Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:45

Vjestagirl schreef:
Danique_G schreef:
mbt bovenstaande, ik vind dat sommige zich er ook in wentelen, je kan ook zeggen en nou ga ik podverdorie afvallen hoe groot mijn problemen ook zijn. Ik ben onafhankelijk! Ja ik weet waar ik over praat.

Ik snap wat je bedoeld, ik denk alleen dat je té simplistisch denkt.

Nee, ik was echt een stress-eter (kwam wel later pas, toen werd ik extra dik, daarvoor was ik al molliger dan normaal). En echt, die problemen waren niet zoals bij een gewoon huishouden, het waren er meerdere zelfs. Ze zijn er nog steeds. Maar waar een wil is, is een weg. Je moet jezelf gewoon een rotschop geven, de knop omzetten en flink janken. Ik voel me beter als ooit tevoren, ik weet nu dat ik heel veel dingen aankan. En ik wil dat meerdere mensen dat gaan voelen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:49

Danique_G schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik snap wat je bedoeld, ik denk alleen dat je té simplistisch denkt.

Nee, ik was echt een stress-eter (kwam wel later pas, toen werd ik extra dik, daarvoor was ik al molliger dan normaal). En echt, die problemen waren niet zoals bij een gewoon huishouden, het waren er meerdere zelfs. Ze zijn er nog steeds. Maar waar een wil is, is een weg. Je moet jezelf gewoon een rotschop geven, de knop omzetten en flink janken. Ik voel me beter als ooit tevoren, ik weet nu dat ik heel veel dingen aankan. En ik wil dat meerdere mensen dat gaan voelen.

knap dat je t kunt. maar niet iedereen kan dat hé...

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 03:35

Ik vind het topic ook wel erg kwetsend. Je zegt geen dikke mensen te willen aanvallen en niet discrimineert. Helaas zegt de dikke :+ vandale toch iets anders, de betekenis van discriminatie is "het maken van (ongeoorloofd) onderscheid". En jij maakt wel degelijk onderscheid tussen 'normale' en dikke mensen. Erg aardig dat het topic niet van toepassing is op mensen die dikmakende medicijnen gebruiken, maar dit is zeker niet de enige oorzaak waarom mensen ongewenst in gewicht aankomen.
Je stelt dat mensen met extra kilo's het paard in de weg zitten en dat deze mensen ook niet makkelijk kunnen meezitten. In mijn optiek kunnen mensen dat met een normaal bmi ook bereiken. Dat de zg dikke mensen niet makkelijk kunnen meezitten, kan je enkel baseren op je eigen ervaring en zal zeker per persoon verschillen. Persoonlijk vind ik dat de eigenaar zelf verantwoordelijk is om op een 'passend' paard te rijden. Je stelt dat de eigenaar maar minder moet gaan eten, maar meestal is de oorzaak juist een verkeerd eetpatroon. Juist mensen die (te) weinig eten en een ongezonde intake hebben, hebben grote kans op overgewicht. Natuurlijk is iedereen het erover eens dat een te hoog bmi ongezond kan zijn. Maar ik vind dat je het opheffen van overgewicht erg onderschat.
Hoe denk je trouwens over zwangere ruiters? Die kunnen ook zo 20 kg in gewicht aankomen en hebben dan in weze ook overgewicht. Moeten die dan ook maar tijdelijk stoppen met rijden?
Persoonlijk ben ik geen voorstander van overgewicht en zal er dan ook alles aan doen om mijn streefgewicht(normaalgewicht) stabiel te houden. Zelf heb ik teveel kilo's meegedragen na mijn zwangerschap waar ik me niet prettig bij voelde. Met een dieet en meer beweging heb ik die kilo's er weer af gekregen. Maar ik vind dat je respect moet hebben voor mensen met overgewicht, ongeacht of die dit wel of niet van zichzelf accepteren. Iedereen is anders en je weet niet welke factoren er meespelen.
Waar ligt bij jou trouwens de grens dat iemand dik is???

xnicotina

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 04:34

Iedereen moet kunnen genieten van de paardensport, ook dikkere mensen, al kies ik liever voor het woord groter of gezet. ( klinkt wat vriendelijker ).
Natuurlijk is het voor deze mensen wel van balang om een passende maat paard te kiezen.
Grote mensen, grote paarden. Ook de stevige pony rassen kunnen hier waarschijnlijk prima mee uit de voeten.
Ik vindt het wel balangrijk om volgende keer dit soort berichten iets aan te passen. Voor mensen met een maatje meer kan dit zeer pijnlijk zijn om te lezen, en hun gevoel van zelfverzekerdheid omlaag halen, ondanks dat er bij staat dat dit bericht geen aanval is voor hun.

Ik probeer hier niks of niemand te porren, ik zeg het alleen maar even, op een vriendelijke manier voor iedereen.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 04:46

Waar zijn we weer mee bezig. |(

Een ruiter met overgewicht, die paardrijdt? Ik heb daar wel bewondering voor. De meeste ruiters willen het beste voor hun paard en vermits ze nog paardrijden zullen ze nog steeds een redelijke conditie hebben. Redelijk, wel ik corrigeer me zelf, een goede conditie hebben. Of vallen ze van hun paard na een proef? :) Ze zullen hoogstwaarschijnlijk ook wat aan hun gewicht doen, maar soms gaat dat niet zo simpel.

Wat vind je dan van grote gespierde mannen? Mogen die van jou ook nog paardrijden? Mijn echtgenoot is zo iemand. Groot en gespierd en weegt ook boven de 100 kg. Mag hij dan niet meer paardrijden omdat hij zo gebouwd is?

Een paard kan met gemak zijn ruiter dragen. Mocht dit niet zo zijn, laat je paard dit wel weten.
Een zwaardere ruiter gaat heus niet rijden op een iel klein dames paardje.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 05:09

Ik denk niet zozeer dat het moet uitmaken of een ruiter meer weegt of minder, belangrijk is dat je het paard niet in de weg zit! Als je 30 kilo weegt maar je zit alleen maar op die rug te bonken, dan kan je beter 120 kilo wegen en goed meebewegen (als je snapt wat ik bedoel).

Neemt niet weg dat ik ruiters heb gezien die niet in hun rijbroek pasten en die het paard wel in de weg zaten (bijvoorbeeld omdat ze net begonnen met rijden), en dan vraag ik me wel af of je niet beter eerst wat anders kan gaan doen op sportgebied om wat gewicht kwijt te raken, en dáárna te gaan paardrijden. Al is het alleen maar om het jezelf makkelijker te maken, omdat je wat flexibeler wordt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 06:32

sommige mensen krijgen misschien een kick van het beledigen van anderen?dat zegt misschien meer over die persoon.

wbvt het onderwerp zelf..............ik vind sommige gevallen zeer zeker te ver gaan.
ik ben iemand die ook veel afgevallen is,en merk het verschil met rijden heel goed.

ik zal nooit oordelen over het afvallen zelf,ik weet hoe moeilijk het is.
alleen kan je in sommige gevallen dan beter een tijdje niet rijden,als je toch te zwaar bent voor je paard.
je paard ziet de oorzaak van het overgewicht niet,en dat maakt ook niet uit voor het paard.

maar heel moeilijk is het zowieso

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:19

Wat is het verschil tussen een kleine doch stevige vrouw te paard, en een lange kerel, die niet stevig oogt maar wel zijn gewicht meedraagt???
Daar heb je toch ook geen commentaar op?
Kan me Albert Zoer nog herinneren in zijn zware periode, die wel elk loeizwaar (leuke woordkeuze) parcours wist te winnen.

Ja, ik ben ook van mening dat het niet altijd een prachtig plaatje is of hoeft te zijn, maar het is zeker niet waar dat een te zware ruiter/amazone het paard in de weg zit.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:24

Maar is het dan een klein stevig iemand die echt veel te zwaar is of is het gewoon een breed gebouwd iemand?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:28

Neem daar een willekeurig voorbeeld voor....
Wanneer je een persoon van 1.55 groot ziet, die 75 kilo weegt (ik noem maar wat he...) ziet dat er toch heel anders uit dan wanneer je een lange griet ziet die datzelfde gewicht heeft?
Terwijl het paard hetzelfde moet dragen, zal toch de kleine persoon 'veroordeeld' worden om haar/zijn gewicht..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:30

Dit is wel degelijk een aanval op de vollere mensen. Ten eerste net zoals iedereen zegt, kan die persoon er waarschijnlijk niks aan doen dat zij of hij nou eenmaal een beetje voller is (Denk aan schildklierproblemen, medisch). Ten tweede vind ik dat een persoon van rond de 80 kilo makkelijk op een grote kwpn of een Fries kan en niet op een iel haflingertje van de hedendaagse fok.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:32

in de middeleeuwen hadden de paarden veel meer last te dragen....daar zat behalve en volwassene ook nog z'on 40 kg staal op.
Natuurlijk lijkt mij het ook beter voor het paard om een lichter persoon te dragen.
Dik zijn is niet leuk,en soms kun je er ook niets aan doen....hoewel veel minder en anders eten vaak gewoon helpt.
Er is onderzoek geweest dat slanke mensen inderdaad veel minder eten dus daarom niet dik worden.
De pech is voor sommige mensen dat ze zelfs met 1000 calorieen per dag dik kunnen worden(ikzelf)
Dan moet je dus nog minder nemen...en de hele dag sterren zien.... ;)

Ik kan er niet bij dat er mensen zijn die er niets aan kunnen doen dat ze dik zijn....als die niets meer eten worden ze ook slank hoor.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:33

ik ben zon stevig iemand. rijd paard(een stevige tuiger van 1.70m) en heb er plezier in. Gelukkig rijd ik bij een stal waar de eigenaar ook zegt dat niet elke ruiter het zelfde is.
Door medicatie flink aangekomen. let goed op wat ik eet en beweeg voldoende. zolang je beweegd en goed let op wat je eet, is er niet veel aan de hand

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:34

Dat zeg ik toch ook niet? :?

Ik stel bovenstaande als voorbeeld.....dat je een verschil ZIET, maar er voor het paard geen verschil is. Paard moet in beide gevallen hetzelfde gewicht meedragen terwijl de ruiter/amazone in het eerste geval een stempeltje meekrijgt (geheel onterecht dus)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:36

[quote="Waves"]Nou nou, de mensen met wat overgewicht voelen zich wel héél snel op hun teentjes getrapt zeg. TS gooit er gewoon een stelling in die heel legitiem is. Er is niet voor niks een grens aan hoeveel mensen mogen wegen op maneges of bij ruitervakanties.

Een van zijn redenen die hij heeft verwijderd maar die nog een aantal bokkers weten en waarom ook zo boos zijn was dat een voller persoon er niet uit zag op een paard dat vet zou maar rond blubberen, nee ik kan geen respect op brengen voor TS want deze lijkt nu een slachtoffer en dat enkel omdat hij een reden heeft verwijderd..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:39

Ik vind dit heel dubbel.
Heb het hele topic doorgelezen en zie nogal wat uitspraken en vooroordelen voorbij komen :oo

Mijn mening: ik vind het geen probleem als zwaardere mensen op een voor hen passend paard rijden.
Maar dan wel zwaardere mensen die er alles aan doen om het voor het paard zo comfortabel mogelijk te maken. Een goed passend zadel, regelmatig controle door osteopaat/dierenarts/zadelmaker, zelf een goede conditie (ja, ook zwaardere mensen kunnen werken aan hun conditie) en goed les zodat ze goed met de bewegingen mee kunnen gaan en het paard op de juiste manier zijn spieren leert te gebruiken en ontwikkelen.
Doen ze dat en kunnen ze dat: geen probleem voor mij.
Ergerlijker vind ik mensen (ongeacht welk gewicht) die bovenstaand niet doen en zichtbaar hun paard in de weg zitten.

Ik ben zelf ook niet de lichtste ruiter en de kilo's zitten vooral op mijn achterste waardoor ik problemen had met een goed zadel vinden. Het was goed zoeken, maar het is gelukt. Zadelmaker komt regelmatig controleren, ik heb goed les, let goed op mijn pony en tot nu toe gaat dat heel goed.
Ik rij inmiddels wedstrijden en heb van meerdere mensen (zowel jury als omstanders) te horen gekregen dat ik zo netjes op mijn pony zit en hem zo fijn rijd, wat niet gemakkelijk is met een lichaamsbouw als die van mij.
Kwestie van investeren, zeer kritisch zijn en willen werken.
Afvallen is mij gelukt, bijna 30 kilo. Maar nu staat het stil. Wat ik ook doe, sporten, gezond eten, het gaat er niet af omdat ik een stoornis heb waar ik deze lichaamsbouw aan heb te danken.
Soms gaat het gewoon niet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:40

Het kan af en toe misschien wat subtieler gezegd worden in dit topic, maar volgens mij denken veel mensen er hetzelfde over.

Een zwaarder persoon heeft meer moeite met haar lichaam waardoor het rijden bemoeilijkt wordt. Dit is uiteraard niet bij iedereen het geval, maar het is gewoonweg een feit dat mensen die afvallen ook altijd zeggen dat ze veel beter kunnen gaan zitten.

Er zijn natuurlijk ook altijd mensen bij die ondanks hun gewicht toch goed kunnen zitten. Dan belemmer je het paard mijns inziens minder dan een licht persoon die ontzettend tegen hangt.. maar het gros van de zwaardere mensen hebben toch enigzins moeite met zitten. En dan wordt paardrijden toch kwalijker.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:40

Wat'n naar topic.....

Kan heel goed begrijpen dat bepaalde mensen zich nu erg gekwets voelen,hopelijk komen die daar gauw overheen.
Sommige van die mensen moeten hun rug al inzepen met groene zeep (uitdrukking) om al die starende blikken,dat gesmoes achter de rug om naast hun neer te kunnen leggen en dat terwijl ze (miss) wel veel geld betalen voor de weigt wachters,de sonja bakker atributen etc etc.

Ikzelf ben ook stevig,werk onwijs veel uren,loop me een slag in de rondte,verzorg al m'n paarden hier thuis en nog steeds heb ik een stevige kont en een stel stevige bovenbenen,ben ik nou minder dan een ander?
Ik heb geen tijd om ook nog ff de sportschool op te zoeken om af te vallen,en ik let op wat ik eet maar afvallen....nee nagenoeg niet.
Ik zit prima in m'n vel,kan een lief mens zijn die wat voor een ander over heeft in deze egoistiche maatschappij en mensen waarderen mij om wie ik ben.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:41

ach zolang je rekening houd met de draagkracht van een paard.
dus niet met 100 kilo op een ranke arabier gaan zitten, maar kiest voor een wat steviger paard.

En waarom moeten mensen die in andermans ogen te dik zijn hier direct iets aan doen.
Zolang ze lekker in hun vel zitten en geen gezondsheidsproblemen hebben is dit helemaal hun eigen zaak.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:43

Kriel schreef:
Ik stel bovenstaande als voorbeeld.....dat je een verschil ZIET, maar er voor het paard geen verschil is. Paard moet in beide gevallen hetzelfde gewicht meedragen terwijl de ruiter/amazone in het eerste geval een stempeltje meekrijgt (geheel onterecht dus)

Sterker nog. Ik denk dat een ruiter die lang maar gespierd is met die 85 kilo een paard meer in de weg zit dan een ruiter die klein is en 85 kilo weegt. Bij de eerste ruiter ligt het zwaartepunt namelijk hoger boven het paard. Bij de tweede zal het zwaartepunt dichter bij het paard liggen waardoor het paard makkelijker zijn balans zal vinden/houden. Ga er dan wel van uit dat beide ruiter even goed kunnen rijden hé.

Verder denk ik dat iedereen in dit topic het welzijn van zijn of haar paard altijd voorop stelt hoor. Waar de meeste posters (allemaal denk ik wel) over gevallen zijn is de persoonlijke mening van TS in zijn originele openingspost. Die was erg kwetsend. Ik heb zelf geen last van overgewicht maar ken wel mensen die hier mee kampen en weet hoe pijnlijk dit geweest moet zijn.

Over estetisch gesproken: ik zie liever een wat vollere vrouw die netjes gekleed is dan een vrouw met normaal gewicht met een net iets te krappe broek maatje 36 en daarboven een naveltruitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:44

je kan merken dat sommige mensen geen verstand hebben!
Ja ik heb overgewicht!
En ik heb een 4 jarig paard van 1.70
En ja ik zit ook op hem!

Maar ik kan in jou reactie´s niet uithalen dat jij weet dat paardrijden een Gevoelssport..
Ik rijd mijn paard met gevoel, ik vraag of hij iets wil doen.
Hoe weinig ik doe met mijn handen of wat dan ook hoe meer ik krijg!

Hij word elke dag getraind om het sterk te maken.
Als ik jou reactie lees zou iemand met overgewicht geen paard kunnen trainen!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:46

Als het nou zo was dat ik met mn dikke reet ( :') ) Op een schriel arabiertje ging zitten... Maar nee.
Tuurlijk je moet rekening houden met je postuur en wat ras het beste bij je past, maar als je kijkt in het profiel van de mollige dames ( :D ) Doen ze dat ook wel. KBK heeft een lekker stevig paard onder haar kont, kijk eens hoeveel ze is afgevallen. Dat is gewoon geweldig. Sommige mensen kúnnen niet afvallen. Ik eet niet eens ongezond en toch val ik niet af vanwege stress. Ik heb ook een een haflinger, lekker stevig ( op het moment niet hij ligt er even uit maar goed ) Ik ken menig amazone/ruiters die beter kunnen rijden dan snotjochies in de losrijbaan waar paps en mams naast staan om de complete anky collectie / scapa voor hun te kopen when ze een mooi oranje lintje winnen.
en BTW, mijn cup G zal ook noooiiitt weg gaan. Is dat ook flubber vet? Er maar afhakken? Zitten namenlijk ook kilo's in . :Y)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:49

Zolang het paard er niet onder lijdt vind ik het allemaal prima. Het moet gewoon een passend paard zijn. Ik zie hier ook wel eens foto's van mensen die lang zijn en dan op een te kleine pony zitten. Dat is net zoiets.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:50

Ik wil hier ook niemand afzeiken, maar ik ben het er wel mee eens dat er soms te zware mensen op te kleine/fijne paarden rijden.
Het is een gevoelig onderwerp en er wordt hier al over slotjes gepraat. Maar ik heb een tijd geleden een artikel gelezen waarin stond dat een gemiddelde KWPN-er niet meer zou mogen dragen dan ongeveer 85 kilo. Dusss...dikkere mensen in het zadel vind ik geen probleem, maar dan wel een paard nemen die bij je (gewicht) past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 07:53

Wel veel mensen die hier reageren....valt mij op dat de vollers erg kwaad reageren. Dat het niet mooi is, daar heb ik geen boodschap aan, dan moet iedereen voor zich zelf weten en volle mensen kunnen in mijn ogen heel erg mooi zijn, sommige vrouwen hebben juist dat ene omdat ze volluptueus zijn, gaan ze slank worden, verliezen ze het aantrekkelijke, ook al is dat maar voor weinig vrouwen zo, maar het is er wel.

Maar denken jullie wel eens aan je paard? Want dat vind ik nl wel iets waar je respect voor mag hebben. Heb nog steeds een deal met mijn man, die mag lessen op mijn paard, mits die 10 kg er af is, dan zit hij op het max toelaatbare in mijn ogen en dat is nog steeds niet zo, dus geen lessen.....