Het wordt een beetje stil.....
-Esther-87-, helemaal mee eens. Sommige mensen moeten heel hard trainen (ik reken me zelf daar ook toe, maar heb zelf zeer beperkte wedstrijdaspiraties, dat laat ik liever doen

, zodat het voor het paard leuk blijft), en sommige mensen hebben ook paarden die absoluut niet geschikt zijn voor de hedendaagse sport (en hebben dat vaak niet door).
Ik vind namelijk wel dat de sport is veranderd, 'vroeger' was het veel gebruikelijker dat je met een simpele all rounder je winstpuntjes bij elkaar scharrelde, alleen in de zomer op wedstrijd ging, het liefst in de buurt en als je het in je mars had 's morgens een dressuurproefje en 's middags springen.
Dat is nu veranderd....iedereen rijdt het hele jaar door en afstanden maken niet meer uit, zeker niet voor de professionals. Prestaties zijn belangrijker geworden en er gaat natuurlijk ook veel meer geld om in de sport.
Simpele amateurs zoals ik moeten daar ook niet naar kijken, maar gewoon blijven doen wat ze altijd deden: af en toe op wedstrijd omdat je het leuk vindt, gezellig met je paard op stap...Toch lijkt het wel alsof een deel van deze groep dat niet op kan brengen en zich gaat meten met de professionals, en daar onstaan wel problemen. En ik zal niet zeggen, je moet wel wat zelfvertrouwen hebben om het zo lekker simpeltjes te doen, want ieder dressuurpaard dat er niet uitziet als Jazz of Ferro wordt toch wel wat meewarig aangekeken. De oplossing is simpel: rijden op kleine streekwedstrijdjes, ze zijn er nog steeds en het is er nog steeds gezellig.
Ik kan me dus wel iets voorstellen bij de kritiek in dit topic, maar vind dat een volstrekt verkeerde groep wordt aangesproken. Iedereen moet het goed doen voor zijn/haar (vooral haar ...) paard en ik weet zeker dat je ook als je alleen maar aanklungelt in de B tot je paard 8 is, of helemaal niet start, of alleen maar vrijheidsdressuur doet, of ......je het goed of minder goed kunt doen voor je paard. Dat is namelijk de andere kant, dat de kritiek zich vooral toespitst op hetgeen zich op het wedstrijdterrein afspeelt - alles daarbuiten, waar niemand weet van heeft, wat niemand ziet blijft buiten beeld en daarmee buiten de discussie.