Of beter gezegd er zijn hier duidelijk voor- en tegenstanders... en ik weet nog niet waar ik bij wil horen...
Ik heb namelijk de behoefte om een nieuwe weg in te slaan, tot op de dag van vandaag rij ik recreatief met als doel ontspanning en plezier...
De klassieke dressuur spreekt mij heel erg aan... en ondanks dat ik niet zo gecharmeerd ben van s&t en sporen, begin ik het nu toch wat meer van te begrijpen.
Desalniettemin is bitloos ook iets wat mijn aandacht trekt.. het is uiteraard nog vol in ontwikkeling en ik ben ervan overtuigt dat heel veel hoofdstellen nog 'flut' zijn en verkeerd inwerken.
Rijden met bit (enkel gebroken trens) heb ik altijd gedaan, ik wist niet beter.
En zolang je een zachte en vriendelijke hand hebt, deed het geen zeer werd er gezegd.
Lang leve internet die veel informatie verspreidt... en andere inzichten laat zien.
Het eerste wat ik zag van bit-tegenstanders was een filmpje, die in een simulatie laat zien hoe een bit (in)werkt in de mond... ik schrok eerlijk gezegd wel, en de grote vraag bleef hangen of dit echt waar was/is of dat het licht overdreven werd om zo bijvoorbeeld een bitloos hoofdstel te kunnen verkopen... who knows..
Voor elke partij is wel is positiefs of negatiefs te zeggen... en dat maakt het zo moeilijk om te besluiten wat ik straks wil gaan doen... wel een bit... of toch niet..
Er is mij eens verteld dat natural en klassiek goed te combineren is en dat zou misschien voor mij een uitkomst zijn.
Hoe dan ook... als groentje op spoor en s&t gebied heb ik nog wat (domme?
) vragen... die ik in het algemeen wil stellen ... dus voel je vrij om te antwoorden !Voor de voorstanders:
- Als sporen voor de verfijning zijn(pennetje op touchscreen), waarom is het materiaal dan meestal van metaal? Een paard hoort licht aan de hulpen te zijn... en als je op de juiste manier sporen hanteert dan zou je met een lichte aanwijzing hem zover moeten krijgen... die aanraking voelt hij ook wel als de spoor van een ander materiaal is gemaakt neem ik aan? Bijv. kunststof?
- Hoe staan jullie persoonlijk tegenover het verhaal ''het bit drukt tegen het gehemelte en daardoor doet hij zijn mond open''?
Voor de tegenstanders:
- Waarom is het not done om je paard een keer op zijn plek te zetten wanneer hij echt over de grens heengaat? Zelf ben ik van het belonen en straffen... ik voel niks bij enkel en alleen kusjes en knuffels, hoewel dat natuurlijk ook wel voorkomt..
maar ook straffen is een deel van de opvoeding.We moeten paarden-taal leren spreken en begrijpen dit doe je voornamelijk via je lichaam.. dus ook het straffen ... en dat zegt niet meteen dat ze tot moes geslagen moeten worden, nee natuurlijk niet
Maar ik kan er niet inkomen wat er mis is met een tik over de vingers wanneer dit terecht is...
Laat het duidelijk zijn dat dit oprechte vragen zijn... en ik echt geïnteresseerd ben in de antwoorden !
edit: ik heb er wel weer een heel verhaal van gemaakt zie ik
Veel klassieke stromingen gaan uit van een opleiding die deels plaatsvind aan de hand/tussen de lange lijnen, en daar zijn wel wat raakvlakken te vinden met het soort grondwerk dat je in veel natural stromingen ziet. Veel van de oefeningen lijken ook in de basis wel op elkaar, bijna allemaal gaan ze toch om het bevestigen van voorwaarts/achterwaarts/zijwaarts d.m.v van wijken voor druk, en beginnende verzameling (wat natuurlijk ook wijken voor druk is).