Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:39

xmarliez schreef:
Met mij praten over sport moet je niet willen 8-)
Ik denk dat, dat ook het verschil is tussen klassiek denken en wedstrijd gericht denken. Maar dat kan ik ook helemaal mis hebben :D mijn doel is paarden te verbeteren en te laten ontwikkelen in wie ze zijn. Ik train mijn paarden niet voor de oefeningen, ik train ze voor mijn plezier en omdat ze er beter van worden. Punten kunnen me gestolen worden het gaat om harmonie en respect voor elkaar. Helaas mis dat in de meeste combinaties die ik tegenwoordig tegen kom.

Daar zal het verschil ergens inderdaad wel zitten.
Maar laat ik voorop stellen dat het gros van de wedstrijdruiters traint voor het plezier en dat zij het paard ook lekker soepel willen hebben, steeds iets beter voor elkaar, in harmonie willen rijden met respect voor elkaar.
Ik train mijn paard voor de sport, maar ga niet doorduwen koste wat kost, doorvragen is wel eens iets wat ik doe. Daar zie ik het kwaad niet van in.
Na het paardrijden zweet ik meestal zelf ook, en eigenlijk vind ik dat wel lekker. Het gevoel hebben dat je echt bezig bent geweest.

Mijn paard zweet soms behoorlijk, maar ik heb niet het idee dat ze daar veel slechter van wordt.
Ik probeer haar zo los mogelijk door het lijf te rijden, ze briest regelmatig, zit goed in haar vel, kijkt blij...
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-05-11 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:43

Dan is het toch prima? Als je zelf maar het gevoel hebt dat je het beste doet en af en toen door iemand laat controleren (instructeur).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:43

Even een vraagje die wel op de titel van toepassing is:

Mijn Friesse merrie heb ik nu 4jaar en is ook 4jaar onder het zadel. Vanaf dat we zijn begonnen met trainen (dus ook aan de longe) zweet ze heel snel, en is dan vanaf der neus tot der staart zeikesnat.

In het begin maakte ik me daar zorgen over, heb toen de DA gevraagd, die zei dat sommige paarden die standaard zo zweten het ook kan komen dat ze door goede conditie hun warmte heel snel kwijt kunnen.

Is dat waar? :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:44

Er is op internet inderdaad wel te vinden dat (ik heb het over mensen) dat mensen met een goede conditie eerder zweten. In hoeverre dat klopt?
Ik ben wel van mening dat mensen verschillend zweten, sneller, langzaam, meer op de rug of juist onder de oksels.
Dus dat zal bij paarden ook wel zo zijn :Y)
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 15-05-11 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:45

Dat is waar.
Paarden in een goede conditie met regelmatig werk, zweten sneller en meer dan paarden zonder conditie en in slecht werk. Het lijf is dat namelijk gewend, en anticipeert daarop.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 16:59

xmarliez schreef:
Ik denk dat, dat ook het verschil is tussen klassiek denken en wedstrijd gericht denken. Maar dat kan ik ook helemaal mis hebben :D mijn doel is paarden te verbeteren en te laten ontwikkelen in wie ze zijn. Ik train mijn paarden niet voor de oefeningen, ik train ze voor mijn plezier en omdat ze er beter van worden. Punten kunnen me gestolen worden het gaat om harmonie en respect voor elkaar. Helaas mis dat in de meeste combinaties die ik tegenwoordig tegen kom.

Ik denk eigenlijk ook dat dit het punt een beetje is, na nader bekijken van je profiel. Wij denken gewoon niet hetzelfde. Geeft niet, jouw paard ziet er blij uit en mijn paard ook, dus dan is het prima toch...

Laat wel even duidelijk worden dat ik weliswaar wedstrijddressuur rijd, maar nooit een oefening zal afdwingen omdat ik die ene oefening wil kunnen. Wij kijken altijd naar of een paard klaar is voor een oefening, of hij er sterk genoeg voor is , of bijvoorbeeld of het juist een goede oefening zou zijn omdat hij er sterker van zal worden. Verder bestaat de gehele training uit losmaken, loshouden, eigenlijk heel basic een paard wat aan het been en in de hand is. Echter, als we een oefening aanleren, werken we daarna wel aan het perfectioneren van die oefeningen, en dat komt wel degelijk tot uiting in de punten natuurlijk.
Evengoed bedankt voor je uitleg, ik denk dat ik je denkwijze wel enigzins snap nu, alleen over het trainen van een paard denk ik (en doe ik) gewoon wat anders. No problem.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:15

tjoppie schreef:
Dat is waar.
Paarden in een goede conditie met regelmatig werk, zweten sneller en meer dan paarden zonder conditie en in slecht werk. Het lijf is dat namelijk gewend, en anticipeert daarop.

Zo klinkt dat heel logisch.

In het begin maakte ik me een beetje zorgen, nog voordat we écht aan het werk waren was mevr. al zeiknat. :+
Nadat de DA dat vertelde me er nooit meer druk om gemaakt, maar had het nog niet vaker gehoord.

Thanx!

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:42

xmarliez schreef:

Toch kan ik me als dressuur ruiter bij je inkomen xmarliez.
Het is immers niet voor niets dat de huidige generatie topsport paarden met 16jaar "afgeschreven" zijn, terwijl bij de klassiek dressuur dat over het algemeen pas veel later is.

Op de wedstrijden gaat tegenwoordig te vaak (en ook al bij de kleine kinderen) om het winnen, win je niet ga je drie keer zo hard trainen met je paard.

Als een paard zweet heb je het dier overtraind, er zijn cellen van de spieren afgebroken, om te herstellen heeft het paard zeker een dag rust nodig. en rust betekend niet dat hij een dag stil moet staan, maar het werk dat het dier verricht moet licht zijn, 1/2uurtje rijden/longeren met maximaal 5minuten lang en laag galloperen. J

e kan nu tegen me zeggen dat je paard dan gaat stuiteren van de energie, maar houd er dan rekening mee dat ik je zal tegenspreken. De energie die je paard heeft is de energie die je er zelf instopt, het huidige paard kiest niet zelf welk gras het eet. Het eet het hooi/kuil en brokken in de hoeveelheid die jij hem voorschotelt, dus is je paard te druk zet hem dan op minder brok en meer hooi. Voer je al minimaal aan brok, voer het dan gewoon niet. Tegenwoordig word te weinig gekeken naar de behoeftes van het paard en niet alles wat de dierenarts zegt is waar, het is en blijft zijn inkomen....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:11

xmarliez schreef:
Ik begrijp nog steeds niet waarom zweet een teken moet zijn van correct trainen? Kan iemand mij anders uitleggen wat er met een lichaam gebeurd als je correct traint en waarom er daardoor zweet ontstaat?

Wat met zo'n beredenatie snap ik wel dat je het niet met de stelling eens bent.

Er is niemand die zegt dat zweten een teken moet zijn van correct trainen. Maar bij een correcte training als het niet te warm is kun je door naar de zweet plekken te kijken soms zien of een paard correct getraint is.

Dan worden namelijk de juiste spieren aan gespannen die spieren zorgen voor extra warmte, waardoor je zweet plekken krijgt. Die zal je langs de bovenkant van de hals zien, bij de flanken, de buikspieren en de broekspier als dat de correcte naam is ( is me even ontschoten).
Op het moment dat het warm is of dat je langer door traint zal je dit al snel niet meer zien omdat dan het paard over zijn hele lichaam begint te zweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:11

xmarliez schreef:
miss_lizje schreef:
Hoe zit het dan bij een paard want weinig zweet? Zelfs na een uur les?

Intressant topic. :j

Een paard hoeft niet na een uur les te zweten. Als het paard niet zweet is het binnen het vermogen van het paard getraind en zijn de grenzen dus niet overschreden. Dat betekend niet dat het paard weinig zweet. Het is juist een positief resultaat van je training.

oh die van mij zweten zich altijd kapot na een training!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:28

@ xmarliez Ik heb ook even je profiel bekeken en het valt mij wel op dat jouw Tinker (waarvan je zegt hem bijna nooit in het zweet te rijden, alleen de laatste 5minuten van je les) dik is...Mijn pony was dit ook en erg gevoelig voor hoefbevangenheid, dus tijd om af te vallen. Hier ben ik nu hard mee bezig, heb het voer aangepast, maar ben ook meer gaan rijden en steeds een stukje langer. Nu krijgt hij langzaam maar zeker meer conditie en meer spieren, maar dit is wel met het nodige zweet gegaan (op de goede plekken, in mijn ogen). Mag ik vragen hoe ik dit anders voor elkaar had kunnen krijgen? Ook ben ik wel benieuwd hoelang jij je paardje rijdt. Eerst hield mijn pony een kwartier vol zonder zweten, dit is nu bijna een half uur. Langzaam maar zeker heb ik dit opgebouwd, maar wel door steeds een stukje verder te gaan. Wat een ander ook zei over de filmpjes waar je het over hebt, die paarden hebben naar dat niveau, die prestatie, toe gewerkt, dit is echt wel met het nodige zweet gegaan (de 1 waarschijnlijk meer dan de ander, elk paard is anders). Mijn pony is liever lui dan moe, loopt uit zichzelf (in de wei, paddock) niet zo veel, paard van mijn zus wel…Dus de algehele conditie van haar paard is al beter, hier moet ik met Flavio echt naar toe werken. Anders zou dat beteken dat ik hem ongeveer 10 minuutjes per keer zou kunnen rijden/losgooien. Dit wordt dan ook niet zonder zweten langer...Wel let ik duidelijk op zijn grenzen, hij moet er wel plezier inhouden. Ik stimuleer hem steeds een stapje verder te gaan, het beste uit zichzelf te halen voor dat moment. Ik kan niet zo goed uitleggen hoe ik dat nu bedoel. Hij zweet wel, maar blijft enthousiast, als ik merk dat het niet zo vlot of enthousiast meer gaat is het tijd om te stoppen. Ik ben van mening dat mijn pony zich nu veel beter voelt, uit zichzelf zal hij zich niet in het zweet werken (alleen van de zon) maar dit heeft er wel voor gezorgd dat ik nu kan zeggen dat zijn conditie beter wordt, hij is gespierder en ziet er gewoon veel beter uit. Volgens mij hangt de mate van zweten dus ook zeker samen met de conditie en met het paard zelf. Je kan er voor kiezen je paard niet te laten zweten, maar dan zul je een bepaalde tijd per keer met je paard kunnen werken en niet langer, of je kunt er voor kiezen het op te bouwen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:30

Deze foto is al 3 jaar oud. Ze is qua postuur uiteraard veranderd, veel bespierder geworden maar doordat ze 24/7 op de wei staat nog lekker een rond buikje. Hoe ik mijn paard niet in het zweet werk.. zoals ik de hele tijd al zeg.. door correct te trainen.
Ik heb haar al op zoooo veel manieren getraind en uiteindelijk iets gevonden wat bij ons past, wat bij iedere combinatie past.

Mijn paard is ook liever lui dan moe, in de wei dan. Nu we de juiste weg ingeslagen zijn is ze zo energierijk en krachtig. Een hele verandering dan jaren geleden. Ze is zo ontzettend opgebloeid in haar koppie en in haar lichaam en daar is geen zweet aan te pas gekomen.

Ik denk dat het heel erg te maken heeft met de training. Mijn paard was nooit in goede conditie en ik trainde haar destijds wel in het zweet. Ze bleef die 'suffe' tinker die geen stap verzette. Nu is ze zo energierijk en haar conditie is ontzettend verbeterd. Dit allemaal zonder dat ze zweet.

Ik heb ook ooit gedacht dat zweten betekende dat ze hard gewerkt hard, dat we echt tot het uiterste gingen zodat we de dag erna weer wat werk minder hadden. Dat ze in de wei stond en geen stap verzette omdat ze uitgeput was van de les.. Ik dacht dat het goed was.. maar integendeel. We zijn nog nooit zo ver geweest als waar we nu zijn. Nu ga ik na het rijden een groot rondje met haar over de dijk maken en stapt ze nog lekker met mij mee en daarna in de wei gaat ze lekker knuffelen met de rest en weer lekker grazen ipv staan en verwerken wat ze nu weer heeft moeten doen.
Mijn paard sluit zichzelf heel snel op, haar lichaam is er wel maar haar geest niet. Ik kan alles met haar doen maar ze is er zelf niet helemaal bij. Nu is ze er zelf bij, ze is enthousiast (komt eindelijk naar me toe gelopen vanuit achter in de wei omdat ze weet dat we weer fijne dingen gaan doen). Ze is bij de les, werkt en denkt mee en daar word ik blij van. Ze is eindelijk een paard aan het worden een paard met een eigen mening, met gevoel en een paard die gewoon een paard is. Een goede training heeft hiervoor gezorgd, iets anders kan ik niet bedenken.

Het gaat niet om de minuten die je rijdt, het gaat erom wat je doet. Ik ben binnen 20/25 minuten klaar met rijden en dan zijn we voldaan, tevreden en vooral heel gelukkig met elkaar. De dagen erna behandelen we de dingen sneller en brengen we er nieuwe dingen in, daardoor wordt ze sterker en verberterd haar conditie en souplesse. Rijden gaat niet om minuten of oefeningen het gaat erom dat je, je paard verbeterd tot waar je paard het aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:33

Mij viel juist een reining paard op, op een filmpje....reining paarden worden over het algemeen redelijk zwaar getraind!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:51

@ xmarliez Kun je me dan jouw correcte manier van trainen proberen uit te leggen? Wat jij over jouw Tinker verteld klinkt me heel bekend in de oren, heb zelf een aantal jaar geleden een Tinker merrie ingereden en die had ook die neiging (zich afsluiten). Bij de meeste Tinkers is het denk zo dat je moeilijk over hun grens heen kunt gaan, ze zijn heel duidelijk en anders krijg je een 'robotpaard'.

Heb je altijd al die 20/25 minuten kunnen rijden zonder dat ze zweette? Dit lukt bij mijn pony namelijk niet. Ik ga ook weer niet zo ver dat hij uitgeput in de wei staat, dat is wat ik bedoel met op zijn grenzen letten, net er tegenaan en het steeds een beetje verder oprekken. Ik merk aan mijn pony dat hij het naar zijn zin heeft, soms moe is, maar voldaan...Daarna lekker rollen en weer naar z'n maatjes toe. Wat is er dan zo fout aan dat hij zweet? Wat doe ik dan volgens jou zo fout met mijn training? Vertel eens wat meer over die correcte training waar je het over hebt, want zoals jij beschrijft werken we beiden naar hetzelfde doel toe : een gelukkig paardje, die graag voor je en met je werkt :)

Zoals sporter zegt : zweten hoeft geen teken te zijn van correct trainen, maar bij een correcte training als het niet te warm is kun je door naar de zweet plekken te kijken soms zien of een paard correct getraint is. Nog een toevoeging : niet zweten hoeft ook niet te beteken dat het paard niet correct getraind is. Lijkt mij dat hij dan goed op conditie is en het werk aan kan.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:04

Als jij nu kracht wil opbouwen ga je toch ook steeds een stapje verder? Bijvoorbeeld bij gewichtheffen? Elke keer gewicht erbij. Als je daar nu van zweet of niet van zweet...
Mijn paard geeft zelf zeer goed aan wat haar limieten zijn, qua verzameling qua verruiming qua alles eigenlijk.
Zou haarzelf zeker niet overdoen :). Is soms zeiknat van speeluurtje in de wei. Zie dit trouwens bij veel paarden terug.
En als het warm is zweet ze meer dan als het koud is. En bedoel daarmee niet onder haar tuig. Gewoon op de meest voorkomende plekken hals, flanken, en binnenkant broekspieren.
Is ook juist niet lusteloos van zweten tijdens het werk. Integendeel ze begint meestal wat traaag en na goede opwarming (en dus ook al beetje, vochtige zweetplekken) dan gaat bij haar de turbo aan.

Dus ik geloof liever in dat de spieren die het meest worden getrained meer zweten, maar ben niet overtuigd.
Maar geloof wel niet dat je paard niet mag zweten.

Of bewijs mij het tegendeel natuurlijk

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:30

flavlip schreef:
@ xmarliez Kun je me dan jouw correcte manier van trainen proberen uit te leggen? Wat jij over jouw Tinker verteld klinkt me heel bekend in de oren, heb zelf een aantal jaar geleden een Tinker merrie ingereden en die had ook die neiging (zich afsluiten). Bij de meeste Tinkers is het denk zo dat je moeilijk over hun grens heen kunt gaan, ze zijn heel duidelijk en anders krijg je een 'robotpaard'.

Heb je altijd al die 20/25 minuten kunnen rijden zonder dat ze zweette? Dit lukt bij mijn pony namelijk niet. Ik ga ook weer niet zo ver dat hij uitgeput in de wei staat, dat is wat ik bedoel met op zijn grenzen letten, net er tegenaan en het steeds een beetje verder oprekken. Ik merk aan mijn pony dat hij het naar zijn zin heeft, soms moe is, maar voldaan...Daarna lekker rollen en weer naar z'n maatjes toe. Wat is er dan zo fout aan dat hij zweet? Wat doe ik dan volgens jou zo fout met mijn training? Vertel eens wat meer over die correcte training waar je het over hebt, want zoals jij beschrijft werken we beiden naar hetzelfde doel toe : een gelukkig paardje, die graag voor je en met je werkt :)

Zoals sporter zegt : zweten hoeft geen teken te zijn van correct trainen, maar bij een correcte training als het niet te warm is kun je door naar de zweet plekken te kijken soms zien of een paard correct getraint is. Nog een toevoeging : niet zweten hoeft ook niet te beteken dat het paard niet correct getraind is. Lijkt mij dat hij dan goed op conditie is en het werk aan kan.

Mijn tinker is inderdaad erg duidelijk, daarom leer ik ook zoveel van haar. Ik heb sinds ik weer correct train altijd kunnen rijden zonder dat ze zweette 20/25 minuten ja. Behalve onder haar zadelplek uiteraard.

Als jou paard lekker in zijn vel zit is het toch prima? Ik wil niemand mee sleuren in mijn mening, ieder zijn mening.

Mijn paard laat mij zien of ik haar correct train of niet, niet de zweetplekken. Ik zie haar lichaam veranderen in positieve zin en haar geest ook. Dat is het enige wat voor mij telt en zij is de enige die mij kan vertellen of ik het goed of niet goed doe.

Die laatste zin, dat is waar het mij om draait. Mijn paard is op conditie en kan het werk wat ik haar voorleg aan, samen met mij. We trainen naar vermogen en daarom is ze voldaan aan het einde van de training, niet enorm uitgeput en bezweet maar gewoon voldaan en weer een stap in de goede richting.

Ik kan niets vertellen over mijn rijden, wij rijden via de Klassieke weg. Ik heb een topic op bokt lopen AR vs KR. Geoepend toen ik nog via de AR manier trainde. Ondertussen overgestapt en daar veel informatie en instructie uitgehaald. In dat topic staan zo veel zinvolle dingen die vertellen wat mijn rijstijl inhoudt.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:25

Hoe krijg je een paard dan op conditie zonder steeds een beetje meer te vragen? (waarvan het ene paard wel zal zweten en de ander niet...).

Natuurlijk iedereen zijn mening, maar dit is een discussie, dus dan zou het fijn zijn als je jouw mening wat meer kan onderbouwen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:52

Poeh wat een discussie, ik heb dus ook niet alles gelezen...

Wat ik weet, zweten is het afkoelen van het lijf wanneer deze actief is. Maar het kan ook zijn dat het lijf zweet puur door warmte, honden zweten niet, maar moeten warmte door hijgen kwijtraken, dat doen ze ook als ze het warm hebben en in rust zijn...

Voor mij is het dus logisch dat wanneer een paard zweet, het paard zichzelf koelt, dit kan ook in de onderhals zijn omdat de luchtpijp daar loopt die actiever is door arbeid.

Paarden kunnen ook zweten doordat ze het gewoonweg te warm hebben door bijvoorbeeld een dikke vacht of warm weer. Paarden zweten ook op bepaalde plekken als daar de activiteit groter is, dus train je het paard zijn achterhand, werken die spieren daar harder wat warmte produceert, daar gaat het lichaam automatisch koelen.

Paarden kunnen ook zweten door wrijving. Tussen de billen, onder het zadel of ter hoogte van de teugels bijvoorbeeld. Dit uit zich vaak in schuim. Dit zie je soms ook op het hoofd bij het hoofdstel.

Net zoals bij mensen zitten er een grote hoeveelheid zweetklieren op en rond het hoofd, waardoor een paard snel zweet op het hoofd.

Zo, volgens mij is deze uitleg heel logisch...?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:58

Hm, los van het stukje zweten door spanning, correct of incorrect trainen, Marliesx hoe kan een mens óf paard conditie of spierkracht ópbouwen, zonder de belasting te verhogen? Je hebt in een juiste training juist een mate van 'overbelasting' nodig om supercompensatie te bereiken, je lichaam moet een prikkel krijgen dat de huidige spierkracht niet voldoende is, en aan het werk gaan om het lichaam hierop aan te passen. Zolang je binnen je bereik blijft trainen, wordt je bereik ook nooit groter ;)
Zweten is puur een manier van het lichaam om af te koelen. Als een paard zich inspant gaat zijn lichaamstemperatuur omhoog, waardoor hij automatisch gaat zweten. Ik snap het idee niet dat dit niet zou mogen?

Wat betreft de plaats van bezweting, ik denk dat dit (tot op zekere hoogte) wel iets zegt over de training. Je hebt nou eenmaal paarden die meer of minder zweten, maar als een paard aan één kant meer zweet dan aan de andere kant, is dit een teken van ongelijke belasting.

Edit; Hier is een wetenschappelijk artikel dat (weliswaar bij mensen) laat zien dat getrainde mensen meer en makkelijker zweten.
http://jap.physiology.org/content/65/2/811.short
Laatst bijgewerkt door merel90 op 17-05-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:01

Bij inzet hoort nu eenmaal zweet...
Als ik een paar uurtjes ga fietsen en met een constante hartslag die niet te hoog lig fiets zweet ik ook, terwijl ik dan ook helemaal niet over m'n toeren ga...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:08

Pally schreef:
Mabotje schreef:
Zover ik weet zweet een paard het hardst op die plek welke spieren hij juist gebruikt, dus als de onderhals bezweet is en de bovenhals niet, gebruikt hij dus eigenlijk de verkeerde spieren. Je wilt tenslotte de bovenhals trainen, niet de onderhals. Idem met buik/rug/ en billen. Zo is het mij geleerd/verteld, but correct me if i'm wrong.

Die van mij zweet altijd rond zijn oren :')

Dat wou ik ook net zeggen, en onder haar froefroe!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 14:38

Maar daar zweten ze door wrijving en gebrek aan ademen, net als onder het zadel ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:10

_Arwen_ schreef:
Maar daar zweten ze door wrijving en gebrek aan ademen, net als onder het zadel ;)

Hoe verklaar je dit dan?

monica08 schreef:
Mijn paard zweet vaak boven zijn ogen :') Gebruikt ie daar z'n spieren goed dus haha
Er zal vast wel een kern van waarheid in zitten, maar dat ligt denk ik ook aan het paard. De ene is al na een kwartier bezweet (mede door stress misschien) en de ander zweet na een intensieve training alleen onder het zadel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:12

Hoe bedoel je, 'verklaar'?

Om dezelfde reden dat wij zweten onder de oksels of met een rugzak om als het warm is. Of onder horloges :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:17

Hoe mijn paard boven zijn ogen zweet, er zit geen wrijving of gebrek aan ademen zoals jij dat ''verklaart'' in de quote.