Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:29

sliert schreef:
Hoi,
Ik heb me nog niet eerder gemengd in dit topic, maar grijp nu dan toch even mijn kans. Ik zou me niet teveel focussen op zijn hoofd/hals houding. Wat mij opvalt is dat ie zich erg strak houdt in zijn lendenen en middenstuk. Tevens zou je paard achter meer door moeten treden. Veel meer schakelen, overgangen, zijgangen {schouderbinnenwaarts} rijden. Stukje schouderbinnenwaarts en van daaruit van hand veranderen in middendraf. Door het schouderbinnenwaarts heb je hem al op het achterbeen, dus vertrekt je paard dan ook goed achter vandaan. In de galop echt veel meer sprong houden! Denk opwaarts! Nu galoppeert ie bijna in een viertakt. Veel schakelen in galop, daar wordt zo'n paard veel losser van. Succes.

Krijg dezelfde opdracht van mijn instructeur.. de galop moet idd met meer sprong, veel zijgangen, keertwending om de voorhand, schouderbinnenwaards etc.. de middenhand is minder bewegelijk.

voor wat betreft het focussen op de hoofd/halshouding zijn de meningen nogal verdeeld....een paard wat niet nageeft in de kaak en hals drukt de rug weg en zal de achterhand wegdrukken ipv ondertreden. absoluut rond is wel mijn idee (mijn paard mag ronder...), vaak gaat dit wel ten koste van de voorwaartse drang maar daarom veel werk in stap zijgangen, keertwending om de voorhand etc..en zorgen dat de stap ruimer word voor het drafwerk.

Wie is het met deze stelling eens? (of oneens..) ????

sliert

Re: Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 15:40

Het laatste stukje nageeftijkheid in de nek, ontstaat pas als je paard heel erg gesloten loopt. Dan ben je dus al een behoorlijk eind in de africhting. Andersom werken, dus eerst nageeflijkheid in de nek, beloop je eerder de kans dat je paard achter het bit kruipt. Lijkt heel goed, maar is niet goed. Je paard zal op deze wijze zeker zijn rug niet gebruiken. In het boek van Steinbrecht staat dat heel goed beschreven. Voorwaartse drang is altijd noodzakelijk. Net als tact. Als dat minder wordt naarmate je je paard ronder instelt, ben je niet op de goede weg. Het kan best zijn dat je paard een tijdje wat zwaarder en sterker in de aanleuning is. Die aanleuning mag alleen lichter worden, doordat je paard meer gewicht op de achterbenen overneemt. Dat is niet iets wat je in 1 uurtje voor elkaar krijgt. Daar train je maanden tot jaren naar toe. Je berijkt dat dus door datgene uit te voeren wat je instructeur je vertellt . Als je bij iemand lest, probeer dan ook echt zijn aanwijzingen uit te voeren als je voor jezelf rijdt. Ook al voelt het soms helemaal niet goed aan. Je komt er alleen maar achter of het goed is, als je lange tijd bij dezelfde persoon lest en dus ook volgens zijn manier gaat rijden. Het kost tijd om iemands zijn manier van lesgeven volledig te gaan begrijpen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:53

Het lijkt mij ook belangrijk om je niet te focussen op de halshouding, maar zie het paard altijd als geheel. Want elke kleine compensatie werkt door in het hele lichaam. Voorwaartse drang is noodzakelijk, maar alleen zoveel als het paard op dat moment aankan. Anders gebruikt het paard het voorwaartse makkelijk om te kunnen compenseren. Als je in staat bent compensaties uit te sluiten krijg je de hoofd/halshouding "cadeau" (en die kun je op geen enkele manier afdwingen zonder spanning op te bouwen en daarmee de balans te storen).

Als iets niet goed voelt wat een instructeur mij verteld ben ik in ieder geval nieuwsgierig met welke reden degene dat uit laat voeren en wat het te verwachten resultaat op lange of korte termijn zou moeten zijn. Zomaar iets uitvoeren zonder er zelf achter te staan werkt in mijn ogen niet. Ik ben het wel met je eens dat het tijd kost om iemands manier van lesgeven te gaan begrijpen.

Ik denk dat het paard van danny doordat het niet altijd in balans gaat aan kracht mist en de rug/achterhand nog niet optimaal gebruikt.Ik denk met name omdat het paard nog niet altijd rechtgericht beweegt het zijwaarts gaan en schouderbinnenwaarts niet werken omdat dit in feite meer van de balans en de kracht van het paard vraagt. Ik persoonlijk zou eerst nog veel meer tijd in een goede basis willen stoppen, omdat je daar op lange termijn meer profijt van hebt.

Meer sprong krijgt het paard "vanzelf" als het beter in balans beweegt en daardoor krachtiger en soepeler wordt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:35

Wat een leuk onderwerp
en helemaal het stukje over zit, en wat voor invloed dit heeft op het rijden en de ontspanning van je paard.
Ik ben zelf door de jaren heen heel veel bezig geweest met zit, en gaan voelen wat dit voor invloed heeft op je rijden.
daarin merk je al, dat een minste spanning in het ruiterlijf al een compensatie kan veroorzaken in het paardenlijf.
ik ben naast het met zadel rijden, heel veel bezig geweest zonder zadel, om zo mijn ontspanning en balans voor elkaar te krijgen, en het belangrijkste is.....durven loslaten.
dat is de basis en vanuit die basis werk je altijd.
Ademhaling laag in je buik, maar ook het op 1 lijn zitten van je eigen lichaam altijd boven het middelpunt van je paard.
(en das verrekte lastig als je bv vanuit een uitgestrekte draf weer terug gaat in tempo zonder zadel :') )
Op het moment dat er al spanning was in mijn bekken, begon ik het al te voelen bij het paard.
zo nauw luistert dat dus .
Vervolgens vroeg ik me af..., doen we niet allemaal veeeeel te veeeel met ons lichaam als we aan het rijden zijn.
Vooral als je wedstrijden start is dat een lastig punt.
Wat mij ook opviel, is als je zo lang mogelijk zit, met lange beugels als verlengde van je middelpunt.
dus je voet ligt als het ware in je beugel en deze gebruik je alleen als je je evenwicht verliest, je veel beter "in" het paard komt te zitten en makkelijker kan ontspannen in je zit. (bekken, rug, bovenbeen en kuit)
Ik zal zo eens de laatste hier geposte filmpjes bekijken, en kijken wat ik eraan zie of ontdekken kan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:45

danny2000 schreef:
Hi allemaal!!!

Nog een stukje film voor wie het leuk vind....

http://youtu.be/VlQ-KbOtal4

hi

even wat mij als eerste opvalt is dat je je rechterbovenbeen verder naar voren heb liggen dan je linkerbeen, dat houd in, dat je niet recht met je bekken boven het paard zit.
je linkerschouder zakt naar onder (dit komt mede door je bekken die je scheef zet)
omdat je je middelpunt nog niet gevonden hebt, moet je je lijf vastzetten (je rug) waardoor dit ten koste gaat van de beweging en ontspanning van je paard.
Probeer eens je rechterheupbeen ietsie naar voren te doen, dan zal je merken dat automatisch je schouders ook recht komen.
je zit als het ware ietsje getordeerd in je lichaam.
kvind je paard wel een liefie..
je geeft ook teveel onnodige hulp met je been, en soms tegenstrijdig heden met je zit, waardoor het paard het even niet weet wat je nu wilt.
Durf je armen meer los te laten en meer onder het tempo dat je gewend bent te gaan draven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:48

nombrado schreef:
Wat een leuk onderwerp
en helemaal het stukje over zit, en wat voor invloed dit heeft op het rijden en de ontspanning van je paard.
Ik ben zelf door de jaren heen heel veel bezig geweest met zit, en gaan voelen wat dit voor invloed heeft op je rijden.
daarin merk je al, dat een minste spanning in het ruiterlijf al een compensatie kan veroorzaken in het paardenlijf.
ik ben naast het met zadel rijden, heel veel bezig geweest zonder zadel, om zo mijn ontspanning en balans voor elkaar te krijgen, en het belangrijkste is.....durven loslaten.
dat is de basis en vanuit die basis werk je altijd.
Ademhaling laag in je buik, maar ook het op 1 lijn zitten van je eigen lichaam altijd boven het middelpunt van je paard.
(en das verrekte lastig als je bv vanuit een uitgestrekte draf weer terug gaat in tempo zonder zadel :') )
Op het moment dat er al spanning was in mijn bekken, begon ik het al te voelen bij het paard.
zo nauw luistert dat dus .
Vervolgens vroeg ik me af..., doen we niet allemaal veeeeel te veeeel met ons lichaam als we aan het rijden zijn.
Vooral als je wedstrijden start is dat een lastig punt.
Wat mij ook opviel, is als je zo lang mogelijk zit, met lange beugels als verlengde van je middelpunt.
dus je voet ligt als het ware in je beugel en deze gebruik je alleen als je je evenwicht verliest, je veel beter "in" het paard komt te zitten en makkelijker kan ontspannen in je zit. (bekken, rug, bovenbeen en kuit)
Ik zal zo eens de laatste hier geposte filmpjes bekijken, en kijken wat ik eraan zie of ontdekken kan.

Ik denk dat we idd teveel doen met ons lichaam :j En dan vooral onbewust. Waardoor je eerst het bewustwoordingsproces doormoet, voordat je het kan verbeteren. Alleen gebeurt het ook snel dat je dan weer onbewust iets anders gaat doen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 00:35

Het valt niet mee om compensaties te ontspannen. Ten eerste moet je je ervan bewust zijn, dan moet je op het juiste moment weten wat je moet doen en vervolgens met de juiste spierspanning je lichaam gebruiken en op tijd ontspannen. Dat is al lastig voor een mens zonder eigen beperking of scheefheid. (Wat we allemaal wel hebben.)

Nombrado TS heeft te maken met problemen in het bekken, ik vind het knap hoe ze tot nu toe aan zichzelf en vooral haar zit werkt.
Ik ben benieuwd wat jij haar kunt aanraden. Want dat bekken is juist het probleem en alleen proberen het heupbeen van positie te veranderen leid er i.m.o. alleen toe dat ze zich ergens anders gaat vastzetten. Omdat de stand van het bekken iets uit balans is. Dat heeft ook gevolgen voor de rest van haar houding.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:21

HappyH schreef:
Het valt niet mee om compensaties te ontspannen. Ten eerste moet je je ervan bewust zijn, dan moet je op het juiste moment weten wat je moet doen en vervolgens met de juiste spierspanning je lichaam gebruiken en op tijd ontspannen. Dat is al lastig voor een mens zonder eigen beperking of scheefheid. (Wat we allemaal wel hebben.)

Nombrado TS heeft te maken met problemen in het bekken, ik vind het knap hoe ze tot nu toe aan zichzelf en vooral haar zit werkt.
Ik ben benieuwd wat jij haar kunt aanraden. Want dat bekken is juist het probleem en alleen proberen het heupbeen van positie te veranderen leid er i.m.o. alleen toe dat ze zich ergens anders gaat vastzetten. Omdat de stand van het bekken iets uit balans is. Dat heeft ook gevolgen voor de rest van haar houding.

ja, dat had ik begrepen
echter vind ik de verkramping niet ernstiger dan ik vaak zie, moet ik zeggen.
én , ik ben ervan overtuigd dat je dit juist met paardrijden los kunt krijgen.
naast het iets naar voren brengen van de rechterheupbeen is het verder een kwestie van diepe ademhaling en loslaten. (dus totale ontspanning in je lijf en vooral je bekken ) op het moment dat je helemaal uitademt , en je zit recht, kan je alle spieren ontspannen.
als je dat ook voelt, die ontspanning, is het helemaal niet meer lastig om je bewust te gaan worden van bepaalde scheefheden of compensaties (en die heeft iedereen geloof me :D )

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:04

[quote="sliert"]Hoi,
Wat mij opvalt is dat ie zich erg strak houdt in zijn lendenen en middenstuk. /quote]

Ik heb een aantal van je filmpjes bekeken en de manier waarop je paard loopt, lijkt erg op hoe mijn paard altijd liep. Zie ook opmerking hierboven. Ik vind je paard van achter erg kort/stijf (door zn lijf) lopen. Je kunt het vooral zien aan de korte stijve passen die je paard met zn achterbenen zet. Met mijn paard heb ik van alles geprobeerd om hier verbetering in te krijgen zoals: voorwaarts rijden, langzaam rijden, veel zijgangen, veel overgangen, recht richten, veel lang en laag, werken aan de hand. Verder heb ik meerdere instructrices en stromingen geprobeerd. Op een gegeven moment heb ik mn paard wel goed aan het lopen gekregen puur door op ontspanning te rijden. Als hij zicht helemaal ontspande ging hij heerlijk lopen. Hoe het precies is gelukt weet ik eigenlijk zelf ook niet maar soms was het er op eens. Ik geloof dat met name door een superstille hand en de juiste houding van mn arm er mee te maken had. De juiste houding van mn arm was gebogen ellebogen die lang het lichaam hangen en een iets gedragen hand. Overigens rij ik hem al jaren niet meer vanwege artrose.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 22:33

Erg leuk steeds weer te lezen dat men mijn topic zo intressant vind! en dat er zelfs onder de betere ruiters samenzwering is om te komen tot oplossingen.... ik ben hier erg blij mee :j

Citaat:
Ik heb een aantal van je filmpjes bekeken en de manier waarop je paard loopt, lijkt erg op hoe mijn paard altijd liep. Zie ook opmerking hierboven. Ik vind je paard van achter erg kort/stijf (door zn lijf) lopen. Je kunt het vooral zien aan de korte stijve passen die je paard met zn achterbenen zet. Met mijn paard heb ik van alles geprobeerd om hier verbetering in te krijgen zoals: voorwaarts rijden, langzaam rijden, veel zijgangen, veel overgangen, recht richten, veel lang en laag, werken aan de hand. Verder heb ik meerdere instructrices en stromingen geprobeerd. Op een gegeven moment heb ik mn paard wel goed aan het lopen gekregen puur door op ontspanning te rijden. Als hij zicht helemaal ontspande ging hij heerlijk lopen. Hoe het precies is gelukt weet ik eigenlijk zelf ook niet maar soms was het er op eens. Ik geloof dat met name door een superstille hand en de juiste houding van mn arm er mee te maken had. De juiste houding van mn arm was gebogen ellebogen die lang het lichaam hangen en een iets gedragen hand. Overigens rij ik hem al jaren niet meer vanwege artrose.

Mijn paard loopt inderdaad wat kort en stijf achter en het zou heel goed kunnen dat dit komt doordat ik hem blokkeer in mijn zit.
Heel toevallig eergisteren met vrij lange teugel gereden (proberen hem laag en lang in te stellen zonder enige druk) puur consentreren op mijn eigen rijden.... dit valt niet mee!!! ik vind het heel moelijk mij helemaal te ontspannen en mijn paard zet bij de minste druk zijn kaak vast en geeft niet na, dat maakt het zitten dus ook een stuk moeilijker. Misschien moet ik maar helemaal terug bij af (zoals Happy ook al zegt....een betere basis leggen) ??????
Mijn instructeur gaat mijn paard nu minimaal 2x per week rijden (voorlopig), hij is kundig en ben erg benieuwd wat zijn bevinding zal zijn.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 22:50

Kijk nog even mee.....

Dit filmpje is van een tijdje geleden...hier had ik hem net en was hij nog een beetje spooky!!! hij kan zo wegspringen vanuit het niets en ben dan ook een keer flink gevallen na zo,n aktie vandaar dat ik hem tijdelijk een slofje om had. Wilde deze niet plaatsen om alle comentaar van het slofje maar hier kun je wel goed zien dat ik hem meer vooruit rij en hij een actief(ver) achterbeen heeft.

http://youtu.be/Dnv5YWaQfus

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:43

danny2000 schreef:
Kijk nog even mee.....

Dit filmpje is van een tijdje geleden...hier had ik hem net en was hij nog een beetje spooky!!! hij kan zo wegspringen vanuit het niets en ben dan ook een keer flink gevallen na zo,n aktie vandaar dat ik hem tijdelijk een slofje om had. Wilde deze niet plaatsen om alle comentaar van het slofje maar hier kun je wel goed zien dat ik hem meer vooruit rij en hij een actief(ver) achterbeen heeft.

kheb even gekeken.
ik schrijf hier mijn ongezouten mening over hoe ik het zie ;)
zie het niet als aanval, maar als een andere manier van kijken.
allereerst let ik niet op hoe ver het achterbeen onder de massa komt, ik vind dat als ruiter onbelangrijk. Ik kijk of het paard los door het lijf loopt op 4 benen.
dwz het gewicht verdeeld over 4 benen, dit kàn hij hier niet omdat zijn hoofd te diep is en het tempo te hoog voor deze hoofd / halshouding.
Wat ik dus op dit filmpje zie, is dat je paard én door zijn tempo, (te hoog) en door zijn hoofdhouding erbij, zijn lendenen wel vast moet gaan zetten om niet voorover te kukkelen.
zou je je tempo op dit filmpje iets lager gaan maken en je paard voor meer de ruimte geven, dan krijg je vanzelf meer ontspannenheid vanuit de lendenen.
het achterbeen onder de massa, kan alleen met een ontspannen , losgelaten lendenen partij.
overigens kijk ik daar nooit naar, ik ben er nl niet om te bepalen wààr het paard zijn achterbenen onder de massa moet krijgen om zijn balans te behouden. ik ben meer van het kijken of het paard ontspannen met losgelaten lendenen en rug een verende beweging krijgt en werk vandaaruit pas naar een verruimende gang.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:14

Interessant topic dit ! :)

Heb hier 2 foto's van mijn huidige bijrijdpaard.

Afbeelding
Afbeelding

ben benieuwd of dit in jullie ogen een goed beeld geeft qua teugelvoering, ruggebruik en halshouding. Ik train hem overigens gewoon op B / L niveau. Hij heeft 3 jaar bijna niets gedaan en rij er nu 3 maandjes mee (met veel ups en downs ... maar we komen er wel haha ) Hij is iets dik trouwens.... := Wordt aan gewerkt..

EDIT:

even een galopsfoto toegevoegd. Hier heb ik geen contact op 2 teugels.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:18

Hi
Dat te dik zijn kijk ik wel doorheen :D :+

Je ziet aan dit paard dat hij rechts zijn bolle kant heeft en links zijn holle
hij is dus nog een beetje scheef....
dit los jij nu op door met je binnenhand als je naar rechts stuurt meer druk te geven, dus iets teveel met je binnenhand te werken om hem beter het rechts te laten buigen.
dit is trouwens een valkuil van veel ruiters hoor (paarden nodigen je zowat uit om aan die kant meer te vragen)
je ziet ook dat hij linksom minder problemen heeft dan rechtsom.
probeer voordat je een wending in zet naar rechts, heel even je gewicht op je binnenbeen te leggen en daarna meteen weer boven je paard, je zal dan merken dat ie zich aan die kant (rechts ) dan hol maakt (dus achter zijn bekken goed recht gebruikt) en dan makkelijker de volte of wending in krijgt.

en voorkom dat je met je bovenlijf naar binnenhangt aan die kant
ga eerder iets met je gewicht naar buiten zitten (voor je gevoel)

deniece

Re: Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:23

bedankt voor je reactie. Hij heeft rechtsom inderdaad meer moeite met de buiging dan linksom. Grappige is dat 2 maanden geleden het echt helemaal andersom was. Had hij er linksom heel erg veel moeite mee. Dit heb ik opgelost door met buitenteugel erg goed te begrenzen en de schouder erin te houden, en veel buigen. Maar nu is het rechtsom weer minder :+

Overig heeft hij met de linkergalop juist weer veel meer moeite dan met de rechter galop....

bedankt voor de tips ! !

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:53

deniece schreef:
bedankt voor je reactie. Hij heeft rechtsom inderdaad meer moeite met de buiging dan linksom. Grappige is dat 2 maanden geleden het echt helemaal andersom was. Had hij er linksom heel erg veel moeite mee. Dit heb ik opgelost door met buitenteugel erg goed te begrenzen en de schouder erin te houden, en veel buigen. Maar nu is het rechtsom weer minder :+

Overig heeft hij met de linkergalop juist weer veel meer moeite dan met de rechter galop....

bedankt voor de tips ! !

dan denk ik, dat het aan jou zit ligt nu.
je ziet ook op die galopfoto dat je je rechterschouder lager hebt en iets ingeknikt zit in je lijf.
hiermee geef je tegenstrijdige signalen aan je paard .
Probeer echt boven je fundament te blijven en boven het midden van het paard.
vanuit het bekken van het paard werken, niet vanuit de voorkant een paard rechtwerken.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 17:24

Citaat:
kheb even gekeken.
ik schrijf hier mijn ongezouten mening over hoe ik het zie
zie het niet als aanval, maar als een andere manier van kijken.
allereerst let ik niet op hoe ver het achterbeen onder de massa komt, ik vind dat als ruiter onbelangrijk. Ik kijk of het paard los door het lijf loopt op 4 benen.
dwz het gewicht verdeeld over 4 benen, dit kàn hij hier niet omdat zijn hoofd te diep is en het tempo te hoog voor deze hoofd / halshouding.
Wat ik dus op dit filmpje zie, is dat je paard én door zijn tempo, (te hoog) en door zijn hoofdhouding erbij, zijn lendenen wel vast moet gaan zetten om niet voorover te kukkelen.
zou je je tempo op dit filmpje iets lager gaan maken en je paard voor meer de ruimte geven, dan krijg je vanzelf meer ontspannenheid vanuit de lendenen.
het achterbeen onder de massa, kan alleen met een ontspannen , losgelaten lendenen partij.
overigens kijk ik daar nooit naar, ik ben er nl niet om te bepalen wààr het paard zijn achterbenen onder de massa moet krijgen om zijn balans te behouden. ik ben meer van het kijken of het paard ontspannen met losgelaten lendenen en rug een verende beweging krijgt en werk vandaaruit pas naar een verruimende gang.

Dit voorbeeld(film) geef ik omdat we het hadden over het ontspannen gaan van het paard en het ontspannen zitten van de ruiter. Er gebeurd hier niet veel...alleen zoeken naar ontspanning. In de andere filmpjes zie je dat hij erg kort en strak is in de achterhand en minder bewegelijk door het lijf is. Op dit filmpje zie je goed dat hij ontspannen loopt over 4 benen zonder enige druk,kukkelt niet op de voorhand (als je goed kijkt komt zijn neus net ver onder de borst, sommige stukjes wel en dan rijdt ik hem daar voorwaards uit). Neem nou het halsstrekken.... hierbij wordt in de proeven gekeken naar het ontspannen gaan van het paard, hand volgen in 1 tempo.
Het tempo is niet te hoog maar hij loopt lekker voorwaards (als ik hem boven zijn tempo zou rijden zal hij aan de voorkant ook zijn hoofd niet laten zakken maar eerder de rug wegdrukken en het hoofd omhoog brengen), meer ruimte dan hij hier al heeft aan de voorkant kan ik hem niet geven, dan zou hij zeker voorover vallen. De slof hangt hier los dus die heeft geen functie. Het ondertreden van het achterbeen zorgt er juist voor dat de lendenen los komen en de rug los komt (buikspieren gebruikt). Hier volgen de achterbenen het spoor van de voorbenen, op de andere filmpjes is daar geen sprake van.

Zie het niet als een aanval hoor, jou mening is welkom. Meningen verschillen en daar leren we van............

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:06

hi.
Ik zie idd wel verschil in de lendenen van de filmpjes
ik ben zo vrij geweest wat stills te maken van de filmpjes, waarop je kan zien wat ik bedoel.

oude filmpje
Afbeelding
Afbeelding

nieuwe filmpje
ik zie onderstaand veel liever
echter denk ik dat het vastzetten in lendenen te maken heeft met of een te vast handgebruik of het scheef in het bekkengebied in combinatie met jou zit....kijk eens naar je schouders :o
Afbeelding

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 18:20

danny2000 schreef:
Kijk nog even mee.....

Doordat je sneller rijdt lijkt het acherbeen actiever. Ik weet het niet zeker maar je paard lijkt in de bochten wat onregelmatig. Zie bijvoorbeeld de bocht bij iets voor de 40 seconden.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:54

Hallo danny Ik heb nu niet veel tijd maar vergelijk beide filmpjes eens met elkaar die waarop ik commentaar had op het linkerachterbeen en met het laatst geplaatste filmpje, kijk dan eens naar de aanspanning van het linkerachterbeen let erop hoe de spanning in dit been wordt opgebouwd en wegvloeit. Let daarbij op hoeveel "spanning" er op het gebied van de knie/bovenbeen blijft. Let ook op het verschil in hoe je paard beweegt in het rug/lendengebied op beide filmpjes.
Ik vind dat je hem in het filmpje met de slof boven het tempo rijdt. Compenseren wordt zo heel makkelijk voor hem en dat zie je ook aan het regelmatig niet rechtgericht gaan. Ik vind wel dat hij op de voorhand valt op het slof filmpje, maar hij "knijpt" hier minder in de lendenen.
Ik vind het tempo te hoog omdat ik hem graag "ronder" zou zien in de beweging en dan bedoel ik dat hij meer vanuit de achterhand zou moeten dragen en daardoor compacter worden in zijn beweging met een daarbij passende halshouding. Hij zou meer moeten "zitten",ook in het lange lage zou ik graag meer eenheid in het paard (ruggebruik) willen zien. Dit tempo kan hij wat betreft balans en kracht nog niet aan op dit moment.

Als jij rijdt voel je dan ook dat je je linkerbovenbeen meer moet aanspannen om te kunnen blijven zitten? Ter compensatie van het draaien in je heup/schouders?
De stap is zeker wel een aandachtspuntje.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 00:38

Citaat:
Doordat je sneller rijdt lijkt het acherbeen actiever. Ik weet het niet zeker maar je paard lijkt in de bochten wat onregelmatig. Zie bijvoorbeeld de bocht bij iets voor de 40 seconden

Hier prik ik hem iets met mijn spoortje, als reactie komt hij dan iets omhoog en komt tegen de slof aan (ook nog in een wending) en is idd iets onregelmatig

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 01:07

Mijn paard is zeker nog niet helemaal recht in het lijf..... zoals veel paarden is ook hij sterker aan een kant (linksgebogen) dit geeft natuurlijk veel problemen rechtsom, toch heeft hij meer moeite met het ondertreden van het linkerachterbeen. Wat betreft het onregelmatig gaan daar heb ik mijn instructeur niet eerder over gehoord en ikzelf heb dat idee ook niet (voelt verder goed)....ik ga hem er eens op aanspreken.

Citaat:
Als jij rijdt voel je dan ook dat je je linkerbovenbeen meer moet aanspannen om te kunnen blijven zitten? Ter compensatie van het draaien in je heup/schouders?
De stap is zeker wel een aandachtspuntje.

Yep!!! zoals je zegt.... maar is al een stuk beter nu. Soms ook spanning in mijn schouders, ook daar werk ik hard aan (ontspannen).

Op het filmpje (met het slofje) is hij veel losser in de lenden en zit ik zelf veel meer ontspannen, hierdoor loopt hij veel ruimer. Soms ietswat op de voorhand maar ook hier geldt...bekijk het geheel want ik vind hem toch grotendeels beter gaan over 4 benen.
De snapschots geven inderdaad wel aan dat hij flink op de voorhand gaat, maar kijk dan ook hoe ik hem corrigeer door iets meer voorwaards te rijden. Tempo misschien iets te hoog maar het ging me dus juist hier even om het ruim gaan (loslaten van de lenden).

Deze week zat mijn instructeur er op, hij stapt veel (keertwendingen om de voorhand,appuementen in stap etc..) hij rijd hem even flink naar voor (lange zijde) en zet hem dan op de rem, dit doet hij enkele keren achter elkaar met als doel het buigen van het heupgewricht. Zijn inzicht.... weinig beweging in de middenhand en heupgewricht. Om de dag aan de longe maar onder het zadel met hem er op is het echt gymnastiek, rek en strek!!!!
Mijn instructeur rijdt zelf lichte tour en is nu geruime tijd in training bij bastiaan recht (klassiek) neem aan dat hij weet wat hij doet? (mag ik hopen _/-\o_ )

Nog een puntje...... ga een afspraak maken met een goede paardentandarts, hij blijkt nooit een behandeling te hebben gehad. Uit ervaring weet ik dat dit problemen kan geven in de aanleuning en dus door heel het lijf!!

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 01:29

Oh ja Happy....

Heb ook even een snapschot gemaakt van de knie.... is dit wat je bedoeld?
Waar kan dit op duiden volgens jou?hij is mooi los in de spieren (overal) totaal geen strakke plekken.

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:11

danny2000 mag ik ook wat vragen in je topic ? door het lezen van dit topic vraag ik me namelijk wat af.....

mijn paard heeft veel moeite met de buiging naar rechts. Probleem zit dan vaak in het strekken van de linkerkant. Nu heb ik in het verleden mijn linkerbovenarm gebroken en die is niet meer zo flexibel in beweging. EN mijn paard kan duidelijk linksvoor minder strekken als rechtsvoor ( te zien voor mij op buitenrit, rechtervoorbeen kan ik zo zien in draf, linksvoor helemaal niet ). Waarschijnlijk hangt dit alles dan samen ? Doordat ik minder goed kan ontspannen in mijn linkerarm, kan hij dat ook minder goed ?
En daardoor misschien ook meer problemen met inbuigen naar rechts ????

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:02

danny2000 schreef:
Oh ja Happy....

Heb ook even een snapschot gemaakt van de knie.... is dit wat je bedoeld?
Waar kan dit op duiden volgens jou?hij is mooi los in de spieren (overal) totaal geen strakke plekken.

Afbeelding

Dat geeft wel voor een deel weer wat ik bedoel. In de beelden daarvoor of erna is er een verloop zichtbaar waarbij de spieren in dat gebied niet voldoende de opgebouwde spanning af laten vloeien.
Ik denk dat paard en ruiter altijd een wisselwerking met elkaar hebben. Op deze afbeelding zie ik bij jou op verschillende plaatsen spanning, die een vloeiend verloop van jouw eigen beweging in de weg zitten. Ik denk dat de beweging van jouw paard dit weerspiegelt.

Als je zelf in je heup/bekken compenseert heeft dat gevolgen voor je hele houding. Omdat je iets draait (algemeen) moet je je linkerbovenbeen wel aanspannen om te kunnen blijven zitten. Dan hapert de beweging en kan de aan- en ontspanning niet soepel verlopen. Ik denk dat dat patroon zich voortzet bij je paard. Dat hij ook over compenseert om zich in de balans verstoorde beweging te kunnen handhaven. Waarschijnlijk heb je iets soortgelijks met de rechterschouder/voorbeen/ arm van beide.
Het linkerachterbeen doet eigenlijk teveel in vergelijking met het rechterachterbeen. Het rechterachterbeen zou dus beter belast moeten worden en het linkerachterbeen zou zich meer moeten ontspannen. Ik denk niet dat je dit specifiek kunt oplossen op de manier die jouw instructeur aanraad.

Maris ik denk dat er zeker een verband kan zijn.