Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:nee in de LDR doen ze halsbuiging, niet het loswerken van de nek en kaak dmv stelling. Dat heb ik geschreven zojuist. LDR is gebaseerd op Bauchers systeem van hyperflexie. dat is wat anders.
daarom kan dat ook in galop bij de LDR ruiters. omdat ze de hals buigen, dus in buigingen werken ipv stelling.
quadripes schreef:op het getoonde plaatje zie je dat het paard de nek niet kan loslaten in deze positie. Daarom zitten deze ruiters allemaal zo moeilijk. In feite werken zij zichzelf tegen met de krachten van het paard.
Als ik het boek van Seeger ontvangen heb, zal ik eens kijken of ik een goede samenvatting hier in het topic kan neerzetten. Daar staan de verklaringen in.
Het boek van Fillis beschrijft overigens ook het verschil tussen de klassieke Flexion en de Baucheristische flexion die nu in de wedstrijdsport weer opnieuw opduikt.
Het is heel zinnig om daar eens naar te kijken, omdat er dan werkelijk pas begrepen wordt hoe een en ander werkt (en niet werkt).
Overigens, in de AR wordt ook gewerkt met deze overdreven halsbuiging en het consequent naar beneden brengen van het hoofd. AR is ook Baucheristisch te noemen.
Professor schreef:quadripes schreef:op het getoonde plaatje zie je dat het paard de nek niet kan loslaten in deze positie. Daarom zitten deze ruiters allemaal zo moeilijk. In feite werken zij zichzelf tegen met de krachten van het paard.
Als ik het boek van Seeger ontvangen heb, zal ik eens kijken of ik een goede samenvatting hier in het topic kan neerzetten. Daar staan de verklaringen in.
Het boek van Fillis beschrijft overigens ook het verschil tussen de klassieke Flexion en de Baucheristische flexion die nu in de wedstrijdsport weer opnieuw opduikt.
Het is heel zinnig om daar eens naar te kijken, omdat er dan werkelijk pas begrepen wordt hoe een en ander werkt (en niet werkt).
Overigens, in de AR wordt ook gewerkt met deze overdreven halsbuiging en het consequent naar beneden brengen van het hoofd. AR is ook Baucheristisch te noemen.
In de nederlandse handleiding staat het ook beschreven, en in van Reede het inbuigen van de nek.
Zooist schreef:Professor schreef:Het zijdelings inbuigen van de hals staat er ook, maar heeft een andere functie, ook de inbuiging van de nek staat beschreven.
Waarvoor dient het inbuigen van de hals dan?
Professor schreef:Het zijdelings inbuigen van de hals staat er ook, maar heeft een andere functie, ook de inbuiging van de nek staat beschreven.
Professor schreef:Om het paard voor te bereiden op de zijgangen, buiten SB.
Dus Renvers en Travers, dit word gedaan in stand, om het paard met lichte hulpen te leren hun hals buiging te controleren.
Bovendien kan men de wervels in de hals weer ermee rechtstellen, wanneer deze scheef zitten, wat vaak gebeurd wanneer het paard vastgelegen heeft.
quadripes schreef:Cherie, in de zijgangen rijd je met buiging. ik heb het gehad over het losmaken in kaak, nek en rug. dat dat niet met halsbuiging gaat. je haalt mijn woorden door elkaar.
want nu heb je het weer over buiging in de nek. dat kan niet. het is stelling.
quadripes schreef:ik heb mijn post aangepast, omdat ik niet meer snap waar je het over hebt. je haalt van alles door de war en gooit dat hier weer neer.
zou je dus mijn post gewoon even willen weghalen ipv quoten?
verder schrijft van Reede dat er nare dingen van komen als een paard een stijve hals heeft. wat logisch is, want als je zijgangen gaat rijden met een paard dat de hals niet kan buigen, dan heeft dat zijn weerslag op de rug.
en dan niet vanwege 'loslaten' van de rug maar gewoon omdat zo'n paard dan gaat compenseren.
volgens mij doelt Van Reede daarop.