wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:04

Air schreef:
Anne_GTI schreef:
:+ Tendance, je weet toch dat je eerst vanaf de grond je paard moet hypnotiseren. Pas als ie niet meer wakker wordt en slaapwandelend zijn kunstjes doet kan je erop gaan zitten.

Er is een groot verschil tussen dat en normaal met je paard aan de hand kunnen lopen.
Als je al niet normaal met je paard aan de hand kan lopen kan je nooit verwachten dat ie onder het zadel je wel vertrouwt en dan wel normaal kan doen.

Ik heb nooit gezegd, dat ik niet met hem aan de hand kan lopen, maar heb gezegd, dat ik me veiliger voel als ik op hem zit omdat hij heel graag heel dichtbij me wil lopen als hij iets eng vindt en dan staat hij soms per ongeluk op mijn tenen. En nee, dat heeft niets met respect voor mij te maken of met vertrouwen, hij vertrouwd me zelfs zo goed, dat hij denkt dat ik hem wel bescherm als hij iets eng vindt. Nou dan zit ik er liever op, want dan kan ik hem tenminste echt aanvoelen.
Als je niet exact wilt lezen wat ik schrijf, maar alleen voor eigen gewin wil gaan, dan wil ik je vragen je verder niet meer met mij te bemoeien. Ik weet inmiddels wel, dat jij vindt dat ik geen gevoel voor mijn paard heb en niets van de hele paardenwereld af weet. Ik heb denk ik meer ervaring dan jij met jonge paarden, maar blijkbaar interesseert het je niets dat van alle paarden die ik zadelmak heb gemaakt er nog nooit 1 heeft gebokt.
Ik wil met respect met jou omgaan, maar als jij denkt dat niet te kunnen, dan ben ik er klaar mee.

Apple

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:05

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat oneliners en onzinnige lollige opmerkingen verwijderd

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:07

Aan de hand of onder zadel kan een wereld van verschil betekenen. Ik heb er hier eentje waar ik beter op kan gaan zitten en die aan de hand (als hij alleen is) toch echt wel een soort van spannend is. Een ander kan ik juist weer beter naast gaan lopen ipv erop.

Hangt nogal van het paard af dus om dan gelijk te zeggen dat het eerst aan de hand goed moet zijn voordat je erop stapt vind ik nogal kort door de bocht.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:20

Lusitana schreef:
De ruiter vertrouwt feitelijk niet in zijn eigen kunde of heeft niet de kunde.
Maar zoals ik hierboven ook al aangaf in een voorbeeld van iemand die bang was van haar eigen paard, uiteindelijk werd het erger, want je hebt dan geen overwicht, wat het paard aanvoelt (dwang is geen overwicht) en moest ze hem verkopen. Je hebt meer aan een paard dat je dan wel vertrouwd of meer les of weet ik het wat totdat je buiten durft, dan aan gaan rijden met een slofteugel.
Als je gaat vertrouwen op zo'n middel, durf je dan ooit wel zonder? Is dan de volgende vraag.

Ik zie nl heel vaak dat mensen die eenmaal ooit een slofteugel geberuiken, daar best snel naar grijpen "voor de veiligheid".

"Bang" is misschien ook een groot woord, ze doet vindt het een fijner gevoel geven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:27

Dat is dus of of. Niet en en.
Als je en en hebt lijkt mij toch dat er iets niet goed zit.

Tendance: wat heeft zadelmak maken/inrijden hiermee te maken?
Een paard hoort op zichzelf te lopen en niet aan je te hangen. Dat heeft toch echt met respect te maken. Hij gooit je nu namelijk liever voor de leeuwen.
Als hij denkt dat jij hem wel beschermd als er iets engs is zou hij toch niet omkeren?
Als je hem dan kan aanvoelen onder het zadel dan zie ik niet in waarom die slof er dan omhangt. Je kan het immers aanvoelen en voor zijn en hem dan op zijn gemak stellen... als hij dat vertrouwen in je heeft.
Je hoeft niet te doen alsof ik de enige met deze mening ben hoor. Daarnaast voel je je bij iedereen die zegt dat ze tegen hulpteugel gebruik zijn aangevallen, waarom? Je bent er toch van overtuigd dat jou manier de enige is?

Linsey_x: Toch merken paarden dat echt wel hoor. :) Angsten zijn er om te overwinnen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:28

Als een paard alleen op buitenrit kan als een baasje er een slofteugel aan hangt dan is dat toch prima? Zo'n paard komt tenminste nog op buitenrit. Het alternatief is nl alleen in de bak te blijven en daar dag in dag uit zn kunstjes te doen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:31

Is het prima om het paard zoveel stress te laten ervaren?
Ik zie niet in waarom je dan zo op buitenrit moet gaan, ipv. langzaam het vertrouwen erin te winnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:34

Air schreef:

Een paard hoort op zichzelf te lopen en niet aan je te hangen. Dat heeft toch echt met respect te maken. Hij gooit je nu namelijk liever voor de leeuwen.
Als hij denkt dat jij hem wel beschermd als er iets engs is zou hij toch niet omkeren?
Als je hem dan kan aanvoelen onder het zadel dan zie ik niet in waarom die slof er dan omhangt. Je kan het immers aanvoelen en voor zijn en hem dan op zijn gemak stellen... als hij dat vertrouwen in je heeft.
Je hoeft niet te doen alsof ik de enige met deze mening ben hoor. Daarnaast voel je je bij iedereen die zegt dat ze tegen hulpteugel gebruik zijn aangevallen, waarom? Je bent er toch van overtuigd dat jou manier de enige is?

Linsey_x: Toch merken paarden dat echt wel hoor. :) Angsten zijn er om te overwinnen.

Air, misschien kan je een keer langs gaan bij Tendance om te helpen?

Een vriendin heeft een heel "bang" paard. Zij rijdt daar Z2 mee, maar paard is heel schrikachtig buiten. Voor de veiligheid gaat ze af en toe naar buiten met slof en een ander braaf verkeersmak paard.
Dit doet ze voor de afwisseling. Iedere dag dressuurtrainen is nu ook niet erg leuk voor ruiter/paard.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 10-07-11 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lloesje97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:35

ik rijd mijn paard wel met elastiek maar dat ben ik nu aan het afbouwen. ik doe/deed dat onder begelijding van mijn instructriese omdat mijn paard niet goed over de rug liep, het is nu beter en hij wordt steeds langer in de nek dus nu rijd ik hem nog maar 1 a 2 x per week met :),

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:41

Air, het hoeft niet alleen met angst en stress bij het paard te maken te hebben. :-)

Zo maar eens uit de losse pols:
- Bange ruiter die wel met slof op buitenrit durft
- Paard dat gewend is (misschien vorige eigenaren?) om altijd knoerthart te mogen, slof kan helpen
- Paard dat heel prima buiten is, maar echt niet met tractors kan: voor de zekerheid slof mee voor het incidentele geval dat er een tractor komt.

Allemaal redenen die niet zo zeer te maken hebben met 'bang paard en rustig opbouwen'. En ook, net wat Electra63 zegt: toch voor de afwisseling. Ander paard ernaast en misschien worden ze wel ooit dapperder.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:43

Apple, het staat in het topic :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:44

Oh :+ ik dacht dat jouw post een directe reactie was op mijn post :+ Sorry dan :+

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:46

Zoals ik eerder al gezegd heb rijd ik mijn haflinger ook met hulpteugel tijdens de buitenrit.
Als je volgens sommige niet moet buitenrijden met een paard dat niet voor de volle 100% te vertrouwen is kun je hem beter op stal laten want een paard is en blijft en een vluchtdier en is in mijn ogen dus nooit voor de volle honderd procent te vertrouwen (dit neemt niet weg dat ik de vertrouwens band tussen mens en paard heel belangrijk vind)

En waarom zou een paard met een hulpteugel niet kunnen genieten van een buitenrit? Mijn haflinger wordt heel de rit met losse teugel gereden, maar als er iets mocht gebeuren wil ik er wel voor zorgen dat de kans dat er iets kan gebeuren zo klein mogelijk is. Ik geloof niet dat mijn pony zijn buitenrit als stressvol ervaart :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:52

Air schreef:

Ik voel me niet door je aangevallen, maar je voelt je verheven boven mij en laat me niet in mijn waarde. Volgens mij ben jij de enige op wie ik zo rechtstreeks reageer. Ik weet best dat er manieren zijn, maar deze manier die ik gebruik werkt heel goed voor mijn paard. Maar nogmaals ik wens dat je in dit forum niet meer net doet of je mijn paard kent. Dit is mijn manier, ik wil en hief geen tips en al helemaal niet van jou!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:57

Apple schreef:
Air, het hoeft niet alleen met angst en stress bij het paard te maken te hebben. :-)

Zo maar eens uit de losse pols:
- Bange ruiter die wel met slof op buitenrit durft
- Paard dat gewend is (misschien vorige eigenaren?) om altijd knoerthart te mogen, slof kan helpen
- Paard dat heel prima buiten is, maar echt niet met tractors kan: voor de zekerheid slof mee voor het incidentele geval dat er een tractor komt.

Allemaal redenen die niet zo zeer te maken hebben met 'bang paard en rustig opbouwen'. En ook, net wat Electra63 zegt: toch voor de afwisseling. Ander paard ernaast en misschien worden ze wel ooit dapperder.

Mijn paard valt dus onder de laatste.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:57

Als je weet dat er andere manieren zijn waarom wuifde je dat dan telkens weg als onwaar? Je hebt meerdere keren herhaald dat een ongeluk krijgen of met slof rijden de enige opties zijn.
Ik zeg nergens dat je je door mij aangevallen voelt, ik heb het over het gehele topic. Er wordt hier in het algemeen gepraat maar je betrok het telkens op jezelf. Dat bedoelde ik.

Sinds wanneer voelt iemand zich verheven boven iemand als diegene een andere mening heeft?

En nu weer... je maakt er iedere keer wat anders van. Dan is het toch niet zo gek dat mensen dat verwarrend vinden :?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:02

Joh, laat elkaar met rust en kijk naar het algemeen :-)

Wij hebben nu 3 paarden staan:
Over het algemeen rijden we met martingaal/voortuig met springen (nu is er nog maar 1 van de 3 waarmee we springen). Verder zonder hulpteugels uitgezonderd een martingaal voor 1 van de 3 bij buitenrijden. Waarom? Omdat hij als het heel spannend werd nog weleens zn hoofd zo hoog wilde doen dat het lastig inwerken was. Met martingaal is dat probleem er niet. Overigens zijn dergelijke situaties al lang niet meer voorgekomen, maar in geval van een martingaal werkt het toch niet in als er niets aan de hand is. Voor de zekerheid laat ik het dus maar om.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:04

Air, ik vind Tendance niet verwarrend.

Er zijn paarden die kan je niet met een beetje grondwerken vertrouwen geven. En als je goed met een slof om kunt gaan, wat is dan het probleem? Ik vind een slof prima in ervaren handen, niet in de handen van een onervaren meisje. Je hoeft nl. met een slof niet de kin tegen het paard zijn borst aan te trekken, je kunt hem gewoon "los" laten hangen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:05

Ja de enige opties of met een ander paard, maar hij moet ook zonder leren. Voor mij is dus zoals ik al eerder zij de slof de enige optie, die ik ga gebruiken, want die werkt voor ons en waarom iets veranderen wat werkt. Er zijn er wel meer, maar deze vind ik het paard en mensvriendelijkst. En nogmaals voor de allerlaatste keer. Ik heb niets tegen een ander ik heb iets tegen jou en je betweterigheid. Ik zeg toch ook niet tegen jou hoe je met je verzorgpaard om moet gaan? Bemoei je met je eigen zaken en niet direct met die van mij.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:09

En hou het dus zoals appies zegt algemeen. Ik hoef en wil geen les van je.

charly177

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:11

zoekt iemand een martinaal nou ik heb m !

maat full kleur zwart

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:11

Moderatoropmerking:
Dit werkt uiteraard twee kanten op. Leven en laten leven en niet aangebrand op elkaar reageren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:19

Dan moet je niet in een dicussietopic reageren als je ja en amen wil.

Electra63, Telkens je woorden verdraaien vind ik verwarrend.

Tendance, dat er andere opties zijn zei ik een paar posts terug ook :+, maar toen reageerde je zo:
Tendance schreef:
Weet je wat? Bemoei jij je lekker met je eigen zaken en niet met die van mij! Je kent mij en mijn paard niet en zal hem, wat mij betreft ook nooit gaan kennen. Andere opties dan slof of onder een auto belanden of niet op buitenrit gaan, wat naar mijn idee geen optie is, zijn er niet.
Als je goed leest, dan weet je waarom ik de slof omdoe.
Ga alsjeblieft een ander vervelen.

Waarom iets veranderen wat werkt, ik vind het verstandig om je ogen altijd open te houden, ookal denk je nog zo goed bezig te zijn. Als je iets tegenkomt wat paardvriendelijker kan, wat fijner kan, waarom zou je het dan niet veranderen?
Op stal staan werkt voor veel paarden bijv. prima, maar dat neemt niet weg dat er fijnere en paardvriendelijkere dingen zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:22

Ik handel dit verder af VIA pb. Het enige wat ik nog wil zeggen is dat ik hier op het forum aangaf, dat ik soms een slof bij mijn paard gebruik, ik er geen problemen mee heb, dat iemand daar commentaar op heeft, maar ik het heel triest vind, dat iemand dit op deze manier moet doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:24

Waarom denken jullie trouwens dat het ene paard schrikt en aan de kletter gaat en het andere schrikt maar niet aan de kletter gaat? En waarom denken jullie dat paarden zich tegen een ruiter keren?

Ik heb daar nog geen meningen over gezien, dus herhaal het maar even en ook:
Denken jullie dat een slofteugel echt opzij springen, achteruit het verkeer in kruipen en op hol slaan tegen kan gaan?

Over het algemeen is het zo dat als de ruiter zich veiliger voelt, het overwicht er weer is, het paard op de ruiter kan vertrouwen en daarom zich beter gedraagt. Het heeft niet direct met het gebruik van de slofteugel te maken.

Het is niet zo gek om met het argument te komen dat er eerst wat opgebouwd moet worden tussen ruiter en paard, met name die alles spannend vinden, om de spanning weg te nemen.

Ik heb trouwens ooit een proefrit gereden op een Fries door een dorp. Er kwam een tractor aan. Eigenaresse had me verzekerd dat hij daar bang van was en ze reed naast me met de fiets en kneep zowat haar fietsstuur fijn. Ik nam de teugels niet eens strakker, gaf het paard een klopje op de hals en hij bewoog niet eens een oor.
Verkeersmakheid zit vor het grootste deel in de ruiter....