LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:59

Citaat:
Weet je wat het gewoon is; jij en enkele andere hier zijn gewoon een stelletje pessimistische foutenkijkers. Jullie zijn zo gefocust op het ontdekken van fouten, dan het de mooie en goede dingen over het hoofd ziet. op iedereen is wel wat aan te merken. Als je een paard zo mooi door een kur kan loodsen, dan doe je nog altijd meer goed dan fout. En hij scoort ook nog geen 100%, dus ook de juryleden vonden het niet perfect.

Pessimistisch niet wel fouten ontdekker is mijn beroep, en die dan verbeteren.
Weet u het verschil tussen onoplosbare fouten en oplosbare fouten, uitvoerings fouten en technische fouten?
Uw instelling wanneer u schrijft een paard door de Kür loodsen, is al twijvelachtig, men rijdt een paard.
Er zijn mooie en goede dingen, maar die ziet men zelden, omdat het show is, en geen rijtechische hoogstandjes.
En scoren interesseert mij niets, het gaat om het rijden.
Pessimistisch stemt mij jonge lui als u, die kritiekloos de clan volgen, zonder na te denken over wat nu werkelijk dressuur rijden is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:34

Professor schreef:
Wanneer men 50 jaar paarden en ruiters traint, en weet wat wereld top is en wat er gebeurd, dan mag men toch wel schrijven dat het aan de ruiter ligt?

WAT ligt aan de ruiter? Dat deze 79% in de kur scoort? Dat die een prachtige kur laat zien met HEEL veel mooie momenten Ja dat ligt aan de ruiter ja... Top gedaan!

Professor schreef:

Op het moment dat een ruiter jou daar betaald voor inschakelt kun je helemaal losgaan met je fouten kijken. En als je als instructeur een beetje fatsoen hebt, doe je dat lekker achter gesloten deuren in een vertrouwde omgeving. Zolang ruiters dat niet doen kun je hen ook een beetje in hun eigen waarde laten. Je HOEFT niet overal wat van te zeggen of te vinden hoor. Soms kun je het ook even in het midden laten of voor je houden. En je enkel richten op combi's die zich daarvoor bij jou aanmelden. Laat daar eens wat van zien hier. En roep ze dan eens op om hier ook mee te doen. Dan krijgen we tenminste verhalen van twee kanten, ipv alleen maar stemmingmakerij.

Overigens heb ik geen behoefte aan een instructeur die alleen maar fouten kijkt. 'je hand is fout, je been is fout, jij bent fout, jij maakt fouten...' Ik ben jarenlang zo getraind en ondanks dat ik een hoop kan hebben, ben ik dat echt een beetje beu. Er hoeven ook geen doekjes omheen gewonden te worden, ik hoef echt niet met fluwelen handschoentjes te worden aangepakt. Maar het is ook wel eens fijn en motiverend te horen wat wel goed gaat. En dat is ook wat vanuit de psychologie is gebleken: mensen groeien als je ze ook eens complimenteert met wat goed gaat en niet van een continue stroom van kritiek.

Weet je wat ook gebleken is: pessimisten zijn vaak realisten, maar optimisten bereiken meer... Dus laat mij maar lekker in mijn 'jeudige naïvitiet'... Het is maar goed dat ik niet precies weet waar en hoever mijn weg in de dressuur zal leiden. Als ik de uitkomst nu al zou weten, zou er geen bal meer aan zijn. Daarom waardeer en geniet ik nu nog van elk klein stukje/momentje van progressie (die in de ogen van een pessimistische foutenkijker misschien niets waard zal zijn) Daar haal ik motivatie uit, motivatie die nodig is om door te gaan.

Verder mag jij je ook wel eens bewust worden van je 'voorbeeldfunctie' die jij hier voor sommige blijkt te hebben. Van goede voorbeelden leer je nog het meest. Als jij wilt dat mensen kijken naar de goede/juiste voorbeelden, haal dan alleen die aan. Ook negatieve aandacht voor de in jouw ogen verkeerde voorbeelden, is aandacht. Leer de mensen kijken naar wat goed is aan de hand van goede voorbeelden en niet door kinderachtig afgunstig gesneer naar voorbeelden die in jouw ogen niet goed zijn. Dat laatste siert je echt als mens niet en het leidt ook nergens toe. En dan roept iedereen natuurlijk: 'ja van foutenkijken leren wel'. Ik denk van niet, niet als je die foutjes (of liever gezegd 'missers' niet kunt relativeren).
Het sterkt eerder de gedachte: nou als zij het zelfs fout doen, dan is wat ik doe zo slecht nog niet'. En zo stimuleert het mensen dus niet kritisch naar zelfzelf te kijken. Het motiveert en inspireert niet. Van iedereen die de int. GP ring inrijdt, als scoren ze zelfs maar 60%... Van de goede dingen die ze laten zien kan iedereen hier nog wat leren, maar dan moet je het wel willen zien. Van iedere combi kun je ook wel iets goeds opnoemen. En het is ook nog eens VEEL leuker om op die manier naar dressuur te kijken.

Ik sluit mij in ieder geval af voor 'missers' van anderen. In mijn omgeving en op basisniveau zijn al genoeg voorbeelden die mij niet inspireren. Daar heb ik inmiddels al een blinde vlek voor gekregen. Van hun fouten hoef ik niets te leren. Wat zij doen interesseert mij niets en ik voel mij ook niet geroepen om mij ermee te bemoeien. Ik kijk alleen naar de mooie dingen, veel leuker en zo wil ik het graag leren :D
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 03-06-11 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:15

Ik geloof wel dat het meer ligt aan de stijl van coachen dan aan de leer die men predikt. Je kunt ook klassieke dressuur onderwijzen in een positieve setting. Trouwens, af en toe de waarheid zeggen, helpt wel als je hogerop wilt. Het schijnt zelfs zo te zijn, dat als je de absolute top wilt halen, je je door je man flink moet laten kleineren en uitschelden. Werkt perfect. :D
Alle gekheid op een stokje. De inzichten over trainen en/of coachen zijn de laatste jaren flink veranderd. Maar het gevaar daarvan is weer dat dit weer doorschiet. Alleen met zoete broodjes krijg je ook geen resultaat. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:27

vur schreef:
Ik geloof wel dat het meer ligt aan de stijl van coachen dan aan de leer die men predikt. Je kunt ook klassieke dressuur onderwijzen in een positieve setting.

Oh, maar mijn punt was ook niet dat op een positieve manier coachen slechts voorbehouden is aan een bepaalde 'leer' hoor :D
Ik wilde alleen maar aangeven dat die zeer negatieve insteek van de Prof hier mij niet bereikt en ik denk dat het voor een hoop mensen niet werkt.

vur schreef:
Trouwens, af en toe de waarheid zeggen, helpt wel als je hogerop wilt. Het schijnt zelfs zo te zijn, dat als je de absolute top wilt halen, je je door je man flink moet laten kleineren en uitschelden. Werkt perfect.

Iedere kampioen heeft zo zijn eigen stijl toch? :+

vur schreef:
De inzichten over trainen en/of coachen zijn de laatste jaren flink veranderd. Maar het gevaar daarvan is weer dat dit weer doorschiet. Alleen met zoete broodjes krijg je ook geen resultaat. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Er moet een goede balans zijn ;) Er ik denk dat die balans bij de prof een beetje zoek is. En ook een beetje zinloos, want zijn kritiek op de 'fouten' die hij heeft op een aantal int. combi's bereikt de betreffende ruiters niet. En zoals ik beargumenteerde: ik denk dat de meelezers hier ook weinig hebben aan de manier en de toon waarop hij dat doet (al denken een aantal zelf waarschijnlijk van wel... Vinden ze het fijn om gesterkt te worden in de gedachte: als zelfs dat soort ruiters het fout doen, dan is wat ik doe zo fout nog niet... Of worden ze zelf helemaal warm van binnen als ze een 'fout' weten te herkennen/ontdekken bij een ander... En dan nog gelijk krijgen ook van de Prof! Ik haal toch liever een anders soort plezier uit paardensport in ieder geval ;) )

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:39

Dat kan ik met je eens zijn. De professor kan nog wel wat positivisme gebruiken. Ik zag trouwens net Marcel Schoenmakers in Munchen rijden. Super beest en echt klassiek afgericht volgens mij. Een genot om naar te kijken, jammer alleen dat hij zo onrustig is met zijn armen en handen. Verder heel beheerst en en in goede verzameling volgens mij. Weinig hectiek en voorbenengezwaai. Dat vind ik een positief punt. Alhoewel nogmaals, ik ook dingen kan waarderen van de zogenaam moderne rijderij. Begrijp me dus niet verkeerd. Een mix van beiden zou perfect zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:11

vur schreef:
Ik zag trouwens net Marcel Schoenmakers in Munchen rijden. Super beest en echt klassiek afgericht volgens mij. Een genot om naar te kijken,

Ik ken hem niet? Is er ergens een filmpje van? Ben benieuwd :D

vur schreef:
Alhoewel nogmaals, ik ook dingen kan waarderen van de zogenaam moderne rijderij. Begrijp me dus niet verkeerd. Een mix van beiden zou perfect zijn.

Ik houd van mooie dressuur, ik heb geen last van hokjesgeest. Mooi is mooi, goed is goed. En zelfs al is het eens iets minder mooi, of gaat het fout... Dan nog kan het goed en leerzaam zijn.

Zoals bijvoorbeeld Satchmo van Isabell, die tijdens de OS even uit zijn dak ging... Je kan zeggen: ja, boehoe fout! het zal wel komen omdat.... (en dan je zelfbedachte negatieve verklaring invullen) Ten eerste denk ik dan altijd als wedstrijdruiter: Goh, jammer dat dat nu net op dat moment moet gebeuren! Je legt een lange weg af en doet veel moeite om daar jezelf optimaal te presenteren en dan gaat het mis! Een beetje inlevingsvermogen in die ruiter vind ik dan zeker op zijn plaats. Ten tweede: Ik vind zulks bewonderingswaardig om te zien hoe zij haar paard vervolgens weer heel snel bij de les heeft en de proef evengoed nog mooi kan afmaken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:12

De LDR getrainde paarden scoren inderdaad hoog. Maar door wie wordt er hier beoordeeld? Een jury, bestaande uit mensen die net zo gevoelig zijn voor spectaculair vs. correct en net zo gevoelig zijn voor alle ideeën waarvoor de rest van de wereld gevoelig is. Het is een keuze wat betreft richting die de wedstrijdsport heeft gemaakt. Wie het hoogst scoort zegt dus niks over wie er gelijk heeft.
Ik zie zat achterblijvende achterbenen, protest en talloze andere fouten in de wedstrijdsport die ook niet naar behoren worden "gestraft" wat betreft beoordeling, dit ongeacht de methode waarop ze zijn getraind.

Wat betreft de uitspraak dat iedereen alles zelf moet kunnen voor er een nuttige opmerking over te mogen maken vind ik altijd wat makkelijk. Niet iedereen heeft immers een enorm budget en een tuin met talentvolle paarden. Feit is dat er een heleboel klassieke ruiters zijn die geweldige dingen bereiken en die er inderdaad vaak voor kiezen niet de wedstrijdsport in te gaan. Hierin geef ik ze gelijk, want wedstrijden rij je niet in eerste plaats voor het welzijn van je paard.

De beelden van LDR gereden paarden die ik hier en daar zie kan ik na het bekijken van de lichaamstaal van deze paarden gewoon niet fijn vinden. Wat het paard uitstraalt tijdens de training en het achterhandgebruik zegt mij meer over wat goed en fout is dan een scorelijst.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:31

Fellor schreef:
Ik zie zat achterblijvende achterbenen, protest en talloze andere fouten in de wedstrijdsport die ook niet naar behoren worden "gestraft"

Dan vind je op bokt genoeg mensen die graag een stukje met je mee klagen hoor ;) Misschien moet je eens afspreken met de Prof hier... Zal een gezellige date worden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:31

jasmijn78 schreef:
Professor schreef:
Wanneer men 50 jaar paarden en ruiters traint, en weet wat wereld top is en wat er gebeurd, dan mag men toch wel schrijven dat het aan de ruiter ligt?

WAT ligt aan de ruiter? Dat deze 79% in de kur scoort? Dat die een prachtige kur laat zien met HEEL veel mooie momenten Ja dat ligt aan de ruiter ja... Top gedaan!

Professor schreef:

Op het moment dat een ruiter jou daar betaald voor inschakelt kun je helemaal losgaan met je fouten kijken. En als je als instructeur een beetje fatsoen hebt, doe je dat lekker achter gesloten deuren in een vertrouwde omgeving. Zolang ruiters dat niet doen kun je hen ook een beetje in hun eigen waarde laten. Je HOEFT niet overal wat van te zeggen of te vinden hoor. Soms kun je het ook even in het midden laten of voor je houden. En je enkel richten op combi's die zich daarvoor bij jou aanmelden. Laat daar eens wat van zien hier. En roep ze dan eens op om hier ook mee te doen. Dan krijgen we tenminste verhalen van twee kanten, ipv alleen maar stemmingmakerij.

Overigens heb ik geen behoefte aan een instructeur die alleen maar fouten kijkt. 'je hand is fout, je been is fout, jij bent fout, jij maakt fouten...' Ik ben jarenlang zo getraind en ondanks dat ik een hoop kan hebben, ben ik dat echt een beetje beu. Er hoeven ook geen doekjes omheen gewonden te worden, ik hoef echt niet met fluwelen handschoentjes te worden aangepakt. Maar het is ook wel eens fijn en motiverend te horen wat wel goed gaat. En dat is ook wat vanuit de psychologie is gebleken: mensen groeien als je ze ook eens complimenteert met wat goed gaat en niet van een continue stroom van kritiek.

Weet je wat ook gebleken is: pessimisten zijn vaak realisten, maar optimisten bereiken meer... Dus laat mij maar lekker in mijn 'jeudige naïvitiet'... Het is maar goed dat ik niet precies weet waar en hoever mijn weg in de dressuur zal leiden. Als ik de uitkomst nu al zou weten, zou er geen bal meer aan zijn. Daarom waardeer en geniet ik nu nog van elk klein stukje/momentje van progressie (die in de ogen van een pessimistische foutenkijker misschien niets waard zal zijn) Daar haal ik motivatie uit, motivatie die nodig is om door te gaan.

Verder mag jij je ook wel eens bewust worden van je 'voorbeeldfunctie' die jij hier voor sommige blijkt te hebben. Van goede voorbeelden leer je nog het meest. Als jij wilt dat mensen kijken naar de goede/juiste voorbeelden, haal dan alleen die aan. Ook negatieve aandacht voor de in jouw ogen verkeerde voorbeelden, is aandacht. Leer de mensen kijken naar wat goed is aan de hand van goede voorbeelden en niet door kinderachtig afgunstig gesneer naar voorbeelden die in jouw ogen niet goed zijn. Dat laatste siert je echt als mens niet en het leidt ook nergens toe. En dan roept iedereen natuurlijk: 'ja van foutenkijken leren wel'. Ik denk van niet, niet als je die foutjes (of liever gezegd 'missers' niet kunt relativeren).
Het sterkt eerder de gedachte: nou als zij het zelfs fout doen, dan is wat ik doe zo slecht nog niet'. En zo stimuleert het mensen dus niet kritisch naar zelfzelf te kijken. Het motiveert en inspireert niet. Van iedereen die de int. GP ring inrijdt, als scoren ze zelfs maar 60%... Van de goede dingen die ze laten zien kan iedereen hier nog wat leren, maar dan moet je het wel willen zien. Van iedere combi kun je ook wel iets goeds opnoemen. En het is ook nog eens VEEL leuker om op die manier naar dressuur te kijken.

Ik sluit mij in ieder geval af voor 'missers' van anderen. In mijn omgeving en op basisniveau zijn al genoeg voorbeelden die mij niet inspireren. Daar heb ik inmiddels al een blinde vlek voor gekregen. Van hun fouten hoef ik niets te leren. Wat zij doen interesseert mij niets en ik voel mij ook niet geroepen om mij ermee te bemoeien. Ik kijk alleen naar de mooie dingen, veel leuker en zo wil ik het graag leren :D

Fijn voor u, maar u bent nog steeds niet erachter gekomen dat u in de kinderschoenen staat, en nu uw mooie foto in uw profiel die iedereen bekijkt, daar ziet men al dat u nog enige dingen moet leren begrijpen, kijkt u maar eens naar de oren van uw paard.
Verder laat ik het voor wat het is, het gaat op dit topic heel ergens anders over.
Natuurlijk kan men van elke combinatie iets goeds opnoemen, bepaalde momenten, maar dat is mijn job niet, en dat begrijpt u helaas niet, ervaring heb ik genoeg, en heb vele talenten die zeer ver zijn in de sport, en die zouden juist niet willen weten wat zij goed doen omdat ze dat weten, nee het corrigeren wat niet goed is, en men kan niet half goed of half fout rijden, men werkt altijd naar perfectie in relatie tot het kunnen.

Janine1990

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:34

Wat is er mis met die oren Prof? :')
En kom eens met foto's van combinaties, euh sorry, TALENTEN, die door jou zijn opgeleid? En nu geen zoekt en gij zult vinden, want dat vind ik zo'n slechte afstelsmoes...

Vind het jammer dat je begint over in de kinderschoenen staan, kom op zeg.. :') Heb je niet een volwassener uitspraak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:45

jasmijn78 schreef:
Fellor schreef:
Ik zie zat achterblijvende achterbenen, protest en talloze andere fouten in de wedstrijdsport die ook niet naar behoren worden "gestraft"

Dan vind je op bokt genoeg mensen die graag een stukje met je mee klagen hoor ;) Misschien moet je eens afspreken met de Prof hier... Zal een gezellige date worden.

Ik vraag me toch af wat er verkeerd aan is altijd kritisch te blijven kijken. Dat doe ik bij mijn eigen training dus ook bij die van anderen.
Dat er op sommige punten een andere richting is gekozen dan die ik de juiste vind dat kan toch? Of moeten we nu zonder protest met zijn allen achter de commerciele wedstrijdsport aan gaan hobbelen en voor ons laten bepalen wat goed is? Deze opmerking ging niet eens specifiek over LDR dus in die zin.. Of moeten we het nu zelf ook weer beter kunnen om er een mening over te mogen hebben?

Edit, in mijn ogen is beter wanneer het paard zich er prettiger onder voelt en zich beter ontwikkeld. In die zin zijn er inderdaad in ieder geval een hoop paarden op bokt die het inderdaad beter hebben.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:03

Fellor schreef:
Ik vraag me toch af wat er verkeerd aan is altijd kritisch te blijven kijken. Dat doe ik bij mijn eigen training dus ook bij die van anderen.
Dat er op sommige punten een andere richting is gekozen dan die ik de juiste vind dat kan toch? Of moeten we nu zonder protest met zijn allen achter de commerciele wedstrijdsport aan gaan hobbelen en voor ons laten bepalen wat goed is? Deze opmerking ging niet eens specifiek over LDR dus in die zin.. Of moeten we het nu zelf ook weer beter kunnen om er een mening over te mogen hebben?

Edit, in mijn ogen is beter wanneer het paard zich er prettiger onder voelt en zich beter ontwikkeld. In die zin zijn er inderdaad in ieder geval een hoop paarden op bokt die het inderdaad beter hebben.

En die anderen doen dat ook bij jou, dus is het cirkeltje weer rond.

Wat betreft je edit...
Ik rij een 18-jarige, voorheen Z2 geweest, zoveel mogelijk LDR, hoewel ik lang niet in de buurt komt van onze Ank. En we lekker op ons eigen niveau verder hobbelen (met behulp van instructrice uiteraard), merk ik wel dat dat laag, diep en rond ontzettend fijn is voor hem. Hij heeft zich in een half jaar supergoed ontwikkeld, waar ik vorige winters maar af en toe reed, vanwege een kleine blessure, rij ik nu met eenzelfde frequentie. Hij voelt zich goed, veel beter dan voorheen. En dat doet me heel erg goed.

Gisteren heb ik zitten schrijven bij een L2 wedstrijd, veel paarden die bovenin (ja niet sterrenkijken) en totaal niet over de rug lopen. Zó jammer, hoe ze dat oplossen, of dat nu modern of klassiek is, I don't care, maar ze zullen toch echt naar beneden moeten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:11

Janine1990 schreef:
Fellor schreef:

Ik snap niet wat het cirkeltje is. Ik start geen cirkeltje op in mijn post, ik geef puur aan dat punten op wedstrijden niet alles zeggen. Daarbij geef ik aan dat LDR niet mijn methode is. Ik bekritiseer niemand persoonlijk.

Dat mensen ook kritisch kijken naar wat ik doe vind ik niet meer dan logisch en gezond.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:17

Fellor schreef:
Ik snap niet wat het cirkeltje is. Ik start geen cirkeltje op in mijn post, ik geef puur aan dat punten op wedstrijden niet alles zeggen. Daarbij geef ik aan dat LDR niet mijn methode is. Ik bekritiseer niemand persoonlijk.

Dat mensen ook kritisch kijken naar wat ik doe vind ik niet meer dan logisch en gezond.

Oké, nee dan zitten we met dezelfde gedachte :j Heb het wat onduidelijk en onlogisch opgeschreven. Maar ik kreeg er een beetje 'oog kijkt van zich af' idee van, als in alleen klassieke ruiters kijken kritisch naar anderen (niet per definitie LDR ruiters). Maar dat is niet wat je bedoelde :)

Wat betreft LDR niet jouw methode, dat hoeft ook niet. Iedereen moet naar zijn paard en zichzelf kijken, alvorens een methode te kiezen. Ik denk dat ik je laatste zin niet helemaal goed heb begrepen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:44

Janine1990 schreef:
[

Wat betreft je edit...
Ik rij een 18-jarige, voorheen Z2 geweest, zoveel mogelijk LDR, hoewel ik lang niet in de buurt komt van onze Ank. En we lekker op ons eigen niveau verder hobbelen (met behulp van instructrice uiteraard), merk ik wel dat dat laag, diep en rond ontzettend fijn is voor hem. Hij heeft zich in een half jaar supergoed ontwikkeld, waar ik vorige winters maar af en toe reed, vanwege een kleine blessure, rij ik nu met eenzelfde frequentie. Hij voelt zich goed, veel beter dan voorheen. En dat doet me heel erg goed.

Gisteren heb ik zitten schrijven bij een L2 wedstrijd, veel paarden die bovenin (ja niet sterrenkijken) en totaal niet over de rug lopen. Zó jammer, hoe ze dat oplossen, of dat nu modern of klassiek is, I don't care, maar ze zullen toch echt naar beneden moeten...

Wanneer men dit leest, dan veroordeeld u iets dat u niet kent, waarvan u geen vergelijk kan trekken.
De vraag kan tegenover gesteld worden, wanneer dit paard Klassiek geschoold zou zijn, vermoed ik dat het veel verder ontwikkeld zou zijn?
Dat het beter als voorheen voelt, wil nog lang niet alles zeggen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:57

Je zult toch als trainer ook moeten zeggen wanneer het goed is. Anders ontwikkelt een ruiter nooit het goede gevoel en zal ie nooit zelfstandig kunnen rijden. Marcel Schoenmakers ken ik ook niet zo goed. In het verleden reed ie Ferro in de hengstencompetitie en heeft hij hier in de buurt (NB) iemand lesgegeven die ik ken. Hij zit ontzettend druk te bewegen met zijn armen en handen, maar zijn paard loopt super correct afgericht en is blij in zijn uitdrukking. Daar gaat het voor mij om. Nog een beetje lossigheid van "het LDR" en stiller zitten en hij kan met de top mee.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:17

Professor schreef:
jasmijn weet u wat ik denk, dat u nog niet weet wat werkelijk rijden is, aangezien u dat uw leeftijd nog werkelijk begrijpen kan.
Heeft u combinatie´s getraind en op Olympisch niveau gebracht?
Heeft u combinaties getraind en onder de eerste 10 op wereld niveau gebracht?
Daarom kunt u niet begrijpen waarom ik dat schrijf, waarom ik zo overtuigd ben dat het zo is.
Denk dat u in uw jonge onervaren overmoed dit zo beschrijft.
Heeft u die paarden getraind op dat niveau?

Zulke goede trainers hebben een wachtlijst aan klanten en in het geheel geen tijd om op een forum als bokt rond te neuzen, laat staan er te posten. Dus wat je er nou mee wil zeggen?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:28

jasmijn78 schreef:
SparklingApp schreef:
Dat paard is groot geworden is dat LDR systeem, het was natuurlijk heel anders geweest als hij direct een klassieke opleiding tot dat niveau had gekregen, nu moet het paard ook echt zijn weg zien te vinden in een nieuw systeem.

Tsja, je kunt nu alvast Rath indekken... Als die niet tot dezelfde prestaties komt als Edward, kun je altijd nog Edward en zijn ssyteem de schuld geven.

:\ Tjee... ik wil helemaal niet Rath indekken of Gal ergens "de schuld" van geven, was voor mij gewoon een logische conclusie.. niks meer en niks minder.

kamsel schreef:
Zulke goede trainers hebben een wachtlijst aan klanten en in het geheel geen tijd om op een forum als bokt rond te neuzen, laat staan er te posten. Dus wat je er nou mee wil zeggen?

Ik sta er juist van te kijken dat er heel veel bekend paarden volk weet wat er allemaal gaande is op Bokt! :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:29

Bedankt professor voor de verhelderende uitleg, ik gebruik idd het voorwaarts neerwaarts principe als ontspanning tussen oefeningen door, niet als rijwijze.
Murphy: ik ben benieuwd wanneer ik totilas in de ring ga zien verschijnen en het verschil ga zien!
Weer heel wat bijgeleerd in deze discussie!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:29

Nou ik kan je vertellen, dat doen ze veelal niet persoonlijk :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:43

Citaat:

Die werken wanneer u vrij heeft, denkt u daar maar eens over na.
En in de middaguren rijden bij temperaturen van 29 graden lijkt mij niet gezond.
Dus wat u hiermee wilt zeggen is mij een raadsel?
Onderbouwen is waarschijnlijk heel moeilijk?
Nooit gehoord van mobiel internet?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:52

Professor schreef:
jasmijn weet u wat ik denk, dat u nog niet weet wat werkelijk rijden is, aangezien u dat uw leeftijd nog werkelijk begrijpen kan.
Heeft u combinatie´s getraind en op Olympisch niveau gebracht?
Heeft u combinaties getraind en onder de eerste 10 op wereld niveau gebracht?
Daarom kunt u niet begrijpen waarom ik dat schrijf, waarom ik zo overtuigd ben dat het zo is.
Denk dat u in uw jonge onervaren overmoed dit zo beschrijft.
Heeft u die paarden getraind op dat niveau?

beetje misplaatst om niet controleerbare feiten te posten vind je niet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:55

Professor schreef:
Wanneer men dit leest, dan veroordeeld u iets dat u niet kent, waarvan u geen vergelijk kan trekken.
De vraag kan tegenover gesteld worden, wanneer dit paard Klassiek geschoold zou zijn, vermoed ik dat het veel verder ontwikkeld zou zijn?
Dat het beter als voorheen voelt, wil nog lang niet alles zeggen.

Humor, hij is 18... Jaren geleden heeft hij Z2 gelopen.
Daarna wilde de amazone geld zien, en heeft de eigenaar hem terug getrokken.
Niet oordelen voor je het hele verhaal kent ;)
Het paard is overigens gedurende zijn carrière voornamelijk bovenin gereden. Maar of ik dit kan plaatsen onder klassiek geschoold, ik heb geen idee. Ik ken de ruiter ook verder niet meer dan van naam.
Ik denk dat het meer is gereden op de manier die indertijd gebruikelijk was. Toen was LDR nog niet zo veel besproken als nu, en dat is ook geen wonder, tegenwoordig heeft iedereen toegang tot het wereldwijde web, schandalen bereiken de mens eerder dan tien jaar geleden. In ieder geval op dergelijk vlak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 15:57

Professor schreef:
Citaat:

Die werken wanneer u vrij heeft, denkt u daar maar eens over na.
En in de middaguren rijden bij temperaturen van 29 graden lijkt mij niet gezond.
Dus wat u hiermee wilt zeggen is mij een raadsel?
Onderbouwen is waarschijnlijk heel moeilijk?
Nooit gehoord van mobiel internet?

Niet gezond? Het is maar 20 graden hoor... :Y)
Bovendien hebben die wel meer te doen dan alleen rijden :')
Die werken meer dan jij en ik bij elkaar vrees ik. Mobiel internet of niet... :')

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:39

Patrick Kittel heeft de GP van de Dressage Masters in Munchen gewonnen. Isabel met Warum Nicht was 6de oid. Dus, tja, de jury beslist. Scandic gaat ook alweer iets minder op de voorhand en in de piaffe gaat ie werkelijk als een klok, maar blijft jammer genoeg horizontaal in het frame. Wel veel veer en lossigheid in de proef. De rest heb ik niet gezien, dus daar kan ik niet over oordelen. Trouwens, al dat LDR en hyperflexi toeschrijven aan de Nederlanders is te veel eer. Het werd al langer in Duitsland toegepast ook bijvoorbeeld door Nicole Uphoff en het stop en go principe, daar kan Isabel ook wel wat van. Maar dat even terzijde.
LDR is volgens mij laag diep en rond en Rollkur kan ook hoog en rond zijn. Dus dat is volgens mij ook een verschil.