Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:52

__Elizabeth schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat een 2 en 3 jarig paard het zelfde zijn. Een 3 jarige is wel degelijk meer uitgegroeid. Nee niet volledig maar een 2 jarige nog veel minder. Ja natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar ik kan geen 3 jarige opnoemen die 5x per week een uur loopt. En ik zie nogal wat jonge paarden ;)

Ja, en een 1 jarige is ook meer uitgegroeid dan een veulen, een twee jarige meer dan een 1-jarige, en een 4 jarige meer dan een 3-jarige, en een 5-jarige meer dan een 4-jarige.

Kunnen er nu eens goede argumenten komen?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:59

Vienna2007 schreef:
Tendance schreef:
Denk, dat je, je daar op verkijkt. Dan moet je al de eigenaren vragen aan wie ze hem verkocht hebben. Heel veel paarden gaan naar het buitenland en zijn niet meer terug te vinden.

Misschien moet je dat dan niet denken. Waarom spreek je trouwens alles tegen wat ik doe? Als ik zeg dat ik ze kan volgen op internet, zeg jij dat het niet waar is.. :+

Hilarisch.

Jij doet toch hetzelfde bij mij? Of lees ik dat verkeerd?
In het verleden zijn er 4 goede jonge paarden van ons verkocht naar het buitenland. Engeland en Duitsland zijn korte tijd te volgen, maar daarna verdwenen en de ene heb ik per toeval weer gevonden en blijkt nog gewoon in de wedstrijdsport te lopen met een fijne amateurruiter. In andere landen verdwijnen ze eigenlijk per direct.
Ik spreek hier dus uit eigen ervaring.

Maar goed blijkbaar hebben we dus allebei andere ervaringen, dus laten we er maar over ophouden.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 24-08-11 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:01

Niet. Ik ben voorstander van zadelmak maken op 4, inrijden op 5 en doorrijden op 6 :-)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:05

Gaan we het nu over jouw paarden hebben?

Ik had het over koplopers van de afgelopen jaren op de VSN en VWF, de koplopers zie en hoor je nooit meer, en de meeste daarvan staan nog steeds in Nederland. Ik vind het niet erg dat je uit eigen ervaring wilt spreken, maar blijf dan wel bij het onderwerp, en verdiep je in de koplopers, en doe geen speculaties dat ze "wellicht naar het buitenland verkocht zijn" want dat is dus niet zo.

En dus weer een nutteloos argument.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb voor andere ook zovaak paarden op 3-jarige leeftijden beleerd, maar ik zie aan diezelfde paarden dat ze nog veel te jong en te slap zijn, zeker met de hoogtes die paarden tegenwoordig bereiken. Ik doe het niet met plezier, en dus beleer ik mijn eigen paarden wel op late leeftijd, waardoor ze uit kunnen groeien tot een sterk en goed ontwikkeld paard.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:11

Vienna2007 schreef:
Gaan we het nu over jouw paarden hebben?

Ik had het over koplopers van de afgelopen jaren op de VSN en VWF, de koplopers zie en hoor je nooit meer, en de meeste daarvan staan nog steeds in Nederland. Ik vind het niet erg dat je uit eigen ervaring wilt spreken, maar blijf dan wel bij het onderwerp, en verdiep je in de koplopers, en doe geen speculaties dat ze "wellicht naar het buitenland verkocht zijn" want dat is dus niet zo.

En dus weer een nutteloos argument.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb voor andere ook zovaak paarden op 3-jarige leeftijden beleerd, maar ik zie aan diezelfde paarden dat ze nog veel te jong en te slap zijn, zeker met de hoogtes die paarden tegenwoordig bereiken. Ik doe het niet met plezier, en dus beleer ik mijn eigen paarden wel op late leeftijd, waardoor ze uit kunnen groeien tot een sterk en goed ontwikkeld paard.

Volgens mij was het sowieso al offtopic waar wij het over hadden, en als die koplopers van de VSN zo goed te volgen zijn, dan zou dat bij de rest ook moeten kunnen toch?
Sowieso zijn er een aantal naar het buitenland gegaan en een aantal in de fokkerij beland, dus daarover kunnen we niet zeggen wat er gebeurd zou zijn als ze verder doorgereden zouden zijn.
Verder de koplopers van de laatste paar jaar.... Wie zegt, dat we daar niet alsnog wat van gaan horen? Ze zijn nog jong.
Ook zijn er een aantal gewoon de amateursport in gegaan, omdat die in handen waren van amateurs, die er gewoon zelf op door willen rijden.
Dan heb ik het niet over de laatste 2/3 jaar, want die zijn gewoonweg echt nog te jong om een uitspraak over te doen.

Maar goed zullen we nu maar weer ontopic gaan?
Want dat is: hoe vaak rijden jullie je 3 jarige...... Ook over het algemeen amateurpaard, want er zijn maar weinig mensen, ik ook niet, die hier op bokt zitten en prof zijn.

Tendance

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:19

En dan nog Vienna2007, ook al zou jij ze allemaal weten terug te vinden, hoe kom jij dan aan die bewijzen, dat ze niet meer in de sport zouden zitten, omdat ze zo jong zijn aangereden?
Neem niet aan, dat je van al die paarden ook de doktersrapporten hebt mogen zien.

Sorry maar ik geloof je gewoon niet en daarom ga ik tegen je in. We delen gewoon niet dezelfde mening. Misschien ben ik het binnen een ander onderwerp wel helemaal met je eens.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:52

Waratje schreef:
En kinderen die genieten van snoepjes geef je lekker gewoon wat vaker snoepjes, want ze geven toch aan dat ze het fijn vinden en niet dat ze er last van hebben? :roll:
Heb je wel eens bij een fysiotherapeut of mensendieck/cesartherapeut in de wachtkamer gekeken? Heel opvallend is dat er behoorlijk wat 40-ers bij een therapeut terecht komen met rugproblemen. Wat blijkt? Ze hebben van jongs af aan een verkeerde houding gehad, is nooit gecorrigeerd, heb je op jonge leeftijd geen last van, maar boven de 40 opeens wel. Moet je alsnog je houding gaan veranderen en accepteren dat er ook wat slijtageschade zit.

Maar wie zegt dat een drie jarige in een verkeerde houding loopt omdat hij jong is. Ik zie genoeg ouderen paarden die ook in de verkeerde houding lopen dit is de schuld van de ruiter niet hoe jong of oud het paard is.

Is het je wel eens opgevallen hoeveel mensen in de wedstrijdsport melden dat hun paard (weer) een blessure heeft? En hoeveel van die paarden zijn met 3 al ingereden en doorgereden? Tuurlijk zijn er altijd van die hele degelijke exemplaren die geen probleem hebben, kan ook schelen als ze een echt goede ruiter hebben getroffen, maar laten we even eerlijk zijn, het gros van de ruiters in de (basis)wedstrijdsport is geen bijzonder talent, dus de meeste paarden moeten het met gemiddelde ruiters doen.

Een blessure zit in een klein hoekje en niet altijd de schuld van de ruiter. Het kan ook zijn dat het paard een slechtere weerstand heeft. Mijn 6 jarige die ik nu drie jaar heb is nog geen dag kreupel bij mij geweest. Het paard van mijn zus ook een 6 jarige is al kreupel als een een strooitje in zijn been prikt. en loopt dagen op drie benen. Dit neemt niet weg dat ruiters hun paard wel naar kl*te rijden.

Een paard kan er soms mentaal eerder voor klaar zijn om aan het werk te gaan, maar het lijf volgt gewoon het genoemde groeischema. Het lijkt misschien wel heel degelijk, maar de zachte materialen houden zich gewoon aan het schema van verharden/dichtgroeien. Heb je een paard dat mentaal vroeg rijp is, heb je een uitdaging om het wel "werk" te bieden, maar toch rekening te houden met de fysieke gesteldheid. Dan moet je misschien wel buiten het "gangbare boekje" gaan denken en dat is voor veel mensen erg moeilijk.

Daar geef ik je gelijk in maar een paard dat er mentaal wel klaar voor is en fysiek minder. Zou ik het mentaal uitagend maken je zou wel kunnen rijden maar geef er een uitdaging aan. ga pionnen in de bak zetten slalommen balkjes lopen met anderen in de bak rijden(ook een hele uitdaging :+ ) je hoeft je paard niet in het zweet te werken. Ik rij mijn moeders 3 jarige ook geen uren. soms is opstappen en een rondje stappen al genoeg. ik zeg niet dat je een 3 jarige die mentaal er klaar voor is het zelfde tegaan rijden als een 6 jarigen maar je zou het wel uitdagender voor het paard kunnen maken.

Dat een artikel in de Paard en Sport niet keihard zegt dat met 3 jaar inrijden slecht is, lijkt me logisch. De belangen zijn te groot om tegen de gangbare praktijk in te gaan waar ze hun leden en geld vandaan krijgen. Paard moet tenslotte klaar zijn voor de IBOP, de Pavo-cup en weet ik veel wat nog meer en dat is allemaal op jonge leeftijd. Waar dat met de potentiele toppaarden vaak door goede ruiters wordt gedaan, moeten de "gewone" paarden het doen met de gewone ruiters die zien hoe die potentiele toppers worden gepresenteerd en denken dat je je paard vanaf de 2e keer erop zitten al "aan de teugel" moet laten lopen. Resultaat is paarden die niet in balans lopen, geleerd hebben om over de kop te lopen in plaats van lekker van achteren te kunnen komen. Voor foto's hiervan hoef je niet eens naar ITP, dit topic heeft al keurige voorbeelden laten zien. ;(

Het schema zag er in mijn ogen niet slecht uit hoor het is voornammelijk stap werk en wat draf werk en hooguit een beetje gallop. In mijn ogen niet een topsport schema hoor. Er stond als ik het mij goed herinner 3 of 2 x hooguit 20 minuten dressuurwerk. en voorderest wat longeer werk en vrij. Zo rij ik mijn moeders 3 jarigen ook. Maar het aan de teugel lopen is de schuld van de ruiter en of begeleider dat is een hele andere discussie. En een drie jarige hoeft dat in mijn ogen ook niet laat het maar eerst op eigen benen lopen. ga eerst lekker aan de slag met het stuur gas en rem werk en zorg dat je paard eerst in balans loopt anders loop je in de verdere training toch vast lijkt mij.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:02

R_ali_R schreef:
Het schema zag er in mijn ogen niet slecht uit hoor het is voornammelijk stap werk en wat draf werk en hooguit een beetje gallop. In mijn ogen niet een topsport schema hoor. Er stond als ik het mij goed herinner 3 of 2 x hooguit 20 minuten dressuurwerk. en voorderest wat longeer werk en vrij. Zo rij ik mijn moeders 3 jarigen ook. Maar het aan de teugel lopen is de schuld van de ruiter en of begeleider dat is een hele andere discussie. En een drie jarige hoeft dat in mijn ogen ook niet laat het maar eerst op eigen benen lopen. ga eerst lekker aan de slag met het stuur gas en rem werk en zorg dat je paard eerst in balans loopt anders loop je in de verdere training toch vast lijkt mij.
[/quote]

Maar, en dat moet jij ook weten, hoef je niet mee aan te komen op de VSN. Als jij je 3-jarige daar door de baan stuurt met zijn hoofd in de lucht, ben je sowieso al afgeschreven.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:23

Hoe dan ook - ik vind de 'aan de teugel' discussie voor drie-jarigen altijd wel een bijzondere. Een paard dat goed gebouwd is zal vrij snel na het zadelmak iets aanbieden, de hand van de ruiter opzoeken. Hij moet op eigen benen lopen en mag niet gaan hangen (en jij mag niet trekken) - maar een paard dat prettig in aanleuning loopt en zijn rug op de juiste manier gebruikt, lijkt me nooit verkeerd. Een paard dat naar de sterren kijkt is ook moeilijker te besturen.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:26

Datzelfde doet ie ook als hij wat ouder is hoor, hoeft hij geen 3 voor te zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:35

Het gaat me niet om de leeftijd maar om de vraag of je ze de eerste tijd maar met de kop in de lucht moet laten lopen of niet...

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:36

Ik sowieso niet, ik beleer ze eerst aan de dubbele longe, eigen benen lopen zonder ruiter, commando's etc.. dan kun je er zo mee weg rijden, enige dat je nog moet leren is de hulpen bij de commando's plaatsen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:05

Die van mij heeft nooit anders gedaan dan rond en los door de hals lopen. Vanaf moment 1 dat er iemand op zat was dat in orde. Natuurlijk niet constant maar gemiddeld genomen wel.
Deed hij ook altijd aan de longe al, ook al vond hij de longe echt niet leuk.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:30

Vienna2007 schreef:
R_ali_R schreef:

Maar, en dat moet jij ook weten, hoef je niet mee aan te komen op de VSN. Als jij je 3-jarige daar door de baan stuurt met zijn hoofd in de lucht, ben je sowieso al afgeschreven.[/quote]

Klopt. Maar een paard dat niet in balans is kan ook niet nageefelijk lopen.

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:23

Die van mij is 3.5 jaar en die is nu 2 maanden onder het zadel.
Ik rij ongeveer 2 keer in de week, en ik wandel veel.
Ik longeer ook wel eens maar niet echt vaak.
Ik doe gewoon rustig aan met hem. En vaak rechtuit omdat hij de bak natuurlijk nog best moeilijk vind. :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:24

Die van ons word over een jaar 3 en we gaan niet eerder beginnen dan met 3 en half jaar.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:47

ik vind het heel erg verschillen per paard,
mijn paard ziet er al erg goed uit qua bespiering en groei is hij al best ver voor een 3jarige,
ik rijd 2 a 3 keer in de week een half uur en verder wandelen en lekker los staan
tevens is hij nu vakantie aan het vieren om alles te verwerken...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:21

Ieder maakt zijn eigen keuze. Bij mij gaan ze niet onder het zadel voor ze 4 jaar zijn. En dan heb ik het over ponies, die vaak eerder uitgegroeid zijn dan paarden. Ook rijden er kleine kinderen op, dus de belasting is al kleiner.
Met een groot paard zou ik zelf nooit beginnen voor het 4e jaar. Bij echt grote paarden, is het zelfs beter om te wachten tot 5 jaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:34

Citaat:
ik vind het heel erg verschillen per paard,
mijn paard ziet er al erg goed uit qua bespiering en groei is hij al best ver voor een 3jarige,

Bespiering zegt NIETS. Quarters worden jong ingereden omdat ze er al heel snel heel sterk uitzien, maar spieren zeggen niets over het sluiten van de groeischijven in de ruggengraat.

Op elke ruggenwervel zitten meerdere groeischijven. Deze sluiten pas als een paard 5,5 jaar oud is op z’n vroegst! Hoe groter je paard is en hoe langer zijn nek is, des te langzamer gaat dit proces. Een KWPN-er is pas volwassen als hij acht jaar oud is. Het allerlaatste sluiten de groeischijven in de nekwervels ter hoogte van de basis van de nek van het paard. Een belangrijke reden om jonge paarden niet bij te zetten met longeren en ook de nek zo veel mogelijk vrij te laten in alle situaties.

Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. De mensen van IJsland hadden dus veel beter in de gaten wanneer een paard voor het eerst bereden kon worden, dan wij mensen van het vasteland

Er zijn 1001 dingen die je je paard kunt leren voordat je op hem gaat rijden. Kijk maar eens naar de grondwerkopdrachten bij natural horsemanship, bijvoorbeeld van Parelli. Parelli biedt enorm goed zelfstudiemateriaal waar je een hele lange tijd meer vooruit kunt. Tegen de tijd dat je toe bent aan rijden, is je paard al aan alles gewend, is hij al te sturen en te wenden op de kleinste commando’s. Steppen of wandelen met je paard is ook heel leuk voor degenen die geen zin hebben om een natural horsemanship programma te doorlopen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:23

Maar wie zegt, dat de schade niet veel groter is als je pas begint met een paard als alle groeischijven gesloten zijn?
Het lichaam zal dan misschien wel nooit zo soepel kunnen worden als dat je jong begint.
Misschien gaan mensen dan wel te veel vragen paard, wat het anatomisch niet aan kan.

Ik denk dat het verhaal 2 zijden heeft, ik weet dat ik het niet met een mens mag vergelijken, maar ook bij mensen kan het van beide kanten slecht of moeilijk zijn, dus waarom niet bij een paard.

Zolang het werk licht blijft is er volgens mij niet zo veel mis.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:26

ik heb een 3 jarige fjord en deze loopt 1 keer per week met mij erop. hooguit een kwartiertje alleen stappen en wat draven

verder doe ik vooral veel grondwerk, wandelen, los laten rennen, af en toe zo eens los longeren,

hij is in mei 3 jaar geworden.

wil zo zie zo tot volgend jaar voorjaar niet meer dan 1 a 2 keer erop zitten in de week

wat jij doet met je 3 jarige, vind ik persoonlijk wel veel.

overigens doe ik niks met druk zoals vele hier wel zie doen...
paarden die na een week 'aan de teugel lopen' JONGENS WAAR ZIJN WIJ MEE BEZIG????
laat je paardje eerst eens EVENWICHT zoeken!!!
iemand hier boven mij zegt precies hetzelfde.. ik geef haar daar groot gelijk in!!
maar, ik ben dan ook een particulier die 1 paardje heeft voor de hobby en de lol!
tegenwoordig moet het allemaal snel, sneller en nog sneller, want ze moeten snel presteren

hier enkele foto,s

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door joyce_eddy op 26-08-11 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:30

Niet, wij beginnen over het algemeen met 4 jaar met rijden, vaak zelfs later. De paarden kunnen dan geestelijk ook meer aan vind ik, maar het is hier vooral een tekort aan mensen :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:40

Tendance schreef:
Maar wie zegt, dat de schade niet veel groter is als je pas begint met een paard als alle groeischijven gesloten zijn?
Het lichaam zal dan misschien wel nooit zo soepel kunnen worden als dat je jong begint.
Misschien gaan mensen dan wel te veel vragen paard, wat het anatomisch niet aan kan.

Zolang een paard nog groeit worden de botten langer.Een bot bestaat uit drie onderdelen: diafyse, twee metafysen, en twee epifysen, zie plaatje 1. Bij nog niet volgroeide paarden zit er tussen de metafyse en de epifyse een groeischijf. In zo’n groeischijf wordt nieuw bot gevormd dat er voor zorgt dat het bot langer kan worden.

De groeischijven bestaan uit niet verkalkt kraakbeen. Kraakbeen is minder sterk dan bot. Pas als een dier volwassen is, verkalken de groeischijven. Raakt een groeischijf tussentijds beschadigt dan wordt het bot minder lang.

Hormonen sturen de groei aan. Tenzij je bepaalde hormonen gaat inspuiten bij je paard, is er aan het hele proces niets te versnellen of te vertragen

Citaat:
Ik denk dat het verhaal 2 zijden heeft, ik weet dat ik het niet met een mens mag vergelijken, maar ook bij mensen kan het van beide kanten slecht of moeilijk zijn, dus waarom niet bij een paard.

Kun je jouw zienswijze en mening onderbouwen met feiten? :-)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:46

Arabesk schreef:
Tendance schreef:

Zolang een paard nog groeit worden de botten langer.Een bot bestaat uit drie onderdelen: diafyse, twee metafysen, en twee epifysen, zie plaatje 1. Bij nog niet volgroeide paarden zit er tussen de metafyse en de epifyse een groeischijf. In zo’n groeischijf wordt nieuw bot gevormd dat er voor zorgt dat het bot langer kan worden.

De groeischijven bestaan uit niet verkalkt kraakbeen. Kraakbeen is minder sterk dan bot. Pas als een dier volwassen is, verkalken de groeischijven. Raakt een groeischijf tussentijds beschadigt dan wordt het bot minder lang.

Hormonen sturen de groei aan. Tenzij je bepaalde hormonen gaat inspuiten bij je paard, is er aan het hele proces niets te versnellen of te vertragen

Citaat:

Kun je jouw zienswijze en mening onderbouwen met feiten? :-)

Veel al zullen mensen, die op latere leeftijd en dus niet al in hun vroeger jeugd met een sport beginnen, nooit meer het resultaat behalen, als dat ze dit in hun jeugd wel hadden gedaan. Waarom.... Te stijf of bepaalde bewegingen en houdingen niet beheersen met het lichaam. Dit zorgt regelmatig voor blessures.
Waarom zou dit bij een paard niet hetzelfde kunnen zijn.

Maar kun jij een bewijs geven, waarom op latere leeftijd beginnen, niet tot blessures lijd...

Mijn paard werd pas met 6 zadelmak gemaakt en kreeg in het eerste jaar te kampen, met problemen, die te maken hadden met hoefbouw en te korte pezen.
Haar zoon heeft nergens last van gehad.
Wie zegt, dat als we de merrie als 3 jarige zadelmak hadden gemaakt zij dit probleem niet gehad had...
Het blijft speculeren, zoals dit gehele onderwerp is opgebouwd, maar de mogelijkheid is best aanwezig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:56

De gemiddelde leeftijd waarop (sport)paarden uit de verzekering worden gehaald is 7 jaar. Dat zegt mij genoeg. De bron van deze info heb ik zo niet even paraat, maar het was n.a.v. een onderzoek bij verschillende verzekeringsmaatschappijen. De meest genoemde reden, meer dan 80% is kreupelheid.

En het feit dat groeischijven kunnen beschadigen tijdens te vroeg inrijden, maakt dat ik het risico te groot vind om jonger dan 6 in te rijden. Misschien beschadigen ze niet nee, maar eenmaal wel beschadigd is die schade onherstelbaar :oo