Wat vind je van Gert van den Hof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van Gert van der Hof?

Helemaal geweldig!
93 (21%)
In sommige gevallen een prima oplossing
232 (53%)
Slecht (en ouderwets)
112 (25%)

Totaal aantal stemmen: 437

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:33

e_horse schreef:
JoviBan schreef:
Geef mij deze man maar: Donald Newe.

Op dit filmpje zit hij voor de eerste keer op een groen paard. Hij gebruikt een cordeo en doet alles in alle rust, met respect, geduld en begrip voor het paard.

Zo kan het dus ook.

Ik zie ook liever zoiets, JoviBan.
Gert van den hof.. bah.. ik werd er misselijk van :r

Tuurlijk, dit is een ideaal voorbeeld van de juiste manier. Maar ik snap niet waarom je misselijk van Gert zijn aanpak zou worden. Hij is duidelijk, en dat is misschien wel het belangrijkste wat een paard nodig heeft. Rust is natuurlijk ook onontbeerlijk, maar bij Gert zijn aanpak hebben de paarden na een momentje stress heel snel de rust weer terug. Voor mensen die het lef, de tijd of de mogelijkheden niet hebben om het zelf te doen, is het toch fijn dat er zo iemand is?

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:34

Arabesk schreef:
Nou ik zat net een filmpje te bestuderen en daar ligt het touw héél erg laag op de neus :oo

Touw ligt behoorlijk laag over de neus ja.. En hebben ze ook antistress pillen voor paarden? Pff dan mag deze paard wel een volle dosis hebben volgens mij..

Sodeletuut

_Covergirl_ schreef:
Tuurlijk, dit is een ideaal voorbeeld van de juiste manier. Maar ik snap niet waarom je misselijk van Gert zijn aanpak zou worden. Hij is duidelijk, en dat is misschien wel het belangrijkste wat een paard nodig heeft. Rust is natuurlijk ook onontbeerlijk, maar bij Gert zijn aanpak hebben de paarden na een momentje stress heel snel de rust weer terug. Voor mensen die het lef, de tijd of de mogelijkheden niet hebben om het zelf te doen, is het toch fijn dat er zo iemand is?

Ja maar WAAROM is dat momentje stress bij hem wel nodig als het niet hoeft, want het kan ook zonder stress.. Begrijpt nou niemand mij? :=

e_horse

Een momentje stress noem jij dat; het paard keert compleet in zichzelf!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:35

e_horse schreef:

Ja dat is het ook absoluut. Ik heb nog geen enkel ontspannen paard gezien op de inrijdfilmpjes van Gert..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:36

Bij mijn 2e paard heb ik er ook iemand bijgehaald die daadwerkelijk is gaan rijden, ik durfde gewoon niet meer (ik word oud denk ik :+ ). Ik heb het paard wel helemaal voorbereid, grondwerk, zadel op, hangen, zitten, wandelen terwijl er iemand bijliep etc. En dat een jaar lang, toen was het erop en in draf zonder iemand er naast geen opgave meer.

Alles valt of staat met goede voorbereiding. En niet een paard er in 15 minuten doorknallen.

Gert heeft wel door kennelijk dat bitloos beter werkt dan met een bit, omdat paarden van een bit nog harder paniekeren. Hij geeft ze wel ruimte van voren. Maar dat ruwe geschop, die sporen en zweep :n

Als hij nou iets rustiger zou zijn dan zou het al 100% beter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:36

Sodeletuut schreef:
_Covergirl_ schreef:

Ja maar WAAROM is dat momentje stress bij hem wel nodig als het niet hoeft, want het kan ook zonder stress.. Begrijpt nou niemand mij? :=

Ja want alle paarden zijn langzame dooie manegeknollen. :+ Sommige paarden hebben sowieso nu eenmaal meer stress dan een ander.

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:37

Sodeletuut schreef:
e_horse schreef:

Ja dat is het ook absoluut. Ik heb nog geen enkel ontspannen paard gezien op de inrijdfilmpjes van Gert..

Pff doet je gewoon pijn in je hart als je alle filmpjes gaat bekijken damn :\

Quinn

Ieder doet het op zijn eigen manier. Als ik een lastig of dominant paard heb zal ik hem gerust naar Gert brengen. Mijn eigen zadelmakmaker wil niet dat ik van te voren er een zadel op doe. Die wil dat het paard netjes opgevoed is en bij voorkeur niet longeren of wat dan ook. Hij wil graag zelf zien hoe een paard reageert met de 1e keer een zadel op. Daar kun je al een boel informatie over het paard uithalen. Paarden kunnen met de 1e keer al een hele slechte ervaring krijgen met het zadel en/of singel. Zie dat er dan maar weer uit te krijgen.

Arabesk

Anthea schreef:
Ja want alle paarden zijn langzame dooie manegeknollen. :+ Sommige paarden hebben sowieso nu eenmaal meer stress dan een ander.

Als mijn arabier opgestald wordt en biks krijgt dan is het ook een vliegende raket ja. Huisvesting scheelt óók al enorm en daarbij omgang ook.

_zwikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:38

Anthea schreef:

Hier zijn de meningen ook weer totaal verschillend over.. Maar blijf er bij als het op zijn manier gaat alle paarden meer stress hebben dan zoals jij zegt de dooie langzame manegeknollen.. Die ook stress hebben in mijn ogen maar goed thats me..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:39

Arabesk schreef:
Nou ik zat net een filmpje te bestuderen en daar ligt het touw héél erg laag op de neus :oo

zodat het paard niet zo goed adem kan halen en dan is ie eerder uitgeput ;)

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:39

Sodeletuut schreef:
e_horse schreef:

Dat is omdat hij dat soort paarden krijgt. Paarden die koeler in het hoofd zijn, een meegaand karakter, die maken de mensen zelf wel zadelmak. Hij heeft nou eenmaal het talent om juist met de moeilijker paarden goed te kunnen werken.

Edit: Dat laatse filmpje heb ik niet bekeken. Ik heb hem vaak in reallife aan het werk gezien. Naar mijn mening kun je pas als je het meerdere keren van dichtbij hebt meegemaakt, een juist oordeel vormen.
Maar goed, das mijn mening.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:39

Anthea schreef:

Waarom reageer jij aldoor zo mega sarcastisch? Jij denkt dat een paard met stress geboren word? Ik denk dat het allemaal door de mens komt, en dit is allemaal met grondwerk op te lossen. Zonder zweep en geweld! Misschien heb jij dat nog nooit gezien, maar ik wel.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:40

caro29 schreef:
Paarden kunnen met de 1e keer al een hele slechte ervaring krijgen met het zadel en/of singel. Zie dat er dan maar weer uit te krijgen.

Klinkt als een "Gert-van-den-Hof-ervaring" of had jij een nog slechtere ervaring in gedachte????!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:40

Arabesk schreef:
Anthea schreef:

Als mijn arabier opgestald wordt en biks krijgt dan is het ook een vliegende raket ja. Huisvesting scheelt óók al enorm en daarbij omgang ook.

Die van mij staat alleen nachts op stal, overdag gaat ie de wei op met z'n vriendjes. Verder krijgt meneer een handje basisbrok, veel hooi/kuil en verder een schepje biomag en pavo nerv control. Hij word voor het rijden ook altijd standaard gelongeerd, en toch staat ie soms van de stress gewoon te schudden en weet ie niet waar ie 't zoeken moet.

Tsja. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:41

Sodeletuut schreef:
Asyaa schreef:
Ah ok :)

Eigenlijk legt _Covergirl_ het hierboven al heel leuk uit.
Persoonlijk zou het mijn keuze ook zijn om paarden wat rustiger te beleren. Met rustiger bedoel ik niet een jaar aankloten zoals sommige doen, maar de stappen wat verder uit mekaar halen. Echter de opmerkingen dat dit mishandeling zou zijn vind ik pure onzin. Ja het is voor de paarden een shock van wat gebeurd hier, maar hij is wel ontzettend duidelijk in wat er gevraagd word: vooruit. Zo snel de paarden dat door hebben, en dat is in alle gevallen die ik tot nu toe gezien heb zeer snel het geval, is het niet anders als een paard waar is 3 maanden mee is rond gelongeerd met zadel erop, zonder ruiter.

Als eerste, wat vind jij 'een jaar aankloten'?
En wat je zelf zegt, het is een shock voor een paard, is dat niet al genoeg reden om het niet op deze manier te doen? Ik ga zo lang door tot mijn paardje met zn hoofdje laag staat te kauwen als ik het zadel er op gooi. En zo ook met de volgende stap 'hangen', en ook met het er op zitten. Ik denk niet dat daar enige shock of stress aan te pas moet komen..
Duidelijk of niet, diervriendelijk vind ik het persoonlijk niet, en die paarden zien er ook niet bepaald happy uit.

In de ruimste zin van het woord: niet duidelijk.
Persoonlijk vind ik het moeilijk te definiëren, maar ik zou het omschrijven als niet duidelijk.
Ten tweede een shock vind ik niet slecht voor een paard. Toevallig heb ik nu een heerlijk jong beesie onder mn kont, en daar zoek ik ook continu haar grenzen mee op. Ik ben ontzettend voorzichtig dat ik er niet overheen ga, maar ik zoek ze wel op. Niet alleen met dressuur (prachtig dat je dit kan, maar kijk is wat jij ook kan), maar ook met buiten rijden bijvoorbeeld (voor het eerst alleen naar buiten, beest wist niet wat dr gebeurde, en stond ook aantal keer op dr achterste benen, maar wel ontzettend veel van geleerd) en naar mijn persoonlijke mening (pleonasme) betaald dat ook af in onbekende situaties. Zo leert beesie in nieuwe situaties wat weer een shock op zou leveren (denk in 10 paarden zonder ruiter die in volle paniek langs je gerend komen in het bos) eerst naar de ruiter te kijken van wat moet ik nu, voor zelf plannen te gaan bedenken.

Maar dit is dan weer mijn manier van rijden: paarden continu aan nieuwe situaties bloodstellen, ipv elke keer aan een situatie laten wennen voor een nieuwe op te zoeken.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:42

En nog een aanvulling: Ik zie toch echt liever dit dan dat een amateur er zelf mee aan gaat klooien, bij een paard dat niet de makkelijkste is. Sommige mensen denken het zelf wel te even te doen, maar dan blijkt het paard toch lastiger dan gedacht, het gaat van kwaad tot erger en waar komt zo'n paard dan uiteindelijk alsnog terecht....? Juist!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:43

In sommige gevallen is het prima.
Hij lost (in veel gevallen) de fouten van een ander op. Zijn manier is gewoon overbluffen, zou niet mijn manier zijn maar hij krijgt het wél voor elkaar met de echte "rotbokken". Respect daarvoor, want ik zou m'n nek er niet voor wagen ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:45

Asyaa schreef:
In de ruimste zin van het woord: niet duidelijk.
Persoonlijk vind ik het moeilijk te definiëren, maar ik zou het omschrijven als niet duidelijk.
Ten tweede een shock vind ik niet slecht voor een paard. Toevallig heb ik nu een heerlijk jong beesie onder mn kont, en daar zoek ik ook continu haar grenzen mee op. Ik ben ontzettend voorzichtig dat ik er niet overheen ga, maar ik zoek ze wel op. Niet alleen met dressuur (prachtig dat je dit kan, maar kijk is wat jij ook kan), maar ook met buiten rijden bijvoorbeeld (voor het eerst alleen naar buiten, beest wist niet wat dr gebeurde, en stond ook aantal keer op dr achterste benen, maar wel ontzettend veel van geleerd) en naar mijn persoonlijke mening (pleonasme) betaald dat ook af in onbekende situaties. Zo leert beesie in nieuwe situaties wat weer een shock op zou leveren (denk in 10 paarden zonder ruiter die in volle paniek langs je gerend komen in het bos) eerst naar de ruiter te kijken van wat moet ik nu, voor zelf plannen te gaan bedenken.

Maar dit is dan weer mijn manier van rijden: paarden continu aan nieuwe situaties bloodstellen, ipv elke keer aan een situatie laten wennen voor een nieuwe op te zoeken.

Tsja zo kan je het inderdaad doen. Ik ben zelf meer van het eerst laten wennen aan een situatie (daar bij ook schriktraining :j ), en dan verder gaan. Zodat een paard het eerst kan verwerken en dan klaar is voor het volgende onderdeel. Maar goed dat is weer een andere discussie. Het komt er op neer dat ik het totáál niet met Gert's methode eens ben, maar dat is denk ik wel duidelijk. :)

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:46

gillian schreef:
In sommige gevallen is het prima.
Hij lost (in veel gevallen) de fouten van een ander op. Zijn manier is gewoon overbluffen, zou niet mijn manier zijn maar hij krijgt het wél voor elkaar met de echte "rotbokken". Respect daarvoor, want ik zou m'n nek er niet voor wagen ;)

Precies.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:46

Zonder iets om z'n hoofd zou het waarschijnlijk nog beter gaan. Maar Gert trekt graag zelf ook nog wel aan de noodrem (of de nooddraai)

Overigens vraag ik me af waarom we allemaal willen dat een paard in een week mak is. Waarom zou die daar geen 4 of 5 maanden over mogen doen? We moeten er toch nog 15 jaar mee kunnen rijden. Wat is dan 5 maanden?

Wat Gert doet is een invloed flooden. En dat kan prima werken, als je het over vuurwerk hebt, de tuinslang of wat dan ook. Maar als deze paarden tot rust komen vraag ik me af hoe hun stresslevels zijn en wat ze nou eigenlijk nog onthouden hebben van die eerste week. Klap is voorwaarts. Vervolgens kom ik, geef me paard een tikje met me vingers voor aandacht... Klap was voorwaarts toch?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:47

_Covergirl_ schreef:
En nog een aanvulling: Ik zie toch echt liever dit dan dat een amateur er zelf mee aan gaat klooien, bij een paard dat niet de makkelijkste is. Sommige mensen denken het zelf wel te even te doen, maar dan blijkt het paard toch lastiger dan gedacht, het gaat van kwaad tot erger en waar komt zo'n paard dan uiteindelijk alsnog terecht....? Juist!

Bij hem als mensen alles snel gedaan willen hebben, en bij iemand die het op een paardvriendelijke manier doet als ze wel geduld hebben?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:48

caro29 schreef:
Paarden kunnen met de 1e keer al een hele slechte ervaring krijgen met het zadel en/of singel. Zie dat er dan maar weer uit te krijgen.

Als dat zo is dan gaat er iets fout. Je moet een paard niet zomaar vanuit het niets een zadel opgooien, maar kleine en logische stapjes nemen in de training. Ik zou niet weten waarom het een negatieve ervaring zou moeten zijn. Stress of negativiteit betekent voor mij dat ik te snel ben gegaan en het paard niet voldoende tijd heb gegeven.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:48

Dani_ schreef:
caro29 schreef:

Als dat zo is dan gaat er iets fout. Je moet een paard niet zomaar vanuit het niets een zadel opgooien, maar kleine en logische stapjes nemen in de training. Ik zou niet weten waarom het een negatieve ervaring zou moeten zijn. Stress of negativiteit betekent voor mij dat ik te snel ben gegaan en het paard niet voldoende tijd heb gegeven.

_/-\o_ _/-\o_