foto perfecte springhouding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:19

LoveBodin schreef:
svdijk86 schreef:
Vind haar tenen wel meevallen eigenlijk.. ze heeft de knieen mooi aan het zadel..
Zag hem toevallig staan... haha

ja, dat dan wel. Ik denk dat de grootste 2 problemen knieën en tenen zijn :) . Dit meisje heeft tenen, maar niet heel erg.

Dit meisje heeft tenen. Gelukkig wel ja 8)7 Nee, grapje. "Meisje" las ik en had niet door dat het over mij ging. Check leeftijd in profiel +:)+ Maar oprecht dank voor de leuke reacties. Ik zal aan mijn tenen denken en aan mijn kont. Leuk topic is dit ineens geworden! TS alleen verdwenen...

S_en_Z

Re: foto perfecte springhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:37

illusion ging ook niet over jouw foto maar over die van Annelindeee (ofzoiets) die was voor jou denk ik.. :o

Die is toch echt een tikkie jonger.. :=

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 06:12

svdijk86 schreef:
illusion ging ook niet over jouw foto maar over die van Annelindeee (ofzoiets) die was voor jou denk ik.. :o

Die is toch echt een tikkie jonger.. :=

ging over die foto die je had gevonden in één of ander topic ;)

hihi, we hebben nu al 7 pagina's en nog steeds geen perfecte springhouding. Ik begin eeen beetje te twijfelen of die wel bestaat... nou ja, of er een foto van is

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 06:34

ja klopt... maar illusion had haar foto daarna gepost dus ze dacht dat het over haar ging :P

illusion als ik kijk naar je foto zou je je knieen wat meer aan mogen sluiten (je steunt op je
voeten die steken af) en je teugels iets korter waarbij je op de sprong je handen meer meegeeft.
Je hebt op die foto weinig contact met de mond.

Wel leuk schimpie voor zn 21 jaar :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:41

ik heb de perfecte houding wel gezien hoor! Maar dat was op hogere hindernissen. Ik kan he wel verklaren waarom er weinig of geen foto's van een goede houding op echt lage hindernissen te vinden zijn. Springfoto's op echt lage hindernissen worden gemaakt van ruiters die (nog) niet hoger springen, waavoor die 80cm dus al een hele prestatie is. Deze ruiters hebben vaak minder ervaring en hebben hun springhouding nog niet zo goed ontwikkeld. Van de meer erveren ruiters met een goed ontwikkelde springhouding worden geen foto's gemaakt als ze laag aan het springen zijn.

Ik heb perfecte springhoudingen voorbij zien komen van: Cristian Ahlmann, Wendy Scholten, Luc Steeghs en op de foto's van Professor

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:54

svdijk86 schreef:
ja klopt... maar illusion had haar foto daarna gepost dus ze dacht dat het over haar ging :P

illusion als ik kijk naar je foto zou je je knieen wat meer aan mogen sluiten (je steunt op je
voeten die steken af) en je teugels iets korter waarbij je op de sprong je handen meer meegeeft.
Je hebt op die foto weinig contact met de mond.

Wel leuk schimpie voor zn 21 jaar :D

Tja, eerst goed lezen en dan gaan roepen... *D Maar ik zal eens proberen minder op de voetjes te steunen en meer op die knieën. Schimpie is geweldig en doet het nog steeds met veel plezier.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:58

Ik heb ook nog niet op hoog niveau gesprongen.. en nee.. ik zie 80 cm echt niet als overwinning.. :n
Echter heb ik vroeger op diverse springstallen de jonge paarden ingereden en de eerste sprongen gemaakt.
En laat ik een correcte houding nou juist wél heel belangrijk vinden (evenals correct rijden) ;)

Daarom ben ik stiekum best trots op het beeld wat ik plaatste over die 70 cm (al moest hij hier wel wat terug springen).. :o

demienmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:05

Hihi, ik heb dus het zelfde probleem. Eigenlijk heb ik een Dressuur pony, (zwart) met een HELE goede bloedlijn.
Maar springen kan hij ook man! Echt!
Alleen áls we springen, vind ik het erg moeilijk om genoeg ruimte voor te geven. En idd, de perfecte houding. :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:09

De grootste kunst is om je paard te volgen, ipv zelf over de hindernis te willen springen.. :+
Dat de ruiter zelf teveel een sprongbeweging maakt is vaak het grootste probleem..

De meeste amateurs kunnen ook niet fatsoenlijk in een verlichte zit galopperen..
..daar moet je nl je paard volgen, anders val je terug in je zadel of kiep je voorover ;)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:04

femmefatale1 schreef:
De grootste kunst is om je paard te volgen, ipv zelf over de hindernis te willen springen.. :+
Dat de ruiter zelf teveel een sprongbeweging maakt is vaak het grootste probleem..

De meeste amateurs kunnen ook niet fatsoenlijk in een verlichte zit galopperen..
..daar moet je nl je paard volgen, anders val je terug in je zadel of kiep je voorover ;)

ja, inderdaad. En daar zijn beter gevorderde ruiters dan weer veel beter in. Maar daar hebben we helaas geen foto van op een lage hindernis.

Schoentje, ja, ik bedoelde ook laag. Sorry, had ik er niet bij gezet... was een beetje een haastpostje ;) . Heb jij niet nog iets laags?
ik zou juist denken dat ook de profs soms weleens laag springen, toch? Maar zijn daar dan geen foto's van?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:20

ja, daar maken we dus geen foto's van. Ik heb honderden springfoto's, dan ga je geen foto's maken van de training thuis of het losspringen.
Meeste mensen hebben bijvoorbeeld ook geen foto's van dat ze op een fiets zitten, behalve van de eerste keer zonder zijwieltjes. Komt er dan een motor, dan worden daar vaak wel weer foto's van gemaakt. Da's een beetje hetzelfde idee, je wilt foto's hebben van hoogtepunten, de 'gewone' dingen leg je vaak niet vast.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:52

ik vind bv bij alhmann het eruit zien, alsof ze echt heel veel tijd hebben om perfect op hun paard te zitten, en ook genoeg tijd hebben om daar goed over na te denken :j

aah verlichte zit in de galop is niet zo lastig, veel buitenritten maken :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:07

Ook zonder met je handen steun te hebben op de hals of aan de teugels daniek?
Ik galopeer ook veel door het bos, maar dan zit ik lang niet altijd in de correcte verlichte zit. Het is meer staan in de beugels, steunend op de hals. Meerdere keren per dag een half uur in de correcte verlichte zit galoperen is niet vol te houden!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:10

haha ja ik heb mn handen altijd los naar voren, zodat mn paard lekker uit kan waaien :P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:29

ja ik ook, maar dan wel op de manenkam ;)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:33

met los bedoel ik dat ik nergens op hang, of leun of steun :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:37

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:41

schoentje schreef:
ja, daar maken we dus geen foto's van. Ik heb honderden springfoto's, dan ga je geen foto's maken van de training thuis of het losspringen.
Meeste mensen hebben bijvoorbeeld ook geen foto's van dat ze op een fiets zitten, behalve van de eerste keer zonder zijwieltjes. Komt er dan een motor, dan worden daar vaak wel weer foto's van gemaakt. Da's een beetje hetzelfde idee, je wilt foto's hebben van hoogtepunten, de 'gewone' dingen leg je vaak niet vast.

ja, inderdaad. Dat is zo jammer.

Waarom willen we toch alleen hoogtepunten vastleggen? Wat is er mis met een keer gewoon een klein hindernisje springen als je zo goed bent?
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft met de mens, die alles telkens meer en beter wil. Er wordt vaak wel gezegd; o, dit is goed genoeg. Maar goed is, zeker hier in Nederland, eigenlijk niet genoeg. We moeten overal de beste in zijn. Dus willen we niet op zo'n moment van 'zwakte', om het maar zo te noemen, gesnapt worden. Want straks denken 'ze' dat we het niet meer kunnen.

De eerste sprong, of de eerste keer zonder zijwieltjes, is weer een stap hoger, dus het is beter, dus we leggen het vast. Daarom hebben we denk ik geen goede foto's op lagere hindernissen. Want waarom een stap terugdoen, als je ook een stap vooruit kan doen?

M_i_R, dat is echt een mooie foto! Ik ben hier een beetjee van het iedereen op de benen afkraken, maar over jouw benen kan ik niks zeggen. Iig perfecte beenligging! Handen weet ik niet zo goed... daar moet je anderen voor vragen ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:04

lovebodin, ik heb niet gezegd dat ik nooit laag spring, ik spring thuis alleenmaar laag. Ik heb ook foto's van lage sprongen toen ik klein was, maar toen was mijn houding niet perfect (zie profiel)
Waarom zou ik foto's maken van de dagelijkse, voor mij hele gewone dingen? Dit topic zou een rede kunnen zijn, maar dan nog is het heel moeilijk om goede actiefoto's te maken.
Maar heb jij foto's van dat je wandelt, rent, fiets, op een stoel zit, achter het stuur van de auto zit, tegen een bal schopt, etc? Voor jou misschien allemaal hele normale dagelijkse dingen, voor iemand anders kunnen zulke dingen hele prestaties zijn.
Zo is paardrijden en laag springen voor mij een heel normaal dagelijks ding en hoef ik er geen foto's van te maken, dat heeft totaal niks te maken met mezelf te goed voelen, of ergens de beste in willen zijn. Belachelijke opmerking trouwens!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:17

schoentje schreef:
lovebodin, ik heb niet gezegd dat ik nooit laag spring, ik spring thuis alleenmaar laag. Ik heb ook foto's van lage sprongen toen ik klein was, maar toen was mijn houding niet perfect (zie profiel)
Waarom zou ik foto's maken van de dagelijkse, voor mij hele gewone dingen? Dit topic zou een rede kunnen zijn, maar dan nog is het heel moeilijk om goede actiefoto's te maken.
Maar heb jij foto's van dat je wandelt, rent, fiets, op een stoel zit, achter het stuur van de auto zit, tegen een bal schopt, etc? Voor jou misschien allemaal hele normale dagelijkse dingen, voor iemand anders kunnen zulke dingen hele prestaties zijn.
Zo is paardrijden en laag springen voor mij een heel normaal dagelijks ding en hoef ik er geen foto's van te maken, dat heeft totaal niks te maken met mezelf te goed voelen, of ergens de beste in willen zijn. Belachelijke opmerking trouwens!

hier ga ik verder in op PB, het wordt anders een beetje offtopic.

on-topic: jij weet veel van hoe je je handen moet houden, wat vind jij van de foto van M_i_R?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:25

beetje moeilijk te zien op m'n telefoon. De handen lijken de goede kant op te gaan. Maar ik moet het eerst een keer wat beter zien op de pc.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:28

Foto van M_I_R vind ik (ben geen schoentje) heel goed. Handen zouden misschien 5 cm lager mogen voor een perfect beeld, maar verder super voor een lage sprong. Eindelijk iemand die niet voor de beweging uit springt (doe ik zelf ook).
Het ideaal beeld van de handhouding is dat er een rechte lijn is van elleboog, hand, teugel, bit. Veel mensen houden de handen iets te hoog en dan breekt de lijn vaak naar beneden. Professor's foto's waren ook heel goed wat dat betreft. Op oude foto's zie je het veel meer dan tegenwoordig.
Schoentje doet dat ook heel goed. In Amerika noemen ze het een automatic release. De hand volgt de mond van het paard en de verbinding wordt nooit verbroken en blijft continu gelijk. Erg fijn voor het paard dus. Er zijn verschillende oefeningen die je kan doen om jezelf die handhouding aan te leren.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:28

Thanks so far :) ik ben benieuwd naar het eind oordeel ;)

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:53

clarence schreef:
In Amerika noemen ze het een automatic release. De hand volgt de mond van het paard en de verbinding wordt nooit verbroken en blijft continu gelijk. Erg fijn voor het paard dus. Er zijn verschillende oefeningen die je kan doen om jezelf die handhouding aan te leren.

Daar ben ik zeer benieuwd naar, welke zijn dat?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:04

Eerst zorgen dat je met onafhankelijk zit over de hindernis gaat. Dat leer je door lijntje te rijden en je teugels los te laten en je handen op je rug, op je heupen of op je hoofd te houden. Lukt dat redelijk, dan pak je de teugels weer op en dan kan je je handen heel breed houden en met de mond mee naar beneden volgen. Dan kan je in ieder geval niet steunen op de nek. Of, je teugels je hand binnen laten komen via duim en wijsvinger (niet via ringvinger en pink) en dan weer naar voren en naar beneden bewegen op de sprong. Het gevoel alsof je een kruiwagen duwt.
Het is dus eigenlijk heel simpel, maar je moet bereid zijn het werk erin te steken. En een paard hebben dat je makkelijk door een lijntje heen kan rijden.

Hier is een Amerikaans filmpje met Anne Kursinski: