Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tteettt schreef:Ik denk dat het punt wat ik wil maken, gemist wordt! Het gaat mij niet zozeer om wedstrijden dan wel trainingen, maar meer het idee dat Springen ook wel kan zonder juiste dressuur basis! Wat ik veel zie, is dat jonge ruiters in de dressuur hun winst punten niet halen(snap dat dit frustrerend is) en dan roepen nou dan gaan we wel springen want dat is veel eerlijker! Maar als je week op week geen punten haalt in de dressuur, dan is het toch verstandiger om een bij jezelf na te denken hmm wat gaat er mis? Dan om maar gewoon over te schakelen op iets anders? Bedoel wedstrijden zijn elke x op ander terrein met andere Jury,s als je bij verschillende Jury,s geen punten haalt, ja ligt het dan aan de jury sport? Of doe jezelf iets niet goed? En deze groep kan dan gewoon los in een parcours want springen is immers zoveel eerlijker!
mika11 schreef:Elke Een ruiter die geen eenvoudig parcoursje kan springen maar wel Z dressuur is,
die komt iets tekort in het rijden.
Als angst hiervan de oorzaak is, klopt het ook niet want dan moet je sowieso niet gaan paardrijden.
mika11 schreef:Elke ruiter en elk (gezond) paard zou een basis dressuurproefje en een eenvoudig parcoursje moeten kunnen doen. En ook een gecontroleerd buitenritje/stapritje buiten moeten kunnen maken.
Paardrijden is niet alleen dressuur.
Dressuur is in principe alleen maar een middel om een paard iets te leren,
niet het doel zelf.
Een ruiter die geen eenvoudig parcoursje kan springen maar wel Z dressuur is,
Als het paard dan ook niet normaal van het erf kan stappen maar helemaal gaat flippen, hoe heb je je paard dan opgeleid?
Dan heeft het paard een veel te eenzijdig 'niveau'.
Als angst hiervan de oorzaak is, klopt het ook niet want dan moet je sowieso niet gaan paardrijden.
Fitzroy schreef:mika11 schreef:Elke Een ruiter die geen eenvoudig parcoursje kan springen maar wel Z dressuur is,
Wat een vreemde uitspraken worden hier weer gedaan. Zoals theeet hierboven al aangeeft, heb je voor springen lef nodig. De een heeft dat wel, de ander heeft dat niet. Als je niet te durft te springen wil dat nog niet zeggen dat je geen dressuur zou kunnen rijden. Echt een rare stelling is dat, en zeker dat je dan helemaal niet zou moeten paardrijden. Waarom zou dat volgens jou dan niet moeten?
Als je hard gevallen ben door een val van een paard en daarna een half jaar aan het revalideren bent, bekijk je alles wel iets anders. Ook ouder worden speelt daarbij een rol. Als je jong bent zie je geen gevaar, als je ouder wordt wel.
Fitzroy schreef:Die ervaring heb ik niet, Tendance en ik rijd toch met 2 verschillende paarden, waarvan 1 Z (met hoedje) Ik heb echt niet het idee dat er dan meer om me heen gereden wordt dan met die ander met cap. Misschien lijkt het juist voor jou zo, omdat ze misschien meer ruimte creëren.
tteettt schreef:Nog een om over na te denken, ik ben van mening dat een ruiter die Z dressuur rijd, over algemeen mits genoeg lef enzo ook wel een BB parcours door komt, en dan laat ik even kwaliteit van paard buiten beschouwing. Maar red een spring ruiter het ook om een Z proef te rijden?
Fitzroy schreef:Ik zie de relatie met goed opleiden absoluut niet eerlijk gezegd. Dat heeft niets met wel of niet springen te maken. Een goed opgeleid paard kan netjes aan 2 teugels en rechtgericht een mooie Z-proef afleggen. Of deze ook een parcoursje kan springen doet niet terzake en heeft ook met aanleg te maken. Ik pak in het bos regelmatig een 'springpaadje' mee. De een springt er zo overheen, de ander loopt er dwars doorheen. Dan peins ik er niet over om met dat dier een parcoursje te springen. Dat is vragen om ongelukken.
vibabu schreef:Leuk topic!
Het "dwingen" van andere takken van de sport vind ik te ver gaan. Maar hoe vaak zie/hoor je niet dat iemand al bang wordt als een paard ergens van schrikt? Een paard die een sprongetje maakt opzij en de ruiter er meteen af ligt? Ruiters die alleen naar buiten durven met bodyprotector terwijl dat paard niks doet. Dat niet iedereen even heldhaftig is snap ik, maar als je de lat nooit hoger legt dan de dressuurbak dan kom je toch ook nergens? je wil wel de uitdaging nemen om een oefening in de dressuur beter uit te werken maar waarom dan niet om eens een andere tak van de sport uitzoeken. (ik bedoel hier alleen degene die uit principe niks anders willen doen)
Fitzroy schreef:Ik vind dat iedereen zo met zijn paard om moet gaan, zoals zij dat willen. En als dat betekent alleen dressuurrijden, dan is dat zo. Dat geeft niemand het recht om die persoon te veroordelen. Dat vind ik nu een kortzichtige manier van denken. Paardrijden doe je nog altijd voor je lol, en de een beleeft dat op een dressuurwedstrijd, de ander in een springparcours en de volgende weer met een buitenrit en weer een ander doet van alles wat.
Dat maakt niemand minder dan de ander.