Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dots83

Re: Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:38

Besita, wat zit die Jane toch scheef op dr knol!!! Het is gewoon een algemeen gegeven dat Reini zn paarden trixt, in Ermelo was dat ook weer duidelijk te zien. Je ziet er idd in het grote werk eigenlijk geen 1 die super in de manieren vanuit de schoft springt...

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:47

Wij hadden trouwens een 3 jarige die imo erg fijn los sprong

Later onder het zadel sprong hij zo

Afbeelding

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:48

Volgensmij gaat die schimmel best problemen krijgen met hoge hindernissen. Hij tikt ze er allemaal af mijn zijn neus :=

Ik vind het wel belangrijk dat een paard met rug springt. Het hoeft niet eens veel, maar een paard dat zo omhoog springt met zijn hoofd, dat je moet uitkijken dat je er niet tegenaan komt als je in verlichte zit zit, vind ik 10x niks. Er werd mij een paard aangeboden, sprong internationaal, maar boven de sprong was het net een giraffe. Dat springt gewoon echt niet fijn. Maar teveel ook niet.

Ik heb nu ook een paard op het oog (die ik waarschijnlijk ga kopen :d), springpaard, dat basculeert, niet teveel, niet te weinig. Springt meteen ook veel beter!

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 18:46

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:41

Hij houd zijn voorbeentjes netjes gelijk en duwt mooi zijn schoft om hoog, het enige wat me opvalt is dat hij wat dich op de sprong komt. Maar dat kan ook een kwestie van ervaring zijn.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 06:07

Dit was de eerste keer dat ik met bril heb gesprongen, en dus ook anders reed. Nu gaat het wel beter met afstanden inschatten.

Klopt, maar ze is wel voorzichtig genoeg. Ze zal niet snel een balk hebben en springt vrijwel áltijd *klopt af*

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:54

kwam nu pas dit topic tegen, super interessant. Helemaal omdat ik net met mijn paard begonnen ben met springen en ze het boven verwachting goed doet. Ik ga nog even dit topic verder doorspitten!

stills uit een filmpje, helaas nog geen van de landing. Daar kreeg ik zo snel geen sprintscreen van.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door vencedor op 10-02-12 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:09

heel belangrijk is het gebruik van de rug, paard moet op de sprong als het ware goed naar beneden kijken zodat de rug mooi vrij komt.
De voorbenen moeten mooi opgevouwen worden, maar er zijn genoeg paarden bekend die heel ver gekomen zijn zonder een mooi voorbeen, maar door hun enorm vermogen altijd hoog genoeg en dus foutloos rond springen.
De achterbenen moeten (vooral op hoge sprongen) mooi naar achteren uitgeslagen worden.
Paard moet ontzag hebben voor de hindernis, voorzichtig zijn. Dus mocht hij een keer een fout maken, dan moet er de volgende sprong meteen een reactie volgen, dus een veel betere sprong.
De galopsprong moet ook echt een naar voren gesprongen galopsprong zijn, maar ook dat is niet altijd zo, ook hier zijn genoeg uitzonderingen van bekend.

Maar het is een totaal plaatje: het paard moet zich willen laten rijden, moet rustig blijven, niet al te heet, voorzichtig zijn en voldoende vermogen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:30

Citaat:
Maar het is een totaal plaatje: het paard moet zich willen laten rijden, moet rustig blijven, niet al te heet, voorzichtig zijn en voldoende vermogen.

heel belangrijk denk ik :j , de instelling van het paard.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:06

ja, de instelling van het paard, hier gaat ook het talent van de ruiter meetellen, want die kan die instelling naar de knoppen helpen of in het geval van een hele goede ruiter misschien juist verbeteren.....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:16

dressuurmatig heb ik mijn paard wel voor elkaar, springen niet zo veel ervaring behalve wat Bwedstrijden met mijn vorige paard. Met huidige paard nu begonnen met lessen (paard van fotos hierboven). Ik zit haar niet in de weg bij de sprong maar verder nog veel te leren qua afstanden, tempo en inzicht :).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:44

Mijn paard heeft zéér veel springkwaliteit. Jammer genoeg is haar instelling minder.. We zijn hier heel erg hard aan het werken, maar het is wel ontzettend moeilijk om zo'n paard tevreden te houden tijdens het rijden. Het is een vosmerrie en alles moet in haar straatje passen. 'Rondjes lopen' vind ze goed, maar ze moet echt veel meer bespiering hebben.. Zij vindt echter van niet. Soms staakt ze, ze trapt erg naar mijn been. Erg jammer maar ik ben er zeker van dat dit verbetert als we op deze manier van trainen doorgaan!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:31

Merries moet je meestal voor je winnen. En als dat is gelukt gaan ze door het vuur voor je..!

Ik heb volgende week dinsdag weer een springles :D

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:40

Waar ik naar kijk naar een paard die los springt;
-Kan hij zelf de afstand goed inschatten, als hij een verkeerde afstand heeft of een fout, herstelt hij zich dan de keer daarna dat hij naar de sprong gaat.
-Hoe plaatst hij zijn achterbenen onder het lijf bij de afzet en is zijn laatste galopsprong ruim genoeg.
-Plaatst hij zijn knieen omhoog en vouwt hij zijn onderbenen goed.
-Hoe zijn zijn achterbenen, opent hij een beetje en is hij niet kramperig.
-Hoe is zijn ruggebruik
-Maakt hij lengte in zijn hals
-Gooit hij zijn achterhand mooi naar boven.
-Hoe is zijn landing? Springt hij mooi door en is de beenzetting goed.
-Is zijn eerste galopsprong na de sprong ruim.

Dit is ongeveer mijn lijstje..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:13

Leuk topic dit.. :D

Jammer dat ik geen filmpje heb waarop mijn paard vrij springt.. :o
Wel wat foto's om te kijken hoe hij over een hindernisje ging, toen ik em net had gekocht als 3 jarige..
Bewust geen draf/galopbalk voor gelegd om te kijken of hij slim genoeg was.. :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij deed het met het grootste gemak.. :o

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:52

Leuk paardje :j

Zou hem nog iets meer willen zien "basculeren" (de schoft omhoog brengen) en het halsje meer laten zaken. Dit kan je wel een beetje oefenen met in-uitjes en een galopbalken neer te zetten voor en na de sprong, zo gaan ze meer terugspringen.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:40

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:58

Zo zie je maar dat een paard ook ontwikkeld qua techniek, naar mate ze sterker worden ;)

Dat 'minder' basculeren van die van mij zie ik ook niet als aanmerking.. dat komt vast goed als het wat hoger wordt..
Ben nu eerst op zoek naar een fijn basistempo, dat is (voor nu) met zo'n kleintje al moeilijk genoeg :+

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:35

Dat hoeft zeker geen aanmerking zijn, het is ook een beetje aanleg.
Maar het is wel een teken dat het paard zijn rug optimaal gebruikt.

Maar dit zijn allemaal richtlijnen uit een boekje.
Ik heb een Epony die M springt tussen de paarden, die springt met weinig rug maar komt altijd over en wint bijna altijd. Hij heeft ook nog bokbenen en een weke rug.

Dus voor mij is karakter het belangrijkste :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:17

Al even niet meer in het topic geweest maar toen des tijds vroegen er mensen om een foto onder het zadel. We hebben zaterdag ons debuut gehad. De stap fotografie heeft fotos gemaakt en deze komt aan de muur.

Afbeelding

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:29

Mooie foto, ziet er ook uit alsof hij het makkelijk doet. Maar heb geen verstand van springen.. had stipje gezet om beetje te leren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:40

Het is een zij :D ( hoor vaker dat mensen denken dat het een hij is ) Dit was onze eerste BB wedstrijd dus ik ben super tevreden en ze heeft er veel lol in! Ik heb van techniek ook niet zo heel veel verstand maar heb van horen zeggen dat ze goed bukt.. Dus kenners brandt los :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:45

Mooie foto Vencedor!
Voorknie goed omhoog, onderbeen hoeft op deze hoogte niet terug gevouwen te worden, is wel een tikkie ongelijk, maar niet storend. Hij bukt genoeg op de sprong, meer is niet nodig op deze hoogte.
Het lijkt wel of hij het hoogtepunt iets na de sprong heeft, maar ook dat is iets wat beter word als de sprongen wat hoger worden.

Zeker de moeite waard om aan de muur te hangen...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:07

Ik ben erg benieuwd wat jullie van die van mij vinden.

Voorkant
Afbeelding

Zijkant afzet
Afbeelding

zijkant boven de sprong
Afbeelding

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:57

Citaat:
Mooie foto Vencedor!
Voorknie goed omhoog, onderbeen hoeft op deze hoogte niet terug gevouwen te worden, is wel een tikkie ongelijk, maar niet storend. Hij bukt genoeg op de sprong, meer is niet nodig op deze hoogte.
Het lijkt wel of hij het hoogtepunt iets na de sprong heeft, maar ook dat is iets wat beter word als de sprongen wat hoger worden.

Zeker de moeite waard om aan de muur te hangen...

Dankjewel voor de info schoentje :). Wat bedoel je met hoogtepunt iets na de sprong? ( fotos hierboven van dat paard dat losspringt is dezelfde )