En kinderen die genieten van snoepjes geef je lekker gewoon wat vaker snoepjes, want ze geven toch aan dat ze het fijn vinden en niet dat ze er last van hebben?
Heb je wel eens bij een fysiotherapeut of mensendieck/cesartherapeut in de wachtkamer gekeken? Heel opvallend is dat er behoorlijk wat 40-ers bij een therapeut terecht komen met rugproblemen. Wat blijkt? Ze hebben van jongs af aan een verkeerde houding gehad, is nooit gecorrigeerd, heb je op jonge leeftijd geen last van, maar boven de 40 opeens wel. Moet je alsnog je houding gaan veranderen en accepteren dat er ook wat slijtageschade zit.Maar wie zegt dat een drie jarige in een verkeerde houding loopt omdat hij jong is. Ik zie genoeg ouderen paarden die ook in de verkeerde houding lopen dit is de schuld van de ruiter niet hoe jong of oud het paard is.
Is het je wel eens opgevallen hoeveel mensen in de wedstrijdsport melden dat hun paard (weer) een blessure heeft? En hoeveel van die paarden zijn met 3 al ingereden en doorgereden? Tuurlijk zijn er altijd van die hele degelijke exemplaren die geen probleem hebben, kan ook schelen als ze een echt goede ruiter hebben getroffen, maar laten we even eerlijk zijn, het gros van de ruiters in de (basis)wedstrijdsport is geen bijzonder talent, dus de meeste paarden moeten het met gemiddelde ruiters doen.
Een blessure zit in een klein hoekje en niet altijd de schuld van de ruiter. Het kan ook zijn dat het paard een slechtere weerstand heeft. Mijn 6 jarige die ik nu drie jaar heb is nog geen dag kreupel bij mij geweest. Het paard van mijn zus ook een 6 jarige is al kreupel als een een strooitje in zijn been prikt. en loopt dagen op drie benen. Dit neemt niet weg dat ruiters hun paard wel naar kl*te rijden.
Een paard kan er soms mentaal eerder voor klaar zijn om aan het werk te gaan, maar het lijf volgt gewoon het genoemde groeischema. Het lijkt misschien wel heel degelijk, maar de zachte materialen houden zich gewoon aan het schema van verharden/dichtgroeien. Heb je een paard dat mentaal vroeg rijp is, heb je een uitdaging om het wel "werk" te bieden, maar toch rekening te houden met de fysieke gesteldheid. Dan moet je misschien wel buiten het "gangbare boekje" gaan denken en dat is voor veel mensen erg moeilijk.Daar geef ik je gelijk in maar een paard dat er mentaal wel klaar voor is en fysiek minder. Zou ik het mentaal uitagend maken je zou wel kunnen rijden maar geef er een uitdaging aan. ga pionnen in de bak zetten slalommen balkjes lopen met anderen in de bak rijden(ook een hele uitdaging

) je hoeft je paard niet in het zweet te werken. Ik rij mijn moeders 3 jarige ook geen uren. soms is opstappen en een rondje stappen al genoeg. ik zeg niet dat je een 3 jarige die mentaal er klaar voor is het zelfde tegaan rijden als een 6 jarigen maar je zou het wel uitdagender voor het paard kunnen maken.
Dat een artikel in de Paard en Sport niet keihard zegt dat met 3 jaar inrijden slecht is, lijkt me logisch. De belangen zijn te groot om tegen de gangbare praktijk in te gaan waar ze hun leden en geld vandaan krijgen. Paard moet tenslotte klaar zijn voor de IBOP, de Pavo-cup en weet ik veel wat nog meer en dat is allemaal op jonge leeftijd. Waar dat met de potentiele toppaarden vaak door goede ruiters wordt gedaan, moeten de "gewone" paarden het doen met de gewone ruiters die zien hoe die potentiele toppers worden gepresenteerd en denken dat je je paard vanaf de 2e keer erop zitten al "aan de teugel" moet laten lopen. Resultaat is paarden die niet in balans lopen, geleerd hebben om over de kop te lopen in plaats van lekker van achteren te kunnen komen. Voor foto's hiervan hoef je niet eens naar ITP, dit topic heeft al keurige voorbeelden laten zien. 
Het schema zag er in mijn ogen niet slecht uit hoor het is voornammelijk stap werk en wat draf werk en hooguit een beetje gallop. In mijn ogen niet een topsport schema hoor. Er stond als ik het mij goed herinner 3 of 2 x hooguit 20 minuten dressuurwerk. en voorderest wat longeer werk en vrij. Zo rij ik mijn moeders 3 jarigen ook. Maar het aan de teugel lopen is de schuld van de ruiter en of begeleider dat is een hele andere discussie. En een drie jarige hoeft dat in mijn ogen ook niet laat het maar eerst op eigen benen lopen. ga eerst lekker aan de slag met het stuur gas en rem werk en zorg dat je paard eerst in balans loopt anders loop je in de verdere training toch vast lijkt mij.