Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:31

nee in de LDR doen ze halsbuiging, niet het loswerken van de nek en kaak dmv stelling. Dat heb ik geschreven zojuist. LDR is gebaseerd op Bauchers systeem van hyperflexie. dat is wat anders.

daarom kan dat ook in galop bij de LDR ruiters. omdat ze de hals buigen, dus in buigingen werken ipv stelling.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 07-06-11 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:34

quadripes schreef:
nee in de LDR doen ze halsbuiging, niet het loswerken van de nek en kaak dmv stelling. Dat heb ik geschreven zojuist. LDR is gebaseerd op Bauchers systeem van hyperflexie. dat is wat anders.

daarom kan dat ook in galop bij de LDR ruiters. omdat ze de hals buigen, dus in buigingen werken ipv stelling.

Nou, ik kan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel stellen dat dat ook zeker in de kaak gebeurd.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:38

kaak en nek is wat anders. ik heb het over de nek.

edit: ik zie nu pas dat ik ook 'kaak' heb genoemd.

ik bedoel dus de nek. dmv de stelling iets te vergroten, bewerkstellig je dat het paard de nek loslaat. in de LDR positie kan een paard geen stelling aannemen in de nek. daarom moeten zij de hals buigen om het paard 'los te werken'.

Zooist

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:46

Haha, lekkere spraakverwarring hier.....
Het gaat dus over het punt direct achter de oren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:47

Afbeelding
LDR, lekker ontspannen???????En erg licht??????
De nek blijft recht alleen de hals word krom getrokken.
Dus niet vragen met binnenkuit en binnen trens teugel, wat het grote verschil is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 13:55

op het getoonde plaatje zie je dat het paard de nek niet kan loslaten in deze positie. Daarom zitten deze ruiters allemaal zo moeilijk. In feite werken zij zichzelf tegen met de krachten van het paard.

Als ik het boek van Seeger ontvangen heb, zal ik eens kijken of ik een goede samenvatting hier in het topic kan neerzetten. Daar staan de verklaringen in.

Het boek van Fillis beschrijft overigens ook het verschil tussen de klassieke Flexion en de Baucheristische flexion die nu in de wedstrijdsport weer opnieuw opduikt.

Het is heel zinnig om daar eens naar te kijken, omdat er dan werkelijk pas begrepen wordt hoe een en ander werkt (en niet werkt).

Overigens, in de AR wordt ook gewerkt met deze overdreven halsbuiging en het consequent naar beneden brengen van het hoofd. AR is ook Baucheristisch te noemen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:02

quadripes schreef:
op het getoonde plaatje zie je dat het paard de nek niet kan loslaten in deze positie. Daarom zitten deze ruiters allemaal zo moeilijk. In feite werken zij zichzelf tegen met de krachten van het paard.

Als ik het boek van Seeger ontvangen heb, zal ik eens kijken of ik een goede samenvatting hier in het topic kan neerzetten. Daar staan de verklaringen in.

Het boek van Fillis beschrijft overigens ook het verschil tussen de klassieke Flexion en de Baucheristische flexion die nu in de wedstrijdsport weer opnieuw opduikt.

Het is heel zinnig om daar eens naar te kijken, omdat er dan werkelijk pas begrepen wordt hoe een en ander werkt (en niet werkt).

Overigens, in de AR wordt ook gewerkt met deze overdreven halsbuiging en het consequent naar beneden brengen van het hoofd. AR is ook Baucheristisch te noemen.

In de nederlandse handleiding staat het ook beschreven, en in van Reede het inbuigen van de nek.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:04

ach ja ik was gisteren Fillis aan het lezen, vandaar dat ik hem hier aan haal. Ik lees al die boeken regelmatig nog eens door, om te kijken of ik dingen wel goed begrijp en goed heb aangepakt. Niet alleen in mijn eigen training, maar ook die van mijn leerlingen (ik haat het woord lesklant).

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:10

op de vraag of LDR hier besproken moet worden:

LDR is even goed verbonden met de klassieke rijkunst, gezien het feit het een methode is die gebaseerd is op de fouten uit de trainingsmethoden van Duke of Newcastle. Deze zijn door Baucher verder uitgewerkt in zijn rijtheorie. En steken nu weer de kop op.

Daarom kun je nooit een discussie over klassieke rijkunst voeren zonder LDR of eigenlijk Baucher erbij te halen.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 07-06-11 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 14:11

Moderatoropmerking:
Meerdere reacties verwijderd, omdat ze persoonlijk aanvallen naar medegebruikers bevatten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:14

Professor schreef:
quadripes schreef:

In de nederlandse handleiding staat het ook beschreven, en in van Reede het inbuigen van de nek.

In het boek van Van Reede staat ook beschreven het inbuigen van de hals!
Bovendien gaat Van Reede ervanuit dat de hals voor de uitvoering van verschillende bewegingen moet worden geplaatst in verschillende houdingen.

Ik dacht dat een "klassieker" ervan uitging dat de halshouding een gevolg is van goed rug-en achterhandgebruik??
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 07-06-11 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:16

Het zijdelings inbuigen van de hals staat er ook, maar heeft een andere functie, ook de inbuiging van de nek staat beschreven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:22

Professor schreef:
Het zijdelings inbuigen van de hals staat er ook, maar heeft een andere functie, ook de inbuiging van de nek staat beschreven.

Waarvoor dient het inbuigen van de hals dan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:25

Zooist schreef:
Professor schreef:

Waarvoor dient het inbuigen van de hals dan?

Om het paard voor te bereiden op de zijgangen, buiten SB.
Dus Renvers en Travers, dit word gedaan in stand, om het paard met lichte hulpen te leren hun hals buiging te controleren.
Bovendien kan men de wervels in de hals weer ermee rechtstellen, wanneer deze scheef zitten, wat vaak gebeurd wanneer het paard vastgelegen heeft.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:26

Bedoelt u hiermee dat dit niet in stap, draf of galop gebeurd?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:27

Professor schreef:

Van Reede vindt de buigzaamheid van de hals belangrijk omdat een stijve hals allerlei "ongewenste" spanningen in rug, lendenen en achterhand met zich meebrengt.

Ik reageerde ook op Quadripes, die schreef dat een "klassieker" geen buiging van hals "verlangt" hooguit in de nek.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:29

Professor schreef:
Om het paard voor te bereiden op de zijgangen, buiten SB.
Dus Renvers en Travers, dit word gedaan in stand, om het paard met lichte hulpen te leren hun hals buiging te controleren.
Bovendien kan men de wervels in de hals weer ermee rechtstellen, wanneer deze scheef zitten, wat vaak gebeurd wanneer het paard vastgelegen heeft.

Het zijdelings inbuigen van de hals wordt niet alleen gedaan in stand.
Van Reede "gaat" wijken naar rechts met een linksgebogen hals.

Van Reede ging van het standpunt uit "tijdens ontspanningsoefeningen (voor de hals) wordt steeds het meerdere gevraagd om het mindere gemakkelijk te kunnen krijgen"

Ik lees trouwens net nog, dat de "hogere" hand (Becker) ook al door Van Reede wordt uitgelegd!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:35

Cherie, in de zijgangen rijd je met buiging. ik heb het gehad over het losmaken in kaak, nek en rug. dat dat niet met halsbuiging gaat. je haalt mijn woorden door elkaar.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:38

quadripes schreef:
Cherie, in de zijgangen rijd je met buiging. ik heb het gehad over het losmaken in kaak, nek en rug. dat dat niet met halsbuiging gaat. je haalt mijn woorden door elkaar.

want nu heb je het weer over buiging in de nek. dat kan niet. het is stelling.

Ik kan alleen maar "zeggen", dat Van Reede (waar p.naar verwijst) wel met halsbuiging de rug "losmaakte"

Even goed mijn post nalezen!

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:42

ik heb mijn post aangepast, omdat ik niet meer snap waar je het over hebt. je haalt van alles door de war en gooit dat hier weer neer.

zou je dus mijn post gewoon even willen weghalen ipv quoten?

verder schrijft van Reede dat er nare dingen van komen als een paard een stijve hals heeft. wat logisch is, want als je zijgangen gaat rijden met een paard dat de hals niet kan buigen, dan heeft dat zijn weerslag op de rug.

en dan niet vanwege 'loslaten' van de rug maar gewoon omdat zo'n paard dan gaat compenseren.

volgens mij doelt Van Reede daarop.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:48

quadripes schreef:
ik heb mijn post aangepast, omdat ik niet meer snap waar je het over hebt. je haalt van alles door de war en gooit dat hier weer neer.

zou je dus mijn post gewoon even willen weghalen ipv quoten?

verder schrijft van Reede dat er nare dingen van komen als een paard een stijve hals heeft. wat logisch is, want als je zijgangen gaat rijden met een paard dat de hals niet kan buigen, dan heeft dat zijn weerslag op de rug.

en dan niet vanwege 'loslaten' van de rug maar gewoon omdat zo'n paard dan gaat compenseren.

volgens mij doelt Van Reede daarop.

Volgens mij, doelt Van Reede daar helemaal niet op.
Van Reede is/was nl frans-georiënteerd.

Als men al zijgangen gaat beoefenen voordat een paard lateraal gegymnastiseerd is, waar ook de halsbuiging onder valt, lijkt het mij beter om daar eerst aan te werken.
Het teveel zijdelings inbuigen van een hals heeft weinig tot geen nut voor de buigzaamheid ervan.
Het koppelt een paard ahw los van de rest van het paardenlijf.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:50

cherie, wat wil je in vredesnaam zeggen met al deze losse zinnen? ik zie totaal het verband er niet tussen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:54

quadripes schreef:
cherie, wat wil je in vredesnaam zeggen met al deze losse zinnen? ik zie totaal het verband er niet tussen.

Zijdelingse halsbuiging, daar ging het tenslotte over, toch??

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:56

ok ik weet weer wat ik wilde zeggen:

mijn posts gingen over het loswerken van het paard in nek, kaak en rug en dat je daarvoor een vermeerdering van de stelling kunt gebruiken.

en mijn andere opmerkingen hebben niets van doen met de halsbuigingen zoals in het Franse systeem, het ging over de LDR buigingen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:58

cherie78 schreef:
Zijdelingse halsbuiging, daar ging het tenslotte over, toch??

Het ging om flexion wat de Bereiter deed op het filmpje van de Weense rijschool.