Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:33

verschillend per paard :)

Ik heb een merrie die je er niet eerder langs krijgt als je haar even goed laat weten dat ze zich niet moet aan stellen,
en geef haar een corrigerende tik zodat ze weet dat ze door moet lopen. (En anders gaat ze er met je aan de haal
en dat heb ik liever niet :o)

Bij mijn buper ruin , die mij overigens heel goed vertrouwd moet ik heel rustig en zelfverzekerd blijven en overkomen,
en dan gaat hij er uiteindelijk vanzelf langs :)

Daissos4

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:35

Gewoon doen alsof er niks aan de hand is dan schrikt ze meestal ook niet. :)

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:42

Ligt aan het paard....

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 13:59

Bij mijn paard is het vooral er zelf niet op letten, dan doet zij het ook niet.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:00

Verschilt, meestal als er iets 'engs' staat langs de weg rijden we er gewoon langs, net doen of je neus bloedt.
Als hij stil gaat staan bemoedigend toespreken of even wat strenger zijn, ligt aan de situatie. Soms helpt het om even een ander paard voorop te laten lopen langs het 'enge'.
Neemt hij een sprintje, dan neem ik hem weer terug en rijden we gewoon door alsof er niets gebeurt is.

Zien we een grote trekker of vrachtwagen aankomen dan zoeken we even een inrit of weiland oid waar we even in kunnen gaan staan zodat de pony's van een afstandje naar de vrachtwagen kunnen kijken. Zodra hij voorbij is rijden we weer verder.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:06

Tegen mijn paarden praten en me dan héél goed vasthouden :')
nee zorgen dat ze er al op voorhand aandacht voor hebben, even blijven staan eventueel (blaffende honden).
Een tractor / vrachtwage is minder grappig, ik draai me om en zorg dat ik uit de voeten ben, heb één keer bijna onder een vrachtwagen gezeten en dat nooit meer!

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:37

Thank god is Cupido alleen bang voor fietsers. Maar als ik tussen de fiets en hem sta/loop dan zal hij vrij weinig doen.
Bianca was wel altijd voor veel dingen bang. Dan kon je er 10 keer langs lopen en dan opeens was het eng. Meestal ging ze dan zijwaards lopen en dan erlangs. Als ze echt paniekerig ging doen zou ik afstappen en haar voorstellen aan het ding. Maar meestal als ze 1x er zo onrustig langs ging en ik gewoon rustig deed zou ze daarna er niet meer op reageren.

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:46

Geen aandacht aan besteden en doen alsof je gek bent ; )

Gewoon door rijden dus!
En als je pony er niet langs durft ga ik meestal altijd even stilstaan. pony rustig laten kijken en praten tegen hem dat het goed is.
Dit werkt bij mijn pony het beste, daarna loopt hij er zo langs.
Maar dat veschilt natuurlijk per paard/pony.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:14

Ik probeer haar in ieder geval niet te laten merken dat ik daar zelf ook een beetje zenuwachtig van wordt - je weet immers nooit hoe je paard precies reageert. Als ik weet hoe een paard is, ligt het aan het paard zelf. Mijn vorige merrie moest je echt in de kant stil laten staan want als je er dan langs probeerde te gaan kon ze nog wel eens een onverwachte reactie geven. Maar met mijn huidige merrie rijdt ik gewoon door, aai ik haar wat over haar hals en spoor ik haar gewoon wat aan. Eenmaal er langs is ze meestal weer rustig.. Op een paard die ik echt niet ken, laat ik ze gewoon doorlopen hoor. Doen alsof er niets aan de hand is, inderdaad.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 01:08

Stelling naar het enge en begrenzen met je andere been. Paard moet recht doorlopen mag niet stilstaan.
Zo leer je je paard niet opzij te springen voor iets engs en gewoon door te lopen, kijken mag niet meer en het liefst minder.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 02:17

Bij ons ligt het heel erg aan de situatie, ze is normaal gesproken niet bang voor (groot) verkeer, maar ze wil ook nog weleens schrikken van "niks". Dus als we op een vrij brede weg rijden en er komt iets aan, dan blijf ik gewoon rustig doorrijden alsof er niets aan de hand is. Maar op smalle weggetjes neem ik het risico liever niet en ga ruim aan de kant, bijvoorbeeld een oprit op ofzo. Dat doe ik zelfs dan als het fietsers zijn die eraan komen. Hoewel ik dat met zelfs het meest bomproeve paard zou doen eigenlijk, áls er wat zou gebeuren zijn de gevolgen me gewoonweg te groot.

Een keer ben ik in het bos afgestapt, dat was omdat mijn paard ergens bang voor bleek te zijn en dan gaat ze in het wilde weg achteruit lopen. Das normaal niet zo'n probleem, maar er zat nu een sloot zonder water die erg dicht in de buurt kwam.

Misschien ben ik wat dat betreft té vooruitdenkend hoor, wat betreft gevolgen van iets, ik ben ook niet bang, maar ik hou ons (en dan vooral mijn paard) gewoon graag heel := En in een veiligere omgeving ben ik wel wat opvoedkundiger wat betreft angst enzo. Dan kan ze bokken, steigeren, achteruit lopen, wegschieten, opzij springen wat ze wil, maar dan blijf ik wel zitten (als dat lukt haha) en doe ik wederom alsof ik gekke pino ben en niets in de gaten heb van wat zij eng vindt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 02:24

Eponastable schreef:
Een tractor / vrachtwage is minder grappig, ik draai me om en zorg dat ik uit de voeten ben, heb één keer bijna onder een vrachtwagen gezeten en dat nooit meer!

Denk je dat dat het minder eng maakt voor je paard?

Ik doe zoveel mogelijk alsof er niets aan de hand is, als ik iets tegenkom waarvan ik twijfel of het goed zal gaan maar wat wel gevaar kan opleveren zoals groot verkeer:
In eerste instantie zoveel mogelijk op de weg blijven zodat het verkeer afremt voor mij, ondertussen uitkijken naar een plek waar ik de ruimte heb om wat meer van de weg af te gaan, bv een oprit of weiland. Als die er is rijd ik daarheen en ga enkele meters van de weg af stilstaan dwars op de weg zodat paard niet in paniek de weg op springt.
Als er geen gelegenheid is van de weg af te gaan en ik vertrouw het écht niet dan blijf ik midden op de weg en wenk met mijn hand de bestuurder zodat die vaart mindert, als het rustig genoeg gaat en er is ruimte kunnen we elkaar alsnog voorbij, anders blijf ik er vooruit rijden tot er wel ruimte is om te passeren.

xMakitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:58

Ik let dan goed op en zou rustig tegen het paard praten.
Maar die van mij is bijna nergens meer bang voor...

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:35

Hangt van het paard af, met mijn eigen pony doe ik of er niks aan de hand is en rijd gewoon door (laat hem er goed naar kijken maar ontspan verder wel helemaal), als ie er vandoor gaat ofzo rijd ik terug en rijd ik er net zo vaak weer langs totdat ie er normaal langs loopt.
Als ie iets echt heel eng vind rijd ik zo dicht mogelijk langs het enge.
Ondertussen doe ik nog steeds alsof er niks aan de hand is en praat dan altijd tegen hem.

Met Wouter (friese hengst) ga ik ongeveer hetzelfde om, maar die reageert vaak heel anders op dingen dan mijn eigen pony, en mijn reactie is dus ook een beetje anders.
Met Wouter probeer ik er ook gewoon langs te rijden, maar let dan extra goed op of er dan geen ander verkeer ofzo aankomt, omdat ik weet dat die ook echt aan de kant kan springen.
Ook rijd ik er zo langzaam mogelijk langs, zodat ie het extra goed kan bekijken, hielke heeft het vaak wel snel gezien.
Maar Wouter is niet nieuwsgierig, die wil zo snel mogelijk bij het enge vandaan, daarom rijd ik ook met hem er zo dicht mogelijk bij langs.
Ook daar praat ik tegen in de tussentijd.

Maar ook met Wieger (ook friese hengst) ga ik heel anders om, die is van nature heeel erg nieuwsgierig, die laat ik het enge ook altijd optimaal besnuffelen en bekijken.
Ondertussen heb ik gewoon een lang teugeltje en zit ik verder heel ontspannen, hij mag dan wel heen en weer lopen bij het enge voorwerp, maar niet achteruit schieten of ineenkeer wegspurten.
Wieger heeft het vaak na 1 keer ook wel gezien en anders rijd ik er gewoon net zo vaak langs totdat ie er zonder geklooi langsloopt.
Daar praat ik ook tegen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:47

Bij mijn haflinger doe ik zo min mogelijk (en dat is langs de weg een echte angsthaas), ik leg misschien deels onbewust de nadruk op 'doorlopen' en niet lopen miepen.....werkt bij haar het beste.

Gelukkig heeft ze een slecht korte termijn geheugen, hihi en kunnen we na iets engs gewoon weer verder rijden, ze blijft niet de rest van de rit gespannen.

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:52

als mijn paard echt iets heel eng vind en steeds stil gaat staan, dan spoor ik hem zachtjes aan en praat een beetje, hij wordt dan wel wat rustiger, uiteindelijk gaat hij er dan wel langs.

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 15:54

soms leg ik ook wel eens mijn hand op zijn hals, dan lukt het ook meestal wel dat hij minder schrikt:)

elizewe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:53

Zelf rustig blijven en tegen hem/haar gaan praten en gewoon erlangs proberen te lopen. Desnoods even afstappen en er dan langslopen.

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:00

ik bevestig mijn paard altijd door haar gewoon een aai over haar hals te geven, dit werkt heel goed bij haar. hierdoor doet ze eigenlijk de meeste dingen wel braaf. nu is het een echte pis merrie en vind dus soms ook na de 100ste keer ergens lang te zijn geweest ineens dat blaatje oid eng. dan pak ik haar wel even aan, maar dit is gewoon omdat het aanstellen is.

bij ons op stal staat een vrouw die altijd haar paard heel hard uitlacht als hij iets eng vind, op die manier ontspan je automatisch en werk positief op je paard omdat lachen met iets leuks wordt gezien!

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:06

Ik rijd altijd alsof er niets aan de hand is, laat ze kijken als ze dat willen.
Het probleem is meestal dat ik er gefrustreerd op zit omdat ik weet dat ze er van gaat schrikken dus zing ik meestal een liedje, dan ben ik helemaal kalm en loopt het paard 9 van de 10 keer ook door.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:10

ik blokkeer zn vluchtroete als ie de benen neemt. vol in de teugels hangen heeft geen zin want hij is toch sterker, maar de bocht om sturen ofzo. en blijven zitten. haha! eigenlijk zie ik het wel. je kan nooit inschatten wat je paard gaat doen dus ik grijp in als het nodig is. en rustig blijven! ook handig

Marianna1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:44

ik negeer het gewoon, omdat hij zich meestal toch aanstelt en zodra hij merkt dat ik er niks om geef loopt hij ook rustig door. Alleen heb ik ook nog een paard van 3,5 en die is wat moeilijker langs 'enge dingen' te krijgen die probeer ik altijd een beetje gerust te stellen en te laten snuffelen en doen bij het enge ding. Meestal lukt het dan wel, maar denk ook dat het een beetje verschild per leeftijd. Want mijn pony is 16 en die is niet snel bang voor iets terwijl hij vroeger bijna alles eng vond!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:44

Het vooral niet ontwijken, en eigenlijk gewoon negeren. Als je gerust gaat stellen gaat er juist een knopje om van, oh het is echt eng!

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:20

Als ik in de bak rijd en er komt iets langs houd ik haar wel bezig, dat ze geen tijd heeft om te kijken. Of als ik al aan haar merk dat ze wil gaan kijken een volte iod. maken, dat ze haar aandacht bij mij houd.
Maar tijdens buitenrit doe ik alsof er niks aan de hand is en rijd ik gewoon door.

rosanne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:13

Net zoals velen hier probeer ik altijd maar me van de domme te houden. Ik geloof dat wanneer ik hem gerust ga stellen en de teugels oppak, ik hem het seintje geef dat hij inderdaad redenen heeft om zich moeilijk te gedragen. Uiteraard zorg ik er wel voor dat ik alert blijf op rare sprongen, aangezien hij toch aardig groot is.