Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:09

Moll schreef:
Mischien wel, echter is de omgang met het paard wat hoog in vaandel zou moeten staan, terug gevallen tot het zien als een gebruiksvoorwerp

Wie zien volgens jou het paard als een gebruiksvoorwerp?
Want wederom is dit een aanname en geen feit. Als we ons nu eens aan de feiten houden en naar onszelf in plaats van altijd maar met dat verwijtende vingertje naar een ander wijzen, dan is dit topic toch eigenlijk niet nodig?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:22

Wat een flauwe discussie:

Citaat:
@Abacab
Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat er veel mensen verkeerd bezig zijn binnen de sport maar dat het zo 'normaal' is dat veel mensen dat niet zien omdat ze niet beter weten.

Ik zie dat helemaal niet zo. Ik zie wel heel veel misstanden bij recreanten, naturals, horsemanshippers, academische/barokke ruiters etc. Maar dat is weer een andere discussie.

Noem nu eens een voorbeeld van misstanden, je praat in algemeenheden en dat geldt evenzo voor Moll. Ik heb zelf al een voorbeeld gegeven van de PAVO cup en wil daar nog wel de hengstenkeuringen aan toevoegen. Maar ik snap echt niet waar jullie het nu over hebben. Of bedoelen jullie soms te zeggen dat er heel veel Z ruiters met jongen paarden rondrijden die onterecht hun punten bij elkaar hebben gereden?

Joolien, ik vind jou altijd zo afgunstig overkomen naar ruiters die wel lekker de basis doorrijden en hun punten halen. Je blijft er steeds maar op hameren dat het niveau bedroevend is en dat er zo veel mensen zijn die niet weten waar ze mee bezig zijn en dat ze desondanks toch 'hoog' meelopen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:22

Kendra schreef:
Het wordt een beetje stil.....

-Esther-87-, helemaal mee eens. Sommige mensen moeten heel hard trainen (ik reken me zelf daar ook toe, maar heb zelf zeer beperkte wedstrijdaspiraties, dat laat ik liever doen :o, zodat het voor het paard leuk blijft), en sommige mensen hebben ook paarden die absoluut niet geschikt zijn voor de hedendaagse sport (en hebben dat vaak niet door).

Ik vind namelijk wel dat de sport is veranderd, 'vroeger' was het veel gebruikelijker dat je met een simpele all rounder je winstpuntjes bij elkaar scharrelde, alleen in de zomer op wedstrijd ging, het liefst in de buurt en als je het in je mars had 's morgens een dressuurproefje en 's middags springen.
Dat is nu veranderd....iedereen rijdt het hele jaar door en afstanden maken niet meer uit, zeker niet voor de professionals. Prestaties zijn belangrijker geworden en er gaat natuurlijk ook veel meer geld om in de sport.

Simpele amateurs zoals ik moeten daar ook niet naar kijken, maar gewoon blijven doen wat ze altijd deden: af en toe op wedstrijd omdat je het leuk vindt, gezellig met je paard op stap...Toch lijkt het wel alsof een deel van deze groep dat niet op kan brengen en zich gaat meten met de professionals, en daar onstaan wel problemen. En ik zal niet zeggen, je moet wel wat zelfvertrouwen hebben om het zo lekker simpeltjes te doen, want ieder dressuurpaard dat er niet uitziet als Jazz of Ferro wordt toch wel wat meewarig aangekeken. De oplossing is simpel: rijden op kleine streekwedstrijdjes, ze zijn er nog steeds en het is er nog steeds gezellig.

Ik kan me dus wel iets voorstellen bij de kritiek in dit topic, maar vind dat een volstrekt verkeerde groep wordt aangesproken. Iedereen moet het goed doen voor zijn/haar (vooral haar ...) paard en ik weet zeker dat je ook als je alleen maar aanklungelt in de B tot je paard 8 is, of helemaal niet start, of alleen maar vrijheidsdressuur doet, of ......je het goed of minder goed kunt doen voor je paard. Dat is namelijk de andere kant, dat de kritiek zich vooral toespitst op hetgeen zich op het wedstrijdterrein afspeelt - alles daarbuiten, waar niemand weet van heeft, wat niemand ziet blijft buiten beeld en daarmee buiten de discussie.

Dank u!!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:25

Moll schreef:
De GP geef ik als voorbeeld aan hoor, de amateur sport is im mijn ogen het zelfde laken en pak, tuurlijk zijn er ruiters die voor de lol een proefje rijden, echter is het gros toch van de instelling ik wil winnen en zo komt het circus op gang, het is niet meer wie het correctste een proef rijd, maar wie er het meeste spectacle kan laten zien, en wanneer het paard niet presteerde naar verwachting is dit de fout van het paard en niet van de ruiter, het paard ken het niet aan enz enz we kennen allemaal de verhalen wel.

Dit is hoe jij het ziet, maar naar mijn idee voor het overgrote deel van de rijdende mensen een grote onzin.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:31

Moll schreef:
Dan nog zit in dat stuk toch ook bij de nederlandse fokkerij an sich, want waar word op gefokt? Prestatie meer niet, vandaag de dag kan deq gemiddelde ruiter geen normaal paard meer kopen, als ik in me lessen kijk wat voor bloed en wat voor temprament veel paarden hebben en waar de gemiddelde recreatie ruiter niet mee uit de voeten kan.

Ook dit is onzin, want er zijn genoeg fijne gebruikspaarden met een andere komaf. Vindt jij niet dat als jouw leerlingen op deze te ingewikkelde paarden zitten, jij als instructeur tekort bent gekomen om jouw leerlingen een gedegen voorlichting te geven voor de aankoop van het paard of om de samenwerking te beëindigen? Ik vind, dat daar jouw rol ligt!!! Nu verdien jij lekker je geld met die moeilijke combinaties... Wat is er nu slecht?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:37

Moll schreef:
Het gaat om de paarden die in de sport mee draaien, in de GP bv zijn paarden 9 van de 10 keer al uit gebonjourd voor hun 18e, in de klassieke rijerij is de leeftijd van 20 geen uitzondering om die nog vol in het werk te zien en zelfs de sprongen boven de aarde te doen

Dat dat paard van 18+ geen wedstrijden meer loopt wil nog niet zeggen dat dat paard ongeschikt is geworden voor de sport. Die paarden schitteren dan niet meer in de ring maar worden thuis vaak ingezet als leerpaard.
Je moet stoppen op je hoogtepunt, niets is zo triest als een paard dat alle glans en glorie aan het verliezen is. Dat laatste zie ik veel in de klassieke rijderij en dan vraag ik me wel eens af waarom dat paard zonodig weer aan het werk moet, alleen meer ter meerdere eer en glorie van het baasje zelf omdat baasje zo graag alle kunstjes laat zien en nog geen ander paard heeft op dat niveau, dat vind ik nog eens triest.

Electra63

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:45

Ik sluit me helemaal aan bij Abacap.
En Moll jij betrekt alles op GP-paarden, maar dat is maar een klein stukje van de paardenwereld.
Er klinkt zoveel frustratie uit de berichten van een aantal bokkers.
IMO, maar dat is ook al aangehaald in het vorige topic, is goede instructie heel belangrijk. Ik vind het dan wel opvallend dat en Joolien en Moll allebei veel kritiek hebben op de huidige wedstrijdsport, terwijl zij toch in een positie zijn om daar wat aan te doen, als instructeur.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:46

Abacab schreef:
Wat een flauwe discussie:

Citaat:
@Abacab
Ik probeer gewoon duidelijk te maken dat er veel mensen verkeerd bezig zijn binnen de sport maar dat het zo 'normaal' is dat veel mensen dat niet zien omdat ze niet beter weten.

Ik zie dat helemaal niet zo. Ik zie wel heel veel misstanden bij recreanten, naturals, horsemanshippers, academische/barokke ruiters etc. Maar dat is weer een andere discussie.

Noem nu eens een voorbeeld van misstanden, je praat in algemeenheden en dat geldt evenzo voor Moll. Ik heb zelf al een voorbeeld gegeven van de PAVO cup en wil daar nog wel de hengstenkeuringen aan toevoegen. Maar ik snap echt niet waar jullie het nu over hebben. Of bedoelen jullie soms te zeggen dat er heel veel Z ruiters met jongen paarden rondrijden die onterecht hun punten bij elkaar hebben gereden?

Joolien, ik vind jou altijd zo afgunstig overkomen naar ruiters die wel lekker de basis doorrijden en hun punten halen. Je blijft er steeds maar op hameren dat het niveau bedroevend is en dat er zo veel mensen zijn die niet weten waar ze mee bezig zijn en dat ze desondanks toch 'hoog' meelopen.

Verder dan dit krijg ik ook nog het idee, dat moll en joolien zelf vinden, dat ze het allemaal geweldig doen, maar hebben jullie al eens een kijkje in de keuken laten nemen door iemand, die er een ander idee op na houdt?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:47

Electra63 schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij Abacap.
En Moll jij betrekt alles op GP-paarden, maar dat is maar een klein stukje van de paardenwereld.
Er klinkt zoveel frustratie uit de berichten van een aantal bokkers.
IMO, maar dat is ook al aangehaald in het vorige topic, is goede instructie heel belangrijk. Ik vind het dan wel opvallend dat en Joolien en Moll allebei veel kritiek hebben op de huidige wedstrijdsport, terwijl zij toch in een positie zijn om daar wat aan te doen, als instructeur.

Haha, we antwoorden weer eens tegelijk!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:51

Eigenlijk heb ik er geen zin in. Dit soort topics verloopt toch hetzelfde met kritiek over en weer en uiteindelijk loopt het topic dood.
Ik vind wel dat als je een topic start, dat je niet moet afhaken, als anderen het er niet mee eens zijn en zeker goed onderbouwde berichten (zoals van Jasmijn) niet negeren, omdat je het er niet mee eens bent.
Je hoeft het toch niet altijd met elkaar eens te zijn?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:55

Electra63 schreef:
Eigenlijk heb ik er geen zin in. Dit soort topics verloopt toch hetzelfde met kritiek over en weer en uiteindelijk loopt het topic dood.
Ik vind wel dat als je een topic start, dat je niet moet afhaken, als anderen het er niet mee eens zijn en zeker goed onderbouwde berichten (zoals van Jasmijn) niet negeren, omdat je het er niet mee eens bent.

Ben ik het helemaal mee eens, dus ik verwacht van joolien ook nog wel wat antwoorden op jullie vragen. Maar denk niet dat die er gaan komen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:57

O, ben ik dan te vroeg met Floris zadelmak maken -O-
http://94.100.122.220/1383550001-1383600000/1383581001-1383581100/1383581045_5_KmIe.jpeg

Maar even serieus. Ik heb niet alles gelezen hierzo, maar ik ben het met de OP eens.
Als ze zijn ingereden moeten ze natuurlijk zo snel mogelijk 'aan de teugel', en gaan met die banaan.
Een paard is met 8 jaar pas helemaal volgroeid. Een paard van 3 kan je vergelijken met een kind van 7, die hoeft toch ook niet direct naar de middelbare school...

Ik vind ook dat het allemaal veel te snel gaat...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:00

Ik ben het helemaal met je eens hoor.

Ik ben zelf geen voorstander van paardensport over het algemeen, omdat het in mijn ogen de paarden vanalles opgelegd krijgen en ze het maar even moeten doen (denk aan draverijen, cross, etc etc). Ik kijk dan ook geen enkele paardensport als paardenliefhebber. Als ik zie wat die paarden allemaal moeten doen voor de mens..... (met soms zelfs dodelijke afloop). En waarom?

En ik ben zelf recreant hoor :) , en dit is puur mijn mening.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:03

Angeliekje schreef:
Ik ben het helemaal met je eens hoor.

Ik ben zelf geen voorstander van paardensport over het algemeen, omdat het in mijn ogen de paarden vanalles opgelegd krijgen en ze het maar even moeten doen (denk aan draverijen, cross, etc etc). Ik kijk dan ook geen enkele paardensport als paardenliefhebber. Als ik zie wat die paarden allemaal moeten doen voor de mens..... (met soms zelfs dodelijke afloop). En waarom?

Helemaal mee eens, goed geschreven.
Op mijn wekelijkse rondje op de manege na rij ik niet, ik doe veel liever werk op de grond met mijn verzorgShetlanders.
Zoals vrijheidsdressuur, dat is ook een tak van de paardensport, maar niet onder de man hierzo.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:17

Zo Joolien jij opent weer een goede discussie :) dank daarvoor

Mijn paard is een goed voorbeeld van dat te snel gaan. Ik heb hem gekocht toen hij 5 jaar was en helemaal kapot de vorige eigenaresse zag zijn kwaliteit en dacht hem even snel in het Z te starten (haar beide andere paarden ZZ licht en ZZ zwaar waren geblesseerd..... zegt ook al genoeg) Toen was er nog geen minimum leeftijd aan de klasses verbonden. Gevolg paard kan de druk niet aan veel te sensibel voor de botte boer mentaliteit en moest weg. Toen ik hem kocht ging hij knoerhard achteruit en steigeren. Het heeft me een jaar gekost normaal op te kunnen stappen en te rijden en ook nu nog (ondertussen 17 jaar) ondervindt hij schade van die eerste jaren. Hij kan heel erg bang worden vooral op vreemd terrein waardoor we vaak wedstrijd pauzes ingelast hebben en dus ook niet echt hoog starten maar ach ik hou toch wel van hem en beleef mega veel plezier aan hem thuis. Oefeningen aanleren is ook een hele strijd geweest iedere keer als er iets nieuws kwam was hij bang. Ik rijd ook al 12 jaar (zolang heb ik hem) niet meer met zweep want dan raakt hij in paniek.

Met andere woorden mensen die dit een paard aandoen moesten voor het leven geband worden van paarden

(het gaat over het donkere paard in mijn profiel)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:30

Maar RM94, wie zegt dat dat door de vorige eigenaresse komt. Het zou ook met jouw eigen tekortkomingen als ruiter te maken kunnen hebben.
Ik las in je profiel dat het paard waar je over schrijft van Michelangelo is, nu staan die nakomelingen niet echt bekend om hun nuchtere karakter. Ik heb een aantal Michelangelo's meegemaakt en daar zaten echt extreem bloederige, sensibele paarden tussen. Dus om nu maar alles af te schrijven op het vorige baasje is mij wat te kort door de bocht, daarvoor heb ik al te veel gezien, en loop ik te lang mee :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:33

Electra63 schreef:

Mee eens.
Ik vind het bijzonder irri dat TS bij kritische vragen ineens van de aardbodem verdwenen lijkt te zijn of enkel wat vage ontwijkende antwoorden geeft.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:36

EskeGirl schreef:
Angeliekje schreef:
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik ben zelf geen voorstander van paardensport over het algemeen, omdat het in mijn ogen de paarden vanalles opgelegd krijgen en ze het maar even moeten doen (denk aan draverijen, cross, etc etc). Ik kijk dan ook geen enkele paardensport als paardenliefhebber. Als ik zie wat die paarden allemaal moeten doen voor de mens..... (met soms zelfs dodelijke afloop). En waarom?

Helemaal mee eens, goed geschreven.
Op mijn wekelijkse rondje op de manege na rij ik niet, ik doe veel liever werk op de grond met mijn verzorgShetlanders.
Zoals vrijheidsdressuur, dat is ook een tak van de paardensport, maar niet onder de man hierzo.

Alsof manegepaard zijn wel zo goed en leuk is voor een paard...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:40

Inderdaad, ik zie er echt maar heel weinig , soms geen die op een echt slechte manier rijden! (misschien hoor ik daar wel bij, volgens een ander iemand, haha)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:45

EskeGirl schreef:
Maar even serieus. Ik heb niet alles gelezen hierzo, maar ik ben het met de OP eens.
Als ze zijn ingereden moeten ze natuurlijk zo snel mogelijk 'aan de teugel', en gaan met die banaan.
Een paard is met 8 jaar pas helemaal volgroeid. Een paard van 3 kan je vergelijken met een kind van 7, die hoeft toch ook niet direct naar de middelbare school...
Ik vind ook dat het allemaal veel te snel gaat...

De discussie verzandt wel een beetje, maar dit is wel het soort opmerkingen waar het over moet gaan...want ik (en met mij vast veel anderen), vind het namelijk wel belangrijk dat ook een jong paard 'aan de teugel loopt', zijn rug gebruikt enz enz. En een kind van 7 mag wel op gymnastiek of op voetbal...

Ik zou het wel prettig vinden als mensen met enige kennis van zaken spreken en even nadenken over hun bijdrage.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:47

Abacab schreef:
Maar RM94, wie zegt dat dat door de vorige eigenaresse komt. Het zou ook met jouw eigen tekortkomingen als ruiter te maken kunnen hebben.
Ik las in je profiel dat het paard waar je over schrijft van Michelangelo is, nu staan die nakomelingen niet echt bekend om hun nuchtere karakter. Ik heb een aantal Michelangelo's meegemaakt en daar zaten echt extreem bloederige, sensibele paarden tussen. Dus om nu maar alles af te schrijven op het vorige baasje is mij wat te kort door de bocht, daarvoor heb ik al te veel gezien, en loop ik te lang mee :)

Nee dat is niet te kort door de bocht gezien ik haar ken en zij voor mijn Michelangelo (inderdaad erg bloederig en sensibel) al 4 paarden via dezelfde handelaar zijn achterdeur verkocht had allemaal met dezelfde afspraak als hij ver weg gaat hoeft hij niets te kosten als hij dichtbij blijft moet hij duur zijn (geen gezichtsverlies) Daarnaast heb ik met rust zijn boosheid en frustratie weg gereden dus nee ligt niet aan mijn rijkunsten eigenlijk vind ik jou wel heel kort door de bocht en heel eerlijk ik ben geen wereldkampioen en ik ben ook de eerste die dat erkend maar jij kent mij niet en mijn rijden niet dus knap dat je dat zo weet. Ik heb les van een geweldige vrouw die het paard voor alles zet als ik hart zou zijn in mijn rijden dan had ze me al lang buiten geschopt. Mac is het enige paard op stal dat hinnikt als hij mij alleen al hoort en volgt mij een donker gat in maar dat heeft me veel tijd rust en liefde gekost. Ik heb in Dld en Engeland met Olympische ruiters gewerkt o.a. Alexandra Simons, Sandy Phillips. Een paar jaar geleden ben ik nog een half jaar bij een Grand Prix ruiter in Duitsland geweest met Mac zijn oordeel een geweldig paard maar hij denkt te veel je rijdt tegen zijn hoofd. Mijn idee over mijn paard is dus niet alleen op mijn TEKORTKOMINGEN als ruiter gebasseerd maar op meerdere goede ruiters/trainers

Ach gelukkig weet ik zelf beter maar als jij zou weten wat ik allemaal voor mijn Mac en zijn gevoelens en zijn trainingen heb gedaan om hem weer een waardig paardenleven te geven dan zou je je nu schamen

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:48

Electra63 schreef:

Nee precies! maar het vervelende is dat TS (en meerdere hier) het niet kan laten bij het er niet mee eens zijn, maar daarbij iemand die het anders doet daarvoor veroordeeld. Want dat doen veel mensen hier die het met TS eens zijn beoordelen en veroordelen, terwijl mensen zoals Tendence Jasmijn en bovenstaande komen met argumenten zonder een ander te veroordelen!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:51

pizza64 schreef:
Electra63 schreef:

Nee precies! maar het vervelende is dat TS (en meerdere hier) het niet kan laten bij het er niet mee eens zijn, maar daarbij iemand die het anders doet daarvoor veroordeeld. Want dat doen veel mensen hier die het met TS eens zijn beoordelen en veroordelen, terwijl mensen zoals Tendence Jasmijn en bovenstaande komen met argumenten zonder een ander te veroordelen!

Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar dit soort discussies zijn goed voor het bewustzijn en eens op een andere manier naar dingen te kijken.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:02

RM94 schreef:
Nee dat is niet te kort door de bocht gezien ik haar ken en zij voor mijn Michelangelo (inderdaad erg bloederig en sensibel) al 4 paarden via dezelfde handelaar zijn achterdeur verkocht had allemaal met dezelfde afspraak als hij ver weg gaat hoeft hij niets te kosten als hij dichtbij blijft moet hij duur zijn (geen gezichtsverlies) Daarnaast heb ik met rust zijn boosheid en frustratie weg gereden dus nee ligt niet aan mijn rijkunsten eigenlijk vind ik jou wel heel kort door de bocht en heel eerlijk ik ben geen wereldkampioen en ik ben ook de eerste die dat erkend maar jij kent mij niet en mijn rijden niet dus knap dat je dat zo weet. Ik heb les van een geweldige vrouw die het paard voor alles zet als ik hart zou zijn in mijn rijden dan had ze me al lang buiten geschopt. Mac is het enige paard op stal dat hinnikt als hij mij alleen al hoort en volgt mij een donker gat in maar dat heeft me veel tijd rust en liefde gekost. Ik heb in Dld en Engeland met Olympische ruiters gewerkt o.a. Alexandra Simons, Sandy Phillips. Een paar jaar geleden ben ik nog een half jaar bij een Grand Prix ruiter in Duitsland geweest met Mac zijn oordeel een geweldig paard maar hij denkt te veel je rijdt tegen zijn hoofd. Mijn idee over mijn paard is dus niet alleen op mijn TEKORTKOMINGEN als ruiter gebasseerd maar op meerdere goede ruiters/trainers

Ach gelukkig weet ik zelf beter maar als jij zou weten wat ik allemaal voor mijn Mac en zijn gevoelens en zijn trainingen heb gedaan om hem weer een waardig paardenleven te geven dan zou je je nu schamen

Nou zeg, niet zo aangebrand. Ik begreep jouw bericht eigenlijk op dezelfde manier. Wij kennen jou, je paard en de vorige eigenaar niet, dus als je dan jouw eerdere verhaal leest, is dat voor verschillende uitleg vatbaar. Het kan zeker zijn dat het door de vorige eigenaar kwam, maar het kan net zo goed door jezelf komen. Nogmaals, wij kennen jou niet en moeten iets beoordelen vanaf een bericht op de pc, dus dat is geen persoonlijke aanval.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:03

@RM94 Hier gaat het 1 ruiter en niet over hoe het in het algemeen gaat, er is hier allang beaamt dat je altijd excessen hebt maar waar het hier om gaat Waarom alles zo vroeg?
Men moet met argumenten komen waarom het dan te vroeg is of waarom niet en niet met het vingertje gaan wijzen naar wat een ander fout doet.