3 jarigen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:26

Ik vind de omgang met paarden veel leuker/fijner dan het rijden zelf.
Rijden is voor mij dus niet een "doel" op zich als ik een paard aanschaf.
Ik zou perfectly happy kunnen zijn met een paard dat alleen op de wei kan staan vanwege een blessure o.i.d.

Rijden is best leuk, maar 't is niet zo dat m'n hele hobby er vanaf hangt ofzo.
Gewoon lekker "rommelen" ... "contact" hebben met je paard... Dat vind ik heerlijk.

De eerste 4 jaar doe ik dat dus altijd ook alleen maar. Gewoon stukjes wandelen, grondwerk doen, poetsen, etc.
Er is genoeg om te doen.

Heb mijn eigen paardje destijds voor de kar beleerd toen ze 3,5 jaar was. Ging ontzettend goed.
Ben er pas op gaan zitten toen ze 4 was. Ze kende toen alle commando's op stem en de teugelhulpen al van het mennen.
Zadel erop was een makkie. Gewicht erop vond ze ook prima. Ik riep "stap" en mevrouw stapte keurig aan. :)

Ik heb gemerkt dat 't ontzettend veel scheelt als je al een band hebt met een paard en als je samen al lekker wat "gewerkt" hebt voordat je gaat inrijden. Ten opzichte van een paard dat je "groen" uit de wei grijpt als ie 3 is en er met man en macht een zadel op wil gooien. Zo'n dier weet niet wat een mens is, en wordt dan in 1x overspoeld door prikkels. Is mentaal veel zwaarder voor 'm dan wanneer het paard al gewend is aan mensen en commando's van mensen opvolgen.

En dat "trainen" hoeft de eerste jaren geen werk te zijn. Spelenderwijs trainen doen paarden graag. :j

germie

Re: 3 jarigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:01

die band met je paard is inderdaad heel belangrijk. Mijn paarden zijn ook echt mijn paarden, ze kijken op als ze mijn auto horen, ze herkennen zelfs in het donker mijn loopje.

tempelx2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:23

Als ik puur kijk naar mijn (woensdag jarige...) 3 jarige fries, vindt ik het veels te jong.. althans om flink te gaan longeren en helemaal om er op te gaan zitten.

Maar ik vindt wel dat je ze al wat dingen kan leren, zo wandel ik over de oprijlaan en in de bak = volgen-stilstaan-niet trekken- achterwaarts.etcetc.. Dit alles een minuut of 10 en ik denk 2x per week. ( de paarden staan hier zomer en winter buiten (met licht)

Het handwerk gaan we straks uitbreiden volgende de academische rijkunst en emiel-voest, maar alles naar wat hij aankan en zonder enige druk... zeg alles op spelender wijs maar wel met mij als leider.

Ik merk dat hij het leuk vindt om wat te doen, maar meer dan dit kan hij (na mijn mening) ook in zijn koppie nog niet verwerken. En mijn vent is ook nog erg groot.. lees nu 1.69m en een echte slungel die nog lang niet aan het uitzwaren is.
D'r op zitten...tja.. vindt het moeilijk om daar een data voor te noemen.. Als hij er aan toe is! en dat duurt nog wel ff ;)

Ook denk ik dat dit een eeuwige discussie blijft, ik krijg ook vaak te horen..(als hij bijv een keer lekker aan het spelen is in de wei...) De opmerking van jaa.. je moet hem nu echt wel gaan beleren..straks kun je er niks meer mee :') of hij is wel toe aan flink wat werk /3 ... Dat gaat bij mij erin en er weer uit.. uit ervaring weet ik dat als iemand wat vindt ( incl ik zelf) het ook zo zou blijven en je niet constant mensen mee moet willen krijgen met jou ideeen...ook al kloppen ze...scheelt een hoop stress :D Wel vindt ik dat mensen rare argumenten erop na houden (lees..egocentrische) om wel heel vroeg te beginnen... en die dan ook alleen denken vanuit en voor hun zelf... en dat vindt ik wel erg jammer.

Ro_peace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:13

3 is een mooie leeftijd

2,5 vind ik wel te jong.
of ze moeten dan zadelmak gemaakt worden en dan even op rust om na een halfjaar weer rustig op te pakken

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:16

Sonja89 schreef:
Inderdaad... Ik vraag me echt af waarom daar nou nog nooit eens onderzoek naar gedaan is! Wordt misschien lastig maar het moet toch wel mogelijk zijn?

Je kan toch nooit bewijzen dat een bepaalde slijtage komt door het inrijden met 3 jaar? Misschien was dat ook ontstaan zonder dat rijden? Daarom zal het lastig zijn om iets hard te maken.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:07

Cowgirl schreef:
Slofje schreef:
Ik vind 3 jaar echt te jong :3
langer en meer plezier van je gezondere paard als je hem op zn 5e/6e inrijdt.

Ik denk dat je ze pas gezonder houd als je de dieren correct rijd en huisvest.
Op zijn 5e kun je hem net zo verkloten als dat ie 3 is.

Dat natuurlijk ook ja, als je je paard tot zn 5e 23/7 in een hutjemutjehokje laat staan zal ie niet blij zijn,
maar op zn 5e is hij in ieder geval wat meer uitgegroeid (nog lang niet helemaal natuurlijk) dan wanneer hij 3 is.
Dan heb ik het dus alleen over de anatomie, je kunt elk paard op elke leeftijd verkloten als je maar hard genoeg je best doet..-.-

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:58

mijn ruintje was al beleerd op zijn 2de meende ik --- ik heb hem met 2 jaar en 9 maanden zelf ingereden enz onder begeleiding van mijn instructrice gewoon rustig aan

het paard van mijn instructrice is met 2,5 ingereden ( niet door haarzelf )

zoveel paarden van 2,5 bijna 3 worden ingereden in mijn omgeving ik vind het niet erg -- maar meningen verschillen :D

lambriniF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:04

licht eraan, als je inrijden bedoelt, vind ik het te jong. een paard heeft ook spieren die moeten opgroeien als je een paard dan al inrijd zijn zijn spieren miss wat slechter, ik zou w8ten tot 3 jaar, maar het kan inet heel veel kwaad als je het op 3 jarige leeftijd doet.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:02

Een driejarige aan het werk zetten vind ik te jong. Een paard is met acht jaar pas helemaal volgroeid. Zelf geef ik de voorkeur om te wachten tot een leeftijd van vijf of zes.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 12:12

Mijn nu 2-jarige gaat komende zomer kennis maken met het longeerwerk en een enkele keer een sprongetje (vrij springen). Heel rustig aan, twee keer in de week tien minuten tot een kwartier. En als hij dit goed oppakt en kan verwerken dan zal ik ook wel een keer in een zadel op zijn rug leggen. Volgend voorjaar/zomer wordt hij dan zadelmak gemaakt en zal daarna ook een paar keer in de week even gereden worden. Naar mijn mening is het ook alleen maar goed om de nieuwe dingen een beetje te spreiden, kunnen ze het allemaal lekker verwerken. En ja drie is heel jong om zadelmak te maken, maar als je er verantwoord mee omgaat en naar je paard blijft kijken moet dat bij de meeste wel kunnen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:16

mijn nu 24 jarige is pas met ruim 4 ingereden, mijn 29 jarige was toen ik haar kocht (3) ingereden...maar had de vorige 2 eigenaren telkens na 2 minuten al gelanceerd, dus echt veel is er niet mee gedaan. Toen ze 4 was kon ik al redelijke stukken op 4 benen laten lopen ipv de 2 achterste :+

Ben pas dit jaar serieus met m'n 5 jarige begonnen, vanwege verbouwingen + nog 2 andere paarden te rijden (die van 29 en 24 dus)heeft ze een lange jeugd gehad. Kon er wel op zitten, maar zat nog geen stuur of rem op ;)

Ik ben faliekant tegen een paard < 3jr inrijden, 4 is volgens mij de ideale leeftijd. En ik kan het natuulijk niet bewijzen, maar als je ziet hoe mijn oudjes er nu nog uitzien, rechte rug, niet mager en goed in de bespiering..vooral de 29 jarige- die werd 2 wkn geleden door een paarden DA op 15 jaar geschat :D :')

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 11:44

wouw wat een verhaal ik hoop zeker dat mijn paardje op die leeftijd nog zo gezond is maar ik denk nu niet dat er veel verschil is tussen 3 of 4 jaar. Natuurlijk zal er een verschil zijn maar ik ben 16 en toen ik mijn 3jarige een weekje had wist ik perfect waar haar stuur en rem zat. Daarom concludeer ik ook dat ze er klaar voor was toen ze ingereden werd. ik wil je hier zeker niet mee aanvallen hoor.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:06

mijn paarden rijs ik in met 3 daarna gaan ze weer het land op.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:08

ligt aan het paard. Je hebt van die laatbloeiers die pas bij 5/6 jaar voldoende uitgegroeid zijn om aan de slag te kunnen maar ik zie ook genoeg 3 jarige die het allemaal al prima aankunnen.
mijn paard was echt een laatbloeier, met 3,5 ingereden, maar de eerste 2 jaar hebben we alleen lekker buiten gehobbeld, nu is hij mentaal en fysiek klaar om te gaan beginnen, wel zonde, want hij loopt op zijn leeftijdgenootjes achter, maar hij struikeld nu teminste niet over zijn eigen benen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:52

Elk paard is op dezelfde leeftijd uitgegroeid, hoor.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:34

Dat is waar, maar het ene paard is sterker dan het andere. En de paarden die qua spieren al veel meer ondersteuning kunnen bieden aan de nog zwakkere delen zullen makkelijker vroeg aan het werk kunnen dan de 'slappelingen'.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:38

Yamcha schreef:
Elk paard is op dezelfde leeftijd uitgegroeid, hoor.

misschien wel...maar dat weet je dan toch pas op 4-5 jaar en niet op 3 jaar. Mijn merrie van nu 1.80 was op de keuring met 3jr 1.73cm, dus toch ruim 7 cm gegroeid, en hoger gaat mijn meetlat niet dus ik hou het maar op 1.80cm :D

mijn nu 5 jarige daarintegen was op 3jr 1.62cm en nu 1.63cm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:54

Mist, mee eens hoor. Daarom ben ik ook geen voorstander van inrijden met 3 jaar, ik vind ze dan echt nog te jong.
Ik heb hier een D-tje staan, maar die blijft ook nog even mooi staan...... kan nog lang genoeg groot paard zijn, nog maar ff 2 jaar wachten. De D-tjes worden dit jaar 3, officieel zijn ze al 3, maar ik vind het echt te jong.....

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:09

Ik kom even binnenvallen.
Heb een nu inmiddels 4 jarige ruin. Deze hebben we vorig jaar augustus weggebracht om te laten beleren.
Is in de daar op volgende weken volledig afgericht aan de dubbel longe en daarna zijn we erop gaan zitten.
Het bleek als snel dat het een best pittige was. Deze heeft het echt nodig dat je hem minstens 4 x p.w. pakt of aan de dubbel-longe of onder het zadel. Ik heb hem daar laten staan en hem zelf gereden tot nu toe. Hij is flink gegroeid maar rijd hem vanaf oktober toch al zeker 5x per week. Ik heb hem nu 2x op een buitenwedstrijd gestart. Ik ondervind geen nadelen van het inrijden met 3 jarige leeftijd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:12

Denk dat het inderdaad wel afhankelijk is hoe het groeipatroon verloopt, sommigen schieten met 3,5 nog centimeters de lucht in, sommige vrijwel niet...alleen dat kan je niet van te voren voorspellen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:44

Yamcha schreef:
Mist, mee eens hoor. Daarom ben ik ook geen voorstander van inrijden met 3 jaar, ik vind ze dan echt nog te jong.
Ik heb hier een D-tje staan, maar die blijft ook nog even mooi staan...... kan nog lang genoeg groot paard zijn, nog maar ff 2 jaar wachten. De D-tjes worden dit jaar 3, officieel zijn ze al 3, maar ik vind het echt te jong.....

Ik vind ze ook te jong net als jij, daarom vind ik het jammer dat sommige mensen er met volledige overtuiging kunnen beweren dat ze "er geen last van ondervinden" en dat zal misschien ook niet zijn op korte termijn, maar er zijn er maar weinig, die hun paard na + 25jr nog steeds in de wei hebben lopen, laat staan er nog op rijden. Jammer dat er geen onderzoek naar gedaan wordt/of kan worden- moeilijk te tracken natuurlijk ?

Ik heb mijn paarden voor het leven, en ik daarmee hoop ik dat dat leven zo lang mogelijk is- en dan niet als weideornament met op 20 jaar een advertentie op bokt van "weidemaatje aangeboden" omdat ze op 16-17 al "op" zijn, en er een ander paard moet komen.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:47

@ mist, met volle overtuigen beweren dat ze er geen last van ondervinden.. Slaat dat op mij?

Ik denk dat dat ook nog eens ligt aan de soort van opleiding die een paard geboden krijgt. En ja ik durf dat te beweren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:51

Natuurlijk ligt dat aan de opleiding, liever een 3 jarige die goed opgeleid wordt dan een 3 jarige die niet goed opgeleid wordt. Maar er zijn veel meer keuzes, je kan ook wachten tot een paard wel redelijk uitgegroeid is en dus minimaal tot 4 wachten, en als je tijd hebt welicht langer...

Over uitproberen en 'het nodig hebben' lekker 24/7 buiten zetten, zijn ze ook niet zo heet meer

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:54

Hij staat ook lekker 24/7 buiten. Ik heb ook respect voor mensen met de keuze om tot 4 te wachten.
Het is alleen niet per definitie slecht om met 3 jaar op te leiden.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 21:54

natuurlijk zal hier al onderzoek over gedaan zijn anders zullen ze niet weten dat 3 de respectievelijke leeftijd is en Yamcha nu spreek jij jou of je volgelingen toch tegen hoor. Ik zou toch zweren dat er gezegt is dat alle shire's pas worden op 6 jaar ofzo omdat ze vroeger te jong zijn maar over andere paarden is hier geen enkel conreet bewijs van dat het niet kan dus natuurlijk is er tussen rassen verschillen in groei dat is vanzelfsprekend.