Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:03

Steinbrecht merkt op dat stijfheid in hals, nek en schouders niet in deze plaatsen moeten worden opgelost; hij blijft bij zijn credo dat men de achterhand moet trainen om voldoende stuw en draagkracht te leren ontwikkelen opdat deze zijn krachten tegen de voorhand kan richten. Slechts zó meent Steinbrecht kan men meer schoudervrijheid onder het rijden bereiken en heeft men geen dode hulpmiddelen nodig teneinde hoofd, hals en lichaam in ongewone posities te dwingen. Deze middelen kunnen niet voelen en zetten wel aan tot inspanning maar niet tot ontspanning. Bewerkingen op de plaats vereisen een ruiter die voelt of het paard zijn vier benen gelijk belast en zich door verschuiving van zwaartepunt zich lateraal aan de buigingen van hoofd en hals kan onttrekken. Eigenlijk moet de ruiter steeds zorgen dat de opgewekt energie van de achterhand terecht komt in de handen van de ruiter. Dan zullen zijn hulpen blijvend kunnen doorstromen en komen ophoudingen van voor naar achter door.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:03

Dat je als ruiter vaak de oorzaak van het probleem niet weet, .....tja dat komt wel heel vaak voor. Vaak weet de DA, osteopaat, chiropractor of paragnost ook niet helemaal precies wat de oorzaak van het probleem is. Als je de oorzaak van het probleem kent is de oplossing niet zo moeilijk meer.
Daarom is het zo belangrijk dat je als ruiter beschikt over een behoorlijke dosis analytisch en probleemoplossend vermogen.
Als we jou vragen naar jouw visie en plan van aanpak dan komt er alleen maar een antwoord van jou waarin wij weer als onnozel worden afgeschilderd, wij begrijpen je niet omdat we de achterliggende oorzaken niet doorzien. Tja, zo lust ik er nog wel één......

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:04

Moll schreef:
Heb je er ooit mee gewerkt?

ja, regelmatig.
ik zie het niet als probleem

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:05

nombrado schreef:
Steinbrecht merkt op dat stijfheid in hals, nek en schouders niet in deze plaatsen moeten worden opgelost; hij blijft bij zijn credo dat men de achterhand moet trainen om voldoende stuw en draagkracht te leren ontwikkelen opdat deze zijn krachten tegen de voorhand kan richten. Slechts zó meent Steinbrecht kan men meer schoudervrijheid onder het rijden bereiken en heeft men geen dode hulpmiddelen nodig teneinde hoofd, hals en lichaam in ongewone posities te dwingen. Deze middelen kunnen niet voelen en zetten wel aan tot inspanning maar niet tot ontspanning. Bewerkingen op de plaats vereisen een ruiter die voelt of het paard zijn vier benen gelijk belast en zich door verschuiving van zwaartepunt zich lateraal aan de buigingen van hoofd en hals kan onttrekken. Eigenlijk moet de ruiter steeds zorgen dat de opgewekt energie van de achterhand terecht komt in de handen van de ruiter. Dan zullen zijn hulpen blijvend kunnen doorstromen en komen ophoudingen van voor naar achter door.

precies, en dat lukt je dus niet door zo langzaam mogelijk te gaan draven zoals jij hier eerder stelt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:08

De stabiliteit van de hals dank de ruiter aan de ontwikkelde stuwkracht, terwijl de flexibiliteit van de hals ontstaat door de juiste draagkracht van de achterhand.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:09

nombrado schreef:

Ja als je beter zoekt kom je zelfs tegen wat hij over herten halzen zegt, echter was dat me vraag niet, heb je er mee gewerkt.?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:10

Abacab schreef:
nombrado schreef:

precies, en dat lukt je dus niet door zo langzaam mogelijk te gaan draven zoals jij hier eerder stelt.

wat doe jij dan met een paard met zijn neus bij mars, of een hertenhals?
Hoe train jij dat?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 31-10-11 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:10

nombrado schreef:
Moll schreef:
Heb je er ooit mee gewerkt?

ja, regelmatig.
ik zie het niet als probleem

Niet knap hoe los jij dat op dan? Want met langzaam rondjes hobbelen kom je er niet.
Laatst bijgewerkt door Moll op 31-10-11 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:11

Veel ruiters, pogen echter- zo stelt hij - de halsoprichting met de handen te regelen ipv van vermeerderde activiteit van de achterhand. Hierdoor tillen zij ahw het paard op, dat dien ten gevolge op de handen hangt en in de handen het vijfde been vindt. Hiermee ontneemt men het paard zijn eigen zelfhouding en stabiliteit en doet de achterhand nog minder mee. Stramheid en verzet liggen dan op de loer evenals kreupelheden en verstarde bewegingen van de achterbenen die niet gewend zijn last te dragen. (De fout begint dus bij de handen....). De "verstandige" ruiter zal pogen om de natuurlijke gang van zijn paard te gebruiken om nek en wervelkolom een richting te geven waardoor de kracht van de achterhand direct en onafgezwakt tegen de hand werkt. Hierbij ontstaat als vanzelf de juiste aanleuning.

steinbrecht

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:14

nombrado schreef:
Veel ruiters, pogen echter- zo stelt hij - de halsoprichting met de handen te regelen ipv van vermeerderde activiteit van de achterhand. Hierdoor tillen zij ahw het paard op, dat dien ten gevolge op de handen hangt en in de handen het vijfde been vindt. Hiermee ontneemt men het paard zijn eigen zelfhouding en stabiliteit en doet de achterhand nog minder mee. Stramheid en verzet liggen dan op de loer evenals kreupelheden en verstarde bewegingen van de achterbenen die niet gewend zijn last te dragen. (De fout begint dus bij de handen....). De "verstandige" ruiter zal pogen om de natuurlijke gang van zijn paard te gebruiken om nek en wervelkolom een richting te geven waardoor de kracht van de achterhand direct en onafgezwakt tegen de hand werkt. Hierbij ontstaat als vanzelf de juiste aanleuning.

steinbrecht

Leuk echter praat hij wel over een weerstand biedende hand, en gaat hij van een paard uit die van nature een goeie hals aanzet heeft, echter spreekt hij ook over de zware hengste halzen die meer in werking nodig hebben.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:33

nombrado schreef:
wat doe jij dan met een paard met zijn neus bij mars, of een hertenhals?
Hoe train jij dat?

zulke paarden, daar bedank ik vriendelijk voor :+

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:26

Abacab schreef:
twinducklin schreef:
Ik vraag eerst mijn paard om zijn gewicht naar de achterhand te verplaatsen, dit doe ik door hem voorwaarts/neerwaarts te vragen terwijl ik voor hem sta en lichte druk door mijn lichaam (dit dus zonder hem aan te raken maar puur op houding ) hem vraag het gewicht naar de achterhand te verplaatsen, zn erbij lichte druk op kaptoom.

Hoe moet ik dat voor me zien, jij staat voor je paard en loopt achterwaarts terwijl je met de kaptoom zijn hoofd omlaag brengt? Hoe onderhou je de impuls?
Dat stikje over vragen dat hij zijn gewicht naar de achterhad verplaats begrijp ik ook niet. Heb je misschien een filmpje van hoe dit werkt?

Helaas geen filmpje. Omlaag brengen van hoofd vraag ik inderdaad als ik ervoor sta, maar wel in stilstand. Zodra hij naar beneden komt kijk ik of hij op zijn achterhand of voorhand het meeste gewicht heeft.
Het stukje van het gewicht naar achteren plaatsen, mijn paard heeft dmv grondwerk geleerd te wijken voor mijn druk. Zodra ik met de intentie op hem afstap dat hij voor me aan de kant moet gaan wijkt hij van me af, stap ik dus vanuit voor op hem af zal hij in zijn achteruit gaan. Staat hij zijwaarts van me zal hij zijwaarts van me weglopen. De hoeveelheid "energie" wat ik hierbij gebruik is bepalend voor hoeveel reactie ik krijg. Met andere woorden maak ik me groot terwijl ik op hem afloop zal hij direct van me achteruitstappen, wanneer ik hem omlaag vraag met zijn hoofd en hij komt omlaag breng ik mijn energie dus iets naar voren ( alsof ik naar voren wil lopen ) dan verzet hij zijn gewicht naar de achterhand, vervolgens vraag ik stelling naar een kant ( de kant waar ik stelling wil hebben ) en let daarbij op dat hij buigt vanuit zijn hoofd - hals en of hij de heup naar binnen brengt, wanneer hij dat doet vraag ik hem weg te stappen. het weg stappen vraag ik door naast zijn schouder te gaan staan ( ondertussen de stelling vast te houden, me linkerhand heeft daarbij gewoon de linkerteugel vast en rechterhand de rechterteugel, hetzelfde als dat je erop zou zitten ) ik loop dan weg en controleer of mijn paard dan ook vanuit achteren vertrekt, doet hij dat stond hij dus met zijn gewicht op de achterhand.

Duidelijkere uitleg gaat denk ik niet lukken, ben niet zo goed in uitleggen }:0 maar mocht je nog wat willen weten vraag gerust.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:31

twinducklin schreef:
Abacab schreef:

Hoe moet ik dat voor me zien, jij staat voor je paard en loopt achterwaarts terwijl je met de kaptoom zijn hoofd omlaag brengt? Hoe onderhou je de impuls?
Dat stikje over vragen dat hij zijn gewicht naar de achterhad verplaats begrijp ik ook niet. Heb je misschien een filmpje van hoe dit werkt?

Helaas geen filmpje. Omlaag brengen van hoofd vraag ik inderdaad als ik ervoor sta, maar wel in stilstand. Zodra hij naar beneden komt kijk ik of hij op zijn achterhand of voorhand het meeste gewicht heeft.
Het stukje van het gewicht naar achteren plaatsen, mijn paard heeft dmv grondwerk geleerd te wijken voor mijn druk. Zodra ik met de intentie op hem afstap dat hij voor me aan de kant moet gaan wijkt hij van me af, stap ik dus vanuit voor op hem af zal hij in zijn achteruit gaan. Staat hij zijwaarts van me zal hij zijwaarts van me weglopen. De hoeveelheid "energie" wat ik hierbij gebruik is bepalend voor hoeveel reactie ik krijg. Met andere woorden maak ik me groot terwijl ik op hem afloop zal hij direct van me achteruitstappen, wanneer ik hem omlaag vraag met zijn hoofd en hij komt omlaag breng ik mijn energie dus iets naar voren ( alsof ik naar voren wil lopen ) dan verzet hij zijn gewicht naar de achterhand, vervolgens vraag ik stelling naar een kant ( de kant waar ik stelling wil hebben ) en let daarbij op dat hij buigt vanuit zijn hoofd - hals en of hij de heup naar binnen brengt, wanneer hij dat doet vraag ik hem weg te stappen. het weg stappen vraag ik door naast zijn schouder te gaan staan ( ondertussen de stelling vast te houden, me linkerhand heeft daarbij gewoon de linkerteugel vast en rechterhand de rechterteugel, hetzelfde als dat je erop zou zitten ) ik loop dan weg en controleer of mijn paard dan ook vanuit achteren vertrekt, doet hij dat stond hij dus met zijn gewicht op de achterhand.

Duidelijkere uitleg gaat denk ik niet lukken, ben niet zo goed in uitleggen }:0 maar mocht je nog wat willen weten vraag gerust.
dit is gewoon AR

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:21

twinducklin schreef:

Ik denk dat ik er wel een aardig beeld bij heb. Ik werk dan wel niet op de manier waarop jij beschrijft maar mijn paarden hebben we zo veel respect voor mij dat ze uit mijn personal space blijven en gewoon voor mij aan de kant gaan als ik dat wil. Dat doe ik ook met lichaamstaal. Maar ik kan nu niet zeggen dat mijn paarden op die manier het gewicht naar de achterhand verplaatsen.
Ik denk dat jij en ik iets heel anders verstaan onder de term: gewicht naar de achterhand verplaatsen.
Ik ben er van overtuigd dat je op jouw manier een paard juist scheef maakt. Immers; je hebt geen controle over de impuls van het buitenachterbeen, je werkt indirect in op de buitenteugel omdat deze over de hals hangt. In het grondwerk sta je aan 1 kant van je paard wat scheefheid in de hand werkt. De controle van het rechtrichten voer je uit op de rechte lijn, dat is onmogelijk in het grondwerk en dat maakt de methode onbruikbaar.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:24

Abacab schreef:
nombrado schreef:

Zo langzaam mogelijk draven, werkt dus wel degelijk mee om de achterhand te ontwikkelen/trainen.
Maar, zoals met alles, de manier waarop zo langzaam mogelijk gedraafd wordt, daar ligt de clue.
Een paard wat zo langzaam mogelijk draaft, zal heel vlug stilvallen en gaan stappen.
Dit te voorkomen, zorgt al dat de achterhand getraind wordt.
Belangrijke voorwaarde is dan weer wel, om het paard net voordat het stilvalt c.q. wil gaan stappen, vooorwaarts te laten gaan.
En zo is eigenlijk het hele cirkeltje weer rond.
Want zelfs de tempowisselingen worden ingebouwd ;)

Abacab

Re: Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:10

dat ben ik niet met je eens Cherie. Van enkel zo langzaam mogelijk draven wordt geen enkel paard beter, daar worden paarden ook stug en stijf van. Paarden worden wel beter van variatie in tempo en overgangen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:16

Abacab schreef:
dat ben ik niet met je eens Cherie. Van enkel zo langzaam mogelijk draven wordt geen enkel paard beter, daar worden paarden ook stug en stijf van. Paarden worden wel beter van variatie in tempo en overgangen.

Precies dát leg ik net uit :j variatie in tempo en overgangen :j
Omdat zo langzaam mogelijk draven enorm inspannend is, valt een paard heel vlug in stap.
Om dat in stap vallen te voorkomen, activeer je het paard om toch te blijven draven.
Zodra een paard wat sterker in de achterhand geworden is, breng ik nog meer variatie aan.
Van langzaam, naar meer tempo en overgangen stap/draf.

Om de achterhand nog meer te gymnastiseren, het übertreten, paar passen wijken etc
Als het paard dan nog sterker geworden is, variatie in het übertreten nl de overgangen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:28

@ abacab Wat versta jij dan onder het gewicht naar de achterhand brengen? Bij mij is dit bij het grondwerk dat je ziet dat ze de rug boller maken en letterlijk dat je ziet dat het gewicht van voor op de achterbenen wordt gebracht, waarbij de achterhand beter ondertreed en dus ook bij halthouden het paard vierkant halthoud met de achterbenen verder onder de massa in.

Op zich vraag ik niet veel met me buitenteugel, hooguit juist een ophouding om bijv schouderbinnen te vragen, hoe denk jij dat dit scheefheid veroorzaakt? Het recht stellen vraag ik door er recht voor te staan en dus evenveel "druk" op links en rechts te hebben. Verder vraag ik alleen lichte stelling met binnenhand. Bovendien wissel ik continu van hand, veel vaker als onder het rijden, max naar 1 keer de bak rond en elke oefening die ik links vraag, vraag ik ook direct erna rechts.

Ik heb nu vandaag voor de 4de keer met mijn merrie gewerkt op deze manier, en die is scheef, staat voornamelijk op voorhand en houd rug + bekken vast. Als ik hierop stap krijg ik alleen maar protest omdat ze de achterhand er niet onder krijgt met mij erop omdat die spieren niet sterk genoeg zijn. Nu naar vier keer zie je dat ze al beter ondertreed en zie je ook al wat spieren bewegen op rug en zie je dat de bekken kunnen bewegen. Iets wat een dikke week geleden nog niet mogelijk was.
Hoe zou jij zo'n paard trainen? Paard heeft een verkalkte pees links voor, kreupelt op moment niet eraan maar longeren is dus geen optie, dat zijn veel te korte wendingen. Ze mag rijden van de dierenarts zolang ze goed loopt en paard heeft er ook veel plezier in maar dat kan dus niet zonder eerst wat spieren te trainen. Paard is onder het zadel erg voorwaarts en snel heet waardoor ze zich over de kop loopt. Paard heeft bijna 2 jaar niks meer gedaan behalve op de wei ivm blessure en laatste half jaar wat kinderlesjes gelopen in de leeftijd van 6 t/m 12 jaar. Dit lijkt voor haar heel goed te werken, maar vraag me af waarin jij denkt dat het slecht kan zijn?

met mijn ruin ben ik hier nu sinds een kleine 3 maanden mee bezig, en bij hem merk ik vooral dat hij veel beter in balans loopt. Hij is los van zichzelf en loopt vrij goed met achterhand onder de massa. Voor hem is het dan ook voornamelijk bedoeld om beter balans te krijgen omdat hij daar nogal moeite mee heeft onder het zadel. ( is pas 4 jaar )

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:28

Langzaam mogelijk draven heeft geen meer waarde als je hoofd/hals houding niet controleert.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:32

Moll schreef:
Langzaam mogelijk draven heeft geen meer waarde als je hoofd/hals houding niet controleert.

Dat zou ik wel graag uitgelegd willen dan ;)

Want ik ga er nog steeds vanuit, dat de juiste hoofd/halshouding van achteruit bewerkstelligd wordt.
Wat zou ik dan aan de voorkant moeten controleren om de achterkant sterker te maken?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:41

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Dat zou ik wel graag uitgelegd willen dan ;)

Want ik ga er nog steeds vanuit, dat de juiste hoofd/halshouding van achteruit bewerkstelligd wordt.
Wat zou ik dan aan de voorkant moeten controleren om de achterkant sterker te maken?

Nog maals de vraag, zal hem uit duidelijker maken, stel je paard heeft een herten hals voorwaards rijden leid TOT verergering, en onder het tempo ook, hoe los je dit op?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:46

cherie78 schreef:
Omdat zo langzaam mogelijk draven enorm inspannend is, valt een paard heel vlug in stap.
Om dat in stap vallen te voorkomen, activeer je het paard om toch te blijven draven.

ok we zijn het eens.
maar dat zo langzaam mogelijk draven inspannend is ben ik weer niet met je eens. Klein en actief draven is enorm inspannend maar dat is niet hetzelfde als langzaam. Of bedoel je dat ook?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:51

Abacab schreef:
cherie78 schreef:

ok we zijn het eens.
maar dat zo langzaam mogelijk draven inspannend is ben ik weer niet met je eens. Klein en actief draven is enorm inspannend maar dat is niet hetzelfde als langzaam. Of bedoel je dat ook?

Actief hoort een paard bij mij altijd te zijn. Althans als je de reactie om toch te blijven draven dan, als actief kan bestempelen.

Moll

Re: Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:53

Dan geef je geen antwoord cherrie, op mijn vraag.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:55

cherie78 schreef:
Abacab schreef:

ok we zijn het eens.

Actief hoort een paard bij mij altijd te zijn. Althans als je de reactie om toch te blijven draven dan, als actief kan bestempelen.

het merendeel van de paarden, vooral die veel op hand gereden zijn, vinden het juist extreem moeilijk in een langzaam tempo te draven. omdat ze de kracht vanachter missen.
langzaam draven heeft niets met niet actief te maken.
activiteit is er altijd......welk tempo ook.