sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:43

Dit topic vat eigenlijk alles samen wat ik moeilijk vind :')
Of beter gezegd er zijn hier duidelijk voor- en tegenstanders... en ik weet nog niet waar ik bij wil horen...

Ik heb namelijk de behoefte om een nieuwe weg in te slaan, tot op de dag van vandaag rij ik recreatief met als doel ontspanning en plezier... :)
De klassieke dressuur spreekt mij heel erg aan... en ondanks dat ik niet zo gecharmeerd ben van s&t en sporen, begin ik het nu toch wat meer van te begrijpen.
Desalniettemin is bitloos ook iets wat mijn aandacht trekt.. het is uiteraard nog vol in ontwikkeling en ik ben ervan overtuigt dat heel veel hoofdstellen nog 'flut' zijn en verkeerd inwerken.

Rijden met bit (enkel gebroken trens) heb ik altijd gedaan, ik wist niet beter.
En zolang je een zachte en vriendelijke hand hebt, deed het geen zeer werd er gezegd.

Lang leve internet die veel informatie verspreidt... en andere inzichten laat zien.
Het eerste wat ik zag van bit-tegenstanders was een filmpje, die in een simulatie laat zien hoe een bit (in)werkt in de mond... ik schrok eerlijk gezegd wel, en de grote vraag bleef hangen of dit echt waar was/is of dat het licht overdreven werd om zo bijvoorbeeld een bitloos hoofdstel te kunnen verkopen... who knows..
Voor elke partij is wel is positiefs of negatiefs te zeggen... en dat maakt het zo moeilijk om te besluiten wat ik straks wil gaan doen... wel een bit... of toch niet.. :=

Er is mij eens verteld dat natural en klassiek goed te combineren is en dat zou misschien voor mij een uitkomst zijn. :) Hoe dan ook... als groentje op spoor en s&t gebied heb ik nog wat (domme? :+ ) vragen... die ik in het algemeen wil stellen ... dus voel je vrij om te antwoorden !

Voor de voorstanders:

- Als sporen voor de verfijning zijn(pennetje op touchscreen), waarom is het materiaal dan meestal van metaal? Een paard hoort licht aan de hulpen te zijn... en als je op de juiste manier sporen hanteert dan zou je met een lichte aanwijzing hem zover moeten krijgen... die aanraking voelt hij ook wel als de spoor van een ander materiaal is gemaakt neem ik aan? Bijv. kunststof?
- Hoe staan jullie persoonlijk tegenover het verhaal ''het bit drukt tegen het gehemelte en daardoor doet hij zijn mond open''?

Voor de tegenstanders:

- Waarom is het not done om je paard een keer op zijn plek te zetten wanneer hij echt over de grens heengaat? Zelf ben ik van het belonen en straffen... ik voel niks bij enkel en alleen kusjes en knuffels, hoewel dat natuurlijk ook wel voorkomt.. :) maar ook straffen is een deel van de opvoeding.
We moeten paarden-taal leren spreken en begrijpen dit doe je voornamelijk via je lichaam.. dus ook het straffen ... en dat zegt niet meteen dat ze tot moes geslagen moeten worden, nee natuurlijk niet :n
Maar ik kan er niet inkomen wat er mis is met een tik over de vingers wanneer dit terecht is...

Laat het duidelijk zijn dat dit oprechte vragen zijn... en ik echt geïnteresseerd ben in de antwoorden !

edit: ik heb er wel weer een heel verhaal van gemaakt zie ik :o

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:55

Horse321 schreef:
De klassieke dressuur spreekt mij heel erg aan... en ondanks dat ik niet zo gecharmeerd ben van s&t en sporen, begin ik het nu toch wat meer van te begrijpen.

Bovenstaande had ik kunnen typen en vooral de quote ben ik het mee eens! Ik besef me nu ook eigenlijk pas hoe weinig ik er vanaf wist/weet en wat een vooroordelen ik al had over met name stang en trens..

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:04

Horse321 schreef:
Er is mij eens verteld dat natural en klassiek goed te combineren is en dat zou misschien voor mij een uitkomst zijn. :)

Zowel natural als klassiek zijn wel hele brede termen. :PVeel klassieke stromingen gaan uit van een opleiding die deels plaatsvind aan de hand/tussen de lange lijnen, en daar zijn wel wat raakvlakken te vinden met het soort grondwerk dat je in veel natural stromingen ziet. Veel van de oefeningen lijken ook in de basis wel op elkaar, bijna allemaal gaan ze toch om het bevestigen van voorwaarts/achterwaarts/zijwaarts d.m.v van wijken voor druk, en beginnende verzameling (wat natuurlijk ook wijken voor druk is).

Oftewel, het doel is hetzelfde, de weg is een klein beetje anders. Als je door de goeroes en de verkooppraatjes heen kunt prikken, zul je dat zelf ook snel genoeg zien als je je een beetje in diverse stromingen verdiept. Oriënteer je gewoon breed en pak van alles mee wat je van pas komt.

Citaat:
Voor de voorstanders:

- Als sporen voor de verfijning zijn(pennetje op touchscreen), waarom is het materiaal dan meestal van metaal? Een paard hoort licht aan de hulpen te zijn... en als je op de juiste manier sporen hanteert dan zou je met een lichte aanwijzing hem zover moeten krijgen... die aanraking voelt hij ook wel als de spoor van een ander materiaal is gemaakt neem ik aan? Bijv. kunststof?

Daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. Traditie, heh? :P Net even gegoogelt naar kunststof sporen, ik kan me voorstellen dat het effect elkaar weinig ontloopt. Ik denk niet dat kunststof perse zachter is dan metaal, overigens. Het mag natuurlijk niet te flexibel zijn, want dan is het beoogde effect weg (idee van je touchscreen bedienen met een rubber rietje, haha) en als het een harde kunststof is, zal het weinig anders zijn dan metaal? Speculatie hoor, ik heb nog nooit een kunststof spoor in handen gehad.

Citaat:
- Hoe staan jullie persoonlijk tegenover het verhaal ''het bit drukt tegen het gehemelte en daardoor doet hij zijn mond open''?

Mja, ik rijd mijn paard met een spaans hoofdstel, zonder neusriem o.i.d. Hij loopt meestal met zijn mond gewoon dicht. Maar hij heeft wel een beetje een centebakkie, en als hij ontspant in zijn kaak laat hij zijn onderlip vaak wel een beetje zwabberen, maar dat doet hij met een bosal om ook, dus dat zal niet aan het bit liggen. :)

En natuurlijk, als ik hem een keer écht in zijn mond snok (wat me weleens een keer per ongeluk gebeurd is toen we een botsing hadden met een stukje WE parcours) dan doet hij zijn mond open om die druk te ontwijken, maar tijdens het rijden gewoon niet, voor zover ik kan zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:16

Horse321 schreef:
Voor de voorstanders:

Wellicht is metaal het makkelijkste materiaal om een spoor van te maken? Tegenwoordig zijn er ook kunststof sporen maar wat is het verschil? Als je ermee gaat zitten prikken doen ze allebei zeer.

Als je trekt drukt het bit op het gehemelte, dat klopt. Maar als het bit goed past en jij zacht bent met je hand voelt het paard alleen druk in de mondhoeken en op de lagen.
Ik heb de neusriem altijd losjes, ik kan er minimaal 4 vingers tussen steken dus als het paard zijn mond open wil doen doet ie dat echt wel.
Aansnoerneusriemen zijn symptoombestrijders, het staat wel chique maar de enige reden om de boel aan te trekken is zodat je omgeving niet kan zien hoe hard de ruiter met zijn hand is.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:36

Mindfields schreef:
Een dier is niet te vergelijken met een voorwerp, maar als ik jou dmv alleen aanrakingen moet vertellen welk lichaamsdeel je naar welke kant moet bewegen, dan snap je mij niet als ik lukraak ergens met een dikke handschoen ga duwen, ipv met 1 vinger precies de plek aan te geven die ik bedoel. Als ik dan vervolgens na een totaal niet te begrijpen hulp voor jou, ook nog geirriteerd raak omdat je nie doet wat ik vraag, dan raak jij erg gefrustreerd, want je wilde best doen wat ik vroeg, alleen begreep je de vraag niet goed.

Mooie uitleg, maar maakt het dan niet meer uit op welke manier de verfijning gebeurt ? Komaan, 2bitten + hefboom en sporen heb je nodig om een duidelijk signaal te geven ?
Op dat moment wordt er geen rekening gehouden met het paard.
Een waarom heb je een 2de bit nodig, en dan nog eens een hefboom ?
Kan je anders niet van een galop naar draf ?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:46

Nee niet om een duidelijk signaal te geven, juist om een subtiel signaal te geven.

Het maakt heel erg uit op wat voor manier de verfijning gebeurt. Je kunt met geen enkele mogelijkheid verfijnd hulpen geven op een bitloze optoming bijvoorbeeld. Als je iets wil aangeven aan het paard dan gaan de meeste bitloze hoofdstellen al schuiven. Een hackamore is een onding wat zijn weerga niet kent. Doe hem net te laag en trek te hard en je breekt het voorste neusbotje zo doormidden. Maar das toch vriendelijk volgens jou? Waarom heb jij die hackamore nodig? Dat is een heel pijnlijk ding.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:54

Je vorderd steeds met op mijn vragen te antwoorden, helaas ben je toch weer gebuist.
Ik reed ermee omdat ik naast een bos sta, en tijdens het rijden gebeurde het wel eens dat er een vos ofzo voorbij schoot. & een paard dat schrik heeft kan je niet houden, hij sprong met mij over de draden van de pist de wei in, van de schrik. Met hack kon ik hem tenminsten op een volte zetten.

Daar ben ik nu mee gestopt, ik rijd nu met een halster of neckrope, losse teugels.

Maar mijn vraag, sporen of te verfijnen ok, maar waarom een dubbel bit + hefboom ?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:00

Xiniee schreef:
Je vorderd steeds met op mijn vragen te antwoorden, helaas ben je toch weer gebuist.
Ik reed ermee omdat ik naast een bos sta, en tijdens het rijden gebeurde het wel eens dat er een vos ofzo voorbij schoot. & een paard dat schrik heeft kan je niet houden, hij sprong met mij over de draden van de pist de wei in, van de schrik. Met hack kon ik hem tenminsten op een volte zetten.

Daar ben ik nu mee gestopt, ik rijd nu met een halster of neckrope, losse teugels.

Maar mijn vraag, sporen of te verfijnen ok, maar waarom een dubbel bit + hefboom ?

Waarom zo kinderachtig worden? Je durft wel tegen iemand wiens beroep het is om paarden te trainen op paardvriendelijke wijze.

Dus oftewel, op halster of neckrope kon je hem niet houden, dus deed je er een scherpere optoming in.

Ik rij niet op een stang en trens om mijn paard beter te kunnen houden.

Ik rij daarmee om zo subtiel en zacht mogelijk aanwijzingen te kunnen geven en mijn paard te helpen zich te balanceren in de verzameling.

Xiniee

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:19

Ik zet mijn paard op stilstaan met mijn zit en stem & mijn paard is nooit deftig opgeleerd tot een jaar geleden (was toen al 6, en van die 6jaar maar 6maand bereden)
Dus waarom kan jou paard pas stilstaan met S&T ? Ben jij zo bruut ? Of denk je dat je paard enkel kan nageeflijk zijn etc met S&t ?

- een actieve achterhand
- levendige bewegingen
- paard met inorde zijn qua gewrichten en spieren
Paard moet vrije wil hebben om naar ruiter te luisteren
- rechtgerichtheid
- correcte reacties en gangen
- evenwicht
Dat heb je nodig om correct en nagefelijk te rijden met je paard, geen ijzer

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:34

Meid hoe kom je er nu toch bij dat mijn paard alleen stilstaat op stang en trens?

Ik rij een paard pas op stang en trens als ik mijn verzameling ga verfijnen, daarvoor doe ik alles op trens. Dus de gehele basisopleiding doe ik op trens alleen. En pas als het paard daar aan toe is, ga ik over op stang en trens.

Je hoeft mij niets uit te leggen over wat er nodig is om een paard netjes op te leiden want dat is mijn werk.

Echt ik hou op met deze discussie, aangezien je niet volwassen reageert en allerlei aannames doet.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:42

Moderatoropmerking:
Offtopic verwijderd. Het gaat hier over de functie van hulpmiddelen, niet om het gebruik ervan notoir met de grond gelijk te maken en de gebruikers van deze hulpmiddelen af te kammen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:34

[quote="Xiniee"]

- een actieve achterhand
- levendige bewegingen
- paard met inorde zijn qua gewrichten en spieren
Paard moet vrije wil hebben om naar ruiter te luisteren
- rechtgerichtheid
- correcte reacties en gangen
- evenwicht
Dat heb je nodig om correct en nagefelijk te rijden met je paard, geen ijzer

Dit klopt allemaal wel wat je zegt ,maar niet iedereen wil met neckrope rijden
Ik rij zelf met een heel fijn bitje ,een zachter bit kan je paard niet geven die ik gebruik voor mijn paard.
en mijn paard loopt er super op ,en heeft altijd ze mond vol schuim staan :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:38

donnie13 schreef:
Dit klopt allemaal wel wat je zegt ,maar niet iedereen wil met neckrope rijden

Maar als je dit kan en je paard netjes kan rijden vind ik het eerlijk gezegt wel HET bewijs dat je paard graag met je meewerkt en jij ook prima zonder sterke bitten en teugels zou kunnen rijden... :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:42

Ik kon op mijn vorige paard, wat ik gratis kreeg omdat hij behoorlijk onrijdbaar was en zijn eigenaresse er letterlijk voor geen miljoen euro meer op wilde, alle oefeningen laten doen zonder zadel, met alleen een halster om en een halstertouw eraan geknoopt. Tot en met piaffe en wisselseries. En dan ook nog correct.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:50

Millanka
Ik zie nut er niet van in om mijn paard met neckrope te rijden.
en mijn paard zou daar ook niks van snappen met een touw om ze nek :7
En mijn paard loopt super op zijn bit ,dus waarom zou ik dat dan om gaan ruilen voor een neckrope
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 01-10-11 19:54, in het totaal 2 keer bewerkt

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:53

Xiniee schreef:

En kun je daarmee een opwaartse ophouding maken die nodig is om net dat laatste stukje ondertreden van de massa en oprichting te verkrijgen?

edit: moet natuurlijk zijn ondertreden van het achterbeen onder de massa.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:57

donnie13 schreef:
Millanka
Ik zie nut er niet van in om mijn paard met neckrope te rijden.
en mijn paard zou daar ook niks van snappen met een touw om ze nek :7
En mijn paard loopt super op zijn bit ,dus waarom zou ik dat dan om gaan ruilen voor een neckrope

Omdat dat naar mijn idee wel laat zien dat je echt niet bij de voorkant bezig bent, zoals vele zeggen, maar rijd op je zit, met je benen en gewicht.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:00

Er is niemand die zonder ook maar enige inwerking te hebben op de voorkant, het paard correct kan laten bewegen in de juiste houding. Dat kunnen mensen wel op paarden die al met bit zijn opgeleidt, maar een groen paard zal niet vanzelf op zit en been alleen, 'nageeflijk' lopen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:01

Omdat dat naar mijn idee wel laat zien dat je echt niet bij de voorkant bezig bent, zoals vele zeggen, maar rijd op je zit, met je benen en gewicht.

ik rij altijd mijn paard op mijn zit dat is veel fijner voor je paard , dan dat gehang aan die voorkant
Mijn 3 jarige kon ik ook makkelijk op mijn zit rijden ,maar dat komt ook omdat ik dat paard zelf heb ingereden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:05

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:07

Zij heeft ook met bit gereden!
Vind het wel erg knap wat ze kan :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:09

Ik denk dat veel mensen wel met bit zijn begonnen. Maar dan nog zie ik 99 procent van bokt, ook die mensen die met stang en trens rijden, hun paard niet zo laten lopen zoals zij dat kan. En dat is naar mijn idee dus de kunst van het rijden :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:10

Maar wie zegt dat een touw strak tegen je slokdarm aan prettig is? Want die neckropes staan doorgaans constant strak.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:14

Mindfields schreef:
Maar wie zegt dat een touw strak tegen je slokdarm aan prettig is? Want die neckropes staan doorgaans constant strak.

Hier wel... maar ik geloof dat dat normaal gesproken niet de bedoeling is. Wanneer je met constante druk werkt, kun je er op den duur niets meer mee... Zelfde als met bit dus. Nog wel een hele kunst om zo'n ding correct te gebruiken, net als een bit eigenlijk....
Stiekem vind ik dit soort dingen wel altijd erg knap, en mooi om te zien......

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:19

Nee, en zo is het normaal gesproken natuurlijk ook niet de bedoeling dat er druk op het bit staat. Komen we toch weer uit op dat de optoming qua scherpte ALTIJD afhankelijk is van degene die het hanteert. :)

Uiteraard is het hartstikke leuk om te zien!