijd zonder cap behalve op de manege (verplicht). Zo'n bodyprotector heb ik nog nooit gedragen, lijkt me verschrikkelijk. Als ik op andere paarden rijd draag ik wel een cap.

Als ik door Groningen fiets maak ik meer bijna-dood ervaringen mee, en ik ben zo vergroeid met mijn pony inmiddels dat ik er nooit meer af val. :') Tuurlijk kan het altijd gebeuren, maar dat neem ik dan maar voor lief. Van 1.40 val je gelukkig ook niet zo hard. Nogmaals; als ik door de stad fiets maak ik nonstop veel gevaarlijkere dingen mee.. :x

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:10

Vrijwel altijd heb ik een cap op, bij ons op stal is het ook verplicht. Toch als ik soms lekker buiten aan het rijden ben doe ik hem wel eens af (verschilt wel per paard!)
Bodyprotector heb ik 1x mee gereden en vind dit nogal vrij onprettig zitten, voor mij dan ook voorlopig geen meer!

Met cap en bodyprotector rijden vind ik overigens ieders eige verrantwoording. Snap dat het verplicht is op vele stallen, maar zou een fiets helm dan ook niet verplicht moeten zijn? of als je gewoon buitengaat wandelen? er kan altijd wel wat gebeuren, waarom dan wel de veiligheid tijdens het paardrijden verplichten en niet in het dagelijks leven terwijl dat eigenlijk net zo gevaarlijk is!

mayke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:10

EliseXJoelle schreef:
Vrijwel altijd heb ik een cap op, bij ons op stal is het ook verplicht. Toch als ik soms lekker buiten aan het rijden ben doe ik hem wel eens af (verschilt wel per paard!)
Bodyprotector heb ik 1x mee gereden en vind dit nogal vrij onprettig zitten, voor mij dan ook voorlopig geen meer!

Met cap en bodyprotector rijden vind ik overigens ieders eige verrantwoording. Snap dat het verplicht is op vele stallen, maar zou een fiets helm dan ook niet verplicht moeten zijn? of als je gewoon buitengaat wandelen? er kan altijd wel wat gebeuren, waarom dan wel de veiligheid tijdens het paardrijden verplichten en niet in het dagelijks leven terwijl dat eigenlijk net zo gevaarlijk is!

Niet alleen bij paardrijden heb je bescherming, wat dacht je van voetbal? Schermen? Hockey? het is niks voor niks er zit een verhoogde risico factor aan bepaalde sporten dan in het dagelijkse leven.
Maar ik ben het eens je bent je leven niet eens meer altijd veilig op straat overal zitten en zoals de fietshelm ook dan zou moeten verplichten.

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:18

ik ben 3 weken geleden van mijn zus haar paard, met mijn hoofd tegen de bakrand aangevallen (blauw oog) en was toch blij dat ik een cap op had...jammer dat ik geen BP aan had want dat had me weer een blauwe plek minder gekost..haha.

bij springen heb ik nu een BP aan, cap is standaard en verplicht op stal :+

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:44

Ik rijd nooit met een bodyprotector, en vaak ook zonder cap.. Weet dat het slecht is maar ieder moet het voorzich weten toch?!
Naar buiten ga ik wel altijd met een cap.. en als ik merk dat me paard een beetje fris is zet ik hem ook meestal op..
Moet eerlijk zeggen in de winter heb ik hem vaker op want dat is warmer aan me hoofd haha;)

_Jenny_

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:15

Ik rijd eigenlijk altijd met cap. Ik ben al een paar keer goed gevallen en toen was ik erg blij dat ik hem op had, weet niet wat ik anders had gehad. Met bodyprotector rij ik nooit. Ik vind ze absoluut niet fijn zitten. Ik vind het maar aanvoelen als een harnas en kan daardoor echt niet normaal op een paard zitten.

Aurorae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 08:54

Ik rij er altijd mee. Gewoon omdat k niet dood hoef. :+ ben al vaak genoeg gevallen, en als die cap er niet was geweest kon ik dit niet typen :j maar verder snap ik gweoon niet wat mensen niet fijn vinden aan een cap. :? Mijn cap was ook niet al te duur, rond de 50/60 euro, en hij zit als gegoten.
Maarja dat moeten die mensen gewoon zelf weten hè. ;)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 08:59

PaysBas schreef:
Als je t maar lekker warm hebt :D
Koude voeten vind ik nog erger! :brr:

Wanneer je op andermans paard stapt zonder cap vind ik niet zo slim.
Wanneer je op je eigen paard zonder cap rijdt is ook niet snugger.
Let wel dat een aantal verzekeringen zeggen; eigen schuld dikke bult en keren dan niks uit qua ziektekosten... Wel iets om over na te denken dus!

Wat die verzekeringen betreft geloof ik niet dat het zo werkt. Een ziektekostenverzekering betaald gewoon de dokterskosten volgens mij. Rokers en te dikke mensen krijgen ook gewoon hun dokterskosten vergoed.

ryanviv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:54

ik rijd altijd met cap maar niet met bodyprotector
maar cap isook op mijn manege verplicht duss :P

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:56

Ik rij altijd met cap en body protector. Zuinig zijn op je lijf, je hebt er maar 1 van! :+

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:07

ik rijd altijd met cap! heb nog nooit een bodyprotector gehad, ik weet eigenlijk ook niet waarom maar mijn lijkt het veel feiner zitten zonder zon ding..

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:48

Ik rijd de fries ook altijd zonder cap, niet slim weet ik. Maar ik krijg gewoon van iedere cap die ik op mijn hoofd zet hoofdpijn.
Als ik mijn horseball training heb of op andere paarden rijd zet ik hem toch wel op..

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:49

Ik rijd altijd met cap. :j Hij heeft me ook al een paar keer gered. := Maar ik rijd nooit met bodyprotector, heb geen bodyprotector en ben ook niet van plan om die aan te schaffen. :P

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:17

Ik rijd altijd met cap, het is verplicht bij ons en ik vind het ook een stuk veiliger. Ik heb er zelf ook weinig last van dus waarom zou ik hem niet op doen.
Ik rijd soms met bodyprotector omdat ik soms erg last van mijn rug heb en zo'n protector daar erg fijn voor is. En ook omdat mijn pony af en toe wat kuren heeft en ik het me toch wat meer zelfvertrouwen geeft. :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:18

Ik rijd eigenlijk altijd met cap, behalve als het heel warm is, dan wil ik hem nog wel eens af doen. Maar paard is dan ook wel echt een gouden paard, je kan er letterlijk een bom naast laten ontploffen en hij zou er niet naar kijken. Maarja een paard blijft een paard.
Komt misschien ook omdat ik een keer met mijn hoofd op het hek ben gevallen, en als ik toen geen cap op had gehad dood had kunnen zijn. Die cap stond ook helemaal scheef toen, was helemaal kapot. Maar beter die cap dan mijn hoofd. :+
En een bodyprotector heb ik alleen aan met springen, omdat paard dan heel enthousiast is, en ik nog niet zo ervaren ben daarin.

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:12

Ik rij altijd met cap, vooral omdat sommige paardjes waar ik op rijd niet altijd de liefste zijn en het voelt gewoon niet veilig en fijn als ik er geen op heb. En als je een cap op hebt of je dan echt niet kan bezeren dat vraag ik me af, maar hij zal de klap wel verminderen. En dat geeft mij een fijn gevoel als ik op een paardje stap.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:14

Tuurlijk kan er altijd nog wel wat gebeuren met je arm, been of wat dan ook, maar je hoofd is natuurlijk wel wat belangrijker als een been of arm :j

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:07

Ik heb er echt totaaal geen problemen mee om met een cap op te rijden, zo ook niet weten waarom het gevoel beter is zonder cap?
Ik rij inmiddels 15 jaar paard en ik heb 1x zonder cap gereden omdat ik die toen niet voorhanden had. Verder dus altijd met, ik vind het zelf een heel fijn en veilig gevoel, bovendien weet ik niet beter en hoort gewoon bij het rijden an sich.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:53

ik had van mn vriendin gehoord dat van dr pony was gevallen haar cap was in tweeën (!) en ze had een zware hersenschudding... zonder cap was ze er niet meer...

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:17

Op de manege ben ik verplicht om met cap en bodyprotector te rijden.
De bodyprotector krijg ik overigens van de manege.
Ik ben zelf blij dat ik beide om heb, ik zat namelijk een maand of 2 geleden op mijn lievelingspaard,
ik wil aan galopperen en op het moment dat ik denk: dit is de sprong naar galop, is dat een struikel beweging en voor ik het weet
liggen we beide op de grond. Gelukkig had zei niks, ik een pijnlijke stijve schouder waar ik nog steeds een beetje mee zit,
maar ik ben blij dat ik een cap en bp op had, want die hebben de klap voor mijn hoofd en ribben opgevangen, en geloof me ik weet het,
zit nog elke dag met een zeurende schouder.
Dus het is niet alleen dat je van je paard valt, je paard kan zelf ook struikelen, en mijn paard liep goed door, viel echt uit het niets.
Dus mensen: wees gewaarschuwd, zelfs paarden die nooit struikelen, kunnen een keer struikelen (en dan ook vallen)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:08

Ik rijd altijd met cap. Ook op mijn ouwetje van 29 jaar - die zal heus niet gek gaan doen, maar zoals hierboven al gezegd: ze kan ook gewoon struikelen en ik kan dan ongelukkig met mijn hoofd op het beton knallen oid. Bodyprotector had ik vroeger alleen voor springen. Nu spring ik niet meer (rugblessure door overkop door een oxer te gaan)

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:01

Ik rij altijd met cap op. Zonder cap voel ik me eigenlijk een soort van kaal. Bovendien vind ik het gewoon een veiliger gevoel als je met cap rijdt. Soms zit ik er voor een foto wel eens zonder cap op, maar dat duurt dan hoogstens 5 minuten en dat doe ik alleen maar als het paard die dag goed voelt. Buitenrijden zonder cap zou ik echt nooit doen! Je kan nog op zo'n betrouwbaar paard zitten, maar die kan ook zijn of haar dag ff niet hebben of struikelen/schrikken. Over 4 jaar ga ik mijn paard inrijden en daar ga ik waarschijnlijk gelijk op met cap en bodyprotector. Misschien een beetje overdreven, maar ik vind het een veiliger gevoel.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:21

Ik rijd altijd met cap, maar zonder body.p.
Heb 4 jaar geleden een zware hersenschudding opgelopen MET cap, dus soms vraag ik me ook wel eens
af wat het nut er van is, maar toch doe ik 'm nooit af.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:35

Ik rij altijd met cap :j
BP heb ik niet, rij momenteel ook eigenlijk alleen dressuurmatig, en heel af en toe een sprongetje.
Mocht ik straks wat vaker willen gaan springen, en hoger, schaf ik er misschien wel een aan voor het springen! :j

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:37

Bodyprotector heb ik sowieso niet, en een cap laat ik ook vaak achterwegen! :')