Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:22

Abacab schreef:
Luisitano, net als dat je in Portugal hele zielige paarden ziet op de "feiras" en "romarias" zie je in Nl zielige paardjes in de klasses B-L. Maar geloof me die mensen komen geen steek verder en er zijn genoeg jury-leden die dergelijke combi's rond de 150 punten. Vaak vertellen de ruiters uit schaamte dat het best goed ging en als de uitslagen niet gepubliceerd worden wordt er ook nog gelogen over de uitslag [net geen winst gehaald.....]. Als je dan niet precies weet hoe het zit krab je je achter je oren.

Ik denk dat de kern van het probleem ligt bij het bedroevende niveau van de instructie, daar werk ORUN aan mee. En verdr zijn veel ruiters daar zelf ook schuld aan omdat ze niet willen betalen voor kwaliteit. Een goede trainer vraagt als snel €75,- per uur. De meesten vinden €20,- al dik betaald.
If you pay peanuts, you'll get monkey's :))

Ik denk hier precies hetzelfde over :Y)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:26

gaan we nu over op" wat rij jij dan voor klasse?"
ik rij geen klasse, maar ik herken een correct lopend paard.
en "gaan de wedstrijdruiterd nu afgekat worden door recreatiefhobbelaars?" ,nope .
sterker nog, heb de overstap naar western gemaakt.
maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe een engels paard moet lopen.

tuurlijk zijn er positieve vriendelijke ruiters, en die worden ook aangehaald.
maar de discussie gaat over het niveau en iedereen kent wel een lompe ruiter en heeft ooit lomp gedaan tegen een paard.
ik ook, vroeger moest ik aanpakken en doorrijden.
nu weet ik dat ik toen niet goed reed.
ben ik nu heilig?
nope, maar wel bereidt te leren en over de schutting heen te kijken.
oogkleppen hangen wel bij de divoza(waar ik eigenlijk nooit kom):)

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:27

Lusitana schreef:
Het probleem is een beetje dat wedstrijdrijden in Nederland heel erg gestimuleerd wordt (ik ken geen land waar het zo populair is), het wordt bijna van je verwacht. Dus doen er misschien veel mee die er niet echt "horen".
Ouders steken de kinderen een veer in de kont en zijn overtuigd dat ze de beste van de wereld zijn en brengen dit over op de kinderen die denken dat ze niet hoeven te verbeteren (niet alleen bij paardrijden).
ik ken ouders die enorm investeren om kinderen het beste materiaal te geven (superpaarden en mooi harnachement) en denken dat ze dan vanzelf succesvol moeten zijn.Maar de kinderen redden het niet op die goede paarden en dan komt er frustratie dat wordt uitgeleefd op het paard. Paard deugt niet, volgende paard, zelfde liedje. De egos worden over het algemeen door de ouders gebouwd. Ze missen vaak realiteitszin wat de prestaties en mogelijkheden betreft, als ze zelf niet rijden.
Instructeurs laten denk ik ook veel te snel mensen deelnemen aan wedstrijden.
Daarbij is het verenigingsgevoel soms niet aanwezig omdat je ook individueel kunt starten en dan is er dus geen sociale controle.
Er is ook een algemeen gevoel gaande van vrijgevochtenheid, doen wat we willen, regeltjes zijn er om gebroken te worden, het doel heiligt de middelen, door de hele maatschappij, dus ook in de sport (en).
Als je in een topic al tegenkomt dat ze de kledingsvoorschriften maar niks vinden.... Dan vraag ik me af waarom je kiest voor een sport, want bij sport zit je altijd aan regels en heel vaak aan kledingsvoorschriften vast.
Het is een verloedering.

Hier ben ik het helemaal met je eens. Van onze kinderen wordt veel te veel verwacht. Ze moeten het allemaal negens halen op school, naar het VWO, zich netjes gedragen en daar horen dus ook sportprestaties bij. En oh wee als dat niet gebeurt. Daardoor worden de kinderen ook behoorlijk competetief van, volgens mij.

Jurrian1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:00

Abacab schreef:
Ik denk dat de kern van het probleem ligt bij het bedroevende niveau van de instructie, daar werk ORUN aan mee. En verdr zijn veel ruiters daar zelf ook schuld aan omdat ze niet willen betalen voor kwaliteit. Een goede trainer vraagt als snel €75,- per uur. De meesten vinden €20,- al dik betaald.

Sommige mensen kunnen nou eenmaal geen €75 betalen.

wel vind ik dat er ook goeie ruiters tussen zitten, en dat de jury teveel naar t perfecte plaatje kijkt. Wat niet wil zeggen een in ontspannen gaand paard. Maar nee een goed paard, met een goeie stap, een goeie draf en een krachtige galop. En de mensen die echt een team zijn met hun paard krijgen minder punten dan de mensen die rond hobbelen op een goed paard. Dat is wat ik zie, en daarvoor moet je bij de jury's zijn. En ja er zijn ook mensen die gewoon niet weten hoe ze moeten rijden, dat kan je ze niet kwalijk nemen want zo leren ze het. Daarvoor moet je idd bij ORUN zijn.

Arabesk

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:05

Vorig jaar bij CH Schoorl was er een ruiter die z'n paard afranselde tijdens een springwedstrijd, maar de jury belde niet uit.

Ja dan houd je dat gedrag lekker in stand :z

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:12

Om de hele tijd de instructie de schuld te geven, vind ik toch wel wat.

Hoeveel mensen die bijvoorbeeld clublessen volgen luisteren eigenlijk naar wat hun verteld wordt?
Niet bar veel hoor. En ze gaan gewoon op concours en verbazen zich dat ze geen winstpunt behalen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:20

Ik ben al heel lang niet meer op concours geweest, heb zwangerschapsverlof voor mezelf gehad en ouderschapsverlog :D .

Ik zou dus niet weten hoe het er nu uit ziet op de wedstrijden, maar als ik het zo lees is het dus bedroevend.
Jammer maar ik zou zeggen dat ligt aan de opvoeding.
Weet je je moet het kinderen tegenwoordig naar het zin maken, die mag je niet zeggen waar het op staat, die mogen niks geweigerd worden want dan gaan ze huilen beetje droevig allemaal.
Ik zie ze hier op de manege, mama ik wil niet in galop ach lieverdje dan hoef je niet, en als je als lesgever zegt je gaat nu in galop dan gaan de arme schatjes huilen.

verder moet je als jury natuurlijk belonen anders heb je de boze ouders op je dak.

nee even alle gekheid op een stokje. Ik ben van de oude stempel en krijg vaak de stempel streng maar rechtvaardig. Nu vind ik dat je je als ruiter aan je paard aan moet passen maar hij moet wel weten dat ik de baas ben. Het niveau van lesgeven moet omhoog en de strafmaat bij ongeoorloofd gedrag ook. Geen geldboete maar bannen voor het leven.

Ik denk dat de mensen eens strenger op moeten treden tegen de kinderschare onze toekomstige vaandeldragers. Duidelijkheid schept toekomst.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:24

Kafue schreef:
Ik ben al heel lang niet meer op concours geweest, heb zwangerschapsverlof voor mezelf gehad en ouderschapsverlog :D .

Ik zou dus niet weten hoe het er nu uit ziet op de wedstrijden, maar als ik het zo lees is het dus bedroevend.
Jammer maar ik zou zeggen dat ligt aan de opvoeding.
Weet je je moet het kinderen tegenwoordig naar het zin maken, die mag je niet zeggen waar het op staat, die mogen niks geweigerd worden want dan gaan ze huilen beetje droevig allemaal.
Ik zie ze hier op de manege, mama ik wil niet in galop ach lieverdje dan hoef je niet, en als je als lesgever zegt je gaat nu in galop dan gaan de arme schatjes huilen.

verder moet je als jury natuurlijk belonen anders heb je de boze ouders op je dak.

nee even alle gekheid op een stokje. Ik ben van de oude stempel en krijg vaak de stempel streng maar rechtvaardig. Nu vind ik dat je je als ruiter aan je paard aan moet passen maar hij moet wel weten dat ik de baas ben. Het niveau van lesgeven moet omhoog en de strafmaat bij ongeoorloofd gedrag ook. Geen geldboete maar bannen voor het leven.

Ik denk dat de mensen eens strenger op moeten treden tegen de kinderschare onze toekomstige vaandeldragers. Duidelijkheid schept toekomst.

Volgens mij gaat het niet alleen over het niveau van kinderen, maar ook het niveau bij de (jong-)volwassenen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:31

Okee maar jong volwassen die zich zo manifesteren hebben ook een gebrek in de opvoeding gehad. De categorie tussen de 20 en de 30 daarvan weten velen zich ook niet onder kritiek te handhaven alles ligt aan de ander maar nooit aan hunzelf

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 06:53

@cherie78 ik herken heel veel in wat jij schrijft, ik heb ook regelmatig gehad dat ik me afvroeg waarom zulke hoge punten? Terwijl het er in mijn ogen gewoon nog niet goed genoeg was!

Aan TS wil ik graag vragen of al haar leerlingen ook rijden volgens het de basis principes die zei zo mooi omschrijft. En die inderdaad geroepen worden door na genoeg alle instructeurs! Ik denk namelijk dat over algemeen instructeurs in die zin het beste met hun leerlingen voor hebben, maar ook zei hebben te maken met dat Paard/Pony rijden gewoon echt niet zo simpel is! Ja als je, je boeltje voor elkaar hebt dan ziet het er vaak heel simpel uit! Maar over algemeen is een ruiter die dat kan zichzelf al heel, heel erg vaak tegen gekomen! Wat mensen vaak over slaan is dat je paardrijden leert in een proces, het is echt niet zo dat als je Z rijd dat je uitgeleerd bent!

Komt overheen dat we op dit moment met een generatie te maken hebben die niet meer gewend zijn om op hun gedrag aan gesproken te worden. Kijk naar hoe het gaat op scholen. Ouders realiseren zich echt niet meer dat ze hun kind er geen plezier mee doen als het altijd gelijk krijgt en dus z,n zin. Ik zie het bij ons op stal, als er een instructeur van oude stempel komt, die de jeugd erop aanspreekt, dat hij graag aandacht wil ook al zijn ze de avond ervoor op stap geweest, dan wordt ie bestempelt als streng en niet alleen door de jeugd maar ouders doen vrolijk mee.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:04

Jurrian1993 schreef:
Abacab schreef:

Sommige mensen kunnen nou eenmaal geen €75 betalen.

wel vind ik dat er ook goeie ruiters tussen zitten, en dat de jury teveel naar t perfecte plaatje kijkt. Wat niet wil zeggen een in ontspannen gaand paard. Maar nee een goed paard, met een goeie stap, een goeie draf en een krachtige galop. En de mensen die echt een team zijn met hun paard krijgen minder punten dan de mensen die rond hobbelen op een goed paard. Dat is wat ik zie, en daarvoor moet je bij de jury's zijn. En ja er zijn ook mensen die gewoon niet weten hoe ze moeten rijden, dat kan je ze niet kwalijk nemen want zo leren ze het. Daarvoor moet je idd bij ORUN zijn.

en daar ben ik het dan weer mee eens. en idd de gemiddelde mens kan geen 75 euro voor een lesje betalen . ik geef les voor minder[flink minder] maar bij mij is de instelling : iets minder verdienen maar meer mensen en paarden helpen en het verbaasd mij dat hoeveel mensen die les gehad hebben van de dure types niks weten van de theorie achter het rijden,ze hebben domweg geen uitleg gekregen..dus geen monkeys maar ook geen kennis..
en ja ik heb de orun gedaan een jaar en alleen om een diploma te hebben zodat je op bepaalde stallen mag les geven waar een papier is vereist. en ik snap nu ook veel beter hoe er les wordt gegeven in nederland :P

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:14

minikatje schreef:
gaan we nu over op" wat rij jij dan voor klasse?"
ik rij geen klasse, maar ik herken een correct lopend paard.
en "gaan de wedstrijdruiterd nu afgekat worden door recreatiefhobbelaars?" ,nope .

sterker nog, heb de overstap naar western gemaakt.
maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe een engels paard moet lopen.

tuurlijk zijn er positieve vriendelijke ruiters, en die worden ook aangehaald.
maar de discussie gaat over het niveau en iedereen kent wel een lompe ruiter en heeft ooit lomp gedaan tegen een paard.
ik ook, vroeger moest ik aanpakken en doorrijden.
nu weet ik dat ik toen niet goed reed.
ben ik nu heilig?
nope, maar wel bereidt te leren en over de schutting heen te kijken.
oogkleppen hangen wel bij de divoza(waar ik eigenlijk nooit kom):)

Hahaha, wou net zeggen, voelde me al behoorlijk schuldig dat ik L reed :+

Abacab: Tuurlijk krijg je van een ruiter die hoog heeft gereden goed les, maar als een goede instructeur/trice, goed les geeft op minder hoog niveau is dat toch mooi meegenomen, ik heb geen grand prix ambities zie wel waar het schip strand, want je weet nooit hoe het loopt!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:55

@ abcab, ik ken genoeg mensen die zelf hoog gereden hebben en die zelf absoluut geen les kunnen geven..paard rijden kunnen ze als de beste en zien hoe een paard lopen moet ook ,maar het uitleggen aan iemand die het nog zelf moet leren,en het dan nog moet leren om het aan een paard te leren is een ander verhaal. ik vind het iig geval niet de garantie om goed les te krijgen.
ook de stelling die hier vaak voorbij komt dat alleen een dure instrukteur goed kan zijn,ik hoor geregeld begdragen voorbij komen in mn omgeving dat ik denk "zo,die durft"[en dat dan vooral bij de mensen zonder opleiding en hooguit een paar paarden in het m gehad hebben..] kijk naar wat een instrukteur zelf gereden heeft, of ie nog aktief is, leert hij\zij nog bij en wat doen zn klanten? en niet alleen naar wedstrijdresultaten kijken,ook naar hoe mensen op hun paard zitten en hoe ze ermee omgaan.en allerbelangrijkst ? klikt het tussen jullie?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:29

Nog even over niveau van instructie: op de basisschool zetten we ook meesters en juffen voor de klas die een HBO-opleiding hebben afgerond. Daar laten we iemand die met succes groep 8 heeft afgerond ook geen les geven aan groep 2. Met paardrijden doen we dat wel, vinden we dat zelfs normaal; Mensen die M hebben gereden mogen tm L-niveau lesgeven. Waarom? omdat paardrijden voor de meesten een gezellige hobby is en we het niet te serieus nemen en daar is niets mis mee. Maar natuurlijk gaat dat [over het algemeen] ten koste van de kwaliteit.
Natuurlijk zijn er dure trainers die niet goed zijn, of waarmee jij die klik niet hebt, maar geloof me er zijn heel veel goede trainers in Nederland, en de beste trainers zijn nu eenmaal niet goedkoop. Mijn ervaring is, dat het absoluut loont om iets meer voor je training uit te geven, desnoods kun je de intensiteit wat terugschroeven. Het is aan iedereen persoonlijk om te bepalen hoe veel hij/zij daaraan wil spenderen.
Mijn ervaring is dat de meeste ruiters een trainer hebben die net 2 hoofdstukken verder is in het boek dan zijzelf en dat ze daarvan verwachten dat ze zo de matarie goed onder de knie zullen krijgen. Als je echt goed wilt leren paardrijden werkt dat helaas niet zo simpel.

En over de prestatiemaatschappij van tegenwoordig; dat is iets waar je zelf in mee gaat of niet. Niemand dwingt je ergens toe.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:31

knollentuin schreef:
@ abcab, ik ken genoeg mensen die zelf hoog gereden hebben en die zelf absoluut geen les kunnen geven..paard rijden kunnen ze als de beste en zien hoe een paard lopen moet ook ,maar het uitleggen aan iemand die het nog zelf moet leren,en het dan nog moet leren om het aan een paard te leren is een ander verhaal. ik vind het iig geval niet de garantie om goed les te krijgen

klopt lesgeven is een vak. Behalve dat je moet weten waar je over praat moet je ook de nodige didactische vaardigheden hebben om je lesstof over te kunnen brengen op je leerling en het paard. Een goede trainer kan dat, die beschikt over voldoende analyische en probleemoplossend vermogen om de manier van lesgeven aan te passen aan de unieke combinatie van ruiter en paard die er door de ring gaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:34

Kafue schreef:
Okee maar jong volwassen die zich zo manifesteren hebben ook een gebrek in de opvoeding gehad. De categorie tussen de 20 en de 30 daarvan weten velen zich ook niet onder kritiek te handhaven alles ligt aan de ander maar nooit aan hunzelf

Jongeren geboren vanaf 1986 wordt de 'grenzeloze generatie' genoemd, ze hebben last van de 'BV-IK mentaliteit' (aldus de krant )

http://addvicebedrijfsenarbeidsmarktcom ... 2go009.pdf

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:40

Arabesk schreef:
Kafue schreef:

Jongeren geboren vanaf 1986 wordt de 'grenzeloze generatie' genoemd, ze hebben last van de 'BV-IK mentaliteit' (aldus de krant )

Ach, dat is zo'n bullshit geschreven door zogenaamde volwassenen die vergeten zijn dat ze zelf ooit puber/jong volwassene waren. Iedereen rebelleert, over zit een generatiekloof tussen, maar elke generatie doet 't op zijn manier.

Dat hangt geheel niet samen met hetgeen dat hier besproken wordt...

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:51

Hmm nog eentje om over na te denken,

In de discussie wordt gezegd dat capaciteit instructie natuurlijk van groot belang is voor het nivo van de ruiters. Maar uhm wat mij opvalt bij vooral jonge ruiters,(die dan wel wedstrijden rijden) dat ze hooguit 1x pw les krijgen op de club met nog 5a 6 anderen. Dus hoe kun je dan nivo verwachten? Kinderen leren het elkaar over het algemeen wel een beetje, als ze geluk hebben dan heeft een ouder in een vorig leven iets met paarden gedaan, en geeft zijn/haar kennis door? Dit is echt een punt waar ik me bij het paard rijden over blijf verbazen, dat ouders ruiters schijnen te denken dat je paard rijden vanzelf wel leert als je het veel doet! Ik heb dit wel eens bij ons op stal aangekaart, dat ik werkelijk geen sport kan bedenken waar kinderen zo aan hun lot over worden gelaten als bij Pony rijden. Want de groep die wel 2 a 3 x PW les krijgt is gewoon heel erg klein. Snap ook wel weer waarom hoor, het kost een ouder Gods gruwelijk veel tijd om elke keer met kroost en Pony op pad te moeten. Alleen voordat we gaan bediscuseren welke lessen (duur) niet (duur) goed zijn, zou ik liever zien dat ouders überhaupt zich gaan realiseren dat je op de juiste manier paard rijden niet zo maar even leert!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:05

goed punt tteettt!

misschien moet er iets gedaan worden aan dat stukje bewustwording. Wil je goed leren rijden dan kost dat veel trainingsuren, tijd en geld. Kun je dat niet opbrengen, stel dan ook je verwachtingen bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:55

tteettt schreef:
Hmm nog eentje om over na te denken,

In de discussie wordt gezegd dat capaciteit instructie natuurlijk van groot belang is voor het nivo van de ruiters. Maar uhm wat mij opvalt bij vooral jonge ruiters,(die dan wel wedstrijden rijden) dat ze hooguit 1x pw les krijgen op de club met nog 5a 6 anderen. Dus hoe kun je dan nivo verwachten? Kinderen leren het elkaar over het algemeen wel een beetje, als ze geluk hebben dan heeft een ouder in een vorig leven iets met paarden gedaan, en geeft zijn/haar kennis door? Dit is echt een punt waar ik me bij het paard rijden over blijf verbazen, dat ouders ruiters schijnen te denken dat je paard rijden vanzelf wel leert als je het veel doet! Ik heb dit wel eens bij ons op stal aangekaart, dat ik werkelijk geen sport kan bedenken waar kinderen zo aan hun lot over worden gelaten als bij Pony rijden. Want de groep die wel 2 a 3 x PW les krijgt is gewoon heel erg klein. Snap ook wel weer waarom hoor, het kost een ouder Gods gruwelijk veel tijd om elke keer met kroost en Pony op pad te moeten. Alleen voordat we gaan bediscuseren welke lessen (duur) niet (duur) goed zijn, zou ik liever zien dat ouders überhaupt zich gaan realiseren dat je op de juiste manier paard rijden niet zo maar even leert!

Nu je het zegt. Bijna alle sporten heb je altijd training of les in, behalve paardensport. Zal het daar dan aan liggen...?
Je ziet genoeg kids met verzorgpony die bij een boer komen en daar maar wat aanklooen en hun eigen ding doen, wat vrijwel nooit goed gaat. En dna zeggen sommigen ja dat is leerzaam, maar dat is natuuurlijk niet zo. Ouders die geen idee hebben wat hun kind doet op stal. Maar ja, wat doe je eraan...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:57

Adil schreef:
Arabesk schreef:

Ach, dat is zo'n bullshit geschreven door zogenaamde volwassenen die vergeten zijn dat ze zelf ooit puber/jong volwassene waren. Iedereen rebelleert, over zit een generatiekloof tussen, maar elke generatie doet 't op zijn manier.

Dat hangt geheel niet samen met hetgeen dat hier besproken wordt...

dat is onzin, of ben je toevallig ook uit die generatie/
Ik herken die generatie uit het bedrijfsleven.
Kijk eens bv bij popstars, ach schatje de jury heeft er geen verstand van.........

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:01

er zijn genoeg hele leerzame boeken te vinden, als je leergierig genoeg bent kun je met een maal per week les en een goed boek uitstekend verder.
Niveau doet niet terzake het gaat om een goed lopen paard dat je goed voor elkaar hebt dat kun je ook van een B ruiter leren. Het gaat om basis en de kunstjes leer je wel als de basis er goed in zit.
Liever van iemand les die een niveau verder is maar de basis beheerst als van een GP ruiter die de basis niet kent of hem niet over kan brengen

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:06

Wat me ook echt heel erg opvalt in de paarden wereld, dat het net lijkt dat als je, je erin begeeft je er dus ook verstand van moet hebben. Ik roep dan ook altijd “paarden mensen weten alles” maar als dit zo was? Dan zou TS dit Topic niet hebben geopend want dan werd er wel beter gereden, en dan in het algemeen hoor, uitzonderingen natuurlijk daar gelaten.

Ik denk dat het probleem een beetje is dat de paarden sport laatste jaren in een enorm tempo is gegroeid! En dat het ook min of meer bereikbaar is voor iedereen! Maar dat de bonden en clubs etc niet zo snel hierin mee zijn gegroeid. Tel dit op bij gemiddeld paarden mens die overtuigd is van z,n eigen kunnen. En die overtuiging zorgt er dan weer voor dat men niet open staat om te leren.

En dan zijn we weer op het punt, het is zo makkelijk om naar anderen te wijzen en kijken, maar hoe staan we zelf eigenlijk in de paarden sport?

Ik vindt BV als je een Jury sport beoefend dat je je best eens erin kan verdiepen wat het nou hellemaal precies is wat de Jury dan wel wil zien, i.p.v. dan te roepen dat deze er geen verstand van heeft.

Of als je niet rond komt in parcours kijk eens heel eerlijk naar jezelf met welk gevoel ga je die ring in? En vooral ook ouders vraag je eens af of je kind het gevraagde Nivo al wel aan kan?

Denk dat mensen zich tegenwoordig na genoeg niet meer realiseren, dat juist het maken en herkenen van onze fouten, er voor zorgt dat we ons kunnen verbeteren. En om te kunnen winnen, moet je eerst leren verliezen.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:07

DIt is nou precies wat mij weerhoud om weer op concourse te gaan. Vraag me dan ook echt af of dit de plaats is waar paardenliefhebbers bijeenkomen. Mensen die zich zo ergeren aan hun paard en dan hun paard 20 minuten lang afstraffen door te rukken slaan en hem vervolgens bezweet en gestressd op de traielr zetten- dit omdat de proef niet naar tevredenheid was. Als je op concourse gaat om jezelf te meten met anderen , te leren en en verbeterpunten ontdekken- dan ok. Maar als je gaat voor de overwinning- ga dan iets anders doen en laat je beest niet de dupe zijn. Er moeten gewoon meer toezicht zijn op de terreinen en daar ook sancties aan koppelen. Want voor de echte liefhebbers maken dit soort mensen de sport kapot. Als we iets kunnen doen- doe ik mee!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:18

siepjes schreef:
DIt is nou precies wat mij weerhoud om weer op concourse te gaan. Vraag me dan ook echt af of dit de plaats is waar paardenliefhebbers bijeenkomen. Mensen die zich zo ergeren aan hun paard en dan hun paard 20 minuten lang afstraffen door te rukken slaan en hem vervolgens bezweet en gestressd op de traielr zetten- dit omdat de proef niet naar tevredenheid was. Als je op concourse gaat om jezelf te meten met anderen , te leren en en verbeterpunten ontdekken- dan ok. Maar als je gaat voor de overwinning- ga dan iets anders doen en laat je beest niet de dupe zijn. Er moeten gewoon meer toezicht zijn op de terreinen en daar ook sancties aan koppelen. Want voor de echte liefhebbers maken dit soort mensen de sport kapot. Als we iets kunnen doen- doe ik mee!

Ik vind deze conclusie wel heel kort door de bocht :o

Hier rijden op een wedstrijd gemiddeld zo'n 500 tot 700 combinaties per dag,
daar zullen er vast 1 tot 8 combinaties tussen zitten die zich niet correct gedragen tegen over hun paard.
Maar als we het over die aantallen hebben is dat eerder uitzondering als regel.....kom zeg waar hebben we het over!!!

Als je op stap gaat in een kroegenstraat wordt er ook gevochten, soms merk je dat nog niet eens....
In een klas met 30 kinderen zit er ook altijd één klier van de klas, wat ik wil zeggen: raddraaiers heb je altijd en overal, maar dat zijn uitzonderingen!